Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
16-12-2014 00:16:21
broek53
broek53
De eerste AmRostam is terug naar Hlm voor meer beproevingen, met name de deuren en de ingebouwde noodremoverbrugging.  

16-12-2014 02:50:17
Ovindel
Ovindel
Quote
michaben (ma 15 dec 2014 22:22:26 https://www.somda.nl/forum/323/p519454/): Maar bij Bombardier hebben ze ook geen twee halen een betalen korting, dus die extra locomotieven die nodig zijn om in sandwichbedrijf te gaan rijden is ook een stevige investering. Een TRAXX zit al snel door de 3 miljoen euro per stuk, en het is maar afwachten wat de restwaarde is nadat de NS ze niet meer nodig heeft.

Maar die Traxxen zijn nu toch al besteld en bijna allemaal afgeleverd? Ik neem niet aan dat NS er even een paar kan teruggeven "omdat we ze nu uiteindelijk toch niet gaan gebruiken".

Quote
AlexNL (ma 15 dec 2014 22:25:34 https://www.somda.nl/forum/323/p519456/): Het lijkt mij veel praktischer om dan juist de Beneluxtrein zonder BDs (of wat de afkorting heden ten dage ook mag zijn) te laten rijden, en in plaats daarvan een locwissel te doen in Breda. Kopmaken moet die trein daar toch, met een paar geoefende rangeerders en een beetje een strakke planning hoeft dat misschien niet eens heel veel langer te duren dan een gewone frontwissel.

Dan kun je die BDs'en gebruiken voor de AmRo-shuttle.

Goed, de infrastructuur in Breda is er wellicht niet helemaal op ingericht (er is geen opstelspoor aan de westkant van het station), maar dat is al een bekende tekortkoming en staat bij ProRail op een lijstje.

Maar er werd net gezegd dat er ook remproeven e.d. moeten worden gehouden na aankoppelen dus of dat allemaal bij elkaar ten goede komt aan de betrouwbaarheid van de dienstregeling is nog maar de vraag.
 

16-12-2014 07:13:26
Jorrit
Jorrit
Nee, men kan wel minder Traxx leasen.  

16-12-2014 09:18:36
sarino
sarino
Misschien een domme vraag maar wat zijn AmRo stammen?
Ik weet nu inmiddels icrm rijtuigen maar verder?
 


16-12-2014 09:20:54
daniel81
daniel81
"een treintje ging uit rijden van AM-sterdam naar RO-tterdam"  

16-12-2014 09:45:58
AgentX
AgentX
AmRo staat voor AMsterdam-ROtterdam, en daarmee wordt bedoeld de ICd-pendel tussen die twee steden.  

17-12-2014 10:07:32
aarclay
aarclay
Ik lees dat dat de BDs niet opgewassen is tegen een langszoevende Thalys op de HSL, en dat door de druk de ramen kunnen beschadigen?


Choo choo.....
 

17-12-2014 10:16:59
Bert13
Bert13
Dat gerucht hebben we een paar pagina's terug al uit de wereld geholpen toch...?  

17-12-2014 10:44:35
daniel81
daniel81
En om de hele discussie van destijds even heel kort samen te vatten: het is als een stelling geponeerd zonder enige bewijsvoering, al is het maar omdat er nog nooit een BDs op de HSL geweest is.

Laatst bewerkt door daniel81 op 17-12-2014 10:44
 

17-12-2014 12:37:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat was inderdaad een broodje aap van iemand met een hele grote duim.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-12-2014 17:41:47
michaben
michaben
Is het een optie om extra BDs rijtuigen bij te maken om het sandwichbedrijf te voorkomen? Er zijn al eerder ICRm B rijtuigen verbouwd tot BDs in 2007, dus de bouwplannen zullen er nog wel van zijn. Ik weet niet wat er goedkoper is, 7 B rijtuigen verbouwen of 7 TRAXX locs huren. Het is natuurlijk maar voor een aantal jaren, ze zouden maar zo'n 5 jaar nodig zijn.  

17-12-2014 19:32:13
110573
110573
Zat ik ook al aan te denken. Een paar jaar geleden hebben ze ook al van die dingen bijgemaakt uit reeds gereviseerde B's. Plannen gebruiken van deze BDs'en in combinatie met die van de nieuwe cabine zal nooit zo duur zijn als een TRAXX lijkt me. De vraag is echter hoeveel restwaarde zo'n TRAXX heeft. Dan kan je het echte sommetje maken.  

17-12-2014 21:25:28
broek53
broek53
Dat sommetje is gemaakt en het resultaat is dat er geen BDs-en bij komen. Althans: dat was het resultaat een jaar geleden en ik geloof niet dat dat nog anders wordt.  

17-12-2014 22:40:43
thom
thom
Het is ook maar de vraag of dat technisch nog mogelijk is, goede kans dat er bijvoorbeeld van de lasmallen van dat project allang afscheid genomen is.  

17-12-2014 22:42:24
gose91
gose91
Foutje in het eerder gedeelde rijtuigenoverzicht: de laatste van de 16472 is natuurlijk de 20266. Dat jullie dat nog niet gespot hebben.

Verder blijven de nieuwe beneluxen hun nummer houden zoals aangegeven. De link tussen BDs en stamnummer is dus compleet zoek...

Niemand weet waarom in de Nieuwe Benelux het toilet van de Bfiets is afgesloten. Er worden soms beslissingen gemaakt

De oude beneluxen (47**-stammen) worden langzaam omgebouwd naar zes rijtuigen.
De 10-368 en de 10-353 zijn vandaag afgekoppeld.

Laatst bewerkt door gose91 op 17-12-2014 22:59
 

18-12-2014 10:51:16
daniel81
daniel81
Quote
gose91 (wo 17 dec 2014 22:42:24 https://www.somda.nl/forum/323/p519757/): Niemand weet waarom in de Nieuwe Benelux het toilet van de Bfiets is afgesloten. Er worden soms beslissingen gemaakt


Ik weet het niet maar heb wel een heel sterk vermoeden: besparing op onderhouds- en schoonmaakkosten. Van de treinstellen heeft geen enkel type een toilet in elke bak. Bij rijtuigen is dit van oudsher wel zo, omdat ze uitwisselbaar zijn en je niet in de situatie moest belanden dat er toevallig allemaal toiletloze rijtuigen in een trein belandden. Met het stammenbedrijf is die kans veel kleiner geworden dus kan het aantal toiletten richting 'treinstelniveau' worden teruggebracht (hoewel de stammen alsnog veel beter bedeeld zijn dan treinstellen van dezelfde lengte)
 

18-12-2014 17:24:13
thom
thom
Of de ruimte voor toilet wordt voor iets anders gebruikt, opslag van noodtrappen zoals eens genoemd is.

Zolang je de reden van het afsluiten weet heeft het ook geen nut te gaan mopperen op de genomen besluiten

Laatst bewerkt door thom op 18-12-2014 17:24
 

18-12-2014 21:12:56
gose91
gose91
Ik loop dagelijks in en om die stellen als ze in de Wgm staan. Niet om hier arrogant over te doen, hoor. Ik voel me niet beter dan jullie. Maar als ik uit interesse aan collega's vraag waarom het Bfiets-toilet is afgesloten en ze halen allemaal hun schouders op, ga je je toch ook afvragen bij wat voor organisatie je terecht bent gekomen.

Net zoals dat hele gedoe met die stamnummers van de Nieuwe Benelux. Niemand weet waar we nu aan toe zijn. Om het onszelf gemakkelijk te maken zit nu links en rechts dat stamnummer op de trein. De hier eerder aangegeven reden dat NedTrain haar systemen de oude stamnummers niet kunnen handelen, zien wij niet. Liever dan nog maar een keer omnummeren

En als je dit soort dingen vaker meemaakt, ga je niet bij alles najagen waarom het zo is. Dan doe je het gewoon.

Ik dacht op een vriendelijk forum terecht gekomen te zijn en ik hoopte een klein beetje inside info onder jullie te kunnen verspreiden, maar het moet hier toch vooral alleen maar een opsomming van feitjes zijn. Een beetje speculeren is er niet bij.

Laatst bewerkt door gose91 op 18-12-2014 21:18
 

18-12-2014 21:41:45
Bert13
Bert13
Goed bezig @thom  

18-12-2014 21:51:51
daniel81
daniel81
@gose91 Hartelijk dank voor je inside-information, de reden dat dit (over het algemeen behoorlijk vriendelijke ) forum zo interessant is, is juist dat hier ook diverse 'insiders' op zitten, die een gezonde tegenwicht aan het speculeren geven. Echter soms gaat de verhouding zoek, dan lees je tig berichten aan speculaties door en ben je al afgehaakt voordat eindelijk de feiten boven tafel komen. Zie bijvoorbeeld de lopende discussie in het DDM1 topic, of de vele reacties in dit topic een paar maanden terug over de wildwestverhalen over de BDS-en die zouden ontsporen als ze een Thalys tegenkomen.

Bovendien heb jij naar mijn mening meer recht van spreken omdat je inderdaad dagelijks aan de stammen werkt. Persoonlijk vind ik het een slechte zaak als je alleen verteld wordt wát je moet doen, en niet waaróm je dat moet doen.
Echter dat lijkt meer en meer de spoorse cultuur in Nederland te zijn: het opvolgen van bevelen van hogerhand is een doel op zich geworden, het is de mensen (= het spoorpersoneel) afgeleerd om zelf na te denken.
Zie bijvoorbeeld het feit dat we momenteel één van de meest herfstachtige weken van het jaar meemaken, maar SGMII weer solo mag rijden omdat toevallig het nieuwe wijzigingsblad is ingegaan
 

18-12-2014 22:01:23
michaben
michaben
Je moet niet vergeten dat niet iedereen uit zijn hoofd weet wie er bij NS/ProRail/NedTrain werkt en wie niet, en dan is het soms lastig te plaatsen of een bepaalde opmerking speculatie is of gebaseerd op interne informatie. En aangezien speculeren vaak voorkomt, is het niet zo vreemd dat interne informatie delen verward wordt met speculeren, dat moet je iemand dus ook niet kwalijk nemen en iemand daarom afzeiken zoals Frontier wenst te doen is al helemaal dit forum onwaardig.

Maar nu het toch over de Bf rijtuigen gaat, worden de Bf en BD rijtuigen speciaal ingedeeld in de stammen, of worden deze als gewone B rijtuigen behandelt? Aangezien fietsvervoer over de HSL vooralsnog niet mag.
 

18-12-2014 22:19:25
Frontier
Frontier
In een eerder rekensommetje door iemand in dit topic bleven er 1x A en 8x B over. Voor zover ik weet zijn er 21 Bf rijtuigen en zit er in elke Beneluxstam 1 Bf, totaal 13 stuks. Mogelijk zijn het precies de 8 Bf rijtuigen die over blijven aan het eind nadat alle stammen definitief zijn samengesteld?

Verder zeik ik niemand af, ik deel enkel mee hoe de spreekwoordelijke vork doorgaans in de steel zit.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-12-2014 22:33:53
edje
edje
Quote
gose91 (do 18 dec 2014 21:12:56 https://www.somda.nl/forum/323/p519914/): Ik loop dagelijks in en om die stellen als ze in de Wgm staan. Niet om hier arrogant over te doen, hoor. Ik voel me niet beter dan jullie. Maar als ik uit interesse aan collega's vraag waarom het Bfiets-toilet is afgesloten en ze halen allemaal hun schouders op, ga je je toch ook afvragen bij wat voor organisatie je terecht bent gekomen.



Heb je voor de aardigheid al eens op het toilet gekeken? Misschien zie je de oplossing?
Ik heb ook in het verleden bij NedTrain gezeten, en geloof me, sommige mensen boeien het echt niet, maar ongetwijfeld staat het vast ergens gedocumenteerd. wat zegt de materieelagenda van het rijtuig, wat staat er in de pc
 

18-12-2014 22:44:03
treinfan
treinfan
Volgens mij zijn er al wel eens eerder systematisch toiletten afgesloten bij rijtuigen (was dat destijds bij ICL?), omdat een volledige trein toch meer dan genoeg toiletten had. Een simpele manier om te besparen in schoonmaakkosten, dus het zou me niets verbazen als dat hier ook gewoon het geval is.  

18-12-2014 23:04:49
thom
thom
Quote
gose91 (do 18 dec 2014 21:12:56 https://www.somda.nl/forum/323/p519914/): Ik loop dagelijks in en om die stellen als ze in de Wgm staan. Niet om hier arrogant over te doen, hoor. Ik voel me niet beter dan jullie. Maar als ik uit interesse aan collega's vraag waarom het Bfiets-toilet is afgesloten en ze halen allemaal hun schouders op, ga je je toch ook afvragen bij wat voor organisatie je terecht bent gekomen.

Kijk, dat plaatst je opmerking wel in een ander daglicht, in de week dat je hier nu bent was mij niet opgevallen dat je geen doorsnee hobby bezoeker bent hier Uiteraard is alle info welkom
En dat niemand ergens wat van weet is ook niets nieuws bij het spoor
Quote

Ik dacht op een vriendelijk forum terecht gekomen te zijn en ik hoopte een klein beetje inside info onder jullie te kunnen verspreiden, maar het moet hier toch vooral alleen maar een opsomming van feitjes zijn. Een beetje speculeren is er niet bij.

Ach jawel hoor, dat speculeren gebeurd genoeg hier, anders konden we het forum wel opdoeken

Laatst bewerkt door thom op 18-12-2014 23:28
 

18-12-2014 23:24:36
moderator
Moderator
moderator
Een bericht met persoonlijke aanval is verwijderd. Verder met ICR(m) en geen discussies over bijzaken.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

19-12-2014 07:15:02
gose91
gose91
Quote
thom (do 18 dec 2014 23:04:49 https://www.somda.nl/forum/323/p519927/): Jawel hoor, dat speculeren gebeurd genoeg hier, anders konden we het forum wel opdoeken

Ja, maar meer dat als je een vermoeden opgooit dat het links en rechts gauw wordt afgeschoten omdat het niet zeker is.

Dat van die kostenbesparing had ik zelf nooit gerealiseerd en is inderdaad aannemelijk. Als er nog eens eentje binnen staat zal ik eens kijken wat er nu in zit. Drie weken geleden was het hele toilet er nog, maar ondertussen is Haarlem al een paar keer langs geweest...
 

20-12-2014 01:22:11
oranjebank
oranjebank
Dus dat betekent dat alle gele stoelen helaas blauw worden?%04%

Dus de komende maanden moet ik extra ritten rijden in ICd en Beneux en nu nog even in de 3600.
 

20-12-2014 09:42:17
Duitje
Duitje
Klopt! Net zoals ze de foeilelijke rode banken van ICM een mooi blauw kleurtje hebben gegeven


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-12-2014 12:49:37
jordy94
jordy94
De kleur kan er wel mooier op worden, maar het gaat mij om het comfort. ICR is momenteel het materieel met het beste comfort in de 2e en al helemaal 1e klas. Dat zal wel minder worden bij nieuwe stoelen..

Laatst bewerkt door jordy94 op 20-12-2014 12:50
 

20-12-2014 13:46:19
Pim530
Pim530
Ik weet niet, maar een eerste klasse stoel die je niet kunt verstellen getuigt naar mijn idee niet van comfort.  

20-12-2014 14:17:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Je moet dan ook wel even de hendel omhalen als die wilt verstellen
Althans, de laatste keer dat ik met de ICD heb gereisd was dat gewoon mogelijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-12-2014 16:04:38
jorgo
jorgo
'Gewoon' bij ICRm is dat niet; de eerste klasse stoelen zoals die tien jaar geleden ingebouwd werden konden niet versteld worden, itt later bij ICMm. Indien dat inmiddels wel bij sommige rijtuigen kan zijn deze tussentijds omgebouwd.

@ jordy: De interieurfoto die laatst langs kwam had geen nieuwe stoelen alleen een andere bekleding idd in blauw (kunstleer) ipv geel (stof).
 

20-12-2014 16:07:36
AlexNL
AlexNL
De stoelbasis wordt niet vervangen, er gaat enkel een nieuw stofje overheen. Bijkomend voordeel is dat die nieuwe stof wat makkelijker te reinigen is dan de stof die er nu op zit, wat reizigers wel op prijs kunnen stellen.

Ik sla soms een stoel over vanwege de vlekken die erin zitten... %07%
 

29-12-2014 10:58:29
broek53
broek53
Nu even de hamvraag : hebben de nieuwe Beneluxstammen op het moment een nieuw nieuw nummer, het oude nieuwe nummer of eventueel alsnog een ander nummer?  

29-12-2014 11:13:23
steven
steven
Ik kwam zaterdag op Dordrecht een stam tegen met 16467 op de neus van de BDs, geen idee of er dan wat veranderd is, maar dat weten andere dan vast wel.

Steven
 

29-12-2014 11:16:55
Bert13
Bert13
Voorlopig dragen de stammen het oude nieuwe 16*** nummer nog


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-12-2014 11:18:42
aarclay
aarclay
Het oude 'nieuwe' onlogische nummer is dat, die mogelijk ooit nog zal wijzigen.


Choo choo.....
 

29-12-2014 11:23:18
Bert13
Bert13
Als je deze pagina hebt gelezen, weet je dat je "mogelijk ooit" rustig weg kunt laten


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

29-12-2014 11:52:09
aarclay
aarclay
Ik zeg nooit 'nooit'

Laatst bewerkt door aarclay op 29-12-2014 11:52


Choo choo.....
 

29-12-2014 21:45:46
gose91
gose91
Aan de 16*** gaat niks veranderen, alleen die twee nummertjes op het eind mag wel eens wat gebeuren. Beter veranderen ze het. Of alle baknummers naar de nieuwe nieuwe of de stamnummers terug.

De eerste AmRo-stam 16118 is afgelopen week onderhouden in de Wgm. De tweede stam stond binnen voor wat voorwerk. De buitenkant was al geplakt en beschilderd. De BDs was middenin de stam geparkeerd. Een BDs direct achter een loc is al geen gezicht, maar dit was helemaal raar.
Mocht iemand dus een stam zien rijden met een stuurbak in het midden tussen Wgm en Hlmwph, het is de 16123
 

04-01-2015 15:56:42
PimTH
PimTH
Voor de materiaalsamenstellingen:
Stam 16472
61 84 82-70 019-1 Bpmbdzf7
61 84 20-70 260-6 Bpmz10
61 84 29-70 445-4 Bpmdz9
61 84 10-70 352-3 Apmz10
61 84 20-70 271-3 Bpmz10
61 84 20-70 266-3 Bpmez10

Heeft een stam eigenlijk een voor- en achterkant? Zo ja, welke kant is dat dan?
 

04-01-2015 16:03:42
klaass16
klaass16
Voorkant zou in principe de Bds moeten zijn, Althans dat is bij een TD7 wel zo


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

04-01-2015 17:02:33
AgentX
AgentX
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. De voorkant hangt achter de loc, indien deze de sleep rijtuigen trekt toch?  

04-01-2015 17:32:21
timtrein
timtrein
Zoals Drs. P ooit schreef:
"We zijn hier aan de oever van een machtige rivier
De andere oever is daarginds, en deze hier is hier
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkante
Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
En dit heet dan de overkant, onthoudt u dat dus goed
Want dat is van belang voor als u oversteken moet"

Het is dus maar net welke kant je op gaat bij treinen is voor en achter normaliter afhankelijk van de rijrichting.
 

04-01-2015 19:17:11
AgentX
AgentX
Ja, dat zei ik toch?  

04-01-2015 20:26:47
gose91
gose91
De voorkant van een trein is het uiteinde van een trein waar de rode lampen ("sluitseinen") niet branden. En dat is in inderdaad afhankelijk van de rijrichting. Een andere definitie kan ik ook niet bedenken.  

04-01-2015 20:31:40
moderator
Moderator
moderator
En daarmee kunnen we deze discussie sluiten en verder gaan met de ontwikkelingen rond ICR(m).


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

04-01-2015 20:51:18
roadrunner
roadrunner
Quote
Pim (zo 04 jan 2015 15:56:42 https://www.somda.nl/forum/323/p521646/): Voor de materiaalsamenstellingen:
Stam 16472



Bedankt Pim, ik heb dit verwerkt in de materieelsamenstellingen.

Echter, het lijkt me beter als voorstellen direct daar gedaan worden ipv in het forum.
 

04-01-2015 20:53:31
gose91
gose91
O, ik zit net ook alles in te beuken %08%. Maar goed, dan weten ze het maar zeker.
Ik werk ook de 47** stammen even bij, want daar zijn er wat van ingekort.
 

04-01-2015 22:55:35
roadrunner
roadrunner
dank, ik heb het bijgewerkt.  

06-01-2015 19:11:40
gose91
gose91
Er komen nogal bakken met dezelfde klacht uit de dienst. Snap het probleem alleen niet zo. %08%%08%%08%
https://www.dropbox.com/s/z66hc9aec1asu6y/IMG_0131.JPG?dl=0
 

06-01-2015 21:54:12
thom
thom
Gelukkig dat er een thermometer voor handen is om vast te stellen dat de verwarming de temperaturen van een sauna erop na houdt  

13-01-2015 15:05:49
klaass16
klaass16
Ik las net op www.martijnhaman.nl, dat de ICRm-B rijtuigen nu ook vernummerd zijn,, waar wij een B rijtuig kennen, is het nu een Bpmez geworden.

Wat moet dan de benaming van het A rijtuig zijn? Dat kan ik zo snel niet vinden

Waarom worden de Bs naar het duitse type stuurstand genoemd?

Bpmbdzf7, deze term werd ook toegepast bij de duitse Silberling stuurstanden


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 


13-01-2015 15:07:56
Bert13
Bert13
Een paar berichten boven je: Apmz dus.
Quote
Pim (zo 04 jan 2015 15:56:42 https://www.somda.nl/forum/323/p521646/): Voor de materiaalsamenstellingen:
Stam 16472
61 84 82-70 019-1 Bpmbdzf7
61 84 20-70 260-6 Bpmz10
61 84 29-70 445-4 Bpmdz9
61 84 10-70 352-3 Apmz10
61 84 20-70 271-3 Bpmz10
61 84 20-70 266-3 Bpmez10



He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-01-2015 18:51:46
AlexNL
AlexNL
Waarschijnlijk is die hernoeming een gevolg van nieuwe Europese TSI's: de rijtuigen worden immers aangepast voor het rijden over de HSL en in België, dus worden ook de nieuwe TSI's van kracht.

TSI staat voor Technical Specification for Interoperability, dat zijn gedetailleerde omschrijvingen voor waaraan allerlei spoorgerelateerde zaken in de EU moeten gaan voldoen. Hieronder valt bijvoorbeeld het rollend materieel (afmetingen, geluidsemissie, toegankelijkheid), maar ook inrichting van stations en signalisatie- en beveiligingssystemen.
 

13-01-2015 18:55:03
klaass16
klaass16
Daar hebben we wat aan! Dankje Alex. Het is me nu duidelijk waarom de benaming anders geworden is.

Laatst bewerkt door moderator op 13-01-2015 19:05, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

14-01-2015 00:52:33
oranjebank
oranjebank
Misschien rare vraag , maar de laatste weken ben ik nauwelijks op t eche spoor geweest alleen maar van A naar B en weer terug , maar als ik ovtijden bekijk zie ik verschil bij ICR Benelux. Sommige worden BNL en andere stammen BNN . Zijn de BNL stammen zonder de welbekende BD stuurstand en BNN met de BD stuurstand? Gezien BNN Binnenland betekent en BD ICR Binnenland is van oorsprong.  

14-01-2015 08:19:30
treinfan
treinfan
Het valt te bediscussiëren waar BNN in dit geval voor staat (BeNelux Nieuw was mijn vermoeden), maar de ICR-BNN-stammen zijn inderdaad de gereviseerde, volledig geel/blauwe Benelux-stammen met Bpmbdzf.

Laatst bewerkt door treinfan op 14-01-2015 08:24
 

14-01-2015 10:19:10
NDS
NDS
Quote
klaass16 (di 13 jan 2015 15:05:49 https://www.somda.nl/forum/323/p522492/):
Waarom worden de Bs naar het duitse type stuurstand genoemd?

Bpmbdzf7, deze term werd ook toegepast bij de duitse Silberling stuurstanden

Ik geloof dat je het een en ander door elkaar haald. De duitse Bpmbdzf rijtuigen zijn IC rijtuigen en die aanduiding is en kan nooit voor ex. silberlingen worden gebruikt om de hele simpele reden dat de betekenis van de letters vooral de m en de p totaal niks met ex. silberlingen van doen heeft. Iedere letter in zo'n afkorting verteld je iets over wat voor een rijtuig het is, over de voorzieningen aan boord en de technische uitrusting. Dan kan het zo maar voorkomen dat er in meerdere Europese landen rijtuigen met de zelfde lettercodes rond rijden. Daarom word er in veel gevallen ook nog een cijfercode gebruikt. In dit dus een 7 bij de Duitse rijtuigen 297.1 en 297.3.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

14-01-2015 10:35:20
jor[D]1
jor[D]1
Die 7 zegt iets over het aantal (fictieve) coupés en is onderdeel van de lettercombi. Niks over dubbele benamingen in het buitenland.  

14-01-2015 10:54:29
NDS
NDS
Nee dat bedoelde ik er ook niet mee, ik bedoelde er mee dat binnen landen en/of vervoerders cijfer worden gebruikt om een verder onderscheid aan te geven.

Zoals ik in jou bericht lees kiest men er in Nederland dus voor om het aan fictieve coupés aan te geven. Bij de DBAG heeft men weer een ander systeem, waar daar de 297 precies op slaat weet uit m'n hoofd niet maar de .1 en .3 geeft aan dat het niet druk dicht is( .1) of wel( .3) in dit geval maar er zijn veel meer zaken die daar via het cijfer achter de . worden aangegeven.

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 14-01-2015 10:55, reden: typfoutje hersteld


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

14-01-2015 12:22:47
klaass16
klaass16
Heren bedankt voor de heldere uitleg!

Al zie ik de ICRm rijtuigen nog wel als a, b en Bs rijtuigen


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

14-01-2015 12:57:26
Apda
Apda
Quote
NDS (wo 14 jan 2015 10:54:29 https://www.somda.nl/forum/323/p522585/): ...
Bij de DBAG heeft men weer een ander systeem, waar daar de 297 precies op slaat weet uit m'n hoofd niet ...
Groetjes Michiel

Die '297' heeft geen echte betekenis. Er zit alleen een groepering in de nummering, zodat soortgelijke rijtuigen meestal nummers vlak bij elkaar hebben.
 

14-01-2015 13:01:42
thom
thom
Quote
klaass16 (wo 14 jan 2015 12:22:47 https://www.somda.nl/forum/323/p522612/): Heren bedankt voor de heldere uitleg!

Al zie ik de ICRm rijtuigen nog wel als a, b en Bs rijtuigen

omdat nog lang niet alle rijtuigen opgeknapt zijn.
 

14-01-2015 14:42:17
gvttreinen
gvttreinen
297 = bau-art nummer.
Vroeger had je b.v. Bm233 (met draaideuren) en Bm234 (met draaivouw deuren) en voor IC verbouwde Bm235 uit Bm234.
 

16-01-2015 22:54:26
broek53
broek53
De administratie eens doorploegend viel het mij op dat de afloop van de (deels zware) schade aan drie rijtuigen uit december 2013 (botsing Vorst) hier niet afgehandeld is, terwijl er toch allerlei angsten waren dat met name de A 10 482 te zwaar geknikt zou zijn voor herstel. In Haarlem kunnen ze echter bijna alles: dit rijtuig maakt nu deel uit van de beneluxstam 16470 (of 16417). De 20 403 en 20 584 zijn blijkbaar wel hersteld, maar nog niet gereviseerd, want zij zitten in een van de teststammen, de 4993.  

07-02-2015 22:56:55
gose91
gose91
Misschien dat u het al tijden weet, ik kom er achter dat de stamnummers 164** en 161** gebaseerd zijn op het "corridor"nummer dat ze (gaan) rijden. Corridor 1, 1000 serie. Corridor 4, 9200 serie. Alle ICD's en Gvc-Ehv zullen tzt 162** danwel 163** worden.

Snapt u het nog? %06%

Laatst bewerkt door gose91 op 07-02-2015 22:59
 

07-02-2015 23:10:16
michaben
michaben
Ik had nog hoop toen de berichten kwamen van het omgebouwde ICR dat er een uniform wagenpark zou ontstaan. Ik mag hopen dat men in de praktijk niet zo strikt gaat zijn dat deze stammen ten alle tijden op hun eigen corridor blijven? Want dan verbetert er alsnog niets met de huidige situatie, waar bij het minste of geringste probleem er tig treinen uitvallen omdat er geen reservestam ingezet kan worden op korte termijn. De reservestam voor de Benelux die bij het begin van de nieuwe dienstregeling standaard op Rtd stond is inmiddels ook al lang en breed weer vertrokken.  

07-02-2015 23:49:12
thom
thom
Gezien het verschil mét en zonder espagnoletten en bhet daarbij behorende knoppen en deursysteem zul je dat onderscheid er toch in moeten houden.  

08-02-2015 00:34:39
broek53
broek53
Dat de reservestam uit Rotterdam vertrokken is (het lijkt Ketelbinkie wel) is hooguit een operationele keuze. De Beneluxstammen zijn sinds het begin van de nieuwe drgl niet meer veranderd, laat staan in aantal verminderd. En dat gebeurt de komende tijd ook niet.
Het zijn overigens wel andere stammen dan de HSL-stammen, maar daar vertel ik niets nieuws mee. Na de AmRo-stammen en de Gvc-Ehv-stammen komen ook zij aan de beurt voor HSL-ombouw, zodat uiteindelijk dan toch een min of meer uniform park ontstaat. Qua rijtuigen dan, want de verschillende soorten stammen zijn wel verschillend samengesteld.
 

08-02-2015 01:38:52
DingeZ
DingeZ
Op de werkplaats van NedTrain van de Wgm hing een poster met de planning van het ICR voor de HSL. Als ik het goed begrepen (en onthouden) heb dan is het de bedoeling dat Gvc - Ehv met een stam van 10 gaat rijden. Dan lijkt het me nogal logisch dat dat andere stammen zijn dan Asd - Bd of Asd - Rtd.  

08-02-2015 09:23:40
phantom
phantom
Ik zag afgelopen week iets vaags voorbij komen toen ik thv Ddzd reed ri Bd.
Een volledige icr stam(blauw geel) incl stuurstand (blauw geel) met een reeks 28 ervoor,maar op elk rijtuig stond een B geplakt alszijnde t logo van de NMBS
Zover ik kon zien zat er niemand in.
Is dat nieuw of heb ik wat gemist ?

Laatst bewerkt door phantom op 08-02-2015 09:24


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

08-02-2015 09:25:16
Daan!
Daan!
Is gewoon een beneluxstam. Waarschijnlijk dus leeg materieel.  

08-02-2015 09:27:32
martijnham
martijnham
Dat laatste %08%

Je hebt een van de vijf gerenoveerde Benelux-stammen met ICRm-rijtuigen gezien. Voor zover ik weet heeft alleen stam 16448 geen NMBS-logo's.
 

08-02-2015 11:41:17
edward
edward
En volgens mij heeft de 16467 ook geen NMBS-logo's.  

08-02-2015 11:42:36
ricohallo
ricohallo
Ik heb volgens mij eens een stam gezien die alleen op de BDs een NMBS logo had. Misschien één van deze stammen?  

08-02-2015 14:10:23
gose91
gose91
Quote
thom (za 07 feb 2015 23:49:12 https://www.somda.nl/forum/323/p526249/): Gezien het verschil mét en zonder espagnoletten en bhet daarbij behorende knoppen en deursysteem zul je dat onderscheid er toch in moeten houden.

De espagnoletten maken het verschil niet, ze zitten ook op veel ICD-rijtuigen. Ik mag wel hopen dat ze bij de ICD worden uitgebouwd, want het maakt zo'n deur niet betrouwbaarder. Integendeel...
 

08-02-2015 14:31:09
yappa
yappa
Quote
broek53 (zo 08 feb 2015 00:34:39 https://www.somda.nl/forum/323/p526251/): Dat de reservestam uit Rotterdam vertrokken is (het lijkt Ketelbinkie wel) is hooguit een operationele keuze. De Beneluxstammen zijn sinds het begin van de nieuwe drgl niet meer veranderd, laat staan in aantal verminderd. En dat gebeurt de komende tijd ook niet.


Het aantal inzetbare Beneluxstammen ICRm is dan wellicht sinds dienstregelingbegin niet afgenomen, het (toch al zeer krap bemeten) aantal inzetbare lokken is wel degelijk afgenomen. Daarmee daalt dus ook de inzetbaarheid van de ICRm stammen: kort gezegd, zonder lok komen ze niet zo ver...
 

08-02-2015 14:46:32
MasterE
MasterE
Quote
gose91 (zo 08 feb 2015 14:10:23 https://www.somda.nl/forum/323/p526290/):
Quote
thom (za 07 feb 2015 23:49:12 https://www.somda.nl/forum/323/p526249/): Gezien het verschil mét en zonder espagnoletten en bhet daarbij behorende knoppen en deursysteem zul je dat onderscheid er toch in moeten houden.

De espagnoletten maken het verschil niet, ze zitten ook op veel ICD-rijtuigen. Ik mag wel hopen dat ze bij de ICD worden uitgebouwd, want het maakt zo'n deur niet betrouwbaarder. Integendeel...


Dat moet je toch even uitleggen.


Mcn Asd
 

08-02-2015 14:55:33
gose91
gose91
Met het eerste deel bedoel ik dat een rijtuig met espagnoletten niet per se naar België gaat.
Ik denk dat het je vooral om het tweede deel gaat. Deuren met espagnolet zijn door al het extra mechanische gebeuren veel storingsgevoeliger dan die met drukknop. Op de ICD's zijn espagnoletten niet verplicht, dus ik hoop/verwacht dat alle ICD's worden omgebouwd naar drukknoppen

Laatst bewerkt door gose91 op 08-02-2015 14:56
 

08-02-2015 15:07:49
martijnham
martijnham
Quote
edward (zo 08 feb 2015 11:41:17 https://www.somda.nl/forum/323/p526274/): En volgens mij heeft de 16467 ook geen NMBS-logo's.

Op een recente foto van deze stam zijn zowel het stamnummer op de kop van het stuurstandrijtuig als beide logo's te zien. Ook deze stam heeft dus dubbele logo's.
 

08-02-2015 17:16:26
timtrein
timtrein
Alle ICR, uitgezonderd de Beneluxrijtuigen, waren al omgebouwd op drukknoppen...
Dus als er nu rijtuigen met spagnoletten op de HSL rijden dan zijn dat rijtuigen van of voor de Benelux.
 

08-02-2015 19:13:56
ricohallo
ricohallo
Er rijden er nog genoeg in de ICd.  

08-02-2015 19:28:04
gose91
gose91
Er is intern een overzicht waarop te vinden is wat de kleur onder de bestickering is. Ik zal eens kijken of er een relatie is tussen espagnolet en rood-gele verf onder de zuurstokjas.

Om ook een ontwikkeling te noemen: er zijn inmiddels drie van de zeven AmRo-stammen in de Wgm geweest voor het eerste onderhoud aldaar. De noodremovername begint goed te functioneren alsook het sandwichbedrijf. Over de BDs met stuurstand worden de billetjes wel samengeknepen.
 

08-02-2015 20:42:04
thom
thom
Laatste tijd zijn er juist weer ICR'en omgebouwd naar deursluiting met espagnolet.

Ik zou ook niet weten waarom dat storings gevoeliger zou zijn, ICR heeft er immers jaren lang mee rondgereden.

En zo spannend is het systeem niet, doordat jij aan het handgreepje trekt wordt mechanisch de espagnolet in getrokken...
 

08-02-2015 20:49:39
gose91
gose91
Dat zijn de 164**-stammen die weer espagnoletten hebben.

Tja, het is inderdaad niet zo spannend. Het is wel zo dat je met een drukknop gelijk een elektrisch signaal hebt. Dat moet bij een espagnolet van deurkruk, door deurstang (met mechaniek), via een wip installatie naar een schakelaar die op tienden van millimeters afgesteld moet worden.

Dat moet vervolgens dertig keer open en dicht op een dag en dat gaat echt niet zachtzinnig. Die deuren maken niet voor niks zoveel kabaal.
 

08-02-2015 21:32:32
edje
edje
nah dat zal allemaal wel meevallen, er zijn onderdelen in de deur die lastiger zijn.  

09-02-2015 00:00:55
broek53
broek53
De eerste AmRo-stam is (of gaat) beginnen aan proef- en toelatingsritten over de HSL.  

09-02-2015 00:26:35
dennistd
dennistd
Is dat met stuurstandrijtuig in dienst, of komt het daar voorlopig niet van?  

09-02-2015 08:07:58
AgentX
AgentX
Nee dat is dan dus trek-trek. Met twee locs.  

09-02-2015 09:29:08
MasterE
MasterE
"Sandwich"


Mcn Asd
 

09-02-2015 13:41:28
aarclay
aarclay
Dan komt het er op neer dat de BDs wel meerijdt, maar dan alleen maar getrokken zal worden, net als in de Benelux. Die moet namelijk nog beproefd worden voor de HSL.
De TRAXX'en zelf, en zelfs als 'sandwich' zijn al beproefd en toegelaten.


Choo choo.....
 

09-02-2015 17:33:13
broek53
broek53
Quote
gose91 (zo 08 feb 2015 19:28:04 https://www.somda.nl/forum/323/p526313/): Er is intern een overzicht waarop te vinden is wat de kleur onder de bestickering is. Ik zal eens kijken of er een relatie is tussen espagnolet en rood-gele verf onder de zuurstokjas.

Om ook een ontwikkeling te noemen: er zijn inmiddels drie van de zeven AmRo-stammen in de Wgm geweest voor het eerste onderhoud aldaar. De noodremovername begint goed te functioneren alsook het sandwichbedrijf. Over de BDs met stuurstand worden de billetjes wel samengeknepen.

Daar moet ik je toch tegenspreken, zij het dan uit de derde hand. Haarlem meldt dat ze nog bezig zijn met de samenstelling van de tweede AmRo-stam en net aan de eerste rijtuigen van de derde begonnen zijn.
 

09-02-2015 17:37:42
broek53
broek53
Quote
dennistd (ma 09 feb 2015 00:26:35 https://www.somda.nl/forum/323/p526334/): Is dat met stuurstandrijtuig in dienst, of komt het daar voorlopig niet van?
Het is, net als bij de Benelux, een ongewijzigde BDs en dus een 'meeloper'. De proto van de aangepaste BDs voor Traxx-besturing (ik vergeet steeds of het de 031 of de 032 is) heeft inmiddels succesvol wat stukjes op het terrein van Haarlem gereden (geduwd door een Traxx dus) en lijkt de komende weken aan het grotere werk te kunnen gaan beginnen (proefritten met een van de teststammen waarschijnlijk).
 

09-02-2015 22:24:27
gose91
gose91
Er is op zeker al een stam na de 16118 een paar dagen binnen geweest. Een andere stam ook zij het dat die hooguit een dag geweest is.
Haarlem gebruikt een nummering voor de stammen die Wgm niet volgt. Wij gebruiken gewoon stamnummer terwijl Haarlem spreekt over Amro 1, 2, 3 etc. Misschien dat daar onze verwarring ontstaat?
 

09-02-2015 22:56:17
broek53
broek53
Zou het niet durven zeggen, ik ben in dit geval slechts de boodschapper  

11-02-2015 16:47:58
aarclay
aarclay
Het is al enkele keren hier geloof ik al ontkend ofwel bevestigd, maar nu denk ik dat de knoop kan worden doorgehakt: Kunnen we nou WiFi en reisinfoschermen (OBIS) in de Am-Ro stellen verwachten?


Choo choo.....
 

11-02-2015 17:10:18
MasterE
MasterE
Nee.

Mcn Asd
 

16-02-2015 19:29:36
110573
110573
Wat ik me bij het zien van wat gereviseerde ICR's afvroeg: waarom kan het meest linkse raam nog steeds open? Bij pak 'm beet DDZ kan dat niet. Ik vind het ontsierend en voor vervanging moet men twee typen op vooraad hebben, dus erg handig is het ook niet.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl