Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |
09-08-2014 13:13:10 | ||
---|---|---|
sfj
|
Die zijn vziw allang gerepareerd. En ik denk dat je Rob echt niet hoeft uit te leggen wat de Wgm is etcetera hoor, die draait al heel wat jaartjes langer mee dan jij en ik Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
21-09-2014 01:59:27 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Tijdens de open dag bij NedTrain in Haarlem ben ik een aantal dingen te weten gekomen. Sommige dingen zijn al eerder langsgekomen maar dit even voor de overzichtelijkheid. Hopelijk ben ik niets vergeten wat ik had gehoord. Volgens planning zouden er nog deze maand twee BDs'en met ERTMS moeten worden afgeleverd. (http://i1112.photobucket.com/albums/k495/Ovindel/icrmbdstraxxnedtrain.jpg) De opknapbeurt van ICRm voor de HSL wordt bij NedTrain 'LT2 ombouw Venus' genoemd. Dit betreft 301 rijtuigen voor 41 stammen en het project moet in december 2016 in zijn geheel afgerond zijn. Technisch gezien krijgen de rijtuigen ondersteuning voor 1500V, 3000V DC en 25 kV AC en bioreactoren voor de toiletten. Het exterieur krijgt een nieuw verfje en witte driehoekjes op de deuren. Wat betreft het interieur worden de tussenwanden voorzien van 'kunst', de stoelbekleding vervangen (blauw voor 2e klas, rood voor 1e klas) en wordt OBIS ingebouwd. Het was nog niet bekend van wat voor stof de nieuwe bekleding van de stoelen gemaakt zal zijn, maar ik verwacht dezelfde stof als bij DDZ. (http://i1112.photobucket.com/albums/k495/Ovindel/icrmlt2nedtrain.jpg & http://i1112.photobucket.com/albums/k495/Ovindel/icrmlt2nedtrainconceptontwerp.jpg) Ander detail is dat het me opviel dat bij sommige opgeknapte rijtuigen in het folie van het raam van de WC's het baknummer stond. |
21-09-2014 09:52:15 | ||
---|---|---|
martijnham
|
Al eerder was het nieuwe NVR-nummer van het gerenoveerde stuurstandrijtuig dat de proefrit naar Brussel-Zuid maakte, gemeld: NL NS 61 84 82-70 072-0. Tijdens de open dag in Haarlem waren nog net twee nummers van een tweede gerenoveerde stam waarvan leesbaar: NL NS 61 84 20-70 811-6 NL NS 61 84 20-70 680-5 Ook hier is dus sprake van een vernummering en wel naar een 6xx en 8xx serie. |
21-09-2014 11:40:33 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Zou vernummering in twee verschillende series kunnen betekenen dat we stammen krijgen van verschillende lengtes? Lijkt mij wel zo handig ook. Laatst bewerkt door Ovindel op 21-09-2014 11:40 |
21-09-2014 12:04:39 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Mij ook, 7 bakken in (bv) de 'nieuwe' 1900 lijkt me in de spits niet zo heel verstandig.... |
21-09-2014 12:05:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat zijn rijtuignummers, geen stamnummers. |
21-09-2014 12:57:15 | ||
---|---|---|
sik214
|
QuoteGrappig, de oorspronkelijke nummers (voor Buurlandrijtuigen) waren ook met 8xx voor B-rijtuigen en 6xx voor A-rijtuigen. |
21-09-2014 13:24:26 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Volgens de poster 301 rijtuigen in 41 stammen, dus tenzij men een hoop rijtuigen gaat reviseren om ze vervolgens buiten een stam reserve te laten staan, zul je dus stammen van verschillende lengtes krijgen. |
21-09-2014 14:44:03 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Simpel rekenwerk levert deze mogelijkheden bij twee verschillende lengtes: 7 x TD9 + 32 x TD7 11 x TD11 + 30 x TD6 24 x TD 9 + 17 x TD5 |
21-09-2014 14:55:58 | ||
---|---|---|
KvdLee
|
Volker haalde vandaag een ICR stam op in Hlmwph, en vertrok om 13:10 naar Asd. Aldaar werd kopgemaakt en geduwd vertrokken naar ogenschijnlijk Aswplz. Samenstelling: VR 203-2 NL NS 618420-70811-6 NL NS 618420-70680-5 NL NS 618410-70545-2 NL NS 618420-70654-0 NL NS 618482-70048-0 (BDs) *Nummers aangepast, in de haast overal 618420 voor gezet in plaats van 2x te lezen Laatst bewerkt door KvdLee op 21-09-2014 19:39 Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl |
21-09-2014 18:45:55 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als dit de juiste nummers zijn, dan zijn de rijtuigen "op zijn Haarlems" vernummerd. De nummers suggereren immers dat het allemaal B-rijtuigen zijn (B10 om precies te zijn). De 545 is een A en hoor op positie 5/6 '10' te hebben staan, en de BDs hoort op die positie (nog steeds) 82 te hebben staan. De 20-70 811 is de vroegere 20-77 272, de 20-70 680 is de ex- 20-77 242, de 10-70 545 is de ex-10-70 371, de 20-70 654 is de ex-20-77 267 en de 82-70 048 was tot nu toe 82-77 024. |
21-09-2014 18:57:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDie stammen worden 10 rijtuigen lang, alle overige 6, zoals de plannen er tot voor kort bij stonden ten minste. |
21-09-2014 19:23:58 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Verder snap ik de 61 niet. Dat zou impliceren dat de rijtuigen de EC-standaard hebben gekregen. Waarom worden deze rijtuigen nu weer vernummerd? Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
21-09-2014 19:36:18 | ||
---|---|---|
KvdLee
|
Ik heb wat typfouten gemaakt, komt er van als je een beetje gehaast bent. Huidige lijstje klopt Laatst bewerkt door KvdLee op 21-09-2014 19:39 |
21-09-2014 19:45:47 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
QuoteOh, gelukkig. 2 A en de rest B(ds)? Mijn geheugen laat me een beetje in de steek hoe de 10 bakken de afgelopen tijd rondreden, maar volgens mij was dat toen ook de samenstelling. Tip voor NS/Infraspeed: nu nog een fatsoenlijke dekking van mobiele netwerken in de tunnels op de HSL-zuid, dat je niet eens fatsoenlijk kan bellen of internetten is niet meer van deze tijd. |
21-09-2014 21:17:37 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote Ik heb het eens opgezocht (bron DB-Wagen uitgever GeraMond ISBN 978-3-7654-7119-3): UIC-nummers op positie 1 en 2: ... 51 = rijtuig met RIC, niet geklimatiseerd, geen dienstwagen/-rijtuig ... 61 = rijtuig met RIC, geklimatiseerd, geen diesntwagen/-rijtuig ... Het lijkt erop dat dit dus een "correctie" is op de "fout" die op ICR is ontstaan na revisie, aangezien ICR na de grote revisie een airco-installatie heeft gekregen. (corrigeer mij als dat niet zo is) |
21-09-2014 21:55:14 | ||
---|---|---|
Rob...
|
Wat wordt er met de overige rijtuigen gedaan na de revisie? Als ik even reken... 301 rijtuigen, waarvan 32 BDS. Dat betekent dat wanneer je bijvoorbeeld 8 stammen voor de 1900 maakt(10 bakken) en 24 voor de overige (6 bakken), dan hou je grofweg zo'n 80 bakken over... |
21-09-2014 22:00:41 | ||
---|---|---|
michaben
|
Zoals hierboven staat komen er 41 stammen, 9 stammen moeten het dus zonder BDs gaan doen. |
21-09-2014 22:04:29 | ||
---|---|---|
broek53
|
De inzet gaat voorshands uit van 11 stammen voor de 1900 en 30 voor de rest = 290 rijtuigen, exclusief de reserve voor schadegevallen ("de bots/brand"). |
21-09-2014 22:30:31 | ||
---|---|---|
michaben
|
Gaat de 1900 dan met wisselloc rijden en de rest met BDs? De 1900 lijkt de gunstigste eindpunten te hebben voor een locwissel, te Ehv zal deze vanwege de cross-platform overstap via het emplacement gaan, en de Gvc kun je vanaf spoor 2 ook vrij gemakkelijk rangeren naar Bkh. Voor de 900 en 1000 in respectievelijk Bd en Rtd gaan deze rangeerbewegingen door andere corridors heen, en voor de BeneluxPlus is het al helemaal ongewenst vanwege kopmaken in Bd. |
21-09-2014 22:49:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Is het dan de bedoeling dat de BDs ook België-geschikt wordt gemaakt? |
21-09-2014 22:52:16 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zeker, al was het maar vanwege het kopmaken in Breda. |
21-09-2014 23:19:33 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Je kan het verleden niet meer veranderen, maar als NS de 11 Bs stuurstanden had bewaard hadden ze dit gedoe nooit gehad. Ik blijf het apart vinden dat ze die zo snel hebben laten slopen terwijl ondertussen DDM-1 bijvoorbeeld al jaren staat weg te rotten. |
21-09-2014 23:25:07 | ||
---|---|---|
thom
|
Die bakken hebben nooit hun midlife revisie gehad, waren volledig afwijkend en daardoor zul je ze compleet apart moeten engineren en laten keuren tov de andere BDs'en, dat kost meer geld en moeite dan het op gaat leveren voor die paar bakken... |
21-09-2014 23:36:29 | ||
---|---|---|
timtrein
|
301 bakken zijn ze inderdaad praktisch allemaal, ooit waren het er ik meen 317... |
21-09-2014 23:43:54 | ||
---|---|---|
Frontier
|
317 minus: 11 Bs rijtuigen (gesloopt) 2 B rijtuigen (gesloopt) 3 A rijtuigen (SR10 plus de twee begeleidingsrijtuigen) =301 rijtuigen, klopt precies dus. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
22-09-2014 00:17:36 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Dat zou op zich ook kunnen met een locwissel. Nu ik er nog eens over nadenk: wat heeft men eigenlijk nodig om in België te mogen rijden met een BDs voorop? Vrijwel het hele land is uitgerust met TBL1+, wat dezelfde hardware gebruikt als ETCS voor gegevensoverdracht, dus wellicht is ERTMS-ontvangers en software die TBL1+-telegrammen kan interpreteren al voldoende? |
22-09-2014 00:18:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHet gaat niet om "die paar bakken", het gaat om een aantal stuurstandrijtuigen en die zouden miljoenen bespaard hebben aan kosten als ze er nog geweest waren. Aan kosten van Traxx-locomotieven dus. De BDs-en worden trouwens ook opnieuw geëngineerd en moeten ook opnieuw worden toegelaten en ueberhaupt toegelaten op de HSL. Kortom: spijt als haren op het hoofd is nog zwak uitgedrukt als het om de sloop van de Bs-en gaat. |
22-09-2014 00:19:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHet is de vorige eeuw niet meer, nog los van de logistieke nachtmerrie die Breda dan zou worden. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-09-2014 00:22:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Dat natuurlijk wel, de sporenlayout in en rond station Breda is nooit bedacht op rangeerbewegingen met locomotieven. Behalve die twee spoortjes ten oosten van het station is er geen enkele plek waar je fatsoenlijk een locomotief kunt stallen. |
22-09-2014 00:40:36 | ||
---|---|---|
jeanne
|
RIC is een oude set regels die vervangen is door een nieuwe set TEN en/of COTIF en/of PPV/PPW te vinden o.a in de http://www.otif.org/fileadmin/user_upload/otif_verlinkte_files/06_tech_zulass/05_notifications_14/A_94-09_1_2014_d_angenommen_ETV_KENNZEICHNUNG.pdf . Gezien de inzet op de HSL zullen de aangepaste rijtuigen nu waarschijnlijk wel binnen die set nieuwe regels vallen. Volgens die zelfde set regels, die per 1-1-2015 in werking treden, is de code voor een stuurrijtuig dan ten allen tijde 80 of 86 voor een dubbeldeksstuurstandrijtuig en kan deze geen 82 meer zijn. De nummering van de BDs zal dus nog wel weer aangepast moeten worden! Jeanne Kok |
22-09-2014 22:24:12 | ||
---|---|---|
Rob...
|
Zullen de rode traxxen dan in dienst blijven voor deze extra stammen? |
22-09-2014 22:47:28 | ||
---|---|---|
110573
|
Ja |
22-09-2014 22:54:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nee. |
22-09-2014 23:09:37 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik ben geneigd broek te volgen. Kan me niet herinneren dat hij ooit iets zo vertelde zonder dat het waar was. |
22-09-2014 23:19:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
Haha, nou, zo erg is het hopelijk niet Maar als de vraag slaat op de extra stammen waar het de laatste berichten over gaat, komen daar geen rode Traxxen voor. Het zijn immers stammen voor de Beneluxdienst, en daar blijven de groene, Belgische Traxxen voor staan. De rode Traxxen en de geel-blauwe rijden de HSL-diensten naar Breda. Nu is het wel zo (maar daar hadden we het nog niet over gehad) dat er binnen afzienbare tijd ook extra stammen van gereviseerde rijtuigen komen die op de HSL gaan rijden, namelijk voor de dienst serie 1000, Amsterdam - Rotterdam. En daar komen de rode en geel/blauwe Traxxen dus wel voor te staan. |
22-09-2014 23:33:58 | ||
---|---|---|
joahn93
|
Quote Maar een BDs is toch geen dubbeldeksrijtuig, dus hoeft de code geen 80 of 86 te zijn als ik je goed begrijp FR1908 |
22-09-2014 23:48:58 | ||
---|---|---|
mren
|
80 voor een stuurstand en 86 voor een dubbeldeksstuurstand |
23-09-2014 00:09:50 | ||
---|---|---|
joahn93
|
Oh, op die manier. Dank. FR1908 |
23-09-2014 17:00:21 | ||
---|---|---|
Rob...
|
Quote Maar, met slechts 19 geel/blauwe locomotieven, en waarschijnlijk een stuk of 12 Belgische, wie trekt de overige 10 dan? 1700? |
23-09-2014 17:20:57 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat staat in het bericht dat je citeert, de huidige rode Traxxen blijven. Het was een beetje onnodig cryptisch omschreven, door expliciet in te gaan op het woordje "extra" in de vraag. Kort samengevat dus: de huidige rode traxxen komen niet voor de extra stammen te hangen, want ze zitten al voor een van de huidige stammen, en daar blijven ze. |
23-09-2014 17:52:06 | ||
---|---|---|
110573
|
Vandaar de verwarring. Meende toch echt begrepen te hebben dat die rode exemplaren niet terug naar de leasemaatschappij zouden gaan. On topic: hoe is de vernummering van de gereviseerde ICR's eigenlijk opgebouwd? De nummers zijn ieder geval niet, zoals bij de rijtuigen van treinstammen en -stellen, opgebouwd uit bakcode en het serienummer. Laatst bewerkt door 110573 op 23-09-2014 17:52 |
23-09-2014 18:04:52 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Zouden de rode traxxen er dan ook zou uitkomen te zien als de 186 001-186 019 |
23-09-2014 19:13:23 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nee. |
23-09-2014 22:01:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteHet is de klassieke UIC-nummering, volgens de richtlijnen die Jeanne een aantal postings geleden heeft aangeduid. Deze nummers zeggen dus echt iets over de eigenschappen van de rijtuigen, in tegenstelling tot de flauwekulnummers die op de bakken van de treinstellen zijn geplakt. |
23-09-2014 22:34:21 | ||
---|---|---|
rick
|
Quote Dat zou dan neerkomen op plusminus: 11x BDs 7B 2A 21x BDs 3B 2A 9x 5B + 1A Dan zijn er nog ongeveer 1 A, 8 B's en geen BDs over. |
23-09-2014 23:13:19 | ||
---|---|---|
110573
|
@broek53 ik had duidelijker moeten formuleren. Ik doelde op cijfer 9-11, het daadwerkelijke rijtuignummer, in de trant van 000-, 500-, 600- en 800-serie. |
25-09-2014 21:04:37 | ||
---|---|---|
AJT
|
Als er inderdaad 8 B rijtuigen overblijven, waarom verlengt men dan niet 8 DD-AR stammen met een B rijtuig, zodat er 8 locs minder aangepast hoeven te worden qua koppeling. Wellicht offtopic, maar ik zou wel graag willen weten waarom ze dat niet doen. |
25-09-2014 21:14:08 | ||
---|---|---|
jeroen
|
2 totaal verschillende stuurstroomkabels? |
25-09-2014 21:33:54 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Nog een klein park is iets waar NSR niet goed in is helaas, maar koppeling aanpassen is niet nodig, binnen een DD-AR ( en ook DDZ ), zitten lok/Motorwagen en rijtuigen allemaal met schroefkoppeling/ buffers aan elkaar. De (bestaande) stuurstroomkabel van ICR zou te gebruiken moeten zijn, wel moet de deur bediening van het ICR dan aangepast worden. Maar de theoretische mogelijkheid is ( weliswaar precies tegengesteld)begin jaren '90 aangetoond in de ICR stammetjes die een Bvk hadden toen het fenomeen blauw ICR stuurrijtuig nog niet bestond. |
25-09-2014 22:25:21 | ||
---|---|---|
abcde
|
Afgelopen zaterdag bij de open dag werkplaats Haarlem, stonden hier enkele ICR-rijtuigen, verbouwd voor de HSL, en met spanjoletten in de deuren! Waarom worden nu eerst ICR-rijtuigen geschikt gemaakt voor Belgie, terwijl deze lijn als laatste over de HSL gaat, pas eind 2016 ? Of gebeurd dit voor de extra nodige stammen i.v.m. verlenging Benelux naar Amsterdam per december a.s. ? |
25-09-2014 22:48:01 | ||
---|---|---|
AJT
|
Quote Maar locs moeten wel geprepareerd worden als ze DD-AR gaan rijden en eerst ICR reden. En omdat ik ooit foto's zag van ICR gemengd met DD-AR dacht ik dat het mogelijk was om nu weer te doen. Hoezo klein park, ze hebben toch een paar 100 ICR rijtuigen? |
25-09-2014 22:51:07 | ||
---|---|---|
willem1974
|
Quote Deurbediening is het probleem niet, deze gaat volgens mij via de stuurstroombekabeling. De omzetter is eerder het probleem, de omzetter voor een volledige stam DD-AR komt uit de Bvk Laatst bewerkt door willem1974 op 25-09-2014 22:52 |
25-09-2014 23:09:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Klein park omdat van de 19 her in dienst te stellen DDAR'en je dat dan wil opdelen in 11+8 . Als je je dan realiseert dat voordat DDAR op grote schaal werd omgebouwd de beide types DDAR met lok en met MDDm in aparte omlopen heel vaak tot "verkeerd mat"leidde begrijp je waarop ik doel. En wat de omzetter betreft, als je een ICR tussen lok en de "overige"DDAR rijtuigen plaatst geeft dat geen probleem, ICR heeft z'n eigen omzetter nog steeds. |
26-09-2014 01:09:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het is altijd leuk fantaseren, zoiets. Maar los van het feit dat men niet zo inventief meer is, zijn de getallen enerzijds veel te groot en anderzijds te klein. We spreken over een planning tot 2017 van ruim 300 ICR, waar er - zoals de plannen er nu voorstaan - een stuk of negen van over blijven. Daar moet de reserve voor schades nog vanaf (de zogenoemde bots/brand) en dan heb je al vrijwel niets meer over. Los daarvan: als je DDAR-stammen langer wilt maken, kun je vermoedelijk beter DDM-1-rijtuigen reviseren en aanpassen. Knutselen zoals dat in 2001 nog kon, met DDAR en ICR gemengd, dat zal er in deze streng gereguleerde en alles-is-te-moeilijk-en niet-standaard-is-niet-toegelaten tijd ook wel niet meer inzitten. |
26-09-2014 10:11:51 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Goed, er zijn al twee nieuwe ICR-stammetjes al klaar. Betekent dit nou al dat hier een nieuw interieur in zit, of nog steeds de goede oude 'golden seats' en de oude wanden? Volgens de planning van de revisie zouden de wanden ook aangepast worden met een regenboog-achtig motiefje. Choo choo..... |
26-09-2014 10:16:06 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Ik begreep op de open dag dat het interieur pas vanaf januari gaat worden aangepast. |
26-09-2014 21:17:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteJa, er worden op het moment vijf extra stammen voor de Benelux gevormd en daar moeten nog steeds spagnoletten in. De vraag is of je rijtuigen gezien hebt die voor de HSL verbouwd zijn, want die zijn er niet veel buiten de ICDirect-stammen. Waar leid je uit af dat ze HSL-geschikt waren? |
26-09-2014 21:22:36 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Lijkt me ook wel behoorlijk snel, want ik heb ook nog niets gehoord over levering (en/of bestelling) van interieur. |
26-09-2014 22:19:38 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Quote Ik ben dan wel niet @abcde, maar ik heb even mijn foto's erbij gepakt en alle ICR die ik zowel in de werkplaats als buiten zie staan zijn versgespoten ICR's (incl. de ondertussen bekende witte driehoek op de deuren) MET spagnoletten. Dat betreft dan zowel tussenbakken als BDs'en. |
26-09-2014 22:42:51 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zeker: de nieuwe Beneluxstammen, zoals gezegd. Dat zijn gereviseerde rijtuigen die - inderdaad - opnieuw espagnoletten hebben gekregen en waarin het spanningskeuzeapparaat is teruggebouwd. Maar er werd gezegd dat er rijtuigen bij waren die voor de HSL geschikt waren, en dat kan ik mij niet goed voorstellen. |
26-09-2014 22:59:24 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
Dat heb ik ook nergens uit kunnen afleiden inderdaad, maar heel veel weet ik daar ook niet over. En voor de compleetheid: aan het interieur was ook nog niets gedaan. |
29-09-2014 01:54:37 | ||
---|---|---|
traxx2014
|
Wat word de complete samenstelling van de nieuw te vormen ICRm via HSL voor de volgende ritten Amsterdam - Rotterdam Amsterdam - Breda Amsterdam - Brussel en voor de andere te vormen ritten Nu is het nog B-A-B-B-A-BD? wat word de indeling als straks de BDs toegevoegd word? en ik las dat er een samenstelling zonder BDs komt, komt daar de nieuwe geel/blauwe E-loc ervoor en wat word dan de samenstelling? zoals die nu is? |
29-09-2014 10:17:11 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Nogmaals: in de inzet is er geen onderscheid tussen rode en geelblauwe traxxen. Alleen de Benelux is afwijkend (NMBS groen/grijze traxxen). |
29-09-2014 10:31:08 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Die je kunt omschrijven als "de demonstratief groen/grijze traxxen". |
29-09-2014 13:04:52 | ||
---|---|---|
traxx2014
|
mijn vraag ging in eerste instantie ook niet over de kleur, maar over de samenstelling Wat word de complete samenstelling van de nieuw te vormen ICRm via HSL voor de volgende ritten Amsterdam - Rotterdam Amsterdam - Breda Amsterdam - Brussel en voor de andere te vormen ritten ik hoop hierop een goed antwoord te krijgen. |
29-09-2014 16:45:36 | ||
---|---|---|
TSNL250
|
Wat ik weet is dat de rijtuigen die op de verbinding Amsterdam-Rotterdam gaan rijden nieuw interieur krijgen. Tijdens de open dag van 20 september vernomen van Nedtrain personeel |
29-09-2014 17:44:45 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Quote Volgens mij is dit je antwoord. |
29-09-2014 17:48:57 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Ook dit is nog speculatief. De hamvraag is vooral: 'waar gaan de stammen zonder stuurstandrijtuig rijden'? In beginsel zou je zeggen: op de langste route, want dan hoeft er per dag het minste aantal keren van lok gewisseld te worden. Maar het zal toch vooral ingegeven worden door de vraag op welke locaties dat lokwisselen het gemakkelijkste kan. |
29-09-2014 18:01:13 | ||
---|---|---|
Daan!
|
In Breda en in Brussel gebeurt het nu al. Aangezien het in Den Haag lastig is, lijkt het me dat de 1900 met BDs gaat rijden. |
29-09-2014 18:58:10 | ||
---|---|---|
110573
|
Jammer dat den Haag lastig is. Het aantal daar benodigde stammen komt zo ongeveer overeen met het aantal stammen wat het zonder BDs moet doen. Men zou er dan -mocht omlopen wel kunnen- voor kunnen kiezen om in de 1900 alleen tiendelige stammen met BD te laten rijden. |
29-09-2014 19:16:55 | ||
---|---|---|
michaben
|
Den Haag lijkt me juist het gemakkelijkste, je kunt vanaf spoor 2 vrijwel ongestoord naar Bkh rangeren, en zo te zien op sporenplan ligt er ook nog een kopspoortje dat vanaf spoor 2 gemakkelijk bereikbaar is om de wisselloc op te stallen. In Bd en Rtd moet de wisselloc dwars door andere corridors heen. Gvc is alleen onhaalbaar indien je de loc zelf wil laten omlopen, maar dat doet men nu in Bd en Rtd ook al niet, er komt een tweede loc van het emplacement af om de trein over te nemen en na vertrek gaat de eerste loc het emplacement op om de volgende trein op te pikken. |
29-09-2014 19:22:30 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Op die manier is het jarenlang gedaan in Gvc. |
29-09-2014 21:58:34 | ||
---|---|---|
traxx2014
|
Weet nou niemand de samenstelling van de: Amsterdam - Rotterdam Amsterdam - Breda Amsterdam - Brussel Word het bv B-A-B-B-A-BD-BDs? |
29-09-2014 22:02:02 | ||
---|---|---|
Duitje
|
Geduld is een schone zaak Mocht er iemand zijn die iets weet en dat ook op een openbaar forum kwijt wil dan zal degene zich vanzelf wel melden. Laatst bewerkt door Duitje op 29-09-2014 22:03 Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
29-09-2014 22:57:55 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote Michiel, wellicht is dit een te snelle conclusie van mijn kant. Zoals al genoemd, de rijtuigen zijn geheel opnieuw geverfd, met die spagnoletten. Aan het interieur wordt nu bijna niets gedaan, dat volgt later (wanneer ze waarschijnlijk echt HSL-geschikt worden gemaakt). Overigens vertelde de medewerker van ProRail die de toelichting gaf, dat er wellicht 2 groepen/soorten ICR-rijtuigen ontstaan : met spagnoletten, voor het aantal bakken wat benogdigd is voor Belgie ; en de anderen zonder spagnoletten, daar die dingen ook voor de nodige verstoringen zorgen, aldus de zegsman. |
29-09-2014 23:03:32 | ||
---|---|---|
abcde
|
Quote Ik meen ergens gelezen te hebben, dat Asd - Rtd en Breda slechts 6 bakken krijgen, waarvan maar 1 1e klas. |
29-09-2014 23:33:35 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
QuoteInderdaad. Een paar weken geleden was de IC Direct Asd - Bd omgelegd naar Gvc - Bd en de trein uit Bd kwam dan binnen op spoor 2 Gvc, de wisselloc kwam van een opstelspoortje van de Bkh, en na vertrek richting Bd werd de losse loc die achteraan stond weer naar het opstelspoortje gereden voor de volgende trein. Werkte prima, alleen weet niet hoe het in Ehv zit. |
29-09-2014 23:49:41 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Niet Dat ze voorzien zijn van spagnoletten is juist een teken dat ze niet de HSL opgaan, maar de BNL dienst in want daar zijn de spagnoletten voor verplicht. Quote Dat is nou juist het hele idee Ware het niet dat het niet betrouwbaar zijn van die spagnoletten een fabeltje is, voor in België zijn ze simpelweg verplicht omdat zij een mechanische vergrendeling eisen en op de HSL is de treinstelmodus verplicht waarbij er geen gebruik gemaakt wordt van die spagnoletten en de deuren dus met drukknoppen te openen zijn... Maar dat is al wel vaker uitgelegd in dit topic inmiddels Laatst bewerkt door thom op 29-09-2014 23:53 |
30-09-2014 00:59:59 | ||
---|---|---|
broek53
|
Quote Je wilt nu dingen weten die de beleidsmakers zelf nog niet eens in extenso weten Zeker is alleen dat er een B aan de loc zal lopen (een speciaal 'eindrijtuig', wat betekent dat er stammen zullen komen met twee B's = eindrijtuigen op de uiteinden en stammen met een B-eindrijtuig aan de ene en een BDs aan de andere kant. Bij gebrek aan BDs'en die met Traxx overweg kunnen, zullen de samenstellingen op korte termijn ook anders zijn dan op de langere termijn. En de volgorde van de rijtuigen in de stam zelf is nu niet het eerste waar men zich speciaal druk over maakt. Wat wel te zeggen valt, is dat de dienst op Breda en de nieuwe dienst op Rotterdam zes rijtuigen houden/krijgen, waarvan 2 A's. De dienst Den Haag - Venlo in 2016 worden 10 rijtuigen, waarvan 2 A's en de Benelux (oud en nieuw) 6 rijtuigen, waarvan 1 A. Maar in welke volgorde dat binnen een stam gaat lopen, weet ik niet. |
30-09-2014 09:12:48 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Ik denk dat abcde bedoelt dat de benelux-rijtuigen nu alleen de spagnoletten krijgen, en dat de interieurwijziging pas in beeld komt zodra ook de benelux via de HSL gaat rijden. |
30-09-2014 12:38:07 | ||
---|---|---|
traxx2014
|
Quote klopt het dat bij de dienst Breda-Rotterdam, de BDs word toegevoegd en de BD word weg gehaald? ik wil deze diensten ga namaken in model. |
30-09-2014 12:47:58 | ||
---|---|---|
sfj
|
Traxx2014, zie de mail die ik je heb gestuurd. Het is zinniger om even af te wachten want je quote nu een post die je vertelt dat NS het zelf ook nog niet in detail weet allemaal. Geduld is een schone zaak. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
30-09-2014 12:58:11 | ||
---|---|---|
rick
|
Quote Dat zou dan ongeveer neerkomen op 10x BDs 4B A 20x BDs 3B 2 11x 8B 2A Waarbij er 2 BDs, 4A en 5B rijtuigen over zijn als reserve. Hoe dat uitkomt met locs, omlopen en diensten weet ik niet. |
30-09-2014 13:03:02 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Quote En treinen die én op de HSL én in België rijden? Een constructief gesprek met die Belgen over wat deurknopjes zit er vast niet meer in na het gesol met die Fyra.. |
30-09-2014 13:09:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat gesprek moet er sowieso komen, omdat de treinen over de HSL de deuren in 'treinstelmodus' moeten hebben, en dat zal bij de HSL op Belgisch gebied niet anders zijn. Dat betekent weer dat de NMBS-Traxxen iets aangepast moeten worden om op dezelfde manier als de NS-Traxxen met de deursluiting en deurvergrendeling om te kunnen gaan. Dat ze dat niet kunnen, is tot nu toe de grote tegenhouder geweest. |
30-09-2014 13:17:51 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Kortom, de spagnoletten zijn alleen nodig voor de tijd dat de Benelux over het klassieke net rijdt en daarna moeten ze alsnog over op de treinstelmodus? In dat geval zou het logischer geweest zijn om het bewuste gesprek eerder te voeren, en de NMBS 28 direct om te bouwen. Als NS dan het uitgespaarde geld voor de spagnoplettenombouw had overgemaakt naar de rekening van de NMBS, had dat gesprek wellicht ook wat gemakkelijker verlopen. Of denk ik nu te simpel? |
30-09-2014 13:32:23 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dan had NSR ook direct 13 x 2 B-rijtuigen als eindrijtuig moeten inrichten, want daarin zit de vertaalmodudle tussen de op Franse leest geschoeide Nederlandse deursluiting en de op Duitse leest geschoeide van de Traxx. Ervan uitgaande dat de locs reeks 28 ueberhaupt van die systemen aan boord hebben (cargo-locs immers), maar dat weet ik niet. |
30-09-2014 13:53:09 | ||
---|---|---|
lex_t
|
pfffff.. handig hoor, die standaardisatie.. |
30-09-2014 15:33:57 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Tja, it's a long way from RIC. Alle goede bedoelingen ten spijt is internationale standaardisering verder weg dan ooit. Met RIC-rijtuigen mag je in half Europa ook niet meer komen zonder aan allerhande aanvullende vereisten te voldoen. Ongelooflijk wat een gedoe het al was om met de ÖBB-rijtuigen (RIC!) enkele jaren geleden over conventioneel spoor van Asd naar Brussel te kunnen rijden. Laten we maar zwijgen over HSL-en en Europese beveiligingssystemen... Maar dat terzijde, ICR is sowieso niet RIC. Een buurlandstatus is al geen sinecure, kennelijk. |
30-09-2014 19:11:01 | ||
---|---|---|
mvboetzela
|
Quote Ja, je denkt te simpel, want dat gesprek zal helemaal niet over spanjoletten gaan, maar over de Westerschelde, de IJzeren Rijn en de Hedwigepolder. Het is een politiek gesprek en geen technisch gesprek. Ook deze aspecten zijn reeds ruimschoots eerder op dit forum besproken en hebben niet meer zoveel met ICR/ICRm te maken. |
02-10-2014 10:24:28 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Zes rijtuigen waarvan twee A's... is dat een vraaggericht aanbod of een aanbodgericht aanbod? |
02-10-2014 17:02:21 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Tsja, het is moeilijk niet cynisch te worden. Het is nu ook al zo en dat heeft in de spitsen inderdaad volle balkons tot effect en regelmatig staanplaatsen in de gangpaden en tegelijkertijd halflege A's. Ik vind het eerste een aanfluiting voor een hogesnelheidsdienst met toeslagheffing. Reizigerstellers heb ik in de ICd alleen meegemaakt op dagen en uren waarop bijna niemand met de trein rijd. Misschien is 1 A net te weinig, dus jammer dat die AB's zijn verdwenen. De Beneluxdienst reed jarenlang met 7 rijtuigen waarvan 1 A en 1 AB. Da's nog een punt: de Beneluxdienst met 6 rijtuigen, is dat niet wat weinig ambitieus? Waarom moest die dienst deze zomer met vertrek uit Den Haag tot 8 rijtuigen worden verlengd en kunnen we bij vertrek uit Amsterdam opeens met 6 uit? Minder binnenlands gebruik? Laatst bewerkt door mvschoon op 02-10-2014 17:02 |
02-10-2014 17:09:50 | ||
---|---|---|
michaben
|
De Benelux rijdt nu nog niet elk uur, straks wordt dat wel het geval. Misschien dat het 8e rijtuig vooral nodig was voor de treinen die na een interval van 2 uur reden. |
02-10-2014 17:38:34 | ||
---|---|---|
smarkie
|
het 8ste rijtuig was om de zomerdrukte op te vangen en was hard nodig iig Mcn NS International Rtd |
02-10-2014 22:27:16 | ||
---|---|---|
traxx2014
|
Quote ik wacht rustig af, ben wel benieuwd wat het gaat worden. |
04-10-2014 12:09:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Op de Watergraafsmeer verkeren inmiddels (minstens) drie nieuwe BNL-stammen: 82-066 ex 82 013 20-667 ex 20 220 29-913 ex 29 449 10-548 ex 10 358 20-676 ex 20 238 20-822 ex 20 236 82-072 ex-82 019 20-692 ex-20 260 29-909 ex-29 445 10-539 ex-10 352 20-810 ex-20 271 20-653 ex-20 266 82-048 ex-82 024 20-654 ex-20 267 29-904 ex-29 440 10-545 ex 10 371 20-680 ex-20 242 20-811 ex 20 272 |
04-10-2014 12:43:26 | ||
---|---|---|
110573
|
Als ik het goed begrijp zijn er dus de volgende nummerseries: 000 BDs 500 A 600 B 800 B 900 Bf Die tweede nummerserie voor B zou verklaard kunnen worden met het bestaan van eindrijtuigen. Alleen BD is nog onbekend. |
04-10-2014 13:12:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Onder alle voorbehoud: de 600 en 700 zijn gewone B's, de serie 800 zijn de eind-B's. Tien BD-rijtuigen worden tevens eind-rijtuig en genummerd 081-090, 8 BD blijven gewone BD en worden 991-998. Nogmaals: onder alle voorbehoud. |
04-10-2014 14:42:12 | ||
---|---|---|
110573
|
Klinkt logisch. Die BD-eindrijtuigen kunnen dan in plaats van een BDs worden geplaatst in een getrokken stam. Zelfde facaliteiten en eveneens zelfde nummersie als BDs. Puur speculatief (op basis van eerdere berichten hier) zou je er het volgende mee kunnen doen; Beschikbare rijtuigen; 32 keer 060-serie (BDs) 10 keer 080-serie (BD, eindrijtuig) 76 keer 500-serie (A) 110 keer 600-serie (B) 42 keer 800-serie (B_eind) 23 keer 900-serie (Bf, twee extra gecreëerd uit B's) 8 keer 990-serie (BD, behandelt als Bf) Stammen; 10 keer BD-B-B-A-B-B_eind (voor Breda etc.) 20 keer BDs-Bf-A-B-A-B_eind (voor Benelux) 11 keer BDs-Bf-B-A-B-B-B-A-B-B_eind (voor 1900) Over; 1 BDs, 4 A, 5 B en 1 B_eind Laatst bewerkt door 110573 op 04-10-2014 15:51, reden: Toevoeging |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |