Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
05-05-2014 19:10:36
Ovindel
Ovindel
Quote
AlexNL (ma 05 mei 2014 18:51:19 https://www.somda.nl/forum/323/p493417/): ...voor zover ik weet worden alle stammen 6 bakken lang...

Oei, dat hoop ik van niet. 9/10 bakken ICR, 6-8 bakken DDZ of 9 bakken ICM is echt het minimum in de spits, dus dat gaat onmogelijk passen. Er moeten dan toch echt 10 wagen stammen worden gecreëerd voor de 1900 en ik kan me vaag herinneren daar iets over gelezen te hebben een tijd geleden...
 

05-05-2014 19:20:40
Frontier
Frontier
Uit hoeveel A, B, BD, Bf en BDs rijtuigen bestaat de volledige ICRm vloot vandaag de dag eigenlijk? Als alles naar de HSL diensten gaat en alle stammen komen daar uit 6 rijtuigen te bestaan dan hou je volgens mij nog flink wat rijtuigen over?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-05-2014 11:20:01
rob46
rob46
Quote
sik214 (vr 02 mei 2014 13:35:28 https://www.somda.nl/forum/323/p493138/): Vorige week vrijdag (25/4) zijn 5 BDs'en van Hlm naar Mt overgebracht. Dit zijn exemplaren die te Hrl en Ahg terzijde hebben gestaan.
Dit betreft de 5221/5224 en 5228 die in Hlm zijn geschilderd en voor kleine werkzaamheden in Mt staan.


57 jaar OV-fotografie.
 

07-05-2014 20:06:28
spiketrain
Moderator
spiketrain
De discussie over de dienstregeling op de HSL is verplaatst naar het HSL-topic (https://www.somda.nl/forum/14861/Ontwikkelingen+HSL/). Hier graag de berichtgeving beperken tot de ICR(m)-rijtuigen.


Groet, Spiketrain
 


07-05-2014 22:09:05
michaben
michaben
Om dus nu even terug te komen op de vraag over het aantal beschikbare en benodigde rijtuigen. Als ik op basis van die documenten uit het afgesplitste topic kijk wat er nodig zou zijn aan stammen kom ik uit op:
7x Gvc-Ehv
8x Wgm-Brusz
4x Asd-Rtd
6x Asd-Bd
1x Wisselstam voor treindienst Asd-Rtd/Bd (reiniging te Wgm na 2 slagen)
3x Reservestam op Wgm/Rtd/Brusz (direct inzetbaar)
2x Onderhoudstam (mag de hele dag aan gesleuteld worden)

Volgens de pagina materieelsamenstellingen op somda zijn er in totaal 159x B, 76x A, 18x BD, 21x Bf en 32x BDs. Dan zou je dus kunnen samenstellen:
11x TRAXX-B-A-A-(BD/Bf)-B-Bs (Asd-Rtd/Bd en wisselstam)
12x TRAXX-A-A-B-B-BD-B-Bs (Wgm-Brusz, reversestammen en onderhoudstam)
8x TRAXX-Bf-Bf-B-B-A-B-B-A-Bs (Gvc-Ehv en onderhoudstam)
1x Berg met losse rijtuigen (69x B, 14x A en 1x BDs)

Dus tenzij men nog meer lijnen wil gaan rijden met ICR dan de hier genoemde, lijkt het me dat er genoeg rijtuigen over blijven om stammen te verlengen. Anders kun je zo nog 7 stammen zonder BDs vormen met 2xA en 5xB en nog steeds B rijtuigen overhouden. Of zijn de materieelsamenstellingen overzichten op somda niet meer up to date en bestaan niet alle B'tjes die daar vermeld staan meer? Want het lijkt erop dat er veel meer B rijtuigen over zijn dan A rijtuigen.

Laatst bewerkt door michaben op 07-05-2014 22:09
 

07-05-2014 22:18:41
rick
rick
Dat zijn teveel rijtuigen, je komt uit op 306. Er zijn er 317 afgeleverd, waarvan 11 Bs voor de Benelux. Daarnaast zijn er nog het Koninklijk rijtuig met de 2 (A) begeleidingsrijtuigen en zijn er minimaal 2 rijtuigen afgevoerd.  

07-05-2014 22:45:06
110573
110573
De 020 zal in ieder geval wel hersteld moeten worden lijkt me  

08-05-2014 07:11:33
ZJ37
ZJ37
Niet alle stammen krijgen dezelfde lengte, maar ben even kwijt welke lengte bij welke verbinding(en) hoort.  

08-05-2014 07:22:30
Pim530
Pim530
Ik zou de Bf'jes maar vervangen door B's: de fiets mag immers toch niet mee.  

08-05-2014 08:48:50
dvdhoven
dvdhoven
Bf bevat een grote ruimte, die niet alleen voor fietsen kan worden gebruikt. Ook grote bagage en kingsize buggy's kunnen daarop. Lijkt me juist handig voor dit soort treinen.


Dick van den Hoven
 

08-05-2014 09:49:33
Jorrit
Jorrit
En in de Bf bevindt zich de ruimte voor de train managers. Volgens mij zit die ook in een BDs, maar die heeft een prio stam dus niet.  

08-05-2014 11:20:33
mvd
mvd
Een Bf heeft geen ruimte voor personeel, dat is de BD.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

08-05-2014 15:37:45
Pim530
Pim530
Bovendien krijgt PRIO dus wel een BDs.  

08-05-2014 18:56:58
michaben
michaben
Quote
rick (wo 07 mei 2014 22:18:41 https://www.somda.nl/forum/323/p493631/): Dat zijn teveel rijtuigen, je komt uit op 306.

Er zitten inderdaad een aantal foutjes in de materieelsamenstellingen op somda zie ik nu, de 220 zit bijvoorbeeld zowel in stam 15704 als 15113, en de 541 zit in zowel het overzicht van PRIO als ICRm stammen. In totaal zitten er 6 dubbele B'tjes in de materieelsamenstellingen op somda, in werkelijkheid zijn het er dus 153 ipv 159. De verhouding 1e klas is dus 25% van alle rijtuigen, voor binnenlandse treinen de gebruikelijke verdeling, maar de ICd kent momenteel een andere verhouding met meer 1e klas, waardoor er relatief veel B'tjes over zijn.
 

08-05-2014 23:49:51
kiekkiek
kiekkiek
In de spits 2 stammen combineren? Wordt dat mogelijk?

Laatst bewerkt door kiekkiek op 08-05-2014 23:50
 

09-05-2014 08:06:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat betekent aardig wat rangeerwerk waar NS nou net vanaf wil (dat is ook de opzet van het rijden in vaste stammen in de 1900 en 3600 vandaag de dag). Dat lijkt me dus erg onwaarschijnlijk...  

09-05-2014 10:26:03
jorgo
jorgo
Quote
kiekkiek (do 08 mei 2014 23:49:51 https://www.somda.nl/forum/323/p493728/): In de spits 2 stammen combineren? Wordt dat mogelijk?


Het oorspronkelijk grote aantal Bs-en was eigenlijk gebouwd om kortere stammen mee te formeren, als ik me goed herinner. Dat ze uiteindelijk toch langer zijn geworden in combinatie met het stuurstandloos rijden op de HSL heeft er uiteindelijk toe geleid dat een groot aantal Bs-en geruime tijd aan de kant heeft gestaan.

Ik kan me voorstellen dat het in het oorspronkelijke plan misschien gedacht was kortere stammen te kunnen combineren? Want anders zou ik niet weten waar men de hele dag had gemeend toe te kunnen met stammen van een rijtuig of vijf.
 

09-05-2014 11:35:37
Daan!
Daan!
Jij bedoelt ala DD-AR?  

09-05-2014 11:45:51
treinfan
treinfan
Quote
jorgo (vr 09 mei 2014 10:26:03 https://www.somda.nl/forum/323/p493756/): Het oorspronkelijk grote aantal Bs-en was eigenlijk gebouwd om kortere stammen mee te formeren, als ik me goed herinner. Dat ze uiteindelijk toch langer zijn geworden in combinatie met het stuurstandloos rijden op de HSL heeft er uiteindelijk toe geleid dat een groot aantal Bs-en geruime tijd aan de kant heeft gestaan.
Je bedoelt BDs'en en dat hoge aantal was niet gebouwd om in korte stammen te gaan rijden, maar om met het hele ICR-park in trek/duw-treinen te kunnen rijden. Van TRAXX'en in de reizigersdienst was toen nog geen sprake.
 

12-05-2014 16:32:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
discussie over fiets op HSL verhuisd naar het ontwikkelingen HSL topic: https://www.somda.nl/forum/14879/Ontwikkelingen+HSL/  

15-05-2014 12:13:18
train85
train85
Er zijn nu 4 icr rijtuigen onderweg naar Duitsland Wildenrath. Verwacht rond 1400 uur in Venlo.

Laatst bewerkt door train85 op 15-05-2014 12:14
 

15-05-2014 12:51:15
rolandrail
rolandrail
Ik dacht dat ze naar Velim gingen. DBS 64xx (rood)+2 CD Res+4 ICRm+2 CD Res+4 DB Rgns om 11u56 langs Utzl rg Vl  

15-05-2014 16:42:41
kleine_man
kleine_man
Aha, dus dat zag ik voorbij schuiven in Mas. De rijtuigen waren 3x zuurstok en 1x blauw/geel. Zijn dit dezelfde wagens waarmee recentelijk proefgereden is?  

15-05-2014 16:49:21
sfj
Op een foto die ik bij een van de eerste ritten maakte zie ik 3x zuurstok en 1x geelblauw. Helaas zijn de nummers niet te lezen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

15-05-2014 18:58:43
rbeijers
rbeijers
De nummers van de rijtuigen van de overbrenging van vandaag richting Venlo en verder:

50 84 20-70 572-7
50 84 20-70 269-0
50 84 20-70 546-1
50-84 20-70 574-3
 

25-05-2014 08:00:20
iraj-smile
iraj-smile
Hallo,

Er was toch 1 rijtuig in een HSL prio stam met Beneluxtreindeur (Bordeauxrood/geel)? Ik geloof een BD rijtuig. Welk rijtuig is het en in welke stam zit die?
 

25-05-2014 20:12:47
AgentX
AgentX
Alweer bijna twee jaar geleden was er vanwege een ongelukje op de Wgm inderdaad een setje oude deuren in een rijtuig terecht gekomen. Daarmee is volgens mij maar liefst één slag gereden, waarna er weer andere deuren in terecht zijn gekomen. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/7362753872)  

25-05-2014 21:05:13
edje
edje
Ach, liever een afwijkende deur, dan een rijtuig aan de kant.
Ik heb wel eens een ICM tijdens mijn werk gespot, die wel een heel vreemde deur combinatie had.
https://farm3.staticflickr.com/2493/4155482102_532eb0aaa0_o.jpg
 

25-05-2014 22:44:40
aarclay
aarclay
Waar komt die deur dan vandaan? Alle deuren in een ICM was/zijn toch hetzelfde, op de breedtte na bij enkele rijtuigen?


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-05-2014 22:52:05
Frontier
Frontier
Is zo te zien een ICR deur?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

25-05-2014 23:05:37
aarclay
aarclay
In dat geval moet er een hoop aan worden verbouwd als iemand die in een ICM heeft ingebouwd. Ben benieuwd hoe dat er aan de binnenkant uit heeft gezien


Choo choo.....
 

25-05-2014 23:08:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Is een ICM-0 deur, die is net even wat anders.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-05-2014 23:25:19
aarclay
aarclay
Inderdaad! De spanjoletten (deurhandgrepen) ontbreken, en ik zie ze ook nergens verborgen. Plus dat de hele sluitingscontructie van de ICR-deur totaal anders is, dat een inbouw in een ICM teveel tijd en werk zou gaan kosten.


Choo choo.....
 

26-05-2014 01:24:01
spoorhaas
spoorhaas
Er rijd zover ik heb gezien in de achteelige stam een BD met bordeauxrode deur! 23-5 gespot  

26-05-2014 08:40:46
vrijgezel
vrijgezel
Hoort de discussie over de afwijkende deuren niet eerder in https://www.somda.nl/forum/1006/Lijst+afwijkende+treinstellen+en+locs/?  

26-05-2014 18:43:44
TGr79
TGr79
Quote
AgentX (zo 25 mei 2014 20:12:47 https://www.somda.nl/forum/323/p495412/): Alweer bijna twee jaar geleden was er vanwege een ongelukje op de Wgm inderdaad een setje oude deuren in een rijtuig terecht gekomen. Daarmee is volgens mij maar liefst één slag gereden, waarna er weer andere deuren in terecht zijn gekomen. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/7362753872)


Alsof ze in de werkplaats deuren wisselen dat het een lieve lust is. Dat setje oude deuren van het geval uit 2012 zit er nog steeds in, alleen was er niet direct capaciteit beschikbaar om ze de goede kleur te geven. Dat is ook nu weer het geval.
 

26-05-2014 19:29:31
AgentX
AgentX
Zijn het nog steeds dezelfde deuren dan? Het is me in al die tijd nooit opgevallen, in elk geval.  

26-05-2014 22:07:43
thom
thom
Ik denk dat er simpelweg bedoeld wordt dat de deuren gewisseld zijn en pas op een later moment in de goede kleuren geschilderd zijn

En dat er nu weer rijtuig rondrijdt met afwijkende deuren, is gewoon een herhaling van wat er toen gebeurd is

Laatst bewerkt door thom op 26-05-2014 22:09
 

26-05-2014 22:50:44
AgentX
AgentX
Nee, dat leek me al zo onwaarschijnlijk.  

27-05-2014 01:54:23
gertjan
gertjan
Quote
spoorhaas (ma 26 mei 2014 01:24:01 https://www.somda.nl/forum/323/p495450/): Er rijd zover ik heb gezien in de achteelige stam een BD met bordeauxrode deur! 23-5 gespot
Stam 4777, 1 deur op de BD is deels rood met geel. Stam is tevens 8 bakken.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

28-05-2014 08:26:36
koos
koos
In het HSL-topic is vermeld dat NS Hispeed de naam NS International gaat dragen. Dit is ook in uitgebreidere vorm te lezen op bijvoorbeeld treinreiziger.nl. Volgens dat artikel blijven de ICRm stammen nog wel in Hispeed kleuren rondrijden, terwijl ik eerder uit dit topic had vernomen dat deze weer geel / blauw worden.

Staat het ontstickeren van de rijtuigen nog steeds op de agenda?

Laatst bewerkt door koos op 28-05-2014 08:27
 

28-05-2014 09:02:00
broek53
broek53
Bij de revisie van de rijtuigen wel, niet als extra actie of zo.  

28-05-2014 17:10:10
aarclay
aarclay
Schijnt dat ze dan een nieuw jasje krijgen met een blauwe/gele kleurstelling. Iets wat vergelijkbaar wordt met de oude IC+ rijtuigen?

Laatst bewerkt door aarclay op 28-05-2014 17:10


Choo choo.....
 

28-05-2014 17:43:13
Ovindel
Ovindel
Waarom hebben ze dan laatst een paar toekomstige HSL BDs'en weer gewoon IC geel-blauw gespoten? (tenminste, als ik het goed heb begrepen)  

28-05-2014 18:51:23
Frontier
Frontier
Dat zegt niks, ze kunnen er evengoed nog wat kleurtjes (zoals op de nieuwe website van NS International het geval zal zijn) bijplakken.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

28-05-2014 19:57:23
aarclay
aarclay
Op http://www.spoorwensdag.nl/index.php/122/foto-impressie-spoorwensdagen link vond ik na enig klikken een foto van een Bs-stuurstand. Is deze in het spoorwegmuseum te bewonderen? Ik heb in de OD geen overbrenging van dit stuurstandrijtuig gezien?


Choo choo.....
 

28-05-2014 20:15:35
thom
thom
Is onlangs samen met de Df 007 achter de 3031 uit Br gekomen, de Df en mP zijn inmiddels weer retour maar de Bs is gebleven.  

29-05-2014 19:26:04
110573
110573
De huisstijl van NS-International is geel blauw met roze. De kleurstelling van de ICR's voor de ICD zal ook wel zoiets worden.
Het spuiten van die BD's'en staat los van de revisie werd hier geloof ik al eerder aangegeven.
 

29-05-2014 21:36:39
Ovindel
Ovindel
Zal vast wel eens eerder hier gepost zijn, maar al een aantal weken staan er bij de werkplaats in Mt dus een aantal nieuw gespoten BDs'en. Was het even vergeten totdat ik er net weer langs reed. Dus gewoon in de normale IC kleurstelling geel-blauw.  

29-05-2014 21:42:09
Frontier
Frontier
Zijn ze nog steeds kaal zonder opschriften? Want dat zou erop kunnen duiden dat men nog iets van plan is wat betreft de kleuren.

In Hlmwph staan inmiddels ook al een stuk of zes a acht vers gespoten rijtuigen, tevens ook nog zonder opschriften.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-05-2014 21:49:42
Ovindel
Ovindel
Ik zal er op letten de volgende keer dat ik er langs kom. Ze zitten wel weg gepropt achter een rij 1700 en 1800'en maar het is denk ik wel te zien.  

07-06-2014 17:52:27
Ovindel
Ovindel
Zoals beloofd heb ik even opgelet toen ik weer in Mt was. Het was een beetje lastig te zien met de in de weg staande V'tjes en 1700'en, maar in elk geval de eerste BDs in de rij van vers geverfde BDs'en heeft nog geen opschriften/nummering e.d. Bij de andere rijtuigen is het neem ik aan hetzelfde.  

10-06-2014 11:46:21
mdj
mdj
Een paar verse ICR's in Haarlem hebben een zwart ingekort UIC-nummer: in de vorm "20 311".

Laatst bewerkt door mdj op 10-06-2014 11:46


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-06-2014 23:39:19
AlexNL
AlexNL
De ICd komt vanaf 15 juni onder NS Reizigers te vallen en niet meer onder NS Hispeed/International. "Het is tenslotte een binnenlandse trein", is de logica daarachter. Ik verwacht om die reden ook niet dat de ICD een kleurstelling zal krijgen anders dan geel/blauw.

Het zou kunnen dat een deel van de vloot wel een International-accent zal krijgen, zoals het geval was met de IC Brussel voor het Fyra-experiment.
 


11-06-2014 09:06:22
AgentX
AgentX
Ik heb ook gehoord dat de naam "direct" in ICd en de toeslag per die datum komt te vervallen.  

11-06-2014 09:17:08
broek53
broek53
Voor een net ingevoerde naam lijkt mij dat toch wel stug, en het vervallen van de toeslag zou naar mijn idee betekenen dat de treinen het vervoer niet zullen aankunnen. Ben benieuwd.
Met de ontwikkelingen van het ICR heeft het overigens niet veel te maken.
 

11-06-2014 12:49:30
TGr79
TGr79
Mensen horen zoveel, en inderdaad verdwijnt per 15 juni noch de naam IC Direct, noch de toeslag.  

13-06-2014 18:33:06
Ovindel
Ovindel
In de beschrijving bij deze foto (https://www.flickr.com/photos/jaaptreinfoto/14226145168/in/photostream/) wordt gemeld dat er 10 'verse' ICRm rijtuigen naar de ACT terminal zijn overgebracht. Er staat dat ze van binnen en buiten zijn opgeknapt, maar weet iemand al wat dit inhoudt?  

26-06-2014 20:15:58
KvdLee
KvdLee
Vandaag zijn 8 ICR rijtuigen overgebracht van Hlmwph naar Hrp. Foto te Hrp: https://www.flickr.com/photos/koendetreinman/14513855305/in/photostream/
Dat waren de:
50 84 10-77 301 (ongereviseerd zo op het oog)
50 84 10-77 334 (ongereviseerd zo op het oog)
10 320
20 262
20 212
20 251
10 333
20 144


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

26-06-2014 22:32:49
oranjebank
oranjebank
De rijtuigen die nu hun 2e revisie hebben gehad [ de 1e was natuurlijk 10 , 11 jaar geleden ] , zijn de gele treinbanken nog geel of zijn ze opnieuw bekleed met blauw ofzo?  

07-07-2014 11:48:54
2296
2296
Weet iemand welke 10 rijtuigen er op 13-06 van Hlm naar de Hrp zijn gegaan ?  

07-07-2014 21:01:45
Thtc
Thtc
Quote
oranjebank (do 26 jun 2014 22:32:49 https://www.somda.nl/forum/323/p499148/): De rijtuigen die nu hun 2e revisie hebben gehad [ de 1e was natuurlijk 10 , 11 jaar geleden ] , zijn de gele treinbanken nog geel of zijn ze opnieuw bekleed met blauw ofzo?

Wat ik uit de trein gezien heb zijn de banken in de gereviseerde ICRm in de tweede klas geel.

Laatst bewerkt door Thtc op 07-07-2014 21:02
 

07-07-2014 22:15:49
thom
thom
Volgens mij is het ook alleen louter maar een technische revisie?  

08-07-2014 10:07:48
KvdLee
KvdLee
Quote
2296 (ma 07 jul 2014 11:48:54 https://www.somda.nl/forum/323/p500365/): Weet iemand welke 10 rijtuigen er op 13-06 van Hlm naar de Hrp zijn gegaan ?


De sleep op 13-06:
DDAR: Bvk 270 7014
ICR:
20 113 (niet 100% zeker)
10 103
20 130
20 152
10 316 (mogelijk 310 ipv 316)
20 231
20 204
20 119
20 106
20 143


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

05-08-2014 23:01:16
Frontier
Frontier
Hedenavond te Hlmwph een stuk of zes verse ICR rijtuigen achter loc 1764 te Hlmwph. Het opvallende waren de witte pijlen op de deuren (zoals ook bij DDZ), die zag ik vandaag voor het eerst.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-08-2014 10:12:17
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ui het OD topic van 5 augustus:
Quote
gvttreinen (di 05 aug 2014 11:05:50 https://www.somda.nl/forum/15181/p503649/): 11.05 aan te Ut komend uit de ri Gdm, 1752 met één ICR stuurrijtuig!
Quote
broek53 (di 05 aug 2014 13:11:22 https://www.somda.nl/forum/15181/p503661/):
Quote
NSR1855 (di 05 aug 2014 11:28:58 https://www.somda.nl/forum/15181/p503651/): 89201 naar Hlmwph.
Met BDs 82 024, om precies te zijn.
Zal dit rijtuig gebruikt gaan worden voor de inbouw van de TRAXX stuurtafel of heeft het een andere reden dat het rijtuig vanuit Maastricht naar Haarlem gaat?
 

06-08-2014 10:19:28
sfj
Daar gaan ze toch (uiteindelijk) allemaal voor naar Haarlem?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-08-2014 14:25:42
jeanne
jeanne
Dat de (nieuw) geschilderde stuurstandrijtuigen nog geen opschriften hebben gekregen zou er op kunnen duiden dat deze nog vernummerd moeten worden. Zover mij bekent is nu het 5/6-de cijfer 82 en volgens de nieuwste TSI/OTIF-regels zou dit nu 80 zijn (in ieder geval per 1-1-2015).


Jeanne Kok
 

06-08-2014 16:09:28
john563
john563
de stam van 6 in haarlem, gaat in deze samenstelling rijden, de BDs als rijtuig, omdat deze een invalieden toilet heeft er dus dus nog NIKS aan omgebouwd, alleen dat ie nu meerspanning is geworden....(weer)  

06-08-2014 20:44:48
oranjebank
oranjebank
Gelukkig dat ze geel blijven. Anyway nou lees ik weer in wzbld topic 1 sept. dat al het ICR eind dit jaar vervangen gaat worden door DDZ in de 3600. Ik dacht dat dat pas halverwege 2015 zou gebeuren%03%  

06-08-2014 21:33:12
marciekemp
marciekemp
Klopt inderdaad het is aan het eind van dit jaar gedaan met ICR in de 3600 helaas...  

06-08-2014 22:15:01
broek53
broek53
Ik weet niet beter dan dat het ICR in een paar stappen de 3600 uit gaat. Een stuk of 90 rijtuigen tegelijk, wat zou Haarlem daarmee moeten?  

07-08-2014 09:21:04
jordy94
jordy94
Dat is jammer zeg! Ik heb altijd het idee dat iedereen tevreden is met ICR in de 3600. Alleen geen WIFI, maar dat werkt zelden goed dus ook geen groot probleem. DDZ als vervanger is al zo goed als zeker?

Daar gaan de beste, echte treinen

Laatst bewerkt door jordy94 op 07-08-2014 09:21
 

07-08-2014 09:43:02
Bert13
Bert13
Je kunt bijna geen nieuws over ICR/MAT brengen zonder dat iedereen eerst een digitaal traantje moet laten... Pfff.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-08-2014 10:05:19
jordy94
jordy94
Je moet toegeven dat het op dit moment wel erg snel achter elkaar gaat, toch? In 10 jaar tijd nooit zoveel materieel weg als nu.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-08-2014 10:30, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

07-08-2014 10:31:45
broek53
broek53
Voor de aller-allerlaatste keer: ICR gaat niet weg, het gaat zelfs in revisie en het gaat dan naar andere diensten (namelijk de HSL).

Laatst bewerkt door broek53 op 07-08-2014 10:32
 

07-08-2014 10:41:48
jordy94
jordy94
Laat ik het dan anders stellen: jammer dat ICR uit de 3600 gaat.  

07-08-2014 10:43:32
treinjoop
treinjoop
Volgens mij moet men hier eens stoppen met janken om materieel dat van een specifieke lijn wordt gehaald. ICRm gaat immers naar de HSL wat betekent dat het materieel gelukkig nog op de baan kan blijven. Als er een aantal jaar geleden voldoende echte Sprinters waren geleverd en de V250 geen flop zou zijn geworden had DDZ allang volledig het stokje van ICRm overgenomen en stonden de rijtuigen ergens in Nijmegen of zo aan de kant.

En oh wat erg dat er steeds meer Mat'64 terzijde en naar de sloop gaat. Ik had in 2008 echt niet verwacht dat Plan V deels nog in 2014 zou rondrijden. Al helemaal niet dat er een aantal nog tot 2016/2017 in dienst kunnen blijven.

Dus erg prettig zou het zijn als men wat minder overdreven emotie meebrengt en we terug kunnen naar de feiten.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

07-08-2014 10:48:52
jordy94
jordy94
Dat materieel zoals Mat'64 aan de kant gaat is begrijpelijk, maar zoveel ICR? Ik kan me nooit voorstellen dat al het ICR naar de HSL gaat. Of worden de 'nieuwe' stammen langer dan 6 bakken?  

07-08-2014 10:49:21
mdj
mdj
Daar waar de geplande inzet van de 3600 10 TD-7 stammen en 2 ICM-composities is, rijdt daar eigenlijk dagelijks wel een VIRM tussen. Uit eigen waarneming merk ik dat dat het geval is sinds mei. (daarvoor pendelde ik niet met de 3600)
Bron: Eigen waarneming en ondersteund door het archief van OV-tijden.

Daarnaast is het me in Mt een paar weken geleden opgevallen dat een aantal B-rijtuigen (niet-BDs) de bekende witte "Materieel niet inzetbaar"-sticker opgeplakt hebben gekregen. En dat betreffen niet vers omgeschilderde rijtuigen.

Is de beschikbaarheid van de TD-7 composities zo laag, toeval, of hebben ze echt zo dringend een revisie nodig?

Laatst bewerkt door mdj op 07-08-2014 10:50


Bij twijfel: gebruik beton.
 

07-08-2014 11:26:46
marciekemp
marciekemp
Als het goed is zijn er 12 TD-7 stammen beschikbaar, waarvan er dan over het algemeen een stuk of 10 van rondrijden en er dan aannemelijk 2 in onderhoud zijn  

07-08-2014 12:44:03
bnv
bnv
Quote
broek53 (do 07 aug 2014 10:31:45 https://www.somda.nl/forum/323/p503844/): Voor de aller-allerlaatste keer: ICR gaat niet weg, het gaat zelfs in revisie en het gaat dan naar andere diensten (namelijk de HSL).


Goed lezen en zoeken is blijkbaar een kunst en nietvoor iedereen weggelegd.
Om onwelgevallige, overbodige en reeds eerder gedane vragen/antwoorden te voorkomen:
Misschien nog even uitleggen waar al dat ICR dan uiteindelijk terecht komt:
- Benelux Amsterdam-Brussel
- Amsterdam-Rotterdam (tussentreinen)
- Den Haag-Eindhoven.

Alles via de HSL. Daar zijn alle Bs'en voor nodig samen met TRAXX'en: die er al zijn en kunnen blijven en de 19 stuks die in bestelling zijn.

Dit alles moet volledig operabel zijn met ingang van:
was het nou december 2015 of december 2016?

Voor die tijd krijgt al het ICR revisie en wordt aangepast voor dienst doen op de HSL.

Volgens mij ben ik zo compleet en verschaft dit voldoende duidelijkheid.
 

07-08-2014 13:16:42
mdj
mdj
Ik denk dat je de huidige ICd Amsterdam-Breda via HSL nog mist


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-08-2014 10:28:10
5001516
5001516
Weet niet of het nieuws is, maar het was mij nog niet eerder opgevallen. In de Benelux-dienst rijdt een gedeklasseerde ICRm A rond (in geel/blauw), nog keurig voorzien van de gele lijn onder de ramen maar rijkelijk voorzien van 2e klas-cijfers tussen de ramen.  

08-08-2014 13:01:30
traxx2014
traxx2014
Dat betekend ook het einde van ICRm met de 1700, zonde  

08-08-2014 15:20:49
dlm4yjp
dlm4yjp
Boehoeh? %09% Inmiddels zijn de eerste 3 ICD stuurstanden afgeleverd op de Wgm, aldus te zien op de FB pagina van Nedtrain.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-08-2014 15:35:56
broek53
broek53
Zou men op de Watergraafsmeer nieuwe stuurstanden gaan inbouwen, dan? Lijkt mij rijkelijk voorbarig, aangezien de proefrijtuigen in Haarlem nog helemaal niet getest zijn  

08-08-2014 15:40:01
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik haat het om je ongelijk te geven, maar het is toch echt waar, zie de FB pagina van Nedtrain. Omgebouwd en wel https://www.facebook.com/NedTrain/posts/765684506808803

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 08-08-2014 15:44


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-08-2014 16:25:44
jordy94
jordy94
Zo te zien zijn de stoelen nog in de gele kleurstelling, dat had ik niet verwacht?  

08-08-2014 17:16:03
thom
thom
Quote
dlm4yjp (vr 08 aug 2014 15:40:01 https://www.somda.nl/forum/323/p503954/): Ik haat het om je ongelijk te geven, maar het is toch echt waar, zie de FB pagina van Nedtrain. Omgebouwd en wel https://www.facebook.com/NedTrain/posts/765684506808803

Volgens mij staat er toch echt niet dat ze omgebouwd zijn, maar dat de stuurtafels nog ingebouwd gaan worden...
 

08-08-2014 17:31:24
thom
thom
Quote
dlm4yjp (vr 08 aug 2014 15:40:01 https://www.somda.nl/forum/323/p503954/): Ik haat het om je ongelijk te geven, maar het is toch echt waar, zie de FB pagina van Nedtrain. Omgebouwd en wel https://www.facebook.com/NedTrain/posts/765684506808803

Volgens mij staat er toch echt niet dat ze omgebouwd zijn, maar 'dan zullen de stuurtafels ingebouwd worden' en dat zal slaan op het moment dat de proefrijtuigen in Hlm hun goed keuring hebben.

Verder geloof ik niet, net zoals Michiel volgens mij, dat men dat op de Sgm gaat doen, daar is alleen onderhoudspersoneel voorhanden en is de werkplaats ook niet op ingericht.

Volgens mij was elders op Somda al te lezen dat de stuurrijtuigen nu eerst als gewoon getrokken rijtuig ingezet worden om stammen te voorzien van een invalide toilet.
 

08-08-2014 18:59:42
john563
john563
zucht, die drie die op wgm staan werden daar alleen maar geparkeerd, zijn alleen maar gespoten, gaan nog weer terug naar haarlem voor aanpassen op meerspanning als eerste.....twee hiervan zijn vandaag al weer terug gekomen in haarlem.....  

08-08-2014 20:56:20
aarclay
aarclay
Naast de wpl van Haarlem staat een vers geschilderde ICR zonder klasse-aanduidingen. Is dat het schaderijtuig uit het Belgische V(o)orst?  

08-08-2014 21:10:14
Frontier
Frontier
Er staan al maanden lang telkens vers geschilderde opschriftloze ICR rijtuigen in Hlmwph...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-08-2014 08:06:22
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (vr 08 aug 2014 15:40:01 https://www.somda.nl/forum/323/p503954/): Ik haat het om je ongelijk te geven, maar het is toch echt waar, zie de FB pagina van Nedtrain. Omgebouwd en wel https://www.facebook.com/NedTrain/posts/765684506808803
Ik denk dat de babbelbox van NedTrain een beetje voorbarig is. Er moet sowieso nog een testbedrijf met aangepaste BDs-en plaatsvinden voordat ueberhaupt besloten wordt of de BDs-en aangepast worden. Mijn informatie luidt dat dat besluit eind van het najaar verwacht wordt - als het met inbouw en testen een beetje wil lukken.
 

09-08-2014 08:53:38
rob46
rob46
Quote
dlm4yjp (vr 08 aug 2014 15:40:01 https://www.somda.nl/forum/323/p503954/): Ik haat het om je ongelijk te geven, maar het is toch echt waar, zie de FB pagina van Nedtrain. Omgebouwd en wel https://www.facebook.com/NedTrain/posts/765684506808803
Ik snap het ff niet meer, deze drie BDs'n komen vandaag uit Mt naar (blijkbaar) de Wgm, vervolgens duiken ze in het OD van 8-8 op in Hlm waarna VR ze vervolgens naar de Hrp brengt. Hoe komen ze dan plotsklaps in Hlm terwijl Wgm gaat ombouwen ?


57 jaar OV-fotografie.
 

09-08-2014 09:32:23
sfj
Ik weet iig 100% zeker dat de drie nummertjes naar de Hrp zijn gegaan. Heb het transport zowel in Hlm als Asd vastgelegd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-08-2014 09:33:30
MasterE
MasterE
Ombouw gebeurt in Hlm!


Mcn Asd
 

09-08-2014 10:08:23
rob46
rob46
Quote
sfj (za 09 aug 2014 09:32:23 https://www.somda.nl/forum/323/p504025/): Ik weet iig 100% zeker dat de drie nummertjes naar de Hrp zijn gegaan. Heb het transport zowel in Hlm als Asd vastgelegd.
Ik twijfel niet aan jouw waarneming Jake maar mis dus stukje Wgm-Hlm.


57 jaar OV-fotografie.
 

09-08-2014 12:57:51
aarclay
aarclay
Quote
rob46 (za 09 aug 2014 08:53:38 https://www.somda.nl/forum/323/p504023/):
Quote
dlm4yjp (vr 08 aug 2014 15:40:01 https://www.somda.nl/forum/323/p503954/): Ik haat het om je ongelijk te geven, maar het is toch echt waar, zie de FB pagina van Nedtrain. Omgebouwd en wel https://www.facebook.com/NedTrain/posts/765684506808803
Ik snap het ff niet meer, deze drie BDs'n komen vandaag uit Mt naar (blijkbaar) de Wgm, vervolgens duiken ze in het OD van 8-8 op in Hlm waarna VR ze vervolgens naar de Hrp brengt. Hoe komen ze dan plotsklaps in Hlm terwijl Wgm gaat ombouwen ?

Wgm is een onderhoudsbedrijf, en een nieuwe stuurstand inbouwen gaat verder dan onderhoud plegen, dus de kans is zeer aannemelijk dat Hlm zich hiermee gaat bemoeien. Enkele kleine CW's (constructiewijzigingen) zou de Wgm nog wel kunnen doen...

De blijft nog zo zeer de vraag: Zijn die beschadigde PRIO-rijtuigen uit Vo(o)rst al weer opgeknapt? Het schijnt dat deze een behoorlijke klap gemaakt hebben door een Belgische rangeerfout. Of is dit die vers gespoten ICR?

Laatst bewerkt door aarclay op 09-08-2014 12:58


Choo choo.....
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl