Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
24-02-2014 14:49:46
broek53
broek53
Quote
aarclay (ma 24 feb 2014 13:41:28 https://www.somda.nl/forum/323/p486797/):
Quote
broek53 (ma 24 feb 2014 10:55:24 https://www.somda.nl/forum/323/p486785/): Niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar toch; sinds vandaag rijdt Beneluxstam 4778 met maar liefst 5 geel/blauwe rijtuigen: 2 A's, 2 B's en 1 BF.Dat blijft een paar weken zo, daarna wisselt de geel/blauwe A 10-365 met de Prio 10-370 (uit stam 4772).
De 4778 is vandaag gestart als tr. 1205.

Heeft dat te maken met die drie gebotste PRIO-ICR's in België?
Niet direct: het heeft te maken met het inzetten van alle 19 vorig jaar aangepaste rijtuigen in de Beneluxdienst. daardoor zit er dus sowieso veel meer geel/blauw in de BNL. Er zijn 19 Prio-rijtuigen uit de BNL vrijgemaakt, waarvan er 16 staan te wachten op de dingen die komen gaan en 3 intussen van botsschade hersteld worden.
 

24-02-2014 22:13:44
jeanpierre
jeanpierre
Quote
broek53 (ma 24 feb 2014 10:55:24 https://www.somda.nl/forum/323/p486785/): Niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar toch; sinds vandaag rijdt Beneluxstam 4778 met maar liefst 5 geel/blauwe rijtuigen: 2 A's, 2 B's en 1 BF.Dat blijft een paar weken zo, daarna wisselt de geel/blauwe A 10-365 met de Prio 10-370 (uit stam 4772).
De 4778 is vandaag gestart als tr. 1205.
Bedoel je niet de A 10-356? Deze reed namelijk in tr. 1222, de kerende trein van de 1205.
 

24-02-2014 22:25:42
treinfan
treinfan
Volgens mij keert trein 1205 op trein 1230  

24-02-2014 22:31:43
jeanpierre
jeanpierre
Wacht deze stam dan bijna 3 uur in Brussel? Als dat zo is, betekent dat ook dat er twee stammen zijn met 5 blauw/gele rijtuigen.  


24-02-2014 22:40:25
broek53
broek53
Quote
jeanpierre (ma 24 feb 2014 22:13:44 https://www.somda.nl/forum/323/p486843/):
Quote
broek53 (ma 24 feb 2014 10:55:24 https://www.somda.nl/forum/323/p486785/): Niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar toch; sinds vandaag rijdt Beneluxstam 4778 met maar liefst 5 geel/blauwe rijtuigen: 2 A's, 2 B's en 1 BF.Dat blijft een paar weken zo, daarna wisselt de geel/blauwe A 10-365 met de Prio 10-370 (uit stam 4772).
De 4778 is vandaag gestart als tr. 1205.
Bedoel je niet de A 10-356? Deze reed namelijk in tr. 1222, de kerende trein van de 1205.
Die bedoelde ik.
 

26-02-2014 11:28:50
Pim530
Pim530
Er was al een stam met 4 blauw/gele rijtuigen, misschien heb je die gezien?  

26-02-2014 14:02:03
treinfan
treinfan
Nee (zoals broek53 al aangaf), ik keek niet verder dan mijn neus lang is en ging er onterecht van uit dat locs en rijtuigen hetzelfde keren te Brusz  

26-02-2014 16:48:42
Erikvd12
Erikvd12
http://www.youtube.com/watch?v=82trdat0JDk
Ook al een stam, afgelopen zaterdag met eerst 3 blauwgele rijtuigen en dan nog een PRIO en dan weer een blauwgeel rijtuig en ten slotte nog 2 PRIO-rijtuigen.
 

26-02-2014 23:30:52
Ovindel
Ovindel
Is het niet de bedoeling dat uiteindelijk alle ICR blauw-geel wordt? Uiteindelijk zal de Beneluxtrein dus ook in binnenlands IC kleurstelling rondrijden.  

27-02-2014 00:45:09
AgentX
AgentX
Daar begint het wel op te lijken, gezien de recente ontwikkelingen.  

27-02-2014 17:17:16
110573
110573
Hoeft niet. Er zijn recentelijk enkel wat aangepaste 'binnenlandse' rijtuigen in de BNL-stammen geplaatst. De nieuw ogende exemplaren zijn rijtuigen die vorig jaar als proef zijn ontstickerd. Nog niet zo veel uit op te maken volgens mij.  

03-03-2014 09:29:28
rob46
rob46
Op 2 maart sleepte VR203-3 de laatste negen op Ahg ter zijde staande BDs’en naar het Rb Hlm. De voor Intercity Direct bestemde stuurstandrijtuigen worden omgebouwd voor inzet op de HSL. Het transport reed als trein 51920 met aan de haak respectievelijk 5222, 5223, 5230, 5225, 5227, 5229, 5224, 5228 en 5226.Plaatje Rumelaar zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/12900271144/

Laatst bewerkt door rob46 op 03-03-2014 09:30


57 jaar OV-fotografie.
 

03-03-2014 09:54:51
broek53
broek53
Ter nuancering (een beetje): de rijtuigen krijgen om te beginnen alleen een casco-revisie. De 031 en 032 (al in Hlm aanwezig) worden als proefrijtuig/proto gebruikt voor Traxx-besturing. Pas als testen en toelating en zo geslaagd en geregeld zijn, worden de overiges stuurstanden omgebouwd.
Kan dus nog wel ff duren.
 

04-03-2014 21:46:24
SchuurB
SchuurB
Is al bekend wat voor soort besturing er in die stuurstand komt?  

04-03-2014 21:48:19
MasterE
MasterE
Ongeveer het zelfde als in de Traxx.


Mcn Asd
 

04-03-2014 22:07:15
SchuurB
SchuurB
Er zijn in het buitenland al enkele oplossingen voorhanden voor op-afstand-besturing van locomotieven, waaronder Traxxen. Wordt hiervan gebruikgemaakt of ontwerpt NS iets nieuws?  

04-03-2014 22:17:29
thom
thom
Het lijkt me logisch dat er gebruikt gaat worden van de tractie besturing zoals gebruikelijk is bij een Traxx, anders moeten ze ook de lokken nogeens aan gaan passen...  

04-03-2014 22:23:48
jeanne
jeanne
Grote kans dat bij de aanbesteding van de locomotieven de stuurtafels mee zijn genomen bij Bombardier. Deze (Duitse)stuurtafels mag je eigenlijk beschouwen als standaardontwerp.


Jeanne Kok
 

05-03-2014 00:51:30
vrijgezel
vrijgezel
Als de BDs-en ZWS krijgen ingebouwd is het vermoedelijk niet eens nodig. https://www.somda.nl/forum/323/p402110/Ontwikkelingen+ICR+%26+ICRm/

Ik zal even een stukje uit "Op de Rails" 9-2009 quoten:
begin quote: "Waar in vroeger dagen stuurstroomverbindingen bij getrokken rijtuigen velaal met uitsluitend voor dit materieel geschikte kabels gemaakt werden, gebruiken moderne systemen de universele UIC-kabel. Het voordeel hiervan is de beschikbaarheid: alle moderne (RIC-)rijtuigen zijn voorzien van gestandaariseerde UIC-kabel (in Duitsland IS-Leitung genoemd, naar integrierte Steuerung). De Deutsche Bundesbahn heeft op dit gebied baanbrekend werk verricht met de ontwikkeling van zeitmultiplexe Wendezugsteuerung (ZWS). Locomotieven en stuurstandrijtuigen van willekeurige typen kunnen in principe met elkaar in trek-duwbedrijf rijden (of in geval van locomotieven die beschikken over zeitmultiplexe Doppeltraktionssteuerung (ZMD), in treinschakeling), zo lang ze maar voorzien zijn van elektronica die de comando's vertaalt die over de UIC-kabel gestuurd worden. Deutsche Bahn heeft vrijwel alle locomotieven die in trekduwverkeer worden gebruikt, en alle nieuw verbouwde en gebouwde stuurstandrijtuigen uitgerust met ZWS. Daarmee worden inzetbeperkingen omzeild die het gevolg zijn van verschillen tussen stuurstroomkabels van ex Reichsbahn- en voormalig Bundesbahn-materieel: alle rijtuigen bezitten hoe dan ook de universele UIC-kabel. Enige voorwaarde is wel dat deze van het achtienaderige type is; de oudere dertienaderige kabel is voor toepassing van ZES noet geschikt. NS maakt van de universele systemen tot op heden geen gebruik." Einde quote.
 

05-03-2014 04:03:30
mich
mich
Ik had begrepen dat er geen compleet nieuwe stuurtafel inkomt, maar wel de 2 schermen van de traxx en de electronica van de stuurstand wordt zo aangepast dat hij de loc kan bedienen.  

05-03-2014 09:54:37
MasterE
MasterE
Klopt, maar de oude wordt wel compleet aangepast aan de Traxx, zo verdwijnt het tractiewiel en komen daarvoor handels als in Traxx voor in de plaats.


Mcn Asd
 

05-03-2014 11:26:04
lex_t
lex_t
Het valt op dat het nu wél rendabel is, itt. de Beneluxen..  

05-03-2014 12:48:06
thom
thom
De Benelux was natuurlijk bedoeld om vervangen te worden door de Fyra en had geen lang bestaansrecht meer dacht men toen.  

05-03-2014 19:57:23
broek53
broek53
Zeker, van oorsprong zouden de Bs-en er ongeveer gelijk uit gaan met de reeks 11.8 en dat dan weer ongeveer gelijk met de overname van de Beneluxdienst door de V250.  

06-03-2014 18:00:52
aarclay
aarclay
Voor de liefhebbers die wat meer van NedTrain Haarlem willen zien:
http://www.rtvnh.nl/programma/425/NH+Leeft

Zo valt legt de man aan het begin uit dat de ICR's tussentijds onderhoud krijgen, met nieuwe stoelen, nieuwe ramen en internet.
Dus mogelijk komt er gewoon OBIS in, hoewel hij niks heeft gerept over de HSL.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-03-2014 18:01


Choo choo.....
 

06-03-2014 18:08:37
KvdLee
KvdLee
Hihi die man weet er niks van, op 22 november 2013 was er wel degelijk een Fyra te zien in de Haarlemse werkplaats, en wel de 4802: http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/11005250585/ %08%


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

06-03-2014 23:06:19
thom
thom
Quote
aarclay (do 06 mrt 2014 18:00:52 https://www.somda.nl/forum/323/p487730/): Voor de liefhebbers die wat meer van NedTrain Haarlem willen zien:
http://www.rtvnh.nl/programma/425/NH+Leeft

Zo valt legt de man aan het begin uit dat de ICR's tussentijds onderhoud krijgen, met nieuwe stoelen, nieuwe ramen en internet.
Dus mogelijk komt er gewoon OBIS in, hoewel hij niks heeft gerept over de HSL.

Volgens mij is hier al eens gemeld dát er daadwerkelijk OBIS inkomt...
 

07-03-2014 01:14:41
aarclay
aarclay
Zal best, maar er was wel een hoop verwarring over. Voornamelijk vanwege de tunnels waar geen bereik mogelijk zou zijn voor het internet en de GPS.


Choo choo.....
 

07-03-2014 09:07:13
Railfapper
Railfapper
In de tunnel zou je 4G antennes kunnen plaatsen, probleem opgelost.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-03-2014 13:19:46
aarclay
aarclay
Probleem niet opgelost, want de treinen hebben 3G-hardware. Maar verder is de aanleg van antennes in de tunnel ook niet iets wat eventjes geregeld is.


Choo choo.....
 

07-03-2014 13:40:33
broek53
broek53
Jullie kunnen gewoon door blijven leuteren over tunnels, maar feit is dat ICR OBIS krijgt. Dat lijkt mij voor dit topic meer dan voldoende.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-03-2014 12:13
 

09-03-2014 20:08:43
5431
5431
Op Arnhem Berg staat de 7-delige trekduwset 15701 met aan de loc Bf 444.  

09-03-2014 21:45:41
spiketrain
Moderator
spiketrain
Enkele berichten verwijderd. Zie de forumregels waarom.


Groet, Spiketrain
 

14-03-2014 12:01:36
jordy94
jordy94
Quote
broek53 (vr 07 mrt 2014 13:40:33 https://www.somda.nl/forum/323/p487831/): Jullie kunnen gewoon door blijven leuteren over tunnels, maar feit is dat ICR OBIS krijgt. Dat lijkt mij voor dit topic meer dan voldoende.


Hoe ben je hier zo zeker van?
 

14-03-2014 13:00:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
De auteur van het bovenstaande is doorgaans zeer goed geïnformeerd.  

14-03-2014 14:47:07
Daan!
Daan!
Wordt ook gezegd in de reportage van RTV-NH. En stond het ook niet in Op De rails?  

14-03-2014 21:36:05
timtrein
timtrein
Er zit over het algemeen vrij weinig licht tussen wat in Op de Rails staat en wat Broek53 hier schrijft...  

15-03-2014 21:39:03
b2py
b2py
Je zou bijna denken dat de artikelen in OdR geschreven worden door...  

16-03-2014 11:12:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
offtopic reactie verwijderd.  

24-03-2014 16:53:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (ma 24 feb 2014 14:49:46 https://www.somda.nl/forum/323/p486802/): Niet direct: het heeft te maken met het inzetten van alle 19 vorig jaar aangepaste rijtuigen in de Beneluxdienst. daardoor zit er dus sowieso veel meer geel/blauw in de BNL. Er zijn 19 Prio-rijtuigen uit de BNL vrijgemaakt, waarvan er 16 staan te wachten op de dingen die komen gaan en 3 intussen van botsschade hersteld worden.
Zijn er nog meer rijtuigen te verwachten die aangepast gaan worden voor deze diensten? Of zijn deze 19 rijtuigen voldoende om tijdens de komende revisie/ombouw genoeg treinen te laten rijden en deze op lengte te houden?

Wanneer is eigenlijk BDs 5231 in 2013 weer in dienst gekomen en weer terzijde gesteld? De eerste spots van de 5231 in de rijdende dienst dateren van februari 2013. De laatste spot is van 11 mei 2013 op Ahbo, daarna weer op 1 september 2013 in Mt, terzjide.

Laatst bewerkt door taigagaai op 24-03-2014 17:00, reden: Terzijdestelling 5231.
 

24-03-2014 17:15:23
broek53
broek53
Ik denk dat men min of meer vergeten is de 5231 weer aan de kant te zetten nadat het instructiejaar in Amersfoort was afgelopen. Dat is alsnog gebeurd toen de tienwagenstammen werden verkort naar negen en de vaste stamnummering werd ingevoerd. Toen bleken er toch wel veel BDs' en op de baan te zijn ...
De 031 is nu overigens een van de twee proefrijtujgen voor Traxxbesturing.

Voor de Beneluxdienst moeten nog veel meer rijtuigen aangepast worden, althans van de bekende klepjes in de deuren voorzien worden. Er moeten volgend jaar al 4 of 5 stammen bij als de BNL een uurdienst en van/naar Amsterdam gaat rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 24-03-2014 17:54
 

25-03-2014 08:52:39
taigagaai
Moderator
taigagaai
Begrijp ik het dan goed dat er vanaf volgend jaar nog geen gereviseerde/opgeknapte rijtuigen in de Beneluxdienst gaan rijden? Ik dacht dat die beurt dit jaar nog zou gaan beginnen en dat afgeleverde rijtuigen dan in de Beneluxdienst ingezet zouden gaan worden.  

25-03-2014 09:30:40
broek53
broek53
De Benelux zit juist achteraan het rijtje. Het is nu zaak om meer rijtuigen HSL-geschikt te krijgen om Amsterdam - Rotterdam te kunnen uitbreiden en later Den Haag - Eindhoven over de HSL te kunnen leiden. Niet voor niets staat het omleggen van de Benelux over een deel van de HSL pas achteraan in het rijtje in het plan dat NS vorig jaar heeft gepresenteerd.  

25-03-2014 13:18:58
AgentX
AgentX
Maar dat zijn toch eigenlijk twee gevolgen van elkaar? Dus zover onderaan de lijst staan ze ook niet...  

25-03-2014 13:26:33
broek53
broek53
Zeker, maar het was bedoeld als antwoord op verwoerd om aan te geven dat de revisie en verbouwing juist niet bij de rijtuigen in de Beneluxdienst begint. In de BNL-dienst rijdt immers doodgewoon ICR, terwijl voor de dienst over de HSL het nodige verbouwd en aangepast moet worden.
De Beneluxrijtuigen hoeven pas verbouwd en aangepast te gaan worden als de BNL over de HSL gaat rijden, en dat feit zit in het stappenplan helemaal achteraan.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-03-2014 13:28
 

25-03-2014 13:36:25
AgentX
AgentX
Oh zo. Nee, precies. Dan volg ik 'm. Maar toch wordt er hier en daar gewisseld, vooral in de doodgewonde rijtuigen die naar België rijden. De Benelux wordt immers steeds meer blauw/geel. Wat voor wisselingen vinden/vonden daar plaats dan?  

25-03-2014 13:59:19
lex_t
lex_t
Hoe zit het ook weer met die deurgreepjes? De Benelux moet die juist wél, de ICD niet?  

25-03-2014 14:04:59
lesley001
lesley001
De ICD komt ook niet in Belgie, en voor het rijden in Belgie waren die verplicht.  

25-03-2014 14:35:06
broek53
broek53
Dat klopt. Althans: ze zijn verplicht als er geen loc voor de trein staat met centrale deurvergrendeling en -ontgrendeling, zoals de Belgische Traxx-locomotieven.  

25-03-2014 19:08:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (di 25 mrt 2014 09:30:40 https://www.somda.nl/forum/323/p489703/): De Benelux zit juist achteraan het rijtje. Het is nu zaak om meer rijtuigen HSL-geschikt te krijgen om Amsterdam - Rotterdam te kunnen uitbreiden en later Den Haag - Eindhoven over de HSL te kunnen leiden. Niet voor niets staat het omleggen van de Benelux over een deel van de HSL pas achteraan in het rijtje in het plan dat NS vorig jaar heeft gepresenteerd.
Ah, ik dacht namelijk dat juist op dit moment de reserve vergroot werd om zo de Benelux rijtuigen aan de kant te zetten voor hun revisie/onderhoudsbeurt. Dan is het mij nu duidelijk. Dank.
 

25-03-2014 22:59:10
110573
110573
@AgentX sowieso de verlenging van een paar jaar geleden (iedere stam een blauw-geel rijtuig), de vervanging van een aantal rijtuigen met schade door ex-binnenlandse exemplaren en een drietal is als proef ontstickerd.  

25-03-2014 23:50:12
broek53
broek53
Quote
AgentX (di 25 mrt 2014 13:36:25 https://www.somda.nl/forum/323/p489747/): Oh zo. Nee, precies. Dan volg ik 'm. Maar toch wordt er hier en daar gewisseld, vooral in de doodgewonde rijtuigen die naar Belgi� rijden. De Benelux wordt immers steeds meer blauw/geel. Wat voor wisselingen vinden/vonden daar plaats dan?
In de Beneluxstammen loopt een aantal rijtuigen mee die HSL-geschikt zijn, waaronder een paar zgn eind-B's (de koppelrijtuigen met de HSL-Traxxen). Die zijn zoveel mogelijk vervangen door 19 rijtuigen die eind vorig jaar uit de binnenlandse dienst onttrokken zijn en voorzien van de deurgrepen. De uit de BNL gehaalde, HSL geschikte rijtuigen staan nu ter beschikking van testritten en proefnemingen. Ze zijn dus (nog) niet in revisie.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-03-2014 23:51
 

26-03-2014 11:59:10
Wellie
Wellie
Snap trouwens de volgende gedachte gang ook niet: ICR rijtuigen blijven in NS geel/blauw, maar de TRAXX locomotieven blijven in de kleur rood ... zit er misschien een reden achter of geven ze niks meer een mooie uitstraling?  

26-03-2014 12:53:26
sik214
sik214
Gaan de huidige TRAXX'en er straks niet uit als de nieuw bestelde komen?  


26-03-2014 12:55:53
M-BASS
M-BASS
Quote
Wellie (wo 26 mrt 2014 11:59:10 https://www.somda.nl/forum/323/p489814/): Snap trouwens de volgende gedachte gang ook niet: ICR rijtuigen blijven in NS geel/blauw, maar de TRAXX locomotieven blijven in de kleur rood ... zit er misschien een reden achter of geven ze niks meer een mooie uitstraling?
Ze hadden een formule bedacht: de Fyra, maar dat ging dus niet door. Ik denk dat ze nu nog niet precies weten hoe ze het willen aankleden, dus doen ze nog maar even niets; scheelt weer kosten.
Zag overigens dat in Belgie de reeks 11.80 nog gewoon hebben rondrijden in benelux kleuren, is ook niets aan veranderd qua kleurstelling.

Laatst bewerkt door M-BASS op 26-03-2014 13:00
 

26-03-2014 13:47:39
broek53
broek53
Ja, binnen alles wat er speelt om de boel op de HSL op gang te krijgen, is het kleurtje van de locs natuurlijk het belangrijkste item...
Overigens zijn de stammen van de IC Direct voorlopig nog wel een tijdje in hun zuurstokkleuren, waar de rode locs bij horen - dus zelfs op dat punt zie ik de directe 'noodzaak' tot verkleuring nog niet.
Overgens 2: de nieuw aangeschafte Traxx-locomotieven krijgen volgens de laatste berichten die ik erover vernam (en dus onder voorbehoud), een blauw-gele uitmonstering.
 

26-03-2014 14:33:00
nohab
nohab
Quote
M-BASS Zag overigens dat in Belgie de reeks 11.80 nog gewoon hebben rondrijden in benelux kleuren, is ook niets aan veranderd qua kleurstelling.
De reeks 11 staat al meer dan een jaar aan de kant.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

27-03-2014 23:18:05
kiekkiek
kiekkiek
Quote
broek53 (wo 26 mrt 2014 13:47:39 https://www.somda.nl/forum/323/p489823/):
Overgens 2: de nieuw aangeschafte Traxx-locomotieven krijgen volgens de laatste berichten die ik erover vernam (en dus onder voorbehoud), een blauw-gele uitmonstering.

Nette kleur voor de ICD toch? Blauw met gele band over de ramen o.i.d.
 

27-03-2014 23:48:13
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (wo 26 mrt 2014 13:47:39 https://www.somda.nl/forum/323/p489823/):

Overgens 2: de nieuw aangeschafte Traxx-locomotieven krijgen volgens de laatste berichten die ik erover vernam (en dus onder voorbehoud), een blauw-gele uitmonstering.


Enige tijd terug zag ik op het Twitterprofiel van @ICDefect (kennelijk de nieuwe naam van 'Failra') dat ze creatief waren geweest met een Traxx. Zij denken dat de nieuwe Traxx-locs er zo uit gaan zien: http://i.imgur.com/bOMX3y6.png

Eerlijk is eerlijk, zo op die tekening vind ik dat er best netjes uitzien (afgezien van het overdreven IC Defect-logo natuurlijk). Het doet me een beetje aan de Belgische HLE 18 denken.
 

27-03-2014 23:54:00
midniight
midniight
Geloof dinsdag as de presentatie van de eerste loc in die kleur!


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

28-03-2014 14:20:27
Harrstein
Harrstein
Waarom zouden ze niet gewoon bij het oude blijven?

http://i.imgur.com/Wqfxkrm.png
 

28-03-2014 16:09:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
en zo is het wel weer genoeg met de grappen. Graag terug ontopic naar HSL ontwikkelingen.  

28-03-2014 16:32:25
jeanne
jeanne
Laatst werd er in het filmpje rtvnh door de directeur van Nedtrain Haarlem over het bijtrekken van ICR gesproken, zodat ze nog eens tien jaar mee kunnen. Echt inhoudelijk was men niet over die werkzaamheden. Een aantal zaken weten/vermoeden we al, maar betekend dit ook dat alle rijtuigen van een bioreactor voorzien moeten worden in verband met de toelating tot HSL?


Jeanne Kok
 

28-03-2014 16:42:52
broek53
broek53
Zeker, zonder dat kom je de HSL zeker niet op. Athans: zonder opvangbak, en dan is een bioreactor (die veel minder vaak geleegd hoeft te worden) het meest voordehandliggend.
Bijna zeker: magneetremmen.
Zeker: een aantal B-rijtuigen als eindrijtuig conform de bestaande, dwz met koppelmodule met de Traxx voor het deurensysteem en een afgeloten toiletruimte met dingen als reddingsladders en zo, als ik het goed heb.
 

28-03-2014 16:44:34
broek53
broek53
Quote
SleutelMan (vr 28 mrt 2014 16:09:39 https://www.somda.nl/forum/323/p490056/): en zo is het wel weer genoeg met de grappen. Graag terug ontopic naar HSL ontwikkelingen.
For the record: het geel/blauw voor de nieuwe Traxx-locomotieven is geen grap, wat anderen er verder ook van willen maken.
 

30-03-2014 11:09:58
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (vr 28 mrt 2014 16:42:52 https://www.somda.nl/forum/323/p490061/): Zeker: een aantal B-rijtuigen als eindrijtuig conform de bestaande, dwz met koppelmodule met de Traxx voor het deurensysteem en een afgeloten toiletruimte met dingen als reddingsladders en zo, als ik het goed heb.
Dit systeem van koppelmodules kan komen te vervallen als de BDs rijtuigen in dienst komen, neem ik aan?
 

30-03-2014 17:34:53
Hoera63
Hoera63
Van een aantal rijtuigen wel, van de rijtuigen die aan de locs hangen niet neem ik aan? Of worden de locs aangepast?  

30-03-2014 20:17:04
thom
thom
Die modules zaten alleen in de eindrijtuigen voor het 'vertalen' van het deursysteem signaal ICR vs Traxx en dat zal nog wel nodig zijn.

Mogelijk dat het aan 1 kant niet meer nodig is omdat de lok nu aan 1 kant blijft.

Laatst bewerkt door thom op 30-03-2014 20:18
 

13-04-2014 21:12:44
SGMm2137
SGMm2137
In Mt staat stam 15117 terzijde met nog 3 andere ICRm rijtuigen.
Volgorde: loc 1750 + 8xICRm + ICRm BDs 017 + 3xICRm.
Op het spoor erlangs staat stam 15115. Is het bekend of deze ook terzijde staat.
Beide stammen staan op sporen zonder bovenleiding.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 13-04-2014 21:13
 

24-04-2014 19:02:50
lesley001
lesley001
Ook maar even hier melden voor de goede orde; BDs 019 en B 584 zijn 24 april overgebracht van Hlmwph naar Wgm (https://www.flickr.com/photos/lesley001/13992156512/).  

25-04-2014 00:04:35
Rolffiej19
Rolffiej19
Als het goed is zou dat de eerste BDs moeten zijn voor proefnemingen met de HSA teststam die al samengesteld staat op de Wgm


MCN ASD
 

25-04-2014 02:07:53
DutchFL
DutchFL
Dat is in ieder geval niet een van de twee prototype BDs'en met traxx besturing dat zijn de 5231&32.

Laatst bewerkt door DutchFL op 25-04-2014 02:12
 

01-05-2014 10:12:25
AgentX
AgentX
Een quote uit de OD van gisteren:

Quote
broek53 (wo 30 apr 2014 22:49:26 https://www.somda.nl/forum/14843/p493031/): De vier ICR die vandaag een slag Assen gemaakt hebben, zullen de komende tijd nog meer slagen vanuit de Watergraafsmeer door een groot deel van het land maken. Het zijn rijtuigen met nieuwe toegevoegde remblokken, die minder geluidshinder moeten opleveren. Ze zullen over enkele weken ook naar de Ring van Velim gaan.
 

01-05-2014 10:39:38
sfj
Vanuit dat zelfde OD ook nog even de rijtuignummers: B 574 + B 546 + B 269 + B 572.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-05-2014 17:07:53
110573
110573
De frisse 031 en 032 (aannemelijk), waren vandaag te bewonderen voor de werkplaats in Haarlem https://www.flickr.com/photos/11057/13895028648/  

01-05-2014 19:30:47
Frontier
Frontier
Die staan er al enkele weken inmiddels, het waren er overigens drie in totaal.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-05-2014 22:16:01
110573
110573
Zijn dit ook prototypes voor de hele ICR-'revisie', of gaat het hier puur om het TRAXX-verhaal? Het interieur van de rijtuigen leek namelijk onaangetast.  

01-05-2014 22:23:14
broek53
broek53
Die twee zijn puur voor het Traxxbesturingsverhaal.  

02-05-2014 08:30:00
iraj-smile
iraj-smile
Wanneer kunnen we de TRAXX gestuurde ICRm rijtuigen op de baan verwachten?  

02-05-2014 08:48:22
train85
train85
Als we dat weten wordt het hier verteld. Er is nog geen datum bekend.

Laatst bewerkt door train85 op 02-05-2014 08:48
 

02-05-2014 09:40:23
iraj-smile
iraj-smile
@train85 ik wacht geduldig af! Maar bedankt!  

02-05-2014 12:36:18
aarclay
aarclay
Quote
iraj-smile (vr 02 mei 2014 08:30:00 https://www.somda.nl/forum/323/p493120/): Wanneer kunnen we de TRAXX gestuurde ICRm rijtuigen op de baan verwachten?

Ze zijn nog niet eens klaar met verbouwen, en daarna moet er nog een toelating komen, waarna er proefritten komen. Ik gok op 2015.


Choo choo.....
 

02-05-2014 13:35:28
sik214
sik214
Vorige week vrijdag (25/4) zijn 5 BDs'en van Hlm naar Mt overgebracht. Dit zijn exemplaren die te Hrl en Ahg terzijde hebben gestaan. Wat gaat er nu mee gebeuren nu ze via de werkplaats in Hlm naar Mt zijn gegaan? Gaan ze andere, oudere exemplaren vervangen?  

02-05-2014 13:51:33
Ovindel
Ovindel
Quote
aarclay (vr 02 mei 2014 12:36:18 https://www.somda.nl/forum/323/p493134/):
Quote
iraj-smile (vr 02 mei 2014 08:30:00 https://www.somda.nl/forum/323/p493120/): Wanneer kunnen we de TRAXX gestuurde ICRm rijtuigen op de baan verwachten?

Ze zijn nog niet eens klaar met verbouwen, en daarna moet er nog een toelating komen, waarna er proefritten komen. Ik gok op 2015.

Begrijp ik dus goed dat de Traxx besturing ook nog niet helemaal ingebouwd/klaar voor gebruik is?
 

02-05-2014 14:06:50
rob46
rob46
Quote
sik214 (vr 02 mei 2014 13:35:28 https://www.somda.nl/forum/323/p493138/): Vorige week vrijdag (25/4) zijn 5 BDs'en van Hlm naar Mt overgebracht. Dit zijn exemplaren die te Hrl en Ahg terzijde hebben gestaan. Wat gaat er nu mee gebeuren nu ze via de werkplaats in Hlm naar Mt zijn gegaan? Gaan ze andere, oudere exemplaren vervangen?
Deze exemplaren zijn keurig geschilderd, o.a. 5223 & 5228.

Laatst bewerkt door rob46 op 02-05-2014 14:07


57 jaar OV-fotografie.
 

02-05-2014 15:08:54
broek53
broek53
Het zijn BDs-en die vooruitlopend op eventuele grotere verbouwingen (en Traxx-geschiktheid) al een cascorevisie hebben gehad. Goed mogelijk dat ze de BDs-en van de nog in dienst zijnde TD7-stammen nog even gaan vervangen, voordat die eruit gaan. Dat gebeurt volgens de planning pas volgend jaar namelijk.  

03-05-2014 07:56:37
phantom
phantom
Hoeveel BD rijtuigen met traxx geschiktheid zijn er straks eigenlijk nodig ?
Zijn er genoeg die verbouwd kunnen worden zonder daarvoor het rijdende bestand te moeten aanspreken ?
Rede voor vooral de laatste vraag is het verhaal over BD's die er volgend jaar uit gaan ?
(en nee daar twijfel ik niet aan dat dat niet zal gebeuren,ik weet wie het zegt,en dat klopt erg vaak,dus voor het geval dat men daarover wil vallen, zeg ik het er maar even bij )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-05-2014 08:43:09
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Gaat er meer om dat ICR uit de 3600 verdwijnt vanwege verhoogde inzet in Benelux/ICD dan specifiek om de BDs´en geloof ik  

03-05-2014 08:58:04
broek53
broek53
Beide eigenlijk. Het ICR gaat de komende jaren allemaal in HSL-ombouw en het plan op dit moment is dat de laatste TD9-stammen er in juni uit gaan en de TD's uit de 3600 in de loop van 2015.
Anderzijds zijn voor de treindiensten over de HSL alle BDs-en nodig, sterker nog: men zou er theoretisch meer kunnen gebruiken dan de 32 die er nu zijn. Eén van de HSL-treindiensten moet blijven rijden met locwisselen.
 

03-05-2014 10:39:36
aarclay
aarclay
Zouden ze voor de proefritten die er laten dit jaar (?) zullen plaatsvinden dan de nieuwe NS-TRAXX-locs gaan gebruiken? Zou voor beiden een mooie vuurdoop zijn om de nodige bak-kilometers te maken?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-05-2014 10:39


Choo choo.....
 

04-05-2014 19:42:42
spiketrain
Moderator
spiketrain
De discussie over de onderhoudsbedrijven is afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/14852/De+toekomst+van+de+onderhoudsbedrijven/. Hier graag weer verder over ICR(m).


Groet, Spiketrain
 

05-05-2014 12:17:18
abcde
abcde
Quote
broek53 (za 03 mei 2014 08:58:04 https://www.somda.nl/forum/323/p493218/ .... Anderzijds zijn voor de treindiensten over de HSL alle BDs-en nodig, sterker nog: men zou er theoretisch meer kunnen gebruiken dan de 32 die er nu zijn. Eén van de HSL-treindiensten moet blijven rijden met locwisselen.

Wordt er hierom gedacht om nog 1 of 2 bakken ICR te verbouwen tot BDs ?
Locwisselen is toch ook een tijd- en ruimtevreter en vertraging veroorzaker ?

Laatst bewerkt door abcde op 05-05-2014 12:19
 

05-05-2014 13:10:58
aarclay
aarclay
Hoeveel materieel omlopen zijn er dan gelijktijdig op de HSL? Aanzienlijk minder dan 32, toch?

En de BDs mogen toch niet de Belgische grens over in de Beneluxtrein? Of worden ze daar wel voor klaargemaakt?


Choo choo.....
 

05-05-2014 14:33:47
TGr79
TGr79
Lachen hoor.

Het gaat er niet om hoeveel "omlopen er dan gelijktijdig op de HSL" zijn, maar om de totale materieelbehoefte.
 

05-05-2014 14:53:50
aarclay
aarclay
Dan ben ik wel benieuwd waar er nou 32 BDs'en voor nodig zijn? Als iemand me dat kan vertellen?


Choo choo.....
 

05-05-2014 14:58:27
mren
mren
Denken we ook even aan de huidige IC1900 die over de HSL zal gaan rijden?  

05-05-2014 15:13:34
treinfan
treinfan
Even een snel rekensommetje:
- 11 stammen voor Gvc-Rtd-Bd-Vl 2x p/u
- 7 stammen voor Wgm-Asd-Bd 2x p/u
- 5 stammen voor Wgm-Asd-Rtd 2x p/u
- 7 stammen voor Wgm-Asd-Brusz 1x p/u
Afhankelijk of er dan 2 of 3 stammen worden gerekend voor onderhoud komt dat dan inderdaad op 32 of 33 stammen uit
 

05-05-2014 15:18:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
is die 11 stammen berekend op de huidige omloop van de 1900? Want die wordt tegen die tijd waarschijnlijk ingekort tot Ehv (scheelt weer wat materieelbehoefte..). Tenminste, dat is wat ik elders op Somda voorbij heb zien komen.  

05-05-2014 18:01:29
michaben
michaben
Als men in trekduwstammen gaan rijden is het omlopen via Wgm echter niet meer noodzakelijk, en zou de 900 met 6 en de 1000 met 4 omlopen kunnen volstaan. Voor de verbinding naar Brussel zou omrijden via Wgm misschien wel nog gewenst zijn vanwege reiniging, de 900 en 1000 zijn echter dusdanig korte omlopen dat niet na elke rit nodig is (misschien dat je na 2 slagen via de Wgm rijdt voor reiniging, of Wgm-Asd-Bd-Asd-Rtd-Asd-Wgm maar daarvoor heb je andere patroontijden nodig).

En de 11 stammen voor de 1900 is inderdaad de huidige dienstregeling, inclusief de kering van 37 minuten in Vl. Door via de HSL te rijden maak je echter tijdwinst op Rtd-Bd, dus zou een korte kering kunnen volstaan. Daarnaast was er inderdaad sprake van dat de verbinding maar tot Ehv zou gaan, wat ook weer 3 omlopen zou kunnen schelen.
 

05-05-2014 18:51:19
AlexNL
AlexNL
De 1900 over de HSL leggen en inkorten tot Gvc - Ehv is ook precies onderdeel van wat NS heeft gepresenteerd als 'alternatief voor de V250', dus dat komt dan goed uit met de materieelbehoefte.

Of alle reizigers er nog in gaan passen is een tweede, voor zover ik weet worden alle stammen 6 bakken lang, en daarmee moeten reizigers tussen Eindhoven en Rotterdam flink inleveren qua capaciteit.

Laatst bewerkt door AlexNL op 05-05-2014 18:53
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl