Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
10-11-2013 00:17:23
smarkie
smarkie
Quote
MasterE (za 09 nov 2013 22:48:55 https://www.somda.nl/forum/323/p475162/): Bij dubbel tractie geldt die regel niet, alle remmen zijn namelijk in dienst, als de loc in opzending is heb je geen ED rem.

Dat scheelt, heeft niks met edrem te maken, maar met de ophanging van de tractiemotoren.
In treinschakeling is deze combinate nog niet toegestaan op hslzuid


Mcn NS International Rtd
 

10-11-2013 01:20:23
BGM104
BGM104
Juist, het (deels) geduwd rijden met een ICR stam met 160 km/u heeft bijzondere aandacht bij IL&T. Voor toelating moet eerst onderzoek aantonen dat de rijtuigkoppelingen de krachten van 160 km/u duwen kunnen verdragen. Zo'n onderzoek is dus ook nodig voor toelating van het hele stuurstanden verhaal op de HSL.  

10-11-2013 01:25:19
BGM104
BGM104
Quote
bnv (zo 10 nov 2013 00:05:03 https://www.somda.nl/forum/323/p475168/): Al scrollend kan ik niet meer vinden een bericht waarin staat dat ICR niet op de HSL Breda-Antwerpen mag rijden.

Los van het ICR, is rijden met Traxx locomotieven op Belgische HSL nog niet toegestaan. Hier dus ook nog werk aan de winkel op toelatingsgebied.
 

10-11-2013 01:29:49
Frontier
Frontier
Er hangen toch gewoon normale schroefkoppelingen onder ICR? In Duitsland en België rijden ze daar 200 km/u mee in trek/duw-treinen, in Oostenrijk zelfs 230 km/u, daarom zou het naar mijn mening dan ook de grootst mogelijke lariekoek zijn als hier 160 km/u niet zou mogen...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


10-11-2013 09:35:54
thom
thom
Quote
SleutelMan (zo 10 nov 2013 00:13:47 https://www.somda.nl/forum/323/p475169/): Heeft volgens mij te maken met UIC-modus versus treinstelmodus. ICR op HSL rijdt in treinstelmodus en de Belgen doen daar wat moeilijk over...

De belgen eisen een mechanische vergrendeling van de deuren, vandaar al dat gedoe met die espagnoletten en handgreepjes.

@Frontier,
Weet jij hoeveel verschillende soorten buffers en trekhaken er zijn

Laatst bewerkt door thom op 10-11-2013 09:37
 

10-11-2013 10:35:07
broek53
broek53
Nou ja, alles dat over de HSL rijdt, doet dat niet in iets voorwereldlijks als de UIC-modus, zelfs niet in België. Er spelen dus twee dingen door elkaar.
1. De klassieke Benelux werd en wordt door de NMBS alleen toegelaten met deuren in wat wij de UIC-modus noemen. Inmiddels is dat al TB0 (TB nul) geworden, maar dat terzijde.

2. De NMBS zag niets in het klassieke Benelux-materieel als voorloper van de V250 in een Beneluxdienst-over-de-HSL, de HST-Prio dus. Dat was dus een vervoerspolitieke kwestie. NS heeft verder geen pogingen gedaan, steeds weer in het vooruitzicht dat "binnenkort" de V250 in dienst zou komen. Kortom: met het al dan niet toelaten van het spul op de Belgische HSL (door de Belgische inspectie en/of Infrabel) heeft het weinig tot niets te maken.

Wat er nu in Haarlem gebeurt, is dat er meer ICR weer geschikt gemaakt wordt voor de klassieke Beneluxdienst. Dat betekent dat twee ooit verwijderde dingen weer worden aangebracht: deurhendeltjes (de bekende klepjes) vanwege de UIC-modus en het meerspanningskeuzeapparaat (anders doet-ie het niet onder vreemde spanning). Het heeft dus niet met inzetten op de HSL te maken, maar alles met het opvoeren van de frequentie van de Benelux te maken. In zeker zin kun je hiermee de OeBB-stammen alsnog vervangen.
 

10-11-2013 20:36:13
lex_t
lex_t
Quote
SleutelMan (zo 10 nov 2013 00:13:47 https://www.somda.nl/forum/323/p475169/): Heeft volgens mij te maken met UIC-modus versus treinstelmodus. ICR op HSL rijdt in treinstelmodus en de Belgen doen daar wat moeilijk over...

Dat gedoe over die treinstelmodus lijkt me meer een politiek probleem dan een technisch probleem. Maar dat geldt voor veel mbt. de HSL..
 

11-11-2013 15:10:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Frontier (zo 10 nov 2013 01:29:49 https://www.somda.nl/forum/323/p475174/): Er hangen toch gewoon normale schroefkoppelingen onder ICR? In Duitsland en België rijden ze daar 200 km/u mee in trek/duw-treinen, in Oostenrijk zelfs 230 km/u, daarom zou het naar mijn mening dan ook de grootst mogelijke lariekoek zijn als hier 160 km/u niet zou mogen...


Al is tussen de motorbak en de koprijtuigen van de Thalys gekeken?
Hangt ook gewoon een schroefkoppeling die met 300km/u over de HSL knalt, dus dat is het probleem echt niet.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-11-2013 15:14:14
broek53
broek53
Quote
lex_t (zo 10 nov 2013 20:36:13 https://www.somda.nl/forum/323/p475266/):
Quote
SleutelMan (zo 10 nov 2013 00:13:47 https://www.somda.nl/forum/323/p475169/): Heeft volgens mij te maken met UIC-modus versus treinstelmodus. ICR op HSL rijdt in treinstelmodus en de Belgen doen daar wat moeilijk over...

Dat gedoe over die treinstelmodus lijkt me meer een politiek probleem dan een technisch probleem. Maar dat geldt voor veel mbt. de HSL..
Zoals betoogd: de kwestie treinstelmodus en UIC-modus speelt niet op de HSL - dat is 100% een hobby van de NMBS voor het klassieke net.
 

11-11-2013 15:16:43
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (ma 11 nov 2013 15:10:58 https://www.somda.nl/forum/323/p475366/):
Quote
Frontier (zo 10 nov 2013 01:29:49 https://www.somda.nl/forum/323/p475174/): Er hangen toch gewoon normale schroefkoppelingen onder ICR? In Duitsland en België rijden ze daar 200 km/u mee in trek/duw-treinen, in Oostenrijk zelfs 230 km/u, daarom zou het naar mijn mening dan ook de grootst mogelijke lariekoek zijn als hier 160 km/u niet zou mogen...

Al is tussen de motorbak en de koprijtuigen van de Thalys gekeken?
Hangt ook gewoon een schroefkoppeling die met 300km/u over de HSL knalt, dus dat is het probleem echt niet.
De ene schroefkoppeling is de andere niet en de bevestiging ervan ook. Maar als dat al nodig zou zijn, valt dat aan te passen. Buffers is ook zo'n kwestie, herinner ik mij van de inspectie-en-het-ICK.
 

11-11-2013 16:50:22
2296
2296
Quote
broek53 (do 07 nov 2013 11:58:20 https://www.somda.nl/forum/323/p474762/): De op de Dijksgracht en de Watergraafsmeer zwervende rijtuigen van Beneluxstam 4737 (de vroegere Olympische stam, waarvan in de loop van het jaar een paar rijtuigen tijdelijk elders hebben dienst gedaan) zijn bij elkaar gebracht en de stam wordt op het moment weer samengesteld op de Wgm. Uiterlijk met ingang van de nieuwe dienst komt hij weer in bedrijf in de (dan uitgebreide) Beneluxdienst.

Klopt. De 4737 stam is deze week voor onderhoud binnen gekomen. De 2 rijtuigen die geel/ blauw zijn in de stam zijn de 20 574 & 20 547. Deze zitten naast elkaar in de stam. De 20 574 heeft nog een tijdje in een Fyra stam gezeten als vervangend rijtuig.

Laatst bewerkt door 2296 op 11-11-2013 17:04, reden: Tekst aangevult
 

13-12-2013 16:56:15
dvdhoven
dvdhoven
Ik weet niet of het spannend is, de 15110 is 15710 geworden. Ik zelf heb hem afgelopen dinsdag gespot in trein 3535.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 13-12-2013 17:24


Dick van den Hoven
 

13-12-2013 17:14:10
broek53
broek53
Misschien wel interessant om te melden: BNL-stam 4772 is op 2/12 met een daverende klap aangereden door een reeks 77 te Vorst. De rijtuigen 10-482, 20-403 en 20-584 zijn beschadigd, waarbij de 10 482 zelfs een ingedrukt en scheef balkon heeft. Rijtuigen staan inmiddels op de Wgm, laat ik mij vertellen.  

18-12-2013 20:02:36
broek53
broek53
Per 7/12 is TD9 15112 ingekort tot TD7 15712, per 16/12 de 15111 tot 15711.  

18-12-2013 20:12:40
aarclay
aarclay
Om de beschadigde rijtuigen mee te vervangen, na een kleine aanpassingsbeurt?


Choo choo.....
 

18-12-2013 20:22:19
broek53
broek53
Neen, om stammen te verhuizen naar de 3600. De inzet daar is tamelijk geruisloos verhoogd miv de nieuwe dienst tegelijk met het verdwijnen/verminderen van de diensten in de 1900. Met vervanging heeft dat niets te maken, wel met de aanstaande revisie & verbouwing.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-12-2013 20:22
 

18-12-2013 20:48:14
martijn
martijn
Vandaar dat inmiddels ook TD9 15117 in de 3600 rondrijdt. Moet alleen nog ingekort worden  

18-12-2013 21:55:11
bnv
bnv
Quote
broek53 (wo 18 dec 2013 20:22:19 https://www.somda.nl/forum/323/p479908/): Neen, om stammen te verhuizen naar de 3600. De inzet daar is tamelijk geruisloos verhoogd miv de nieuwe dienst tegelijk met het verdwijnen/verminderen van de diensten in de 1900. Met vervanging heeft dat niets te maken, wel met de aanstaande revisie & verbouwing.


Dat revisieprogramma betreft, als ik het allemaal goed gelezen heb, alle bakken die op een of andere wijze straks over de HSL gaan rijden. Wellicht ook die bakken die nu Asd-Rtd-Bd over de HSL rijden?
Of wellicht allemaal, ook die niet voor de HSL bestemd zijn.(wat bijvoorbeeld voor de 3600 serie overblijft).
Of toch weer niet. Hoeveel bakken krijgen revisie eigenlijk? En hoeveel stammen zijn er nodig om alle diensten vanaf december 2016 te kunnen rijden zoals dat in OdR van december beschreven is.
Na een speurtocht door de topics op Somda kan ik hierover geen meldingen vinden. Zou toch bekend moeten zijn.
 

18-12-2013 22:05:07
Pim530
Pim530
Het inkorten van de stammen lijkt mij pas noodzakelijk zodra er iets met de rijtuigen gebeurt: een TD9 heeft geen extra personeel nodig ten opzichte van een TD7 en ton sommige spitstreinen in de 3600 is een TD9 best wenselijk.  

18-12-2013 23:18:24
MDDM
MDDM
TD7, TD9 of TD10 = 2 Hc's

Laatst bewerkt door MDDM op 18-12-2013 23:19


Gr Joop mcn Lls
 

18-12-2013 23:36:40
DingeZ
DingeZ
Is er al iets bekend over de inhoud van de revisie? Zullen de PRIO's dan eindelijk OBIS en WiFi krijgen? Op dit moment is dat wel een aardig minpunt ten opzichte van de reguliere ICs, maar misschien moeten er dan ook een paar antennes in de tunnels geplaatst worden.  

18-12-2013 23:59:31
timtrein
timtrein
Ik gok maar zo dat een TD7 de rijtijden van de 3600 een stuk beter haalt.
De kans dat ICR nog even in de 3600 blijft rijden als er genoeg rijtuigen over zijn lijkt me wel groot, aangezien NS niet ruim in het materieel zit.
 

19-12-2013 00:00:18
broek53
broek53
Quote
bnv (wo 18 dec 2013 21:55:11 https://www.somda.nl/forum/323/p479923/):
Quote
broek53 (wo 18 dec 2013 20:22:19 https://www.somda.nl/forum/323/p479908/): Neen, om stammen te verhuizen naar de 3600. De inzet daar is tamelijk geruisloos verhoogd miv de nieuwe dienst tegelijk met het verdwijnen/verminderen van de diensten in de 1900. Met vervanging heeft dat niets te maken, wel met de aanstaande revisie & verbouwing.


Dat revisieprogramma betreft, als ik het allemaal goed gelezen heb, alle bakken die op een of andere wijze straks over de HSL gaan rijden. Wellicht ook die bakken die nu Asd-Rtd-Bd over de HSL rijden?
Of wellicht allemaal, ook die niet voor de HSL bestemd zijn.(wat bijvoorbeeld voor de 3600 serie overblijft).
Of toch weer niet. Hoeveel bakken krijgen revisie eigenlijk? En hoeveel stammen zijn er nodig om alle diensten vanaf december 2016 te kunnen rijden zoals dat in OdR van december beschreven is.
Na een speurtocht door de topics op Somda kan ik hierover geen meldingen vinden. Zou toch bekend moeten zijn.
Het revisieprogramma betreft in principe alle rijtuigen (daar is het nu eenmaal een revisie voor) en zoals het er naar uitziet, worden uiteindelijk ook alle rijtuigen geschikt gemaakt voor de HSL. Het aantal stammen zou ik niet precies weten (hangt er ook vanaf hoe lang de stammen worden), maar het aantal Traxx-locomotieven dat er nu is (lease) plus 19 nieuwe moet een aardige indicatie zijn - meerekenend dat alle BDs-en verbouwd worden voor Traxx-besturing.
 

19-12-2013 00:00:32
MasterE
MasterE
In de tunnels(HSL)is nu niet eens een GSM signaal%04% (zal er ook niet komen,anders hadden ze dat gelijk wel aangelegd), er zal dus hoogst waarschijnlijk geen OBIS worden ingebouwd als het materieel een groot deel van de tijd (onder de grond zit) geen signaal heeft. Hopelijk heb ik het mis.


Mcn Asd
 

19-12-2013 00:07:28
Frontier
Frontier
De tijdsduur dat de 1900 onder de grond komt te zitten valt toch wel mee?

Laatst bewerkt door Frontier op 19-12-2013 00:08


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-12-2013 00:09:37
DingeZ
DingeZ
Naast dat is er an zich nog wel een behoorlijk stuk boven de grond. Het creëren van bereik in de HSL-tunnels is overigens niet heel moeilijk. Een paar microcells met directionele antennes plaatsen en aansluiten op een kabel of een ontvanger buiten.  

19-12-2013 00:14:20
broek53
broek53
Zover ik weet wordt in de nog altijd voorlopige plannen voorzien in aanbrengen van OBIS. En van magneetremmen, noodremoverbrugging en nog wat vuiltjes  

19-12-2013 00:14:53
MasterE
MasterE
De 1900 is zeker niet lang onder de grond (niet bij stilgestaan).
Laten we hopen dat het er komt.


Mcn Asd
 

19-12-2013 00:15:58
DingeZ
DingeZ
@broek53 Daar wordt ik blij van.%02%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-12-2013 00:18:41
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (do 19 dec 2013 00:14:20 https://www.somda.nl/forum/323/p479946/): Zover ik weet wordt in de nog altijd voorlopige plannen voorzien in aanbrengen van OBIS. En van magneetremmen, noodremoverbrugging en nog wat vuiltjes

... spanningsomzetter-schakelaar terugbouwen


Choo choo.....
 

19-12-2013 00:21:55
thom
thom
Hoezo, een traxx geeft onder 25kV toch ook gewoon 1500 volt door op de HS kabel, daar is niets anders aan dan op het conventionele net en daar merkt dat rijtuig dis niets van.  

19-12-2013 00:30:39
MasterE
MasterE
Helaas u gaat niet door voor de koelkast.


Mcn Asd
 

19-12-2013 00:43:33
broek53
broek53
Het is zelfs zo dat alle binnenlandse rijtuigen een spanningskeuze moeten krijgen (en de facto alsnog buurland-geschikt worden, zo ongeveer).  

19-12-2013 01:46:04
aarclay
aarclay
Maar ik vraag me af, waarom is die spanningskeuzeschakelaar nodig?

Ik weet wel dat hij nodig is voor andere spanningen, maar de HS wordt toch omgevormd naar een vaste spanning door een soort transformator? Dat doet de loc toch allemaal? Waarom die spanningsschakelaar op de ICR eigenlijk? Iemand die wat uitleg kan geven?

En zijn er nog plannen met de BDs?


Choo choo.....
 

19-12-2013 05:44:06
koploper1
koploper1
Quote
aarclay (do 19 dec 2013 01:46:04 https://www.somda.nl/forum/323/p479962/): Maar ik vraag me af, waarom is die spanningskeuzeschakelaar nodig?

Ik weet wel dat hij nodig is voor andere spanningen, maar de HS wordt toch omgevormd naar een vaste spanning door een soort transformator? Dat doet de loc toch allemaal? Waarom die spanningsschakelaar op de ICR eigenlijk? Iemand die wat uitleg kan geven?

En zijn er nog plannen met de BDs?

Op de hsl komt er 1500 volt wisselspanning uit de traxx lok.
Tevens wil je universele stammen maken die ook naar België kunnen, waar 3000 volt is.
De statische omzetter ( verzorgt de laagspanning in het rijtuig ) is bij de enkelspannings rijtuigen afwijkend en kan geen wisselspanning en 3000 volt aan.
 

19-12-2013 07:18:58
broek53
broek53
Quote
aarclay (do 19 dec 2013 01:46:04 https://www.somda.nl/forum/323/p479962/):

En zijn er nog plannen met de BDs?
ik ben van plan om voortaan niet meer dan 3 keer hetzelfde te vertellen en die limiet is voor de ombouw van de BDs'en voor Traxx-besturing inmiddels bereikt.
 

19-12-2013 07:44:57
Pim530
Pim530
@timtrein Zou er materieel bestaan dat de rijtijden van de 3600 niet haalt? Die zit echt heel ruim in de tijd namelijk.  

19-12-2013 13:10:49
Jorrit
Jorrit
Quote
DingeZ (do 19 dec 2013 00:09:37 https://www.somda.nl/forum/323/p479944/): Naast dat is er an zich nog wel een behoorlijk stuk boven de grond. Het creëren van bereik in de HSL-tunnels is overigens niet heel moeilijk. Een paar microcells met directionele antennes plaatsen en aansluiten op een kabel of een ontvanger buiten.


Ik heb begrepen dat de bezwaren hier zijn dat microcells die van dichtbij met 300 km/u gepasseerd kunnen worden duurder zijn dan normaal en ProRail en de operators dat allebei niet willen betalen.

Laatst bewerkt door Jorrit op 19-12-2013 13:11
 

19-12-2013 13:46:33
timtrein
timtrein
Quote
Pim530 (do 19 dec 2013 07:44:57 https://www.somda.nl/forum/323/p479975/): Zou er materieel bestaan dat de rijtijden van de 3600 niet haalt? Die zit echt heel ruim in de tijd namelijk.
Als ik me niet vergis is hier weleens verteld dat de rijtijden gemaakt zijn op een TD-7. De kans dat dat voor een TD-9 te krap is lijkt me dan ook vrij groot. Of moeten Arnhem Zuid e.d. nog vaker overgeslagen worden? Sowieso, NSR zet geen overkill aan materieel meer in, dus een TD-9 daar kun je gevoeglijk vergeten
 

19-12-2013 13:49:59
martijn
martijn
Vergeten prima, maar ze rijden daar tijdelijk wel  

19-12-2013 14:01:52
broek53
broek53
Ja, ze hebben ze voorlopig over uit de 1900 - en de gelegenheid maakt de dief.  

19-12-2013 15:13:55
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (do 19 dec 2013 07:18:58 https://www.somda.nl/forum/323/p479968/):
Quote
aarclay (do 19 dec 2013 01:46:04 https://www.somda.nl/forum/323/p479962/):

En zijn er nog plannen met de BDs?
ik ben van plan om voortaan niet meer dan 3 keer hetzelfde te vertellen en die limiet is voor de ombouw van de BDs'en voor Traxx-besturing inmiddels bereikt.

Mijn excuus dat mijn vraag erg kort geschreven was, maar dit feitje wist ik overigens al.
Ik doelde er alleen op of er al een planning is wanneer ze omgebouwd gaan worden.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-12-2013 15:15


Choo choo.....
 

19-12-2013 15:14:57
thom
thom
Quote
koploper1 (do 19 dec 2013 05:44:06 https://www.somda.nl/forum/323/p479964/):
Quote
aarclay (do 19 dec 2013 01:46:04 https://www.somda.nl/forum/323/p479962/): Maar ik vraag me af, waarom is die spanningskeuzeschakelaar nodig?

Ik weet wel dat hij nodig is voor andere spanningen, maar de HS wordt toch omgevormd naar een vaste spanning door een soort transformator? Dat doet de loc toch allemaal? Waarom die spanningsschakelaar op de ICR eigenlijk? Iemand die wat uitleg kan geven?

En zijn er nog plannen met de BDs?

Op de hsl komt er 1500 volt wisselspanning uit de traxx lok.

Aah, dat er dan wisselspanning uit de lok komt is dan wel logisch, dankje voor de update
 

19-12-2013 15:52:22
rob46
rob46
Op 27-11 is BDs 5231 (vanuit Ahg)in het Rb Hlm binnengenomen, zie: http://www.flickr.com/photos/koendetreinman/11090453434/


57 jaar OV-fotografie.
 

19-12-2013 16:31:43
rob46
rob46
Quote
broek53 (vr 13 dec 2013 17:14:10 https://www.somda.nl/forum/323/p479153/): Misschien wel interessant om te melden: BNL-stam 4772 is op 2/12 met een daverende klap aangereden door een reeks 77 te Vorst. De rijtuigen 10-482, 20-403 en 20-584 zijn beschadigd, waarbij de 10 482 zelfs een ingedrukt en scheef balkon heeft. Rijtuigen staan inmiddels op de Wgm, laat ik mij vertellen.
Deze rtgn zijn zojuist door VR 203.1 vanaf de Wgm naar het Rb Hlm gebracht.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-12-2013 21:44:17
Frontier
Frontier
Quote
rob46 (do 19 dec 2013 15:52:22 https://www.somda.nl/forum/323/p480058/): Op 27-11 is BDs 5231 (vanuit Ahg)in het Rb Hlm binnengenomen, zie:

Binnengenomen is een groot woord, het rijtuig staat al sinds 27-11 buiten op dezelfde plek, voor (of achter, ligt eraan hoe je het bekijkt %08%) twee uitgebrande VIRM rijtuigen, dus erg veel haast lijkt men vooralsnog niet te hebben. Bij de BDs miste overigens een raam in de deur van de cabine, kennelijk is men daar deze week ook achter gekomen want vandaag voor het eerst gezien dat het gat nu met plastic is afgedicht.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-12-2013 22:17:07
aarclay
aarclay
Quote
rob46 (do 19 dec 2013 16:31:43 https://www.somda.nl/forum/323/p480062/):
Quote
broek53 (vr 13 dec 2013 17:14:10 https://www.somda.nl/forum/323/p479153/): Misschien wel interessant om te melden: BNL-stam 4772 is op 2/12 met een daverende klap aangereden door een reeks 77 te Vorst. De rijtuigen 10-482, 20-403 en 20-584 zijn beschadigd, waarbij de 10 482 zelfs een ingedrukt en scheef balkon heeft. Rijtuigen staan inmiddels op de Wgm, laat ik mij vertellen.
Deze rtgn zijn zojuist door VR 203.1 vanaf de Wgm naar het Rb Hlm gebracht.

Ze staan op een opstelspoortje bij station Hlm te wachten. Er zitten stickers op met "Danger/Gevaarlijk". Aan de buitenkant is er weinig schade te zien


Choo choo.....
 

21-12-2013 22:22:48
Amazonous
Amazonous
Quote
Jorrit (do 19 dec 2013 13:10:49 https://www.somda.nl/forum/323/p480036/):
Ik heb begrepen dat de bezwaren hier zijn dat microcells die van dichtbij met 300 km/u gepasseerd kunnen worden duurder zijn dan normaal en ProRail en de operators dat allebei niet willen betalen.

Heeft inderdaad met de snelheid te maken. Je komt in de problemen met de timing etc.

Laatst bewerkt door Amazonous op 21-12-2013 22:26
 

22-12-2013 00:49:06
thom
thom
@Aarclay,

Beide kanten van de rijtuigen gezien ? Het kan gerust dat kant niets ziet, maar de andere kant in puin ligt. Sowieso kan soms schade veel groter zijn dan je ziet natuurlijk.
 

22-12-2013 01:57:33
broek53
broek53
De loc is er rechtuit tegenaan gedreund. Van de À staat de zwaarst getroffen balkon een stikkie hoger en scheef, bijvoorbeeld.  

22-12-2013 11:33:53
110573
110573
@Aarclay Ik heb er gisteren naast gestaan en ik kan je vertellen dat de schade behoorlijk is. Tegen het licht zie je dat het plaatwerk golft en zoals @broek53 al opmerkt staat het balkon ook scheef.  

22-12-2013 12:13:23
aarclay
aarclay
Ik heb de foto van mij erbij gehaald, en de indrukking is behoorlijk te zien.
http://www.flickr.com/photos/aarclay/11495556664/

Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2013 20:56


Choo choo.....
 

22-12-2013 17:28:09
Daan!
Daan!
En waar kunnen wij jouw foto erbij halen?  

22-12-2013 18:05:55
2296
2296
Gewoon op zijn Flick-foto pagina kijken. Deze is te vinden onder zijn naam.  


22-12-2013 19:30:16
279
279
dat is misschien niet alledaags voor iedereen....  

22-12-2013 19:34:34
sfj
Een direct linkje zou handig zijn geweest inderdaad.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-12-2013 20:11:07
Amazonous
Amazonous
Voor de mensen die hem niet kunnen vinden (of zoals ik de Flickr-knop over het hoofd zagen): http://www.flickr.com/photos/aarclay/11495556664/  

22-12-2013 20:59:44
aarclay
aarclay
Thnx voor het delen

Excuus, ik had de foto op moment van mijn posting nog niet geuploadt, maar inmiddels is dat al wel gebeurt. Voor het gemak heb ik mijn forumpost ook even met de URL uitgebreid.

De deuken zijn behoorlijk duidelijk te zien. Deze zal zijn zuurstok-jasje al zeker gaan verliezen bij herstel.

Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2013 21:02


Choo choo.....
 

29-12-2013 21:28:37
5431
5431
In Maastricht staat een rij van ca. 10 blauw/gele buurlandrijtuigen met teruggeplaatste deurgrepen. Bf's, B's 20-70 5xx en de rijtuigen 20-70 201 en 10-70 356. Bestemming HSL?  

30-12-2013 00:49:28
broek53
broek53
Bestemming Benelux (deurgrepen hebben niets te maken met HSL).
In Mt staan er 19 die de in oktober en november zijn aangepast door het RB Hlm. Binnen afzienbare tijd zullen zij van plaats wisselen met geselecteerde rijtuigen in de Beneluxdienst, onder andere met de drie beschadigde rijtuigen waarover het een paar berichten hierboven ging.

Laatst bewerkt door broek53 op 30-12-2013 00:50
 

06-01-2014 17:12:03
rob46
rob46
Quote
broek53 (wo 18 dec 2013 20:02:36 https://www.somda.nl/forum/323/p479903/): Per 7/12 is TD9 15112 ingekort tot TD7 15712, per 16/12 de 15111 tot 15711.
Viel mij op dat op de BDs'n het serienr. 52XX is gewijzigd in 157XX, weet niet of dat al bekend/gemeld was.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-01-2014 17:18:42
Frontier
Frontier
Ja, op 31 augustus vorig jaar.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

10-02-2014 12:10:57
Daan!
Daan!
Is er iemand die me kan helpen met de composities.
Ik wil namelijk kijken hier of het kan/kon voorkomen dat er een trein reed met BAB BAB BAB Bf BDs. Helaas kom ik er niet uit en snap er geen *** van.

Is er iemand die weet hoe een TD-11 of TD-10 er uitzag qua samenstelling?
 

10-02-2014 13:16:39
dvdhoven
dvdhoven
Ik weet niet precies wat je bedoeld. De oude ICRm samenstellingen vindt je nog op Materieel>Materieelsamenstellingen kiezen voor ICRm composities. De nieuwe vindt je onder ICRm.


Dick van den Hoven
 

10-02-2014 13:54:47
Daan!
Daan!
Ok, daar staat de samenstelling van een TD11. Die is namelijk BAB BAB Bf B Bf BDs. Maar mijn vraag is hoe een TD10 er qua samenstelling eruit zag en of de samenstelling 3x BAB Bf BDs ooit heeft bestaan.  

10-02-2014 14:55:17
dvdhoven
dvdhoven
Nee, dat is een TD10, 2xBAB = 6 + Bf + B + Bf = 9 + BDs = 10
3x BAB + Bf + BDs is een TD11 en die hebben nooit regulier gereden.


Dick van den Hoven
 

10-02-2014 15:36:22
kleine_man
kleine_man
O zekers wel, maar dat was nog voor de tijd dat de BAB gevormd waren.

De 800/900 redden met TD's van 12 bakken. In de zomer zat hier dan een Bvf in.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-02-2014 16:41:41
Daan!
Daan!
Quote
dvdhoven (ma 10 feb 2014 14:55:17 https://www.somda.nl/forum/323/p485530/): Nee, dat is een TD10, 2xBAB = 6 + Bf + B + Bf = 9 + BDs = 10




@Kleine man,
Was dat de tijd dat de 5500 en 5700 nog bestonden en i.c.m. de 5600 reden?
 

10-02-2014 19:10:10
kleine_man
kleine_man
Dat was voor 2009. De ICRm werden nog als lossen rijtuigen ingezet. Ik vermoed 2005/2006.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-02-2014 19:20:53
KvdLee
KvdLee
Vandaag werd een BDs overgebracht van Ahg (?vermoed ik..) naar Hlmwph door VR 203-2, en plan v ABk 887 reed mee.  

10-02-2014 19:25:48
Daan!
Daan!
Quote
kleine_man (ma 10 feb 2014 19:10:10 https://www.somda.nl/forum/323/p485554/): Dat was voor 2009. De ICRm werden nog als lossen rijtuigen ingezet. Ik vermoed 2005/2006.


Maar toen hadden ze dus wel een stamnummer?
 

11-02-2014 11:54:34
maigoda
maigoda
Volgens mij waren er toen nog geen stamnummers. Dat is echt iets van de laatste tijd.
Groetjes,
Emiel
 

11-02-2014 12:01:04
Daan!
Daan!
Je hebt toen ook nog stamnummers in de 5500 en 5700 gehad. Vandaar.  

11-02-2014 17:04:12
kleine_man
kleine_man
Ik ben even mijn archief in gedoken. De stam waar ik aan refereer is uit 2004/2005.

De stamnummers werden in de 2e helft van 2005 ingevoerd. Waarbij men de losse rijtuigen ook van stamnummers voorzien. Alleen de serie's 5600 en 5800 waren echte stamen. De overige serie's waren alleen losse rijtuigen en zijn tzt verdwenen.

Laatst bewerkt door kleine_man op 11-02-2014 17:04


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

11-02-2014 22:29:15
taigagaai
Moderator
taigagaai
Van de Railwiki:
Quote
Vanaf september 2005 worden de ICR rijtuigen in vaste stammen ingezet:
5100: B
5200: BDs
5500: Bf
5600: B + A + B
5700: BD
5800: B(x) + B(x) + B(x)

Met de ingang van het dienstregelingjaar 2007 zijn de stammen 5100 en 5500 opgeheven en samengevoegd tot een driedelige stam 5800. Dit konden 2x B + 1x Bf of 2x Bf + 1 B zijn. In het najaar van 2007 worden ook de stammen 5700 opgeheven en bij de stammen 5800 gevoegd.


Laatst bewerkt door taigagaai op 11-02-2014 22:29
 

12-02-2014 09:35:10
jorgo
jorgo
Wil dat zeggen dat het in feite toeval is hoeveel fietsen- en bagageruimte er in een trein zitten?  

12-02-2014 09:52:57
mren
mren
Nee; er zal (vrijwel) altijd een 5800 in een trein dus minimaal één.  

14-02-2014 12:22:45
abcde
abcde
ICR gaat een revisie krijgen, mede om gereed te maken voor HSL.
Wat houdt deze revisie in ?
Groot technisch onderhoud en nieuwe verf, of gaat ook het hele interieur vernieuwd worden ?

Laatst bewerkt door abcde op 14-02-2014 12:36
 

14-02-2014 12:37:42
Daan!
Daan!
In 2014 zullen de rijtuigen opnieuw gereviseerd gaan worden om nog een aantal jaren mee te kunnen. De rijtuigen zullen tevens voorbereid worden om op de HSL ingezet te kunnen worden, voorzover zij dat nog niet kunnen. De rijtuigen die voorzien zijn van een Fyra/PRIO bestickering zullen hiervan ontdaan worden. De BDs rijtuigen zullen aangepast worden om met een locomotief BR186 te kunnen rijden. Als eerste zal rijtuig BDs 50 84 82 77 031-2 aangepast gaan worden. De rijtuigen zullen bij deze revisie ook voorzien gaan worden van OBIS, een noodremoverbrugging en magneetremmen op de draaistellen. De rijtuigen die alleen binnenland geschikt zijn, zullen voorzien gaan worden van een spanningskeuzeschakelaar. Hiermee zullen deze rijtuigen feitelijk ook buitenland rijtuigen gaan worden.

Dit is te lezen op railwiki.
 

14-02-2014 12:49:56
abcde
abcde
Blijft daarmee het interieur grotendeels zoals het nu is ?
Een deel nog de gele bekleding, een ander deel de blauwe (ICM-)stoelen ?
 

14-02-2014 13:46:53
AgentX
AgentX
Ik neem aan van wel, die zitten er "net" in.  

14-02-2014 14:02:03
jorgo
jorgo
De gele bekleding is 10 jaar oud. Bovendien is het van stof wat (zie ICMm) kennelijk ongewenst is wegens verontreiniging. Of gold dat alleen voor het in ICMm oorspronkelijk toegepaste stof?

Daarnaast is de gele bekleding één van de resterende uitzonderingen op de "eerste klasse=rood, tweede klasse=blauw"-regel (net als Plan V, DDAR, de oudere VIRM series en de eerste klasse in DM'90).
 

14-02-2014 14:19:23
AgentX
AgentX
Ik doelde overigens op de blauwe stoelen, die er dus net inzitten. Wat er met die gele gaat gebeuren weet ik niet, maar gezien de staat zou ik zeggen dat ze nog wel even meekunnen.  

14-02-2014 17:36:32
Pim530
Pim530
Ik meen dat de NS zelf had gecommuniceerd dat er geen OBIS in komt vanwege de grote hoeveelheid tunnels op de HSL, maar ik laat mij graag corrigeren.  

14-02-2014 18:48:55
dh3201
dh3201
Misschien dat de stoelen wel blijven, maar dat de stoffering wel wordt vervangen.


Shqiperise-lopers?
 

14-02-2014 22:44:57
aarclay
aarclay
Tja, OBIS zou ook prima kunnen werken in tunnel. Het lijkt me dat hij niet real-time informatie blijft krijgen, en dat lijkt me best onnodig. Maar de WiFi, uiteraard heb je daar wel real-time een verbinding voor nodig, en die moeten in alle tunnels dan optimaal zijn.

Dus wie weet een halve OBIS, maar dat brengt dan weer ongetwijfeld verwarring voor de reiziger. We horen het wel, en anders zien we het wel.

Nu blijf ik nieuwsgierig, heeft de ICR-mockup HGB-IV ook een 'tmobile'-accespoint om het af te maken?

Laatst bewerkt door aarclay op 14-02-2014 22:47


Choo choo.....
 

14-02-2014 23:00:03
KvdLee
KvdLee
Die laatste vraag kan ik wel beantwoorden: nee, helaas niet  

14-02-2014 23:17:48
kleine_man
kleine_man
Quote
Daan! (vr 14 feb 2014 12:37:42 https://www.somda.nl/forum/323/p485829/): In 2014 zullen de rijtuigen opnieuw gereviseerd gaan worden om nog een aantal jaren mee te kunnen. De rijtuigen zullen tevens voorbereid worden om op de HSL ingezet te kunnen worden, voorzover zij dat nog niet kunnen. De rijtuigen die voorzien zijn van een Fyra/PRIO bestickering zullen hiervan ontdaan worden. De BDs rijtuigen zullen aangepast worden om met een locomotief BR186 te kunnen rijden. Als eerste zal rijtuig BDs 50 84 82 77 031-2 aangepast gaan worden. De rijtuigen zullen bij deze revisie ook voorzien gaan worden van OBIS, een noodremoverbrugging en magneetremmen op de draaistellen. De rijtuigen die alleen binnenland geschikt zijn, zullen voorzien gaan worden van een spanningskeuzeschakelaar. Hiermee zullen deze rijtuigen feitelijk ook buitenland rijtuigen gaan worden.

Dit is te lezen op railwiki.


He, NBü, dan mogen de rijtuigen weer in DLD ingezet warden. Dat bied perspectief.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-02-2014 19:33:05
TGr79
TGr79
Alsof (hernieuwde) toelating in Duitsland alleen van noodremoverbrugging afhangt.  

15-02-2014 19:49:40
TGr79
TGr79
Quote
AgentX (vr 14 feb 2014 14:19:23 https://www.somda.nl/forum/323/p485833/): Ik doelde overigens op de blauwe stoelen, die er dus net inzitten. Wat er met die gele gaat gebeuren weet ik niet, maar gezien de staat zou ik zeggen dat ze nog wel even meekunnen.


"net inzitten"? Inmiddels al weer 7 jaar. En die zijn volgens mij van hetzelfde model als in ICMm, waar ze toch ook niet voor niks na korte tijd vervangen zullen zijn. Wat voor reden had dat?
 

15-02-2014 20:30:15
vrijgezel
vrijgezel
De gestofferde bekleding in de tweede klas van ICM werd vrij snel vervangen door het kunstleer omdat het snel vervuilde (m.n. door kauwgom!) en moeilijk te reinigen was. Bij het DDZ werd meteen het kunstleer toegepast.
Aannemelijk dat de bekleding in de tweede klas bij het ICR (ongeacht de kleur) ook vervangen wordt door het (blauwe) kunstleer.
Ook aannemelijk dat iets dergelijks ook bij IRM gaat gebeuren bij revisie.

overigens excuus voor het enigzins uitweiden naar andere materieelsoorten dan het ICR en daarmee "off-topic" raken!
 

15-02-2014 22:45:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Nou is het niet te hopen dat ze hetzelfde kunstleer als nu in ICM zit gaan gebruiken dan... tref nu eerder vaker dan minder smerige zittingen aan dan toen er nog stoffen bekleding op zat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-02-2014 16:55:35
edje
edje
Vreemd, ik heb daar zelden last van bij ICM.  

16-02-2014 19:22:19
Wellie
Wellie
Quote
daniel_ddr (za 15 feb 2014 22:45:28 https://www.somda.nl/forum/323/p485956/): Nou is het niet te hopen dat ze hetzelfde kunstleer als nu in ICM zit gaan gebruiken dan... tref nu eerder vaker dan minder smerige zittingen aan dan toen er nog stoffen bekleding op zat.


Bovenstaande bericht kan ik me niet in vinden. Stoelen zijn nu veel schoner dan voorheen!
 

17-02-2014 10:07:02
jorgo
jorgo
Mogen we er trouwens van uit gaan dat bij de BNL/Fyra-ICRm's die een aantal jaren geleden blauwe stoelen kregen ter vervanging van de gele, alleen de bekleding is vervangen, en niet de gehele stoel?

Tweede vraag: ligt het aan mij of is de helling van de rugleuning in ICMm wat schuiner dan in ICRm? Heb altijd het gevoel dat ik in ICRm iets rechter zit dan in ICMm, maar dat kan ook slechts op mijn perceptie berusten.
 

24-02-2014 00:38:17
oranjebank
oranjebank
De ICMm stoelen zijn nu t kunstleer is wel iets schoner dan de stoffe stoelen. Maar ik zie regelmatig vaak witte vlekken of bruine.

Anyway ik dacht dat die blauwe stoelen in BNL/Fyra ICRm rijtuigen meteen de oranje banken vervingen tijdens de revisie toen alleen de BSen nog de oranje banken behielden.

En t kan kloppen dat de blauwe stoelen in ICMm ietsje schuiner zijn dan de morsterd/honinggele stoelen van ICRm. Ik herken t gevoel ook als ik achter elkaar in beide typen zit.
 

24-02-2014 10:55:24
broek53
broek53
Niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar toch; sinds vandaag rijdt Beneluxstam 4778 met maar liefst 5 geel/blauwe rijtuigen: 2 A's, 2 B's en 1 BF.Dat blijft een paar weken zo, daarna wisselt de geel/blauwe A 10-365 met de Prio 10-370 (uit stam 4772).
De 4778 is vandaag gestart als tr. 1205.
 

24-02-2014 12:59:26
thom
thom
@Oranjebank,

De ombouw naar fyra, kwam pas later na de grote revisie naar ICRm.
 

24-02-2014 13:41:28
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (ma 24 feb 2014 10:55:24 https://www.somda.nl/forum/323/p486785/): Niet zeker of dit helemaal het juiste topic is, maar toch; sinds vandaag rijdt Beneluxstam 4778 met maar liefst 5 geel/blauwe rijtuigen: 2 A's, 2 B's en 1 BF.Dat blijft een paar weken zo, daarna wisselt de geel/blauwe A 10-365 met de Prio 10-370 (uit stam 4772).
De 4778 is vandaag gestart als tr. 1205.

Heeft dat te maken met die drie gebotsste PRIO-ICR's in België?


Choo choo.....
 

24-02-2014 13:51:42
martijn
martijn
Ik zag ze gisteren al rijden: http://martijnvanvulpen.nl/web/images/stories/treinen2014/20140223%20054%20small.jpg alleen achterste geel-blauwe rijtuigen zijn op deze foto niet echt zichtbaar...  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl