Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
12-03-2013 00:31:04
broek53
broek53
Ik weet niet wat er met die rijtuigen gaat gebeuren op den duur. Voor de Beneluxdienst zoals die nu rijdt, is die stam niet nodig. Dat wordt misschien anders als de Benelux (zoals de kamer wil) een uurdienst gaat rijden.  

12-03-2013 09:54:13
sik214
sik214
Quote
broek53 (za 02 mrt 2013 11:03:06 https://www.somda.nl/forum/323/p438349/): Voor de beloofde dienst van eenmaal per twee uur houdt NSH - inclusief reserve en onderhoud - zeven stammen aan. Vandaar dat er nog twee op de Dgr staan.

Klopt het dat er (nu) maar 3 stammen nodig zijn. Grote kans dat ik een denkfout maak in de omloop:

1e omloop: Gv-1209-1226-1233-1250-1257-Brus
2e omloop: Brus-1210-1217-1234-1241-1258-1265-Brus
3e omloop: Brus-1218-1225-1242-1249-1266-Gv
 

12-03-2013 14:56:44
mich
mich
Er zijn 6 stammen inzetbaar voor de reizigersdienst: 4738, 4772, 4776, 4777, 4778 en 4781. De 7de stam zou ook weer in dienst komen.

Er zijn 4 omlopen:
1: 1209 1226 1241 1258
2: 1210 1225 1242 1257
3: 1218 1233 1250 1265
4: 1217 1234 1249 1266
5: reserve, 6 en 7 onderhoudsstam.
 

12-03-2013 15:04:10
broek53
broek53
In aanvulling daarop: stam 4775 is vorige week naar Mt gebracht en krijgt eind deze week onderhoud, komt daarna in dienst als zevende stam.  


12-03-2013 15:33:09
train85
train85
Quote
mich (di 12 mrt 2013 14:56:44 https://www.somda.nl/forum/323/p439976/): Er zijn 6 stammen inzetbaar voor de reizigersdienst: 4738, 4772, 4776, 4777, 4778 en 4781. De 7de stam zou ook weer in dienst komen.

Er zijn 4 omlopen:
1: 1209 1226 1241 1258
2: 1210 1225 1242 1257
3: 1218 1233 1250 1265
4: 1217 1234 1249 1266
5: reserve, 6 en 7 onderhoudsstam.
Daarbij opmerkende dat de 1210 als 71210 weg wordt gerangeerd naar Bkh en een andere stam de 1225 enz overneemt.
 

12-03-2013 16:18:35
110573
110573
Als ik het goed begrijp is dus uit de proef in Haarlem duidelijk geworden dat ontstickering mogelijk is zonder beschadigingen aan de verflaag, aangezien men nu 'simpel' tot ontstickere overgaat bij de overige rijtuigen van stam 4737.  

12-03-2013 16:44:53
koploper1
koploper1
Nee, de 3 rijtuigen zijn compleet opnieuw geschilderd.  

12-03-2013 18:07:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Bijna goed: gespoten (schilderen doe je met een kwast) èn gestickerd...

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-03-2013 18:53, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

12-03-2013 19:26:47
broek53
broek53
De rijtuigen van de 4737 worden helemaal niet geschilderd: alleen de Olympiade-folie gaat eraf en daarmee worden het weer Prio-rijtuigen.  

12-03-2013 20:10:13
aarclay
aarclay
Dan moet er wel weer nieuwe PRIO-zuurstokstickers op.


Choo choo.....
 

12-03-2013 20:51:04
ZJ37
ZJ37
Quote
timtrein (zo 24 feb 2013 21:12:09 https://www.somda.nl/forum/323/p437561/): Ik denk niet dat én de koningin én haar zoon én de drie prinsesjes samen in een trein reizen. Dat zijn wel heel veel troonopvolgers in een trein.
Die drukte kan inderdaad echt niet. In een Bcm dat net zo lang is kunnen 60 personen slapen...
 

12-03-2013 20:52:51
Bert13
Bert13
Het is natuurlijk niet vanwege de drukte, als wel het aantal belangrijke personen voor de toekomst van het land wat maakt dat ze liever apart reizen


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-03-2013 21:00:09
TGr79
TGr79
Quote
aarclay (di 12 mrt 2013 20:10:13 https://www.somda.nl/forum/323/p440019/): Dan moet er wel weer nieuwe PRIO-zuurstokstickers op.


Lees nu eens wat je voorganger schrijft.
 

12-03-2013 21:00:47
ricohallo
ricohallo
Quote
aarclay (di 12 mrt 2013 20:10:13 https://www.somda.nl/forum/323/p440019/): Dan moet er wel weer nieuwe PRIO-zuurstokstickers op.

Laat ze lekker in de bordeauxrode kleurstelling rijden, hebben wij ook weer wat vermaak.%02%
 

12-03-2013 21:02:17
ZJ37
ZJ37
@Bert13: Zie het als een flauwe opmerking, het rijtuig heeft natuurlijk ook vergaderruimte e.d.

Laatst meen ik in een Beneluxstam een rijtuig gezien te hebben met daarop stamnummer 5841. Daarnaast is het stammetje 5841 ook in 1900-en gezien. Welk rijtuig heb ik in die Benelux gezien?
 

12-03-2013 21:03:12
TGr79
TGr79
Dan kun je lang wachten, want 6 van de 7 rijtuigen van de olympische stam zijn van oorsprong geel/blauw en niet geel/rood.  

12-03-2013 21:37:35
110573
110573
Quote
koploper1 (di 12 mrt 2013 16:44:53 https://www.somda.nl/forum/323/p439991/): Nee, de 3 rijtuigen zijn compleet opnieuw geschilderd.

Dat begrijp ik ook wel, ik heb het over de overige rijtuigen van stam 4737, waar broek53 het over had. Het antwoord op de vraag is mij nu overigens duidelijk dankzij zelfde persoon. Knap stukje vakwerk lijkt me het, stickers van stickers verwijderen.
 

12-03-2013 21:43:10
ricohallo
ricohallo
Ze kunnen ze wel geel/rood schilderen. Hebben ze niet toevallig wat rode verf over? *droom-modus uit*
Waarom zijn de Beneluxrijtuigen eigenlijk bestickerd? Dat is iets wat ik me al langer afvraag.

Laatst bewerkt door ricohallo op 12-03-2013 21:43
 

12-03-2013 21:46:26
110573
110573
Eens was het de bedoeling de Beneluxdienst al eerder op te heffen en met de eerste 10x7 rijtuigen de Fyra te gaan rijden. Realiteit was natuurlijk anders; de benelux bleef langer en de Fyra kwam daar nog eens bij.

Laatst bewerkt door 110573 op 12-03-2013 21:46
 

12-03-2013 22:00:14
Klaasje
Klaasje
Quote
ricohallo (di 12 mrt 2013 21:43:10 https://www.somda.nl/forum/323/p440033/): Ze kunnen ze wel geel/rood schilderen. Hebben ze niet toevallig wat rode verf over? *droom-modus uit*
Waarom zijn de Beneluxrijtuigen eigenlijk bestickerd? Dat is iets wat ik me al langer afvraag.

Omdat het de bedoeling was om de Benelux achter TRAXXen als Fyra over de HSL te gaan rijden. Dat is niet doorgegaan.
 

12-03-2013 23:02:35
AgentX
AgentX
Als je ook goed kijkt naar de stammen, hebben ze zelfs heel groot "FYRA" op de middelste drie rijtuigen staan.  

12-03-2013 23:08:02
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Als ik het goed heb niet. Dat was aanvankelijk wel zo, maar door een aanpassing in de rijtuigvolgorde is dat effect om zeep geholpen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

12-03-2013 23:19:14
AgentX
AgentX
Nou ja, wanneer je de rijtuigen in de oorspronkelijke volgorde zet dan. Gaat mij er om dat er - leesbaar of niet - FYRA op staat.  

13-03-2013 13:49:48
Daan!
Daan!
Rijtuigen stonden aangekoppeld met een V100 ervoor, klaar om van dijksgracht gehaald worden.

Laatst bewerkt door Daan! op 13-03-2013 15:18
 

13-03-2013 13:55:13
broek53
broek53
Wat je zal hebben zien staan, is stam 4773 met twee rijtuigen van de Olympische 4737 (de A-rijtuigen). De 4773 wordt op de Wgm weer getransformeerd in 4973 als extra reserve voor de Fyra, de Olympische A's zijn de eerste die van het Olympisch jasje worden ontdaan.  

13-03-2013 14:16:08
nohab
nohab
Quote
Daan! (wo 13 mrt 2013 13:49:48 https://www.somda.nl/forum/323/p440102/): Rijtuigen stonden aangekoppeld met een V200 ervoor meen ik, klaar om van Dijksgracht gehaald worden.
Als dat echt een V200 zou zijn zouden sommige mensen hier meteen gaan gillen denk ik, zal wel een V100 zijn als het een ex-Duitse dieselloc is.

Laatst bewerkt door nohab op 13-03-2013 14:16


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-03-2013 15:18:29
Daan!
Daan!
Je hebt gelijk. Bericht aangepast.  

15-03-2013 23:03:33
sik214
sik214
Quote
broek53 (di 12 mrt 2013 00:12:08 https://www.somda.nl/forum/323/p439883/): Om het in dit topic ook een beetje op een rijtje te houden: de drie ontstickerde (= van folie ontdane) en geel/blauw geschilderde rijtuigen zijn op 3/3 door Haarlem afgeleverd. De 20 584 is teruggeplaatst in stam 4772, de 20 206 in stam 4738. De 20 574, die oorspronkelijk thuishoorde in Olympische stam 4737, is tijdelijk geschikt gemaakt voor de Fyra-dienst en per 11/3 ingerangeerd in Fyrastam 4936.

Ik zag vandaag op de 20 574 dat daar "Ges 03 06" staat. Zou de stickeraar een opname hebben gedaan en alles één op één hebben overgenomen?
 

29-03-2013 16:34:02
broek53
broek53
Quote
broek53 (wo 13 mrt 2013 13:55:13 https://www.somda.nl/forum/323/p440104/): Wat je zal hebben zien staan, is stam 4773 met twee rijtuigen van de Olympische 4737 (de A-rijtuigen).
Het wordt goed kijken naar Fyra-stammen, maar de twee ontfoliede ex-Olympische A's zijn ook aangepast van "Benelux" naar "Fyra" en deze week opgenomen in twee verschillende Fyrastammen. Uit deze stammen zijn twee A's gehaald die naar Haarlem moeten om van nieuwe, niet-lekkende watertanks te worden voorzien.

Het transport van die twee gaat (onder het gebruikelijke voorbehoud) morgen gebeuren met een 1250 van EETC, vertrek uit de Wgm ca 13.00 uur.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-04-2013 09:34:30
bobke
bobke
Vraagje,

de oude Benelux rijtuigen ICR-Bs werden verschroot.

wat is er met de nmbs stuurtafels gebeurd?

(mee vernietigd?, gerecupereerd?...)
 

09-04-2013 09:47:31
edje
edje
Zullen wel mee zijn verschroot, de bijpassende loks stonden toen ook al op de nominatie om aan de kant te gaan.  

09-04-2013 09:59:18
midniight
midniight
Er "leeft" nog 1 Bs. Deze staat in Amf. Bij de wagenloods. Geloof de 112. Samen met DD-AR(?) wat nog gesloop moet worden.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

09-04-2013 10:02:33
rob46
rob46
Quote
bobke (di 09 apr 2013 09:34:30 https://www.somda.nl/forum/323/p444295/): Vraagje,
de oude Benelux rijtuigen ICR-Bs werden verschroot.,wat is er met de nmbs stuurtafels gebeurd?
(mee vernietigd?, gerecupereerd?...)
Ik zou zeggen, kijk even naar de sloopfoto's op m'n Flickrsite of in het boek SPOOR - editie 23, blz.69.


57 jaar OV-fotografie.
 

09-04-2013 10:07:09
Hoera63
Hoera63
Quote
midniight (di 09 apr 2013 09:59:18 https://www.somda.nl/forum/323/p444304/): Er "leeft" nog 1 Bs. Deze staat in Amf. Bij de wagenloods. Geloof de 112. Samen met DD-AR(?) wat nog gesloop moet worden.
Deze is van het NSM geloof ik, deze wordt (nog?) niet gesloopt.
 

09-04-2013 10:16:05
mdj
mdj
Er leven er nog 2: de 101 en 112. De 101 is van het NSM, de 112 is nog over.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

09-04-2013 14:53:03
thom
thom
Voor de 112 kun je je vragen hoeveel er daadwerkelijk van over is, de wagen was al jaren plukbak en daarmee al aardig kaal

De bak zal daarom eerdaags wel verschroot worden.

Laatst bewerkt door thom op 09-04-2013 14:53
 

09-04-2013 19:26:09
110573
110573
Thom heeft gelijk, er ontbreekt inderdaad het een en ander aan. Maar de stuurtafel? Naar mijn weten zit die er nog gewoon in  

09-04-2013 19:56:30
tjabbe73
tjabbe73
Yep, alleen inderdaad niet compleet....  

12-04-2013 09:15:36
broek53
broek53
Quote
broek53 (wo 13 mrt 2013 13:55:13 https://www.somda.nl/forum/323/p440104/): Wat je zal hebben zien staan, is stam 4773 met twee rijtuigen van de Olympische 4737 (de A-rijtuigen). De 4773 wordt op de Wgm weer getransformeerd in 4973 als extra reserve voor de Fyra, de Olympische A's zijn de eerste die van het Olympisch jasje worden ontdaan.
Stam 4973 zit sinds 10 april weer in de Fyra-dienst.
 

16-04-2013 22:01:28
broek53
broek53
Gisteren zijn de vier overgebleven ex-Olympische rijtuigen op de Dijksgracht teruggezet. De Olympische folie is eraf en er staan nu drie rijtuigen in Prio-uitvoering en eentje toch weer in het geel-blauw. Dat is de 20-70 547, die nooit Prio-folie heeft gehad...  

18-04-2013 16:38:46
110573
110573
Op deze foto zijn de BDs rijtuigen 023, 024, 026 en 027 te zien: http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/6215057011/
Kan iemand mij vertellen in welke volgorde de genoemde bakken hier te zien zijn?
 

23-04-2013 11:08:39
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nu er een aantal mensen de volgorde weten van de Plan V stellen op Ahg, is mijn vraag of deze mensen ook weten in welke volgorde de BDs rijtuigen staan. En of deze sinds hun aankomst nog verplaatst zijn cq in een andere volgorde zijn neergezet.  

23-04-2013 11:10:16
sfj
Die zijn verplaatst naar Eindhoven voor zover ik weet, maar misschien bedoel je ook de samenstelling in Ehv ?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-04-2013 11:14:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Op 21 februari jl werden de 9 BDs rijtuigen uit Maastricht naar Arnhem Goederen gebracht. Volgens mij staan ze daar nog steeds.  

23-04-2013 11:20:47
5431
5431
Die zijn vorige week weer verplaatst: https://www.somda.nl/forum/13317/p445875/Opvallende+dingen+17+april/  

23-04-2013 12:58:07
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ah, dan heb ik dat gemist. Maar daarmee is mn vraag over de volgorde nog niet beantwoord.  

22-05-2013 19:56:12
sik214
sik214
Misschien niet helemaal voor dit draadje. Ik wilde een aanpassing voorstellen in de materieelsamenstelling van een beneluxstam. Dat gaat echter niet lukken omdat de basis zo is ingesteld dat de A-rijtuigen niet aan beide zijden van de trein kunnen lopen. Is dit misschien te splitsen?

Ik zag stam 4772 als volgt: 482-402-584-972-583-403-376 (zonder met 583 ipv 213 dus)

Stam 4781 ben ik niet helemaal zeker: 372-546-213-981-269-414-373.

Gezien de oude samenstellingen in het overzicht tov deze 2 stammen is er dus wel wat uitgewisseld, los van de A-rijtuigen naar de uiteinden.
 

22-05-2013 20:08:06
dvdhoven
dvdhoven
Als ik het zo lees, lijkt het iets dat geprogrammeerd is.
Dan kun je het het beste als een bug of wens rapporteren.
Omdat Peter niet zoveel tijd heeft, kijkt hij het eerste in de bugtopics. Gewone topics willen nog wel eens aan zijn aandacht ontsnappen.
Als het veel haast heeft, kun je ook een PB aan Peter sturen.


Dick van den Hoven
 

22-05-2013 20:42:22
roadrunner
roadrunner
De kolom-headers (B, A en BD in dit geval) zijn geen beperking in wat eronder mag staan. Het is slechts een indicatie van hoe het zou moeten zijn. De praktijk is nog wel eens anders. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in de mat-sms waar het nummer in de cel niet overeen komt met de typeaanduiding in de header. In enkele andere PRIO-composities zijn er ook nummers van A-bakken in kolommen voor B's (bijbvoorbeeld 4778). Laat dat je dus niet tegenhouden om een voorstel te plaatsen waarin nummers niet overeenkomen met headers.

Ik heb de 4772 reeds verwerkt in de matsms

groet Jeroen
beheerder mat-sms
 

22-05-2013 20:43:26
sik214
sik214
Oké, thanks!
Per kerende post(ing) toevallig net de wens gemaakt. Sorry.
 

23-05-2013 14:18:22
jordy94
jordy94
Geen idee of het bekend is, maar de ICRm wordt uitgefaseerd dit jaar doordat ze niet worden voorzien van boorden en Wi-Fi. Tenminste, dit heb ik te horen gekregen via de Twitter. Enig idee wie hier meer over weet?

Het zou toch belachelijk zijn om zo'n mooie trein weg te halen omdat hier geen Wi-Fi in komt? Dan maar geen Wi-Fi ...
 

23-05-2013 14:20:37
Bert13
Bert13
NS_online snapt het zelf af en toe niet meer. ICR wordt nog lang niet vervangen, maar alle IC's (VIRM, ICM, DDZ) hebben aan het einde van het jaar internet. Op den duur gaat ICRm eruit, en daarom vond men het de moeite niet waard.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-05-2013 14:23:34
jordy94
jordy94
DD-AR is volgens mij aanstaande weekend ook al voor de laatste keer.. Waarom vervangen ze toch alles door een VIRM? De oudere VIRMs zijn juist aan vervanging toe.

Zo jammer allemaal, er blijft niet veel over.

Laatst bewerkt door jordy94 op 23-05-2013 14:26
 

23-05-2013 14:47:48
daniel81
daniel81
Hier kun je heel veel over zeggen (en dat is in de loop van dit topic ook al uitvoerig gebeurd) maar even kort:
- DDAR is komend weekend niet voor het laatst. Dat enkele particulieren met hulp van NS toevallig dan een afscheidsrit georganiseerd hebben, verplicht NS niet om daarna geen DDAR meer in te zetten.
- DDAR gaat buiten dienst om rijtuigen vrij te maken voor 6-delige DDZ stammen (voor mee rinfo zie DDAR/DDZ topic)
- De bedrijfskosten voor treinen met lok zijn hoger dan voor treinstellen, o.a. door de verplichting om op getrokken treinen twee conducteurs te hebben (Ik heb trouwens geen idee waarom die verplichting er is)
 


23-05-2013 16:53:21
broek53
broek53
Er is nog niets bekend over de toekomst van het ICR als geheel en één ding is zeker: voorlopig gaat het er niet uit.  

23-05-2013 17:44:04
jordy94
jordy94
Binnen nu en 3 maanden niet, maar ik denk dat het daarna niet heel lang meer gaat duren... Al hoop ik natuurlijk anders...

Weet iemand hier waarom er de laatste tijd ICK bakken op Roosendaal staan?

Laatst bewerkt door jordy94 op 23-05-2013 17:44
 

23-05-2013 17:45:51
Bert13
Bert13
Huh? We praten niet over 3 maanden hoor. Het duurt nog jááren voordat we afscheid van ICR hoeven te nemen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-05-2013 18:17:33
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
jordy94 (do 23 mei 2013 17:44:04 https://www.somda.nl/forum/323/p451029/): Weet iemand hier waarom er de laatste tijd ICK bakken op Roosendaal staan?
Verkoop aan Zweden, meer daarover vind je in het ICK-topic (https://www.somda.nl/forum/315/6/ICK-rijtuigen/).


Groet, Spiketrain
 

23-05-2013 23:12:03
jordy94
jordy94
Quote
Bert13 (do 23 mei 2013 17:45:51 https://www.somda.nl/forum/323/p451030/): Huh? We praten niet over 3 maanden hoor. Het duurt nog jááren voordat we afscheid van ICR hoeven te nemen.
Hoe ben je hier zo zeker van?

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-05-2013 19:53, reden: Quoot toegevoegd.
 

23-05-2013 23:17:31
daniel81
daniel81
Even logisch nadenken: wat is dan het alternatief?
Op dit moment heeft NSR geen materieel in bestelling. Als ze bij wijze van spreken morgen zouden bestellen duurt het minstens 1,5 tot 2 jaar voordat een hele serie in dienst is. Dus maak je voorlopig maar geen zorgen

Laatst bewerkt door spiketrain op 24-05-2013 19:53, reden: Quoot toegevoegd bij Jordy94.
 

24-05-2013 13:41:30
jordy94
jordy94
Goed om te lezen! Ik kan het op dit moment niet zo snel terugvinden, maar waar rijden op dit moment nog ICRm? Ik geloof alleen nog maar doordeweeks op het traject Roosendaal - Zwolle.  

24-05-2013 13:46:04
broek53
broek53
De korte staammen rijden daar, de lange op Den Haag - Venlo. En uiteraard de Fyra en de Benelux.  

24-05-2013 19:51:20
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: de discussie over de bakkennorm is afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/13488/Bakkennorm+treinpersoneel/. Hier s.v.p. bij ICR(m) blijven.


Groet, Spiketrain
 

25-05-2013 22:05:47
jordy94
jordy94
Hier nog een vraag, waarschijnlijk is deze vraag al een keer voorbij gekomen, helaas kan ik nu geen antwoord vinden. Excuses daarvoor..

Waarom rijden ICRm niet in het weekend?
 

25-05-2013 22:29:21
Amazonous
Amazonous
Een belangrijke reden is dat op een TD7-stam ICR twee HC's moeten. Vervang je dat voor 7 bakken ICM, dan heb je maar 1 HC nodig, wat natuurlijk voordeliger is. Dit is recent nog aan bod gekomen in het topic over de bakkennorm, welke ook in dit topic is begonnen. Zie https://www.somda.nl/forum/13488/Bakkennorm+treinpersoneel/  

25-05-2013 22:30:59
koos
koos
In het weekend is het rustiger en acht men het niet nodig om ICR in te zetten. Er is dan genoeg VIRM en ICM voorhanden. Bovendien spelen financiële en personele kwesties een rol hierin. In het weekend rijdt alleen Fyra en de IC Brussel met ICR.  

31-08-2013 21:06:53
SGMm2137
SGMm2137
Loc 1752 stond vanavond GDST in Ehv met ICRm (5217). Als ik het goed heb gezien was het nummer veranderd op de BDs. Er stond iets van ' 15117' waar normaal 5217 zou staan.
Ga het morgen goed checken. Iemand die misschien al meer weet? Zeker is wel dat de ' 1' ervoor stond.
 

31-08-2013 21:21:21
MasterE
MasterE
Klopt alle stammen hebben een stamnummer gekregen 151xx voor TD 10, die overigens tijdelijk ivm onderhoud TD 9 worden. 157xx voor TD 7.


Mcn Asd
 

31-08-2013 22:14:34
taigagaai
Moderator
taigagaai
Welk rijtuig uit een TD-10 stam heeft dan meer onderhoud/wijzigingen nodig om er een TD-9 van te maken?  

31-08-2013 22:18:02
MasterE
MasterE
Geen idee, maar uit elke stam verdwijnt 1 B rijtuig. Misschien wordt er daarna wel verder gewisseld.


Mcn Asd
 

01-09-2013 12:12:38
bart84
Moderator
bart84
Quote
MasterE (za 31 aug 2013 21:21:21 https://www.somda.nl/forum/323/p464710/): Klopt alle stammen hebben een stamnummer gekregen 151xx voor TD 10, die overigens tijdelijk ivm onderhoud TD 9 worden. 157xx voor TD 7.

Worden die 151xx/157xx dan het nummer voor de hele sleep rijtuigen, of wordt dat het nummer voor de B-A-Bds?


Mvg. Bart
 

01-09-2013 12:19:46
MasterE
MasterE
Het nummer geldt voor de hele stam.


Mcn Asd
 

02-09-2013 09:19:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
De zevendelige rijtuigstammen zullen de nummers 15701 - 15709 gaan krijgen en de negendelig rijtuigstammen krijgen de nummers 15110 - 15119. Dit zou dus inhouden dat de BDs rijtuigen met de hogere nummers, zoals de 5221 aan de kant gezet gaan worden of dat al zijn. Kan iemand dat bevestigen?  

02-09-2013 09:29:10
broek53
broek53
Zo te zien krijgt het stamnummer niets meer te maken met de BDs-en. Het zou immers wat erg onzinning zijn om de laaggenummerde BDs-en strikt voor de TD7 en de hogere nummers voor de TD9.  

02-09-2013 09:36:18
jorgo
jorgo
Alle stamnummerperikelen ten spijt, wordt er hier wat snel over de inkorting heengepraat wat toch ook een wezenlijke ICRm-ontwikkeling is: worden nu alle TD10 gelijktijdig TD9? En voor hoe lang? En is dit al effectief? En wat vinden de reizigers in de 1900 daarvan?  

02-09-2013 09:56:38
broek53
broek53
Het bericht is dat alle TD10's een rijtuig korter worden. Aan de telcijfers te zien, moeten de 1900'en dat kunnen hebben (waarbij ik de telcijfers niet heilig verklaar, maar zo is het wel), met de kanttekening dat een aantal ervan al op de acceptabelnorm zitten - daar zul je het wel merken. Hoe lang dat gaat duren weet nog niemand, al heb ik het ijzersterke vermoeden dat de TD10 nooit meer terugkomt. Volgend jaar gaan de rijtuigen in revisie (LT2) en op zijn minst een deel in verbouwing voor de HSL. De onttrekking zal dus niet gering zijn. Ik zie in de verte wel hoop opgloeien voor een zinvolle intercityinzet voor het DDZ

Laatst bewerkt door broek53 op 02-09-2013 09:57
 

02-09-2013 10:21:02
lw-o
lw-o
als ik het zo bekijk wordt er dus van 10 stammen een rijtuig afgehaald en staan er nog een aantal BDs rijtuigen aan de kant. zou het niet kunnen dat er een extra TD9 op de baan wordt gebracht? waarbij er 2 rijtuigen overblijven die een extra onderhoudscyclus kunnen gaan draaien

hoeveel BDs rijtuigen staan er momenteel eigenlijk aan de kant?
 

02-09-2013 10:25:11
jorgo
jorgo
Wat heb je aan die extra stam?
Je extra stam zou uit tweedeklasrijtuigen bestaan.

Wat ons overigens brengt bij het volgende: (en ik weet niet of de acceptabelnorm-acceptatie daar nog rekening mee houdt, maar ik vermoed van niet) de inkorting gaat 100% ten koste van de tweede klasse: -84.
 

02-09-2013 10:36:23
broek53
broek53
Zeker, het gaat alleen over B's en Bf'n. Er was het hele jaar nog (op papier) een TD10 over (restant van de serie 3500 van vorig jaar). Die is nu ook al praktisch verdwenen en van het papier gehaald.  

02-09-2013 11:32:40
lint27
lint27
Zouden de terzijde staande BDs'en theoretisch niet als 10e rijtuig aan de TD9's kunnen worden toegevoegd, waarbij dan uiteraard de cabine en bijbehorende apparatuur uitgeschakeld zijn?  

02-09-2013 11:35:56
thom
thom
Als het volgens de bij NSR bekende telnormen zou passen zonder dat 10e rijtuig, waarom zouden ze die moeite doen...  

02-09-2013 12:18:28
plant
plant
De vraag was of dat theoretisch mogelijk zou zijn, en het antwoord daarop lijkt me een simpel 'ja', de BDs'en kunnen ook meerijden in een trein als zijnde een (gewoon) rijtuig.


Youri
 

02-09-2013 12:40:00
sjoerd
sjoerd
En dan meteen met de cabine aan de loc, anders heb je een doorloopprobleem?  

02-09-2013 12:48:56
spotter
spotter
Moeten deze vanaf nu dan ook onder het nieuwe 15100-nummer ingevoerd worden?  

02-09-2013 12:57:43
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53 (ma 02 sep 2013 09:29:10 https://www.somda.nl/forum/323/p464928/): Zo te zien krijgt het stamnummer niets meer te maken met de BDs-en. Het zou immers wat erg onzinning zijn om de laaggenummerde BDs-en strikt voor de TD7 en de hogere nummers voor de TD9.
Ik meen mij zoiets te kunnen herinneren uit Op de Rails van eerder dit jaar. De laaggenummerde BDs'n voor de 3600 en de hooggenummerde BDs'n voor de 1900.
 

02-09-2013 14:23:02
daniel81
daniel81
Quote
plant (ma 02 sep 2013 12:18:28 https://www.somda.nl/forum/323/p464958/): De vraag was of dat theoretisch mogelijk zou zijn, en het antwoord daarop lijkt me een simpel 'ja', de BDs'en kunnen ook meerijden in een trein als zijnde een (gewoon) rijtuig.
Nou nee zo simpel is dat niet. Die discussie is al eerder gevoerd, volgens mij ten aanzien van DDAR. Heeft te maken met deurvergrendeling.

Het aardige van TD-9 is dat ik meteen een heel interessante inzetmogelijkheid zie: de (1)1600, waar tot dusverre de perronlengte van Amfs dit onmogelijk maakte. Deze serie is naar mijn idee veel geschikter dan de 1900 die op de helft van het traject korte halte-afstanden heeft
 

02-09-2013 15:11:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Bij DD-AR kan dat inderdaad niet, bij een BDs kon dat volgensmij wel, mits er een paar handelingen werden verricht.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-09-2013 15:19:36
ZJ37
ZJ37
Vanmorgen de eerste TD9 dan al gezien waarschijnlijk. De stam waar nu loc 1752 aan hangt (voor de snelle uitvogelaars kunnen vandaag kijken in 1958, 1969 en 1980) heeft eerst twee B-rijtuigen en dan een BAB.  

02-09-2013 15:24:28
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 02 sep 2013 09:56:38 https://www.somda.nl/forum/323/p464935/): Het bericht is dat alle TD10's een rijtuig korter worden. Aan de telcijfers te zien, moeten de 1900'en dat kunnen hebben (waarbij ik de telcijfers niet heilig verklaar, maar zo is het wel), met de kanttekening dat een aantal ervan al op de acceptabelnorm zitten - daar zul je het wel merken. Hoe lang dat gaat duren weet nog niemand, al heb ik het ijzersterke vermoeden dat de TD10 nooit meer terugkomt. Volgend jaar gaan de rijtuigen in revisie (LT2) en op zijn minst een deel in verbouwing voor de HSL. De onttrekking zal dus niet gering zijn. Ik zie in de verte wel hoop opgloeien voor een zinvolle intercityinzet voor het DDZ
Met treinen als 1961, 1963 of 1965 geloof ik nooit dat het in een TD9 past. In een TD10 past het al nauwelijks. En 1922 lijkt me al helemaal een ramp.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-09-2013 15:25
 

02-09-2013 15:27:44
broek53
broek53
Volgens de tellingen past het ruimschoots.
edit: muv 1922 inderdaad: die heeft nog maar enkele tientallen plaatsen over op de acceptabelnorm.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-09-2013 16:59
 

02-09-2013 17:03:59
ZJ37
ZJ37
Hmm, nou als ik zie hoe vol die dingen bij vertrek uit Rtd zitten en staan... Maar de reizigers zijn ook zo irritant door zich niet aan de tellingen te houden he. Al lost het probleem zich vanzelf wel op zodra er steeds meer mensen die treinen gaan negeren (ik ben er al 1 van).  

02-09-2013 17:21:49
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (ma 02 sep 2013 15:11:42 https://www.somda.nl/forum/323/p464978/): Bij DD-AR kan dat inderdaad niet, bij een BDs kon dat volgensmij wel, mits er een paar handelingen werden verricht.

De BDs had, in elk geval toen ik voor het eerst instructie kreeg, twee schakelmogelijkheden:

Deuren/lamp deuren dicht: UIC-modus < - > treinstel-modus
Rijtuig: Stuurrijtuig < - > gewoon rijtuig

De laatste mogelijkheid zit er in elk geval nog steeds op. Van de eerste weet ik dat niet zeker, maar die gebruikt men in de praktijk toch niet meer.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 02-09-2013 17:23
 

02-09-2013 17:34:43
daniel81
daniel81
Nou ja, die UIC modus wordt natuurlijk weer essentieel als ze meer naar België ingezet gaan worden  

02-09-2013 19:32:59
mren
mren
Quote
jorgo (ma 02 sep 2013 10:25:11 https://www.somda.nl/forum/323/p464940/):

Wat ons overigens brengt bij het volgende: (en ik weet niet of de acceptabelnorm-acceptatie daar nog rekening mee houdt, maar ik vermoed van niet) de inkorting gaat 100% ten koste van de tweede klasse: -84.


Volgens mij wordt bij die normen geen rekening gehouden met de verdeling eerste/tweede klasse.
 

02-09-2013 20:29:30
broek53
broek53
Neen, bij de reizigerstellingen ook niet (meer).  

02-09-2013 21:00:11
ZJ37
ZJ37
In de meeste gevallen is er in de 2e klas sprake van een tekort aan zitplaatsen en een overschot in de 1e. In de 1900 is dat met name in de middagspits ook een probleem in de 1e klas: treinen als 1961 en 1963 zitten vol met de Haagse ambtenaren en dan zijn 118 zitplaatsen 1e klas ook veel te weinig.

'Vroegah' had je daar zulke mooie oplossingen voor als versterkingsrijtuigen of inzet van treinstellen als 1970, 4444 of 8498 en 8499. Nu wordt het probleem van de kromme verdelingen tussen de 1e/2e klas reizigers versus tellingen 1e+2e klas eigenlijk gewoon bij de reizigers en HC neergelegd.
 

02-09-2013 21:36:16
maigoda
maigoda
Quote
daniel81 (ma 02 sep 2013 17:34:43 https://www.somda.nl/forum/323/p465010/): Nou ja, die UIC modus wordt natuurlijk weer essentieel als ze meer naar België ingezet gaan worden

Nou ja, meer? Momenteel worden ze niet ingezet naar België. Gesteld dat BDs-en een toelating hebben bij de zuiderburen. Geen idee eigenlijk.
Groetjes,
Emiel
 

02-09-2013 21:51:41
Frontier
Frontier
Quote
ZJ37 (ma 02 sep 2013 15:19:36 https://www.somda.nl/forum/323/p464982/): Vanmorgen de eerste TD9 dan al gezien waarschijnlijk. De stam waar nu loc 1752 aan hangt (voor de snelle uitvogelaars kunnen vandaag kijken in 1958, 1969 en 1980) heeft eerst twee B-rijtuigen en dan een BAB.

Of de tweede, aangezien ik vanmiddag loc 1734 plus TD9-stam had als trein 1951.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-09-2013 22:10:37
broek53
broek53
Quote
maigoda (ma 02 sep 2013 21:36:16 https://www.somda.nl/forum/323/p465054/):
Quote
daniel81 (ma 02 sep 2013 17:34:43 https://www.somda.nl/forum/323/p465010/): Nou ja, die UIC modus wordt natuurlijk weer essentieel als ze meer naar België ingezet gaan worden

Nou ja, meer? Momenteel worden ze niet ingezet naar België. Gesteld dat BDs-en een toelating hebben bij de zuiderburen. Geen idee eigenlijk.
Groetjes,
Emiel
Neen, die hebben ze niet. Nooit geregeld namelijk (want niet nodig).
 

02-09-2013 22:21:23
ZJ37
ZJ37
Quote
Frontier (ma 02 sep 2013 21:51:41 https://www.somda.nl/forum/323/p465055/):
Quote
ZJ37 (ma 02 sep 2013 15:19:36 https://www.somda.nl/forum/323/p464982/): Vanmorgen de eerste TD9 dan al gezien waarschijnlijk. De stam waar nu loc 1752 aan hangt (voor de snelle uitvogelaars kunnen vandaag kijken in 1958, 1969 en 1980) heeft eerst twee B-rijtuigen en dan een BAB.

Of de tweede, aangezien ik vanmiddag loc 1734 plus TD9-stam had als trein 1951.
Heb intussen al drie van zulke stammen gezien, maar geen stammen met 10 rijtuigen. Zouden ze afgelopen weekend alle stammen in één keer onderhanden hebben genomen wellicht?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl