NS verhoogt cameratoezicht
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
29-06-2022 16:06:52
mren
mren

"In dit soort gevallen gaat NS in het vervolg - op het specifieke traject - preventief cameratoezicht in de trein instellen en live meekijken. Eerder werden camera’s in de trein alleen na afloop van een incident gebruikt "

Bericht van NS



Laatst bewerkt door moderator op 29-06-2022 17:10, reden: Titel gewijzigd
 

29-06-2022 16:09:58 3
MaxBB
MaxBB

Mag de titel misschien wat netter? Het voelt nu niet neutraal.

 

29-06-2022 16:14:30
mat64Hidde
mat64Hidde

Dat mensen begluren doen ze al veel langer. Zo wordt op bepaalde stations je mobiele telefoon via de internetverbinding getracked. www.rtlnieuws.nl

 

29-06-2022 16:19:31
henri1972
henri1972
Quote
MaxBB (29-06-2022 16:09:58):

Mag de titel misschien wat netter? Het voelt nu niet neutraal.


Begluren klinkt inderdaad niet heel positief. Maar ik vind het wel goed dat er meegekeken gaat/kan worden. Als je als reiziger niks te verbergen hebt dan heb je er niks van te duchten en de raddraaiers heb je gelijk te pakken. Wel hoop ik dat er ook een beleid komt om de hc weer IN de trein te krijgen ipv in de achterste cabine. Ik geloof direct dat een hc ook taken heeft om in die achterste cabine te doen maar aanwezigheid IN de trein voorkomt m.i. ook veel vandalisme, grijs/zwart reizen e.d.

 


29-06-2022 16:21:44
mren
mren

Het "als je niets te verbergen hebt"-argument vind ik persoonlijk erg zwak als het om het inperking van je privacy gaat.

 

29-06-2022 16:23:27 1
Muizeneus
Muizeneus

Tsja het is weer typisch zo'n paniekmaatregel naar aanleiding van één incident. Wat alleen al uit het gegeven blijkt dat het alléén maar op het traject gaat gebeuren waar het bewuste incident plaatsvond.

Voor de helderheid, ook ik vind het een vreselijk incident en vindt dat een vervoerder zich echt moet inspannen om zoiets in de toekomst te voorkomen. Maar camera's zijn daarin niet de oplossing, die gaan uiteindelijk leiden tot een big brothersamenleving die misschien wel veilig, maar allesbehalve prettig is.

Ik zeg: laat de HC's hun verantwoordelijkheid weer nemen en zichtbaar aanwezig zijn in de trein. Dan was dit echt niet 40 minuten lang gebeurd...

 

29-06-2022 16:25:44 2
henri1972
henri1972

Als je privacy wilt hebben ga je maar in een hutje op de hei zitten ;)

We leven nu eenmaal in een maatschappij waar het nodig is omdat diverse mensen zich niet "normaal" kunnen gedragen.

En, overal hangen al camera's. Op stations, in winkelcentra, supermarkten, sportparken enz enz. Zelfs in bus, tram en metro. Waarom zou t in de trein dan niet kunnen?

 

29-06-2022 16:26:52
BVisser
BVisser
Quote
henri1972 (29-06-2022 16:19:31):
Quote
MaxBB (29-06-2022 16:09:58):

Mag de titel misschien wat netter? Het voelt nu niet neutraal.


Als je als reiziger niks te verbergen hebt dan heb je er niks van te duchten en de raddraaiers heb je gelijk te pakken.


Degene die die beelden bekijkt zal het er dan wel mee eens moeten zijn dat jij niks te verbergen hebt.

 

29-06-2022 16:32:25
mren
mren
Quote
henri1972 (29-06-2022 16:25:44):

En, overal hangen al camera's. Op stations, in winkelcentra, supermarkten, sportparken enz enz. Zelfs in bus, tram en metro. Waarom zou t in de trein dan niet kunnen?


Omdat het nogal een verschil is of je continu wordt begluurd of dat zo'n camerasysteem achteraf wordt gebruikt om als bewijs van bijvoorbeeld diefstal.

Nog een paar stappen en we zitten op het Chinese sociale krediet-systeem.

 

29-06-2022 16:37:55
aarclay
aarclay

NS.nl:
Het preventief meekijken is een proef en kan nu alleen nog in de sprinters van het type SNG.

Ter informatie: De VIRMm 2/3 zou ook voorbereid moeten zijn voor live cameratoezicht. Maar ik heb een vermoeden dat ze eerst deze stellen allemaal verbouwd willen hebben voor ze er aan beginnen?

 

29-06-2022 16:38:48
aarclay
aarclay
Quote
mren (29-06-2022 16:32:25):

Nog een paar stappen en we zitten op het Chinese sociale krediet-systeem.


Dit lijkt mij behoorlijk overtrokken.

 

29-06-2022 16:45:32
mren
mren

AI is al dusdanig ver dat gezichtsherkenning en koppelingen aan profielen/personen mogelijk is.

 

29-06-2022 16:47:34
AlbertP
AlbertP

Het gaat hier niet om data verzamelen over mensen (daar ben ik ook tegen op stations, maar lijkt dus via wifi/bluetooth al te gebeuren) maar om de vraag of er iemand live of achteraf naar de beelden kijkt, die sowieso al bewaard werden in het geval van incidenten.

 

29-06-2022 17:16:22
Daan!
Daan!
Quote
aarclay (29-06-2022 16:37:55):

NS.nl:
Het preventief meekijken is een proef en kan nu alleen nog in de sprinters van het type SNG.

Ter informatie: De VIRMm 2/3 zou ook voorbereid moeten zijn voor live cameratoezicht. Maar ik heb een vermoeden dat ze eerst deze stellen allemaal verbouwd willen hebben voor ze er aan beginnen?


Systeem werkt gewoon nog niet.

 

29-06-2022 17:26:17
seinhuis
seinhuis



Laatst bewerkt door seinhuis op 29-06-2022 17:58
 

29-06-2022 17:35:55 1
thom
thom

Het voldoet prima aan de AVG, bij de ingangen van stations en treinen word kenbaar gemaakt dat er camera toezicht is en kun je zelf de keus maken niet verder te lopen als jij je daar niet prettig bij voelt.

 

29-06-2022 19:42:28
kleine_man
kleine_man
Quote
AlbertP (29-06-2022 16:47:34):

Het gaat hier niet om data verzamelen over mensen (daar ben ik ook tegen op stations, maar lijkt dus via wifi/bluetooth al te gebeuren) maar om de vraag of er iemand live of achteraf naar de beelden kijkt, die sowieso al bewaard werden in het geval van incidenten.


Het mooie hiervan is dat de beelden dan niet meer in een rechtzaak gebruikt kunnen worden. Ze moeten namelijk door de politie zekergesteld worden.

Maar wat is er mis mee dat de conducteur wat vaker door de trein heen loopt? Zeker als deze wat minder bezet is?




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-06-2022 20:39:35
AlbertP
AlbertP

Bijvoorbeeld dat een trein met twee treinstellen niet per se in ieder treinstel een conducteur heeft.

 

29-06-2022 20:57:18 2
brun
brun
Quote
thom (29-06-2022 17:35:55):

Het voldoet prima aan de AVG, bij de ingangen van stations en treinen word kenbaar gemaakt dat er camera toezicht is en kun je zelf de keus maken niet verder te lopen als jij je daar niet prettig bij voelt.


Zo simpel zit de AVG niet in elkaar, vrees ik. :-) Het is niet van 'als u niet gefilmd wilt worden, moet u niet instappen'.

De AVG keert de bewijslast om: de NS moet aantonen dat het noodzakelijk is om reizigers te filmen. En moet óók aantonen dat ze die beelden alleen voor de veiligheid gebruiken.

Maar goed, NS en privacy, dat gaat al sinds de OV-chipkaart mis.

 

29-06-2022 22:31:59
robert5591
robert5591
Quote
kleine_man (29-06-2022 19:42:28):
Quote
AlbertP (29-06-2022 16:47:34):

Het gaat hier niet om data verzamelen over mensen (daar ben ik ook tegen op stations, maar lijkt dus via wifi/bluetooth al te gebeuren) maar om de vraag of er iemand live of achteraf naar de beelden kijkt, die sowieso al bewaard werden in het geval van incidenten.


Het mooie hiervan is dat de beelden dan niet meer in een rechtzaak gebruikt kunnen worden. Ze moeten namelijk door de politie zekergesteld worden.


Die snap ik niet. Dat hoeft toch niet op een pc in die trein, maar kan toch ook door in te loggen op een NS server?

 

29-06-2022 23:34:15
rolandrail
rolandrail
Quote
Muizeneus (29-06-2022 16:23:27):

Tsja het is weer typisch zo'n paniekmaatregel naar aanleiding van één incident. Wat alleen al uit het gegeven blijkt dat het alléén maar op het traject gaat gebeuren waar het bewuste incident plaatsvond.

Alleen dat traject omdat het een proef is. En één aanranding? N.a.v. van dat incident lukt het gelukkig steeds meer slachtoffers of getuigen direct alarm te slaan en zo kwam al snel bovendrijven hoe vaak het werkelijk gebeurt: wekelijks meerdere keren, nog net niet dagelijks. En dat zijn de gevallen die ons als rijdend personeel ter ore komen. Dat het de media niet haalt betekent niet dat het een incident was, dat was het namelijk niet. Ook uit eigen ervaring als machinist van een trein waarin zelfs twee aanrandingen plaats vonden, weet ik dat aangerande mensen soms zo versteend zijn dat ze zonder boe of bah hun reis afmaken en naar huis gaan. Aanrandingen in de trein gebeuren echt veel vaker als menigeen denkt, het wemelt van de engerds die hun handen niet thuis kunnen houden.

 

30-06-2022 00:01:25
maarten83
maarten83

Dat geval wat in het nieuws gekomen is. Ik vraag me dan af waar was de HC? Zat die in de achterste cabine of in de 1e klas? Zo zorg je ervoor dat ns ook op 1 mans bediening gaat inzetten. De meerwaarde van de aanwezigheid van een hc is weg. Zeker met live cameratoezicht.

 

30-06-2022 00:28:28
aarclay
aarclay
Quote
Daan! (29-06-2022 17:16:22):
Quote
aarclay (29-06-2022 16:37:55):

NS.nl:
Het preventief meekijken is een proef en kan nu alleen nog in de sprinters van het type SNG.

Ter informatie: De VIRMm 2/3 zou ook voorbereid moeten zijn voor live cameratoezicht. Maar ik heb een vermoeden dat ze eerst deze stellen allemaal verbouwd willen hebben voor ze er aan beginnen?


Systeem werkt gewoon nog niet.


Ik hoop wel de CCTV aan boord van de trein met een opnamerecorder. 🙂

 

30-06-2022 02:14:34
thom
thom
Quote
brun (29-06-2022 20:57:18):
Quote
thom (29-06-2022 17:35:55):

Het voldoet prima aan de AVG, bij de ingangen van stations en treinen word kenbaar gemaakt dat er camera toezicht is en kun je zelf de keus maken niet verder te lopen als jij je daar niet prettig bij voelt.


Zo simpel zit de AVG niet in elkaar, vrees ik. :-) Het is niet van 'als u niet gefilmd wilt worden, moet u niet instappen'.

De AVG keert de bewijslast om: de NS moet aantonen dat het noodzakelijk is om reizigers te filmen. En moet óók aantonen dat ze die beelden alleen voor de veiligheid gebruiken.

Maar goed, NS en privacy, dat gaat al sinds de OV-chipkaart mis.


Dat lijkt mij gezien wat Roland hierboven al mooi uitlegt echt totaal geen probleem om dat te verklaren voor NS.

Daarnaast vraag ik mij af, of sommige hier dezelfde discussie ook weleens aan gegaan zijn bij het doen van hun boodschappen bij een supermarkt?

Dat hangen eveneens camera's en die hangen daar ook niet direct uit het oogpunt van veiligheid, maar veelal voor diefstal... En dan denk ik nog dat de toegang tot die beelden en de opslag ervan bij NS beter geregeld is dan menig supermarkt..

 

30-06-2022 09:30:47
Muizeneus
Muizeneus
Quote
AlbertP (29-06-2022 20:39:35):

Bijvoorbeeld dat een trein met twee treinstellen niet per se in ieder treinstel een conducteur heeft.


Er is maar één traject in NL waar de trein 40 minuten lang geen tussenstop heeft (Zl-Asn). Op elk ander traject heeft de HC tussendoor gelegenheid om naar het andere treinstel te gaan, zeker in de betreffende sprinter is er geen enkel excuus dat er 40 minuten lang geen HC langs is geweest....