Zat 16 juli Holland boven Amsterdam Expres
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
27-06-2022 20:17:39
henri1972
henri1972

Op zaterdag 16 juli gaat er een VSM stoomtrein rijden van Amsterdam naar Enkhuizen en vv.

Vertrek uit Asd rond 9 uur, terug om ongeveer 16 uur.

Kaarten te bestellen via de website van de SHM, museumjaarkaart en Vriendeloerij VIP kaart geven aanzienlijke korting op de totaal prijs.

Rondrit omvat stoomtrein Asd - Ekz, boot naar Medemblik, SHM naar Hoorn, stoomtrein terug naar Asd.

Via de VSM op Facebook zijn tickets te boeken van Apeldoorn naar Amsterdam en/of terug.



Laatst bewerkt door henri1972 op 03-07-2022 13:47
 

27-06-2022 21:46:22 1
martijn
martijn

Link naar meer info over de rit, de ticketshop én de komende ritten met Plan U 151 van de 2454 Crew.

 

13-07-2022 14:52:16
Desphex
Desphex

Loc vertrekt vanuit Amsterdam om 9.04 en dan richting Enkhuizen. Ben alleen benieuwd hoe laat hij weer weg gaat vanuit Enkhuizen

 

13-07-2022 15:46:56
mat64Hidde
mat64Hidde

Hij wordt na de stop in Enkhuizen bijgevuld met water in Hoorn.

 


13-07-2022 17:13:47
Jelmer
Jelmer

Gaat deze trein onder voorspan door de Hemtunnel? Ik meen te weten dat stoomloks niet door de tunnels mogen i.v.m. de alarmen die afgaan door stoom en rook.

 

13-07-2022 17:21:41
treinhobby
treinhobby

Maar voor de tunnel even de lok 'uitzetten' gaat ook niet lukken.

Dus je zult altijd met stoom (dus rook) door de tunnel heen gaan.

 

13-07-2022 17:24:52
mattie2
mattie2
Quote
Jelmer (13-07-2022 17:13:47):

Gaat deze trein onder voorspan door de Hemtunnel? Ik meen te weten dat stoomloks niet door de tunnels mogen i.v.m. de alarmen die afgaan door stoom en rook.


Op 24 april reed de 01 1075 met de Bossche Bollen Express gewoon door de Hemtunnel.

 

13-07-2022 18:26:00
thom
thom
Quote
treinhobby (13-07-2022 17:21:41):

Maar voor de tunnel even de lok 'uitzetten' gaat ook niet lukken.

Dus je zult altijd met stoom (dus rook) door de tunnel heen gaan.


Uitzetten niet nee, maar zonder rook door de tunnel heen gaan is prima mogelijk en rekening mee te houden.

 

13-07-2022 21:49:08
maarten83
maarten83

Door alle tunnels in Nederland op het reguliere spoorwegnet kunnen stoomloc's zelfstandig door heen rijden.

 

13-07-2022 21:53:21
broek53
broek53

Oh? Inclusief de Schipholtunnel?

 

13-07-2022 21:58:16
maarten83
maarten83

Dat is de enigste uitzondering.

 

14-07-2022 09:36:00
brun
brun

Een jaar of tien geleden zag ik een Blauwe Engel op eigen kracht uit station Schiphol vertrekken (was een gezelschapsrit ofzo). Walmend en wel.

Heb me vaak afgevraagd of dat goed is gegaan, met alle gevoelige brandmelders in die tunnel.

 

14-07-2022 09:39:04
Oldskool
Oldskool

Heb je een melding gelezen dat er brandalarm was?
Nee: Het is goed gegaan
Ja: Het is niet goed gegaan

 

14-07-2022 10:34:30
Edb3
Edb3
Quote
brun (14-07-2022 09:36:00):

Een jaar of tien geleden zag ik een Blauwe Engel op eigen kracht uit station Schiphol vertrekken (was een gezelschapsrit ofzo). Walmend en wel.

Heb me vaak afgevraagd of dat goed is gegaan, met alle gevoelige brandmelders in die tunnel.


Ooit, in 1991, is een 2400 met Koninklijk Rijtuig brullend en wel door de Schipholtunnel heen en terug gegaan, wat een oorverdovend feest was voor bemanning en reizigers langs het perron....

 

14-07-2022 10:54:42
broek53
broek53

Het gaat hier ook niet zozeer om melders in de tunnel, maar om de overlast op station Schiphol en op Schiphol Plaza.

 

14-07-2022 11:14:11
michaben
michaben

De meet- en schouwtreinen rijden toch ook gewoon door Shl met dieseltractie?

 

14-07-2022 11:46:39
mich
mich

Ja, werktreinen mogen er gewoon doorheen.

 

14-07-2022 11:59:13
Ysbergsla
Ysbergsla

Dan is dat niet bij alle vervoerders bekend. Dieseltreinen ten behoeve van roestrijdwerkzaamheden mijden Schiphol steevast, en ook VolkerRail doet alle mogelijke moeite om om te rijden of in een uiterst geval met e-tractie via de Schipholtunnel werkmaterieel aan te voeren.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 14-07-2022 11:59
 

14-07-2022 12:02:12
FlowVIRM
FlowVIRM

Stopt hij op de heenweg ook op Hn?




Alkmaar mijn thuis
 

14-07-2022 12:05:15
cuneo56
cuneo56

Je moet ook onderscheid maken tussen echt werken rond /in die tunnel en het "passeren" met een (aanvoer) trein door de tunnel,

Trouwens weet iemand wanneer er überhaupt rook/ brandmelders in die tunnel zijn geplaatst?



Laatst bewerkt door cuneo56 op 14-07-2022 12:09
 

14-07-2022 12:18:37
thom
thom
Quote
brun (14-07-2022 09:36:00):

Een jaar of tien geleden zag ik een Blauwe Engel op eigen kracht uit station Schiphol vertrekken (was een gezelschapsrit ofzo). Walmend en wel.

Heb me vaak afgevraagd of dat goed is gegaan, met alle gevoelige brandmelders in die tunnel.


Ik zal je van het vraagstuk af helpen, dat is goed gegaan ;)

Omdat bij werkzaamheden soms tochook niet aan ontkomen word dat men met diesel de tunnel in moet, zijn daar maatregelen voor om dat zonder problemen te kunnen doen.
Één daarvan is het voluit zetten van de ventilatie in de tunnel, die normaal bedoeld is om bij brand de rook uit de tunnel te blazen zodat er zicht is op een vluchtweg.

Daarmee verdwijnt dat beejte uitlaatrook zo naar buiten ;)

 

14-07-2022 16:52:50
Desphex
Desphex

Na de stop in Enkhuizen meteen weer naar Hoorn?



Laatst bewerkt door Desphex op 14-07-2022 16:54
 

14-07-2022 17:03:13
martijn
martijn

Heb je al gevraagd en volgens mij is het (herhaaldelijk) vragen om dienstregelingen hier niet toegestaan volgens de forumregels.

 

14-07-2022 17:49:31
mat64Hidde
mat64Hidde
Quote
FlowVIRM (14-07-2022 12:02:12):

Stopt hij op de heenweg ook op Hn?


Nee. (Tenzij er een rood sein is natuurlijk)

 

14-07-2022 19:33:08 2
Henk1619
Henk1619
Quote
martijn (14-07-2022 17:03:13):

Heb je al gevraagd en volgens mij is het (herhaaldelijk) vragen om dienstregelingen hier niet toegestaan volgens de forumregels.


Misschien is het wat overdreven om een vraag over een rit van een Blauwe Engel tien jaar geleden aan te merken als vragen naar een dienstregeling.

 

14-07-2022 19:54:35
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (14-07-2022 19:33:08):
Quote
martijn (14-07-2022 17:03:13):

Heb je al gevraagd en volgens mij is het (herhaaldelijk) vragen om dienstregelingen hier niet toegestaan volgens de forumregels.


Misschien is het wat overdreven om een vraag over een rit van een Blauwe Engel tien jaar geleden aan te merken als vragen naar een dienstregeling.


Voor degenen die het niet snappen, de vraag ging uiteraard om de rit van komende zaterdag... Waarschijnlijk heeft de nieuwe gebruiker de quote-knop nog niet gevonden.

 

16-07-2022 14:48:44
seinhuis
seinhuis
Quote
maarten83 (13-07-2022 21:49:08):

Door alle tunnels in Nederland op het reguliere spoorwegnet kunnen stoomloc's zelfstandig door heen rijden.


In dit verhaal weet ik niet wat de maximale snelheid is van de stoomtrein. Maar stel dat die 120 km/u mag. Dan gaat de stoomtrein met ongeveer 100 km/u de tunnel in. Beneden rijdt de stoomtrein precies 120, om met ongeveer 90 kilometer per uur zonder tractie te geven uit te komen (moet dan iets afremmen naar 80).

Stel dat de stoomtrein rond 80 de tunnel in gaat vanwege de wissels vlak voor de tunnel, dan rijdt de stoomtrein rond 100 kilometer per uur op het diepste punt en komt zonder tractie te geven tussen 60 en 70 kilometer per uur uit de tunnel.

Het is dus mogelijk om zonder (of amper) stoom te maken de tunnel uit te komen. Natuurlijk moet de treindienstleider ervoor verzorgen dat de stoomtrein rijweg heeft door de tunnel.

 

16-07-2022 17:32:27
brun
brun
Quote
thom (14-07-2022 12:18:37):
Quote
brun (14-07-2022 09:36:00):

Een jaar of tien geleden zag ik een Blauwe Engel op eigen kracht uit station Schiphol vertrekken (was een gezelschapsrit ofzo). Walmend en wel.

Heb me vaak afgevraagd of dat goed is gegaan, met alle gevoelige brandmelders in die tunnel.


Ik zal je van het vraagstuk af helpen, dat is goed gegaan ;)

Omdat bij werkzaamheden soms tochook niet aan ontkomen word dat men met diesel de tunnel in moet, zijn daar maatregelen voor om dat zonder problemen te kunnen doen.
Één daarvan is het voluit zetten van de ventilatie in de tunnel, die normaal bedoeld is om bij brand de rook uit de tunnel te blazen zodat er zicht is op een vluchtweg.

Daarmee verdwijnt dat beejte uitlaatrook zo naar buiten ;)


Dank voor het antwoord. :-)

 

16-07-2022 18:50:20
henri1972
henri1972
Quote
seinhuis (16-07-2022 14:48:44):
Quote
maarten83 (13-07-2022 21:49:08):

Door alle tunnels in Nederland op het reguliere spoorwegnet kunnen stoomloc's zelfstandig door heen rijden.


In dit verhaal weet ik niet wat de maximale snelheid is van de stoomtrein. Maar stel dat die 120 km/u mag. Dan gaat de stoomtrein met ongeveer 100 km/u de tunnel in. Beneden rijdt de stoomtrein precies 120, om met ongeveer 90 kilometer per uur zonder tractie te geven uit te komen (moet dan iets afremmen naar 80).

Stel dat de stoomtrein rond 80 de tunnel in gaat vanwege de wissels vlak voor de tunnel, dan rijdt de stoomtrein rond 100 kilometer per uur op het diepste punt en komt zonder tractie te geven tussen 60 en 70 kilometer per uur uit de tunnel.

Het is dus mogelijk om zonder (of amper) stoom te maken de tunnel uit te komen. Natuurlijk moet de treindienstleider ervoor verzorgen dat de stoomtrein rijweg heeft door de tunnel.


De stoomtrein vandaag ging met max 30 de Hemtunnel in ri Zaandam vanmorgen. Ri A'dam vanmiddag met max 40.

Gedurende de daling de tunnel in liep de snelheid op, om de tunnel weer uit te komen moest er aan het einde wat trekkracht bij wat wat rook gaf in de tunnel.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-07-2022 20:11:09 1
mat64Hidde
mat64Hidde

Direct na passeren van Ass bij de terugreis ontstond er een bermbrand tussen Zd en Ass.
Coincidence? I think not

 

17-07-2022 02:57:24
thom
thom

Tsja, dat kan met het huidige droge weer weleens gebeuren..

Stoomlokken mogen doorgaans maximaal 100km/u omdat ze voorzien zijn van ATB-E.

@seinhuis,

Roken doen stoomlokomotieven door het stoken, niet van het tractie geven ;)

 

17-07-2022 07:00:41
henri1972
henri1972

De max snelheid van Stoomlocs serie 23 is achteruit 85 km/u, vooruit 110 km/u ( volgens Wiki), ik neem aan dat 85 km/u ook van toepassing is als er één vooruit en één achteruit rijdt?



Laatst bewerkt door henri1972 op 17-07-2022 07:01
 

17-07-2022 10:51:27
john2
john2

Wellicht niet zo slimme vraag, waardoor komt het verschil in maximum snelheid in achteruit rijden en vooruit rijden?

 

17-07-2022 11:34:09
RX7567
RX7567

Dat heeft te maken met de stabiliteit van een stoomlocomotief. Als je achteruit rijdt heb je de kans dat de tender ontspoort omdat die niet bedoelt is om geduwd te worden. Daarnaast zijn de voorste kleine wielen van een stoomlocomotief bedoelt om deze in de bocht te sturen als het ware, die stabiliteit is minder wanneer de locomotief achteruit rijdt. Al is de BR 23 nog redelijk stabiel achteruit als die 85 km/u mag. In sommige Amerikaanse staten bijvoorbeeld waren door de stabiliteitsproblemen snelheidsrestricties van ca 30 km/u opgelegd voor achteruit rijdende stoomlocomotieven.

 

17-07-2022 12:28:30
john2
john2

Om deze reden waren in het stoomtijdperk dus, dan ook de draaischijven, waarop de stoomlocs gedraaid konden worden.

 

17-07-2022 21:37:35 1
Daan!
Daan!

En als de stoomloc achteruit getrokken wordt?

 

17-07-2022 22:05:33
htm1218
htm1218
Quote
RX7567 (17-07-2022 11:34:09):

Dat heeft te maken met de stabiliteit van een stoomlocomotief. Als je achteruit rijdt heb je de kans dat de tender ontspoort omdat die niet bedoelt is om geduwd te worden. Daarnaast zijn de voorste kleine wielen van een stoomlocomotief bedoelt om deze in de bocht te sturen als het ware, die stabiliteit is minder wanneer de locomotief achteruit rijdt. Al is de BR 23 nog redelijk stabiel achteruit als die 85 km/u mag. In sommige Amerikaanse staten bijvoorbeeld waren door de stabiliteitsproblemen snelheidsrestricties van ca 30 km/u opgelegd voor achteruit rijdende stoomlocomotieven.


Relatief hoge snelheid achteruit (85km/h, andere S-locs maximaal 50km/h) heeft te maken met gesloten zijn van achterzijde machinistenhuis ( geen rijwind/kolengruis) en loopwielen achter ter verbetering rijeigenschappen achteruit.



Laatst bewerkt door htm1218 op 17-07-2022 23:08