Opvallende dingen 23 juni
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
23-06-2022 10:28:55
Apda
Apda

Apd 10:26 : Een DB 189 met zelflossers voor kalk en staalwagens richting Dv.


23-06-2022 12:37:49
PKP
PKP

Tussen Amsterdam C. en Rotterdam C. rijden er geen treinen via HSL door een brandmelding.
Dit duurt vooralsnog tot ongeveer 13:50 uur.


23-06-2022 12:40:29
PKP
PKP

Tussen Eindhoven C. en Weert rijden er geen treinen door een stroomstoring.
Dit duurt vooralsnog tot ongeveer 14:00 uur.

Intercity 3900: Eindhoven Centraal - Weert rijdt niet.

Sprinter 6400: Eindhoven Centraal - Weert rijdt niet.

Intercity 800: Eindhoven Centraal - Weert rijdt niet.


23-06-2022 13:56:28
gvttreinen
gvttreinen

Het is nu niet de bovenleiding maar de (110 V) voeding SW (SeinWezen)



23-06-2022 17:06:46
martijn
martijn

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?



Laatst bewerkt door martijn op 23-06-2022 17:39

23-06-2022 17:16:05
robbertc
robbertc

Overwegstoring Hde-Zl. Trein 657 kruipt en staat stil, inmiddels tussem Hde en Wz met zeker +15.


23-06-2022 17:30:53
DDZ7504
DDZ7504

17:11 kwam SNG 2349 leeg langs Mdaz ri Gd en 17:27 kwam het stel weer terug ri Ztm. Testritje o.i.d.?




DDZ in dienst, ik blij!

23-06-2022 17:48:00
treinhobby
treinhobby
Quote
martijn (23-06-2022 17:06:46):

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?


Inmiddels ook de 2000 opgeheven tussen Amf en Dv en de 1600/1700/7000 tussen Apd en Dv.

Alleen dat staat niet op de storingspagina.


23-06-2022 17:58:01
PKP
PKP

Trein 8959 defect gemeld tussen Utrecht en Houten.


23-06-2022 18:11:59
martijn
martijn
Quote
treinhobby (23-06-2022 17:48:00):
Quote
martijn (23-06-2022 17:06:46):

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?


Inmiddels ook de 2000 opgeheven tussen Amf en Dv en de 1600/1700/7000 tussen Apd en Dv.

Alleen dat staat niet op de storingspagina.


Op Twitter meldde NS om 17:56u dat de verstoring in Almelo (die ook uitwerking tot in Dv had) voorbij was en om 18:00u was ie weer terug...

Oprecht benieuwd hoe dat straks gaat als de bijsturingsmogelijkheden in Apeldoorn en Deventer grotendeels zijn weggehaald...


23-06-2022 18:24:20 1
treinhobby
treinhobby

De storingspagina meld nu juist dat er tot 20:30 uur helemaal geen treinen meer rijden tussen Aml en Hgl vanwege een defect wissel.

En de seinstoring Olst - Dv gaat tot 24 juni 01:00 uur duren.


23-06-2022 18:56:36
seinhuis
seinhuis
Quote
treinhobby (23-06-2022 18:24:20):

De storingspagina meld nu juist dat er tot 20:30 uur helemaal geen treinen meer rijden tussen Aml en Hgl vanwege een defect wissel.

En de seinstoring Olst - Dv gaat tot 24 juni 01:00 uur duren.


Ook RE rijdt niet tussen Bad Bentheim en Hengelo (mogelijk was iets anders de oorzaak).

IC Berlijn rijdt wel maar zonder stop in Hengelo.



Laatst bewerkt door seinhuis op 23-06-2022 18:57

23-06-2022 19:06:02
bacr
bacr
Quote
martijn (23-06-2022 18:11:59):
Quote
treinhobby (23-06-2022 17:48:00):
Quote
martijn (23-06-2022 17:06:46):

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?


Inmiddels ook de 2000 opgeheven tussen Amf en Dv en de 1600/1700/7000 tussen Apd en Dv.

Alleen dat staat niet op de storingspagina.


Op Twitter meldde NS om 17:56u dat de verstoring in Almelo (die ook uitwerking tot in Dv had) voorbij was en om 18:00u was ie weer terug...

Oprecht benieuwd hoe dat straks gaat als de bijsturingsmogelijkheden in Apeldoorn en Deventer grotendeels zijn weggehaald...


Ik heb begrepen dat Mr of Mrs Japan binnen ProRail nog steeds de dienst uitmaakt en nog niet met pensioen gaat. Dan weet je dus hoe de aankomende jaren de infra nog verder vernaggeld wordt.


23-06-2022 19:56:02
MaxBB
MaxBB
Quote
bacr (23-06-2022 19:06:02):
Quote
martijn (23-06-2022 18:11:59):
Quote
treinhobby (23-06-2022 17:48:00):
Quote
martijn (23-06-2022 17:06:46):

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?


Inmiddels ook de 2000 opgeheven tussen Amf en Dv en de 1600/1700/7000 tussen Apd en Dv.

Alleen dat staat niet op de storingspagina.


Op Twitter meldde NS om 17:56u dat de verstoring in Almelo (die ook uitwerking tot in Dv had) voorbij was en om 18:00u was ie weer terug...

Oprecht benieuwd hoe dat straks gaat als de bijsturingsmogelijkheden in Apeldoorn en Deventer grotendeels zijn weggehaald...


Ik heb begrepen dat Mr of Mrs Japan binnen ProRail nog steeds de dienst uitmaakt en nog niet met pensioen gaat. Dan weet je dus hoe de aankomende jaren de infra nog verder vernaggeld wordt.


We zullen zien, tot nu toe is er nog geen groot incident te wijten aan de volgens jou "vernaggelde" infra.


23-06-2022 19:57:05
MaxBB
MaxBB
Quote
martijn (23-06-2022 17:06:46):

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?


Dan is er iets genaamd perron 5.


23-06-2022 21:02:39
BGM104
BGM104

Er is nog geen besluit tot aanleg Deventer spoor 5 als reizigersperron


23-06-2022 23:28:56
PKP
PKP

Sectiestoringen bij Deventer:

Trein 1786 gaat rijden naar Deventer

Trein 7081 gaat rijden vanaf Deventer


24-06-2022 06:03:21
BVisser
BVisser
Quote
bacr (23-06-2022 19:06:02):
Quote
martijn (23-06-2022 18:11:59):
Quote
treinhobby (23-06-2022 17:48:00):
Quote
martijn (23-06-2022 17:06:46):

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?


Inmiddels ook de 2000 opgeheven tussen Amf en Dv en de 1600/1700/7000 tussen Apd en Dv.

Alleen dat staat niet op de storingspagina.


Op Twitter meldde NS om 17:56u dat de verstoring in Almelo (die ook uitwerking tot in Dv had) voorbij was en om 18:00u was ie weer terug...

Oprecht benieuwd hoe dat straks gaat als de bijsturingsmogelijkheden in Apeldoorn en Deventer grotendeels zijn weggehaald...


Ik heb begrepen dat Mr of Mrs Japan binnen ProRail nog steeds de dienst uitmaakt en nog niet met pensioen gaat. Dan weet je dus hoe de aankomende jaren de infra nog verder vernaggeld wordt.


Mr of Mrs Japan?


24-06-2022 06:47:01
gvttreinen
gvttreinen

Een aantal Prorailers (of was dat nog Railinfrabeheerders) hebben een werkbezoek aan Japan gebracht en hebben daar een aantal ideeën opgedaan....helaas niet alles overgenomen.


24-06-2022 08:16:55
BVisser
BVisser

Ik had liever gezien dat ze eerst uitgebreid hadden geanalyseerd wat van wat ze daar gezien hebben voor Nederland voordelen biedt. Maar naar mijn gevoel hebben ze alles alleen maar gekopieerd.


24-06-2022 09:15:47
mren
mren

Niet alles. Wat zwart/wit gesteld hebben ze het idee van minder wissels in/bij stations overgenomen. Maar daarbij horen nog twee zaken: uitgebreide emplacementen nabij de stations voor flexibiliteit en extreme betrouwbaarheid van de infrastructuur. Dat laatste hangt weer deels samen met de Japanse mentaliteit met een streven naar perfectie en een -in het westen bijna niet voor te stellen- beroepseer waarbij vertraging als persoonlijk falen wordt opgevat.


24-06-2022 09:29:41
Muizeneus
Muizeneus
Quote
MaxBB (23-06-2022 19:56:02):
Quote
bacr (23-06-2022 19:06:02):
Quote
martijn (23-06-2022 18:11:59):
Quote
treinhobby (23-06-2022 17:48:00):
Quote
martijn (23-06-2022 17:06:46):

Leuk, door o.a. een seinstorig tussen Dv en Zl wat wijzigingen in de aankomst-/vertreksporen te Dv waarbij dankbaar gebruik wordt gemaakt van de perronfases. Benieuwd hoe dat vanaf het najaar gaat als sp2 en een aantal wissels zijn verwijderd. Of zijn er dan geen storingen meer?


Inmiddels ook de 2000 opgeheven tussen Amf en Dv en de 1600/1700/7000 tussen Apd en Dv.

Alleen dat staat niet op de storingspagina.


Op Twitter meldde NS om 17:56u dat de verstoring in Almelo (die ook uitwerking tot in Dv had) voorbij was en om 18:00u was ie weer terug...

Oprecht benieuwd hoe dat straks gaat als de bijsturingsmogelijkheden in Apeldoorn en Deventer grotendeels zijn weggehaald...


Ik heb begrepen dat Mr of Mrs Japan binnen ProRail nog steeds de dienst uitmaakt en nog niet met pensioen gaat. Dan weet je dus hoe de aankomende jaren de infra nog verder vernaggeld wordt.


We zullen zien, tot nu toe is er nog geen groot incident te wijten aan de volgens jou "vernaggelde" infra.


Wat bedoel je met 'een groot incident'?


24-06-2022 10:00:30
MaxBB
MaxBB
Quote
Muizeneus (24-06-2022 09:29:41):

Wat bedoel je met 'een groot incident'?


Een situatie waarbij het treinverkeer langdurig (meer dan 2 uur) hevige impact (veel minder of geen treinen) heeft ondervonden met als hoofdrede het ontbreken van weggehaalde infrastructuur. Zo'n situatie is mij onbekend.



Laatst bewerkt door MaxBB op 24-06-2022 10:01

24-06-2022 10:33:47
Rolffiej19
Rolffiej19

Vaak genoeg dat Ut vast staat toch omdat men geen kant meer op kon ;)


24-06-2022 10:39:11
roeter
roeter

Dat gebeurde 50 jaar geleden in Ut ook al, en toen lagen er heel veel wissels ....


24-06-2022 10:42:00
MaxBB
MaxBB
Quote
Rolffiej19 (24-06-2022 10:33:47):

Vaak genoeg dat Ut vast staat toch omdat men geen kant meer op kon ;)


Valt wel mee toch? Daar zit meestal een andere oorzaak aan vast: personeelstekort, geen goed scenario uitgewerkt hebben voor een aanrijding bij Ac... Dermate grote verstoringen waardoor Ut (bijna) vol loopt komen niet zo vaak voor. En de hinder die dat met zich meebrengt is denk ik toch kleiner dan de hinder die wisselstoringen opleveren.


24-06-2022 10:48:46
mren
mren

Misschien is de gekortwiekte infra niet zozeer oorzaak van een verstoring maar versterkt het wel de gevolgen.


24-06-2022 11:07:33
MaxBB
MaxBB
Quote
mren (24-06-2022 10:48:46):

Misschien is de gekortwiekte infra niet zozeer oorzaak van een verstoring maar versterkt het wel de gevolgen.


Maar alsnog is dan de vraag of dat erger is dan de storingen die tientallen "voor het geval dat"-wissels veroorzaken. Ik neem aan dat ProRail dit zorgvuldig onderzocht heeft en dat dat resulteert in het huidige beleid.
In Zp is laatst bijvoorbeeld het wissel dat tussen spoor 3a en 3b ligt weggehaald/gesaneerd. Ik had eerst zoware empatische gevoelens voor dat wissel, mijn gedachten waren "Dat wissel was juist handig, als een van de twee treinen van de 3600 vertraging had konden ze gewoon via 3a en 3b tegelijkertijd halteren, waarom moet deze handigheid nou weer verloren gaan!?" Ik was er nogal bedroefd over. Later sprak ik een deskundige die me meenam in zijn redenatie. Spoor 3a en spoor 3b zijn afzonderlijk erg kort. Er kan volgensmij maar 5 bakken kwijt. En aangezien de 3600 vaak met DDZ-6 of ICM-7 wordt gereden, is het nogal bijzonder als twee treinen naast elkaar op spoor 3 kunnen staan. Dus je houd een wissel in stand om eventueel twee korte treinen bij vertraging tegelijk te laten stoppen. Dat weegt niet op tegen even wachten op de vertraagde trein, want de vertraging bedraagd maar een paar minuten. Dus het in stand houden van de 3a/3b-wissel is eigenlijk helemaal niet handig, zeker omdat 't wissel relatief veel onderhoud vergt.
Zo is er waarschijnlijk ook over nagedacht bij de wissels te Ut. In welk scenario is dat wissel nou handig, hoeveel onderhoud is er voor nodig en wat levert het op. Ik kan me niet voorstellen dat ProRail moedwillig het spoor in Nederland kwetsbaar wil maken.


24-06-2022 11:20:45 2
Muizeneus
Muizeneus
Quote
MaxBB (24-06-2022 11:07:33):Dus je houd een wissel in stand om eventueel twee korte treinen bij vertraging tegelijk te laten stoppen. Dat weegt niet op tegen even wachten op de vertraagde trein, want de vertraging bedraagd maar een paar minuten.

Dan had die deskundige zich toch even wat beter moeten verdiepen in de situatie ter plaatse. Want een vetraging van een paar minuten van de 3600 uit Ah betekent wel dat je naar al je aansluitingen kunt fluiten en dus +30 of met een beetje pech zelfs +60 oploopt...



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-06-2022 11:31:04
MaxBB
MaxBB
Quote
Muizeneus (24-06-2022 11:20:45):
Quote
MaxBB (24-06-2022 11:07:33):Dus je houd een wissel in stand om eventueel twee korte treinen bij vertraging tegelijk te laten stoppen. Dat weegt niet op tegen even wachten op de vertraagde trein, want de vertraging bedraagd maar een paar minuten.

Dan had die deskundige zich toch even wat beter moeten verdiepen in de situatie ter plaatse. Want een vetraging van een paar minuten van de 3600 uit Ah betekent wel dat je naar al je aansluitingen kunt fluiten en dus +30 of met een beetje pech zelfs +60 oploopt...


Nou daar sta ik anders in, de IC Roosendaal vertrekt te Zp eerder dan de IC Zwolle. Dat 3a/3b-scenario werd (vooral) toegepast als de IC Roosendaal vertraagd was. (Want de IC Zwolle zou dan moeten wachten, terwijl die op tijd rijdt.) Oftwel: nu zou de IC Roosendaal bij een kleine vertraging nogsteeds voor de IC Zwolle spoor 3 op mogen.

De IC Roosendaal komt aan om :26 en vertrekt om :28
De IC Zwolle komt aan om :32 en vertrekt om :33

Dus het enige scenario waarin ik kan bedenken dat de IC Roosendaal nog meer vertraging op loopt is als deze trein 7 minuten of meer vertraagd is. Het lijkt me erg knap als je dat er nog uit weet te rijden tussen Zp en Ah.

Dus: de IC Zwolle kan enkele minuten vertraagd worden doordat de IC Roosendaal het spoor nog blokkeert. Maar dat levert volgensmij te Dv of Zl niet zo veel problemen op voor de reiziger. De IC Roosendaal kan alleen nog meer vertraging krijgen als deze al +7 heeft, wat erg moeilijk is om er uit te rijden op weg naar Ah.

Ik denk dus toch dat die deskundige het bij het rechte eind had. Wel een goede vraag! :D


24-06-2022 11:37:02
Muizeneus
Muizeneus
Quote
MaxBB (24-06-2022 11:31:04):

Dus: de IC Zwolle kan enkele minuten vertraagd worden doordat de IC Roosendaal het spoor nog blokkeert. Maar dat levert volgensmij te Dv of Zl niet zo veel problemen op voor de reiziger.

Ik denk dus toch dat die deskundige het bij het rechte eind had. Wel een goede vraag! :D


Ik had het over de aansluitingen op Zp zelf, die zijn belangrijker dan die in Dv...


24-06-2022 11:41:49
MaxBB
MaxBB
Quote
Muizeneus (24-06-2022 11:37:02):
Quote
MaxBB (24-06-2022 11:31:04):

Dus: de IC Zwolle kan enkele minuten vertraagd worden doordat de IC Roosendaal het spoor nog blokkeert. Maar dat levert volgensmij te Dv of Zl niet zo veel problemen op voor de reiziger.

Ik denk dus toch dat die deskundige het bij het rechte eind had. Wel een goede vraag! :D


Ik had het over de aansluitingen op Zp zelf, die zijn belangrijker dan die in Dv...


Oh op die manier, sorry ik had "uit" over het hoofd gelezen in jouw bericht. Daar heb ik niet echt ervaring mee maar mij lijkt het dat de IC van dezelfde Sporen gebruik maakt als de stoptreinen, en dan de IC dan voorgelaten zou worden. 't lijkt me ook voor de regionale vervoerders wel fijn om de reizigers uit de IC af te wachten, maar misschien is de dienstregeling daar te krap voor?


24-06-2022 11:57:22
Muizeneus
Muizeneus

nee dat gebeurt helaas niet: punctualiteitscijfers, enkelsporige lijnen, ze gooien de deuren dicht zodra het mag!


24-06-2022 12:33:20 1
mren
mren

Het lastige in deze discussies is dat een integrale afweging vaak lastig te maken is omdat baten en lasten bij verschillende partijen liggen.

Als ik schat dat eens per dag zo'n overstap van 3600 op stoptreinen te Zutphen mis gaat waarbij 100 reizigers een half uur gedupeerd worden. Een rekenwaarde (Cost of given up time) van €20 per uur is reëel dan kom je over een periode van 5 jaar op €1,8 miljoen uit. Zou zo'n wissel dat kosten in een levensduur-kostenanalyse?


24-06-2022 17:05:56
michaben
michaben
Quote
MaxBB (24-06-2022 10:00:30):
Quote
Muizeneus (24-06-2022 09:29:41):

Wat bedoel je met 'een groot incident'?


Een situatie waarbij het treinverkeer langdurig (meer dan 2 uur) hevige impact (veel minder of geen treinen) heeft ondervonden met als hoofdrede het ontbreken van weggehaalde infrastructuur. Zo'n situatie is mij onbekend.


Wat is veel minder? ETMET dat uitgedund wordt tot een halfuurdienst zou je kunnen zien als een gevalletje 'veel minder', zeker als dit tijdens de spits is en je die treinen nodig hebt om aan de vervoersvraag te voldoen.


24-06-2022 21:59:38
Henk1619
Henk1619
Quote
mren (24-06-2022 12:33:20):

Het lastige in deze discussies is dat een integrale afweging vaak lastig te maken is omdat baten en lasten bij verschillende partijen liggen.

Als ik schat dat eens per dag zo'n overstap van 3600 op stoptreinen te Zutphen mis gaat waarbij 100 reizigers een half uur gedupeerd worden. Een rekenwaarde (Cost of given up time) van €20 per uur is reëel dan kom je over een periode van 5 jaar op €1,8 miljoen uit. Zou zo'n wissel dat kosten in een levensduur-kostenanalyse?


Er stoppen per dag 75 IC's. Als daar dan 100 overstappende reizigers per trein uit komen en dat 365 dagen per jaar en 5 jaar lang dan zouden die dus 13 cent moeten gaan betalen bij een uitcheck bij NSR gevolgd door een incheck bij een regionale vervoerder om jouw rekensom op te laten gaan.

Hoe kom je trouwens aan dat astronomische aantal van 100 overstappers uit 1 trein? Toen onlangs de boeren in de achterhoek twee treinen aan de ketting legden bleken daarin opgeteld maar 20 personen te zitten...


25-06-2022 12:12:50
treinhobby
treinhobby

Maar dat voorval met de boeren was niet in de spits. Arriva rijdt in de spits ook met dubbele stellen met staanplaatsen vanaf Zp.

En dat de overstap naar 1x per dag de mist ingaat betwijfel ik ten zeerste. Komt echt zeer regelmatig voor.


25-06-2022 18:27:26
broek53
broek53

Merkwaardig dat de steeds weer oplaaiende bijsturingsinfradiscussie zich verengt tot een aansluiting in de lopende dienstregeling hier en daar. Infra moet je niet bouwen voor 1 bepaalde (soort) dienstregeling, zo leert het verleden. Mr Japan deed dat overigens ook, zeg ik daarbij. Tegenwoordig gaat dat anders: er zijn wel 3 of 4 landelijke dienstregelingmodellen voor de toekomst tot 2040 uitgedacht en daar wordt nu de grootste gemene deler uit gehaald vwb ontwikkeling van de infra. Dat klinkt al beter.



Laatst bewerkt door broek53 op 25-06-2022 18:28

25-06-2022 20:30:13
treinfan
treinfan

De grootst gemene deler? Ik heb mijn wiskundelessen goed gevolgd: dat zou (wiskundig) impliceren dat enkel infra wordt neergelegd die in alle dienstregelingsmodellen nodig is. ;-)

Ik neem dat je bedoelt dat de infra geschikt gemaakt wordt voor alle gemaakte modellen? Zo ja: is dat van zeer recente datum? Ik heb niet het idee dat grote projecten zoals DSSA geschikt zijn voor meer dan één dienstregelingsmodel.


25-06-2022 20:51:19
sjoerd
sjoerd

ehhhh, kleinste gemene veelvoud lijkt af en toe meer de werkelijkheid van nu. Maar ik denk dat Broek bedoelt dat er wel degelijk wordt gekeken naar wat er op termijn nodig zal zijn aan infra, rekening houdend met drie of vier opties voor te rijden dienstregelingen.

Dat betekent nog steeds niet dat heel Nederland vol spoor gelegd zal worden. Aan het hier vandaag gepresenteerde plan voor Eindhoven kan men al zien dat er een afweging plaats vindt voor diverse modellen, gegeven de knelpunten van vandaag en morgen. En ook gegeven de kosten/baten en gegeven het ruimtelijk beslag. Want grond "afpakken" duurt niet alleen lang, het is ook heel kostbaar. En dan heb je het nog niet over bijvoorbeeld stikstofproblematiek.


26-06-2022 13:14:46
phantom
phantom
Quote
MaxBB (24-06-2022 10:00:30):
Quote
Muizeneus (24-06-2022 09:29:41):

Wat bedoel je met 'een groot incident'?


Een situatie waarbij het treinverkeer langdurig (meer dan 2 uur) hevige impact (veel minder of geen treinen) heeft ondervonden met als hoofdrede het ontbreken van weggehaalde infrastructuur. Zo'n situatie is mij onbekend.


Daar zit wel een deel van de clou.Dat men het probleem een andere naam geeft,daar is men goed in geworden.
Hoevaak zijn er nu dingen aan de hand en dan noemt men het geen sein storing of wisselstoring,maar vanwege een algemene kreet zoals logistieke beperkingen,rijd er voorlopig geen treinen.( voorbeeld)

Puntualiteitscijfers e.d. zelf omzeep helpen moet je natuurlijk nooit doen dat staat slecht in het rapport wat ook de regering inkijkt,nee dan geef je het beestje een andere naam wink


26-06-2022 14:57:03
rolandrail
rolandrail
Quote
MaxBB (24-06-2022 10:42:00):
Quote
Rolffiej19 (24-06-2022 10:33:47):

Vaak genoeg dat Ut vast staat toch omdat men geen kant meer op kon ;)


Valt wel mee toch? Daar zit meestal een andere oorzaak aan vast: personeelstekort, geen goed scenario uitgewerkt hebben voor een aanrijding bij Ac... Dermate grote verstoringen waardoor Ut (bijna) vol loopt komen niet zo vaak voor. En de hinder die dat met zich meebrengt is denk ik toch kleiner dan de hinder die wisselstoringen opleveren.


Doe deskindige heeft je knap gehersenspoeld want Ut loopt om de haverklap vol bij een storing. En die storing is dan meestal een defecte trein, een spoorloper of iets met een mogelijk lontje. Geen defect wissel.


26-06-2022 15:22:39
MaxBB
MaxBB
Quote
rolandrail (26-06-2022 14:57:03):
Quote
MaxBB (24-06-2022 10:42:00):
Quote
Rolffiej19 (24-06-2022 10:33:47):

Vaak genoeg dat Ut vast staat toch omdat men geen kant meer op kon ;)


Valt wel mee toch? Daar zit meestal een andere oorzaak aan vast: personeelstekort, geen goed scenario uitgewerkt hebben voor een aanrijding bij Ac... Dermate grote verstoringen waardoor Ut (bijna) vol loopt komen niet zo vaak voor. En de hinder die dat met zich meebrengt is denk ik toch kleiner dan de hinder die wisselstoringen opleveren.


Doe deskindige heeft je knap gehersenspoeld want Ut loopt om de haverklap vol bij een storing. En die storing is dan meestal een defecte trein, een spoorloper of iets met een mogelijk lontje. Geen defect wissel.


Ik vind het een beetje jammer dat je me "gehersenspoeld" noemt omdat ik een andere mening heb dan jij. Zo ga ik ook niet met jouw mening om.


26-06-2022 15:26:48
MaxBB
MaxBB
Quote
mren (24-06-2022 12:33:20):

Het lastige in deze discussies is dat een integrale afweging vaak lastig te maken is omdat baten en lasten bij verschillende partijen liggen.

Als ik schat dat eens per dag zo'n overstap van 3600 op stoptreinen te Zutphen mis gaat waarbij 100 reizigers een half uur gedupeerd worden. Een rekenwaarde (Cost of given up time) van €20 per uur is reëel dan kom je over een periode van 5 jaar op €1,8 miljoen uit. Zou zo'n wissel dat kosten in een levensduur-kostenanalyse?


En dan heb je nog niet meegenomen dat 3a en 3b tegelijk gebruiken verre van altijd mogelijk is.


26-06-2022 15:30:24
MaxBB
MaxBB
Quote
michaben (24-06-2022 17:05:56):
Quote
MaxBB (24-06-2022 10:00:30):
Quote
Muizeneus (24-06-2022 09:29:41):

Wat bedoel je met 'een groot incident'?


Een situatie waarbij het treinverkeer langdurig (meer dan 2 uur) hevige impact (veel minder of geen treinen) heeft ondervonden met als hoofdrede het ontbreken van weggehaalde infrastructuur. Zo'n situatie is mij onbekend.


Wat is veel minder? ETMET dat uitgedund wordt tot een halfuurdienst zou je kunnen zien als een gevalletje 'veel minder', zeker als dit tijdens de spits is en je die treinen nodig hebt om aan de vervoersvraag te voldoen.


Goed punt, die grens is natuurlijk ook subjectief. Misschien dat minder dan 50% van de treinen telt als "veel minder"? Maar ik vind het eigenlijk te lastig.


26-06-2022 17:41:26
sjoerd
sjoerd
Quote
MaxBB (26-06-2022 15:26:48):
Quote
mren (24-06-2022 12:33:20):

Het lastige in deze discussies is dat een integrale afweging vaak lastig te maken is omdat baten en lasten bij verschillende partijen liggen.

Als ik schat dat eens per dag zo'n overstap van 3600 op stoptreinen te Zutphen mis gaat waarbij 100 reizigers een half uur gedupeerd worden. Een rekenwaarde (Cost of given up time) van €20 per uur is reëel dan kom je over een periode van 5 jaar op €1,8 miljoen uit. Zou zo'n wissel dat kosten in een levensduur-kostenanalyse?


En dan heb je nog niet meegenomen dat 3a en 3b tegelijk gebruiken verre van altijd mogelijk is.


Indertijd heb ik voor toenmalig NS Is en later NS Railinfrabeheer een aantal jaren alle wisselstoringen in het land geanalyseerd. Alles kwam voorbij: schoen of uitwerpselen/ongerechtigheden tussen de wisseltongen, één keer een zwaan, te droge glijpunten, scheurtje in de tongbewegingen, foutieve bediening, fout in de terugmelding, wisselmotor defect, enz. enz. Dat alles, behalve wellicht ooit de uitwerpselen, komt nog steeds voor. Maar waar zet je het tegen af?

1 storing per maand, 1 storing per wissel, 1 storing per 100 bedieningen, per man, per hoeveelheid bedieningen per dag, per ... Ik herinner me dat ik daarover nog een uitleg moest komen geven. En ik vrees nog steeds dat die nuances nooit goed zijn begrepen.


26-06-2022 17:45:19 1
sjoerd
sjoerd

Daarnaast: worden wisselstoringen naar hun oorzaak eigenlijk nog bijgehouden?

Ook seinlampjes gingen toen nog al eens kapot en dat leverde per leverancier ook veel informatie op. Nu komt dat niet meer zo vaak voor; de meeste seinen hebben leds.


26-06-2022 18:03:32 1
brun
brun
Quote
rolandrail (26-06-2022 14:57:03):

Doe deskindige heeft je knap gehersenspoeld want Ut loopt om de haverklap vol bij een storing. En die storing is dan meestal een defecte trein, een spoorloper of iets met een mogelijk lontje. Geen defect wissel.


Dat geeft prachtig aan dat DSSU werkt. De storingen die er nog zijn, worden niet meer door de infrastructuur veroorzaakt. Dat was vroeger wel anders.


26-06-2022 18:16:36
michaben
michaben

Niet als die defecte trein zo'n 50 kilometer verderop staat en de verstoring in Ut wordt veroorzaakt doordat men de treinen niet snel genoeg kan keren of afrangeren. Die conclusie is trouwens ook wel heel erg simpel en dat is ook niet de manier waarop je prestaties van je infra meet.


26-06-2022 21:01:53
sjoerd
sjoerd
Quote
brun (26-06-2022 18:03:32):
Quote
rolandrail (26-06-2022 14:57:03):

Doe deskindige heeft je knap gehersenspoeld want Ut loopt om de haverklap vol bij een storing. En die storing is dan meestal een defecte trein, een spoorloper of iets met een mogelijk lontje. Geen defect wissel.


Dat geeft prachtig aan dat DSSU werkt. De storingen die er nog zijn, worden niet meer door de infrastructuur veroorzaakt. Dat was vroeger wel anders.


Die conclusie is er één van de inmiddels bekende vergelijking: deuren dichtmetselen, dan kun je voortaan ruistig je sleutels vergeten of verliezen. En je geeft impliciet toe voortaan achterover te kunnen leunen bij andere types verstoringen, zoals we de afgelopen weken hebben kunnen zien.

Met die redenering zul je dus al je personeel moeten ontslaan, teneinde de welbekende "logistieke" problemen te elimineren. En dan ook het materieel maar aan de kant, want...indecision