Verdwijnen bijzondere ritten uit doorkomststaat
Forum: Algemeen - Algemeen
17-05-2022 20:23:54
FlowVIRM
FlowVIRM

Op treinposities geven ze geen bijzondere ritten meer aan, zoals de dinnertrain.

Meer info



Laatst bewerkt door moderator op 22-05-2022 11:02, reden: afgesplitst van OD 17-5
 

17-05-2022 21:52:47
Amazonous
Amazonous
Quote
MaxBB (17-05-2022 21:06:39):
Quote
FlowVIRM (17-05-2022 20:23:54):

Op treinposities geven ze geen bijzondere ritten meer aan, zoals de dinnertrain.

Meer info


Niemand kan dat meer als ik het goed lees... Wat spijtig


Yup, de chartervervoerders hebben nu lang genoeg gedramd, en feitelijk hebben ze ook gelijk.

 

17-05-2022 22:06:55
Henk1619
Henk1619
Quote
MaxBB (17-05-2022 21:06:39):
Quote
FlowVIRM (17-05-2022 20:23:54):

Op treinposities geven ze geen bijzondere ritten meer aan, zoals de dinnertrain.

Meer info


Niemand kan dat meer als ik het goed lees... Wat spijtig


Nou niemand is wat overdreven maar voor vele welwillenden hier is dat inderdaad het resultaat. Met dank aan de 'helden' die onderstaande adviezen uitbrengen:

Quote


Amazonous (15-05-2022 02:30:55):

Quote
eak (14-05-2022 23:09:49):

Zou voor zoiets eerder bij DCRI aankloppen eigenlijk


Ach da's niks nieuws, Luc Peulen heeft mij in het begin ook al meermaals verzocht om RailPromo ritten uit vertrekstaten te houden bijvoorbeeld. Mijn antwoord was om het bij AvdB aan te kaarten. Ik kan me niet herinneren dat daar veel medewerking aan is verleend, behalve het (tevens in eigen belang) uit de NS reisplanner houden van die ritten.

Dat stichtingen proberen om dienstregelingen te verkopen om zo wat inkomsten te genereren moet men zelf weten, maar ik vind het te gek om allerlei kunstgrepen uit te moeten gaan voeren in reisinformatie om daarin te voorzien. Er kan een behoorlijke meerwaarde worden gecreeerd door doorkomsttijden, sporen e.d. toe te voegen. Bij NetworkRail in het VK was men slechter af.

 

17-05-2022 22:11:04
Amazonous
Amazonous

Ha, dat is een conversatie uit 2014 of 2015, inmiddels 7+ jaar geleden*. Denk niet dat mijn suggestie doorslaggevend is geweest. Maar haal het vooral aan, beetje kinderachtig imo.

Als je LinkedIn volgt weet je best dat er intensief contact is tussen beide partijen, daar ben ik niet voor nodig. Er is wel een bepaald softwareproject dat het mogelijk heeft gemaakt, maar ik zit al lang genoeg in Belgie om daar geen betrokkenheid in te hebben.

*Edit; even nagezocht: september 2014.



Laatst bewerkt door Amazonous op 17-05-2022 22:13
 


17-05-2022 22:27:58
Henk1619
Henk1619

Nee inderdaad, met een paar berichten op dit forum is het niet binnen een paar dagen geregeld. Het probleem is alleen dat de mensen die er hier over lopen op te scheppen ook achter de schermen dit soort adviezen geven aan de klagers. En voor grote organisaties geldt dat als er 1 iemand klaagt dan wordt het genegeerd, als er twee klagen dan wordt het beschouwd als toeval en als er tien klagen dan wordt er ingegrepen. En zo zorgt het afblaffen van een enkele museumorganisatie die een vrij legitiem verzoek doet er ineens voor dat de hele emmer over loopt en alle andere speciale ritten ook offline worden gehaald.

 

17-05-2022 22:30:59
Amazonous
Amazonous

Dit zit al lang in de pijplijn, maar iedere change is afgehouden omdat NS per se haar eigen publicatieomgeving (RIF) op wilde zetten. Er is geen enkel Somda-lid nodig om die druppel te laten overlopen, en hoe jammer we het ook kunnen vinden, feitelijk hebben de klagers gelijk. Men valt niet onder de regelgeving die verplicht om mee te doen in het open data-feestje. NS heeft alleen, tot op heden, geen mogelijkheid gebouwd om die filtering te doen.

De volgende keer mag je mij wel uit het citaat houden wat mij betreft bij zo'n aanval, ik had verwacht dat ook jij ver genoeg in de spoorwereld zat om beter te weten.

 

17-05-2022 22:58:07
pascalgerr
pascalgerr

Het betreffende bericht:

Beste NDOV-loketten,

Hierbij laat ik jullie weten dat vanaf afgelopen weekend treinen die geen OV-status hebben, niet meer naar de NDOV-loketten worden gestuurd. Dit omdat Chartertreinondernemingen hier meermalen om hebben verzocht en er voor hen als ‘besloten vervoer’ geen verplichting bestaat deze gegevens als open data te verstrekken. De besloten vervoertreinen werden altijd al niet in reisplanners opgenomen en worden voortaan vanuit NS als DCRI alléén op de stationsborden gepubliceerd.

Willen jullie afnemers hierover inlichten?

Hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

17-05-2022 23:27:28
Henk1619
Henk1619
Quote
Amazonous (17-05-2022 22:30:59):

De volgende keer mag je mij wel uit het citaat houden wat mij betreft bij zo'n aanval, ik had verwacht dat ook jij ver genoeg in de spoorwereld zat om beter te weten.


Het gaat me helemaal niet om dat er mensen aan de schandpaal genageld moeten worden. Ik ben helemaal voor dat alles voor iedereen altijd inzichtelijk is maar de ervaring leert dat het in dit wereldje niet kan. Door schade en schande worden we wijzer en ook de maker van deze site heeft al eens ondervonden dat te veel openheid niet gewaardeerd wordt. De grote vraag is hoe we het beste op het randje kunnen blijven balanceren zonder er overheen te vallen. Slapende honden wakker maken werkt in ieder geval contraproductief.

 

17-05-2022 23:34:15
Amazonous
Amazonous

Okay, zo kwam je eerste reactie wel over alleszins, helemaal aangezien je over de "'helden'" spreekt. Dit is een totaal ander proces met andere belangen geweest.

Er is al veel langer een trend gaande om allerlei informatie achter Chinese muren te plaatsen, daar is mijn consult niet voor nodig. Deze wens speelt al veel langer, en aangezien NS dat niet direct ging realiseren, is men een beroep gaan doen op uitbaters van websites om informatie te verbergen. Daar is (terecht) niemand happig op geweest, en nu heeft NS de mogelijkheid gezien om het aan de 'bron' te doen, want RIF.



Laatst bewerkt door moderator op 22-05-2022 11:12, reden: samenvoeging twee reacties na elkaar
 

18-05-2022 00:54:04
eak
eak
Quote
Henk1619 (17-05-2022 22:06:55):
Quote
MaxBB (17-05-2022 21:06:39):
Quote
FlowVIRM (17-05-2022 20:23:54):

Op treinposities geven ze geen bijzondere ritten meer aan, zoals de dinnertrain.

Meer info


Niemand kan dat meer als ik het goed lees... Wat spijtig


Nou niemand is wat overdreven maar voor vele welwillenden hier is dat inderdaad het resultaat. Met dank aan de 'helden' die onderstaande adviezen uitbrengen:

Quote


Amazonous (15-05-2022 02:30:55):

Quote
eak (14-05-2022 23:09:49):

Zou voor zoiets eerder bij DCRI aankloppen eigenlijk


Ach da's niks nieuws, Luc Peulen heeft mij in het begin ook al meermaals verzocht om RailPromo ritten uit vertrekstaten te houden bijvoorbeeld. Mijn antwoord was om het bij AvdB aan te kaarten. Ik kan me niet herinneren dat daar veel medewerking aan is verleend, behalve het (tevens in eigen belang) uit de NS reisplanner houden van die ritten.

Dat stichtingen proberen om dienstregelingen te verkopen om zo wat inkomsten te genereren moet men zelf weten, maar ik vind het te gek om allerlei kunstgrepen uit te moeten gaan voeren in reisinformatie om daarin te voorzien. Er kan een behoorlijke meerwaarde worden gecreeerd door doorkomsttijden, sporen e.d. toe te voegen. Bij NetworkRail in het VK was men slechter af.


Ik zou eerder de schuld geven aan mensen die voor één plaatje van een "bijzondere" trein volstrekt idiote capriolen uithalen. Maar dat terzijde. Voor het geval dat u alsnog blijft denken dat twee willekeurige mensen op een internetforum een logge, trage, (semi) ambtelijke organisatie tot verandering kunnen dwingen: alstublieft, en ik moet blozen van het feit dat u mij een held noemt.

 

18-05-2022 01:01:52
eak
eak

Overigens hebben veel te veel mensen toegang tot programmatuur bij ProRail zoals de meekijkapplicatie (zelfs eens gezien dat iemand met camera in hand nog z:n maatje stond te bellen "ja hoi zit jij voor een laptop en kan jij ff kijken welk trein nummer zus en zo heeft?") dus ik zou mij gegeven het feit dat prorail zo lek als wat is niet drukmaken over gebrekkige informatie wat betreft charterritten.

Hopelijk verschaf ik met deze post mij hiermee geen (discutabele) heldenstatus in dezelfde wijze die Henk1619 eerder al opnoemde, ik heb mijzelf ook vaak zat met die info "verrijkt"...

 

18-05-2022 09:18:06
MaxBB
MaxBB
Quote
eak (18-05-2022 01:01:52):

Overigens hebben veel te veel mensen toegang tot programmatuur bij ProRail zoals de meekijkapplicatie (zelfs eens gezien dat iemand met camera in hand nog z:n maatje stond te bellen "ja hoi zit jij voor een laptop en kan jij ff kijken welk trein nummer zus en zo heeft?") dus ik zou mij gegeven het feit dat prorail zo lek als wat is niet drukmaken over gebrekkige informatie wat betreft charterritten.

Hopelijk verschaf ik met deze post mij hiermee geen (discutabele) heldenstatus in dezelfde wijze die Henk1619 eerder al opnoemde, ik heb mijzelf ook vaak zat met die info "verrijkt"...


Dus je zegt eigenlijk "Het komt toch illegaal wel naar buiten, maak je geen zorgen". Ik neem aan dat de chartervervoerders ook daarover een appeltje willen schillen met ProRail, en daarnaast is zo'n manier gewoon niet oké.

 

18-05-2022 10:16:28 1
PKP
PKP

Het zit de hedendaagse hobbijist niet mee, eerst Shifts off line, en nu dit weer.... Ook in bv de Tim Tim zijn ritten van andere vervoerders niet meer opvraagbaar, zo vernam ik.

Dus terug naar de basis, gewoon met je camera en/Of notitie blokje naar het spoor en rustig afwachten wat er langs komt, gewoon zoals de echte spotter het ook deed in de vorige eeuw....

 

18-05-2022 10:23:37 1
MaxBB
MaxBB
Quote
PKP (18-05-2022 10:16:28):

Het zit de hedendaagse hobbijist niet mee, eerst Shifts off line, en nu dit weer.... Ook in bv de Tim Tim zijn ritten van andere vervoerders niet meer opvraagbaar, zo vernam ik.

Dus terug naar de basis, gewoon met je camera en/Of notitie blokje naar het spoor en rustig afwachten wat er langs komt, gewoon zoals de echte spotter het ook deed in de vorige eeuw....


Natuurlijk, je bent geen echte spotter als je van hulpmiddelen gebruik maakt....

 

18-05-2022 10:53:27
PKP
PKP

Precies, dan ben je een gelegenheidsspotter 🙂

Een echte spotter gaat naar een leuke locatie, praat wat met medehobbijisten, bekijkt wat er langs komt, wisselt wat info uit en geniet daar (een heel dagje) van.

Heel wat anders dan tegenwoordig, waar men massaal komt aanracen één minuutje voor doorkomst, en weg is men weer.

 

18-05-2022 10:54:18
Amazonous
Amazonous
Quote
MaxBB (18-05-2022 09:18:06):

Ik neem aan dat de chartervervoerders ook daarover een appeltje willen schillen met ProRail


"de chartervervoerders" is wat te ruim genomen. In eerste instantie zijn er weinig bezwaren geweest tegen het publiceren van de dienstregeling an sich (in 2014 zoals ik hierboven aanhaalde bijvoorbeeld), maar ging het om de onterechte opheffingen in de datastroom. Dat was een van de trucs om het uit de planners te houden, maar zorgt natuurlijk voor bijwerking bij daadwerkelijke klanten van deze mensen.

Het financiele argument is pas veel recenter weer gekomen, en vanuit andere hoek.

 

18-05-2022 11:32:36 1
DDZ7504
DDZ7504
Quote
PKP (18-05-2022 10:53:27):

Precies, dan ben je een gelegenheidsspotter 🙂

Een echte spotter gaat naar een leuke locatie, praat wat met medehobbijisten, bekijkt wat er langs komt, wisselt wat info uit en geniet daar (een heel dagje) van.

Heel wat anders dan tegenwoordig, waar men massaal komt aanracen één minuutje voor doorkomst, en weg is men weer.


En dat is precies waarom veel mensen zich tegenwoordig ook niet meer als "spotter" zien maar puur als "treinfotograaf". Dat is een andere hobby met andere prioriteiten.
Ik kan je garanderen dat ik lang niet zo vaak langs het spoor gestaan had als ik 30 jaar eerder geboren was, zonder te weten wat ik precies fotografeer is er voor mij weinig aan namelijk.

 

18-05-2022 12:26:35
MaxBB
MaxBB
Quote
Amazonous (18-05-2022 10:54:18):
Quote
MaxBB (18-05-2022 09:18:06):

Ik neem aan dat de chartervervoerders ook daarover een appeltje willen schillen met ProRail


"de chartervervoerders" is wat te ruim genomen. In eerste instantie zijn er weinig bezwaren geweest tegen het publiceren van de dienstregeling an sich (in 2014 zoals ik hierboven aanhaalde bijvoorbeeld), maar ging het om de onterechte opheffingen in de datastroom. Dat was een van de trucs om het uit de planners te houden, maar zorgt natuurlijk voor bijwerking bij daadwerkelijke klanten van deze mensen.

Het financiele argument is pas veel recenter weer gekomen, en vanuit andere hoek.


Als het "opheffen zodat 't niet in de reisplanner komt" echt een van de redenen is om de informatie niet meer openbaar te maken, dan vind ik dat bijzonder slecht. Het moet mogelijk zijn om de NS-app en alle reisplanners rekening te laten houden met bijzondere trienen. Bij mij schieten genoeg dingen in mijn hoofd. Zoals: als een treinnummer 333000 is óf hoger, dan is die standaard niet te gebruiken voor een reisoptie.

Ik weet dat NS niet goed is in zulke dingen. Zo hoor je bij de omroepen op het station sinds december "Dit is een bericht voor reizigers tussen Utrecht en Arnhem" in plaats van wat het vroeger was: "Dit is een bericht voor reizigers tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal". Ook hoor je in plaats van "Essen" tegenwoordig "Essen B", omdat de text-to-speech de "(B)" in de stationsnaam ook uitspreekt.
Maar zoals enkelen van jullie weten heb ik een omroepgenerator opgezet, en ik kan die fouten er gewoon uitvissen en omvormen tot hoe het zou moeten zijn. Ik vraag me dan vaak af: als ik het kan, iemand zonder ICT-achtergrond die gewoon wat doet op basis van wat 'ie vind op internet, waarom kan de NS het dan niet?
Het is erg zonde dat de oplossing voor het "Oh nee we staan in de reisplanner!" probleem is om dan maar niets openbaar te maken, in plaats van gewoon een if-statement toe te voegen in de techniek van de reisplanner.
Ik vind het heel jammer. Misschien zie ik dingen over het hoofd, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

 

18-05-2022 12:29:52 1
PKP
PKP

Je ziet even over het hoofd dat een reisplanner bedoeld is voor reizigers welke een reis willen plannen. De reisplanner is natuurlijk niet bedoeld om een handje vol hobbijisten van allerlei interne bedrijfsinfo te voorzien, wat de betreffende vervoerder niet wil. Ook goederentreinen staan immers niet in de reisplanner 🙂🙂

En verder, laten we eerlijk zijn. Het spoorvervoer is weinig interresant in Nederland. Die handvol goederentreinen en die Dinner Trein heeft iedereen wel gezien.

Voor het echte spotten en/of fotograferen ga je toch naar het buitenland, met veel fraaiere locaties, veel leuk materieel en enorm veel afwisseling.

Persoonlijk loop ik niet warm van een spot van een onbekende SNG op een station waar elke dag wel zo'n SNG ding voorbij komt.



Laatst bewerkt door PKP op 18-05-2022 12:42
 

18-05-2022 12:32:47 1
MaxBB
MaxBB
Quote
PKP (18-05-2022 12:29:52):

Ach, en laten we eerlijk zijn. Het spoorvervoer is weinig interresant in Nederland. Die handvol goederentreinen en die Dinner Trein heeft iedereen wel gezien.

Voor het echte spotten en/of fotograferen ga je toch naar het buitenland, met veel fraaiere locaties, veel leuk materieel en enorm veel afwisseling.

Persoonlijk loop ik niet warm van een spot van een onbekende SNG op een station waar elke dag wel zo'n SNG ding voorbij komt.


Jij persoonlijk niet nee, maar mensen verschillen van elkaar.
Een NS Flirt of een DDZ kan ik altijd waarderen bijvoorbeeld.

 

18-05-2022 12:44:11
Amazonous
Amazonous

@MaxBB, zal het geheel niet quoten vanwege de lengte van de thread anders:

Ik heb gisteravond de originele mailwisselingen uit die tijd ook nog eens in de groep gegooid, en werd er daar ook meteen aan herinnerd dat de discussie destijds niet ging over het geheim willen houden van ritten, maar:

Railpromo organiseert besloten personenvervoer (chartervervoer) per trein, wat betekent dat we exclusief voor onze klanten treinen laten rijden. Deze treinen laten wij uit de reisplanner van NS verwijderen, omdat ze niet toegankelijk zijn voor OV-reizigers.

DinnerTrain heeft nooit een ontmoedigingsbeleid gehad tegenover spotters, blijkbaar beheert men zelf een Flickr-groep, moedigen ze het maken van foto's aan, et cetera... Ik lees hier mee vanwege een professionele achtergrond, niet hobbymatig, dus die laatste details waren mij niet bekend.

NS is nooit erg happig geweest op wijzigingen aanbrengen in de van ProRail overgenomen deelsystemen InfoPlus. Men heeft een belangrijke selectie van die systemen inmiddels vervangen door een eigen product (RIF), en is daarmee ook op hoog tempo wijzigingen gaan uitrollen. Inmiddels is de techniek wel op het punt dat het filteren van ritten richting planners e.d. op nettere manieren kan, maar nogmaals, dit gaat om 2014, toen NS pas vrij kort op landelijke reisinformatie zat.

Recent is blijkbaar de wens om te filteren vanwege commerciele belangen omhoog gekomen. Ik ben er geen voorstander van alleszins, maar men maakt terecht het punt dat besloten vervoer niet onder de openbare OV-data hoeft te vallen.



Laatst bewerkt door Amazonous op 18-05-2022 12:46
 

18-05-2022 12:52:44 5
DDZ7504
DDZ7504
Quote
PKP (18-05-2022 12:29:52):

En verder, laten we eerlijk zijn. Het spoorvervoer is weinig interresant in Nederland. Die handvol goederentreinen en die Dinner Trein heeft iedereen wel gezien.

Voor het echte spotten en/of fotograferen ga je toch naar het buitenland, met veel fraaiere locaties, veel leuk materieel en enorm veel afwisseling.

Persoonlijk loop ik niet warm van een spot van een onbekende SNG op een station waar elke dag wel zo'n SNG ding voorbij komt.


Laten we eerlijk zijn, een opmerking als dit slaat natuurlijk al helemaal nergens op. Wat jij wel en niet interessant vindt zeg totaal niets over mijn eigen mening, of die van ieder ander in deze wereld.

 

18-05-2022 12:55:29
michaben
michaben

Wat nuttig is voor reizigers verschilt ook per doelgroep. Als je een reisapp maakt voor visueel beperkten zie ik wel degelijk meerwaarde om te kunnen melden "let op: de eerstvolgende trein langs dit perron is niet voor reizigers bedoelt". Details hoeven dan niet, maar de informatie dat er een trein door gaat komen is wel degelijk nuttig. Afschermen van informatie kan dat soort innovaties hinderen.



Laatst bewerkt door michaben op 18-05-2022 12:57
 

18-05-2022 12:59:51
MaxBB
MaxBB
Quote
Amazonous (18-05-2022 12:44:11):

@MaxBB, zal het geheel niet quoten vanwege de lengte van de thread anders:

Ik heb gisteravond de originele mailwisselingen uit die tijd ook nog eens in de groep gegooid, en werd er daar ook meteen aan herinnerd dat de discussie destijds niet ging over het geheim willen houden van ritten, maar:

Railpromo organiseert besloten personenvervoer (chartervervoer) per trein, wat betekent dat we exclusief voor onze klanten treinen laten rijden. Deze treinen laten wij uit de reisplanner van NS verwijderen, omdat ze niet toegankelijk zijn voor OV-reizigers.

DinnerTrain heeft nooit een ontmoedigingsbeleid gehad tegenover spotters, blijkbaar beheert men zelf een Flickr-groep, moedigen ze het maken van foto's aan, et cetera... Ik lees hier mee vanwege een professionele achtergrond, niet hobbymatig, dus die laatste details waren mij niet bekend.

NS is nooit erg happig geweest op wijzigingen aanbrengen in de van ProRail overgenomen deelsystemen InfoPlus. Men heeft een belangrijke selectie van die systemen inmiddels vervangen door een eigen product (RIF), en is daarmee ook op hoog tempo wijzigingen gaan uitrollen. Inmiddels is de techniek wel op het punt dat het filteren van ritten richting planners e.d. op nettere manieren kan, maar nogmaals, dit gaat om 2014, toen NS pas vrij kort op landelijke reisinformatie zat.

Recent is blijkbaar de wens om te filteren vanwege commerciele belangen omhoog gekomen. Ik ben er geen voorstander van alleszins, maar men maakt terecht het punt dat besloten vervoer niet onder de openbare OV-data hoeft te vallen.


Bedankt voor je toevoeging, ik snap je nu.
Ik zou als ik de connecties had graag gaan praten met de organisaties/mensen die de wens hebben, dan lijkt het me dat ik hun keuze beter begrijp.

 

18-05-2022 13:02:16
thom
thom

Het gaat er alleen om dat de data van niet-OV treinen niet zomaar meer mee gaat in de openbare datastroom naar de buitenwereld toe, uiteindelijk blijft die data wel beschikbaar voor de interne reisinfo aangelegenheden waar oa de CTA's mee gevuld worden en omroep aangestuurd word op basis van de wens van die vervoerder.

 

18-05-2022 13:12:54
BVisser
BVisser
Quote
PKP (18-05-2022 10:53:27):

Precies, dan ben je een gelegenheidsspotter 🙂

Een echte spotter gaat naar een leuke locatie, praat wat met medehobbijisten, bekijkt wat er langs komt, wisselt wat info uit en geniet daar (een heel dagje) van.

Heel wat anders dan tegenwoordig, waar men massaal komt aanracen één minuutje voor doorkomst, en weg is men weer.


Dat is nu echt niet anders dan 'vroeger'. Ook 'vroeger' werd er met de auto naar hartelust achter extra treinen aangesjeesd om ze op de mooiste plekjes te 'doen'. Met name de Kameel en de 2530 (sproeitrein) kunnen daar veel verhalen over vertellen. Aanschrijvingen lagen open en bloot ter inzage en werden door hobbyend treinpersoneel overgeschreven en over de telefoon doorgegeven aan iedereen die het weten wilde. TDR's die door niet-geinteresseerde machinisten in de papierbak gedeponeerd waren werden daar door andere machinisten uitgevist en uitgedeeld. Mits je maar bereid was om de blaren aan je oren te bellen kon je alles te weten komen. Kom daar nu eens om. Ja, dat leverde wel eens flinke telefoonrekeningen op.



Laatst bewerkt door BVisser op 18-05-2022 13:17
 

18-05-2022 13:29:11
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (18-05-2022 11:32:36):
Quote
PKP (18-05-2022 10:53:27):

Precies, dan ben je een gelegenheidsspotter 🙂

Een echte spotter gaat naar een leuke locatie, praat wat met medehobbijisten, bekijkt wat er langs komt, wisselt wat info uit en geniet daar (een heel dagje) van.

Heel wat anders dan tegenwoordig, waar men massaal komt aanracen één minuutje voor doorkomst, en weg is men weer.


En dat is precies waarom veel mensen zich tegenwoordig ook niet meer als "spotter" zien maar puur als "treinfotograaf". Dat is een andere hobby met andere prioriteiten.
Ik kan je garanderen dat ik lang niet zo vaak langs het spoor gestaan had als ik 30 jaar eerder geboren was, zonder te weten wat ik precies fotografeer is er voor mij weinig aan namelijk.


DAn zijn er toch een hoop meer treinfotograven dan spotters,zo blijkt maar weer.
Nog nooit in al die tijd dat ik me bezig hield met fotografie en treinen op de foto mikken,heb ik "inside info" gehad zoals we het dan maar voor de gelegenheid zullen noemen.


Als meer mensen dus DDZ7504 hadden nagedaan en zonder die info niet langs de lijn hadden gaan staan,dan was er van een hobby die enige bekendheid kan genieten onder het "normale"volk ,geen sprake geweest.
Dat had een dooie boel geweest,niks geen praatje met mede spotters,want dan waren er enkel maar mensen met inside info geweest.

Verder zou je er dus uit op kunnen maken dat die vernoemde idioten die rare dingen uitvreten voor een "bijzondere foto" ,dus uit de groep treinfotograaf komen met insid info.
En dat zijn veelal ook degene die een enkele toevallige spotter, die ergens niets vermoedend langs de lijn staat,uit de weg drukken voor hun speciale plaat waar ze wel 1 minuut van te voren voor aankomen vliegen en na 5 minuten weer opdonderen,de hobbyist zonder plaatje/met waardeloos plaatje achterlatend.
(ze hebben vaak last van het god syndroom,ik heb de info en dus ook een vrijkaartje om alles te doen voor MIJN perfecte foto)

Dit gaat voor sommige dan wellicht gek klinken,maar die inside info,dat had nooit buiten de deur moeten komen,dat had idioten gescheeld en teleurgestelde hobbyspotters die ergens een dag of dagdeel voor uit trekken voor hobby en ontspanning, en die met die idioten te maken krijgen voor 5 minuten langs de lijn.
Diezelfde idioten zijn dan vaak ook de groep die gaat lopen miepen op fora e.d., over mensen die volgens hun capriolen uithalen die niet kunnen en daarmee de hobby om zeep helpen,wat dan hun mede treinfotograaf personen zijn met ook die inside info en het motto,alles voor DE perfecte foto,want zo is de mentaliteit vaak ook nog onder die mensen.

Sorry voor enkeling die zich op de tenen getrapt voelt en zich wel normaal gedragen heeft en wel is wat heeft gedeeld met de onwetende,jullie zijn dan de uitzondering op de ongeschreven regel.

Terug naar de nog onbekende opvallende dingen van 17 mei 🙂



Laatst bewerkt door phantom op 18-05-2022 13:33
 

18-05-2022 14:20:40 2
PKP
PKP

Veel tekst, maar wat is je punt nu wat je wilt maken met je wat warrige betoog, Phantom ?

 

18-05-2022 15:10:01
pascalgerr
pascalgerr
Quote
MaxBB (18-05-2022 12:26:35):
Quote
Amazonous (18-05-2022 10:54:18):
Quote
MaxBB (18-05-2022 09:18:06):

Ik neem aan dat de chartervervoerders ook daarover een appeltje willen schillen met ProRail


"de chartervervoerders" is wat te ruim genomen. In eerste instantie zijn er weinig bezwaren geweest tegen het publiceren van de dienstregeling an sich (in 2014 zoals ik hierboven aanhaalde bijvoorbeeld), maar ging het om de onterechte opheffingen in de datastroom. Dat was een van de trucs om het uit de planners te houden, maar zorgt natuurlijk voor bijwerking bij daadwerkelijke klanten van deze mensen.

Het financiele argument is pas veel recenter weer gekomen, en vanuit andere hoek.


Als het "opheffen zodat 't niet in de reisplanner komt" echt een van de redenen is om de informatie niet meer openbaar te maken, dan vind ik dat bijzonder slecht. Het moet mogelijk zijn om de NS-app en alle reisplanners rekening te laten houden met bijzondere trienen. Bij mij schieten genoeg dingen in mijn hoofd. Zoals: als een treinnummer 333000 is óf hoger, dan is die standaard niet te gebruiken voor een reisoptie.

Ik weet dat NS niet goed is in zulke dingen. Zo hoor je bij de omroepen op het station sinds december "Dit is een bericht voor reizigers tussen Utrecht en Arnhem" in plaats van wat het vroeger was: "Dit is een bericht voor reizigers tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal". Ook hoor je in plaats van "Essen" tegenwoordig "Essen B", omdat de text-to-speech de "(B)" in de stationsnaam ook uitspreekt.
Maar zoals enkelen van jullie weten heb ik een omroepgenerator opgezet, en ik kan die fouten er gewoon uitvissen en omvormen tot hoe het zou moeten zijn. Ik vraag me dan vaak af: als ik het kan, iemand zonder ICT-achtergrond die gewoon wat doet op basis van wat 'ie vind op internet, waarom kan de NS het dan niet?
Het is erg zonde dat de oplossing voor het "Oh nee we staan in de reisplanner!" probleem is om dan maar niets openbaar te maken, in plaats van gewoon een if-statement toe te voegen in de techniek van de reisplanner.
Ik vind het heel jammer. Misschien zie ik dingen over het hoofd, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.


Er is zelfs een veld in de reisinformatie feeds aanwezig die aangeeft of die rit (of stop) in de reisplanner getoond moet worden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-05-2022 15:20:25
MaxBB
MaxBB
Quote
pascalgerr (18-05-2022 15:10:01):

Er is zelfs een veld in de reisinformatie feeds aanwezig die aangeeft of die rit (of stop) in de reisplanner getoond moet worden.


Wat jammer dat ze er (vaak) geen gebruik van (lijken te) maken. Maar dan lijkt het me wel gek dat er al jaren gesteggel over is zoals Amazonous beweert.

 

18-05-2022 15:42:17
seinhuis
seinhuis

Laten we dankbaar zijn dat sommige websites de moeite deden om data om te zetten en met ons te delen. Niemand was dat verplicht, maar in vrije tijd werd het een en ander geprogrammeerd. Door hun werd onze hobby heel makkelijk gemaakt (jammer dat dit niet eerder gezegd is)

Helaas hebben sommige spoorlopers verpest (terwijl je de mooiste foto's van een afstand maakt). Tevens wilt niet iedere huurder van de trein dat de dienstregeling online staat.

De nieuwe ontwikkeling is om de dienstregeling te kopen bijvoorbeeld bij stichting Hondekop voor de Enkelspoor Express op 22 mei (gratis voor donateurs). Ik vind dit een mooie ontwikkeling. Eerder hebben andere stichtingen dit ook gedaan, en zelfs live volgen op Whatsapp behoort tegenwoordig tot de mogelijkheden. Onlangs dat ik actief was met het delen van de informatie met jullie deed ik het in dit soort gevallen niet.

De ontwikkelingen staan niet stil. Wie weet is het nu een stapje achteruit en in de toekomst 2 stappen voorwaarts.

 

18-05-2022 16:05:20
MaxBB
MaxBB
Quote
seinhuis (18-05-2022 15:42:17):

Laten we dankbaar zijn dat sommige websites de moeite deden om data om te zetten en met ons te delen. Niemand was dat verplicht, maar in vrije tijd werd het een en ander geprogrammeerd. Door hun werd onze hobby heel makkelijk gemaakt (jammer dat dit niet eerder gezegd is)


Dat ben ik zeker, maar het ging over dat de informatie niet meer gedeeld wordt. Ik vind het dan raar om vol lof over die websites te gaan schrijven, als je ze dankbaar bent kun je ze het beter laten merken door het direct tegen ze te zeggen. Dat heb ik ook gedaan.

Helaas hebben sommige spoorlopers verpest (terwijl je de mooiste foto's van een afstand maakt). Tevens wilt niet iedere huurder van de trein dat de dienstregeling online staat.

Ik snap nogsteeds niet helemaal waarom je dan alles er uit zou willen halen, omdat een paar mensen zich niet aan de verkeersregels houden geeft de overheid ook niet opeens geen rijbewijzen meer uit. Ik ben benieuwd wie er voor en wie er tegen was, misschien dat degenen die het geen probleem vinden toch nog iets zouden kunnen opzetten zonder tussenkomst van de NS. Maar dat is en blijft een onwerkelijke droom ben ik bang.

De nieuwe ontwikkeling is om de dienstregeling te kopen bijvoorbeeld bij stichting Hondekop voor de Enkelspoor Express op 22 mei (gratis voor donateurs). Ik vind dit een mooie ontwikkeling. Eerder hebben andere stichtingen dit ook gedaan, en zelfs live volgen op Whatsapp behoort tegenwoordig tot de mogelijkheden.

Dat is inderdaad ook een manier, maar met ritten zoals de Dinnertrain of de Alphen Express lijkt me dat niet de juiste. Ik ben bang dat we die dienstregeling voor zulke ritten niet meer terug gaan zien, alleen maar omdat alle niet-OV ritten over een kam zijn gescheerd.

Onlangs dat ik actief was met het delen van de informatie met jullie deed ik het in dit soort gevallen niet.

Meer dan begrijpelijk.

De ontwikkelingen staan niet stil. Wie weet is het nu een stapje achteruit en in de toekomst 2 stappen voorwaarts.

Daar heb je wel of niet gelijk in, maar dat weten we nog niet.

Ik wil nog even benadrukken dat ik niet boos ben op dit nieuws, ik vind het jammer en ik hoop niet dat bijzonderheden waarbij het geen probleem was als de dienstegeling via open data openbaar werd verdwijnen van de websites.

 

18-05-2022 16:27:49
DDZ7504
DDZ7504

Dinnertrain en Alpen Express zijn niet met elkaar vergelijkbaar in dit geval. De dienstregeling van de Alpen Express wordt al jaren standaard gewoon elke keer op de site van de AE gezet, die is dus sowieso gewoon openbaar.

De Dinnertrain routes zijn voor de inzittenden vaak juist een verrassing, voor de AE uiteraard juist niet. In het begin van de Dinnertrain On Tour werden de routes ook niet bekend gemaakt, dus op zich is het logisch dat dat nu ook niet meer zo is.

Quote
phantom (18-05-2022 13:29:11):
Quote
DDZ7504 (18-05-2022 11:32:36):
Quote
PKP (18-05-2022 10:53:27):

Precies, dan ben je een gelegenheidsspotter 🙂

Een echte spotter gaat naar een leuke locatie, praat wat met medehobbijisten, bekijkt wat er langs komt, wisselt wat info uit en geniet daar (een heel dagje) van.

Heel wat anders dan tegenwoordig, waar men massaal komt aanracen één minuutje voor doorkomst, en weg is men weer.


En dat is precies waarom veel mensen zich tegenwoordig ook niet meer als "spotter" zien maar puur als "treinfotograaf". Dat is een andere hobby met andere prioriteiten.
Ik kan je garanderen dat ik lang niet zo vaak langs het spoor gestaan had als ik 30 jaar eerder geboren was, zonder te weten wat ik precies fotografeer is er voor mij weinig aan namelijk.


DAn zijn er toch een hoop meer treinfotograven dan spotters,zo blijkt maar weer.
Nog nooit in al die tijd dat ik me bezig hield met fotografie en treinen op de foto mikken,heb ik "inside info" gehad zoals we het dan maar voor de gelegenheid zullen noemen.


Als meer mensen dus DDZ7504 hadden nagedaan en zonder die info niet langs de lijn hadden gaan staan,dan was er van een hobby die enige bekendheid kan genieten onder het "normale"volk ,geen sprake geweest.
Dat had een dooie boel geweest,niks geen praatje met mede spotters,want dan waren er enkel maar mensen met inside info geweest.


Nu interpreteer je mijn woorden verkeerd. Ik zei niet dat ik nooit zonder inside info langs de baan ga staan. Ik ga vaak zat gewoon aan bijvoorbeeld de Brabantroute staan om de wekelijks rijdende treinen te fotograferen en wat dan extra komt is mooi meegenomen. Waar ik op doel is dat de waarde van die extra'tjes hem voor mij ook zit in het achteraf horen van het treinnummer en herkomst/bestemming. En daarin verschil ik ook weer van de echte insiders die binnen de spoorwereld werken en daarnaast (terecht, vind ik) gebruik maken van hun inside info voor het bepalen waar te staan en het maken van hun foto's. En ik kan je garanderen, die zijn langs de baan net zo gezellig als de "spotter" waar jij het over hebt.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 18-05-2022 17:05
 

18-05-2022 17:20:08
thom
thom
Quote
seinhuis (18-05-2022 15:42:17):

Helaas hebben sommige spoorlopers verpest (terwijl je de mooiste foto's van een afstand maakt). Tevens wilt niet iedere huurder van de trein dat de dienstregeling online staat.


Ik denk dat dat eerste wat je benoemd totaal niet aan de orde, omdat het zoiets kleins is wat echt niet het niveau zal bereiken waar er over de ins- en outs van de reisinfo besloten wordt hoor ;)

Daarnaast is zoiets als een rit van de Hondekoppenclub ook maar 1 van de vele besloten ritten binnen NS, dus zo'n klein geval gaat zo'n grote organisatie echt niet een reden zijn tot een besluit wat een verandering te weeg zal brengen. Het zal mij ook niets verbazen dat die rit straks wel gewoon nog in de data verschijnt, simpelweg omdat het gewoon een NSR aangelegenheid is ;)



Laatst bewerkt door thom op 18-05-2022 17:20
 

18-05-2022 19:57:26
Amazonous
Amazonous
Quote
MaxBB (18-05-2022 15:20:25):
Quote
pascalgerr (18-05-2022 15:10:01):

Er is zelfs een veld in de reisinformatie feeds aanwezig die aangeeft of die rit (of stop) in de reisplanner getoond moet worden.


Wat jammer dat ze er (vaak) geen gebruik van (lijken te) maken. Maar dan lijkt het me wel gek dat er al jaren gesteggel over is zoals Amazonous beweert.


Dat zijn allemaal relatief recente toevoegingen aan de feeds, was toen deze discussie begon allemaal nog geen optie.

 

18-05-2022 20:04:45
MaxBB
MaxBB
Quote
Amazonous (18-05-2022 19:57:26):
Quote
MaxBB (18-05-2022 15:20:25):
Quote
pascalgerr (18-05-2022 15:10:01):

Er is zelfs een veld in de reisinformatie feeds aanwezig die aangeeft of die rit (of stop) in de reisplanner getoond moet worden.


Wat jammer dat ze er (vaak) geen gebruik van (lijken te) maken. Maar dan lijkt het me wel gek dat er al jaren gesteggel over is zoals Amazonous beweert.


Dat zijn allemaal relatief recente toevoegingen aan de feeds, was toen deze discussie begon allemaal nog geen optie.


Ah dat verklaart 't, dankjewel!

 

18-05-2022 20:42:31
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (18-05-2022 12:55:29):

Wat nuttig is voor reizigers verschilt ook per doelgroep. Als je een reisapp maakt voor visueel beperkten zie ik wel degelijk meerwaarde om te kunnen melden "let op: de eerstvolgende trein langs dit perron is niet voor reizigers bedoelt". Details hoeven dan niet, maar de informatie dat er een trein door gaat komen is wel degelijk nuttig. Afschermen van informatie kan dat soort innovaties hinderen.


Of een app die aanwonenden met een NABO kan waarschuwen dat er iets aan komt om maar eens een andere toepassing van data uit spoorwegsystemen te noemen.

 

18-05-2022 20:59:07
gvttreinen
gvttreinen

Terug naar de tijd van Railkroniek, HOV, Railnieuws en spoorfax, TDR' bedelen en bij NS Internationaal (Utrecht) in map 5 bladeren.

Misschien ook maar weer rolletjes camera's invoeren...dan komen er minder bitvervuilende opnamens op internet terecht 😃😃😃

 

18-05-2022 21:15:45
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (18-05-2022 13:29:11):

Nog nooit in al die tijd dat ik me bezig hield met fotografie en treinen op de foto mikken,heb ik "inside info" gehad zoals we het dan maar voor de gelegenheid zullen noemen.

Maar goed dat er op 2 april zoveel wolken waren anders had ik je niet geloofd😉

Verder zou je er dus uit op kunnen maken dat die vernoemde idioten die rare dingen uitvreten voor een "bijzondere foto" ,dus uit de groep treinfotograaf komen met insid info.

Maar goed dat er op 2 april zo veel wolken waren want blijkbaar want het is blijkbaar het lot dat mensen met inside info transformeren tot idioten die rare dingen uitvreten...

En dat zijn veelal ook degene die een enkele toevallige spotter, die ergens niets vermoedend langs de lijn staat,uit de weg drukken voor hun speciale plaat waar ze wel 1 minuut van te voren voor aankomen vliegen en na 5 minuten weer opdonderen,de hobbyist zonder plaatje/met waardeloos plaatje achterlatend.

Asociale types gaan ook gewoon in je beeld staan als ze een uur eerder komen en nog een uur langer blijven hangen. Alleen heb je wat meer tijd om ze uit je beeld te jagen als ze niet 1 minuut van te voren aan komen. Volgens mij staat iedereen wel eens per ongeluk bij een ander in beeld en zelden maakt iemand er een probleem van om bij de rest te komen staan, zijn auto uit beeld te parkeren of ergens achter te duiken na het maken van de plaat. Gewoon een kwestie van er heen lopen of in het geval van een bekende de telefoon pakken.

 

18-05-2022 21:27:08
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (18-05-2022 20:59:07):

Terug naar de tijd van Railkroniek, HOV, Railnieuws en spoorfax, TDR' bedelen en bij NS Internationaal (Utrecht) in map 5 bladeren.

Misschien ook maar weer rolletjes camera's invoeren...dan komen er minder bitvervuilende opnamens op internet terecht 😃😃😃


Nou nee want dat levert dan ongetwijfeld weer ingezonden brieven op bij de railflodder door 'echte' spotters die zich kapot ergeren aan mensen die met een tijdschrift in de hand staan te fotograferen...

 

18-05-2022 21:52:57
maarten83
maarten83

Wat ook al bijzonder was dat Koninklijk vervoer er vaak zichtbaar was voor iedereen. Dat zou vanuit veiligheidsoogpunt ook niet willen.

 

18-05-2022 22:06:32
Henk1619
Henk1619

Geen idee waar je dat vandaan haalt maar het probleem met de koninklijke trein was nu juist dat die telegrammen/aanschijvingen als enige ontbraken. Gelukkig werd er wel steevast een losse loc als voortrein ingelegd en eventueel andere treinen later ingelegd zodat er nog precies een pad over was voor de verrassing.

In het digitale tijdperk ging het Koninklijk huis zelf op hun website publiceren waar de Majestijden op bezoek gingen. Geheimzinnigheid voegt niet veel toe aan de veiligheid.

 

18-05-2022 22:34:37
DDZ7504
DDZ7504
Quote
maarten83 (18-05-2022 21:52:57):

Wat ook al bijzonder was dat Koninklijk vervoer er vaak zichtbaar was voor iedereen. Dat zou vanuit veiligheidsoogpunt ook niet willen.


Hoe vaak heeft er überhaupt Koninklijk vervoer plaatsgevonden sinds dit alles gedigitaliseerd is?

 

18-05-2022 23:18:39
rolandrail
rolandrail
Quote
BVisser (18-05-2022 13:12:54):
Quote
PKP (18-05-2022 10:53:27):

Precies, dan ben je een gelegenheidsspotter 🙂

Een echte spotter gaat naar een leuke locatie, praat wat met medehobbijisten, bekijkt wat er langs komt, wisselt wat info uit en geniet daar (een heel dagje) van.

Heel wat anders dan tegenwoordig, waar men massaal komt aanracen één minuutje voor doorkomst, en weg is men weer.


Dat is nu echt niet anders dan 'vroeger'. Ook 'vroeger' werd er met de auto naar hartelust achter extra treinen aangesjeesd om ze op de mooiste plekjes te 'doen'. Met name de Kameel en de 2530 (sproeitrein) kunnen daar veel verhalen over vertellen. Aanschrijvingen lagen open en bloot ter inzage en werden door hobbyend treinpersoneel overgeschreven en over de telefoon doorgegeven aan iedereen die het weten wilde. TDR's die door niet-geinteresseerde machinisten in de papierbak gedeponeerd waren werden daar door andere machinisten uitgevist en uitgedeeld. Mits je maar bereid was om de blaren aan je oren te bellen kon je alles te weten komen. Kom daar nu eens om. Ja, dat leverde wel eens flinke telefoonrekeningen op.


Ja, dat waren mooie tijden, letterlijk en figuurlijk. Veel socialer ook dan nu en wie alleen maar nam en niet gaf lag er al snel uit. En ja, ik heb heel wat papieren TDR's uitgedeeld, die werden dankbaar in ontvangst genomen :-) Later konden we de download-TDR maken, dat zou nog steeds kunnen alleen is dat gesneuveld door dat zoveel mensen gelekte accounts hadden van volgprogramma's dat meerdere goederenvervoerders gingen klagen. En dat zou niet zo erg zijn als niet veel te kwistig met details werd gesmeten die helemaal niet van belang waren voor een foto, of met informatie smeten waarvan je kon ruiken dat die gevoelig lagen. Cynische is dat het bij de klachten ging om kort van te voren ingelegde treinen, niet de vast ingelegde goederentreinen. Cynisch ook dat juist degene die het downloaden van de TDR's verzorgde werd aangewezen als het grote kwaad achter de lekkage van al die kort van te voren ingelegde treinen. En dat terwijl die toen niet en nog steeds niet een gelekt account had met veel meer informatie dan de vast ingelegde goederentreinen...
Eigenlijk herhaalt de geschiedenis zich telkens weer, net zo lang tot alles zo dichtgetimmerd is dat inderdaad weer elkaar langs de lijn treffen, in de hoop op wat leuks...

 

19-05-2022 08:00:06
treinfan
treinfan

Qua reizigersvervoer zijn we wel al jaren op het niveau dat materieelomlopen beschikbaar zijn in publieke data, terwijl die juist ooit op Somda offline gehaald moesten worden. Niet op alle vlakken is de hoeveelheid info dus verminderd.



Laatst bewerkt door treinfan op 19-05-2022 08:00
 

19-05-2022 09:16:15
sjoerd
sjoerd

Spotten mag ook wel een beetje een sport blijven. In de jaren 60 en 70 waren we kind aan huis bij de Roosendaalse machinisten. Ze bewaarden de matbladen die sommigen maar amper inkeken voor ons, en meer dan eens oogste ik een seinreglement of een Koppeling totdat ik zelf een abonnement kon nemen. We kregen zelfs rondleidingen in sloopmaterieel of op de klassieke Posten en later de NX-post en ook in de werkplaats en mochten alles fotograferen. Er was wederzijds vertrouwen. En daarvan maakten we uiteraard geen misbruik. Ik denk dat ik 85% van de posten in het land indertijd van binnen heb gezien, en ook de meeste schakelposten van de bovenleiding.

Dat is allemaal lastiger geworden. Ik beweer niet dat dat komt door cowboys. De billen van onze samenleving zijn ook echt wel meer samengeknepen, op alle plekken in de maatschappij. Heus niet altijd door misbruik of erger, maar soms ook gewoon door angst of commercialisering. Beeldeigendom is veel meer een vorm van bezit geworden. En dat mag je dan niet afpakken.

 

19-05-2022 21:58:10
maarten83
maarten83
Quote
DDZ7504 (18-05-2022 22:34:37):
Quote
maarten83 (18-05-2022 21:52:57):

Wat ook al bijzonder was dat Koninklijk vervoer er vaak zichtbaar was voor iedereen. Dat zou vanuit veiligheidsoogpunt ook niet willen.


Hoe vaak heeft er überhaupt Koninklijk vervoer plaatsgevonden sinds dit alles gedigitaliseerd is?


Ten tijde van de aswolk nu zo ruim 12 jaar geleden Opvallende dingen 17 april 2010 ook toen openbaar in de vertrek staten te zien. Terwijl het een aparte nummer serie is.

 

20-05-2022 13:53:39
phantom
phantom
Quote
PKP (18-05-2022 14:20:40):

Veel tekst, maar wat is je punt nu wat je wilt maken met je wat warrige betoog, Phantom ?


Dat ik niet begrijp waarom het er op lijkt dat er zoveel heisa gemaakt word dat er geen info meer openbaar zal zijn.
(want dan is de hobby minder leuk)

En dat er tussen de insiders met info nogal is a sociale figuren zaten (en wellicht zitten) die alles doen voor een foto,maar over anderen gaan zeiken over domme dingen doen ,terwijl ze dr zelf ook wat van kunnen,maar dat dat schijnbaar "anders" is.

Quote DDZ7504 (18-05-2022 16:27:49):

Nu interpreteer je mijn woorden verkeerd. Ik zei niet dat ik nooit zonder inside info langs de baan ga staan. Ik ga vaak zat gewoon aan bijvoorbeeld de Brabantroute staan om de wekelijks rijdende treinen te fotograferen en wat dan extra komt is mooi meegenomen. Waar ik op doel is dat de waarde van die extra'tjes hem voor mij ook zit in het achteraf horen van het treinnummer en herkomst/bestemming.

En daarin verschil ik ook weer van de echte insiders die binnen de spoorwereld werken en daarnaast (terecht, vind ik) gebruik maken van hun inside info voor het bepalen waar te staan en het maken van hun foto's. En ik kan je garanderen, die zijn langs de baan net zo gezellig als de "spotter" waar jij het over hebt.


Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen.

Dat insiders gebruik maken van de info die ze ter beschikking staat,dat is ook niet erg.
Waar het me omging is dat er personen bij zitten,bij die insiders,die zich gedragen alsof ze god zijn op het moment dat ze last minute aankomen vliegen,en zonder overleg of praatje gewoon hun ding gaan doen te koste van wat en wie ook.

Quote
Henk1619 (18-05-2022 21:15:45):

Asociale types gaan ook gewoon in je beeld staan als ze een uur eerder komen en nog een uur langer blijven hangen.

Volgens mij staat iedereen wel eens per ongeluk bij een ander in beeld en zelden maakt iemand er een probleem van om bij de rest te komen staan, zijn auto uit beeld te parkeren of ergens achter te duiken na het maken van de plaat. Gewoon een kwestie van er heen lopen of in het geval van een bekende de telefoon pakken.


Asociaal type is in mijn aangehaalde verhaaltje dus de insider met info.
Over dat "per ongeluk" in beeld en meewerkend willen zijn met behulp van een praatje,daar verschillen we over van mening,laat ik het zo maar zeggen.



Laatst bewerkt door phantom op 20-05-2022 13:54
 

20-05-2022 16:14:44
Muizeneus
Muizeneus
Quote
michaben (18-05-2022 12:55:29):

Wat nuttig is voor reizigers verschilt ook per doelgroep. Als je een reisapp maakt voor visueel beperkten zie ik wel degelijk meerwaarde om te kunnen melden "let op: de eerstvolgende trein langs dit perron is niet voor reizigers bedoelt". Details hoeven dan niet, maar de informatie dat er een trein door gaat komen is wel degelijk nuttig. Afschermen van informatie kan dat soort innovaties hinderen.


Of nog beter, zoals in Duitsland het waarschuwen voor doorrijdende treinen

Zou wat mij betreft hier ook mogen. Dat je een stapje naar achteren doet voor een voorbijrazende vertraagde IC ipv een stapje naarvoren omdat je je Sprinter verwacht....

 

20-05-2022 20:31:51 1
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (20-05-2022 13:53:39):
Quote
Henk1619 (18-05-2022 21:15:45):

Asociale types gaan ook gewoon in je beeld staan als ze een uur eerder komen en nog een uur langer blijven hangen.

Volgens mij staat iedereen wel eens per ongeluk bij een ander in beeld en zelden maakt iemand er een probleem van om bij de rest te komen staan, zijn auto uit beeld te parkeren of ergens achter te duiken na het maken van de plaat. Gewoon een kwestie van er heen lopen of in het geval van een bekende de telefoon pakken.


Asociaal type is in mijn aangehaalde verhaaltje dus de insider met info.
Over dat "per ongeluk" in beeld en meewerkend willen zijn met behulp van een praatje,daar verschillen we over van mening,laat ik het zo maar zeggen.


Van mening verschillen kan altijd. Ik geloof je gelijk dat het type uit je voorbeeld niet voor rede vatbaar was, over het algemeen gaat iedereen wel relaxt met elkaar om maar zonder uitzonderingen is misschien wat te veel gevraagd. Waar ik een bezwaar tegen heb is dat je iedereen met insider info weg zet als asociaal want dat is absoluut niet zo.

 

20-05-2022 21:47:58
brun
brun
Quote
maarten83 (19-05-2022 21:58:10):Ten tijde van de aswolk nu zo ruim 12 jaar geleden Opvallende dingen 17 april 2010 ook toen openbaar in de vertrek staten te zien. Terwijl het een aparte nummer serie is.

Die herinner ik me nog, omdat ik toevallig in de ICB zat die direct achter die koninklijke trein aanreed. En die dus noodgedwongen het perron deelde met de koningin.

Niet dat je iets kon zien, want de koninklijke trein stond helemaal aan het westelijke eind van het perron. Er waren wat bodyguards zichtbaar en Beatrix, die een sigaretje rookte terwijl ze op de Nederlandse locomotief wachtte. En pas toen haar trein weer wegreed, kwam 'onze' loc.

 

21-05-2022 09:24:50
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (20-05-2022 20:31:51):

Van mening verschillen kan altijd. Ik geloof je gelijk dat het type uit je voorbeeld niet voor rede vatbaar was, over het algemeen gaat iedereen wel relaxt met elkaar om maar zonder uitzonderingen is misschien wat te veel gevraagd. Waar ik een bezwaar tegen heb is dat je iedereen met insider info weg zet als asociaal want dat is absoluut niet zo.


Ik zal mezelf nog maar met 2 quote's naar voren halen,ik zeg nergens dat iedereen zo is,lees maar is goed 😉

Quote
phantom (20-05-2022 13:53:39)

En dat er tussen de insiders met info nogal is a sociale figuren zaten (en wellicht zitten) die alles doen voor een foto,maar over anderen gaan zeiken over domme dingen doen ,terwijl ze dr zelf ook wat van kunnen,maar dat dat schijnbaar "anders" is.

Dat insiders gebruik maken van de info die ze ter beschikking staat,dat is ook niet erg.
Waar het me omging is dat er personen bij zitten,bij die insiders,die zich gedragen alsof ze god zijn op het moment dat ze last minute aankomen vliegen,en zonder overleg of praatje gewoon hun ding gaan doen te koste van wat en wie ook.


Heb de bewuste stukjes zelfs even opvallender gemaakt daarin.
IK zeg nergens en ook nu niet dat ze allemaal zo zijn, de wel aanwezige exemplaren hebben echter de neiging om langer te blijven plakken in het geheugen zowel tijdens de ervaring in de maak als ook er na.

 

22-05-2022 11:36:34
Amazonous
Amazonous
Quote
Muizeneus (20-05-2022 16:14:44):
Quote
michaben (18-05-2022 12:55:29):

Wat nuttig is voor reizigers verschilt ook per doelgroep. Als je een reisapp maakt voor visueel beperkten zie ik wel degelijk meerwaarde om te kunnen melden "let op: de eerstvolgende trein langs dit perron is niet voor reizigers bedoelt". Details hoeven dan niet, maar de informatie dat er een trein door gaat komen is wel degelijk nuttig. Afschermen van informatie kan dat soort innovaties hinderen.


Of nog beter, zoals in Duitsland het waarschuwen voor doorrijdende treinen

Zou wat mij betreft hier ook mogen. Dat je een stapje naar achteren doet voor een voorbijrazende vertraagde IC ipv een stapje naarvoren omdat je je Sprinter verwacht....


Voor zo'n functionaliteit valt inderdaad veel te zeggen, en zo nog veel meer (ongeval Winsum is bijv ook geopperd om waarschuwingsbord obv KV6 te maken), maar dat is een discussie die je op een ander punt moet voeren. Die ene bijzondere trein gaat daar, t.o.v. goederen/rangeerbewegingen/et cetera, geen groot verschil maken. Dan moet je een kwartje in het systeem van de beleidsmakers gooien en kijken wat er uit komt.