Asbakjes in de VIRM's
Forum: Algemeen - Algemeen
21-05-2022 12:02:51
aarclay
aarclay

Momenteel zit ik in de 8701 die nog ongemoderniseerd is en deze is kenmerkend aan de asbakjes (waarvan de meestel dichtgelijmd lijken te zijn).

Weet iemand welke VIRM-stellen afgeleverd zijn met asbakjes? Want de productie en levering liep vermoedelijk samen met het afschaffen van de rokerscoupe's.

En klopt het dat de stoelleuningen zonder asbakjes halverwege het productieproces toegepast zijn?

 

21-05-2022 12:21:05
vrijgezel
vrijgezel

De gewijzigde tabakswet ging in op 1 januari 2004. Vooruitlopend daarop werden geleidelijk de asbakjes verwijderd of in de meeste gevallen dicht gemaakt.
De aflevering van IRM2 was tussen 2 december 2002 en 30 maart 2004. Dus de eerste waren nog geleverd met asbaken en blijkbaar zijn die er nog steeds terug te vinden.
Bron: Railwiki
De rokersafdelingen zaten in het bovendek van de ABv3/4 (in de 2e klas ook beneden) en ABv5 (alleen de 2e klas).



Laatst bewerkt door moderator op 22-05-2022 11:06, reden: URL gefixt
 

23-05-2022 10:08:59 1
Muizeneus
Muizeneus

Rokerscoupés en IRM, geen gelukkige combinatie...

ik had een vreselijke hekel aan het doedelzakgeluid van de rijregeling (dat klonk 's nachts in bed nog tussen m'n oren) maar ook aan sigarettenrook. De kopbakken in de tweedeklas waren rookvrij, maar daar zat je dus in de herrie. In de viertjes had je één tussenbak met roken en één zonder, dus in die laatste probeerde ik altijd een plekje te bemachtigen. In de drietjes zat de tweedeklas niet-roken alleen maar in de kopbakken, dus daar zat je óf in de stank óf in de herrie. Bovenin achterin viel het geluid nog mee dus dan ging ik daarmee zitten.

Met de aflevering van de tussenbakken werd het allemaal wat beter, en toen de treinen rookvrij waren was ik helemaal blij (hoewel het nog een behoorlijke tijd duurde voordat de rooklucht daadwerkelijk uit de voormalige rookcoupés was verdwenen....)

 

23-05-2022 12:55:50
yappa
yappa

Grappig, mijn ervaring was juist andersom. Als niet-roker had ik geen moeite met de rooklucht noch met de doedelzak in de kopbakken, maar als het druk was (spitsuur) ging ik gelijk op zoek naar de rook-coupés: daar was meestal nog wel plek.

Overigens duurde het nog tot ver na januari 2004 tot die coupés ook echt niet meer naar tabaksrook roken. 😃

 


23-05-2022 19:29:39
BasSNG2001
BasSNG2001

Tabaksrook is een erg lastig te verbloemen geur. Ook tweedehands auto's blijven nog lang stinken als de vorige eigenaar erin gerookt heeft.




#DiscoverEU