Minder treinen door personeelsgebrek
Forum: Algemeen - Algemeen
12-05-2022 11:14:02
treinhobby
treinhobby

De komende zomer rijden er minder treinen vanwege personeelsgebrek.

Ook NS ondervindt de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een extra beroep op onze collega’s te doen, konden we de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer: vanwege het tekort aan hoofdconducteurs moet NS vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam - die in december nog van start ging - tijdelijk terugzetten naar een kwartierdienst. Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei. NS heeft de lopende werving recent fors uitgebreid.

ns.nl


12-05-2022 11:19:33
train85
train85

Het gaat om de 1000 en 3200 serie die eruit gehaald is.


12-05-2022 11:22:25
Oldskool
Oldskool

Voor nu. Als straks de zomervakanties echt gaan losbarsten, komen er nog meer problemen.


12-05-2022 13:52:59 1
PKP
PKP

Dan moeten de parttimers en gebruik makers van allerlei regelingen maar wat meer komen werken, vanzelfsprekend tegen een gepaste vergoeding. De reizigers moeten wel vervoerd worden.



12-05-2022 14:17:58
MasterE
MasterE
Quote
train85 (12-05-2022 11:19:33):

Het gaat om de 1000 en 3200 serie die eruit gehaald is.


De 1000 rijdt al weken niet.




Mcn Asd

12-05-2022 14:41:47
noof
noof

Benieuwd of men nu wel ervoor kiest om de 3000/3100 tussen Ah en Asd/Shl weer in het patroon van vorig jaar gaat stoppen. Zou een stuk reizigersvriendelijker zijn.


12-05-2022 14:51:07
MaxBB
MaxBB
Quote
noof (12-05-2022 14:41:47):

Benieuwd of men nu wel ervoor kiest om de 3000/3100 tussen Ah en Asd/Shl weer in het patroon van vorig jaar gaat stoppen. Zou een stuk reizigersvriendelijker zijn.


Doen ze dat niet standaard?


12-05-2022 15:22:53 1
train85
train85
Quote
noof (12-05-2022 14:41:47):

Benieuwd of men nu wel ervoor kiest om de 3000/3100 tussen Ah en Asd/Shl weer in het patroon van vorig jaar gaat stoppen. Zou een stuk reizigersvriendelijker zijn.


De 3100 neemt gewoon de stop over van de 3200.
Dat betekend dat de 3100 van Ut richting Klp iets eerder gaat rijden. En de 3100 van Ah naar Ut, vanaf Klp iets later in patroon gaat rijden.
Verder wordt er geen aanpassing gedaan.


12-05-2022 15:22:53 1
thom
thom
Quote
PKP (12-05-2022 13:52:59):

Dan moeten de parttimers en gebruik makers van allerlei regelingen maar wat meer komen werken, vanzelfsprekend tegen een gepaste vergoeding. De reizigers moeten wel vervoerd worden.


Ja, dat zal nu vast nog niet gebeuren denk je?


12-05-2022 15:27:27 2
seinhuis
seinhuis
Quote
PKP (12-05-2022 13:52:59):

Dan moeten de parttimers en gebruik makers van allerlei regelingen maar wat meer komen werken, vanzelfsprekend tegen een gepaste vergoeding. De reizigers moeten wel vervoerd worden.


Achter dat mooie uniform met misschien het bekendste logo van Nederland zit een mens. Een mens met kinderen (die naar school gebracht en opgehaald moet worden), een huisdier (die uitgelaten moet worden), een partner (die aandacht nodig heeft) en een familie (die misschien zorg nodig heeft) enz enz.

En dat in combinatie met onregelmatige diensten waardoor het al moeilijk is om te plannen.

Er staan 1100 vacatures open bij NS (en vele vacatures bij andere vervoerders, ProRail en onderaannemers). Ik ben benieuwd hoe lang jij het vol houdt.


12-05-2022 15:28:19
NDS
NDS
Quote
PKP (12-05-2022 13:52:59):

Dan moeten de parttimers en gebruik makers van allerlei regelingen maar wat meer komen werken, vanzelfsprekend tegen een gepaste vergoeding. De reizigers moeten wel vervoerd worden.


Hier bij Breng op de bus in/rond Arnhem worden diverse mensen die met pensioen zijn nu zo vaak ingezet dat ze als nog 40uur per week werken.

Groetjes Michiel


12-05-2022 18:23:16
Oldskool
Oldskool
Quote
PKP (12-05-2022 13:52:59):

Dan moeten de parttimers en gebruik makers van allerlei regelingen maar wat meer komen werken, vanzelfsprekend tegen een gepaste vergoeding. De reizigers moeten wel vervoerd worden.


Parttimers werken niet voor de grap parttime. Daar zijn uiteenlopende reden voor.


12-05-2022 19:29:11
martijn
martijn

Momenteel bij NS: "De rest van de avond zijn er te weinig bussen beschikbaar tussen Meppel en Assen. Probeer ander vervoer te regelen. De snelbusdienst tussen Meppel en Groningen is ook beperkt. De busdienst in de planners klopt niet."

Het wringt aan alle kanten...


12-05-2022 21:03:28
PKP
PKP
Quote
NDS (12-05-2022 15:28:19):
Quote
PKP (12-05-2022 13:52:59):

Dan moeten de parttimers en gebruik makers van allerlei regelingen maar wat meer komen werken, vanzelfsprekend tegen een gepaste vergoeding. De reizigers moeten wel vervoerd worden.


Hier bij Breng op de bus in/rond Arnhem worden diverse mensen die met pensioen zijn nu zo vaak ingezet dat ze als nog 40uur per week werken.

Groetjes Michiel


Geheel op vrijwillige basis neem ik aan, anders ben je niet met pensioen.


12-05-2022 21:18:53 1
treinhobby
treinhobby

Waarbij 'vrijwillig' dan, neem ik aan, niet als 'onbetaald' moet worden gelezen...?


12-05-2022 21:24:54
mren
mren
Quote
martijn (12-05-2022 19:29:11):

Momenteel bij NS: "De rest van de avond zijn er te weinig bussen beschikbaar tussen Meppel en Assen. Probeer ander vervoer te regelen. De snelbusdienst tussen Meppel en Groningen is ook beperkt. De busdienst in de planners klopt niet."

Het wringt aan alle kanten...


Eenvoudige economische wet van vraag en aanbod. Bij goede arbeidsvoorwaarden staan de medewerkers in de rij (ook nu nog!). Waarbij arbeidsvoorwaarden niet louter de maandelijkse euro's betreft.


12-05-2022 21:40:41
b2py
b2py

Ben vooral benieuwd over welke termijn we praten, hoe lang duurt een opleidingsperiode tot HC? Praten we over tekorten tot de jaarwisseling dit jaar of moeten we echt denken aan tot minimaal de kerst van 2023?


12-05-2022 21:44:12
Oldskool
Oldskool

Opleiding tot hc inclusief boa duurt zo'n beetje een maand of 4-5. Maar dan komt het.... dan moeten ze nog beëdigd worden, en daar zit soms wel 1-2 maanden wachttijd op.


12-05-2022 22:32:32
Frontier
Frontier

Want de beëdiger werkt part-time? wink


12-05-2022 22:33:26
Oldskool
Oldskool

Die vraag moet je even stellen bij Justitie laugh


13-05-2022 05:32:16
BVisser
BVisser
Quote
treinhobby (12-05-2022 21:18:53):

Waarbij 'vrijwillig' dan, neem ik aan, niet als 'onbetaald' moet worden gelezen...?


Betaald, anders zegt de bond er wat van en daar hebben ze helemaal gelijk in.


13-05-2022 06:22:56
b2py
b2py
Quote
Oldskool (12-05-2022 21:44:12):

Opleiding tot hc inclusief boa duurt zo'n beetje een maand of 4-5. Maar dan komt het.... dan moeten ze nog beëdigd worden, en daar zit soms wel 1-2 maanden wachttijd op.


Las elders hier dat conducteurs niet meer voor hun BOA opgaan, dit issue zal allicht in de beslissing meegewogen kunnen hebben.


13-05-2022 06:45:32
Oldskool
Oldskool

Daar is nog niets concreets over te zeggen. Het OR heeft er een zaak van gemaakt


13-05-2022 07:20:08
PKP
PKP
Quote
Oldskool (12-05-2022 21:44:12):

Opleiding tot hc inclusief boa duurt zo'n beetje een maand of 4-5. Maar dan komt het.... dan moeten ze nog beëdigd worden, en daar zit soms wel 1-2 maanden wachttijd op.


Maar als de nood zo hoog is, ook zonder BOA kan een opgeleide conducteur prima een trein laten vertrekken, en eventueel wat service verlenen. Meer doet de gemiddelde conducteur met BOA anno 2022 ook niet.


13-05-2022 10:13:09
phantom
phantom

Die 1100 vacatures,zijn die ontstaan doordat men in corona tijd mensen heeft ontslagen ivm te weinig werk en ze nu "na de crisis" tekort komt omdat e.e.a. weer terug naar normaal gaat,of is er iets anders ?

Ik heb geen idee hoeveel vacatures er waren voor dat we met dat C gebeuren te maken kregen,maar 1100vacatures klinkt als iets wat al langer als probleem rond dwaalt dan we met dat C verhaal te maken hebben.


13-05-2022 10:20:54
thom
thom

Er is helemaal niemand ontslagen bij NS in de coronatijd.

Je kunt je wel bedenken dat als er al jaren een tekort is, dat met de huidige corona gevolgen dus leidt tot een hoger ziekteverzuim en een nog groter te kort.


13-05-2022 10:33:08
henri1972
henri1972

Als er dus niemand ontslagen vraag ik mij af waarom er zo nodig een 10 minuten trein moest komen afgelopen december. Hoe je het ook wendt of keert, dat kost meer personeel ( wat er dus niet is).


13-05-2022 10:37:37
thom
thom

Dat soort veranderingen in dienstregelingen worden al in de voorgaande jaren bedacht en ontworpen, toen had niemand een glazen bol en een idee wat er in de toekomst kon gaan gebeuren allemaal.


13-05-2022 10:48:17
Oldskool
Oldskool

Wat er dus niet meer is wink

* Bij NS is het ziekte verzuim momenteel erg hoog. Gevolgen van COVID-19 ( Long Covid) maar ook langdurige ziektes waarvan de vraag nog maar is of die mensen uberhaupt terug komen.
* Uitstroom van mensen die met pensioen gaan, al dan niet met de RVU regeling
* Andere baan.

* Minder aanmeldingen dan men gehoopt had. Vandaar ook dat er een wervingscampagne gaande is.

* En het loopt tegen de vakantie periodes aan. Mensen zonder schoolgaande kinderen, of kinderen die al volwassen zijn, die gaan in het voor of na seizoen. Kunnen de mensen met schoolgaande kinderen in het hoogseizoen.

Kortom. Het is net als bij andere bedrijven momenteel krap in de personele bezetting.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-05-2022 12:52:13
henri1972
henri1972
Quote
thom (13-05-2022 10:37:37):

Dat soort veranderingen in dienstregelingen worden al in de voorgaande jaren bedacht en ontworpen, toen had niemand een glazen bol en een idee wat er in de toekomst kon gaan gebeuren allemaal.


Terwijl er dus al jaren een tekort is. Je schrijft het zelf ....

Treinen kunnen wel ad hoc opgeheven worden door corona o.i d. Maar diezelfde trein voor een heel drg jaar opheffen kan niet. Vind ik als buitenstaander heel vreemd.


13-05-2022 14:26:16
NDS
NDS
Quote
treinhobby (12-05-2022 21:18:53):

Waarbij 'vrijwillig' dan, neem ik aan, niet als 'onbetaald' moet worden gelezen...?


Nee vrijwillig mag je lezen als extra betaald, 200 tot 250 euro per late dienst bij de persoon waar ik het van weet.

Groetjes Michiel


13-05-2022 17:53:54
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
henri1972 (13-05-2022 12:52:13):
Quote
thom (13-05-2022 10:37:37):

Dat soort veranderingen in dienstregelingen worden al in de voorgaande jaren bedacht en ontworpen, toen had niemand een glazen bol en een idee wat er in de toekomst kon gaan gebeuren allemaal.


Terwijl er dus al jaren een tekort is. Je schrijft het zelf ....

Treinen kunnen wel ad hoc opgeheven worden door corona o.i d. Maar diezelfde trein voor een heel drg jaar opheffen kan niet. Vind ik als buitenstaander heel vreemd.


Corona was toch echt al een tijdje bezig toen de DRGL 2022 werd ingevoerd, ondanks dat er toen al een groot te kort was moest en zou dat 'prestige project' (zoals ik het maar ffe noem) van die extra 10minuten trein er hoe dan ook door gedrukt worden heb ik toch het idee van, terwijl men echt wel op de hoogte was van de grote tekorten.


13-05-2022 18:28:30
kleine_man
kleine_man

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe de NS de vaste klanten gaat compenseren en hoe de opgeheven treinen geboekt gaan worden.

Tevens verwacht ik dat de NS netjes omroept dat een trein korter is door het personeelsgebrek en niet door een overschot aan reizigers.



Laatst bewerkt door kleine_man op 13-05-2022 18:28

13-05-2022 19:10:01
chris24
chris24
Quote
mren (12-05-2022 21:24:54):
Quote
martijn (12-05-2022 19:29:11):

Momenteel bij NS: "De rest van de avond zijn er te weinig bussen beschikbaar tussen Meppel en Assen. Probeer ander vervoer te regelen. De snelbusdienst tussen Meppel en Groningen is ook beperkt. De busdienst in de planners klopt niet."

Het wringt aan alle kanten...


Eenvoudige economische wet van vraag en aanbod. Bij goede arbeidsvoorwaarden staan de medewerkers in de rij (ook nu nog!). Waarbij arbeidsvoorwaarden niet louter de maandelijkse euro's betreft.


Het rare is als je NS gaat vergelijken met gelijkwaardige banen al een betere CAO (lees geld) en regelingen al heeft (voorbeeld een copiloot bij een prijsvechter verdient minder dan een treinmachinist bij NS), dus er zit ook iets mis in de cultuur bij NS wat ook aangepast moet worden om meer mensen te kunnen trekken.

Ook kan NS de inflatie de komende jaren niet voor 100% kunnen door berekenen aan de klanten.



Laatst bewerkt door chris24 op 13-05-2022 19:11

13-05-2022 20:25:33
PKP
PKP

Het kan dan ook niet anders dan dat een machinist VB een ruim verantwoordelijkere baan is dan een copiloot bij Ryanair. Alleen al het feit dat hij niet continue in de gaten (moet) worden gehouden door een collega, maar al het werk helemaal alleen en zelfstandig doet.



Laatst bewerkt door PKP op 13-05-2022 21:50

13-05-2022 21:56:25
AlbertP
AlbertP

Een copiloot moet zelfstandig kunnen vliegen als de ander uitvalt, en is dan net zo verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers. Daarnaast is er geen "noodrem" in de lucht, en moet een (co)piloot dus voor diverse noodsituaties getraind zijn. Alles bij elkaar is vliegen toch een ingewikkelder beroep dan een trein besturen, waarvoor de opleiding ook heel duur is.



Laatst bewerkt door AlbertP op 13-05-2022 21:56

13-05-2022 22:02:43
b2py
b2py

Ik zie overigens hier ook een argument voor versneld uitrollen van Automatic Train Operation.


13-05-2022 22:18:40
bacr
bacr
Quote
b2py (13-05-2022 22:02:43):

Ik zie overigens hier ook een argument voor versneld uitrollen van Automatic Train Operation.


Oh ik dacht voor meer binnenlandse vluchten wink


13-05-2022 22:20:29
michaben
michaben

Dan moet je wel direct naar niveau 3 gaan, want op ATO graad 2 heb je nog altijd een machinist nodig alleen wordt het werk van die machinist een stuk saaier, wat ook niet zal helpen mensen te vinden voor die functie.



Laatst bewerkt door michaben op 13-05-2022 22:20

14-05-2022 09:03:58
PKP
PKP

Als je als bedrijf maar goed betaald, zijn er best werknemers te vinden. Dat is nu ook al voor het relatief saaie en eentonige beroep van machinist. Niet elke machinist doet het werk voor zijn hobbij, maar gewoon om geld te verdienen......


14-05-2022 09:31:35
geert
geert
Quote
treinhobby (12-05-2022 11:14:02):

De komende zomer rijden er minder treinen vanwege personeelsgebrek.

Ook NS ondervindt de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een extra beroep op onze collega’s te doen, konden we de impact voor reizigers nog voorkomen. Dat lukt niet langer: vanwege het tekort aan hoofdconducteurs moet NS vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam - die in december nog van start ging - tijdelijk terugzetten naar een kwartierdienst. Voor deze lijn is dat met de huidige lagere reizigersaantallen voldoende. Daarmee blijft het effect voor reizigers voorlopig beperkt. De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, waardoor NS deze zomer mogelijk meer maatregelen moet nemen en belemmerd wordt in de beoogde groei. NS heeft de lopende werving recent fors uitgebreid.

ns.nl


Het is in dit bericht ook duidelijk dat er zo weinig reizigers zijn dat dit makkelijk kan. Is dus ook een makkelijke manier van bezuinigen: minder kilometers en personeelsinzet, zeker in meeruren/overwerk/uitzendkrachten dus allemaal nog dure uren ook terwijl de klanten er toch niet zijn. Gezien de huidige bezettingsgraad, zeker van intercity's op dit moment, zal dit nog wel lang gaan duren verwacht ik. Die reizigers komen voorlopig echt niet terug.


14-05-2022 10:33:32
mren
mren

De vraag is natuurlijk of die reizigers überhaupt terug gaan komen met al die berichten over te korte treinen.


14-05-2022 21:12:32
PKP
PKP

Tis maar net welk forum je bezoekt, andere forums maken juist continue melding van zeer volle treinen, en zelfs achterblijvende reizigers.


14-05-2022 21:57:52
mren
mren

Het kan natuurlijk ook beide waar zijn. Bijvoorbeeld wel drukte in de weekends met dagjesmensen maar relatief rustiger doordeweeks ivm thuiswerk of overgestapt op alternatief vervoer.

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de treinen harder zijn gekrompen dan de reizigersaantallen waardoor de bezetting per trein toe neemt.



Laatst bewerkt door mren op 14-05-2022 21:58

14-05-2022 22:25:03 2
rolandrail
rolandrail

Vooral dat laatste, te korte treinen die veel reizigers moeten laten staan is schering en inslag.


14-05-2022 22:27:16 1
rolandrail
rolandrail
Quote
PKP (14-05-2022 09:03:58):

Als je als bedrijf maar goed betaald, zijn er best werknemers te vinden. Dat is nu ook al voor het relatief saaie en eentonige beroep van machinist. Niet elke machinist doet het werk voor zijn hobbij, maar gewoon om geld te verdienen......


Nou, met de vrijwel dagelijkse chaos van stremmingen en andere beperkingen is geen enkele dienst saai hoor, zelfs niet als het eens een dienstje rond de kerk is laugh


15-05-2022 11:29:25
Henk1619
Henk1619

Ik heb het nog niet langs zien komen, sinds afgelopen vrijdag rijdt de IC Direct uit Asd na Rtd niet meer door naar Bd.


15-05-2022 11:35:50
Spot_AMS
Spot_AMS

Volgens mij komt dat niet door personeelstekort maar door werkzaamheden. Daarom rijdt de 1100 ook niet tussen Gvc en Rtd


15-05-2022 11:55:20
DDZ7504
DDZ7504

Klopt, morgen rijden zowel de 900 als de 1100 weer gewoon over dat stuk (en de 9200 ook).

Edit; volgens mij heb ik zelf ook ergens iets verkeerd gelezen, Henk heeft wel een punt.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-05-2022 16:14


DDZ in dienst, ik blij!

15-05-2022 12:40:10
Henk1619
Henk1619
Quote
Spot_AMS (15-05-2022 11:35:50):

Volgens mij komt dat niet door personeelstekort maar door werkzaamheden. Daarom rijdt de 1100 ook niet tussen Gvc en Rtd


Wat zou het verband tussen die twee moeten zijn? Die IC Direct vanuit Asd rijdt over de HSL en komt normaal gesproken ook niet tussen Gvc en Rtd.


15-05-2022 17:21:15
AlexNL
AlexNL

Een paar weken geleden was het zo dat er tijdens werkzaamheden in het weekend een 1100 Amsterdam - Breda - Eindhoven reed. Die reed in het pad van de 1100 tussen Breda en Rotterdam, en in het pad van een 1000 tussen Rotterdam en Amsterdam.

Dat dat dit weekend dan weer niet kan vind ik opvallend.


15-05-2022 18:02:01
bart84
Moderator
bart84

Dat kan natuurlijk niet als de werkzaamheden tussen Bd en Rtd (HSL) zijn.


15-05-2022 18:10:34
AlexNL
AlexNL

Klopt, maar dat lijkt niet het geval te zijn? De 1100 rijdt in z'n normale pad tussen Breda en Rotterdam (rijtijd 23 minuten zoals altijd) en ook de 9200 rijdt in z'n gewone pad (rijtijd 24 minuten).


17-05-2022 08:51:41
Henk1619
Henk1619

Inderdaad beide over de HSL en in de gebruikelijke drgl. De trein uit Ehv reed leeg door naar Sdm.



17-05-2022 18:59:21
j.jager
j.jager

Ziekte in het Noorden is niet het enige van minder treinen.

www.rtvnoord.nl


17-05-2022 19:41:52 4
martijn
martijn

Ik maar denken dat Arriva alleen de reiziger niet zo serieus nam, maar dat doen ze dus ook niet echt met hun personeel.


18-05-2022 09:49:16 2
PKP
PKP

Prachtig te zien die marktwerking. Hetzelfde wat in Engeland gebeurd, betalen ze elders iets meer, gauw veranderen van werkgever. Voor NS natuurlijk ook mooi, het bespaard aanzienlijk in opleidingskosten en ze kunnen al inschatten hoe een werknemer functioneerd. Uitval in de opleiding rijdend personeel komt maar al te veel voor.....


18-05-2022 11:02:12
seinhuis
seinhuis

Verbazing over te weinig bussen tussen Groningen en Zwolle: 'Er blijkt een groot personeelstekort


18-05-2022 17:13:54
AlexNL
AlexNL
Quote
PKP (18-05-2022 09:49:16):

Prachtig te zien die marktwerking. Hetzelfde wat in Engeland gebeurd, betalen ze elders iets meer, gauw veranderen van werkgever.


Dat gebeurt daar niet zo veel hoor, hoogstens in gebieden waar meerdere vervoerders actief zijn. En dan zit je óf in de regio Londen, of bijvoorbeeld ergens in de Midlands waar je naast de regionale vervoerder ook een langeafstandsvervoerder hebt. (Of vracht natuurlijk.)

In grote delen van het Verenigd Koninkrijk heeft maar één vervoerder het contract, dus overstappen naar een ander betekent dan ook meteen een verhuizing. Voor veel mensen zal dat een brug te ver zijn.