25-08-2022 14:30:29
GerritJan
GerritJan
Quote
AlexNL (25-08-2022 13:15:19):

Wat de bakindeling betreft vind ik de indeling die Alstom gebruikt voor de Coradia Stream HC eigenlijk veel logischer. Daarbij zijn de kopbakken dubbeldeks en zijn de tussengelegen bakken enkeldeks met gelijkvloerse instap.

Voor de reizigers die daar het meeste aan hebben (reizigers met beperkte mobiliteit, met fietsen, kinderwagens, enzovoorts) lijkt me dat veel praktischer omdat die zich toch vaker in het midden van het perron bevinden - daar zijn vaak de stijgpunten.

Maar dat zal meer een gevolg zijn van waar de elektrische apparatuur zoals omvormers zich bevindt, daar zal Alstom andere keuzes hebben gemaakt dan de andere partijen die deze hybride modellen ontwikkelen.


Het kan nog worden aangepast, het word sowieso nog aangepast. Misschien dat de NS varianten doet waarbij treinenbakken in midden enkeldeks zijn en bij de andere weer dubbeldeks toch?

 

25-08-2022 20:56:35
icened200
icened200
Quote
Daan! (25-08-2022 10:22:29):

Wie zegt dat een zesje niet EDDDDE wordt?

Mee eens. Want het zal per bak gemiddelde 100 of meer zitplaatsen moeten hebben.

En met 30 zesdelige EDDDDE en 30 vierdelige EDDE lijk me dat waarschijnlijk.

 

25-08-2022 21:08:22
AlexNL
AlexNL

ED-DD-DD-DD-DD-ED zal wel haalbaar zijn - Siemens is precies dit aan het bouwen voor o.a. ODEG (Desiro HC met asindeling Bo'Bo'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+Bo'Bo'). Als Siemens dat voor elkaar krijgt, dan zal dat CAF ook wel lukken.

Een 4-delige ODEG Desiro HC heeft 400 zitplaatsen, een 6-delige heeft er 637.



Laatst bewerkt door AlexNL op 25-08-2022 21:11
 

26-08-2022 00:59:01
BAKEMONO
BAKEMONO

Nou over indeling zijn we het er dan wel uit of niet? Wie weet een mooie gok te wagen over de nummering van de DDNG's? Ik heb daar vrij weinig tot geen verstand van, behalve van wat er tussen 2008 en nu heeft gereden(en zelfs dat is al niet meer zo fris) worden deze treinen aangeduid als serie 3400 & 3600. Dat volgt dat namelijk wel weer de trend die we zien bij SNG 3000 en ICNG 31/32/3300. 34 & 3600 voor binnenlandse DDNG en 3500/3700 voor hetgeen wat dan zogenaamd bijbesteld kan worden om de grens over te gaan zoals gewild bij NS



Laatst bewerkt door BAKEMONO op 26-08-2022 00:59
 


26-08-2022 08:08:54
aarclay
aarclay

Je zou met de huidige vloot kunnen stellen dat:

1xxx - Locomotieven

2xxx - Sprinters

3xxx - Intercities (HSL) (30xx uitgezonderd)

4xxx - Enkeldeks intercities.

7xxx, 8xxx en 9xxx- Dubbeldekkers

De NS zou misschien de 6xxx kunnen gebruiken voor het nieuwe type enkel- dubbeldeks trein. Maar voor hetzelfde geld hebben ze deze hele categorisering laten vallen. Het was al onverwacht dat ICNG opeens 31xx en 32xx werd terwijl ze eerst in de 6xxx leken te komen. De 30xx voor de tweede serie van de SNG was ook apart en onverwacht. Die had prima in de 28xx gekund. Daar zat SGM in vóór de modernisering, ik neem aan dat die nummers toch wel uit de systemen zijn? :P



Laatst bewerkt door aarclay op 26-08-2022 08:14
 

26-08-2022 14:35:40
phantom
phantom

Dank voor de uitleg van de gekozen treinlengte's.
Als ik het dus goed begrijp zijn er dus routes/trein series die over de hele route ruimte hebben voor meer dan 10 bakken langs elk perron op die route,en daar dus ook werkelijk hele dagen met meer rondrijden.
Ik was in de veronderstelling,dat dat niet het geval was ( gebrek aan kennis van alles wat boven en onder de randstad routes valt 😊 ) en je dus max 10 bakken structureel in reguliere ritten kon hebben ivm wisselende perron capaciteit op de diverse stations van een trein serie.
Waarbij men altijd hamert dat een trein niet langer mag zijn dan het kortste perron op die route.

(in mijn gedachte dus max 10 bakken)
Vandaar dat ik de mist in ging met de max 10 bakken ,en dus de "heilige" 6 en 4 bakken treinstel regel niet begreep.

Zou het eventueel ook nog een mogelijkheid kunnen zijn als het gaat om het nieuw aan te schaffen materieel bij CAF,dat men kiest voor een volledig dubbeldeks treinstel met in het "midden"1 enkeldeks rijtuig ?
Of zou dat om mij onbekende redenen juist geheel nergens op slaan ?



Laatst bewerkt door phantom op 26-08-2022 14:54
 

27-08-2022 00:39:49
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
aarclay (26-08-2022 08:08:54):

Je zou met de huidige vloot kunnen stellen dat:

1xxx - Locomotieven

2xxx - Sprinters

3xxx - Intercities (HSL) (30xx uitgezonderd)

4xxx - Enkeldeks intercities.

7xxx, 8xxx en 9xxx- Dubbeldekkers

De 30xx voor de tweede serie van de SNG was ook apart en onverwacht. Die had prima in de 28xx gekund. Daar zat SGM in vóór de modernisering, ik neem aan dat die nummers toch wel uit de systemen zijn?

Hoezo blijven de 5xxx & 6xxx ongebruikt? Is dat gewoon omdat er niet zó veel variatie zit in treintype? Waarom niet materieel voor over de grens aanduiden op die manier?

En over dat laatste zal ik me niet verbazen dat dat niet zo blijkt ivm factoren die er wel niet weer kunnen spelen binnen dit bedrijf. Daar zijn we vast wel mee bekend op andere aspecten. Dat dingen bij de NS niet zo zijn als we verwachten...



Laatst bewerkt door BAKEMONO op 27-08-2022 00:41
 

27-08-2022 09:10:10
VIRMm1
VIRMm1

Tjongejonge, het gaat over een nummertje... devil

 

27-08-2022 10:45:07
sjoerd
sjoerd

Treinspotters zijn nu eenmaal van de nummertjes. Toen ik spotte in de jaren 70 hadden we allemaal kleine bloknootjes en een potloodje... Een van ons noemden we E. Precies omdat hij ook de revisiedata van de NS-locomotieven uit zijn hoofd wist.

De blocnotes heb ik niet meer, maar nog wel mijn materieelmappen met .... nummertjes....

 

27-08-2022 11:09:20 1
aarclay
aarclay

Ik zie het al voor mij dat de voltallige Raad van Bestuur op een jolige vrijdagmiddag onder genot van een borrelhapje en drankje met een bingomolen de nummertjesreeksen voor nieuwe treinen bepaalt.

😜

 

27-08-2022 11:36:47 1
Daan!
Daan!

Maar af en toe heb ik wel het idee dat dat gebeurt.

 

27-08-2022 11:40:08
Oldskool
Oldskool

Gelukkig mag een bedrijf zelf bepalen welke cijferreeks zij op een trein gaat plakken. 😜

 

27-08-2022 11:43:41
Daan!
Daan!

Ik kan me zo voorstellen dat er mensen hier zijn die tot logischere reeksen komen.

 

27-08-2022 11:49:49
thom
thom

En dus? :p

Bepaald NS alsnog toch lekker zelf ?

 

27-08-2022 11:50:13
moderator
Moderator
moderator

En weer terug naar het onderwerp DD-NG.

De bespreking van de nummering van materieel is in het ICNG en SNG topic ook al eens gevoerd en hoeft niet bij elke nieuw materieel gevoerd te worden.

 

27-08-2022 14:14:28
icened200
icened200

DDZ heeft een vermogen van 2340 KW. Zesdelige V-IRM--M heeft maximum vermogen van 2412 KW.

Zal de DD-NG een vergelijkbaar vermogen krijgen? Zien hoe ze de motoren verdelen over de trein.

 

27-08-2022 15:49:39 1
robert5591
robert5591
Quote
AlexNL (25-08-2022 13:15:19):

Wat de bakindeling betreft vind ik de indeling die Alstom gebruikt voor de Coradia Stream HC eigenlijk veel logischer. Daarbij zijn de kopbakken dubbeldeks en zijn de tussengelegen bakken enkeldeks met gelijkvloerse instap.

Voor de reizigers die daar het meeste aan hebben (reizigers met beperkte mobiliteit, met fietsen, kinderwagens, enzovoorts) lijkt me dat veel praktischer omdat die zich toch vaker in het midden van het perron bevinden - daar zijn vaak de stijgpunten.

Maar dat zal meer een gevolg zijn van waar de elektrische apparatuur zoals omvormers zich bevindt, daar zal Alstom andere keuzes hebben gemaakt dan de andere partijen die deze hybride modellen ontwikkelen.


Bij een DD zit je zo goed als vast aan eindbalkons en NS zou dat niet meer willen ivm vluchtroute machinist.

Dat midden van het perron zegt ook niet zoveel. Op Asd staat een trein aan de a-zijde met z'n kont bij de westttunnel.

Maar de CTA's kunnen steeds meer, die zouden de vlakke instap ook kunnen gaan aangeven

 

27-08-2022 16:04:40
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ik neem aan dat de DD bakken een "vlakke instap" krijgen, alleen daarna zal je moeten dalen of stijgen naar je zitplaats.

 

27-08-2022 19:30:18
Marco
Marco
Quote
NIJMEGEN (27-08-2022 16:04:40):

Ik neem aan dat de DD bakken een "vlakke instap" krijgen, alleen daarna zal je moeten dalen of stijgen naar je zitplaats.


Daar zou ik niet van uit gaan: ik verwacht de balkonvloer op dezelfde hoogte als bij een VIRM/DDZ omdat je nou eenmaal boven het draaistel instapt. In landen met lage perrons kan je gelijkvloers instappen op de onderste verdieping, maar dat gaat bij 76 cm niet. Een extra vloerhoogte op 76 cm zou heel veel ruimte kosten.

Juist de enkelvloers bakken zitten er in voor de gelijkvloerse instap.

 

28-08-2022 01:32:40
BAKEMONO
BAKEMONO
Quote
icened200 (27-08-2022 14:14:28):

DDZ heeft een vermogen van 2340 KW. Zesdelige V-IRM--M heeft maximum vermogen van 2412 KW.

Zal de DD-NG een vergelijkbaar vermogen krijgen? Zien hoe ze de motoren verdelen over de trein.


Ik vind dit een betere vraag om ober te hebben ipv de baklengte/indeling en hoge/lage instap discussie opnieuw te voeren :/

 

28-08-2022 09:35:35
sneltram
sneltram

Zou je een dubbeldeks bak kunnen hebben zonder deuren? Dus een enkeldeks bak met gelijkvloerse instap met aan de uiteinde een vloer die geleidelijk oploopt naar de bakovergang en daarna een dubbeldeks bak zonder deuren, waardoor je zo efficiënt mogelijk de ruimte kunt indelen?

 

28-08-2022 10:38:26
DDZ7504
DDZ7504

Dat mag waarschijnlijk niet vanwege evacuatieregels, en het feit dat je dan enorme opstoppingen krijgt bij de deuren die er nog wel zijn. Dat laatste was een van de redenen dat NS ooit juist af wilde van dubbeldekkers, minder deuren per hoeveelheid stoelen betekent langere halteringen omdat het in-/uitstappen langer duurt.




DDZ in dienst, ik blij!
 

28-08-2022 10:46:49
phantom
phantom

Minder deuren betekend langer in en uitstappen ?
Gaat men er dan vanuit dat bij elke halte de trein volledig leeg loopt en volledig weer vol loopt met reizigers ?

Dan snap ik die beredenatie,maar we weten allemaal dat dat nooit gebeurt bij elke halte,hooguit op het begin of eindpunt.

Verder is het koffiedik kijken en afwachten wanneer de 1ste plaatjes naar buiten komen van het definitieve idee voor die trein.
Ik voorzie dat het op voorhand de schoonheidsprijs niet zal gaan winnen 😉

 

28-08-2022 11:27:23
VIRMm1
VIRMm1

Nee maar het is wel een feit dat op stations als Amsterdam en Utrecht heel veel mensen uitstappen maar ook weer instappen

 

28-08-2022 12:59:05 1
sjoerd
sjoerd

Als ik verder reis dan Amsterdam of Utrecht blijf ik meestal zitten.😉

 

28-08-2022 13:42:52
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (28-08-2022 10:46:49):

Minder deuren betekend langer in en uitstappen ?
Gaat men er dan vanuit dat bij elke halte de trein volledig leeg loopt en volledig weer vol loopt met reizigers ?

Dan snap ik die beredenatie,maar we weten allemaal dat dat nooit gebeurt bij elke halte,hooguit op het begin of eindpunt.


Niet bij elke halte nee, maar ook als de helft van de mensen uitstapt bij een bepaald station, krijg je opstoppingen bij deuren. En dat gebeurt in de spits altijd wel ergens met elke trein. Hoe minder deuren, hoe groter de opstoppingen bij de deuren die er wel zijn.




DDZ in dienst, ik blij!
 

28-08-2022 13:43:22
treinhobby
treinhobby
Quote
sneltram (28-08-2022 09:35:35):

Zou je een dubbeldeks bak kunnen hebben zonder deuren? Dus een enkeldeks bak met gelijkvloerse instap met aan de uiteinde een vloer die geleidelijk oploopt naar de bakovergang en daarna een dubbeldeks bak zonder deuren, waardoor je zo efficiënt mogelijk de ruimte kunt indelen?


Jazeker, Alstom levert dit ook, Link

Met hele korte tussenbakjes met alleen deuren en dubbeldeks bakken: Foto



Laatst bewerkt door treinhobby op 28-08-2022 13:48
 

28-08-2022 13:55:21 1
Vloktech
Vloktech

Wat een gedrochten! Er zullen best wel veel mensen in passen maar mooi gaat het niet worden!



Laatst bewerkt door Vloktech op 28-08-2022 14:08
 

28-08-2022 16:43:17
VIRMm1
VIRMm1

Tja, een GTW is ook niet perse mooi in dat opzicht maar de functie van een trein is mensen vervoeren en dat moet ie zo efficiënt en comfortabel mogelijk doen. Zo'n 'gedrocht' doet dat waarschijnlijk behoorlijk goed 😃

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-08-2022 17:00:35 1
Oldskool
Oldskool
Quote
Vloktech (28-08-2022 13:55:21):

Wat een gedrochten! Er zullen best wel veel mensen in passen maar mooi gaat het niet worden!


Ligt ook aan het design van de bestickering denk ik. 😉

 

28-08-2022 17:13:38
pascalgerr
pascalgerr
Quote
VIRMm1 (28-08-2022 16:43:17):

Tja, een GTW is ook niet perse mooi in dat opzicht maar de functie van een trein is mensen vervoeren en dat moet ie zo efficiënt en comfortabel mogelijk doen. Zo'n 'gedrocht' doet dat waarschijnlijk behoorlijk goed 😃


Om de GTW nou comfortabel te noemen... na 1.5 uur Maaslijn begint de boel toch wel zeer te doen. Zelfs in de 1e klas

 

28-08-2022 17:42:38
kleine_man
kleine_man
Quote
DDZ7504 (24-08-2022 18:31:51):
Quote
kleine_man (24-08-2022 16:49:45):

Omgekeerd is er ook, de kopbakken dubbeldeks en de tussenrijtuigen enkeldeks. Die worden nu geleverd aan Luxemburg en gaan vanaf 2024 de RE1/8/9 rijden rondom Bremen.


Dat is voor zover mij bekend Coradia Stream, niet Polyvalent.


Whoops sorry. Ik ben een beetje verdwaald in het Corodia Platform. 😜




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

28-08-2022 18:53:10
robert5591
robert5591
Quote
Vloktech (28-08-2022 13:55:21):

Wat een gedrochten! Er zullen best wel veel mensen in passen maar mooi gaat het niet worden!

't zou al beter zijn als er spoilers waren geplaatst om één daklijn te krijgen.

Maar ik denk niet dat dit treinen zijn voor perronhoogte 76cm dus we krijgen er denk ik niet mee te maken. Ik vermoed ook veel trapjes.

 

28-08-2022 19:47:08
JakeBlack
JakeBlack
Quote
Oldskool (28-08-2022 17:00:35):
Quote
Vloktech (28-08-2022 13:55:21):

Wat een gedrochten! Er zullen best wel veel mensen in passen maar mooi gaat het niet worden!


Ligt ook aan het design van de bestickering denk ik. 😉


In deze kleurstelling oogt de Omneo Premium er bijvoorbeeld al een stuk beter uit (naar mijn mening).

 

28-08-2022 20:21:03
AlexNL
AlexNL
Quote
robert5591 (28-08-2022 18:53:10):

Maar ik denk niet dat dit treinen zijn voor perronhoogte 76cm dus we krijgen er denk ik niet mee te maken. Ik vermoed ook veel trapjes.

Dit type trein is inderdaad ontworpen voor de Franse perronhoogte van 55cm. Ik verwacht dat het wel opgeschaald kan worden naar 76cm.

 

28-08-2022 22:16:16
PKP
PKP
Quote
Vloktech (28-08-2022 13:55:21):

Wat een gedrochten! Er zullen best wel veel mensen in passen maar mooi gaat het niet worden!


Ach, de NS koopt al langer geen echte treinen meer.

 

29-08-2022 08:17:53
icened200
icened200
Quote
PKP (28-08-2022 22:16:16):
Quote
Vloktech (28-08-2022 13:55:21):

Wat een gedrochten! Er zullen best wel veel mensen in passen maar mooi gaat het niet worden!


Ach, de NS koopt al langer geen echte treinen meer.


Kwestie van smaak. Het gaat erom dat de trein technisch goed is. Ze hoeven qua design niet eruit te zien als ETR 400/500. Betrouwbaarheid is belangrijker.

 

29-08-2022 09:14:22
hellfire
hellfire

Tegenwoordig is er een klein legertje van personen die filmpjes maken van treinen. Zo ook van de Omneo: Review Omneo Premium. De tekst in het fimpje is Engels, maar de beelden spreken voor zich.

Wat vrijwel meteen opvalt is dat de korte instapbakjes geen gelijkvloerse zitplekken hebben. In deze treinen zijn rolstoelgebruikers aangewezen op een rit op een krap balkon. Eventuele begeleiders moeten dan op een klapzitting zitten. Dit alles onder het genot van de geur van de nabije toiletten. Nu ik hierover nadenk, besef ik me dat het eigenlijk niet veel verschilt van hoe dat gaat in het huidige intercitymaterieel van de NS.

 

29-08-2022 09:17:29
geert
geert

Ach ja dit is al een hele vooruitgang, in de corail rijtuigen die hier voor dit spul een jaar of 40 hebben gereden, kon je met een kinderwagen of rolstoel niet eens naar binnen. Goed ook om je te realiseren dat gehandicaptenvervoer in Frankrijk anders is georganiseerd dan bij ons en niet per trein gaat. Dus de noodzaak is er ook niet en een kinderwagen of grote koffer kun je zo prima meenemen.

 

29-08-2022 11:59:43
selivio
selivio

Op minuut 18.30 van de video zie je gewoon 2 vaste stoelen voor rolstoelbegeleiders in de kopbak van de trein. Verder kan het aan mij liggen, maar ik krijg een heel erg plastic fantastic gevoel van die trein(kan te maken hebben natuurlijk dat alles glimmend blauw/grijs is).

 

29-08-2022 12:33:11
GerritJan
GerritJan
Quote
DDZ7504 (28-08-2022 13:42:52):
Quote
phantom (28-08-2022 10:46:49):

Minder deuren betekend langer in en uitstappen ?
Gaat men er dan vanuit dat bij elke halte de trein volledig leeg loopt en volledig weer vol loopt met reizigers ?

Dan snap ik die beredenatie,maar we weten allemaal dat dat nooit gebeurt bij elke halte,hooguit op het begin of eindpunt.


Niet bij elke halte nee, maar ook als de helft van de mensen uitstapt bij een bepaald station, krijg je opstoppingen bij deuren. En dat gebeurt in de spits altijd wel ergens met elke trein. Hoe minder deuren, hoe groter de opstoppingen bij de deuren die er wel zijn.


of ze stappen met zijn allen door 1 deur , zie je ook veel 😐

 

29-08-2022 12:34:30
GerritJan
GerritJan
Quote
pascalgerr (28-08-2022 17:13:38):
Quote
VIRMm1 (28-08-2022 16:43:17):

Tja, een GTW is ook niet perse mooi in dat opzicht maar de functie van een trein is mensen vervoeren en dat moet ie zo efficiënt en comfortabel mogelijk doen. Zo'n 'gedrocht' doet dat waarschijnlijk behoorlijk goed 😃


Om de GTW nou comfortabel te noemen... na 1.5 uur Maaslijn begint de boel toch wel zeer te doen. Zelfs in de 1e klas


we praten maar niet over de 1e klas stoelen bij vechtdal GTW'S....

 

29-08-2022 13:00:07
robert5591
robert5591
Quote
selivio (29-08-2022 11:59:43):

Op minuut 18.30 van de video zie je gewoon 2 vaste stoelen voor rolstoelbegeleiders in de kopbak van de trein. Verder kan het aan mij liggen, maar ik krijg een heel erg plastic fantastic gevoel van die trein(kan te maken hebben natuurlijk dat alles glimmend blauw/grijs is).


Tja. Het kan zijn dat Alstom deze heeft aangeboden, maar ze zijn het niet geworden

 

29-08-2022 13:03:46
Muizeneus
Muizeneus

Heeft weinig met DD_NG te maken maar vooruit: het (dis)domfort van GTW zit m naar mijn idee niet in de stoelen (die je overigens eenvoudig kunt vervangen) maar juist in die bak- en wielconfiguratie die het kapstokje was waaraan GTW dit draadje binnenkwam. Toen ik een paar maanden geleden met GTW over de Maaslijn stuiterde dacht ik met weemoed terug aan de stabiele Buffels met hun conventionele draaistelindeling....

Iemand enige ervaring hoe de OMNEO presteert qua rij-eigenschappen?

 

09-09-2022 05:51:24
DeadDevil1
DeadDevil1

In de rail magazine 18 is bekend gemaakt dat CAF de voorkeur heeft gekregen voor de bouw van de dd-ng https://youtu.be/8YBsFSnnUTI

 

09-09-2022 07:17:39 3
Rolffiej19
Rolffiej19

Volgens mij gaat het daar al een tijdje over in dit draadje hierboven ;)

 

23-11-2022 19:00:49
1991
1991

Hier een link naar de ontwerpen van Alstom en Stadler voor een combinatie intercity van enkel en dubbelbaks van een tender uit 2020 voor het Spaanse RENFE:

https://www.elespanol.com/invertia/observatorios/movilidad/20210331/nueva-generacion-trenes-cercanias-renfe/569973010_3.html#img_1

Vind de kop van die Alstom wel netjes, ben ondertussen wel benieuwd waar CAF mee komt :)



Laatst bewerkt door 1991 op 23-11-2022 19:10
 

23-11-2022 19:48:41
GerritJan
GerritJan
Quote
1991 (23-11-2022 19:00:49):

Hier een link naar de ontwerpen van Alstom en Stadler voor een combinatie intercity van enkel en dubbelbaks van een tender uit 2020 voor het Spaanse RENFE:

https://www.elespanol.com/invertia/observatorios/movilidad/20210331/nueva-generacion-trenes-cercanias-renfe/569973010_3.html#img_1

Vind de kop van die Alstom wel netjes, ben ondertussen wel benieuwd waar CAF mee komt :)


vind het best wel een lelijk trein, meer een treintype voor duitsland........ der staat in deze topic een eerste ontwerp van de DDNG, even terug zoeken. Bericht is door mij geplaatst.

 

23-11-2022 20:21:30
1991
1991

Die CAF kop op de impressie van GerritJan lijkt net of deze trein uit de jaren '70 gereviseerd is.. De RENFE Stadler vind ik meer Duits, en de kop van Alstom meer een strakkere doorontwikkelende kop van de Coradia Stream..



Laatst bewerkt door 1991 op 23-11-2022 20:42
 

23-11-2022 20:22:28
Dionysusnu
Dionysusnu

Het valt me op dat de dubbeldekbakken in dat artikel geen gelijkvloerse instap hebben. Hoe zit dat met de eisen van NS voor de DDNG?

 

23-11-2022 20:25:15
seinhuis
seinhuis

DDNG krijgt enkel- en dubbeldekker bakken.

De enkeldek wordt gelijkvloers met invaliden afdeling (vermoedelijk ook plek voor enkele fietsen).

Dubbeldekker bakken worden niet gelijkvloers.

 

23-11-2022 21:38:41
AlexNL
AlexNL

Gelijkvloerse instap in dubbeldeksbakken combineert niet met perrons op 76cm.

Met 55 cm is dat wel mogelijk, je stapt dan in op het benedendek.

 

23-11-2022 22:09:29
dennistd
dennistd

En vervolgens heb je nog een helling omlaag, die vaak best wel steil is. Voor een rolstoeler is dat ook niet al te handig denk ik....

 

23-11-2022 23:13:39
1991
1991

@Dionysusnu In welk artikel?

 


23-11-2022 23:53:25
Dionysusnu
Dionysusnu

Dat wat jij stuurde, en dan img_5: www.elespanol.com

 

24-11-2022 01:12:03
jor[D]1
jor[D]1
Quote
AlexNL (23-11-2022 21:38:41):

Gelijkvloerse instap in dubbeldeksbakken combineert niet met perrons op 76cm.

Met 55 cm is dat wel mogelijk, je stapt dan in op het benedendek.


Dat is maar net hoe het ontwerpen wordt. Skoda heeft dubbeldeks rijtuigen ontwikkeld met 76cm instap. Zijn ook nog eens drukdicht en geschikt voor 190(200)kmh.

Alle problemen met levering en toelating even daar gelaten.

 

24-11-2022 08:25:33
Marco
Marco
Quote
jor[D]1 (24-11-2022 01:12:03):
Quote
AlexNL (23-11-2022 21:38:41):

Gelijkvloerse instap in dubbeldeksbakken combineert niet met perrons op 76cm.

Met 55 cm is dat wel mogelijk, je stapt dan in op het benedendek.


Dat is maar net hoe het ontwerpen wordt. Skoda heeft dubbeldeks rijtuigen ontwikkeld met 76cm instap. Zijn ook nog eens drukdicht en geschikt voor 190(200)kmh.

Alle problemen met levering en toelating even daar gelaten.


Heb je daar een naam of een linkje van? Ik ben benieuwd hoe dat in elkaar zou moeten zitten.

 

24-11-2022 09:03:44
Daan!
Daan!

Heb je google?

 

24-11-2022 09:09:34 1
Oldskool
Oldskool

Geef gwoon antwoord i.p.v dit soort oneliners

 

24-11-2022 09:13:51 3
Marco
Marco
Quote
Daan! (24-11-2022 09:03:44):

Heb je google?


Zeker. Als ik op "Skoda double deck train 76 cm boarding" zoek krijg ik geen resultaten met een treinstel / rijtuig wat voldoet aan de beschrijving.

De rijtuigen voor Nürnberg - Ingolstadt lijken te voldoen aan de beschrijving drukdicht/190 km/h, maar die heeft geen deuren op 76 hoogte zo te zien; die zitten namelijk op de onderste verdieping. Ik zie nu wel dat ze een inklapbare hellingbaan hebben: "Bei einer Bahnsteighöhe von 760 Millimetern bieten die Wagen barrierefreie Einstiege,[9] der durch eine klappbare Überfahrtrampe realisiert wird."

Dus zo gek is het dan toch niet om te vragen welke bedoeld wordt?

 

24-11-2022 10:24:23
vrijgezel
vrijgezel
Quote
AlexNL (23-11-2022 21:38:41):

Gelijkvloerse instap in dubbeldeksbakken combineert niet met perrons op 76cm.

Met 55 cm is dat wel mogelijk, je stapt dan in op het benedendek.


De (latere) Twindexx rijtuigen hebben op het lage niveau de deuren op een hoogte van 600 mm BS bij de DBbpzf761 (met helling naar beneden bij perrons van 76 cm BS).
De DABpbzf762 heeft de deuren op 760mm BS en bij perrons van 76 cm Bs een gelijkvloerse instap (wel op het bovendek ter hoogte van de instapdeuren een op- en afgaande helling).
Bron: DB-Wagen uitgever GeraMond ISBN 978-3-86245-150-0

 

24-11-2022 10:27:16
vrijgezel
vrijgezel
Quote
Marco (24-11-2022 08:25:33):
Quote
jor[D]1 (24-11-2022 01:12:03):
Quote
AlexNL (23-11-2022 21:38:41):

Gelijkvloerse instap in dubbeldeksbakken combineert niet met perrons op 76cm.

Met 55 cm is dat wel mogelijk, je stapt dan in op het benedendek.


Dat is maar net hoe het ontwerpen wordt. Skoda heeft dubbeldeks rijtuigen ontwikkeld met 76cm instap. Zijn ook nog eens drukdicht en geschikt voor 190(200)kmh.

Alle problemen met levering en toelating even daar gelaten.


Heb je daar een naam of een linkje van? Ik ben benieuwd hoe dat in elkaar zou moeten zitten.


In "Reisezugwagen der DB AG seit 1994" op blz. 113 staan de Scoda Dosto's beschreven.
Uitgever is Transpress. ISBN 978-3-613-71507-3

 

24-11-2022 10:30:37
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Marco (24-11-2022 08:25:33):
Quote
jor[D]1 (24-11-2022 01:12:03):
Quote
AlexNL (23-11-2022 21:38:41):

Gelijkvloerse instap in dubbeldeksbakken combineert niet met perrons op 76cm.

Met 55 cm is dat wel mogelijk, je stapt dan in op het benedendek.


Dat is maar net hoe het ontwerpen wordt. Skoda heeft dubbeldeks rijtuigen ontwikkeld met 76cm instap. Zijn ook nog eens drukdicht en geschikt voor 190(200)kmh.

Alle problemen met levering en toelating even daar gelaten.


Heb je daar een naam of een linkje van? Ik ben benieuwd hoe dat in elkaar zou moeten zitten.


Zo snel alleen deze spec sheet van inno trans jaren terug.

https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201803/DSC_0384.jpg

De DB skoda dosto zijn 76cm. deur lijkt lager vanwege deur dicht heid.

Interieur fotos op vagonweb. https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/DB_NIM-Express.php

3 treden naar beneden dek. rolstoelplaats heeft een lange hellingbaan. Toilet zit tussen de smalle trappen. Coupe boven draia stellen is weer een 2 treetjes hoger.

 

24-11-2022 12:02:20
hellfire
hellfire
Quote
Marco (24-11-2022 08:25:33):
Quote
jor[D]1 (24-11-2022 01:12:03):

Dat is maar net hoe het ontwerpen wordt. Skoda heeft dubbeldeks rijtuigen ontwikkeld met 76cm instap. Zijn ook nog eens drukdicht en geschikt voor 190(200)kmh.

Alle problemen met levering en toelating even daar gelaten.


Heb je daar een naam of een linkje van? Ik ben benieuwd hoe dat in elkaar zou moeten zitten.


Ik had vanmorgen dezelfde vraag. Ik vond het volgende filmpje op YouTube: youtu.be

Als je op de link klikt, kom je rond tijdstip 25:00 uit. De filmer maakt dan een rondje over het balkon.

Mijn mening? Het getoonde balkon is ongeschikt voor rolstoelen en kinderwagens. Veel te krap en naar alle zitafdelingen is er een trap. Je kunt zonder trede de trein betreden, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik hoop voor mensen die niet kunnen lopen dat er op een andere plek in de trein een geschiktere ruimte is voor hen.

Edit: ik zie nu je vorige bericht met een link naar de foto's. Waar zouden ze dat rolstoeltoilet verstopt hebben? Die helling lijkt me smal, maar wellicht voldoet het aan bepaalde normen? Ik heb daar geen ervaring mee.



Laatst bewerkt door hellfire op 24-11-2022 12:06
 

24-11-2022 13:32:57 1
mro
mro

Hier een link naar een overzicht van het stuurstandrijtuig met hellingbaan en rolstoeltoilet op het benedendek.

 

24-11-2022 13:57:40
1991
1991

@Dionysusnu

Je ziet bij impressie 5 toch een rolstoel in de Alstom variant bij de enkeldeks gelijkvloers naar binnengaan, of zie je in de metalen vloerplaat bij de deur een verhoging?

https://s1.eestatic.com/2021/03/30/invertia/569955600_176938717_1706x960.jpg

 

13-12-2022 07:08:55 1
icened200
icened200

Krant van Wakker Nederland bericht over dat NS DD-IC:

www.telegraaf.nl

 

13-12-2022 07:24:41
treinfande
treinfande

En er is ook een nieuw persbericht van NS:

Link.

 

13-12-2022 07:51:57
gvttreinen
gvttreinen

Nr. 3201.... 😉

 

13-12-2022 08:10:19
martijn
martijn

Het is maar een impressie he, staat erbij. Denk dat het uiteindelijke uiterlijk van de stellen meer verschilt van dit plaatje dan het ICNG-nummertje dat erop is getekend.

 

13-12-2022 08:18:01 1
R1-2010
R1-2010

Zo bijzonder is een combinatie enkeltjes-dubbeldeks toch niet; ook de DDZ is in feite een enkeldeks-dubbeldeks combi 😉

 

13-12-2022 08:22:29
GerritJan
GerritJan
Quote
R1-2010 (13-12-2022 08:18:01):

Zo bijzonder is een combinatie enkeltjes-dubbeldeks toch niet; ook de DDZ is in feite een enkeldeks-dubbeldeks combi 😉


Grootste verschil zal zijn dat het gelijksvloer instap wordt en aan beide kanten enkeldeks. DDZ heeft maar 1 enkeldeks bak. Overigens dacht ik dat het hele DDZ vloot hiermee wordt vervangen... niet dus, ben benieuwd wat nog meer de DDZ gaat vervangen. De DDNG gaat ook niet de icm vervangen dus

 

13-12-2022 08:28:01
icened200
icened200
Quote
gvttreinen (13-12-2022 07:51:57):

Nr. 3201.... 😉


Die nummer heeft de eerste achtdelige ICNG-N al. 3401 lijk me toepasselijker.

 

13-12-2022 08:44:49
rick
rick
Quote
GerritJan (13-12-2022 08:22:29):
Quote
R1-2010 (13-12-2022 08:18:01):

Zo bijzonder is een combinatie enkeltjes-dubbeldeks toch niet; ook de DDZ is in feite een enkeldeks-dubbeldeks combi 😉


Grootste verschil zal zijn dat het gelijksvloer instap wordt en aan beide kanten enkeldeks. DDZ heeft maar 1 enkeldeks bak. Overigens dacht ik dat het hele DDZ vloot hiermee wordt vervangen... niet dus, ben benieuwd wat nog meer de DDZ gaat vervangen. De DDNG gaat ook niet de icm vervangen dus


Er staat dat DDNG een deel van de NS dubbeldekkers zal vervangen, specifiek het DDZ.

 

13-12-2022 08:45:12
broek53
broek53

Opvallend dat nadruk gelegd wordt op het sneller zijn. 160 km/h is een snelheid van niks: op het klassieke net heb je er niets aan. Voor de HSL zou het veel te langzaam zijn, maar ik denk niet dat ze HSL-geschikt zullen zijn.

 

13-12-2022 08:57:45
VIRMm1
VIRMm1

Nee, maar zullen uiteraard wel voorzien worden van ERTMS waarmee 160kmh gereden kan worden.

 

13-12-2022 09:18:51
cuneo56
cuneo56

Hoewel ik het rechtstreekse verband daartussen niet zie roept het wel de vraag op of er mogelijk plannen zijn om bij vervangen ATB door ETCS ook de baanvaksnelheid te verhogen?

 

13-12-2022 09:30:39
broek53
broek53

Zeker, maar op het klassieke net gaat de toegelaten snelheid vast niet zomaar omhoog. ERTMS doet daar niets aan angel



Laatst bewerkt door broek53 op 13-12-2022 09:31
 

13-12-2022 09:36:26 1
diesels
diesels
Quote
gvttreinen (13-12-2022 07:51:57):

Nr. 3201.... 😉


Wat het ook wordt, blij als ze toch af zouden stappen van witte nummers op geel (hoewel helaas de 3303 dat dus ook al heeft...)

 

13-12-2022 11:33:21
thom
thom
Quote
GerritJan (13-12-2022 08:22:29):

Overigens dacht ik dat het hele DDZ vloot hiermee wordt vervangen... niet dus, ben benieuwd wat nog meer de DDZ gaat vervangen. De DDNG gaat ook niet de icm vervangen dus


Er staat een deel van de dubbeldekkers van NS, waarbij tussen haakjes vermeld staat dat het specifiek dus om DDZ gaat en dus niet om VIRM wat NS ook nog heeft ;)

Gaat ook prima, 60 stellen DDNG tov 51 stammen DDZ.



Laatst bewerkt door thom op 13-12-2022 11:35
 

13-12-2022 11:45:03
martijn
martijn

50 😉

 

13-12-2022 11:51:16
vrijgezel
vrijgezel
Quote
thom (13-12-2022 11:33:21):
Quote
GerritJan (13-12-2022 08:22:29):

Overigens dacht ik dat het hele DDZ vloot hiermee wordt vervangen... niet dus, ben benieuwd wat nog meer de DDZ gaat vervangen. De DDNG gaat ook niet de icm vervangen dus


Er staat een deel van de dubbeldekkers van NS, waarbij tussen haakjes vermeld staat dat het specifiek dus om DDZ gaat en dus niet om VIRM wat NS ook nog heeft ;)

Gaat ook prima, 60 stellen DDNG tov 51 stammen DDZ.


49 stammen DDZ zijn er nog; de stam met volgnummer 7524 of 7624 is niet meer te vormeren.

 

13-12-2022 12:14:32
yappa
yappa

Dat is dan gedurende de ochtend aangepast.
Qua aantallen treinen lijkt dat een logische vervanging, maar bij ieder DDZ viertje of zesje dat je vervangt door DDNG gaat er één rijtuigverdieping verloren. Tenminste, aannemend dat er alleen enkeldeks DDNG kopbakken komen. Gaat dat dan nog passen, of gaat iedere trein dan toch wat kleiner worden?

 

13-12-2022 12:21:18
Muizeneus
Muizeneus

Men heeft nog ruim 5 jaar de tijd om de bakkennorm aan te passen naar 2x DDNG-4 per HC😃

 

13-12-2022 12:32:17
broek53
broek53
Quote
yappa (13-12-2022 12:14:32):

Dat is dan gedurende de ochtend aangepast.
Qua aantallen treinen lijkt dat een logische vervanging, maar bij ieder DDZ viertje of zesje dat je vervangt door DDNG gaat er één rijtuigverdieping verloren. Tenminste, aannemend dat er alleen enkeldeks DDNG kopbakken komen. Gaat dat dan nog passen, of gaat iedere trein dan toch wat kleiner worden?


Kennelijk worden het in DD-NG zitplaatsen waarbij je een schoenlepel moet hanteren 😉, althans: het persbericht rept van 30.000 plaatsen en het DDZ heeft er om en nabij 23.000, zlefs inclusief klapzittingen.

@ edit: ik zag over het hoofd dat er 10 zeswagenstellen DD-NG meer gebouwd worden dan het aantal zesjes DDZ. Dat lijkt al een heel stuk minder krap.



Laatst bewerkt door broek53 op 13-12-2022 12:41
 

13-12-2022 14:44:44
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
broek53 (13-12-2022 09:30:39):

Zeker, maar op het klassieke net gaat de toegelaten snelheid vast niet zomaar omhoog. ERTMS doet daar niets aan angel


Op de baanvakken met B1 bovenleiding zal het bij 140 km/h blijven, zolang de baanstabiliteit het toelaat tenminste. Snap niet waarom zo op die 160 km/h wordt gefocust. Veel modern NS materieel had ook al 160 km/h kunnen rijden, als ATB-EG dat had toegelaten.

Met de enkeldeks kopbakken lijkt het logisch daar de aandrijving te concentreren. Dus ben benieuwd hoeveel aangedreven assen DD-NG gaat krijgen. Twee aangedreven assen per kopbak zou genoeg zijn voor een viertje en zes voor een zesje. Zelf zou ik voor acht kiezen (en een zandstrooier), omdat zowel VIRM als DDZ ondanks de draaistroommotoren problemen heeft bij glad spoor.

 

13-12-2022 15:27:21
marciekemp
marciekemp
Quote
R-E-Mg (13-12-2022 14:44:44):
Quote
broek53 (13-12-2022 09:30:39):

Zeker, maar op het klassieke net gaat de toegelaten snelheid vast niet zomaar omhoog. ERTMS doet daar niets aan angel


Op de baanvakken met B1 bovenleiding zal het bij 140 km/h blijven, zolang de baanstabiliteit het toelaat tenminste. Snap niet waarom zo op die 160 km/h wordt gefocust. Veel modern NS materieel had ook al 160 km/h kunnen rijden, als ATB-EG dat had toegelaten.

Met de enkeldeks kopbakken lijkt het logisch daar de aandrijving te concentreren. Dus ben benieuwd hoeveel aangedreven assen DD-NG gaat krijgen. Twee aangedreven assen per kopbak zou genoeg zijn voor een viertje en zes voor een zesje. Zelf zou ik voor acht kiezen (en een zandstrooier), omdat zowel VIRM als DDZ ondanks de draaistroommotoren problemen heeft bij glad spoor.


Een zandstrooier zou ik niet te veel op hopen, dat zijn namelijk levensgevaarlijke dingen die de detectie kunnen laten wegvallen bij verkeerd gebruik, tenminste zo ziet de veiligheidstaliban ze vooral graag.

 

13-12-2022 15:55:36
1991
1991

Geven de digitale borden aan de zijkant het nog aantal beschikbare zitplaatsen aan?

 

13-12-2022 15:57:48
Frontier
Frontier
Quote
Muizeneus (13-12-2022 12:21:18):

Men heeft nog ruim 5 jaar de tijd om de bakkennorm aan te passen naar 2x DDNG-4 per HC😃


Of er zijn tegen die tijd helemaal geen HC's meer wellicht, nog gemakkelijker.

 

13-12-2022 16:15:55
vrijgezel
vrijgezel
Quote
R-E-Mg (13-12-2022 14:44:44):
Quote
broek53 (13-12-2022 09:30:39):

Zeker, maar op het klassieke net gaat de toegelaten snelheid vast niet zomaar omhoog. ERTMS doet daar niets aan angel


Op de baanvakken met B1 bovenleiding zal het bij 140 km/h blijven, zolang de baanstabiliteit het toelaat tenminste. Snap niet waarom zo op die 160 km/h wordt gefocust. Veel modern NS materieel had ook al 160 km/h kunnen rijden, als ATB-EG dat had toegelaten.

Met de enkeldeks kopbakken lijkt het logisch daar de aandrijving te concentreren. Dus ben benieuwd hoeveel aangedreven assen DD-NG gaat krijgen. Twee aangedreven assen per kopbak zou genoeg zijn voor een viertje en zes voor een zesje. Zelf zou ik voor acht kiezen (en een zandstrooier), omdat zowel VIRM als DDZ ondanks de draaistroommotoren problemen heeft bij glad spoor.


IRM en DDZ (eigenlijk het vroegere mDDM) hebben op zich genoeg vermogen, maar kunnen het niet "kwijt" en al helemaal niet als het spoor nat is; het heeft snel de neiging door te slippen. IRM heeft egenlijk te weinig aangedreven draaistellen; meer aangedreven draaistellen met per draaistel dan een kleiner vermogen had beter voldaan omdat de krachten beter verdeeld worden. mDDM is eigelijk hetzelfde als een lok met rijtuigen; de tractie zit daar op één plek en niet zoals bij "echte" treinstellen verdeeld over de hele trein (uitgezonderd ICM).
Hoewel ik de specificaties nog niet gezien heb, zullen de enkeldeks (kop)rijtuigen beide draaistellen aandrijving krijgen.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 13-12-2022 16:16
 

13-12-2022 17:28:59
VIRMm1
VIRMm1
Quote
cuneo56 (13-12-2022 09:18:51):

Hoewel ik het rechtstreekse verband daartussen niet zie roept het wel de vraag op of er mogelijk plannen zijn om bij vervangen ATB door ETCS ook de baanvaksnelheid te verhogen?


Op de Hanzelijn kan er wel 160 gereden worden toch?

 

13-12-2022 17:34:43
AlexNL
AlexNL
Quote
Frontier (13-12-2022 15:57:48):

Of er zijn tegen die tijd helemaal geen HC's meer wellicht, nog gemakkelijker.


Als je goed kijkt naar de impressie zoals deze is gedeeld door NS, zie je dat er op elke deur een camera is gericht. Dat is iets dat gebruikelijk is bij modern materieel in het Verenigd Koninkrijk, zodat de trein kan rijden met eenmansbediening.

Of die camera's er daadwerkelijk gaan komen valt te bezien (het is tenslotte slechts een impressie, en andere Civity's hebben zulke camera's) maar dat ze ingetekend zijn vind ik opvallend. Op de toenmalige impressies van SNG zaten ze namelijk niet.

 

13-12-2022 18:07:11
michaben
michaben
Quote
VIRMm1 (13-12-2022 17:28:59):

Op de Hanzelijn kan er wel 160 gereden worden toch?


Maar daar gaat al ICNG rijden. DDNG zal het in eerste instantie moeten hebben van Ut - Asb en Hm - Hrt. Hfd - Ledn - Gvm is ook 160km/u maar daar wordt voorlopig nog geen ERTMS aangelegd dus heb je er niets aan. Voor de rest van het land is er meer dan alleen ERTMS nodig om de snelheid te kunnen verhogen.

 

13-12-2022 18:23:49 2
broek53
broek53

Het is sowieso ietwat propaganda, want bijna al het bestaande materieel van NS kan 160.

 

13-12-2022 18:50:44
Marco
Marco
Quote
broek53 (13-12-2022 18:23:49):

Het is sowieso ietwat propaganda, want bijna al het bestaande materieel van NS kan 160.


Nadat DDNG DDZ heeft vervangen, kan alles het :)

Maar goed, het zou natuurlijk zonde zijn om materieel te kopen wat geen 160 zou kunnen. Dan schreeuwen we allemaal moord en brand.

En ooit ligt overal ERTMS, en ooit zijn de klassieke betonnen bovenleidingen uit de jaren 50 vervangen. Dan alleen die verrekte baanstabiliteit nog...

 

13-12-2022 18:58:00
rick
rick
Quote
broek53 (13-12-2022 18:23:49):

Het is sowieso ietwat propaganda, want bijna al het bestaande materieel van NS kan 160.


Op Beneluxspoor las ik net dat bij de Flow-VIRM de snelheid wordt teruggebracht naar 140 en dat ICNG vanwege de aslast geen 200 km/u op de Hanzelijn mag rijden. Nu weet ik niet in hoeverre dat klopt maar 160 met DD-NG lijkt me dan ook optimistisch.

 

13-12-2022 19:44:53
cuneo56
cuneo56
Quote
VIRMm1 (13-12-2022 17:28:59):
Quote
cuneo56 (13-12-2022 09:18:51):

Hoewel ik het rechtstreekse verband daartussen niet zie roept het wel de vraag op of er mogelijk plannen zijn om bij vervangen ATB door ETCS ook de baanvaksnelheid te verhogen?


Op de Hanzelijn kan er wel 160 gereden worden toch?


Dat zal niet veranderen als t.z.t. ETCS baseline 2 door baseline 3 wordt vervangen.( en ATB daar verdwijnt)

 

13-12-2022 20:02:30
VIRMm1
VIRMm1
Quote
rick (13-12-2022 18:58:00):
Quote
broek53 (13-12-2022 18:23:49):

Het is sowieso ietwat propaganda, want bijna al het bestaande materieel van NS kan 160.


Op Beneluxspoor las ik net dat bij de Flow-VIRM de snelheid wordt teruggebracht naar 140 en dat ICNG vanwege de aslast geen 200 km/u op de Hanzelijn mag rijden. Nu weet ik niet in hoeverre dat klopt maar 160 met DD-NG lijkt me dan ook optimistisch.


Ik heb hier ergens op somda ooit gelezen dat er geen 200kmh gereden wordt omdat de lijn er niet naar wordt onderhouden?

 

13-12-2022 20:05:28
timtrein
timtrein
Quote
vrijgezel (13-12-2022 16:15:55):
IRM en DDZ (eigenlijk het vroegere mDDM) hebben op zich genoeg vermogen, maar kunnen het niet "kwijt" en al helemaal niet als het spoor nat is; het heeft snel de neiging door te slippen. IRM heeft egenlijk te weinig aangedreven draaistellen; meer aangedreven draaistellen met per draaistel dan een kleiner vermogen had beter voldaan omdat de krachten beter verdeeld worden. mDDM is eigelijk hetzelfde als een lok met rijtuigen; de tractie zit daar op één plek en niet zoals bij "echte" treinstellen verdeeld over de hele trein (uitgezonderd ICM).

Oorspronkelijk bestonden zowel DDAR als DD-IRM ook uit drietjes en viertjes, in plaats van nu viertjes en zesjes. Dat maakt het natuurlijk veel moeilijker om het vermogen effectief op het spoor te zetten.

 

13-12-2022 22:18:45 1
DjDaan111
DjDaan111
Quote
rick (13-12-2022 18:58:00

Op Beneluxspoor las ik net dat bij de Flow-VIRM de snelheid wordt teruggebracht naar 140


Waar ik eerst dacht huh dat lijkt me wel heel sterk ben ik gaan zoeken naar cabine foto's en inderdaad, in VIRMm2/3 stellen zit in de cabine een sticker 140 in plaats van 160 bij VIRMm1.