13-04-2020 15:56:29
anton_
anton_
Quote
waalkade (ma 13 apr 2020 12:29:43 https://www.somda.nl/forum/23213/p724533/): Desnoods de perrons maar wat langer.
Helaas zijn die op een aantal locaties juist korter gemaakt een paar jaar geleden ( van ICM15 naar ICM12 )
 

13-04-2020 18:07:48
sjoerd
sjoerd
Korter gemaakt op enkele plaatsen, maar de afgelopen maanden zowat overal her-ingemeten en te kort bevonden. Bijna alle perronlengten staan nu ook op de WVK en BVS-tekeningen; ook deze maand weer veel correcties, waarbij de perronlengte veelal wat meters korter is dan voorheen.  

13-04-2020 18:15:39
Trainplaza
Trainplaza
Ik denk dat die Z55000'en voor het Nederlandse spoor een prima oplossing zouden zijn %02%  

14-04-2020 13:01:58
luytjes
luytjes
Ah kijk, naast een ambassadeur van Siemens hebben we er nu ook een van Bombardier.  


14-04-2020 13:13:09
sjoerd
sjoerd
Het zijaanzicht van een enkel/dubbeldekker als die van Bombardier doet wel rommelig aan met al die hoogteverschillen. %03% Daar is een volledige stam DD-AR zeer strak bij vergeleken.
De ontwerpers mogen er wel extra moeite in steken om voor een Nederlandse versie een strak uiterlijk geheel te verkrijgen. Ook de invloed van de standaard instaphoogte in Nederland zal daarbij nog een punt van aandacht zijn.
 

14-04-2020 13:26:15
hellfire
hellfire
Eens, maar de beschildering doet ook veel. De Franse intercity-versie ziet er een stuk rustiger uit: https://tinyurl.com/qk925dj

Laatst bewerkt door hellfire op 14-04-2020 13:26
 

14-04-2020 14:18:59
Trainplaza
Trainplaza
Ik denk dat NS haar treinen niet zozeer bestelt op uiterlijk, maar op functionaliteit (in hoeverre voldoet een ontwerp aan de wensen en eisen). En uiteindelijk zal geld ook wel een rol spelen.

Quote
hellfire (di 14 apr 2020 13:26:15 https://www.somda.nl/forum/23213/p724611/): Ah kijk, naast een ambassadeur van Siemens hebben we er nu ook een van Bombardier.


Ik ben op zich helemaal niet zo'n fan van Bombardier. Maar ik denk dat dit ontwerp (als hij aangepast zou kunnen worden naar perrons van 76cm) heel geschikt is omdat er relatief veel capaciteit is en alle deuren dan gelijkvloers zijn (niet alleen de kopbakken).
 

14-04-2020 14:30:34
bacr
bacr
Het is maar hoe je het leest of interpreteert; in de tender wordt wel degelijk gemeld dat het NS-design/uitstraling op de trein toepasbaar moet zijn. Daarmee is het uiterlijk van de trein dus ook onderdeel geworden van de beslissing richting het bestelproces.... %02%  

14-04-2020 14:42:49
seinhuis
seinhuis
Quote
Berk24 (vr 28 feb 2020 20:14:37 https://www.somda.nl/forum/23213/p722304/): Jullie vergeten nog de Stadler KISS

https://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_KISS


Onlangs dat ik een grote FLIRT/Stadler liefhebber ben en weet dat Stadler in staat is om heel snel treinen af te leveren (en wat is mooier om een FLIRT en KISS bij elkaar te zetten) denk ik niet dat NS hiervoor gaat kiezen.

Stadler wilt een trein zo standaard mogelijk afleveren, terwijl NS graag de treinen volgens hun wensen wilt hebben.

Tevens is KISS gemaakt voor stoptrein dienst, al wordt het bij sommige vervoerders als intercity ingezet.
 

14-04-2020 14:54:35 1
daniel81
daniel81
Quote
seinhuis (di 14 apr 2020 14:42:49 https://www.somda.nl/forum/23213/p724619/):

Stadler wilt een trein zo standaard mogelijk afleveren, terwijl NS graag de treinen volgens hun wensen wilt hebben.



Hoe kom je daarbij? Als er één fabrikant gespecialiseerd is in maatwerk voor vervoerders, is het wel Stadler. Kijk maar eens wat voor 'niche-producten' van deze firma er in Zwitserland rondrijden.

Dat de NS Flirt een standaardproduct is en niet is aangepast aan de wensen van NS zelf is een eigen keuze van NS geweest, omdat ze zsm nieuwe treinen wilden hebben en zodoende geen vertraging wilden door aanvullende ontwerpwerkzaamheden.
 

14-04-2020 18:13:44
luytjes
luytjes
Quote
seinhuis (di 14 apr 2020 14:42:49 https://www.somda.nl/forum/23213/p724619/): Tevens is KISS gemaakt voor stoptrein dienst, al wordt het bij sommige vervoerders als intercity ingezet.

Dat onderscheid is er bij de standaard producten al vrijwel niet meer en ik denk dat ze er bij NS ook niet meer zo naar kijken. Alstom levert de Coradia Stream in Italië als regionale trein voor 160 km/h, maar een 200 km/h IC-versie voor NS is geen probleem. Van de Flirt en de Kiss bestaan beide varianten, evenals de Bombardier Omneo (Z 55500/Z 56500) en voor de Desiro HC geldt verwacht ik hetzelfde. En dan vraagt NS nog niet eens om 200 km/h.

Laatst bewerkt door luytjes op 14-04-2020 19:06
 

14-04-2020 19:07:27
AlexNL
AlexNL
Van de Stadler FLIRT rijden er ook gewoon intercityversies rond in bijvoorbeeld Noorwegen, Zweden en Polen. Kijk maar eens naar de treinen van MTRX (voorheen MTR Express), dat zou ik toch echt geen stoptrein noemen.  

14-04-2020 21:22:57
DDZ7504
DDZ7504
De techniek van het laatste decennium maakt dat het verschil tussen stop- en sneltreinen qua daadwerkelijke materieeltypes vrijwel is verdwenen. Het enige wat een FLIRT of SNG ervan weerhoudt een IC-trein te zijn is het kleurtje op dit moment.


DDZ in dienst, ik blij!
 

14-04-2020 23:14:04
AlbertP
AlbertP
En de stoelen een Sprinter heeft meer staanplaatsen (in ieder geval vergeleken met enkeldeks IC-materieel.)  

14-04-2020 23:21:54
gkw1969
gkw1969
Quote
DDZ7504 (di 14 apr 2020 21:22:57 https://www.somda.nl/forum/23213/p724642/): De techniek van het laatste decennium maakt dat het verschil tussen stop- en sneltreinen qua daadwerkelijke materieeltypes vrijwel is verdwenen. Het enige wat een FLIRT of SNG ervan weerhoudt een IC-trein te zijn is het kleurtje op dit moment.

Nou, er zit nog wel een flink comfort verschil tussen de huidige sprinters en het gereviseerde IC mat.
Ik zit liever geen 1,5 tot 2 uur op hoge snelheid ineen SNG.
Een Flirt is dan wat comfortabeler, maar in mijn ogen ook niet geschikt voor de lange afstand.
 

14-04-2020 23:31:56
Frontier
Frontier
Tussen een FLIRT en DDZ/VIRMm zit ook niet bijster veel verschil naar mijn mening, beiden ook geen IC's waar je nou voor je lol 1,5 tot 2 uur in gaat zitten, althans niet in de tweede klasse.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-04-2020 08:05:48
BasSNG2001
BasSNG2001
Ik heb de afgelopen zes maanden tussen Dordrecht Zuid en Tilburg pendelen twee keer noodgedwongen omgereisd via Roosendaal. Het stuk Roosendaal - Tilburg had ik beide keren DDZ. Voor de korte en middellange afstand voldoet het prima. Ongereviseerd VIRM1 had echter comfortabeler stoelen. In dat soort stellen heb ik een paar jaar terug nog naar Maastricht en Amsterdam gereisd voor dagtrips.


#DiscoverEU
 

15-04-2020 10:44:23
seinhuis
seinhuis
Wat mij op valt is dat in deze corona tijd (niemand weet hoe lang dit gaat duren), voorspelling op een economische krimp van 7,5% en het voorspelling dat werknemers (meer of gedeeltelijk) thuiswerken het nieuwe normaal gaat worden toch de aanbesteding eruit wordt gegooid.  

15-04-2020 10:53:31
b2py
b2py
Wat valt je nu precies op want ik snap je niet. Als je zegt door uitval van vervoersvraag zal bestelling geannuleerd worden lijkt mij dat wat onwaarschijnlijk. Materieel verouderd en bereikt ongeacht een crisis haar einde levensduur, wat wel zou kunnen is dat de omvang van de bestelling afneemt. Het KiM heeft toevallig vanochtend een analyse de deur uitgedaan hierover: https://www.kimnet.nl/actueel/nieuws/2020/04/15/coronacrisis-rem-op-wegverkeer

Het gaat dan wel over wegverkeer maar vaak zijn trends tussen weg- en treinvervoer vrij synchroon.
 

15-04-2020 11:24:40
sjoerd
sjoerd
Met dit verschil, dat we de komende maanden (maar ook niet heel veel langer) genoeg zullen hebben aan het aantal rijbanen op de snelwegen, maar dat het spoorwegnetwerk al voor de coranacrisis aan de grens zat van de capaciteit, en dat er dus nogal wat overbelast-verklaringen bestaan.
We moeten nog maar afwachten in hoeverre de huidige situatie zal leiden tot structurele veranderingen, zoals vaker thuiswerken en niet voor de lol op reis gaan. Nadenken is altijd goed, maar voorspellingen doen is wat anders. Net als die 7,5 % economisch verlies. Een paar dingen gaan even een beetje anders, maar dat zal niet lang duren. Ook in de zakenwereld vallen klappen, maar die zouden toch wel gevallen zijn.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-04-2020 11:25
 

15-04-2020 13:44:46
broek53
broek53
Quote
seinhuis (wo 15 apr 2020 10:44:23 https://www.somda.nl/forum/23213/p724664/): Wat mij op valt is dat in deze corona tijd (niemand weet hoe lang dit gaat duren), voorspelling op een economische krimp van 7,5% en het voorspelling dat werknemers (meer of gedeeltelijk) thuiswerken het nieuwe normaal gaat worden toch de aanbesteding eruit wordt gegooid.
Nou, dat zou je mogelijk kunnen verwachten als er nieuw materieel zou worden aangeschaft alleen vanwege vervoergroei, maar dit materieel is grotendeels bedoeld voor het vervangen van DDZ en de jongste series ICM. De omvang van de uiteindelijke bestelling zal ongetwijfeld mee-ademen op de ontwikkelingen en de verwachtingen inzake de vervoergroei of -krimp en misschien zelfs nog wat uitgesteld worden, maar eruit gegooid zeker niet.
 

15-04-2020 17:11:54
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (wo 15 apr 2020 13:44:46 https://www.somda.nl/forum/23213/p724674/): %maar dit materieel is grotendeels bedoeld voor het vervangen van DDZ en de jongste series ICM.


Dat was ook mijn voorspelling/gedachte. ICNG gaat naar mijn eigen inschatting niet rijden op trajecten waar het niet de HSL op hoeft. Hierdoor vervangt ICNG slechts een deel van het ICM en vervangt DDNG al het DDZ en sowieso het overige deel van het ICM.
Kun je dit bevestigen Broek of is dit ook een eigen inschatting van jou?
 

15-04-2020 17:23:44
AlexNL
AlexNL
Nieuw materieel moet er toch komen, het is niet alsof je DDZ en de jongste ICMms nog 20+ jaar op de baan kunt houden. Technisch zou dat misschien nog wel haalbaar zijn, maar dan blijf je met gebrekkige toegankelijkheid zitten. Dat lossen ICNG en DDNG in ieder geval deels op (totdat ook VIRM is afgevoerd).  

15-04-2020 17:37:32
michaben
michaben
De capaciteit van ICR, ICM en DDZ bij elkaar is groter dan wat de basisorders van ICNG en DDNG bieden. Er zal dus sowieso nog een vervolgorder moeten komen, maar bij zowel ICNG als DDNG zijn opties beschikbaar die als het goed is nog jaren open blijven staan. De NS kan dus wachten met de definitieve keuze tot ze de prijs weten van DDNG en dan op basis daarvan een overwogen keuze maken.

Op het eerste oog lijkt de ICNG een vrij dure trein te zijn, als ik naar de aanschafprijs kijk in verhouding met het aantal zitplaatsen dan lijkt de Bombardier Omneo voor flink minder verkocht te worden. In dat geval kan het zijn dat de NS straks kiest om ook op trajecten die met enkeldekstreinen volstaan toch dubbeldekkers in te zetten.
 

01-03-2021 17:44:10
icened200
icened200

Deze Coradia Stream Duplex zou een kandidaat kunnen zijn om de DDZ en de oudste V - IRM - M te vervangen:

www.bing.com

Zou mooi zijn als het op klassiek spoor gekoppeld kan rijden met een ICNG. Vergelijkbaar met een TGV Reseau die gekoppeld met Euroduplex/TGV Duplex kan rijden. Waardoor op bepaalde drukke delen gekoppeld gereden kan worden. En op rustige delen een enkele ICNG (Duplex).

 

03-03-2022 09:50:13
GerritJan
GerritJan
Quote
icened200 (01-03-2021 17:44:10):

Deze Coradia Stream Duplex zou een kandidaat kunnen zijn om de DDZ en de oudste V - IRM - M te vervangen:

www.bing.com

Zou mooi zijn als het op klassiek spoor gekoppeld kan rijden met een ICNG. Vergelijkbaar met een TGV Reseau die gekoppeld met Euroduplex/TGV Duplex kan rijden. Waardoor op bepaalde drukke delen gekoppeld gereden kan worden. En op rustige delen een enkele ICNG (Duplex).


Ze hebben het alweer veranderd qua uiterlijk als ik me niet vergis

https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/1/alstom-supply-new-coradia-stream-trains-db-regio

 

03-03-2022 09:53:49
aarclay
aarclay

Gewoon een verzoekje vanuit Duitsland. De Denen hebben ook weer een aangepaste kop bedacht.

 

12-05-2022 10:09:15
Kaiii
Kaiii

'Alstom to supply 130 Coradia Stream trains to SFBW in Germany'

https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/5/alstom-supply-130-coradia-stream-trains-sfbw-germany

Bij de link is ook een uitgebreide impressie video van het extrerieur en interieur te vinden van de Coradia HC! Lijkt mij dat van dit type een vrij modulaire keuze gemaakt kan worden met 2 dubbelbaks en 3 enkel, waar de NS waarschijnlijk voor een 4 dubbelbak en 1 enkel zou voor gaan..



Laatst bewerkt door Kaiii op 12-05-2022 10:13
 

12-05-2022 13:50:21
AlexNL
AlexNL

Ik betwijfel of er dan genoeg vermogen is, voor zover mij bekend zit bij de Stream HC alle tractie-apparatuur in de enkeldeks bakken (net als bij de Desiro HC).

Een set-up met DD-ED-DD-ED-DD lijkt me waarschijnlijker.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-05-2022 14:18:50
BVisser
BVisser

Een set-up waarbij de beide kopbakken hoe dan ook enkeldeks zijn lijkt me heel erg waarschijnlijk.

 

12-05-2022 14:52:21
AlbertP
AlbertP

Waarom zouden dit specifiek de kopbakken moeten zijn?

Ik denk overigens niet dat er stellen van 5 bakken komen, de NS heeft 105 en 160 m besteld als lengtes en dat komt vrijwel precies overeen met 4 en 6 bakken Desiro HC / Stream HC. Ze zijn daarmee net iets korter dan de ICNG-V en -VIII (110 en 165 m, resp.), die lengte uitsparen door het gebruik van jakobsdraaistellen.

Bij 4 bakken is zowel E-D-D-E als D-E-E-D mogelijk. Beide varianten lijken mogelijk, ik zie een dubbeldeks kopbak in dat persbericht van Alstom, terwijl de treinstellen voor de CFL met enkeldeks kopbakken geleverd worden.

Misschien heeft de NS nog een voorkeur of de rolstoel- en fietsenplaatsen wel of niet in een kopbak komen. In het huidige IC-materieel zitten de rolstoelplaatsen niet in kopbakken, de fietsenplaatsen (m.u.v. DDZ) wel.



Laatst bewerkt door AlbertP op 12-05-2022 14:54
 

12-05-2022 15:09:13
treinfan
treinfan

Volgens mij bedoel je 'uitgevraagd' in plaats van 'besteld', want van een bestelling is voor zover ik weet nog geen sprake.

 

12-05-2022 15:19:32
BVisser
BVisser
Quote
AlbertP (12-05-2022 14:52:21):

Waarom zouden dit specifiek de kopbakken moeten zijn?


Vanwege de discussie rond reizigers die bij drukte op balkons staan tegen cabinedeuren. Bij enkeldeks kun je dat voorkomen door die balkons niet direct achter cabines te plaatsen, zie SLT en SNG. Daarom zit bij beide de eerste klas ook direct achter de cabines.

 

12-05-2022 15:38:00
AlbertP
AlbertP

Bedankt, ik begrijp het probleem maar had nog niet op het forum gezien dat dit een discussiepunt was. Een 6-delig treinstel zou dan zoiets als E-D-D-E-D-E worden, als de helft van de bakken enkeldeks moet zijn voor genoeg vermogen.

Quote
treinfan (12-05-2022 15:09:13):

Volgens mij bedoel je 'uitgevraagd' in plaats van 'besteld', want van een bestelling is voor zover ik weet nog geen sprake.


Ja dat bedoel ik inderdaad, ik had het over de aanbesteding.

 

12-05-2022 16:42:31
icened200
icened200
Quote
AlbertP (12-05-2022 14:52:21):

Waarom zouden dit specifiek de kopbakken moeten zijn?

Ik denk overigens niet dat er stellen van 5 bakken komen, de NS heeft 105 en 160 m besteld als lengtes en dat komt vrijwel precies overeen met 4 en 6 bakken Desiro HC / Stream HC. Ze zijn daarmee net iets korter dan de ICNG-V en -VIII (110 en 165 m, resp.), die lengte uitsparen door het gebruik van jakobsdraaistellen.

Bij 4 bakken is zowel E-D-D-E als D-E-E-D mogelijk. Beide varianten lijken mogelijk, ik zie een dubbeldeks kopbak in dat persbericht van Alstom, terwijl de treinstellen voor de CFL met enkeldeks kopbakken geleverd worden.

Misschien heeft de NS nog een voorkeur of de rolstoel- en fietsenplaatsen wel of niet in een kopbak komen. In het huidige IC-materieel zitten de rolstoelplaatsen niet in kopbakken, de fietsenplaatsen (m.u.v. DDZ) wel.


Kan Alstom de Coradia Stream altijd op wens van de klant maken? In dit geval de NS. NS zal met de DD-NG een aantal specificaties gaan opgeven zoals ze dat in 2014 bij de ICNG deden.

 

12-05-2022 16:48:51
AlbertP
AlbertP

Ik heb net betoogd dat Alstom al met beide varianten bezig is (als we de renders op hun eigen site mogen geloven), dus het hangt af van wat de NS bestelt.

In de openbare documenten van de aanbesteding (www.tenderned.nl) vind ik niets over de specifieke indeling van de trein, alleen dat het een mix van enkel- en dubbeldeks moet zijn.

 

12-05-2022 17:18:38
BVisser
BVisser

Het zou mij hogelijk verbazen als dat treinen worden met balkons direct achter cabines.

 

12-05-2022 20:58:49
AlexNL
AlexNL
Quote
AlbertP (12-05-2022 14:52:21):

Bij 4 bakken is zowel E-D-D-E als D-E-E-D mogelijk. Beide varianten lijken mogelijk, ik zie een dubbeldeks kopbak in dat persbericht van Alstom, terwijl de treinstellen voor de CFL met enkeldeks kopbakken geleverd worden.


Dat is niet zo. De CFL Stream HC heeft de originele Stream-neus, en op de eerste impressies was er niet meer te zien dan de neus. De eerste stellen zijn inmiddelds gebouwd en die zijn toch echt gebouwd met een dubbeldeks kopbak, zie bijvoorbeeld [LU] Close to the home: Alstom Coradia Stream HC for CFL crossing France – Railcolor News.

De reden hiervoor is denk ik een praktische: bij de Desiro HC, en bij de "FLIRT HC" die Stadler voor Renfe gaat bouwen, zit alle tractieapparatuur in de enkeldeks kopbakken. De tussenliggende bakken zijn niet aangedreven. Bij de Stream HC lijkt het erop dat Alstom ervoor heeft gekozen om het juist om te draaien, de kopbakken zijn waarschijnlijk niet aangedreven.

 

13-05-2022 07:47:26
BasSNG2001
BasSNG2001

De positionering van de tractie-apparatuur hoeft niet per se een ding te zijn. Maar met de lagevloertreinstellen van tegenwoordig is het op het dak plaatsen van de apparatuur bijna een must. Dat kan vrijwel alleen in de enkeldeks bakken, temeer omdat je anders in het gedrang komt met het omgrenzingsprofiel.




#DiscoverEU
 

13-05-2022 08:48:39
Marco
Marco
Quote
BasSNG2001 (13-05-2022 07:47:26):

De positionering van de tractie-apparatuur hoeft niet per se een ding te zijn. Maar met de lagevloertreinstellen van tegenwoordig is het op het dak plaatsen van de apparatuur bijna een must. Dat kan vrijwel alleen in de enkeldeks bakken, temeer omdat je anders in het gedrang komt met het omgrenzingsprofiel.


Nouja, in de bak kan natuurlijk ook nog. Zoals de Flirt, Kiss of de VIRM dat hebben.

 

13-05-2022 09:18:02
AlbertP
AlbertP
Quote
AlexNL (12-05-2022 20:58:49):

Dat is niet zo. De CFL Stream HC heeft de originele Stream-neus, en op de eerste impressies was er niet meer te zien dan de neus. De eerste stellen zijn inmiddelds gebouwd en die zijn toch echt gebouwd met een dubbeldeks kopbak, zie bijvoorbeeld [LU] Close to the home: Alstom Coradia Stream HC for CFL crossing France – Railcolor News.


Ik ging uit van deze afbeelding: www.alstom.com

Er lijkt sowieso nog een coupé tussen het balkon en de deur van de machinist te zijn, waarmee dat probleem ook is opgelost.

 

13-05-2022 10:11:58
R-E-Mg
R-E-Mg

Alle Stream HC's tot nu toe lijken als 'Tiefeinstieg', dus met de deuren op de onderverdieping, te zijn gebouwd. NS heeft tot nu toe alleen nog 'Hocheinstieg' dubbeldekkers gehad, dus met de deuren boven de draaistellen. 'Hocheinstieg' zou efficienter zijn qua ruimtegebruik en een hogere in-/uitstap snelheid geven, doordat je de passagiers direct over de twee dekken verdeeld, in plaats van dat de bovendekpassagiers op weg naar boven een 180 graden draai moeten maken.

Gelijkvloerse instap is met beide varianten onhandig. 'Hocheinstieg' kan überhaupt niet gelijkvloers, 'Tiefeinstieg' alleen met een schuin lopende vloer, wat ook ten koste van de ruimte op het bovendek gaat. Dit is mogelijk ook de belangrijkste reden voor de enkeldeks rijtuigen, omdat je dan vrij bent in de vloerhoogte tussen de draaistellen.

 

13-05-2022 10:51:05
AlbertP
AlbertP

De gelijkvloerse instap met Nederlandse perrons moet in de enkeldeksrijtuigen komen, volgens de aanbesteding.

 

13-05-2022 13:40:29
R-E-Mg
R-E-Mg

Er stond inderdaad in dat de treinstellen geschikt moeten zijn voor 76cm perrons en dat de enkeldeksrijtuigen een gelijkvloerse instap moesten hebben.

Uit de publiek beschikbare informatie volgt geen voorkeur of eis voor een hoge of lage instap voor de dubbeldeks rijtuigen. Dat de Stream HC en de Desiro HC tot nu toe allemaal een lage instap hebben/gaan krijgen wil niet zeggen dat de DD-NG dat ook zal krijgen. Een van de andere eisen is 'Het treinstel heeft een interieurindeling, deurposities en deurbreedte die snelle toegang en uitgang bieden'. Aan die eis kan je het beste voldoen met een hoge instap.

 

14-05-2022 12:49:22
AlexNL
AlexNL

En anders is er nog altijd het Franse OMNEO-ontwerp, waarbij de dubbeldeksbakken helemaal geen deuren hebben (behalve de kopbakken) en al het in- en uitstappen gebeurt via korte enkeldeks tussenbakken.

Of het in- en uitstappen daar nou echt sneller van wordt valt nog te bezien.

 

14-05-2022 13:44:28
icened200
icened200
Quote
AlexNL (14-05-2022 12:49:22):

En anders is er nog altijd het Franse OMNEO-ontwerp, waarbij de dubbeldeksbakken helemaal geen deuren hebben (behalve de kopbakken) en al het in- en uitstappen gebeurt via korte enkeldeks tussenbakken.

Of het in- en uitstappen daar nou echt sneller van wordt valt nog te bezien.


OMNEO was een ontwerp van Bombardier. Maar Bombardier is grotendeels overgenomen door Alstom. Levert Alstom nog wel OMNEO trein?

 

14-05-2022 14:04:41
yappa
yappa

www.alstom.com

ja hoor, wordt nog gewoon aangeprezen op de website van Alstom.
De overname van Bombardier werd afgerond in januari 2021, en aan het einde van dat jaar werd een nieuwe order voor Omneo treinen aangekondigd:

2021/12/alstom-provide-trains-and-maintenance-support-marseille-nice-regional">www.alstom.com



Laatst bewerkt door yappa op 14-05-2022 14:06
 

14-05-2022 14:05:00
aarclay
aarclay

Ja hoor:

railway-news.com

Al zou het mij niets verbazen als ze deze productielijn op den duur zullen schrappen.

 

14-05-2022 14:06:36
yappa
yappa

😜

 

24-08-2022 10:08:56
aarclay
aarclay

Inmiddels heeft NS meer bekend gemaakt over de DD-NG:
nieuws.ns.nl

NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant CAF S.A. aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen.

In een notedop:

  • Vier treinbouwers (overige niet genoemd) deden mee in de race
  • Andere partijen kunnen nog in beroep gaan, dus er is nog weinig over bekend
  • Geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur
  • Basisorder van 30 dubbeldekkers van vier rijtuigen lang en 30 dubbeldekkers van zes rijtuigen lang.
  • Eind dit jaar meer bekend als het contract getekend wordt.
  • Treinen rijden in 2028

Kortom een verrassing. Want ik geloof dat de verwachtingen naar de Desiro HC, Alstom Coradia HC en Stadler (FLISS of KIRT, je snapt me wel) gingen. En CAF heeft voor zover ik kan zien nog geen dubbeldekstrein in zijn portfolio.

Heeft iemand een idee op welk platform van CAF dit gebouwd zou kunnen worden? In ieder geval moet het een nieuw ontwerp zijn, gebaseerd zijn op een beproefde basis. (om Fyra flops te voorkomen)



Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2022 10:17
 

24-08-2022 10:32:11
henri1972
henri1972

Wat ziet NS toch in die Spanjaarden?

 

24-08-2022 10:35:22
MaxBB
MaxBB
Quote
henri1972 (24-08-2022 10:32:11):

Wat ziet NS toch in die Spanjaarden?


NS lift mee op de pakjesboot, voor de tweede keer... :P

 

24-08-2022 10:37:44
Daan!
Daan!
Quote
henri1972 (24-08-2022 10:32:11):

Wat ziet NS toch in die Spanjaarden?


Die scoren de meeste punten. En dat hangt af van welk gewicht aan welke onderdelen worden gehangen.

 

24-08-2022 10:39:33
Oldskool
Oldskool
Quote
henri1972 (24-08-2022 10:32:11):

Wat ziet NS toch in die Spanjaarden?


Wat is er mis met die Spanjaarden?

 


24-08-2022 10:40:12
marciekemp
marciekemp

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...



Laatst bewerkt door marciekemp op 24-08-2022 10:40
 

24-08-2022 10:43:03
DDZ7504
DDZ7504

Welk nieuw materieel heeft geen problemen gehad?




DDZ in dienst, ik blij!
 

24-08-2022 10:43:46
aarclay
aarclay
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:39:33):
Quote
henri1972 (24-08-2022 10:32:11):

Wat ziet NS toch in die Spanjaarden?


Wat is er mis met die Spanjaarden?


Niks. Die bouwen een goede zilveren vloot. SNG valt reuze mee. (ik heb het dan even niet over de stoel). In het begin waren er wat kinderziekten, maar dat heb je overal wel bij. Blijkbaar was het voor de NS prima om enkele jaren geleden nog eens 88 stellen te bestellen.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2022 10:45
 

24-08-2022 10:47:46
bacr
bacr

CAF heeft onlangs wel wat treinontwerpen en fabrieken overgenomen van Alstom, waaronder de Coradia Polyvalent. Kan zo niet meteen vinden of daar ook de Coradia Duplex en de Coradia HC onder vallen en/of dat er een dubbeldeks-variant van de Polyvalent in ontwikkeling is.

Past natuurlijk vast goed bij de Coradia Stream, de Alstom-familie waartoe ook de ICNG behoort.



Laatst bewerkt door bacr op 24-08-2022 10:48
 

24-08-2022 10:51:10
Oldskool
Oldskool
Quote
marciekemp (24-08-2022 10:40:12):

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)

 

24-08-2022 10:56:17
mtlx
mtlx
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):
Quote
marciekemp (24-08-2022 10:40:12):

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


En OBIS wordt niet eens door CAF geleverd, maar is een product dat NS zelf uitgekozen heeft.

 

24-08-2022 11:01:27
aarclay
aarclay
Quote
bacr (24-08-2022 10:47:46):

CAF heeft onlangs wel wat treinontwerpen en fabrieken overgenomen van Alstom, waaronder de Coradia Polyvalent. Kan zo niet meteen vinden of daar ook de Coradia Duplex en de Coradia HC onder vallen en/of dat er een dubbeldeks-variant van de Polyvalent in ontwikkeling is.

Past natuurlijk vast goed bij de Coradia Stream, de Alstom-familie waartoe ook de ICNG behoort.

Enkel het Coradia Polyvalent-platform, het Bombardier TALENT3-platform en de productielocatie in het Franse Reichshoffen zijn overgenomen door CAF.

Ik zie het nog wel gebeuren dat de CAF Polyvalent het type zal worden voor een dubbel- en enkeldeks trein, en dat je toch overeenkomsten gaat krijgen met de Alstom treinen.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2022 11:05
 

24-08-2022 11:07:53
aarclay
aarclay
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):
Quote
marciekemp (24-08-2022 10:40:12):

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


Bedoel je dat de klok gereset wordt als de trein aan de kant gezet wordt?
Zulke dingetjes alt wel te fixxen. Al is het maar een kwestie van een ntp-check bij opstarten of om de zoveel tijd, of zorgen dat de spanning behouden blijft. Niks mis met de SNG en CAF.

 

24-08-2022 11:12:32
Oldskool
Oldskool
Quote
mtlx (24-08-2022 10:56:17):
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):
Quote
marciekemp (24-08-2022 10:40:12):

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


En OBIS wordt niet eens door CAF geleverd, maar is een product dat NS zelf uitgekozen heeft.


Weet ik. Had het even iets beter moeten omschrijven dat het echt enige onderdeel van SNG de OBIS-CCU is.

 

24-08-2022 12:21:30
henri1972
henri1972
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:39:33):
Quote
henri1972 (24-08-2022 10:32:11):

Wat ziet NS toch in die Spanjaarden?


Wat is er mis met die Spanjaarden?


Ik zeg niet dat er iets mis is maar ik verbaas me erover dat er steeds voor CAF wordt gekozen, zowel door NS als GVB als U-OV.

 

24-08-2022 12:31:33
mren
mren

Ze doen blijkbaar een beter aanbod dan de concurrentie.

 

24-08-2022 12:52:39
BVisser
BVisser
Quote
henri1972 (24-08-2022 12:21:30):
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:39:33):
Quote
henri1972 (24-08-2022 10:32:11):

Wat ziet NS toch in die Spanjaarden?


Wat is er mis met die Spanjaarden?


Ik zeg niet dat er iets mis is maar ik verbaas me erover dat er steeds voor CAF wordt gekozen, zowel door NS als GVB als U-OV.


Steeds? Dit is voor NS pas de tweede keer. NS bepaalt de spelregels maar als ze in Spanje er in slagen om de beste aanbieding te doen zijn zij de gelukkige. Waarbij het overigens geoorloofd is om bepaalde partijen bij voorbaat uit te sluiten. Maar daar moet je uiteraard gegronde redenen voor hebben. Deze gunning is trouwens niet definitief, andere gegadigden krijgen sowieso de gelegenheid om bezwaar te maken. De zogenaamde Alcateltermijn.

 

24-08-2022 13:05:21
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
aarclay (24-08-2022 11:01:27):
Quote
bacr (24-08-2022 10:47:46):

CAF heeft onlangs wel wat treinontwerpen en fabrieken overgenomen van Alstom, waaronder de Coradia Polyvalent. Kan zo niet meteen vinden of daar ook de Coradia Duplex en de Coradia HC onder vallen en/of dat er een dubbeldeks-variant van de Polyvalent in ontwikkeling is.

Past natuurlijk vast goed bij de Coradia Stream, de Alstom-familie waartoe ook de ICNG behoort.

Enkel het Coradia Polyvalent-platform, het Bombardier TALENT3-platform en de productielocatie in het Franse Reichshoffen zijn overgenomen door CAF.

Ik zie het nog wel gebeuren dat de CAF Polyvalent het type zal worden voor een dubbel- en enkeldeks trein, en dat je toch overeenkomsten gaat krijgen met de Alstom treinen.


CAF kan natuurlijk altijd nog samen de trein gaan bouwen met Alstom :P

 

24-08-2022 13:31:23
aarclay
aarclay
Quote
Rolffiej19 (24-08-2022 13:05:21):
Quote
aarclay (24-08-2022 11:01:27):
Quote
bacr (24-08-2022 10:47:46):

CAF heeft onlangs wel wat treinontwerpen en fabrieken overgenomen van Alstom, waaronder de Coradia Polyvalent. Kan zo niet meteen vinden of daar ook de Coradia Duplex en de Coradia HC onder vallen en/of dat er een dubbeldeks-variant van de Polyvalent in ontwikkeling is.

Past natuurlijk vast goed bij de Coradia Stream, de Alstom-familie waartoe ook de ICNG behoort.

Enkel het Coradia Polyvalent-platform, het Bombardier TALENT3-platform en de productielocatie in het Franse Reichshoffen zijn overgenomen door CAF.

Ik zie het nog wel gebeuren dat de CAF Polyvalent het type zal worden voor een dubbel- en enkeldeks trein, en dat je toch overeenkomsten gaat krijgen met de Alstom treinen.


CAF kan natuurlijk altijd nog samen de trein gaan bouwen met Alstom :P


Maar mag dat wel tijdens Europese aanbesteding? Of zijn daar nog regeltjes voor?

SLT werd ook gebouwd door zowel Siemens als Bombardier.

 

24-08-2022 14:11:13
AlexNL
AlexNL

De aanbesteding voor wat de ICE 4 is geworden werd gewonnen door Siemens maar 30% van het werk werd uitgevoerd door Bombardier als onderaannemer.

De MS08 van NMBS is een Siemenstrein maar NMBS heeft afgedwongen dat deze deels in de Bombardier-vestiging in Brugge werd gebouwd.

 

24-08-2022 15:24:04
icened200
icened200

Er staat dat er bij totaal 300 bakken 30.000 zitplaatsen zijn.

Dat is iets meer dan de V-IRM--M. En dan moet er ook een rijtuig met gelijkvloerse instap zijn.

Hoe willen ze dat ontwerpen?

 

24-08-2022 15:28:10
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


SNG een prima trein? Leg eens uit. Flirt rommel? Leg eens uit.

 

24-08-2022 15:38:10
michaben
michaben
Quote
icened200 (24-08-2022 15:24:04):

Er staat dat er bij totaal 300 bakken 30.000 zitplaatsen zijn.

Dat is iets meer dan de V-IRM--M. En dan moet er ook een rijtuig met gelijkvloerse instap zijn.

Hoe willen ze dat ontwerpen?


Ouderwetse capaciteitsknallers? Een DDAR/ICR combo bestaande uit mABk+B+ABv+ABv+B+Bvk haalt die gemiddeld 100 zitplaatsen per bak ruim.

 

24-08-2022 16:37:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened200 (24-08-2022 15:24:04):

Er staat dat er bij totaal 300 bakken 30.000 zitplaatsen zijn.

Dat is iets meer dan de V-IRM--M. En dan moet er ook een rijtuig met gelijkvloerse instap zijn.

Hoe willen ze dat ontwerpen?


In de virm verlies je ook veel ruimte door apparatuur in de bak zelf (zoals in de mbv's) en de balkons zijn behoorlijk groot maar hebben relatief gezien weinig zitplaatsen.

Als je erin slaagt alle apparatuur op of onder de enkeldeksrijtuigen te verstoppen dan kun je in de dubbeldeksrijtuigen heel veel stoelen kwijt

 

24-08-2022 16:49:45
kleine_man
kleine_man

De Polyvalent heeft een variant waarbij de kopbakken enkeldeks zijn en de tussenrijtuigen dubbeldeks. Die worden nu in Frankrijk geleverd rondom Parijs. Omgekeerd is er ook, de kopbakken dubbeldeks en de tussenrijtuigen enkeldeks. Die worden nu geleverd aan Luxemburg en gaan vanaf 2024 de RE1/8/9 rijden rondom Bremen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

24-08-2022 18:05:22
Marco
Marco
Quote
icened200 (24-08-2022 15:24:04):

Er staat dat er bij totaal 300 bakken 30.000 zitplaatsen zijn.

Dat is iets meer dan de V-IRM--M. En dan moet er ook een rijtuig met gelijkvloerse instap zijn.

Hoe willen ze dat ontwerpen?


DDZ heeft ook meer capaciteit dan VIRM, terwijl de mDDM behoorlijk weinig capaciteit heeft (48 voor de modernisering, nu waarschijnlijk minder ivm de upgrade naar IC).

 

24-08-2022 18:31:51
DDZ7504
DDZ7504
Quote
kleine_man (24-08-2022 16:49:45):

Omgekeerd is er ook, de kopbakken dubbeldeks en de tussenrijtuigen enkeldeks. Die worden nu geleverd aan Luxemburg en gaan vanaf 2024 de RE1/8/9 rijden rondom Bremen.


Dat is voor zover mij bekend Coradia Stream, niet Polyvalent.




DDZ in dienst, ik blij!
 

24-08-2022 18:55:50
Marco
Marco

In de aanbesteding werd gevraagd om treinen van ca. 105 en 160 meter. Nu bekend is dat het viertjes en zesjes worden, kun je dus afleiden dat het "klassieke" baklengtes van 26,5 'm worden. Dat betekent dus: Geen Jacobsdraaistellen, en geen innovatieve concepten als de Regio2N.

 

24-08-2022 19:05:09
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):
Quote
marciekemp (24-08-2022 10:40:12):

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


De meermaals spontaan afvallende dakplaten en openspringende deuren in de rijdende dienst zijn onderhand nochtans geen kinderziektes meer.. Versnelling is niet-sprinterwaardig, trein kan niet fatsoenlijk uitrollen, comfort vergelijkbaar met een moderne tram, reeds lekkages vastgesteld, et cetera. Troep, dat is het.

 

24-08-2022 19:24:17 2
MCN-GVC
MCN-GVC

En dan heb je het alleen nog maar over defecten en de grote problemen, laat staan doordacht design, materiaal- en bouwkwaliteit. Soms breken deurhendels gewoon af in je hand. Als je al kijkt naar hoe slecht de mcn deur vaak aansluit op de deurpost, soms zonder ruimte, soms kan je hand er doorheen. Zelfs de beeldschermen hebben led's die de mcn half verblinden 's-nachts (bij bv. VIRM zit dit onder de overhangende bovenrand van het dashboard), om nog maar niet te beginnen over de slecht doordachte led's die de cabine verlichten om de mcn info te geven over: de hoeveelheid ruitenwisservloeistof. Personeel is idd ook niet al te enthousiast over de SNG en over de aankondeging van DDNG van CAF. De bijnaam voor SNG is imiddels 'Spaanse Troep'.

Dat terzijde. Op een gedeelde foto gaat het idd om normale bakken op eigen draaistellen. Waarvan de middenbakken dubbeldeks zijn. Ontwerp van de kop ziet er wel mooi uit. Net als bij de SNG een led strip onderin de frontsein units. Dit vind ik zelf mooi, maar als het net als bij SNG weggelaten word, is er niet veel bijzonders aan.



Laatst bewerkt door MCN-GVC op 24-08-2022 19:29
 

24-08-2022 19:45:01
aarclay
aarclay
Quote
kleine_man (24-08-2022 16:49:45):

De Polyvalent heeft een variant waarbij de kopbakken enkeldeks zijn en de tussenrijtuigen dubbeldeks. Die worden nu in Frankrijk geleverd rondom Parijs.


Bedoel je niet de OMNEO van Bombardier?
Ik zit al te kijken op diverse sites, zoals RailColorNews maar ik zie geen enkel- en dubbeldeks variant van de Polyvalent. Enkel enkeldeks.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2022 19:49
 

24-08-2022 20:20:27
GerritJan
GerritJan

Er gaan foto's rond van een 'tijdelijk' ontwerp van de DDNG.

 

24-08-2022 20:25:23
aarclay
aarclay

Zeker uitgelekt bij een ontwerpbureau, net als (vermoedelijk van) fromatob met hun ICNG Mireo?



Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2022 21:17
 

24-08-2022 22:31:36 1
AlexNL
AlexNL
Quote
MCN-GVC (24-08-2022 19:24:17):

En dan heb je het alleen nog maar over defecten en de grote problemen, laat staan doordacht design, materiaal- en bouwkwaliteit. (...)


Nog eentje voor je lijst: ik heb het nu in meerdere SNGs, soms ook stellen die nog geen anderhalf jaar in dienst zijn, meegemaakt dat ik een dof bonkgeluid hoorde van de rugleuning zodra ik op de stoel ging zitten, en ik voelde de leuning een beetje naar achteren gaan.

Ik heb het vermoeden dat de stoelen waarbij ik dat had (meervoud, verschillende stellen) al behoorlijk aan het slijten zijn.

 

24-08-2022 22:57:52
Oldskool
Oldskool
Quote
Ysbergsla (24-08-2022 19:05:09):
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):
Quote
marciekemp (24-08-2022 10:40:12):

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


De meermaals spontaan afvallende dakplaten en openspringende deuren in de rijdende dienst zijn onderhand nochtans geen kinderziektes meer.. Versnelling is niet-sprinterwaardig, trein kan niet fatsoenlijk uitrollen, comfort vergelijkbaar met een moderne tram, reeds lekkages vastgesteld, et cetera. Troep, dat is het.


Sorry, maar heb nog niet 1x van het door jou genoemde problemen aan de hand gehad. En uitrollen kan prima. In de sprintdiensten zit zoveel speling, dat je aardig je best moet doen om vertraging te rijden.

 

24-08-2022 23:01:53
Oldskool
Oldskool
Quote
kiekkiek (24-08-2022 15:28:10):
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


SNG een prima trein? Leg eens uit. Flirt rommel? Leg eens uit.

SNG: Heb er nog nooit problemen mee gehad. Sleutel erin, beproevingen (indien nodig) doen, en gaan met dat spul.

Flirt: Zit positie is niet fijn, bediening idem en die dodeman is ook twijfelachtig. Let wel, dat is mijn persoonlijke mening hè... waar de ene met dit spul weg loopt, loop ik er liever met een boog omheen.

 

24-08-2022 23:13:56
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Oldskool (24-08-2022 22:57:52):
Quote
Ysbergsla (24-08-2022 19:05:09):
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):
Quote
marciekemp (24-08-2022 10:40:12):

NS is de weg helemaal kwijt... dat blijkt wel als je dubbeldekkers bij CAF gaat bestellen, terwijl de SNG ook al zo'n enorm succesnummer is...

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


De meermaals spontaan afvallende dakplaten en openspringende deuren in de rijdende dienst zijn onderhand nochtans geen kinderziektes meer.. Versnelling is niet-sprinterwaardig, trein kan niet fatsoenlijk uitrollen, comfort vergelijkbaar met een moderne tram, reeds lekkages vastgesteld, et cetera. Troep, dat is het.


Sorry, maar heb nog niet 1x van het door jou genoemde problemen aan de hand gehad. En uitrollen kan prima. In de sprintdiensten zit zoveel speling, dat je aardig je best moet doen om vertraging te rijden.


Wil je nu zeggen dat je dat ding comfortabel vindt? Het is met stip de meest oncomfortable trein. Spijkerhard geveerd en gedempt, zeer lawaaiig en een beroerde ergonomie.
Die CAF treinstellen in het VK idem. 't Is niks.

 

24-08-2022 23:16:52
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Oldskool (24-08-2022 23:01:53):
Quote
kiekkiek (24-08-2022 15:28:10):
Quote
Oldskool (24-08-2022 10:51:10):

SNG is een prima trein, elk probleem wordt door CAF direct opgepakt en zo snel als maar mogelijk is opgelost. Meer en deel is softwarematig. Alleen die OBIS CCU is geen goed ding. Daar zit een constructiefout is, aldus medewerker MBN. Ik doe liever dienst op een SNG dan op die overgewaardeerde FLIRT rommel van Stadler ;)


SNG een prima trein? Leg eens uit. Flirt rommel? Leg eens uit.

SNG: Heb er nog nooit problemen mee gehad. Sleutel erin, beproevingen (indien nodig) doen, en gaan met dat spul.

Flirt: Zit positie is niet fijn, bediening idem en die dodeman is ook twijfelachtig. Let wel, dat is mijn persoonlijke mening hè... waar de ene met dit spul weg loopt, loop ik er liever met een boog omheen.


SNG rijdt inderdaad, maar hoe. 3x niks.
Die dodeman van Flirt is inderdaad waardeloos, maar de zitpositie beter instelbaar dan bij SNG.
Over naar DD-NG maar weer? ;-)

 

24-08-2022 23:48:29
Oldskool
Oldskool

En zo zie je maar, iedereen heeft zo z'n eigen bevindingen en belevingen.

Prima voorstel om weer verder te gaan speculeren over DD-NG 👍

 

24-08-2022 23:58:39
aarclay
aarclay
Quote
Oldskool (24-08-2022 23:01:53):

Flirt: Zit positie is niet fijn, bediening idem en die dodeman is ook twijfelachtig. Let wel, dat is mijn persoonlijke mening hè... waar de ene met dit spul weg loopt, loop ik er liever met een boog omheen.


Flirt was ook een spoedje. Deze is zoveel mogelijk vanaf de plank geleverd. Volgens mij is het OBIS-bedienscherm (niet het systeem) zelfs door Stadler of een derde partij ontwikkeld.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-08-2022 23:59
 

25-08-2022 01:04:42 2
BAKEMONO
BAKEMONO

De reacties lopen snel uit de hand. Ik vind het vooral intrressant om het over de bakindeling te hebben van het 6-delige stel. Ook de dubbele deuren vallen mij weer op. Ik ging er weer vanuit dat men koos voor enkele deuren ivm snelheden door tunnels in de verre toekomst. Maar goed deze artist impression zal vast veel verschillen hebben met het definitief ontwerp. Daarnaast keek ik naar de draaistellen. Ik denk niet dat dat nog verandert naar jakobsdraaistellen. Wat is handiger qua deurindeling?



Laatst bewerkt door BAKEMONO op 25-08-2022 01:07


Can I VIRM you?
 

25-08-2022 06:05:36
Rolffiej19
Rolffiej19

Dubbele duren is geen probleem hoor het wordt geen drukdichte trein zoals de ICNG ;)

 

25-08-2022 09:48:37
Muizeneus
Muizeneus

Bij dubbeldekkers hebben een lager aantal brede deuren de voorkeur boven smallere deuren, waarvan je er dan meer nodig zou hebben. Dit omdat elke deur ook een trappartij betekent, en dat zijn ruimtevreters

 

25-08-2022 10:13:30
robert5591
robert5591

Terwijl een viertje van dit type redelijk symmetrisch kan zijn (EDDE) kan dat bij een zesje niet (EDDEDE). Dat wordt dus lastig voor reizgers die de vlakke instap nodig hebben.

 

25-08-2022 10:22:29
Daan!
Daan!

Wie zegt dat een zesje niet EDDDDE wordt?

 

25-08-2022 11:55:12
phantom
phantom
Quote
Marco (24-08-2022 18:55:50):

In de aanbesteding werd gevraagd om treinen van ca. 105 en 160 meter. Nu bekend is dat het viertjes en zesjes worden, kun je dus afleiden dat het "klassieke" baklengtes van 26,5 'm worden. Dat betekent dus: Geen Jacobsdraaistellen, en geen innovatieve concepten als de Regio2N.


Ik vraag me af waarom men toch aan die 2 lengtes blijft vasthouden,wat is er zo heilig aan 6 bakken trein en 4 bakken trein ??

De beredenatie bij moeten verlengen tot spits trein mag t max 10 bakken zijn,das een leuk argument, maar dat bereik je ook door 5 bakken treinen te maken en er daar 2 van te koppelen.

Dus vanwaar die heilige combi 4 en 6 bakken ?

Die ontsnapte tekening op facebook,wat moet je daar nou van zeggen,t lijkt enigzins op een kameel met 2 bulten in het midden,maar fraai is het niet en het nut van zo'n combinatie snap ik ook niet.
Sprake van een dubbeldekker trein is er niet,het is niet geheel dubbeldeks,het lijkt meer op een "normaal treinstel" waar men 2 verkeerde rijtuigen tijdelijk heeft ingepropt om zitplaatsen te winnen voor de spits 🤨

 

25-08-2022 12:01:53
MaxBB
MaxBB

Je hebt denk ik nog niet meegekregen dat de enkeldekse bakken van een gelijkvloerse instap worden voorzien.

 

25-08-2022 12:10:06
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (25-08-2022 11:55:12):
Quote
Marco (24-08-2022 18:55:50):

In de aanbesteding werd gevraagd om treinen van ca. 105 en 160 meter. Nu bekend is dat het viertjes en zesjes worden, kun je dus afleiden dat het "klassieke" baklengtes van 26,5 'm worden. Dat betekent dus: Geen Jacobsdraaistellen, en geen innovatieve concepten als de Regio2N.


Ik vraag me af waarom men toch aan die 2 lengtes blijft vasthouden,wat is er zo heilig aan 6 bakken trein en 4 bakken trein ??

De beredenatie bij moeten verlengen tot spits trein mag t max 10 bakken zijn,das een leuk argument, maar dat bereik je ook door 5 bakken treinen te maken en er daar 2 van te koppelen.

Dus vanwaar die heilige combi 4 en 6 bakken ?

Die ontsnapte tekening op facebook,wat moet je daar nou van zeggen,t lijkt enigzins op een kameel met 2 bulten in het midden,maar fraai is het niet en het nut van zo'n combinatie snap ik ook niet.
Sprake van een dubbeldekker trein is er niet,het is niet geheel dubbeldeks,het lijkt meer op een "normaal treinstel" waar men 2 verkeerde rijtuigen tijdelijk heeft ingepropt om zitplaatsen te winnen voor de spits 🤨


Omdat 5 bakken voor sommige treinen te veel is en voor sommige treinen te weinig, en omdat ook combinaties van 8, 12 en 14 bakken kunnen maken meer waarde heeft dan alleen combinaties van 10 of 15 bakken kunnen maken.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 25-08-2022 12:10


DDZ in dienst, ik blij!
 

25-08-2022 13:15:19
AlexNL
AlexNL

Wat de bakindeling betreft vind ik de indeling die Alstom gebruikt voor de Coradia Stream HC eigenlijk veel logischer. Daarbij zijn de kopbakken dubbeldeks en zijn de tussengelegen bakken enkeldeks met gelijkvloerse instap.

Voor de reizigers die daar het meeste aan hebben (reizigers met beperkte mobiliteit, met fietsen, kinderwagens, enzovoorts) lijkt me dat veel praktischer omdat die zich toch vaker in het midden van het perron bevinden - daar zijn vaak de stijgpunten.

Maar dat zal meer een gevolg zijn van waar de elektrische apparatuur zoals omvormers zich bevindt, daar zal Alstom andere keuzes hebben gemaakt dan de andere partijen die deze hybride modellen ontwikkelen.

 

25-08-2022 13:58:55
mvanuden
mvanuden
Quote
phantom (25-08-2022 11:55:12):
Quote
Marco (24-08-2022 18:55:50):

In de aanbesteding werd gevraagd om treinen van ca. 105 en 160 meter. Nu bekend is dat het viertjes en zesjes worden, kun je dus afleiden dat het "klassieke" baklengtes van 26,5 'm worden. Dat betekent dus: Geen Jacobsdraaistellen, en geen innovatieve concepten als de Regio2N.


Ik vraag me af waarom men toch aan die 2 lengtes blijft vasthouden,wat is er zo heilig aan 6 bakken trein en 4 bakken trein ??

De beredenatie bij moeten verlengen tot spits trein mag t max 10 bakken zijn,das een leuk argument, maar dat bereik je ook door 5 bakken treinen te maken en er daar 2 van te koppelen.

Dus vanwaar die heilige combi 4 en 6 bakken ?

Die ontsnapte tekening op facebook,wat moet je daar nou van zeggen,t lijkt enigzins op een kameel met 2 bulten in het midden,maar fraai is het niet en het nut van zo'n combinatie snap ik ook niet.
Sprake van een dubbeldekker trein is er niet,het is niet geheel dubbeldeks,het lijkt meer op een "normaal treinstel" waar men 2 verkeerde rijtuigen tijdelijk heeft ingepropt om zitplaatsen te winnen voor de spits 🤨


Al voor ICM (heul lang geleden) zijn er berekeningen gedaan, daar kwam uit dat een combi van 3- en 4-baks treinstellen (rond 75 en 100 meter) de meeste mogelijkheden gaf om de treinlengte aan te passen aan het aantal (IC) passagiers.

Ik ken de lengte van de bakken voor DD-NG niet maar kan me zo voorstellen dat een treinstel van 4 bakken rond de 75 meter is en van 6 bakken 100 meter. Of worden dit weer "echte" rijtuigen op eigen draaistellen van rond 25 meter (26,40 meter) lang?

 

25-08-2022 14:09:46 2
rick
rick

Het antwoord daarop staat in de quote...