Opvallende dingen 12 mei
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
11-05-2022 20:21:08
GerritJan
GerritJan

Morgen heb ik als SHC 4 ICM stellen aan elkaar mee van Zwolle naar Rotterdam. Dit betreft een 3+3+3+3 in de ochtend. Deze combinatie zie je bijna niet meer, mocht er iemand hier een foto van nemen hoor ik dat graag!


11-05-2022 21:39:30
GerritJan
GerritJan
Helaas is het geplande 3+3+3+3 een 4+3+3 geworden. spijtig!????

11-05-2022 23:11:10
Frontier
Frontier

In de jaren '90 waren vier en vijf stellen ICM gekoppeld van en naar het Hoge Noorden de normaalste zaak van de wereld. Kun je nagaan hoe ver het sedertdien achteruit is gegaan...


11-05-2022 23:23:00 1
henri1972
henri1972

Je vergeet even dat er nu 2 spoorlijnen naar het noorden gaan, één via Lelystad en één via Amersfoort.



11-05-2022 23:25:15
mren
mren
Quote
Frontier (11-05-2022 23:11:10):

In de jaren '90 waren vier en vijf stellen ICM gekoppeld van en naar het Hoge Noorden de normaalste zaak van de wereld. Kun je nagaan hoe ver het sedertdien achteruit is gegaan...


Treinen met 5 drietjes ICM in de 1700 en treinen met 5 stellen plan V in de stopper naar Geldermalsen. Dat waren de tijden wink

In Apeldoorn staan nog bakborden met "16" er op, want dat gebeurde natuurlijk ook wel eens.


12-05-2022 00:10:50
NS1707
NS1707

Eurailscout UFM120 om 0.04u (na een heel korte stop a.g.v. vertraagde 8882 die ervoor reed) uit Bdg vertrokken ri Apn-Ledn


12-05-2022 05:36:33
GerritJan
GerritJan
goed nieuws NS heeft het terug gewijzigd naar iemand 3+3+3+3 stellen: 4045+4068+4015+40252 gaan oppad naar rotje knor als trein 622

12-05-2022 06:58:51 1
GerritJan
GerritJan
slecht nieuws, ik kan mijn berichten niet bewerken op mijn telefoon maar NS laat stel 4045 alsnog achter te Zwolle, hierdoor dal er 3×3 ic. oppad :(

12-05-2022 07:13:41
broek53
broek53

ICM op de Noord-Zuid: 4095 uit Ekz als 3927. Als vervanger van een VIRM in de spits zal het wel een volle boel worden.


12-05-2022 08:43:37
pjkleton
pjkleton

Vanmorgen vroeg kort voor 5:23 uur aanrijding tussen Voorhout /Sassenheim en Leiden CS.

tijdstip volgens 112 Bollenstreek. Zie verder NS storingen.

Peter


12-05-2022 09:19:10
MaxBB
MaxBB

Tussen 8:45 en 8:53 stond er op spoor 9 te Ut "Niet instappen"

De IC naar Den Haag Centraal van 8:43 hield spoor 8 bezet en was flink vertraagd. Hierdoor moest de IC Rotterdam van 8:48 wachten totdat de IC Den Haag Centraal weg was, zodat het spoor vrij was. Het eingenaardige is dat de volgende IC Den Haag Centraal om 8:57 wel gewoon binnenkwam op spoor 9. Ik ben om 8:53 weggegaan, dus ik weet niet wat of en zo ja wat er tussen 8:53 en 8:57 op Ut gestopt zou zijn.

(Oja, ik heb dit gecheckt met het treinarchief)



Laatst bewerkt door MaxBB op 12-05-2022 09:43

12-05-2022 11:59:39
Karel1969
Karel1969
Quote
pjkleton (12-05-2022 08:43:37):

Vanmorgen vroeg kort voor 5:23 uur aanrijding tussen Voorhout /Sassenheim en Leiden CS.

tijdstip volgens 112 Bollenstreek. Zie verder NS storingen.

Peter


Bij de vrije spoorkruising bij Warmond gebeurd. Betrokken trein was 1417 met stel 4243.


12-05-2022 12:36:38
pascalgerr
pascalgerr

ICE 128 gaat naar Weesp in plaats van naar Amsterdam


12-05-2022 13:28:33
ari
ari
Quote
pascalgerr (12-05-2022 12:36:38):

ICE 128 gaat naar Weesp in plaats van naar Amsterdam


En daarna als 10128 van Wp naar Asd


12-05-2022 14:19:03
logis016
logis016

10.37 Arriva 3-Landentrein Materiaal van Lg- Hz. Geen idee met welk doel. Heeft iemand een idee waar dit betrekking op heeft? Ik dacht dat er t/m vrijdag 27 mei geen treinen reden op dat traject, ondanks de heringebruikname van Hrl- LG op 9 mei jl.

Een tijd geleden werd er in de pers medegedeeld dat LG- Hz niet in gebruik kon worden genomen vanwege werkzaamheden aan de Nederlandse beveiliging (terwijl er al ATB NG ligt), maar onlangs werd in de pers gesproken dat er werkzaamheden in het buitenland zijn. Hoe dan ook, een vreemde én vervelende zaak; ondertussen ligt het treinverkeer Lg- Hz al maanden plat.


12-05-2022 15:27:42
thom
thom

Waar heb je dat materieel gezien dan?

En onder baanbeveiliging valt ook de complete besturingen en controle van seinen en wissels, en niet louter het beïnvloeidingssysteem natuurlijk.


12-05-2022 15:30:11
sik214
sik214

Werd daar niet ATB-EG teruggebouwd? Ik meen gelezen te hebben dat NG daar verdwijnt.


12-05-2022 15:55:33
pjkleton
pjkleton

OK Bedankt.

Dat is dan boven de tunnel gebeurd ,omdat het een trein op de Shl lijn was.

Peter


12-05-2022 16:08:42
logis016
logis016
Quote Te Landgraaf, op weg naar Hz
thom (12-05-2022 15:27:42):

Waar heb je dat materieel gezien dan?

En onder baanbeveiliging valt ook de complete besturingen en controle van seinen en wissels, en niet louter het beïnvloeidingssysteem natuurlijk.



12-05-2022 16:08:55
logis016
logis016


Laatst bewerkt door logis016 op 12-05-2022 16:11

12-05-2022 16:11:10
logis016
logis016
Dat zou een verklaring kunnen zijn, zou me wel bevreemden. Wat ergerlijk is dat de werkzaamheden niet tegelijkertijd met de daadwerkelijke werkzaamheden spoorverdubbeling hebben plaats gevonden. Nu ligt het traject er nog langer uit.
sik214 (12-05-2022 15:30:11):

Werd daar niet ATB-EG teruggebouwd? Ik meen gelezen te hebben dat NG daar verdwijnt.



12-05-2022 16:31:22
DDZ7504
DDZ7504

Op Somda hoor je je reactie ónder de quote te schrijven om het werkend te maken. Niet naast het woord "Quote".




DDZ in dienst, ik blij!

12-05-2022 17:08:25
spurt2244
spurt2244

Leeuwarden - Groningen v.v.

* RE 1 Groningen vertrek 19u09 naar Leeuwarden rijdt niet.

* RE 1 Leeuwarden vertrek 19u47 naar Groningen rijdt niet.

Geplande vertrektijd van de Dolimetrein in Leeuwarden richting Veendam is ca. 19:41.

Eerder vanmiddag was er een melding van de Dolimetrein uit de buurt van Utrecht.


12-05-2022 17:11:37
BasSNG2001
BasSNG2001

Ook vandaag nam trein 6622 weer de toeristische route via de wisselstraat te Zlw in plaats van de fly-over. Ik begin me nu toch af te vragen of er niet wat loos is op dat spoor.




#DiscoverEU

12-05-2022 17:17:29
Muizeneus
Muizeneus

Gepland roestrijden misschien?


12-05-2022 17:59:10
sik214
sik214
Quote
spurt2244 (12-05-2022 17:08:25):

Leeuwarden - Groningen v.v.

* RE 1 Groningen vertrek 19u09 naar Leeuwarden rijdt niet.

* RE 1 Leeuwarden vertrek 19u47 naar Groningen rijdt niet.

Geplande vertrektijd van de Dolimetrein in Leeuwarden richting Veendam is ca. 19:41.

Eerder vanmiddag was er een melding van de Dolimetrein uit de buurt van Utrecht.


De IRP 2106 met lege Dolime staat in Swk om 17:45 uur. Loc aan noordzijde, geen frontverlichting aan.


12-05-2022 18:07:57
thom
thom
Quote
logis016 (12-05-2022 16:11:10):
Dat zou een verklaring kunnen zijn, zou me wel bevreemden. Wat ergerlijk is dat de werkzaamheden niet tegelijkertijd met de daadwerkelijke werkzaamheden spoorverdubbeling hebben plaats gevonden. Nu ligt het traject er nog langer uit.

Hoe zie je het voor je om de beveiliging aan te sluiten, als het spoor er nog helemaal niet ligt?

Het is een beetje als je deurbel ophangen, als je huis eerst nog gebouwd moet worden ;)


12-05-2022 19:56:30 1
spurt2244
spurt2244

Hurdegaryp 19u49

LNS 2106 met Dolimetrein richting Groningen en Veendam.


12-05-2022 19:58:17
treinhobby
treinhobby

Gaat goed met de bussen tussen Meppel en Assen/Groningen.

Vanaf 19.30 uur tot einde reizigersdienst zijn er te weinig tot zeer beperkt stopbussen beschikbaar tussen Meppel en Assen. Soms is er een aantal uur geheel geen bus beschikbaar. Daarom vragen wij reizigers van en naar Beilen en Hoogeveen om het vervoer anders te regelen. De snelbussen Meppel-Assen-Groningen rijden zeer beperkt. Ook hier is het raadzaam ander vervoer te regelen. De snelbusdienst die getoond wordt in de reisplanners klopt deels niet.

ns.nl



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-05-2022 20:03:32
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
Muizeneus (12-05-2022 17:17:29):

Gepland roestrijden misschien?


Ik weet vrijwel zeker van niet. Gisteren gebeurde exact hetzelfde en ik kreeg de indruk dat goederentreinen ook deze manoeuvre moeten maken.




#DiscoverEU

12-05-2022 21:20:30 1
mren
mren
Quote
treinhobby (12-05-2022 19:58:17):

Gaat goed met de bussen tussen Meppel en Assen/Groningen.

Vanaf 19.30 uur tot einde reizigersdienst zijn er te weinig tot zeer beperkt stopbussen beschikbaar tussen Meppel en Assen. Soms is er een aantal uur geheel geen bus beschikbaar. Daarom vragen wij reizigers van en naar Beilen en Hoogeveen om het vervoer anders te regelen. De snelbussen Meppel-Assen-Groningen rijden zeer beperkt. Ook hier is het raadzaam ander vervoer te regelen. De snelbusdienst die getoond wordt in de reisplanners klopt deels niet.

ns.nl


Advies:check altijd de reisplanner voor vertrek.

Bericht: de reisplanner is onbetrouwbaar.

Reisadvies: niet omreizen (te veel gedoe en service natuurlijk) en reizigers wordt vriendelijk verzocht de beri-beri te krijgen. yes


12-05-2022 21:35:37 2
Oldskool
Oldskool

Je kan wel structureel sarcastisch blijven doen, mren, ik vraag mij alleen af, met welk doel? Hier op Somda de sfeer verzieken, je continue haat spuwen of gewoon omdat het kan en het je hart lucht?

NS huurt die bussen in. Er zijn diverse touringcar bedrijven die daar rijden, en die kampen nu (ineens) met een tekort aan chauffeurs. Blijkbaar is de rek er bij hun ook uit, en zitten ze aan hun max qua rij-en rusttijden.


12-05-2022 21:49:32 1
spurt2244
spurt2244

Hurdegaryp 21u39

VR 203-4 met ICMm 4094 vertrokken naar Onnen.


12-05-2022 22:14:37
Amazonous
Amazonous
Quote
Oldskool (12-05-2022 21:35:37):

NS huurt die bussen in.


Dat NS geen bussen kan toveren zal eenieder begrijpen, maar de rommelige informatievoorziening is wel een punt. In de app is het dermate komisch, dat onder de mededeling dat de planner niet actueel is, een knop zit "Plan je reis". Daar zijn allemaal legitieme verklaringen voor te geven, maar het is toch de zoveelste keer dat allerlei zaken niet voorzien zijn (of beter gezegd, bewust geen manier tot ingrijpen voor geimplementeerd). Ik vind daar ook iets van, zowel professioneel als vanaf de beruchte zijlijn.



Laatst bewerkt door Amazonous op 12-05-2022 22:19

12-05-2022 22:22:10
Oldskool
Oldskool

Over die communicatie, daar zijn we het zeker eens. Daar moet echt verbetering in komen.

Dat negatieve omreisadvies (Gn-Lw vv) heeft ook te maken met beperkte materieel inzet bij de vervoerder.


12-05-2022 22:51:04
mren
mren
Quote
Oldskool (12-05-2022 21:35:37):

Je kan wel structureel sarcastisch blijven doen, mren, ik vraag mij alleen af, met welk doel? Hier op Somda de sfeer verzieken, je continue haat spuwen of gewoon omdat het kan en het je hart lucht?

NS huurt die bussen in. Er zijn diverse touringcar bedrijven die daar rijden, en die kampen nu (ineens) met een tekort aan chauffeurs. Blijkbaar is de rek er bij hun ook uit, en zitten ze aan hun max qua rij-en rusttijden.


NS huurt die bussen niet in. NS heeft enkele grote raamcontracten met contractpartijen die het busvervoer dienen te organiseren en die die reserveren die bussen echt niet een avond van tevoren. Dit soort meerdaagse buitendienststellingen zijn minimaal 9-12 maanden op voorhand bekend. Dus een enkele zieke chauffeur of schoolreisje is geen excuus. We hebben het hier niet over raamcontracten van een paar tientjes zonder resultaatsverplichting.

En nog los van de oorzaken en informatievoorziening blijft het een desastreus zwaktebod om als je bedrijf je klanten te verzoeken je dienst niet te gebruiken. Je mag dat cynisme noemen maar ik zou me als bedrijf of werknemer kapot schamen. Iets met beroepseer enzo...

Over de korte treinen is al eerder gesproken en daar was min of meer de communis opinio dat zelfs binnen de -overigens zelfopgestelde- hc-normen ruimte voor verlenging bestaat.



Laatst bewerkt door mren op 12-05-2022 22:53

12-05-2022 23:05:15
thom
thom

Wie ook wie, wat en waar inhuurd, het blijft het feit dat mensen die er simpelweg niet zijn, er gewoon niet zijn toch en er dus gewoon een situatie ontstaat waar helaas geen oplossing voor is...


12-05-2022 23:16:33
Oldskool
Oldskool

Rikus heeft begin van deze avond er een column over geschreven. Geregeld denk ik er zo het mijne van, maar de laatste is wel een hele goeie. En daar laat ik het maar bij in dit topic.


13-05-2022 00:09:26
roeter
roeter
Quote
mren (12-05-2022 22:51:04):
Quote
Oldskool (12-05-2022 21:35:37):

Je kan wel structureel sarcastisch blijven doen, mren, ik vraag mij alleen af, met welk doel? Hier op Somda de sfeer verzieken, je continue haat spuwen of gewoon omdat het kan en het je hart lucht?

NS huurt die bussen in. Er zijn diverse touringcar bedrijven die daar rijden, en die kampen nu (ineens) met een tekort aan chauffeurs. Blijkbaar is de rek er bij hun ook uit, en zitten ze aan hun max qua rij-en rusttijden.


NS huurt die bussen niet in. NS heeft enkele grote raamcontracten met contractpartijen die het busvervoer dienen te organiseren en die die reserveren die bussen echt niet een avond van tevoren. Dit soort meerdaagse buitendienststellingen zijn minimaal 9-12 maanden op voorhand bekend. Dus een enkele zieke chauffeur of schoolreisje is geen excuus. We hebben het hier niet over raamcontracten van een paar tientjes zonder resultaatsverplichting.

En nog los van de oorzaken en informatievoorziening blijft het een desastreus zwaktebod om als je bedrijf je klanten te verzoeken je dienst niet te gebruiken. Je mag dat cynisme noemen maar ik zou me als bedrijf of werknemer kapot schamen. Iets met beroepseer enzo...

Over de korte treinen is al eerder gesproken en daar was min of meer de communis opinio dat zelfs binnen de -overigens zelfopgestelde- hc-normen ruimte voor verlenging bestaat.


Dan zal allemaal best, maar als de busmij. wél ineens zegt - sorry, ik heb geen chaffeurs, dan kan je dus niets doen. Ter plekke het contract opzeggen helpt logischerwijs niet (als dat al zou kunnen), want dan heb je helemaal geen bussen meer.
Dit is zeker voor NS puur overmacht. Mogelijk is de busmij. (of meerdere) hier in gebreke gebleven maar dat helpt niets. En als het niet bekend is hoeveel bussen er zijn, dan is het dus ook niet bekend wanneer de bussen die er wel zijn kunnen rijden, en daar kan je met geen enkele reisplanner tegenop.
Uiterst vervelend allemaal, maar als je hierdoor plotseling wordt overvallen dan sta je toch echt machteloos.


13-05-2022 07:31:38
treinhobby
treinhobby

Wat wel zou sieren is dat ze bij de NS bij voorbaat al aangeven dat je eventuele taxi kosten vergoed krijgt, of iets in die strekking.

Maar een 'zoek het zelf maar uit, want dan is het ons probleem niet meer' vind ik zelf niet kunnen.

Op deze manier ben je als NS hard bezig om heel Nederland weer tegen je te krijgen.
Dat een trein altijd te laat is wordt dan, die gele dingen die nooit rijden...


13-05-2022 07:43:14
Marco
Marco

Ik vond dit in de reisplanner ook weer typisch: screenshot

Wat is daar nou aan de hand? En wat is het gevolg? Sites als rijdendetreinen.nl laten wel een beschrijving zien, dus het zit wel in de API. Maar er wordt voor gekozen om het niet op de NS-website te laten zien. Laat het maar een mysterie blijven...


13-05-2022 08:08:13
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sik214 (12-05-2022 15:30:11):

Werd daar niet ATB-EG teruggebouwd? Ik meen gelezen te hebben dat NG daar verdwijnt.


Klopt maar pas in jui a.s.


13-05-2022 09:15:34
MaxBB
MaxBB
Quote
Marco (13-05-2022 07:43:14):

Ik vond dit in de reisplanner ook weer typisch: screenshot

Wat is daar nou aan de hand? En wat is het gevolg? Sites als rijdendetreinen.nl laten wel een beschrijving zien, dus het zit wel in de API. Maar er wordt voor gekozen om het niet op de NS-website te laten zien. Laat het maar een mysterie blijven...


Hetgene wat Rijden de Treinen laat zien zit zelfs in de NS API, die juist gebouwd is vóór de NS Site / NS App.


13-05-2022 12:13:16
Amazonous
Amazonous

Ik heb geen idee wat de API nog is, Rijdendetreinen neemt ook gewoon de pushfeeds verstoringsinformatie af, en daar zit behoorlijk wat informatie in aangaande de verstoring, treinmaatregelen, omreisadviezen, et cetera. Waarom NS haar eigen informatie niet wil tonen is nog altijd een raadsel.