Communicatie
Forum: Algemeen - Algemeen
07-05-2022 13:20:05
Sbb
Sbb

Vraag ik weet dat de communicatie via telerail gebeurt.

maar is er ook nog vrij afluisterbare communicatie die je met een eenvoudige scanner kan oppikken?

en weet iemand ook de gebruikte frequentie's?

en ook graag van Duitsland als die frequentie's bekend zijn , woon in Limburg vlak bij de grens.

 

07-05-2022 13:26:27
Amazonous
Amazonous

Telerail is al lang geen ding meer. Tegenwoordig is het GSM-R, in essentie "gewoon" een GSM netwerk. Dat is niet (eenvoudig) mee te luisteren.

Enoge dat je nog analoog treft is wat communicatie tussen treinpersoneel (enkel rijdend is nog analoog bij NS), en een paar lokale netjes. Verder deels busverkeer.



Laatst bewerkt door Amazonous op 07-05-2022 13:28
 

07-05-2022 13:37:24
john2
john2

Heb een scanner, maar door dat de hulpverleningsdiensten, brandweer, ambulance en politie nu niet meer op de anloge manier communiceren, is dit niet meer op de scanner te onvangen. Het portofoon verkeer waar Amazonous over heeft is niet ver te beluisteren, dus te ontvangen. Mobilofoon verkeer is over verdere afstand te ontvangen.



Laatst bewerkt door john2 op 07-05-2022 16:57, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

07-05-2022 16:02:04
Oldskool
Oldskool
Quote
Sbb (07-05-2022 13:20:05):

Vraag ik weet dat de communicatie via telerail gebeurt.

maar is er ook nog vrij afluisterbare communicatie die je met een eenvoudige scanner kan oppikken?

en weet iemand ook de gebruikte frequentie's?

en ook graag van Duitsland als die frequentie's bekend zijn , woon in Limburg vlak bij de grens.


Via Google even zoeken op scanner frequenties en je kan op diverse sites frequenties vinden die je zoekt.

 


07-05-2022 17:28:00
Amazonous
Amazonous
Quote
john2 (07-05-2022 13:37:24):

Mobilofoon verkeer is over verdere afstand te ontvangen.


"Ver" is maar relatief natuurlijk en ligt volledig aan de opstelling van TS. Maar ja, er is weinig meer "zo" uit de lucht te plukken, een enkele keer heb je een gelukje met digitaal maar onversleuteld, maar ook fatsoenlijke versleuteling wordt steeds meer uitgerold. Het is een sterk veranderde hobby.

 

08-05-2022 08:19:12 1
JothamvW
JothamvW

Rare hobby hebben jullie.

Een beetje mensen van afstand afluisteren die hun werk aan het doen zijn.
Gaan jullie straks ook bij mij op kantoor meeluisteren wat wij allemaal zeggen?
Wat mensen via wat voor een verbinding dan ook tegen elkaar zeggen is niet bedoeld voor andere doren, daar moet je vanaf blijven.

Bovendien, wat hebben jullie er voor nut aan? Dat je net een paar minuten eerder weet dat er een storing is dan via andere bronnen, terwijl je gewoon thuis zit en dus toch niet gaat reizen?

 

08-05-2022 09:03:17
sjoerd
sjoerd

Spioneren is van alle tijden. Netjes is inderdaad anders.

Spioneren wordt soms ook uitgelokt, namelijk als de gewone infokanalen tekortschieten. Of als het lijkt dat er iets verborgen wordt gehouden. En daarover kan je dan weer van mening verschillen.

Maar of je als hobbyist zaken moet gaan afluisteren?? Er zit ook iets spannends aan als je ergens maar niet achter kunt komen. En dat is ook van alle tijden, en het houdt de hobby spannend. Je behoeft ten slotte ook niet alles te weten om er van te kunnen genieten.

 

08-05-2022 11:09:25
Marco
Marco

In Amerika is de communicatie nog analoog en onversleuteld. Ik weet dat veel mensen daar dankbaar gebruik van maken om te ontdekken waar en wanneer treinen rijden. Machinisten moeten daar namelijk de seinbeelden opnoemen, en zo kan je er achter komen waar treinen rijden. Bovendien praat de baanzijdige defectendetectie daar met een robotstem over de radio. Bij het filmen, fotograferen etc. kan je zo een goed plekje uitkiezen.

 

08-05-2022 11:32:02
john2
john2

Om het afluisteren tegen te gaan, hebben de hulpdiensten P2000 in het leven geroepen.

Dit is een systeem met steeds wisselende frequenties.

 

08-05-2022 11:48:10
Amazonous
Amazonous
Quote
JothamvW (08-05-2022 08:19:12):

Gaan jullie straks ook bij mij op kantoor meeluisteren wat wij allemaal zeggen?


Dat "jullie" zal ik me maar niet door aangesproken voelen denk ik, het is bij mij eerder kennis vanuit een professionele bezigheid in het verleden. Denk niet dat ik enig signaal hier een eind Belgie in nog oppik, en het is hier ook nog eens verboden.

Maar ja, als jij toevallig nog een Cisco 79xx telefoon op je bureau hebt staan is dat best doenbaar :)



Laatst bewerkt door Amazonous op 08-05-2022 11:48
 

08-05-2022 12:02:03
brun
brun

Volgens mij is het wettelijk een grijs gebied.

Als treinpersoneel onversleutelde, analoge radioverbindingen gebruikt, kun je buitenstaanders niet verbieden om die communicatie te ontvangen en te beluisteren.

Het is dan exact hetzelfde als de situatie (vaak meegemaakt) waarin conducteurs of machinisten in de trein zitten te praten over interne dingen terwijl reizigers om hen heen dat kunnen horen.

Op het moment dat je probeert om versleutelde verbindingen te kraken, ben je wel illegaal bezig.

 

08-05-2022 12:17:44
Amazonous
Amazonous

In Nederland is louter het oppikken van de communicatie geen probleem inderdaad, het delen ervan is problematisch, en het doorbreken van beveiliging ook. Over decoderen van digitale signalen is een hoop discussie, maar geen jurisprundentie iirc. Ik weet de exacte bewoording niet meer uit mijn hoofd, maar punt is dat het doen van extra technische handelingen buiten afstemmen op een frequentie verboden is. Dat dekt het doorbreken van beveiliging (ook als het buiten reguliere computervredebreuk valt), maar het decoderen van signalen zou daar ook onder kunnen worden verstaan.

Er zijn ook steeds meer lieden die op bepaalde andere netwerken meeluisteren om o.a. ProRail alarmeringen te ontvangen, maar dat is dus onder bovenstaande discutabel. En KPN is, in tegenstelling tot de overheid bij P2000, er wel rap bij als het online komt te staan.



Laatst bewerkt door Amazonous op 08-05-2022 12:20
 

08-05-2022 14:30:47
Oldskool
Oldskool
Quote
JothamvW (08-05-2022 08:19:12):

Rare hobby hebben jullie.

Een beetje mensen van afstand afluisteren die hun werk aan het doen zijn.
Gaan jullie straks ook bij mij op kantoor meeluisteren wat wij allemaal zeggen?
Wat mensen via wat voor een verbinding dan ook tegen elkaar zeggen is niet bedoeld voor andere doren, daar moet je vanaf blijven.

Bovendien, wat hebben jullie er voor nut aan? Dat je net een paar minuten eerder weet dat er een storing is dan via andere bronnen, terwijl je gewoon thuis zit en dus toch niet gaat reizen?


Het met een scanner afluisteren van frequenties is niet verboden, en dus ook niks raars aan. Wat wel verboden is, is op die kanalen inbreken/meepraten.

En nee. Wat jij op kantoor bespreekt is totaal niet relevant voor de hier aanwezige hobbyisten.

Sinds de invoering van P2000 is er niks meer af te luisteren, en ligt ook mijn scanner te verstoffen op zolder.