Emplacementsbeveiliging
Forum: Algemeen - Algemeen
23-04-2022 08:54:43
PBL2-EP
PBL2-EP

Beste leden,

Ik ben op zoek naar meer informatie betreffende de indeling van emplacementen.

In de jaren 90/begin 2000 zijn vrijwel alle posten wel overgegaan van NX naar EBP. Hierna werd nog EBS en VPI voor de kleinere emplacementen ingevoerd. Dan kwam er ook nog PLC.

Nu ben ik enkel benieuwd (want daar is weinig echt over te vinden..) wordt EBP (NX met gedeeltelijk elektrische aansturing) nou nog daadwerkelijk gebruikt, of is vrijwel alles tegenwoordig EBS? In de BVS documenten vind ik wel heel wat informatie, maar die documenten zijn veelal al 'n jaar of 6-7 oud. Daarin kan veel gebeuren.

Alvast dank!



Laatst bewerkt door moderator op 23-04-2022 09:13
 

23-04-2022 09:54:38 1
broek53
broek53

Oei, daar vraag je wat. Alleen al in de vraagstelling zitten een paar foute aannames. Om het niet meteen al te ingewikkeld te maken: EBP (elektronische bedienpost) is een besturingssysteem en de rest van de afkortingen betreft de beveiligingssystemen. EBP was van oorsprong de vervanging van bedientableaus door toetsenbord en beeldscherm. In de loop van de ontwikkeling is het landelijk ingevoerd om de koppeling tussen de besturing-vanuit-het-plan-systeem, beter bekend als VPT-procesleiding, en de bediening van de beveiliging mogelijk te maken. EBP zit daarom overal.

De beveiliging is in grote mate nog steeds relaisbeveiliging type NX. Dat wordt geleidelijk vervangen door elektronische beveiligingen als VPI en PLC (die ook allemaal worden aangestuurd via EBP). Daar tussendoor is ooit EBS gefietst, een elektronische beveiliging van Siemens die tevens zijn eigen elektronische bediensysteem heeft. Daar gaat ProRail inmiddels vanaf, in de zin dat ze bij einde levensduur worden vervangen door VPI of PLC.

 

23-04-2022 12:06:24
PBL2-EP
PBL2-EP

Daar kan ik wat mee, bedankt!

Ik heb het inderdaad helemaal verkeerd beschreven, wat betreft NX, EBP en tableaus.

Duidelijk verhaal wat betreft het gebruik van NX, EBS en de invoering van oa PLC.

Ik lees nog dat EBS rijwegeninstellingen van beginsein naar eindsein kent itt beginspoor naar eindspoor. Heeft dit nog enige voor/nadelen in de praktijk?

 

23-04-2022 13:26:42
gvttreinen
gvttreinen

En VPI wordt verangen door iVPI

 


23-04-2022 14:43:03
sjoerd
sjoerd
Quote
PBL2-EP (23-04-2022 12:06:24):

Daar kan ik wat mee, bedankt!

Ik heb het inderdaad helemaal verkeerd beschreven, wat betreft NX, EBP en tableaus.

Duidelijk verhaal wat betreft het gebruik van NX, EBS en de invoering van oa PLC.

Ik lees nog dat EBS rijwegeninstellingen van beginsein naar eindsein kent itt beginspoor naar eindspoor. Heeft dit nog enige voor/nadelen in de praktijk?


Op de oude NX- en AR- toestellen waren begin- en eindknoppen aangebracht. Bij de AR moest je de begin- en eindknop tegelijk indrukken, bij de NX kon je na de beginknop de eindknop drukken, wat handig was omdat de afstand ertussen groter kon zijn. De beginknop was genummerd als het sein buiten, de eindknop zat aanvankelijk na de beginknop van het tegensein, later bij de beginknop van het eindsein. Bij de Integra-toestellen verviel min of meer het verschil tussen begin- en eindknoppen en gold de combinatie als rijweg. De filosofie is dus niet veranderd toen er EBS kwam; de rijweg lag altijd al van begin- naar eindsein, en was ook als rijweg beveiligd, zelfs -in zekere zin- naar bezet spoor en kopspoor.

Er zijn nog meer bijzonderheden te melden maar dat voert hier te ver. Er zijn uitstekende publicaties over beveiligingsfilosofieën en toesteltypes, en ook over de elktronische bediening via pc-toetsenborden zoals de Seinwezennummers van Op de Rails.

 

24-04-2022 11:44:41
PBL2-EP
PBL2-EP

Duidelijk verhaal, bedankt!

Dankzij jullie is er weer heel wat duidelijk geworden en opgehelderd. ????

Ik ga die seinwezennummers van op de rails eens opzoeken voor meer informatie.

 

24-04-2022 15:29:59
broek53
broek53
Quote
PBL2-EP (23-04-2022 12:06:24):

Daar kan ik wat mee, bedankt!

Ik heb het inderdaad helemaal verkeerd beschreven, wat betreft NX, EBP en tableaus.

Duidelijk verhaal wat betreft het gebruik van NX, EBS en de invoering van oa PLC.

Ik lees nog dat EBS rijwegeninstellingen van beginsein naar eindsein kent itt beginspoor naar eindspoor. Heeft dit nog enige voor/nadelen in de praktijk?


Je moet je realiseren dat geen van de beveiligingssystemen spoornummers kent. Op zichzelf lijkt dat vreemd, omdat de bedienaren van die beveiligingssystemen haast alleen maar met spoornummers werken. Daaraan heeft EBP primair zijn bestaan te danken: in basis is de belangrijkste functie het vertalen van rijweginstellingen op spoornummers naar iets waarmee de beveiliging iets kan. Feitelijk is dat de functionaliteit van het drukken van begin- en eindknoppen, waarbij die vertaling in het hoofd van de bedienaar plaatsvindt.

 

25-04-2022 16:19:14
PBL2-EP
PBL2-EP

Zo had ik het nog niet eens bekeken. Maar dat klinkt zeker logisch nu je het zo zegt.

 

25-04-2022 16:50:20
sjoerd
sjoerd

Bij de klassieke beveiliging werd elke trein- en rangeerbeweging benoemd als: - Van spoor A naar spoor 1 - waarmee dan de rijweg werd vastgelegd en strijdige rijwegen werden uitgesloten. Als de rijweg vastlag, kon het sein worden veilig gezet waarmee toegang tot de desbetreffende rijweg werd gegeven. Maar daarvan weet Broek53 veel meer dan ik.

De beveiligingsfilosofie was toen anders.

 

26-04-2022 01:03:10
broek53
broek53

In de klassieke beveiling (dus die van voor de AR en NX) zat de vertaling van een rijweg in het hoofd van de seinhuiswachters en treindienstleiders. Ik heb wel met verbijstering staan kijken op dergelijke seinhuizen. De AR-beveiliging kende dat ook nog: wissels zelf omleggen, dan de rijweg eroverheen drukken. Bij de NX zoekt de beveiliging zelf de om te leggen en vast te leggen wissels uit, waarbij het kan lijken alsof je een rijweg van spoor A naar spoor 1 instelt, maar in feitestel je een rijweg in van sein x naar sein y (waarbij sein y ook een stootjuk kan zijn). Via EBP en VPT is dit ""bedrog"" nog groter, omdat het beeldscherm suggereert dat de beveiling een rijweg instelt van A naar 1, maar die doet dat nog altijd van sein x naar y.

 

26-04-2022 06:44:09
maarten83
maarten83

Dan gaat het van sein x naar y altijd via een vaste rijweg of kan je nog aangeven als er meerdere rijwegen mogelijk zijn welke er gekozen moet worden? Dit vanwege eventuele gelijktijdigheden?

 

26-04-2022 12:24:26
broek53
broek53

Dat weet ik nog van de NX-beveiliging: die bouwt de rijweg op van achter naar voren en stuurt de wissels zo lang als het kan naar de normale stand en dus pas op het laatst naar de omgelegde stand. Wilde je een ietwat afwijkende rijweg, dan moest je dat afdwingen door eerst met de wisselsleutel op het tableau een daarvoor cruciaal wissel vast te leggen, want een vastgelegd wissel neemt de beveiliging ook als gegeven aan.
Ik weet niet of het elders ook voorkwam, maar de emplacementen van Amsterdam CS hebben zoveel rijwegmogelijkheden dat daar vaak niet de meest gebruikte rijweg in was vast te stellen, mede omdat dat per dienstregeling/spooropstelling kan verschillen. Daarom waren daar zgn. routekeuzeknoppen op het tableau aangebracht, die dienden als een soort 'tussentijdse eindknop', waarbij de beveiliging dus de rijweg via het punt van de routekeuzeknop moest zoeken.

In de situatie met EBP/VPT zijn alle mogelijke rijwegen in de bediening voorgeprogrammeerd en moet dus in de planning al gekozen worden voor bepaalde routes. Het zal geen verbazing wekken dat de rijwegen van Amsterdam C op papier een boekwerk op zichzelf vormen, maar dat terzijde.

 

26-04-2022 16:23:00
gvttreinen
gvttreinen

Daar is de RRF (Rijweg-RouteFile) voor waarin alle mogelijke rijwegen in staan.