BOA-bevoegdheid vervalt bij conducteurs
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
23-03-2022 07:44:12
speakerset
speakerset

Gisteren is door de directie van NS het besluit genomen om de BOA-bevoegdheid bij conducteurs te schrappen binnen afzienbare tijd. Hiervoor was eerder al een adviesaanvraag ingediend, maar het besluit is nu definitief genomen.

Het gevolg is natuurlijk dat de pittige opleiding en hercertificering komt te vervallen, maar het heeft ook (naar mijn idee) gevolgen voor de veiligheid.

 

23-03-2022 08:30:17
koekje
koekje

Ok

 

23-03-2022 08:42:23
gvttreinen
gvttreinen

En het belangrijkste....kostenbesparend.

 

23-03-2022 08:51:23
Courgette
Courgette

Dat is nog wel het belangrijkste ja. Het is enorm duur voor iets wat in de praktijk niet tot nauwelijks wordt gebruikt.

 


23-03-2022 08:58:04
Ysbergsla
Ysbergsla

Aannemelijk wordt binnen afzienbare tijd de spoorwegpolitie op grotere stations opnieuw geïntroduceerd? Als men de tijd terug wilt draaien, dient dat wel volledig te gebeuren.

 

23-03-2022 09:26:04
gvttreinen
gvttreinen

Daarvoor zijn er altijd nog de S&V teams, je weet wel die gasten die altijd in groepjes bij ingang van Ut staan 😉



Laatst bewerkt door gvttreinen op 23-03-2022 09:26
 

23-03-2022 10:00:53
AgentX
AgentX
Quote
speakerset (23-03-2022 07:44:12):

Gisteren is door de directie van NS het besluit genomen om de BOA-bevoegdheid bij conducteurs te schrappen binnen afzienbare tijd.


Los van opleiding en certificering. Kan iemand toelichten wat Boa-bevoegdheid inhoudt?

Boa staat overigens voor Buitengewoon opsporingsambtenaar, dat is mij bekend; de vraag is meer welke concrete bevoegdheden komen te vervallen? Mogen ze geen bekeurigen meer uitdelen ofzo?

 

23-03-2022 10:03:34
Courgette
Courgette

Uit m'n hoofd:

- het vorderen van een ID bewijs ten behoeve van het uitschrijven van een kaartje

- sowieso het kunnen schrijven van combibonnen (wat gemiddeld niet eens 1 keer per jaar per HC werd gedaan) en optreden bij strafbare feiten

Ik weet dat een Uitstel van betaling bij niet betalen naar het OM kan gaan. Ik vraag me af of dat nog bemoeilijkt wordt, want er is geen cautie afgenomen. Maar die materie gaat mij ook wel een klein beetje boven de pet. Misschien dat dat nu eerder naar een incassobureau gaat.

 

23-03-2022 10:20:42
sjoerd
sjoerd

Als er weer andere organisaties bij moeten worden betrokken, gaat alles langer duren (= ook geld) en moet er weer iemand aan verdienen (= ook geld). Maar ja, het zal wel weer goed zijn uitgerekend.

Bovendien: als ouder en werknemer in een publuieksfunctie weet je dat lik-op-stuk tegenover de klant/leerling/overtreder altijd beter is dan je verschuilen achter weer een extra organisatie.

Een slechte ontwikkeling dus.

 

23-03-2022 10:29:47
Courgette
Courgette

Eens. Het zal wel dusdanig weinig gebruikt worden dat het niet uit kan. Al zou ik het helemaal niet zo verkeerd vinden dat conducteurs wat meer bonnen gaan schrijven. Ik denk dat dat ook helpt met de hoeveelheid mensen die het grijze gebied opzoeken wat betreft het 'zomaar' in de 1e klas gaan zitten, en de voeten op de bank.

De HC is de afgelopen jaren echter eerder veranderd in een gastheer/gastvrouw met veiligheidsfunctie dan een handhaver, en dat is op zich te verdedigen met de groei van V&S, maar jammer is het wel.

Zo kwam ik gisteren nog een dame tegen die in de trein zat te roken, persoonlijk zou ik daar direct voor hebben bekeurd maar deze HC zei 'niet meer doen' en liep verder.

 

23-03-2022 15:01:32
mren
mren
Quote
Courgette (23-03-2022 10:29:47):

Eens. Het zal wel dusdanig weinig gebruikt worden dat het niet uit kan. Al zou ik het helemaal niet zo verkeerd vinden dat conducteurs wat meer bonnen gaan schrijven.

Sja, de trefkans van een conducteur voor verbewijscontrole is schrikbarend laag en dat zal met de Corona-perikelen wel niet beter zijn geworden. Dus dan kom je ook minder in situaties dat je je bevoegdheden nodig hebt. En ik kan me ook zomaar voorstellen dat veel HC's het met waarschuwen afdoen om niet met overmatige agressie te maken te krijgen.

Hier overigens een onderzoek van NS (2002) naar trefkans HC per lijn.

 

23-03-2022 20:11:04
scooter
scooter

NS is op allerlei manieren de broekriem aan het aanhalen:Minder servicebalies op stations,minder personeel,vervallen van de BOA,treinen inkorten.

Gewoon allemaal bezuinigingen dus

 

23-03-2022 20:14:59
Oldskool
Oldskool

Dat van boa laten vervallen speelt al vanaf 2016, komt niet nu ineens uit een koker van de directie vallen hoor.

 

23-03-2022 21:22:08
mren
mren
Quote
scooter (23-03-2022 20:11:04):

NS is op allerlei manieren de broekriem aan het aanhalen:Minder servicebalies op stations,minder personeel,vervallen van de BOA,treinen inkorten.

Gewoon allemaal bezuinigingen dus


Tot het serviceniveau ergens door de ondergrens zakt en je reizigers nooit meer terugkomen. Ik vermoed dat extra service juist voor de (winstgevende) incidentele reiziger een factor is.

 

23-03-2022 21:25:28
thom
thom

Om service te kunnen verlenen, hoef je geen BOA te zijn toch ?

 

23-03-2022 23:16:05
sjoerd
sjoerd

Inderdaad is service verlenen een belangrijk ingrediënt. En daarbij is zichtbaarheid weer een belangrijk ingrediënt.

In de VS hebben ze een zot kaartjessysteem. Die klemt de conducteur in een houdertje boven je zitplaats, en vervolgens komen de conducteurs opnieuw langs en nemen ze in. En zo zot is dat dus niet, want dan is de controle (bijna?) geheel dekkend en de zichtbaarheid ook.

In België en Duitsland komen ze tig keer door de trein. Heel zichtbaar dus.

En misschien is BOA zijn dan ook niet nodig.😉



Laatst bewerkt door sjoerd op 23-03-2022 23:17
 

24-03-2022 07:21:27
BVisser
BVisser
Quote
mren (23-03-2022 15:01:32):

Sja, de trefkans van een conducteur voor verbewijscontrole is schrikbarend laag

Meteen na de introductie van de chipkaart in 2014 werd er een tijdje fanatiek gecontroleerd maar dat zakte al heel snel weer weg.

 

24-03-2022 08:40:53
hellfire
hellfire

Dat hoeft toch ook niet? Want door de poortjes kunnen er geen zwartrijders meer in de trein komen. (sarcasme)

 

24-03-2022 11:58:34
bnv
bnv
Quote
hellfire (24-03-2022 08:40:53):

Dat hoeft toch ook niet? Want door de poortjes kunnen er geen zwartrijders meer in de trein komen. (sarcasme)


Dat is inderdaad theorie. Legio kleine stations waar geen poortjes staan en ook niet op enkele grote stations als Ht, Zp, Hgl en zelfs Gn, maar dat zal wel met de verbouwing te maken hebben.

Als ik het goed begrepen heb gaat het om afschaffing van de BOA bevoegdheid van de conducteurs. Want sinds de BOA's nieuwe stijl geintroduceerd zijn, die van Servce en Veiligheid, de mannen in die politiepakken, zal men wellicht gemeend hebben om de taken op het gebied van van handhaving te scheiden. Dit door de conducteurs niet meer te belasten met BOA taken nu deze door de S&V mannen gedaan worden. Of het daarmee efficienter wordt kan ik niet beoordelen. Of de kwaliteit van dienstverlening voor het reizend publiek er beter door wordt zal nog wel een punt van discussie zijn. Daar heb ik nog wel wat vraagtekens bij, kan nog niet overzien wat de consequenties voor de dagelijkse praktijk zullen zijn. Het lijkt er wel een beetje op dat het reizend publiek ook hier weer ondergeschikt is aan de procedures, processen en protocollen die NS voor zichzelf heeft vastgesteld, hoe nuttig en noodzakelijk die overigens vaak moeten zijn.



Laatst bewerkt door bnv op 24-03-2022 12:12
 

24-03-2022 14:19:38
Daniel1
Daniel1

Tja, en als er al een poortje staat is het een kwestie van een trap tegen het deurtje en hij is open. Nog makkelijker is de noodknop...🤨

 

24-03-2022 18:02:26
GerritJan
GerritJan
Quote
Courgette (23-03-2022 10:03:34):

Uit m'n hoofd:

- het vorderen van een ID bewijs ten behoeve van het uitschrijven van een kaartje

- sowieso het kunnen schrijven van combibonnen (wat gemiddeld niet eens 1 keer per jaar per HC werd gedaan) en optreden bij strafbare feiten

Ik weet dat een Uitstel van betaling bij niet betalen naar het OM kan gaan. Ik vraag me af of dat nog bemoeilijkt wordt, want er is geen cautie afgenomen. Maar die materie gaat mij ook wel een klein beetje boven de pet. Misschien dat dat nu eerder naar een incassobureau gaat.


Ik ga je hierop corrigeren,

de HC'S blijven toezichthouders, dit betekent dat we voor alsnog ID mogen vorderen en ernaar vragen, we mogen hierbij uitstel van betalingen schrijven.

 

24-03-2022 18:03:25
GerritJan
GerritJan
Quote
Courgette (23-03-2022 10:29:47):

Eens. Het zal wel dusdanig weinig gebruikt worden dat het niet uit kan. Al zou ik het helemaal niet zo verkeerd vinden dat conducteurs wat meer bonnen gaan schrijven. Ik denk dat dat ook helpt met de hoeveelheid mensen die het grijze gebied opzoeken wat betreft het 'zomaar' in de 1e klas gaan zitten, en de voeten op de bank.

De HC is de afgelopen jaren echter eerder veranderd in een gastheer/gastvrouw met veiligheidsfunctie dan een handhaver, en dat is op zich te verdedigen met de groei van V&S, maar jammer is het wel.

Zo kwam ik gisteren nog een dame tegen die in de trein zat te roken, persoonlijk zou ik daar direct voor hebben bekeurd maar deze HC zei 'niet meer doen' en liep verder.


Ze mogen ze alsnog altijd overdragen aan v&s en de trein uit gooien bij het volgend station, dat scheelt het is maar net welke hc je hebt. Dat zijn meer de netflix conducteurs die hier geen zin hebben om het werk goed te doen.



Laatst bewerkt door GerritJan op 24-03-2022 18:10
 

24-03-2022 18:10:15
GerritJan
GerritJan
Quote
scooter (23-03-2022 20:11:04):

NS is op allerlei manieren de broekriem aan het aanhalen:Minder servicebalies op stations,minder personeel,vervallen van de BOA,treinen inkorten.

Gewoon allemaal bezuinigingen dus


Minder personeel? Ze proberen juist personeel te werven, als de BOA ervanaf is zal er meer interesse komen.. Niemand wilt een hele dikke boek elk 5 jaar herhalen met daarbij BOA OV, combibon etc. met 90% van boa heeft een HC niks mee te maken. Dat treinen in korten heeft nergens mee te maken, NS zet op trajecten waar het nodig is lange treinen in, tot het max aantal bakken. Denk hierbij aan (GR-ZL-GVC) (ZL-UT) etc, soms is het drukker dan verwacht en dat komt gewoon voor of is een stel defect en is er geen andere stel aanwezig om te koppelen. Overigens oogst het druk, als mensen telkens hun spullen op de stoelen zetten en daarmee zeggen: ''Ga ergens anders zitten'' Mensen durven andere mensen bijna niet meer om te vragen of ze erbij mogen zitten of erop aan te spreken, dit met mede agressie die steeds verder omhoog gaat in heel NL. Je krijgt als je al langsloopt een hele zure blik van vooral pubers. Met de servicesbalie zijn er verschillende redenen, hierbij personeel te kort en mensen kopen steeds meer online een kaartje. Hierbij heeft NS besloten het in te korten, er loopt genoeg NS personeel op stations om vragen te stellen.



Laatst bewerkt door GerritJan op 24-03-2022 18:13
 

26-03-2022 18:48:45
kleine_man
kleine_man
Quote
GerritJan (24-03-2022 18:03:25):
Quote
Courgette (23-03-2022 10:29:47):

Eens. Het zal wel dusdanig weinig gebruikt worden dat het niet uit kan. Al zou ik het helemaal niet zo verkeerd vinden dat conducteurs wat meer bonnen gaan schrijven. Ik denk dat dat ook helpt met de hoeveelheid mensen die het grijze gebied opzoeken wat betreft het 'zomaar' in de 1e klas gaan zitten, en de voeten op de bank.

De HC is de afgelopen jaren echter eerder veranderd in een gastheer/gastvrouw met veiligheidsfunctie dan een handhaver, en dat is op zich te verdedigen met de groei van V&S, maar jammer is het wel.

Zo kwam ik gisteren nog een dame tegen die in de trein zat te roken, persoonlijk zou ik daar direct voor hebben bekeurd maar deze HC zei 'niet meer doen' en liep verder.


Ze mogen ze alsnog altijd overdragen aan v&s en de trein uit gooien bij het volgend station, dat scheelt het is maar net welke hc je hebt. Dat zijn meer de netflix conducteurs die hier geen zin hebben om het werk goed te doen.


Artikel 9 van de EU verordening 2007/1371 verplicht tot het verkopen van vervoersbewijzen in de trein. Dus als de NS daar niet aan kan voldoen kan de toegang tot de trein niet ontzegt worden als je om een geldige reden geen vervoersbewijs hebt.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-03-2022 19:41:48
cuneo56
cuneo56

?

Je hoeft geen opsporings bevoegdheid te hebben om een kaartje te verkopen toch!

 

26-03-2022 21:44:57
PKP
PKP
Quote
bnv (24-03-2022 11:58:34): S&V mannen gedaan worden.

En representatief deel der S&V medewerkers is overigens vrouw, gewoon omdat het kan 🙂

 

26-03-2022 21:49:04
Oldskool
Oldskool
Quote
kleine_man (26-03-2022 18:48:45):
Quote
GerritJan (24-03-2022 18:03:25):
Quote
Courgette (23-03-2022 10:29:47):

Eens. Het zal wel dusdanig weinig gebruikt worden dat het niet uit kan. Al zou ik het helemaal niet zo verkeerd vinden dat conducteurs wat meer bonnen gaan schrijven. Ik denk dat dat ook helpt met de hoeveelheid mensen die het grijze gebied opzoeken wat betreft het 'zomaar' in de 1e klas gaan zitten, en de voeten op de bank.

De HC is de afgelopen jaren echter eerder veranderd in een gastheer/gastvrouw met veiligheidsfunctie dan een handhaver, en dat is op zich te verdedigen met de groei van V&S, maar jammer is het wel.

Zo kwam ik gisteren nog een dame tegen die in de trein zat te roken, persoonlijk zou ik daar direct voor hebben bekeurd maar deze HC zei 'niet meer doen' en liep verder.


Ze mogen ze alsnog altijd overdragen aan v&s en de trein uit gooien bij het volgend station, dat scheelt het is maar net welke hc je hebt. Dat zijn meer de netflix conducteurs die hier geen zin hebben om het werk goed te doen.


Artikel 9 van de EU verordening 2007/1371 verplicht tot het verkopen van vervoersbewijzen in de trein. Dus als de NS daar niet aan kan voldoen kan de toegang tot de trein niet ontzegt worden als je om een geldige reden geen vervoersbewijs hebt.


En dat blijven de hc's in de toekomst ook gewoon doen. Kaartjes verkopen en als de reiziger totaal niet mee wilt werken, uit de trein laten verwijderen.

 

26-03-2022 22:27:59
PKP
PKP
Quote
kleine_man (26-03-2022 18:48:45):
als je om een geldige reden geen vervoersbewijs hebt.

Dat is mij in een vliegtuig nog nooit gelukt. Er is eigenlijk altijd GEEN reden waarom je GEEN vervoersbewijs hebt. Maar dan nog, daar wil een Conducteur zonder BOA je best graag van voorzien.

 

27-03-2022 04:35:54
henri1972
henri1972

Ik zal je één geldige reden geven: iemand heeft geen OV-chipkaart, wil een kaartje kopen op het station en de kaartautomaat is defect.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-03-2022 10:19:12 1
Oldskool
Oldskool

Dan kan geverifieerd worden door de hc, krijgt de reiziger een geschreven kaartje. Op de achterkant kan de hc coulance regeling noteren, krijgt de reiziger alleen een rekening met de ritprijs en vervalt de boete.

 

27-03-2022 10:48:53
Amazonous
Amazonous

Dat kan eenieder zelfs, de berichten uit de servicecoach over kaartautomaten, niet werkende cico, et cetera, zitten gewoon in de openbare stroom verstoringsberichten. Inclusief de tekst die intern wordt aangeboden.

Overigens kan een HC zonder BOA obv Wp2000 wat opties aanboren, vergeet niet, de ICd train managers zijn pas BOA geworden sinds ongeveer de HSL IC Gvc-Ehv (en niet zonder slag of stoot). Toeslagen deed men voor die tijd ook zonder BOA.

 

27-03-2022 15:16:30
seinhuis
seinhuis
Quote
Oldskool (26-03-2022 21:49:04):t blijven de hc's in de toekomst ook gewoon doen. Kaartjes verkopen en als de reiziger totaal niet mee wilt werken, uit de trein laten verwijderen.

Volgens mij mag uit de trein zetten officieel niet. NS heeft een vervoersplicht.

Conducteur kan assistentie vragen.

 

27-03-2022 16:17:43
cuneo56
cuneo56

Tenzij het recent gewijzigd is mag dat wel, alleen wel op een station ( of een voormalig station zoals Lisse bv. wel zou kunnen is nooit echt uitgezocht😃)

 

27-03-2022 17:54:05
bacr
bacr

Zou dat niet zijn "daar waar een passagier veilig kan uitstappen"? Dan mag Lisse vast wel 😉

Of op Mas vandaag, terwijl daar officieel niets stopte 😜

 

27-03-2022 19:12:11
john2
john2

Kan dan op bijvoorbeeld Lisse of Maarssen een passagier ook veilig van het perron afkomen? Ik bedoel, zijn er op zo'n stations nog een aansluiting op de openbareweg?

 

27-03-2022 19:28:15
bart84
Moderator
bart84

Voor zover ik weet heeft Lisse geen station meer, enkel een horecagelegenheid in t oude station, zonder stations voorzieningen. Maarsen is natuurlijk een regulier station tussen Ut en Asd met alle minimale voorzieningen.



Laatst bewerkt door bart84 op 27-03-2022 19:28
 

27-03-2022 19:31:28
cuneo56
cuneo56

De reiziger die je daar uit de trein zou zetten zit daar echt niet mee.

Dat van een vervoersplicht is iets wat al snel ophoud als de reiziger zich niet aan zijn/ haar deel van de overeenkomst wenst te houden zoals willen betalen voor het vervoer of zich een beetje normaal gedragen.

 

27-03-2022 22:58:37
sjoerd
sjoerd

Als veilig uitstappen de norm zou zijn, dan kan ik ook nog wel iets verzinnen van veilig kunnen stoppen. Zijn er richtlijnen voor machinisten opdat zij niet zomaar ergens stoppen, terwijl dat bijvoorbeeld een overwegstoring op kan leveren?

 

28-03-2022 00:34:56
mich
mich

Nee, de regel is dat je na meer dan 2 minuten stilstand niet zonder toestemming trdl weer verder mag, stoppen mag, indien nodig.

 

28-03-2022 09:50:50
sjoerd
sjoerd

Dus eigenlijk: ja, er is een regel. Dat dacht ik al. Dan ga je dat niet doen als het niet echt nodig is, ook niet voor een niet betalende passagier naast het perron van Lisse.

 

28-03-2022 09:52:29
john2
john2

Dus als ik het goed begrijp moet dan bij een stilstand iedere machinist op haar of zijn horloge kijken wanneer er gestopt wordt en wanneer die 2 minuten om zijn.

 

28-03-2022 09:55:52
sjoerd
sjoerd

Ja, als de machinist is gestopt op een daarvoor niet bedoelde plek, althans zo vat ik Mich' inbreng nu op.

 

28-03-2022 10:27:22
Oldskool
Oldskool
Quote
cuneo56 (27-03-2022 16:17:43):

Tenzij het recent gewijzigd is mag dat wel, alleen wel op een station ( of een voormalig station zoals Lisse bv. wel zou kunnen is nooit echt uitgezocht😃)


Precies! Met de kanttekening dat het een officieel stationnetje moet zijn. Lisse is dat niet meer, dus het is daar niet toegestaan.

 

28-03-2022 10:56:47
thom
thom
Quote
mich (28-03-2022 00:34:56):

Nee, de regel is dat je na meer dan 2 minuten stilstand niet zonder toestemming trdl weer verder mag, stoppen mag, indien nodig.


Ja, maar in zo'n geval als dit zal een Mcn toch van te voren wel even de TRDL bellen dat ie extra gaat stoppen, en waarom ie dat wil doen.

 

28-03-2022 11:36:30
PKP
PKP

Een reiziger, ook als deze niet betaald, uit de trein zetten is alleen mogelijk op een station alwaar de trein stopt. Met extra stoppen op een locatie elders, alleen om een reiziger te dumpen, zit je als treinpersoneel al gauw juridsch in gevaarlijk vaarwater.

Het uitschrijven van een vervoerbewijs met boete is voor de HC de juiste weg, of overdragen aan een Back-Up S&V team op een stopstation. In geval van echt direct gevaar is stoppen natuurlijk een mogelijkheid, maar dat is iets heel anders.

 

28-03-2022 16:17:15 1
seinhuis
seinhuis

H



Laatst bewerkt door seinhuis op 25-01-2023 09:34
 

28-03-2022 23:03:58
cuneo56
cuneo56
Quote
PKP (28-03-2022 11:36:30):

Een reiziger, ook als deze niet betaald, uit de trein zetten is alleen mogelijk op een station alwaar de trein stopt. Met extra stoppen op een locatie elders, alleen om een reiziger te dumpen, zit je als treinpersoneel al gauw juridsch in gevaarlijk vaarwater.

Het uitschrijven van een vervoerbewijs met boete is voor de HC de juiste weg, of overdragen aan een Back-Up S&V team op een stopstation. In geval van echt direct gevaar is stoppen natuurlijk een mogelijkheid, maar dat is iets heel anders.


Ik herinner me een enkel zeer uitzondelijk voorval dat e.e.a. gebeurde om een reiziger er ergens op een "niet standaard" plek er uit te zetten. Daarbij ging het altijd om wat je beroeps zwartrijders zou kunnen noemen.

Het zal mogelijk niet allemaal mogen en zo ,. maar kan voor de Conducteurs een hele opluchting zijn nu eens zelf te kunnen lachen i.p.v. dat de zwartrijder dat standaard bij een uitstel van betaling deed.

 

28-03-2022 23:25:26
timtrein
timtrein

Vroeger kenden de conducteurs hun pappenheimers wel, ik ken de verhalen ook wel van de notorie zwartrijders die ver van de bewoonde wereld eruit werden gezet (zoals Wijster, of inderdaad Hry). Maar dat was natuurlijk een andere tijd.

 

29-03-2022 00:18:52
scooter
scooter

Liempde was ook zo'n plek,en soms gebeurde het ook wel eens bij een overweg

 

29-03-2022 10:20:43
AlexNL
AlexNL

Vroeger gebeurden er heel wat dingen op het spoor waar niemand weet van had, die tijd is voorbij. Tegenwoordig kun je binnen 30 seconden op treinposities.nl zien waar een trein tot stilstand is gekomen.

 

31-03-2022 10:21:04
PKP
PKP

Zover bekend gaat er eerst nog een rechtzaak lopen bij de ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam, dus voorlopig behouden de Conducteurs hun BOA en gaan de opleidingen ook gewoon door.

 

24-01-2023 20:12:34
GerritJan
GerritJan

Zoals iedereen weet vervalt de boa bevoegdheid, daarbij ook het Boa speldje. Er is alsnog behoefte om aan reizigers te laten zien dat ze toezichthoudende bevoegdheden hebben. Hier kwam een NS personeel lid mee met een nieuw NS-idee een nieuwe speldje.

Hiervoor heeft NS samen met het desbetreffende indiender en VPT (veilig publieke taak) een nieuw speldje ontwikkeld. Het logo van de VPT is een hand met daaromheen de tekst ‘handen af van onze helpers’. De hand is daarom terug te vinden in het NS toezichthouderslogo. Er is geen draagplicht om deze speld te dragen.



Laatst bewerkt door GerritJan op 24-01-2023 20:13
 

24-01-2023 21:22:32
mren
mren

Net zoiets als de V-speld van beveiligers: het ziet er leuk uit maar heeft geen praktische betekenis. Dus de hc mag straks net als de beveiliger enkel ingrijpen bij heterdaadsituaties en vervolgens de politie bellen (oftewel: precies dezelfde rechten als iedereen in dit land).

 

24-01-2023 23:08:51
sjoerd
sjoerd

VPT was ooit (ja, zeer crea) Vervoer Per Trein. En nu dus (lijkt mij) VeiligE Publieke Taak. Creatief. Wederom.

 


25-01-2023 10:23:28
GerritJan
GerritJan
Quote
mren (24-01-2023 21:22:32):

Net zoiets als de V-speld van beveiligers: het ziet er leuk uit maar heeft geen praktische betekenis. Dus de hc mag straks net als de beveiliger enkel ingrijpen bij heterdaadsituaties en vervolgens de politie bellen (oftewel: precies dezelfde rechten als iedereen in dit land).


Een toezichthouder heeft ook gewoon bevoegdheden, zoals ID vorderen, Beukeringen uitschrijven etc. Het speld laat alleen zijn dat men nog wel bevoegdheden heeft alleen geen combibonnen kunnen uitschrijven en een uitstel van betaling geworden is. Het is geen verplichting om hem te dragen en bij beveiligers wel. Dit is gewoon een mooie actie van een personeellid en ik begrijp ook dat ze een speldje willen blijven dragen



Laatst bewerkt door GerritJan op 25-01-2023 10:24
 

25-01-2023 11:59:00 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Leg eens uit wat voor beukeringen een toezichthouder nog uit mag schrijven? Een uitstel van betaling is ongetwijfeld mogelijk. Echter wat gebeurt er bij niet-tonen ID op eerste vordering? Roken in de coupé?

 

25-01-2023 13:49:39
sjoerd
sjoerd

Daarbij: je kunt wel BOA-bevoegd zijn, maar dat levert niet veel op in de praktijk. Gisteren op een tamelijk lange treinreis heen en ook terug maar 1 x controle gehad van 1 hc en zowaar bij Den Haag ook een driemansterke vliegende ploeg in het geel die gezien hun uitstraling dat BOA-bewijsje niet nodig hadden om terdege te doen wat nodig bleek. (...)

 

25-01-2023 13:54:42
sander14
sander14

Ik heb het volgens mij al eens eerder geschreven in dit topic: een machinist bij NS is ook toezichthouder, maar heeft geen enkele bevoegdheden. Wat mij betreft is het afschaffen van de BOA bij de HC's een eerste stap naar treinen zonder conducteur.

 

25-01-2023 15:16:23
Amazonous
Amazonous

Een machinist of ander NS'er met toezichthoudersbevoegdheid heeft wel degelijk extra bevoegdheden, namelijk die van een toezichthouder Wp2000. Alleen NS zet die bevoegdheden in de praktijk niet in.

We hebben het jarenlang met toezichthouders gedaan, inclusief UvB-constructies, civielrechtelijke kwitanties, et cetera. De wereld vergaat niet, het is alleen een stap achteruit, of een pas op de plaats, voor de functie van HC. Men zal terug vaker assistentie moeten vragen, nu in de vorm van V&S in plaats van Spoorwegpolitie.



Laatst bewerkt door Amazonous op 25-01-2023 15:20
 

25-01-2023 18:36:06
GerritJan
GerritJan

Ik snap het hele gezeur met afschaffing conducteur niet, denk je dat op elk station de hele trein te over zien is? Nee. Toezichthouders hebben ook bevoegdheden die worden gegeven, lees de wetboeken maar, desnoods stuur ik mijn hele boek 'bestuurlijkhandhaving' naar iemand op dat over toezichthouder gaat en wat die allemaal mag en waar je alles kan vinden. Waarom zo negatief wees blij dat men nog wilt laten zien dat conducteurs nog wel bevoegdheden hebben met name een speldje. Ik weet dat vele conducteurs ook heel blij zijn dat de boa weg is, ieder 5 jaar boa doen word je echt niet vrolijk van, geloof me. Een mega dikke boek 90% wat je niet gebruikt in praktijk of moet weten. Combibon, Boa ov, alles in 1. Meeste conducteurs zakte op het redenen van wetenschap wat je ook moet doen. Bijna niemand schrijft een combibon uit voor voeten op de bank of het verhinderen van het vertrek proces , ze nemen ze liever niet mee of spreken ze flink aan wat meestal gewoon helpt. Vroegaaaaah was er ook geen boa bij conducteurs en het kwam er op en is er weer af. Om direct hierbij te zeggen dat de functie conducteur verdwijnt is gewoon niet zo.



Laatst bewerkt door GerritJan op 25-01-2023 18:38
 

25-01-2023 18:48:31
thom
thom

Vroeger had men misschien wel geen BOA, maar bestond dat ook nog niet in de regelgeving en had men de bevoegdheden gewoon op andere, toenmalige, gronden.

 

25-01-2023 18:53:38 2
sjoerd
sjoerd

En ze kwamen toen op elk (deel-)traject door de trein om toezicht te houden en om plaatsbewijzen te controleren....

 

25-01-2023 18:55:54
kleine_man
kleine_man

Een BOA mag de geldigheid van een vervoersbewijs vaststellen, een handhaver mag alleen constateren dat je een vervoersbewijs hebt. Klein verschil, grote problemen. Het gevolg is dat er meer zwart gereden gaat worden, nog meer agressie en nog meer poortjes want de agressie en het aantal zwartrijders neemt toe.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

25-01-2023 18:58:06
cuneo56
cuneo56

Hoewel ik denk dat de meeste mensen / reizigers niet eens weten wat het huidige symbool precies inhoud, lijkt me de invoering van iets wat daar veel op lijkt een poging om je meer voor te doen dan je bent/ mag.

 

25-01-2023 22:24:31
Amazonous
Amazonous
Quote
thom (25-01-2023 18:48:31):

Vroeger had men misschien wel geen BOA, maar bestond dat ook nog niet in de regelgeving en had men de bevoegdheden gewoon op andere, toenmalige, gronden.


Welke gronden zijn er uit Wp2000 gehaald in de jaren dat HC's BOA waren? De mogelijkheden die men had, zijn er nog altijd. Sterker nog, toenmalig Trainmanagers op de HSL hebben nog tot een paar jaren terug op deze manier gewerkt. En ook op de IC Brussel wordt voor een belangrijk deel obv bevoegdheden als toezichthouder gewerkt.



Laatst bewerkt door Amazonous op 25-01-2023 22:29