Wunderlinie Groningen - Bremen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
27-11-2017 08:03:13
icened
icened
Ze zijn de laatste maanden druk met het voorstellen van nieuwe spoortrajecten in Noord Nederland. Maar de modernisering van het spoor tussen Groningen - Bremen lijkt het meest concrete spoorproject:

https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/11/27/christenunie-wil-snelle-komst-wunderline-groningen-bremen/

Komt die voorstellen vanwege de huidige goede economie? Of dat er een nieuwe staatssecretaris is?

Citaat:

Wat betekent de uitkomst van het onderzoek dat de bodemgesteldheid onder delen van het traject te zwak is voor de realisatie van de Wunderline?

http://www.open.ou.nl/hon/HSLAFL32.htm

In Duitsland gebruiken ze o.a. Rhedaspoor tussen Siegburg - vliegveld Frankfurt en Ingolstadt - Nürnberg. Werd ook gebruikt op de HSL Zuid.

Laatst bewerkt door moderator op 27-11-2017 18:51, reden: Hoofdletters in topictitel
 

27-11-2017 08:20:53
Berk24
Berk24
Ik vraag mij af waarom die Wunderlinie moet komen? Je moet een nieuwe brug bouwen en vele kilometers tussen Zuidbroek en Bremen dubbelsporig maken. Dat is enorm kostbaar en ik heb grote twijfels of er wel voldoende markt voor is. De A7 is op Groningen-Leer nou niet heel erg vol te noemen. Er zijn, m.u.v. Groningen, Bremen en Hamburg niet erg veel knelpunten in het wegennet, waardoor de auto tussen Groningen en Hamburg toch wel een concurrentievoordeel heeft ten opzichte van de bus of trein. En je moet wel erg veel investeren om Amsterdam-Hamburg via Groningen sneller te laten zijn dan via Osnabrück.

Het probleem van de route via Osnabrück is de korte overstap tussen de IC Berlin en de IC Hamburg en de dubbele zugbindung. Als over twee maanden de RB61 gaat rijden tussen Hengelo en Osnabrück, ben je al één zugbindung kwijt. Er komt dan wel een overstap in Hengelo bij, maar ik denk dat het nadeel van de extra overstap in het niet valt, als daarmee ook de tweede zugbindung wegvalt. M.a.w. er komen over twee maanden meer mogelijkheden om tussen Nederland en Hamburg te reizen. Waarom zou je dan vele miljoenen moeten investeren in een derde mogelijkheid, als daar weinig gebruik gemaakt gaat worden?


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

27-11-2017 08:33:07
icened
icened
Vraag me ook af over het nut en noodzaak van een snellere spoorlijn tussen Groningen - Bremen. Misschien omdat het een link is tussen Groningen - Noordwest Duitsland? En welke grote plaatsen zit er tussen Groningen - Bremen? Alleen Oldenburg.

De bevolkingsdichtheid is er laag. Wel interessanter als vanaf 2027 de Fehmarnbelttunnel (Puttgarden - Rodby) in gebruik gaat omdat dan snellere verbindingen zijn naar Kopenhagen. Maar dat is natuurlijk marginaal.
 

27-11-2017 08:43:21
Berk24
Berk24
Ik ben voor slim investeren, dat wil zeggen, voor relatief weinig geld nieuwe verbindingen creëren, zodat de reizigers meer reismogelijkheden hebben en gemakkelijker naar bepaalde bestemmingen kunnen reizen. Die Wunderlinie-project is alles behalve slim investeren, want er moet relatief veel geld gespendeerd worden aan verbindingen die nu ook al aangeboden worden (Groningen-Leer per snelbus en verder richting Oldenburg en Bremen een treindienst).


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 


27-11-2017 09:14:41
icened
icened
Hun argument:

Van der Graaf: “Voor de ChristenUnie is mobiliteit in de regio van groot belang. Daarom is het belangrijk dat er wordt gewerkt aan de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. Deze lijn verbindt uiteindelijk zelfs de belangrijke knooppunten Amsterdam en Hamburg met elkaar. Daarnaast heeft deze spoorlijn directe invloed op de economie en op het werken over de grens. Ik vraag de staatssecretaris dan ook om samen te werken met Niedersachsen om zo de spoorverbinding snel te realiseren.”

Algemeen gesproken en niet onderbouwd. Is natuurlijk bedoeld om de spoorlijn te verkopen. Het schijnt wel dat de Duitse deelstaat samen met provincie Groningen voorstander is van snellere spoorlijn. Wel een belangrijk argument.
 

27-11-2017 09:42:46
umbusko
umbusko
@Berk24: dubbele Zugbindung maakt pas uit als je met twee kaartjes reist; als je je overstap mist door vertraging vervalt immers je Zugbindung. Neemt niet weg dat het wel vervelend is. Maar vanuit Asd zou ik er niet zo moeilijk over doen om de RB61 te gebruiken, dan liever een ICB eerder, als ik echt geen vertraging zou willen.  

27-11-2017 09:58:48
broek53
broek53
Ter herinnering: de Wunderline is een issue geworden omdat de stadstram in Groningen niet doorgaat. De provincie Groningen moet nog een hoop geld kwijt van de Zuiderzeelijn-compensatie vorige de noordelijke provincies. Zo plat is hethofdzakelijk.  

27-11-2017 10:04:22
Berk24
Berk24
Dat is gewoon ordinaire wafelijzerpolitiek. Beter houdt de provincie Groningen het regionale en lokale busvervoer in stand en verhoogt de frequentie op bepaalde lijnen van 1x/uur naar 2x/uur. Daar profiteren veel meer reizigers van, dan van die gehele Wunderlinie, Wiederlinie en überhaupt de herbouw van de brug over de Eems.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

27-11-2017 10:14:19
b2py
b2py
Het geld moet voor 2021 of 2022 uitgegeven zijn, vandaar dat er in die regio zover verspijkerd gaat worden komende jaren  

27-11-2017 10:20:21
broek53
broek53
Zeker. Ik bedoel er weinig cynisch mee, maar zo zit het wel: zonder die gelden was de Wunderline nooit op deze manier ter sprake gekomen.
Overigens staat herstel van de Friesenbrücke hier tamelijk los van - al ben ik wel benieuwd wat er gebeurd zou zijn als Duitsland kortweg besloten zou hebben de brug niet te herstellen en de lijn te sluiten...
 

27-11-2017 10:20:59
icened
icened
Uit die voorstellen van de noordelijke provincies van de laatste maanden lijkt het erop dat ze vooral snellere verbinding naar Randstad/Bremen willen. Hogere frequentie met treinen heb ik niet gelezen.

Als ze geld willen uitgeven kunnen ze beter pleiten voor versnelling tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle, 200 km p/u op Hanzelijn en invoering van ERTMS op OV SAAL (160 km p/u i.p.v. 140 km p/u).
 

27-11-2017 11:29:31
b2py
b2py
Groningen/Leeuwarden - Zwolle wordt al gedaan. Spoorzone Groningen, boog Hoogeveen en dive-under Herfte komen allemaal van de zuiderzeegelden  

27-11-2017 11:41:43
Marco
Marco
Als ze het geld over hadden, zou elektrificering van Groningen - Leeuwarden ook wel nuttig zijn. Op die lijn verdient het zich zelfs terug, al duurt het 48 jaar. Assen - Hoogeveen alvast 200 km/h geschikt maken, voor als de ICNG komt, met 160 km/h zodra VIRM en ICM ERTMS hebben.  

27-11-2017 14:18:55
icened
icened
Quote
b2py (ma 27 nov 2017 11:29:31 https://www.somda.nl/forum/19912/p632877/): Groningen/Leeuwarden - Zwolle wordt al gedaan. Spoorzone Groningen, boog Hoogeveen en dive-under Herfte komen allemaal van de zuiderzeegelden


Zien wat ze kunnen besteden tussen Groningen - Nieuweschans. En wat de Duitse deelstaat Niedersachsen aan wilt bijdragen aan hun zijde. Eventueel met hulp van Duitse overheid.

Kan een alternatieve route worden voor goederentreinen tussen (Malmö/Kopenhagen) Hamburg - Nederland. Mits er de capaciteit voldoende is op het spoor tussen Bremen - Groningen - Zwolle.

Laatst bewerkt door icened op 27-11-2017 14:22
 

27-11-2017 16:49:24
phantom
phantom
Laat mensen het maar niet horen,meer gevaarlijke goederentreinen die herrie maken en vol gif en gevaarlijk spul zitten
Die wil niemand hebben,veeg dat dus nog even onder de mat terug %08%

Laatst bewerkt door phantom op 28-11-2017 06:06


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-11-2017 18:54:27
icened
icened
Bedoel dat de goederentreinen incidenteel via Zwolle rijden. Zoals soms goederentreinen tussen Deventer - Zwolle rijden in geval van werkzaamheden/calamiteiten.  

27-11-2017 21:01:50
didam2009
didam2009
Als je het geld toch kwijt moet waarom niet in je eigen net
Bij voorbeeld alles Dubbel spoor en alles onder de draad


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

27-11-2017 21:14:12
roja
roja
Helemaal mee eens. Beter benutten van de Hanzelijn, is niet voor niets gebouwd voor 200km/u. De Wunderlinie Groningen - Bremen gaat onnodig veel geld kosten, zal nooit rendabel worden.

Laatst bewerkt door roja op 27-11-2017 21:18
 

27-11-2017 21:20:27
mren
mren
Een snelweg, rivierdijk of een (extra) stuk spoorlijn zijn vrijwel nooit rendabel.  

27-11-2017 22:20:44
sjoerd
sjoerd
Eens. En al zo vaak betoogd. Er is veel infra niet rendabel maar wel nodig. Sluizen, stuwen, bruggen, vangrails, centrales, stoeptegels, je eigen huis... Toch allemaal nodig.  

28-11-2018 17:59:37
icened
icened
Draagvlak voor Wunderlinie wordt groter:

https://www.gic.nl/nieuws/duitse-en-europese-steun-voor-snelle-trein-groningen---bremen

Zou mooi zijn als de snelle EC Groningen - Bremen vanaf 2028 kan rijden. Kan het daarna direct doorrijden naar Kopenhagen als de Fehmarnbelttunnel, HSL Kopenhagen en gemoderniseerde spoorlijnen Ringsted - Rodby en Puttgarden - Lübeck in gebruik is. Totale reistijd is tussen Groningen - Kopenhagen dan slechts 6 uur.

Laatst bewerkt door icened op 28-11-2018 18:25
 

28-11-2018 18:14:05
henri1972
henri1972
Groningen -Amsterdam is nu 2 uur en 5 minuten. Waarschijnlijk bedoel je Kopenhagen -Amsterdam?  

28-11-2018 18:40:34
icened
icened
In mijn vorige reactie zit een aantal fouten. Reistijd tussen Groningen - Bremen kan de reistijd met de Wunderlinie 2 uur worden. Op site NS International was te lezen dat de reistijd van de snelste IC Bremen Hbf - Hamburg Hbf 55 minuten was.

Prognoses voor reistijd tussen Hamburg - Kopenhagen via de Fehmarnbeltunnel en HSL Kopenhagen - Ringsted is 2uur en 50 minuten. Totale reisduur Groningen - Kopenhagen kan 6 uur worden. Maar realistischer is een snelle IC Hamburg - Groningen met een reistijd van 3 uur. Waarmee het concurreert met de vliegtuig.

Doortrekken naar Amsterdam zal leuk zijn. Maar waarschijnlijk niet concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Maar aangezien veel toeristen naar Amsterdam willen zal een EC Amsterdam - Hamburg wel reëel kunnen zijn.

Laatst bewerkt door icened op 28-11-2018 18:43
 

28-11-2018 21:49:45
cuneo56
cuneo56
Doortrekken naar Amsterdam lijkt me een goede zaak.
Om de gewonnen tijd dan niet weer te verdoen moet je dan wel de verbindingsboog tussen Riekje ( Wha) en Haren met stop aldaar gebruiken.
Je bent dan wel niet op het Hoofdstation van Groningen , maar da's zowat net zo ver van Amsterdam Centraal als straks de Internationale treinen naar Amsterdam Zuid worden verbannen.
Oh ja en ook Assen dan gelijk ook overslaan natuurlijk!


Disclaimer: Deze reactie kan sporen van ironie bevatten %02%
 

28-11-2018 21:55:16
brun
brun
Ik ben (als geboren Oost-Groninger) een groot voorstander van investeringen in die regio, maar heb de Wunderline-ideeën nooit begrepen. Waarom zou je zo snel van Groningen naar Bremen willen? Bremen is al decennia een economisch zwakke stad met hoge werkloosheid en dat verandert de komende jaren heus niet, want bij de eerstvolgende crisis krijgt het wéér een douw.

Wat bovendien al is gezegd: met de auto leg je dat traject erg snel af. Veel sneller dan de trein ooit kan, want op die snelwegen is 't stervensrustig (ik heb dat stuk érg vaak gereden). Een snelle spoorlijn naar Bremen is echt totale geldverspilling. Sorry, maar het moet gezegd. Als de brug over de Eems eindelijk weer eens is gebouwd, kun je ook met de huidige snelheden en het huidige materieel tamelijk rap doorrijden. Geen enkele reden om in meer infrastructuur te investeren.

Het Wunderline-concept is de zoveelste onderdanige alsjeblieft-wij-ook-poging van Groningen om belangrijk te worden. Als een snelle trein van Amsterdam naar Hamburg via het noorden rijdt, dan telt het ineens mee, zo is de gedachte. Precies het idee dat vroeger al meetelde bij de Transrapid, de Zuiderzeelijn en noem maar op.

Wat Groningen als provincie wél goed zou doen, is een serieus snelle verbinding met Amsterdam en Utrecht. Want dan verbind je steden vol werkgelegenheid met een provincie vol betaalbare levens- en woonkwaliteit. In een halfuur vanaf het platteland naar het hoofdstation in de stad Groningen, nog anderhalf uur naar Utrecht/Amsterdam. Dát zet zoden aan de dijk. Al het andere bestaat uit dromen.

Laatst bewerkt door brun op 28-11-2018 21:55
 

28-11-2018 23:40:52
gvttreinen
gvttreinen
Idd want een snelle verbinding van de ene krimpregio naar de andere is echt een succesnummer, kan je het geld beter meteen in de Ems en Weser gooien (o heerlijke ironie)  

29-11-2018 06:59:39
mdeen
mdeen
Quote
cuneo56 (wo 28 nov 2018 21:49:45 https://www.somda.nl/forum/19912/p693166/): Doortrekken naar Amsterdam lijkt me een goede zaak.
Om de gewonnen tijd dan niet weer te verdoen moet je dan wel de verbindingsboog tussen Riekje ( Wha) en Haren met stop aldaar gebruiken.
Je bent dan wel niet op het Hoofdstation van Groningen , maar da's zowat net zo ver van Amsterdam Centraal als straks de Internationale treinen naar Amsterdam Zuid worden verbannen.
Oh ja en ook Assen dan gelijk ook overslaan natuurlijk!

Disclaimer: Deze reactie kan sporen van ironie bevatten %02%

Het gebruik van de boog bij Riekje geeft dan ook weer aanleiding om niet met getrokken treinen te rijden (lokwissel in Groningen), maar mooie oplossingen als een Bombardier AGC Bibi (SNCF B 82500) in te zetten.

Of gaan we voor elektrificatie van Groningen - Leer?
 

29-11-2018 07:25:07
icened
icened
Quote
brun (wo 28 nov 2018 21:55:16 https://www.somda.nl/forum/19912/p693172/): Ik ben (als geboren Oost-Groninger) een groot voorstander van investeringen in die regio, maar heb de Wunderline-ideeën nooit begrepen. Waarom zou je zo snel van Groningen naar Bremen willen? Bremen is al decennia een economisch zwakke stad met hoge werkloosheid en dat verandert de komende jaren heus niet, want bij de eerstvolgende crisis krijgt het wéér een douw.

Wat bovendien al is gezegd: met de auto leg je dat traject erg snel af. Veel sneller dan de trein ooit kan, want op die snelwegen is 't stervensrustig (ik heb dat stuk érg vaak gereden). Een snelle spoorlijn naar Bremen is echt totale geldverspilling. Sorry, maar het moet gezegd. Als de brug over de Eems eindelijk weer eens is gebouwd, kun je ook met de huidige snelheden en het huidige materieel tamelijk rap doorrijden. Geen enkele reden om in meer infrastructuur te investeren.

Het Wunderline-concept is de zoveelste onderdanige alsjeblieft-wij-ook-poging van Groningen om belangrijk te worden. Als een snelle trein van Amsterdam naar Hamburg via het noorden rijdt, dan telt het ineens mee, zo is de gedachte. Precies het idee dat vroeger al meetelde bij de Transrapid, de Zuiderzeelijn en noem maar op.

Wat Groningen als provincie wél goed zou doen, is een serieus snelle verbinding met Amsterdam en Utrecht. Want dan verbind je steden vol werkgelegenheid met een provincie vol betaalbare levens- en woonkwaliteit. In een halfuur vanaf het platteland naar het hoofdstation in de stad Groningen, nog anderhalf uur naar Utrecht/Amsterdam. Dát zet zoden aan de dijk. Al het andere bestaat uit dromen.


En toch proberen ze regelmatig deze verbinding aan beide zijdes erdoor te krijgen. Het is niet alleen Groningen die dit wilt als provincie. Ook de Duitse deelstaat wilt dat. Waarschijnlijk wordt de Wunderlinie iets belangrijker als je snel naar Kopenhagen wilt.

Immers als je van Groningen naar Schiphol wilt met de trein/auto en vervolgens met de vliegtuig en alle voor - en natransport naar hartje Kopenhagen wilt ben je niet veel sneller dan gewoon rechtstreeks met de trein. Totale reistijd kan 6 uur worden tussen Groningen - Kopenhagen.

Lees al een aantal initiatieven voor een snelle IC Groningen - Randstad op Groninger Internet Courant. Blijkbaar is hier grote behoefte aan omdat Groningers voor hun werk mogelijk van Groningen naar de Randstad moeten reizen.
 

29-11-2018 09:10:09
sjoerd
sjoerd
Als er krimpregio's in het spel zijn, gaan bij velen de deuren op slot. Dan heeft het volgens hen geen zin om in railvervoer te investeren.
Maar regio's krimpen niet voor niks. Dan ontbreekt er iets. Gek genoeg lopen er wel prima snelwegen doorheen. In het noorden van ons land is nog ruimte, er zijn havens, de grond is er goedkoper, helaas af en toe een aardbevinkje, en er staan genoeg prima huizen te koop.
Dan is het hoog tijd om de enige spoorverbinding die er is te herstellen en ambitie te tonen om er iets van te maken. Om die reden heeft het ook zin om Emmen - (Ter Apel) - Stadskanaal aan te leggen. Ook daar wordt tot nu toe wel (en alleen) op de snelweg gegokt. Maak er twee Wonderlijnen van.
Kijk daarna bij gebleken kansen dan eens naar de volgende stap. Dat kan op bescheiden schaal: leg twee keer per dag een sneltrein in. En gok niet op Amsterdam - Zwolle - Haren - Bremen - Hamburg - Kopenhagen. Dat is nog lang niet aan de orde. Maar maak het niet nu al onmogelijk door niks te doen. Dan krimpt de boel verder in elkaar.

Laatst bewerkt door sjoerd op 29-11-2018 09:17
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-11-2018 09:12:15
brun
brun
Ok, maar waarom willen Groningers dan zo graag naar Kopenhagen? Is een mooie stad hoor, maar hoeveel stedentrips Kopenhagen maakt een mens in zijn leven?

Vliegveld Eelde heeft maar heel weinig rechtstreekse lijnvluchten, maar één ervan gaat naar Kopenhagen. Een ticket is niet eens zo vreselijk duur. Die vlucht is een succes, niet omdat zo veel mensen in het noorden naar de stad zélf willen, maar omdat je via het vliegveld van Kopenhagen veel aansluitende verbindingen hebt. Als je boven Zwolle woont, is Eelde handiger dan Schiphol.

Tegelijkertijd zit die verbinding nu ook weer niet zó vol dat er vier vluchten per dag bij moeten komen (wat bij elkaar net één trein vol mensen is).

Snelle trein Groningen-Randstad is daarentegen een super idee, vind ik. De afstand is voor een groot deel psychologisch - dus als zo'n trein 1 uur 40 minuten haalt, verandert er al heel wat.
 

29-11-2018 09:16:00
brun
brun
Quote
sjoerd (do 29 nov 2018 09:10:09 https://www.somda.nl/forum/19912/p693202/):Maar maak het niet nu al onmogelijk door niks te doen.


Dat ben ik helemaal met je eens. Emmen-Stadskanaal zou ook al heel wat schelen.

Steek het geld in praktische oplossingen die direct iets opleveren, in plaats van dromen over internationale verbindingen waar vooralsnog weinig échte belangstelling voor bestaat.

Niemand verhuist naar Groningen omdat hij dan dichter bij Bremen, Hamburg of Kopenhagen woont.

Maar mensen verhuizen wél naar Groningen als ze nog met een redelijke reistijd filevrije in de Randstad kunnen blijven werken.
 

29-11-2018 12:09:40
Tim82
Tim82
Omhelst het plan voor de snellere trein van Groningen naar Bremen ook het dubbelsporig maken van de enkelsporige delen tussen Leer en Oldenburg? Dat zou een goede zaak zijn denk ik, nu is de IC daar net zo traag als de RE omdat er overal gekruisd moet worden, en de IC daarom dus stopt op stations die niet echt IC waardig zijn. Mede daardoor is op die IC ook RE tarief geldig. Ook de huidige stop van 12 minuten in Oldenburg vind ik veel te lang, maar dat zal wel met de aansluitingen daar of de kruisingen op het enkelsporige deel te maken hebben?

Als er al een snellere trein komt, lijkt me Groningen-Bremen (met stops in Leer en Oldenburg) een goede; daar een vlotte overstap naar Hamburg en ook zeker op de ICE Hannover/München. De keer of 10 dat ik vanuit Groningen naar Bremen ben gereisd, stapten er een hele hoop mensen uit de RE over op de ICE naar het zuiden. Ook Nederlanders.

Laatst bewerkt door Tim82 op 29-11-2018 12:11
 

30-11-2018 09:17:44
Marco
Marco
De noordelijkste grensovergang waar een intercity rijdt is bij Oldenzaal, wat (iets) zuidelijker ligt dan Amsterdam. Als je van Noord-Nederland naar Noord-Duitsland (of Berlijn, of Scandinavië) wil is de trein op dit moment gewoon geen goed alternatief, en het lijkt me best wenselijk om daar op de lange termijn iets aan te willen doen.  

01-12-2018 14:44:02
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (do 29 nov 2018 09:12:15 https://www.somda.nl/forum/19912/p693205/): Ok, maar waarom willen Groningers dan zo graag naar Kopenhagen? Is een mooie stad hoor, maar hoeveel stedentrips Kopenhagen maakt een mens in zijn leven?


Zie hierboven, iemand leest een artikeltje over een snellere verbinding Kopenhagen-Hamburg en denkt gelijk dat het een mooie snelle verbinding Groningen-Hamburg kan opleveren (Eelde-Kastrup is 65 minuten). En daarna gaat iedereen ineens dromen van een trein Groningen-Hamburg(-Kopenhagen).

Quote
brun (do 29 nov 2018 09:12:15 https://www.somda.nl/forum/19912/p693205/): Vliegveld Eelde heeft maar heel weinig rechtstreekse lijnvluchten, maar één ervan gaat naar Kopenhagen. Een ticket is niet eens zo vreselijk duur. Die vlucht is een succes, niet omdat zo veel mensen in het noorden naar de stad zélf willen, maar omdat je via het vliegveld van Kopenhagen veel aansluitende verbindingen hebt. Als je boven Zwolle woont, is Eelde handiger dan Schiphol.

Tegelijkertijd zit die verbinding nu ook weer niet zó vol dat er vier vluchten per dag bij moeten komen (wat bij elkaar net één trein vol mensen is).


Nordica vliegt twee maal per dag voor een bedrag wat vergelijkbaar is met wat de trein zou kosten, doet er 5 uur minder over dan de trein en biedt in tegenstelling tot een NS station in een stad wel fatsoenlijke parkeergelegenheid. Ik kan geen reden verzinnen waarom er ook maar iemand dit met de trein zou willen doen. En Nordica krijgt nu al subsidie en is zelfs daarmee niet in staat om uit de verliezen te komen dus een trein lijkt al helemaal kansloos.
 

01-12-2018 15:08:56
treinfan
treinfan
Een simpele reden: zonder auto kom je niet makkelijk naar vliegveld Eelde.  

01-12-2018 15:28:28
Henk1619
Henk1619
Hebben die mensen hebben dan ook nog geen telefoon om een taxi te bellen?

En geen internet om te constateren dat kwibus er langs rijdt: https://www.groningenairport.nl/voor-reizigers/bereikbaarheid ?
 

01-12-2018 15:32:52
Berk24
Berk24
Quote
Marco (vr 30 nov 2018 09:17:44 https://www.somda.nl/forum/19912/p693427/): De noordelijkste grensovergang waar een intercity rijdt is bij Oldenzaal, wat (iets) zuidelijker ligt dan Amsterdam. Als je van Noord-Nederland naar Noord-Duitsland (of Berlijn, of Scandinavië) wil is de trein op dit moment gewoon geen goed alternatief, en het lijkt me best wenselijk om daar op de lange termijn iets aan te willen doen.

Snelbus

Geen dure infra benodigd en snelblussen kun je zo comfortabel maken als je zelf wilt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

01-12-2018 15:47:49
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (do 29 nov 2018 09:10:09 https://www.somda.nl/forum/19912/p693202/): Als er krimpregio's in het spel zijn, gaan bij velen de deuren op slot. Dan heeft het volgens hen geen zin om in railvervoer te investeren.


Investeren doe je als er een reële kans is dat het iets oplevert. Zo maar wat geld strooien heeft weinig zin.

Quote
sjoerd (do 29 nov 2018 09:10:09 https://www.somda.nl/forum/19912/p693202/): Maar regio's krimpen niet voor niks. Dan ontbreekt er iets. Gek genoeg lopen er wel prima snelwegen doorheen. In het noorden van ons land is nog ruimte, er zijn havens, de grond is er goedkoper, helaas af en toe een aardbevinkje, en er staan genoeg prima huizen te koop.


En desondanks is het een krimpregio dus waarom zou een spoorverbinding toevoegen aan al deze pluspunten dan ineens wel werken. Wat er ontbreekt is een totaal gebrek aan initiatief, mensen stemmen daar niet voor niets op communistische partijen. Erger nog, de weinige werkgevers in het gebied worden zelfs geschoffeerd (recent bijvoorbeeld weer de Nedmag). Zolang de mentaliteit daar niet verandert zullen mensen die wel ambitie hebben blijven wegtrekken. Pamperen met nog een verlieslijdende spoorverbinding houdt de lamlendige houding alleen maar langer in stand.

Quote
sjoerd (do 29 nov 2018 09:10:09 https://www.somda.nl/forum/19912/p693202/): Dan is het hoog tijd om de enige spoorverbinding die er is te herstellen en ambitie te tonen om er iets van te maken. Om die reden heeft het ook zin om Emmen - (Ter Apel) - Stadskanaal aan te leggen. Ook daar wordt tot nu toe wel (en alleen) op de snelweg gegokt. Maak er twee Wonderlijnen van.


Juist ja, voor al die mensen die van Emmen naar Stadskanaal willen. De grote stroom OV-reizigers heeft behoefte aan een verbinding Emmen-Groningen en dan is de bus nog altijd sneller en comfortabeler. Die bus heeft ook voordeel bij een autosnelweg.

Als je al wilt investeren in spoor dan moet je dat ellendige ATB-NG uit de grond rukken en On-Wha-Vdm elektrificeren. Al het andere is de bodemloze put groter maken.
 

01-12-2018 15:51:30
mren
mren
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 14:44:02 https://www.somda.nl/forum/19912/p693709/):
Nordica vliegt twee maal per dag voor een bedrag wat vergelijkbaar is met wat de trein zou kosten, doet er 5 uur minder over dan de trein en biedt in tegenstelling tot een NS station in een stad wel fatsoenlijke parkeergelegenheid. Ik kan geen reden verzinnen waarom er ook maar iemand dit met de trein zou willen doen.


Omdat je bij het vliegtuig half naakt door de controle moet, je een paar uur opgevouwen zit in zo'n krap hok, je uren van tevoren aanwezig moet zijn en je na het boeken voor elke scheet (bagage, zitplaatsen naast elkaar, inchecken) moet bijbetalen.

Als ik een willekeurige dag zoek, betaal ik net zo veel voor een eerste klas sparpreis bij DB en dat reist ook nog eens 10x zo comfortabel (zeker vanuit Ehv).
 

01-12-2018 16:49:08
icened
icened
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 14:44:02 https://www.somda.nl/forum/19912/p693709/):

Zie hierboven, iemand leest een artikeltje over een snellere verbinding Kopenhagen-Hamburg en denkt gelijk dat het een mooie snelle verbinding Groningen-Hamburg kan opleveren (Eelde-Kastrup is 65 minuten). En daarna gaat iedereen ineens dromen van een trein Groningen-Hamburg(-Kopenhagen).


Het is een suggestie. Berlijn trein doet er ruim 400 minuten over. Met daartussen Hannover en overige steden. Tussen Groningen - Kopenhagen ligt Bremen en Hamburg. Dus zo onrealistisch is het niet.

Wie weet komt het nog wel eens in een spoorblad te staan.
 

01-12-2018 17:04:48
Berk24
Berk24
Als er nou zoveel vraag was naar een verbinding Groningen-Hamburg, dan was de brug over de Ems allang hersteld geweest, of lag er dubbelspoor tussen Zuidbroek en Oldenburg. Een lege A7 ten oosten van Groningen toont aan dat er te weinig interactie is tussen Groningen en Oldenburg/Bremen/Hamburg. Dan is een snelle trein zonder bergen subsidie tussen Groningen en Duitsland echt niet realistisch. Tussen Bremen en Kopenhagen kunnen wellicht in de toekomst rechtstreekse treinen rijden, maar die komen dan uit Köln, met waarschijnlijk stops in Düsseldorf, Duisburg, Essen, Dortmund, Münster en Osnabrück, zeg maar een noordelijke uitloper van de A1-korridor, zoals er nu al zuidelijke uitlopers zijn van de A1-korridor, zoals de EC8/9 die van Zürich via Köln naar Hamburg rijdt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

01-12-2018 18:48:40
sjoerd
sjoerd
Ach, zo valt op alle argumenten wel wat af te dingen, al naar gelang de gedachten en ideeën die je hebt. En voor alle ideeën is ook wel wat te zeggen.
Inderdaad is er van ouds her veel communistisch gedachtegoed in Noord-Groningen, en wie de historie kent, kan dat begrijpen. Maar die vormen een minderheid.
Het is, vind ik, altijd de kunst om de waarde van een project (dat over een jaar of tien pas klaar kan zijn) toch in die tijd te zien en niet in deze tijd. Ontegenzeglijk zijn er projecten die een krimpregio stimuleren. Inderdaad kost dat (be-)sturen geld. Je kunt het ook niet doen, da's gratis, maar dat helpt zeker niet.
 

01-12-2018 19:39:19
icened
icened
Quote
Berk24 (za 01 dec 2018 17:04:48 https://www.somda.nl/forum/19912/p693751/): Als er nou zoveel vraag was naar een verbinding Groningen-Hamburg, dan was de brug over de Ems allang hersteld geweest, of lag er dubbelspoor tussen Zuidbroek en Oldenburg. Een lege A7 ten oosten van Groningen toont aan dat er te weinig interactie is tussen Groningen en Oldenburg/Bremen/Hamburg. Dan is een snelle trein zonder bergen subsidie tussen Groningen en Duitsland echt niet realistisch. Tussen Bremen en Kopenhagen kunnen wellicht in de toekomst rechtstreekse treinen rijden, maar die komen dan uit Köln, met waarschijnlijk stops in Düsseldorf, Duisburg, Essen, Dortmund, Münster en Osnabrück, zeg maar een noordelijke uitloper van de A1-korridor, zoals er nu al zuidelijke uitlopers zijn van de A1-korridor, zoals de EC8/9 die van Zürich via Köln naar Hamburg rijdt.


Groningen - Bremen is met een reistijd van 2 uur een goede link tussen Noord Nederland - Noordwest Duitsland. Geen idee wat de frequentie kan worden. Afstand tussen Groningen - Hamburg (250 km) is met een reistijd van 3 uur behoorlijk concurrerend t.o.v. de auto. Wel is het vervoerspotentieel en bevolkingspopulatie laag tussen Groningen - Bremen/Hamburg. Maar dat is ook het geval tussen Londen - Lille. Maar Londen is natuurlijk een megastad.

Een verbinding Kopenhagen - Groningen - Amsterdam zou reëel kunnen zijn in een zomerperiode. Vergelijkbaar met de Zon Thalys. Tussen Kopenhagen - Amsterdam heb je Ringsted, Lübeck, Hamburg, Bremen en Groningen liggen.

De treinmaterieel kan bestaan uit een (NS) Vectron met Duitse rijtuigen. Er is een kans dat deze treinmaterieel ook tussen Hamburg - Kopenhagen gaat rijden:

http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=387384#p387562

Laatst bewerkt door icened op 01-12-2018 19:57
 

02-12-2018 01:21:36
thom
thom
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 15:47:49 https://www.somda.nl/forum/19912/p693730/): Als je al wilt investeren in spoor dan moet je dat ellendige ATB-NG uit de grond rukken en On-Wha-Vdm elektrificeren. Al het andere is de bodemloze put groter maken.

ATB-NG heeft daar natuurlijk geen ene moer mee te maken, Zl - Kpn en Zl - Es rijden ook prima elektrisch tezamen met ATB-NG, dus jouw uitspraak is louter jouw emotie dat jij vind dat dat een belemmering is.

Daarnaast snap ik het elektrificeren eigenlijk net zo min, met diesel kun je prima dezelfde frequentie in vervoer bieden zonder dat je een belachelijke dure investering van het elektrificeren hoeft terug te verdienen, dus waarom is dat zo'n must allemaal?
 

02-12-2018 07:53:34
Berk24
Berk24
Quote
icened (za 01 dec 2018 19:39:19 https://www.somda.nl/forum/19912/p693778/):
Quote
Berk24 (za 01 dec 2018 17:04:48 https://www.somda.nl/forum/19912/p693751/): Als er nou zoveel vraag was naar een verbinding Groningen-Hamburg, dan was de brug over de Ems allang hersteld geweest, of lag er dubbelspoor tussen Zuidbroek en Oldenburg. Een lege A7 ten oosten van Groningen toont aan dat er te weinig interactie is tussen Groningen en Oldenburg/Bremen/Hamburg. Dan is een snelle trein zonder bergen subsidie tussen Groningen en Duitsland echt niet realistisch. Tussen Bremen en Kopenhagen kunnen wellicht in de toekomst rechtstreekse treinen rijden, maar die komen dan uit Köln, met waarschijnlijk stops in Düsseldorf, Duisburg, Essen, Dortmund, Münster en Osnabrück, zeg maar een noordelijke uitloper van de A1-korridor, zoals er nu al zuidelijke uitlopers zijn van de A1-korridor, zoals de EC8/9 die van Zürich via Köln naar Hamburg rijdt.


Groningen - Bremen is met een reistijd van 2 uur een goede link tussen Noord Nederland - Noordwest Duitsland. Geen idee wat de frequentie kan worden. Afstand tussen Groningen - Hamburg (250 km) is met een reistijd van 3 uur behoorlijk concurrerend t.o.v. de auto. Wel is het vervoerspotentieel en bevolkingspopulatie laag tussen Groningen - Bremen/Hamburg. Maar dat is ook het geval tussen Londen - Lille. Maar Londen is natuurlijk een megastad.

Een verbinding Kopenhagen - Groningen - Amsterdam zou reëel kunnen zijn in een zomerperiode. Vergelijkbaar met de Zon Thalys. Tussen Kopenhagen - Amsterdam heb je Ringsted, Lübeck, Hamburg, Bremen en Groningen liggen.

De treinmaterieel kan bestaan uit een (NS) Vectron met Duitse rijtuigen. Er is een kans dat deze treinmaterieel ook tussen Hamburg - Kopenhagen gaat rijden:

http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=387384#p387562

Het is voor de Duitsers veel interessanter om naar het Ruhrgebiet te rijden, dan naar Groningen. Tussen Bremen en Hamburg is het baanvak redelijk gevuld, dus een trein Groningen-Bremen gaat ten koste van een trein Dortmund-Hamburg en dat gaan de Duitsers nooit doen. Die vergelijking met Lille slaat nergens op. Lille is voor Brussel-London een tussenstop en profiteert van z’n gunstige ligging. Groningen wordt hier als een doel gepresenteerd en niet als een tussenstop. Voor een doel is Groningen veel te oninteressant. Voor een tussenstop veel te onhandig. Mogelijk hoef je voor Kopenhagen straks maar één keer over te stappen in Osnabrück. Dat is al veel handiger dan nu met overstaps in Osnabrück en Hamburg. Voor Groningen-Bremen kun je snelbussen inzetten. Zonder tussenstops kan de reistijd net boven de 2 uur bedragen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

02-12-2018 14:15:28
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (zo 02 dec 2018 01:21:36 https://www.somda.nl/forum/19912/p693799/):
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 15:47:49 https://www.somda.nl/forum/19912/p693730/): Als je al wilt investeren in spoor dan moet je dat ellendige ATB-NG uit de grond rukken en On-Wha-Vdm elektrificeren. Al het andere is de bodemloze put groter maken.

ATB-NG heeft daar natuurlijk geen ene moer mee te maken, Zl - Kpn en Zl - Es rijden ook prima elektrisch tezamen met ATB-NG, dus jouw uitspraak is louter jouw emotie dat jij vind dat dat een belemmering is.

Daarnaast snap ik het elektrificeren eigenlijk net zo min, met diesel kun je prima dezelfde frequentie in vervoer bieden zonder dat je een belachelijke dure investering van het elektrificeren hoeft terug te verdienen, dus waarom is dat zo'n must allemaal?


Was het maar een emotie. Helaas staat de lappendeken aan beveiligingssystemen een rendabele exploitatie van de Veendam-shuttle in de weg. Dat zou er heel anders uit zien als je gewoon met een 1600 door kunt rijden naar Veendam.

Elektrificeren voor een hand vol verlies leidende stoptreintjes doen we wel vaker trouwens: Zl-Emn, Zl-Kpn, Zl-Wdn, Ddr-Gdm, Lg-Hz en waarschijnlijk ook nog Lnp-Wt en Nm-Vl-Rm.
 

02-12-2018 19:02:13
Henk1619
Henk1619
Quote
mren (za 01 dec 2018 15:51:30 https://www.somda.nl/forum/19912/p693733/):
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 14:44:02 https://www.somda.nl/forum/19912/p693709/):
Nordica vliegt twee maal per dag voor een bedrag wat vergelijkbaar is met wat de trein zou kosten, doet er 5 uur minder over dan de trein en biedt in tegenstelling tot een NS station in een stad wel fatsoenlijke parkeergelegenheid. Ik kan geen reden verzinnen waarom er ook maar iemand dit met de trein zou willen doen.


Omdat je bij het vliegtuig half naakt door de controle moet, je een paar uur opgevouwen zit in zo'n krap hok, je uren van tevoren aanwezig moet zijn en je na het boeken voor elke scheet (bagage, zitplaatsen naast elkaar, inchecken) moet bijbetalen.

Als ik een willekeurige dag zoek, betaal ik net zo veel voor een eerste klas sparpreis bij DB en dat reist ook nog eens 10x zo comfortabel (zeker vanuit Ehv).


Half naakt door de controle? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Zou ook een pre kunnen zijn als je medereizigers half naakt door de controle zouden moeten%08%

Opgevouwen in een krap hok, tsja een low cost maatschappij als Ryanair biedt inderdaad een nogal laag comfort niveau. Het is vergelijkbaar met IRM, die kwelling kennen we op het spoor ook en is blijkbaar geen probleem. Maar de prijzen van Nordica zijn niet zo low cost dus met een beetje mazzel het comfort ook niet en anders is het maar een ruim uur dus dat is nog te overzien. Bij een club die voor afbraakprijzen vliegt is met bijbetalen voor wat dingen nog steeds heel goedkoop.

Vanuit Ehv lijkt me ook niet echt de doelgroep om dat via Groningen te doen, niet door de lucht en niet over het spoor. Vliegen vanaf Eindhoven naar Kopenhagen kan overigens voor veel minder dan met Nordica via Eelde dus hopelijk heb je dat ook meegenomen in je vergelijking.
 

03-12-2018 00:16:24
brun
brun
Nordica vliegt met een Embraer ERJ-145. Dat is een supercomfortabel en ruim toestel, rechts twee stoelen naast elkaar, links één stoelrij. Een genot om in zo'n ding te vliegen als je de gebruikelijke krappe lowcost-meuk van Easyjet enzo gewend bent. Een retourtje kost circa 150 euro. En Eelde is een klein vliegveld. Je kunt voor de deur parkeren en bent in een vloek en een zucht door de security.


Moet het goedkoper? Of niet naar Kopenhagen? Dan hebben we de bus:

https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/bus/amsterdam-hamburg.shtml

Voor 19,90 euro in een comfortabele touringcar van Grunn naar Bremen en Hamburg (reistijd naar Bremen Hbf 2 uur 50 min, naar Hamburg Hbf 4 uur 20 min).

Bij dat aanbod hoeven we toch niet serieus meer na te denken over een Wunderline, toch?

Wat Henk zegt: steek het geld liever in elektrificatie in het noorden. Is een stuk zinvoller, het leidt tot een enorme kwaliteitsverbetering in milieu en snelheid en sowieso: waarom hangt in heel Nederland al een draad, behalve daar?
 

03-12-2018 09:41:38
sjoerd
sjoerd
Mwah. Er zijn wel meer plekken zonder draad. En dat komt ook omdat vele spoorlijnen zonder draad in de loop van de tijd al zijn verdwenen. Het is vast niet zo bedoeld, maar ik krijg altijd de zeekriebels als regio zich achtergesteld voelen. Want die hebben weliswaar minder lusten, maar ook minder lasten.
Na de jaren 70 is er toch aardig wat waslijn bijgekomen en met name in de regio: Zaandam - Hoorn - Enkhuizen, Heerhugowaard - Hoorn, De Haar - Rhenen, Tiel - Geldermalsen, Luik - Maastricht, Zwolle - Emmen, nu Heerlen - Herzogenrath, straks Nijmegen - Venlo - Roermond. En dan tel ik de nieuwe spoorlijnen en de goederenlijn naar Maasvlakte en de Betuweroute nog niet mee.
Er wordt om meerdere redenen naar alternatieven voor een (volledige) elektrificatie gezocht: ze willen in het noorden niet eens overal een draad. Daar is wel iets voor te zeggen, ook uit kostenoogpunt, maar je hoort ook daar nooit iemand klagen over hoogspanningsleidingen. En die staan overal. Ja, maar die hebben we nodig, zeggen ze dan. Tja.
 

03-12-2018 16:26:39
qj7141
qj7141
Nordica stopt eind deze maand met vluchten vanaf Eelde naar Kopenhagen en München.
Bron:dvhn.nl
 

03-12-2018 16:35:52
gvttreinen
gvttreinen
Wegens succes  

03-12-2018 16:40:03
qj7141
qj7141
Nee, omdat de subsidie stopt.  

03-12-2018 18:00:45
brun
brun
En omdat ze verlies maken op de verbinding, lees ik net. Ze verkopen niet genoeg tickets.  

03-12-2018 18:31:34
phantom
phantom
Quote
sjoerd (ma 03 dec 2018 09:41:38 https://www.somda.nl/forum/19912/p693997/):
Er wordt om meerdere redenen naar alternatieven voor een (volledige) elektrificatie gezocht: ze willen in het noorden niet eens overal een draad. Daar is wel iets voor te zeggen, ook uit kostenoogpunt, maar je hoort ook daar nooit iemand klagen over hoogspanningsleidingen. En die staan overal. Ja, maar die hebben we nodig, zeggen ze dan. Tja.

Natuurlijk kost een waslijn aanbrengen een aardig hoopje geld,maar de vraag is wanneer heb je dat eruit als je het in gebruik hebt genomen ?
Hoe moeilijk zal t niet worden om straks nog aan diesel mat te komen ?
En wat zou dat dan meer kosten als veelvoudig geproduceerde soort electrisch materieel waar steeds meer keus in is qua type/merk ?
En stel (theoretisch) dat straks een kaartje voor de trein goedkoper kan omdat men electrisch materieel goedkoper kan aanschaffen,dan een diesel stel ?
Zou men dan nog zulle gekke stellingen er op na houden ?
Ongeacht of het een leuk bericht is,ergens gaat er een keer een eind komen aan diesel mat,en of men het dan leuk vind of niet,als er dan geen waslijn hangt,dan komt men als trein reiziger ook niet meer op hun bestemming als ze geen auto of iets dergelijks hebben %08%

Ben benieuwd wat dan het argument word


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


03-12-2018 19:08:02
sjoerd
sjoerd
Sommige noorderlingen vinden de bovenleidingsmasten maar niks omdat ze het vlakke lege land doorbreken. In inderdaad is daar iets voor te zeggen. Maar er zijn alternatieven in de maak: treinen op waterstof en treinen die op elk station via een kort stuk bovenleiding even een vaatje stroom tanken, en tussen de stations op hun accu rijden. Dus aan het bezwaar van masten in een overigens prachtig leeg landschap, kan op verschillende manieren tegemoet worden gekomen.  

03-12-2018 22:11:29
mich
mich
Wat maakt een enkel diesel GTW´tje uit met 2 vrachtwagenmotoren als er 100den vrachtwagens per dag rijden in die regio? Overigens zijn diesel GTW's vrij vlot.  

03-12-2018 23:01:21
waalkade
waalkade
Blijven tanken moet je toch, zelfs het zonnetreintje in het groene Nijmegen doet dat om de passagiers warm te vervoeren.  

11-02-2019 08:38:13
SchuurB
SchuurB
Ik geloof op Somda nog niet eerder gemeld: diverse partijen aan beide zijden van de grens hebben een overeenkomst getekend voor het realiseren van diverse maatregelen om de rit Groningen - Bremen te versnellen onder de vlag Wunderline. Volgens de huidige plannen blijft de overstap te Leer in ieder geval tot 2030 bestaan en worden in eerste instantie vooral de bestaande binnenlandse verbindingen verbeterd.

Nieuwsbericht: https://wunderline.nl/wunderline-zorgt-voor-grenzeloze-verbinding/

Bidbook: https://wunderline.nl/wp-content/uploads/2019/02/DEF_Wunderline_Bidbook_LR.pdf
 

11-02-2019 12:44:22
icened
icened
Had het allang gelezen. Goed initiatief. Je kunt zien dat ze het voorzichtig uitsmeren tot 2030. Niet rücksichtslos in één keer die spoor moderniseren. Op die manier kunnen ze financieel indekken tegen tegenslagen.

In eerste instantie zal het deel tussen Groningen - Bremen een regionale lijntje blijven. Maar als het gehele spoortraject gemoderniseerd is zal het aantrekkelijk worden. Las op een andere site dat de reistijd tussen Groningen - Bremen vanaf 2030 2 uur of minder kan worden. Met een dergelijke snelheid kun je in ieder geval concurreren met de auto.

Verwacht gezien de relatief lage bevolkingsdichtheid geen grote aantallen treinreizigers. Maar wel veel hoger dan nu. Een mogelijke neveneffect is dat je straks vanaf Hamburg ook snel naar Kopenhagen kunt reizen met de trein vanaf 2028. Treinreis tussen Hamburg - Kopenhagen zal vanaf 2028 2:50 u worden. Vanaf Kopenhagen naar Amsterdam kan via Hamburg, Bremen, Groningen en Zwolle slechts 7 uur zijn.
 

25-02-2022 11:31:31
Erikvd12
Erikvd12

Zijn er eigenlijk nog plannen om bij de Ledabrücke het spoor dubbelsporig te maken?

 

25-02-2022 13:17:19
icened200
icened200
Quote
Erikvd12 (25-02-2022 11:31:31):

Zijn er eigenlijk nog plannen om bij de Ledabrücke het spoor dubbelsporig te maken?


Wat heeft een brug bij Leer/Duitsland te maken met de ontwikkelingen van Lelylijn?

 

25-02-2022 13:26:08
AlbertP
AlbertP
Quote
Erikvd12 (25-02-2022 11:31:31):

Zijn er eigenlijk nog plannen om bij de Ledabrücke het spoor dubbelsporig te maken?


Volgens mij is dit het juiste draadje hiervoor.

(Volgens de Wunderline-website (bij bouwstap 2) wordt er wel spoor verdubbeld in Duitsland, maar ik zie daar geen verdubbeling van bruggen staan.)

 

23-08-2022 21:16:51
bacr
bacr

Nieuwe tegenslag voor de verbinding Groningen-Bremen: de herbouw van de Friesenbrucke wordt nog weer duurder dan gepland:

Bericht van de NordDeutsche Rundfunk

 

24-08-2022 16:28:31
phantom
phantom

Dat krijg je als je blijft trutte ipv aan de slag gaat.
Ik gok erop dat dit bericht nog wel vaker voorbij zal komen waardoor men het uiteindelijk afblaast.

Een extra prijs stijging van 75 miljoen,vanwege gestegen personeels kosten en prijzen voor bouwmateriaal ?
Ben ik benieuwd welke materialen er bij moeten komen om die brug te bouwen,waarbij de oorlog in oekraine een rol speelt in de prijs stijging.
En gestegen personeelskosten ?
Hoe dat zo,iemand ergens gehoord dat bouw personeel in Duitsland onlangs heeft gestaakt voor meer loon ?

 

24-08-2022 17:28:00
brun
brun

Tien jaar om een vrij eenvoudige spoorbrug te herbouwen. Only in Germany.

@phantom

Duitse aannemers gooien gewoon de prijzen omhoog. Ze hebben werk zat en ervoor gezorgd dat er genoeg juridische mogelijkheden voor zulke prijsstijgingen in een contract zitten. Dus als je als opdrachtgever niet vooraf met die mogelijkheid akkoord gaat, vind je gewoon niemand.

 

24-08-2022 17:36:04
sjoerd
sjoerd

Als het moet leg je zo'n brug in enkele dagen op noodpijlers, met een omleidend spoortje. Dat deden ze in WO II ook te Deventer. En die deed nog maar lang dienst ook.

We zijn er in 80 jaar niet veel handiger en zeker niet veel wijzer op geworden.

 

16-11-2022 08:02:43 1
brun
brun

Kleine update:

www.ndr.de

DB stelt zelf dat er eind 2024 weer een Friesenbrücke ligt, maar het is afwachten of dat lukt. Want de brug wordt in Oostenrijk gebouwd en dan in onderdelen naar Weener vervoerd.



Laatst bewerkt door brun op 16-11-2022 08:03
 

17-11-2022 11:36:02
jor[D]1
jor[D]1

Met het verschil dat deze brug ook een beweegbaar deel moet hebben, niet alleen voor de meyer werft maar vooral ook andere havens langs de eems.

 

17-06-2023 14:04:17 1
Marco
Marco

Zelfs met nieuwe brug kan er nog geen rechtstreekse trein rijden, volgens dit nieuwsbericht: nos.nl

De bouw is gestart en de draaibrug is op z'n vroegst eind volgend jaar klaar. Maar zelfs daarmee kan er nog geen directe trein rijden, schrijven de onderzoekers.

De nieuwe spoorbrug staat straks namelijk ongeveer 40 minuten per uur open en is dan dus niet beschikbaar voor treinverkeer. De ruime openingstijden zijn bedongen door de Meyer scheepswerf bij de Duitse stad Papenburg, bouwer van enorme cruiseschepen.

Klinkt bijzonder dat DB Netze hiermee akkoord is gegaan, maar oké.

 

17-06-2023 15:30:23
robert5591
robert5591

Huh? Dat klinkt raar. Dit zijn toch veel uitebreidere openingen dan vroegah? Zoveel bootjes varen daar toch niet

 

17-06-2023 15:31:50 1
mren
mren

Of hebben ze daar een enkel blok van 45km in het spoor liggen?

 

17-06-2023 16:14:27
brun
brun

Meyer is een hele grote werkgever in die regio en heeft daarom veel lobby-kracht... Daarom komt er ook een geheel nieuwe brug in plaats van de veel goedkopere reparatie van de oude. Want die nieuwe brug is wél groot genoeg om grote schepen door te laten (de oude moest telkens deels worden verwijderd). Op die manier, zo stelt, Meyer, kunnen er meer schepen in Papenburg worden gebouwd, kunnen er ook veel grotere schepen ter bevoorrading de Eems opvaren, en dat is weer allemaal goed voor de werkgelegenheid (lees: voor de winst van Meyer).

Zo werkt dat in lokale politiek hè.

Maar er zijn twee kleine nadeeltjes die Meyer en de lokale politiek hebben genegeerd.

Ten eerste: op dat deel van de Eems zijn sterke stromingen als het in de Dollard eb of vloed is. Dus ruwweg 12 uur per dag. Die stromingen zijn zó sterk dat grote schepen op dat punt heel moeilijk of zelfs helemaal niet kunnen stoppen. Ook zijn er geen zijhavens in de nabijheid van de brug waar een schip tijdelijk voor anker kan gaan.

Dus moet de brug zo veel mogelijk open blijven zodat er niet wéér een schip tegenaan knalt.

Ten tweede: het sluiten en openen van de nieuwe hefdraaibrug duurt behoorlijk langer dan bij de oude klapbrug. Dus je moet nog eens extra veiligheidsmarges in de openingstijden hanteren, nu er meer grotere schepen gaan varen.

Interessant is daarbij dat Meyer wel via de politiek al die eisen heeft doorgedrukt, maar 0 (nul) euro aan de kosten van de dure nieuwe brug bijdraagt.

Zo. Bent u weer op de hoogte. :-)



Laatst bewerkt door brun op 17-06-2023 16:17
 

17-06-2023 16:26:39
Oldskool
Oldskool
Quote
brun (17-06-2023 16:14:27):

Maar er zijn twee kleine nadeeltjes die Meyer en de lokale politiek hebben genegeerd.


Ga jij er nou echt van uit dat een bedrijf, welke pas 225 jaar op de zelfde plek gevestigd is, de door jou opgesomde details, genegeerd heeft?

 

17-06-2023 16:36:04
brun
brun
Quote
Oldskool (17-06-2023 16:26:39):

Ga jij er nou echt van uit dat een bedrijf, welke pas 225 jaar op de zelfde plek gevestigd is, de door jou opgesomde details, genegeerd heeft?


Sorry dat de ironie in mijn zin niet duidelijk genoeg was.

Nee natuurlijk niet. De belangen van Meyer zijn bewust voor de belangen van Deutsche Bahn gezet. DB wilde de oude brug repareren dan wel een vergelijkbare constructie bouwen (veel goedkoper). Dat zinde Meyer niet.

PS: het is "een bedrijf dat", niet "een bedrijf welke". :-)

Aanvulling: wat me inderdaad serieus verbaast, is dat DB niet z'n eigen zin heeft doorgedrukt. De spoorlijn is DB-eigendom, de brug is DB-eigendom, het bedrijf heeft genoeg macht en advocaten. Het had zonder enige juridische problemen de oude brug weer kunnen repareren. Maar in plaats daarvan is het gezwicht voor de druk van lobbyisten. Daar kun je best een wenkbrauw over optrekken.



Laatst bewerkt door brun op 17-06-2023 16:41
 

17-06-2023 16:48:56
Rsb
Rsb

Vermoedelijk omdat DB netze helemaal geen zin had in herstel en men er door veel hogere kosten voor te spiegelen er via een MBA onderuit kon komen?

 

17-06-2023 17:28:18
brun
brun

Wat is een MBA?

Nee, die theorie (geen zin) klopt niet. Bij DB worden, net als bij NS, soms beslissingen beïnvloed door lobbyisten.

Het bekendste voorbeeld is de hogesnelheidslijn tussen Berlijn en München, die geen rechte lijn volgt (via Gera), maar een omweg neemt via Erfurt. Deze knik in de lijn vergt 20 minuten extra reistijd en kostte 20 miljard euro (ja, twintig miljard) meer, omdat de lijn via deze route door veel meer tunnels moet.

Dat deze omweg is gekozen, is alleen vanwege de toenmalige hechte vriendschap tussen de minister-president van Thüringen en de bondskanselier.

Zo gaat het bij kleinere projecten als de Friesenbrücke ook.

 

17-06-2023 18:38:41
Rsb
Rsb

Er is miste een K in. MKBA, dus een Maatschappelijke kosten-batenanalyses.

 

17-06-2023 23:47:18
broek53
broek53

Voor de securigheid: er is geen sprake van "weer een paar jaar opschuiven" van een verbinding Groningen - Bremen, want die is in de Wunderlineontwikkeling sowieso nog helemaal niet in beeld. In 2025 zullen de treinen naar Leer versneld worden en als er nog wat geld is, wordt er in 2030 nog wat meer versneld. Maar meer niet.



Laatst bewerkt door broek53 op 18-06-2023 09:40
 

18-06-2023 11:29:32
phantom
phantom
Quote
Marco (17-06-2023 14:04:17):

De nieuwe spoorbrug staat straks namelijk ongeveer 40 minuten per uur open en is dan dus niet beschikbaar voor treinverkeer.


Wat is dan de afstand op dat enkelsporige deel incl brug ,voordat een trein een station bereikt wat meersporig is of wat is het 1st bereikbare stuk dubbel spoor waar treinen elkaar kunnen passeren ??
Dan kan je (al dan niet met aanpassingen in beveiliging) uitrekenen hoeveel treinen je er max overheen kan krijgen over dat enkelsporige stuk incl nieuwe brug.
Zonder exacte cijfers is het voor een buitenstaander moeilijk te zeggen,maar ik gok dat met de kosten voor de bouw van de nieuwe brug,dat er heel wat treinen met reizigers vervoert moeten worden om daar een keer je "onkosten"terug uit te gaan krijgen.
Kan je je afvragen of dat dit veel goeds belooft voor de spoorlijn ?

 

18-06-2023 11:56:10
brun
brun

Op termijn (tussen 2024 en 2030) wordt het stukje spoor vanaf de Friesenbrücke tot de aansluiting bij Ihrhove dubbelsporig.

Van de brug tot aan de grens blijft zo te lezen enkelspoor, inclusief het station van Weener - maar helemaal zeker weet ik dat niet, ik vind er weinig over in de documenten.

De brug heeft trouwens 7 minuten nodig om te openen en weer 7 om te sluiten. Dus alleen daaraan ben je al een kwartier per uur kwijt.

Opmerkinkje: voor de Autobahn bij Leer is destijds een stervensdure tunnel aangelegd, omdat een brug het scheepvaartverkeer naar Meyer in de weg zou zitten... Je kunt je dus afvragen waarom dat voor deze spoorlijn niet eens als optie is overwogen.



Laatst bewerkt door brun op 18-06-2023 12:02
 

18-06-2023 12:22:13
thom
thom
Quote
phantom (18-06-2023 11:29:32)

Zonder exacte cijfers is het voor een buitenstaander moeilijk te zeggen,maar ik gok dat met de kosten voor de bouw van de nieuwe brug,dat er heel wat treinen met reizigers vervoert moeten worden om daar een keer je "onkosten"terug uit te gaan krijgen.
Kan je je afvragen of dat dit veel goeds belooft voor de spoorlijn ?


Troost je, géén enkele spoorlijn verdiend dat soort investeringen terug met de opbrengsten uit reizigers vervoer.

Dus op basis daarvan hoef je niet te gaan discussieren of dat veel goeds beloofd.

 

18-06-2023 12:28:06
seinhuis
seinhuis

Wat is dan de afstand op dat enkelsporige deel incl brug ,voordat een trein een station bereikt wat meersporig is of wat is het 1st bereikbare stuk dubbel spoor waar treinen elkaar kunnen passeren ??

Volgens openrailwaymap Bad Nieuweschans en Irmhoeve aansluiting (vlakbij Leer), terwijl vlak daarna weer enkelspoor wordt. In dit geval zou je met een opening van 40 minuten 1x per 2 uur per richting kunnen rijden (1 trein per uur over de brug)

Door station Weerner te voorzien van een 2de spoor (Weerner had lang geleden 2 sporen, het niet gebruikte spoor ligt er nog) wordt het mogelijk om 1x per uur per richting te rijden tussen Bad Nieuweschans en Leer met een opening van 40 minuten. (2 treinen per uur over de brug).

 

20-06-2023 15:52:11 2
broek53
broek53

Volgens mij is er sprake van een groot misverstand omtrent die Friesenbrücke. Die is per uur 2 x 20 minuten geopende voor de scheepvaart en is dus weliswaar 40 minuten per uur niet berijdbaar voor treinen, maar niet 40 minuten aaneengesloten. 2 x 20 minuten is voor een grote brug redelijk gewoon, zoiets had de Hembrug er bijvoorbeeld ook. Zoals seinhuis terecht stelt, zou er bij 40 minuten opening maar een tweeuursdienst gereden kunnen worden en het zou wel erg zout zijn als vele tientallen miljoenen later de uurdienst niet eens zou terugkeren. Het wordt in 2025 toch echt een uurdienst. De ligging laat zich aardig aflezen: de bestaande, zij het niet vaak rijdende sneltreinen Groningen - Winschoten zijn qua dienstregeling in NL de basis. Die kruisen elkaar in Scheemda en hebben dan een uur om heen en weer te crossen naar Leer.

 

20-06-2023 16:08:30
bnv
bnv

Wat ik nog niet langs heb zien komen is een antwoord op de vraag hoeveel schepen er gemiddeld gesproken, en zeker van een groot kaliber zoals Meyer die bouwt,, de brug moeten psseren. Krijg de indruk dat het lang niet elke dag voor zal komen maar begrijp wel dat men een vorm van een tijdslot wil afspreken waar Meyer anspraak op kan maken als er een schip door moet. Kan in de praktijk dus meevallen en in het ergste geval dat men dan een tijdelijke dienstregeling ontwerpt voor die dag en/of uur. Als vergelijk denk ik even aan de Koningshavenbrug in Rotterdam in de tijd dat die in gebruik was (voor 1993) waar ook af en toe de brug voor dergelijke doeleinden open ging op bijzondere afspraak.

 

20-06-2023 16:32:17
broek53
broek53

Natuurlijk, ja. De tweede fout die men in de berichtegeving heeft gemaakt (en iedereen van elkaar heeft overgeschreven is dat Meyer bedongen zou hebebn dat die brug 40 minuten open blijft. Heeft er helemaal niets mee te maken: Meyer zit er wel achter dat die brug zo krankjorum groot is geworden, zodat hij er voor de grootste schepen niet langer uitgetakeled hoeft te worden. Maar met de openringstijden heeft dat niets te maken; dan zou elk uur zo'n schip erlangs moeten. Zo zijn de zaken op een hoop geveegd en zouden we nu moeten geloven dat Meyer is die ervoor zorgt dat de Wunderline niet meteen naar Bremen kan. Absolute en tamelijk rabiate noinsens (en iedereen vreet dat maar...)

 

20-06-2023 21:39:39
cuneo56
cuneo56

Het aantal grote schepen ( lees Cruise-schepen) die bij de Meyer werf worden gebouwd per jaar, is op één hand te tellen.

Als die voor de afbouw naar de Eemshaven gaan wordt o.a. ook de EMS opgestuwd om voldoende diepgang te hebben voor de schepen en dan gaan ze ook nog eens achteruit naar zee.De passage van een nog steeds smalle opening zal denk ik echt niet binnen de genoemde 20 minuten gaan , dus dan zal er minimaal een slag op zo'n dag uitvallen.

En de "overige"grote schepen die voor bevoorrading van de werf er heen gaan zoals gesteld, dat valt wel mee, zullen net zo groot zijn als wat bij mij door het ARK komt en daarvoor zal de passage geen enkel probleem zijn ( mits schipper en brugwachter elkaar goed begrijpen😉)

 

20-06-2023 23:00:44
brun
brun

En waarom moet er dan toch zo'n dure, grote draaibrug worden gebouwd, heren? Als er niet zoveel schepen varen? Waarom is DB dan onder druk gezet om die nieuwe brug te accepteren, in plaats van het herbouwen van de bestaande brug, zoals het eigenlijk wilde?

 

20-06-2023 23:18:58
broek53
broek53

vanwege de lobby van Meyer natuurlijk, zoals je zelf zo welsprekend hebt uitgelegd. Maar dat feit heeft niets te maken met reguliere brugopeningren van 40 minuten (die er dus niet zullen komen).



Laatst bewerkt door broek53 op 20-06-2023 23:21
 

21-06-2023 07:48:06
jor[D]1
jor[D]1

Er varen allerlei schepen de Ems op en af naar de zeehaven van papenburg en niet alleen naar de werf van Meyer.

Overigens zal die brug natuurlijk niet 2x per uur bedient gaan worden. Maar alleen openen als er een verzoek, voor dat tijdslot is.

De bruggen bij ddr gaan ook niet elk uur open voor de (zee)scheepvaart, terwijl dat wel kan.

Meyer bouwt overigens niet alleen maar cruise schepen, en ook secties gebouwt in emden moeten de rivier op om samengevoegd te worden.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 21-06-2023 07:52
 

21-06-2023 08:12:50
mdeen
mdeen
Quote
cuneo56 (20-06-2023 21:39:39):

En de "overige"grote schepen die voor bevoorrading van de werf er heen gaan zoals gesteld, dat valt wel mee, zullen net zo groot zijn als wat bij mij door het ARK komt en daarvoor zal de passage geen enkel probleem zijn ( mits schipper en brugwachter elkaar goed begrijpen😉)


Het lijkt me heel sterk dat de Emsmoon die de Friesenbrücke heeft aangevaren door het Amsterdam-Rijnkanaal past. Daar past iets van 10 meter doorvaarhoogte, de Emsmoon is wel wat hoger dan dat.

Over de Eems varen zo'n 30 vrachtschepen per dag. Afhankelijk van het tij en het schip hoefde de Friesenbrücke daar niet altijd voor te draaien. De oude Friesenbrücke had een doorvaarthoogte van 6,4 meter (t.o.v. Nn) terwijl het tij van 0,0 tot 4,2 meter komt. De doorvaarthoogte varieert dus van 6,4 tot 2,4 meter. Veel binnenvaartschepen kunnen daar bij laag water probleemloos door.

 

21-06-2023 09:47:42
brun
brun
Quote
broek53 (20-06-2023 23:18:58):

vanwege de lobby van Meyer natuurlijk, zoals je zelf zo welsprekend hebt uitgelegd. Maar dat feit heeft niets te maken met reguliere brugopeningren van 40 minuten (die er dus niet zullen komen).


Het openen en sluiten van de brug alleen al duurt een kwartier. Dus als je de brug 25 minuten open wilt zetten voor schepen, zit je al aan een totaal van 40 minuten waarin geen treinverkeer mogelijk is.

 

21-06-2023 10:17:57
treinfan
treinfan

25 Minuten aaneengesloten open slaat ook nergens op. Broek53 benoemt 2x20 minuten, dus dat zal wel tweemaal een opening van 5 minuten zijn, plus tweemaal de 15 minuten die jij benoemt.

 

21-06-2023 10:23:58
thom
thom

Sowieso lijkt 15 minuten mij wel erg langzaam om een brug te openen, dat gaat doorgaans veel sneller.

 

21-06-2023 10:29:26
broek53
broek53

Het kan zijn dat men hier een andere invulling aan het begrip brugopening geeft, maar zoals ik het ken is een opening van een spoorbrug de tijd dat de brug niet beschikbaar is voor treinverkeer. Daar valt de bedieningstijd van de brug binnen.



Laatst bewerkt door broek53 op 21-06-2023 10:30
 

21-06-2023 10:42:06
brun
brun
Quote
thom (21-06-2023 10:23:58):

Sowieso lijkt 15 minuten mij wel erg langzaam om een brug te openen, dat gaat doorgaans veel sneller.


De 7 minuten voor openen (en 7 minuten voor sluiten) staan vermeld in een PDF van de DB, die ik zo snel niet meer vind. Het openen kent drie fases: het ontgrendelen van de draaibrug, het opheffen ervan, en vervolgens het draaien. Die hele procedure duurt dus 7 minuten.

Ik snap de discussie hier niet zo. De 20 minuten per uur die minimaal voor het treinverkeer beschikbaar zijn, worden genoemd door (a) dat onderzoeksbureau en (b) de documentatie over de Wunderline (bijvoorbeeld hier). Waar halen jullie dan de argumenten vandaan dat dit onzin is? Ik zie niemand hier een andere bron vermelden, alleen maar beweringen die niet zijn onderbouwd.

Misschien is de brug inderdaad niet elk uur geopend. Misschien kunnen er af en toe meer treinen per uur overheen. Maar het punt blijft dan dat 20 minuten beschikbaarheid de enige gegarandeerde tijd is die je voor een dienstregeling kunt gebruiken.

 

21-06-2023 11:05:08
broek53
broek53

Eenvoudig: het is een wereld van verschil voor een dienstregeling of de beschikbaarheid voor treinverkeer 1x 20 minuten is of 2 x 10. Zoals seinhuis al beredeneerde, het verschil tussen een tweeuursdienst en een uurdienst.



Laatst bewerkt door broek53 op 21-06-2023 11:05
 

21-06-2023 11:14:23
john2
john2

Als ik de discussie hier op somda lees over de draaibrug, over de openingstijd en de treindienst die er dan bijhoort, dan snap ik niet waarom er niet aan de optie gedacht wordt om de brug zohoog te maken dat de cruiseschepen eronder door kunnen varen. Of dit moet landschappelijk niet passen.

 

21-06-2023 11:21:21
cuneo56
cuneo56

Zo hoog dat een flink zeeschip er onder door kan?

Kijk eens naar de opritten van de spoorbruggen die over het Nord-Ostzee kanaal liggen, bij b.v Rendsburg!

 

21-06-2023 11:26:43
brun
brun
Quote
broek53 (21-06-2023 11:05:08):

Eenvoudig: het is een wereld van verschil voor een dienstregeling of de beschikbaarheid voor treinverkeer 1x 20 minuten is of 2 x 10. Zoals seinhuis al beredeneerde, het verschil tussen een tweeuursdienst en een uurdienst.


Dat staat in de overeenkomst die in maart dit jaar met de WSV is ondertekend (=Duitse overheidsinstantie voor scheepvaart). Maar ik vind die overeenkomst helaas nergens, niet bij de DB en ook niet bij de WSV.

 

21-06-2023 11:52:16 1
brun
brun

En voor spotters: aanstaande zaterdag rijdt er een schienenbus van Leer naar de brug (en terug natuurlijk):

Artikel

Vertrek is 10.45 en 14 uur bij de Ostfrieslandhalle in Leer. De trein rijdt tot de voormalige halte Hilkenborg, pal voor de brug.