NMBS 7701-7870
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
30-01-2022 18:55:39
bnv
bnv

In Zutphen staat/stond al maanden/jaren de 7722 op het kopspoortje richting het Twentekanaal. Een aantal weken geleden kreeg die gezelschap van de 7711. Later stond er niets meer, alhoewel, alleen nog het frame met draaistellen van de 7711. Van de 7722 geen spoor. Wordt van die twee er een gemaakt?

Gelezen dat er een groot aantal 7700'en zijn verkocht aan een leasemaatschappij. Zou geen invloed hebben op de inzet zoals die nu is.



Laatst bewerkt door bnv op 30-01-2022 18:56
 

30-01-2022 19:47:48
tieske05
tieske05
Quote
bnv (30-01-2022 18:55:39):

In Zutphen staat/stond al maanden/jaren de 7722 op het kopspoortje richting het Twentekanaal. Een aantal weken geleden kreeg die gezelschap van de 7711. Later stond er niets meer, alhoewel, alleen nog het frame met draaistellen van de 7711. Van de 7722 geen spoor. Wordt van die twee er een gemaakt?

Gelezen dat er een groot aantal 7700'en zijn verkocht aan een leasemaatschappij. Zou geen invloed hebben op de inzet zoals die nu is.


Ik heb gehoord dat 7711 naar binnen is in de werkplaats van Zutphen. Van de 7722 weet ik niks.

 

31-01-2022 13:20:49
thom
thom

Er worden daar revisies aan de lokken uitgevoerd, en als er een tijd op onderdelen gewacht moet worden komen ze buiten te staan zodat er ruimte is om binnen wat anders te doen.

 

31-01-2022 13:27:49
DDZ7504
DDZ7504
Quote
bnv (30-01-2022 18:55:39):

In Zutphen staat/stond al maanden/jaren de 7722 op het kopspoortje richting het Twentekanaal. Een aantal weken geleden kreeg die gezelschap van de 7711. Later stond er niets meer, alhoewel, alleen nog het frame met draaistellen van de 7711. Van de 7722 geen spoor. Wordt van die twee er een gemaakt?

Gelezen dat er een groot aantal 7700'en zijn verkocht aan een leasemaatschappij. Zou geen invloed hebben op de inzet zoals die nu is.


Een tijdje geleden zijn 109 van de 110 locs die van Lineas waren verkocht aan Beacon Rail en teruggehuurd. De 7722 is de uitzondering, die is nu een plukloc. De 7711 is daar voor revisie, neem ik dan aan.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 31-01-2022 13:29


DDZ in dienst, ik blij!
 


31-01-2022 13:50:20
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
bnv (30-01-2022 18:55:39):

In Zutphen staat/stond al maanden/jaren de 7722 op het kopspoortje richting het Twentekanaal. Een aantal weken geleden kreeg die gezelschap van de 7711. Later stond er niets meer, alhoewel, alleen nog het frame met draaistellen van de 7711. Van de 7722 geen spoor. Wordt van die twee er een gemaakt?

Gelezen dat er een groot aantal 7700'en zijn verkocht aan een leasemaatschappij. Zou geen invloed hebben op de inzet zoals die nu is.


Van de 7722 was eind December alleen nog het onderstel in tact, de cabines etc waren er al afgesloopt. Denk dat je de 7711 en 7722 door elkaar haald.



Laatst bewerkt door Loco_Locon op 31-01-2022 13:52
 

01-02-2022 21:22:16
bnv
bnv

Door elkaar haal? Zou kunnen.Maar vandaag nog eens even gekeken. Op de stelbalk van de loc die op het kopspoortje zonder bovenbouw staat , staat duidelijk 077 011-9. Dus ja, zeg het maar.

 

02-02-2022 00:02:06
thom
thom

Zoals ik zei, die lokken komen daar voor revisie en daarbij gaan de huiven eraf, en worden alle onderhuidse componenten als modules uitgebouwd voor revisie elders (dieselmotor, hydrobak, luchtrek etc).

Naderhand word het geheel weer samen gebouwd en tussentijds staat een deel van de lok gewoon buiten.

 

01-12-2022 23:17:45
Natje049
Natje049
Quote
bnv (30-01-2022 18:55:39):

Gelezen dat er een groot aantal 7700'en zijn verkocht aan een leasemaatschappij. Zou geen invloed hebben op de inzet zoals die nu is.


Alle 109 HLD77 van Lineas zijn verkocht aan Beacon Rail Leasing en worden terug geleaset. NMBS heeft nog 36 in dienst, de overige 25 zitten bij Infrabel en worden deels verhuurd aan TUC-Rail.




First Assistant Operations - Operator Shunting Yards bij NMBS
 

02-12-2022 00:37:30
AlexNL
AlexNL

7776 is als proefloc gebruikt voor automatisch rangeren.

Twee filmpjes:

Primeur: de eerste goederenlocomotief die automatisch rangeert - YouTube

Autonomous shunting locomotive tested - YouTube

 

22-02-2023 20:27:40
Basher
Basher

The locomotive at Zutphen is 7722. It has the fuel tank from 7711 underneath the frame which has the number 7711 on it. Either the fuel tank from 7711 has been swaped or someone has put the numbers from 7711 on the tank.

7711 is alive and well as you can see - https://www.flickr.com/photos/80559116@N06/52328161987

Some of the railing on 7722 were bent in a paticular way the accident at Antigoon. These are visible in photos taken of the locomotive complete at Zutphen and in recent photos of 7722 outside the workshop.

Why would you expensively repair the bent frame of 7722 and swap it with the perfectly good frame of 7711?

 

23-02-2023 19:32:40
phantom
phantom

I cant say for sure,but maybe one of the locomotives fuel tanks was bad and needed repair.
And therefore they made the discission to use the tank of the other locomotive that needed more work(therefore being longer out of service) and they swapped the tanks from both locomotives ?

So that at least one locomotive was ready for service much faster ?