Spoorwegen en Corona (COVID-19)
Forum: Algemeen - Algemeen
05-11-2020 15:23:14
seinhuis
seinhuis

Met toestemming van Peter open ik een nieuwe topic over de corona. Vriendelijke verzoek om de discussie tot de spoorwegen te beperken.

De belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen weken:

NS rijdt sinds 19 oktober minder spitstreinen. Sinds 23 oktober rijden de extra nachttreinen niet, de nachttrein Rotterdam-Schiphol-Utrecht rijdt wel. Vanaf 5 oktober moeten alle museums dicht, en rijdt 28300 niet.

Thalys ging op 1 oktober 40%, minder ritten rijden. Vanaf 7 november rijdt Thalys 1 rit per dag tussen Amsterdam en Parijs.

Een man uit Tiel wilt dat NS meer doet om een veilige reis te waarborgen. Zo zijn alle zitplaatsen beschikbaar, samenreiskorting actief en mogen fietsen met de trein mee. NS en veiligheidsregio weigert om hierover te praten omdat deze man geen belanghebbeniger is. Deze persoon is naar de rechter gegaan. De rechter draagt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid op binnen twee weken te beslissen of de spoorvervoerder tot de orde wordt geroepen

De uitspraak van de rechter is te lezen op de website van de rechtbank

Uitspraak 14 september

Uitspraak 10 november



Laatst bewerkt door moderator op 05-05-2021 10:15
 

05-11-2020 15:38:47
michaben
michaben

Ook de 7400 rijdt niet, dit betreft geen spitstrein want deze vormt normaal de gehele dag een kwartierdienst (nou ja, een 10/20 dienst) met de 4000 tussen Bkl en Utg.

 

05-11-2020 19:42:43
robert5591
robert5591

Zou dat dezelfde 'man uit Tiel'kunnen zijn als deze?

www.ovpro.nl

 

05-11-2020 20:10:09
Oldskool
Oldskool
Quote
seinhuis (05-11-2020 15:23:14):

Met toestemming van Peter open ik een nieuwe topic over de corona. Vriendelijke verzoek om de discussie tot de spoorwegen te beperken.

De belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen weken:

NS rijdt sinds 19 oktober minder spitstreinen. Sinds 23 oktober rijden de extra nachttreinen niet, de nachttrein Rotterdam-Schiphol-Utrecht rijdt wel. Vanaf 5 oktober moeten alle museums dicht, en rijdt 28300 niet.

Thalys ging op 1 oktober 40%, minder ritten rijden. Vanaf 7 november rijdt Thalys 1 rit per dag tussen Amsterdam en Parijs.

Een man uit Tiel wilt dat NS meer doet om een veilige reis te waarborgen. Zo zijn alle zitplaatsen beschikbaar, samenreiskorting actief en mogen fietsen met de trein mee. NS en veiligheidsregio weigert om hierover te praten omdat deze man geen belanghebbeniger is. Deze persoon is naar de rechter gegaan. De rechter draagt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid op binnen twee weken te beslissen of de spoorvervoerder tot de orde wordt geroepen

De uitspraak van de rechter is te lezen op de website van de rechtbank

Uitspraak 14 september

Uitspraak 10 november


Uitspraak 10 november is knap

 


05-11-2020 20:26:13
anton_
anton_
Quote
robert5591 (05-11-2020 19:42:43):

Zou dat dezelfde 'man uit Tiel'kunnen zijn als deze?

www.ovpro.nl

link werkt niet

 

05-11-2020 20:30:04
anton_
anton_
Quote
michaben (05-11-2020 15:38:47):)

Ook de 7400 rijdt niet, dit betreft geen spitstrein want deze vormt normaal de gehele dag een kwartierdienst (nou ja, een 10/20 dienst) met de 4000 tussen Bkl en Utg.


idem tussen Amf en Dv vallen juist buiten de spits treinen uit ( 1500 eens per 2 uur )

 

05-11-2020 20:35:09
aarclay
aarclay
Quote
anton_ (05-11-2020 20:26:13):
Quote
robert5591 (05-11-2020 19:42:43):

Zou dat dezelfde 'man uit Tiel'kunnen zijn als deze?

www.ovpro.nl

link werkt niet


www.ovpro.nl/2020/07/27/rechter-geen-vrijstelling-voor-mondkapje-in-ov/



Laatst bewerkt door aarclay op 05-11-2020 20:35
 

06-11-2020 00:12:56
seinhuis
seinhuis
Quote
robert5591 (05-11-2020 19:42:43):

Zou dat dezelfde 'man uit Tiel'kunnen zijn als deze?

www.ovpro.nl


Ik zit de Verslag van de rechtbank te lezen. Er wordt vanwege de privacy geen namen genoemd, maar ook in deze rechtzaak wordt genoemd dat verzoekervanwege zijn werk dagelijks met het openbaar vervoer van [woonplaats] naar Amsterdam moet reizen.

De ene brief is op 30 juli gestuurd, terwijl bij de andere zaak een email op 1 augustus is verstuurd.

Zonder 100% zekerheid maak ik geen conclusies.

 

06-11-2020 17:39:30
seinhuis
seinhuis

Vanaf maandag gaan er nog minder NS treinen rijden. Nu rijden 97%, dat wordt 90%.

Welke treinen gaan uitvallen, is bij mij niet bekend. Reisplanner wordt 1 dag van ter voren bijgewerkt, uiteindelijk om 15.00 uur.



Laatst bewerkt door seinhuis op 06-11-2020 20:03
 

06-11-2020 19:56:46
Oldskool
Oldskool

De reisplanner wordt per dag bijgewerkt... Wel goed je informatie delen, Seinhuis

 

06-11-2020 19:57:03
treinhobby
treinhobby

In iedergeval is de 2000 tussen Dv en Amf verdwenen in de reisplanner als ik nu kijk voor maandag.

 

06-11-2020 20:06:29
seinhuis
seinhuis
Quote
Oldskool (06-11-2020 19:56:46):

De reisplanner wordt per dag bijgewerkt... Wel goed je informatie delen, Seinhuis


Heb de tekst aangepast.

 

06-11-2020 20:17:06
anton_
anton_
Quote
treinhobby (06-11-2020 19:57:03):

In iedergeval is de 2000 tussen Dv en Amf verdwenen in de reisplanner als ik nu kijk voor maandag.


2000 rijdt al een paar weken niet tussen Dv en Amf

 

06-11-2020 20:48:33
DDietzen
DDietzen

Oh jawel hoor, vandaag reed nog een hele sliert in de spitsen tussen Dv en Amf. De 1500 is wél uitgesneden op Dv - Amf (dus tot nu toe werd alleen in het dal 1x/2u iets geschrapt).

 

06-11-2020 21:13:37
anton_
anton_

in de spits rijd de 1500 toch niet daar? Dan rijdt de 2000 toch ?



Laatst bewerkt door anton_ op 06-11-2020 21:13
 

06-11-2020 21:29:52
treinhobby
treinhobby

Precies.

Dus in de spits de 2000 welke de laatste tijd gewoon rijdt en in de daluren de 1500 die sinds half oktober geschrapt is.

Vanaf maandag dus blijkbaar ook de 2000 (in de spits) opgeheven tussen Amf en Dv.



Laatst bewerkt door treinhobby op 06-11-2020 21:30
 

06-11-2020 22:23:36
BGM104
BGM104
Quote
seinhuis (06-11-2020 17:39:30):

Vanaf maandag gaan er nog minder NS treinen rijden. Nu rijden 97%, dat wordt 90%.


Er wordt stapsgewijs naar het LUD concept toegewerkt.

 

06-11-2020 23:40:49
279
279

naar verluid worden geschrapt:

week 46-48 serie 1000 / 3900 (Asd - Std !! )

week 47+48 serie 2000 / 2800 / 6800

dit alles voorlopig tot en met zo 31 januari 2021.



Laatst bewerkt door 279 op 06-11-2020 23:43
 

07-11-2020 00:31:13
scooter
scooter

En de 1900?

Dat lijkt me toch een van de beste kandidaten

 

07-11-2020 02:14:13
BusNL
BusNL

De 2400 lijkt Gv - Lls te worden, zonder stop op Laa helaas.
Edit: Lijkt te zijn door werkzaamheden op Rtd. Dit bericht mag weg mocht de 2400 zijn ingekort door werkzaamheden op Rtd en niet door Corona.



Laatst bewerkt door BusNL op 07-11-2020 02:16
 

07-11-2020 09:16:20
geert
geert
Quote
BGM104 (06-11-2020 22:23:36):
Quote
seinhuis (06-11-2020 17:39:30):

Vanaf maandag gaan er nog minder NS treinen rijden. Nu rijden 97%, dat wordt 90%.


Er wordt stapsgewijs naar het LUD concept toegewerkt.


Dat is toch de storm en sneeuw dienstregeling?

 

07-11-2020 09:42:31
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct.

 

09-11-2020 10:54:17
Muizeneus
Muizeneus

De complete lijst:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html

 

09-11-2020 11:13:15
gvttreinen
gvttreinen

een aantal zijn al langer geschrapt zoals de 6500

 

09-11-2020 15:54:14
henri1972
henri1972

Dat NS de tien-minuten trein Asd - Ehv niet rijdt snap ik maar had toch wel verwacht dat de hele dag de avonddienst gereden zou worden. Dan is er elke 15 minuten een trein en niet 10/20 zoals nu het geval is.

 

09-11-2020 20:13:32
anton_
anton_
Quote
Muizeneus (09-11-2020 10:54:17):

De complete lijst:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html


Heeft iemand enige idee waarom deze lijst niet compleet is ? ( ik mis een opmerking op ns.nl over minder sprinters buiten de spits tussen Breukelen en uitgeest / minder IC's buiten de spits tussen Amf en Dv ).

 

09-11-2020 20:18:39
bart84
Moderator
bart84

Amersfoort- Deventer en Veenendaal - Uitgeest staan gewoon bij.



Laatst bewerkt door bart84 op 09-11-2020 20:18
 

09-11-2020 20:20:11
michaben
michaben

Er staat dat er minder spitstreinen zouden rijden, echter vallen hier ook buiten de spits treinen uit en dat staat nergens vermeld.

 

09-11-2020 20:23:31
anton_
anton_

Amf - Dv zou eigenlijk in het onderstaande lijstje moeten staan:

"Op de volgende trajecten rijden minder Intercity's:"

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-11-2020 16:03:08
seinhuis
seinhuis
Quote
Muizeneus (09-11-2020 10:54:17):

De complete lijst:

https://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/vanaf-maandag-19-oktober-minder-extra-forensentreinen-en-weekendnachttreinen.html


Als we dit gaan vertalen naar specifieke treinen krijg ik het volgende lijst

Aangepaste dienstregeling vanaf 9 november

Consessie Hoofdrailned

1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer

2000 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer

3400 rijdt niet

3900 rijdt niet asd std. Std hrl 303900

4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss

4500 rijdt niet

6200 rijdt niet

6500 rijdt niet

7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen

7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)

7700 rijdt niet

8900 rijdt niet

15600 rijdt niet

21400 rijdt niet

22400 rijdt niet

22200 rijdt niet

23400 rijdt niet

28300 rijdt niet vanwege verplichte sluiting Spoorwegmuseum.

Consessie HSL

1000 rijdt niet

Internationaal

9300 rijdt 1x per dag (9322 en 9315, in het weekend kan een andere trein rijden, of rijdt helemaal niet)

De bronvermelding is uit openbaare date (website NS, reisplanner, boekingsprograma thalys). Mochten er dingen niet kloppen, zet het in deze topic en ik pas het aan. Volgens treinreiziger.nl gaat NS mogelijk in de 2de helft van november meer treinen schrappen.



Laatst bewerkt door seinhuis op 11-11-2020 11:01, reden: Lijst verbeterd
 

10-11-2020 16:24:29
michaben
michaben

Het dagplan van week 49 laat het volgende zien (grove aanpassingen, niet gekeken naar de details):

  • 1000 opgeheven
  • 2000 opgeheven
  • 2100 opgeheven
  • 2400 opgeheven
  • 2800 opgeheven
  • 3100 opgeheven
  • 3400 opgeheven
  • 3900 opgeheven Asd - Std
  • 4400 opgeheven Ht - O
  • 4900 opgeheven
  • 5000 opgeheven
  • 5800 opgeheven
  • 6200 opgeheven
  • 6800 opgeheven
  • 7400 opgeheven
  • 7700 opgeheven
  • 8900 opgeheven
  • 12200 opgeheven
  • 15600 opgeheven


Laatst bewerkt door michaben op 10-11-2020 16:25
 

10-11-2020 16:27:19
Muizeneus
Muizeneus

Op Std-Hrl pendelt IC 303900

EDIT michaben was me net voor



Laatst bewerkt door Muizeneus op 10-11-2020 16:27
 

10-11-2020 22:47:12
train85
train85
Quote
michaben (10-11-2020 16:24:29):

Het dagplan van week 49 laat het volgende zien (grove aanpassingen, niet gekeken naar de details):

  • 1000 opgeheven
  • 2000 opgeheven
  • 2100 opgeheven
  • 2400 opgeheven
  • 2800 opgeheven
  • 3100 opgeheven
  • 3400 opgeheven
  • 3900 opgeheven Asd - Std
  • 4400 opgeheven Ht - O
  • 4900 opgeheven
  • 5000 opgeheven
  • 5800 opgeheven
  • 6200 opgeheven
  • 6800 opgeheven
  • 7400 opgeheven
  • 7700 opgeheven
  • 8900 opgeheven
  • 12200 opgeheven
  • 15600 opgeheven

Deze lijst is verouderd. Er zijn een paar dingen veranderd. Binnenkort te zien in de reisplanners.

 

11-11-2020 09:20:22
martijn
martijn

Na de succesvolle (?) proef tussen Amsterdam en Zandvoort deze zomer mag je je nu voor elke treinreis aanmelden via de Treinwijzer.



Laatst bewerkt door martijn op 11-11-2020 09:57
 

11-11-2020 10:04:41
Oldskool
Oldskool
Quote
train85 (10-11-2020 22:47:12):
Quote
michaben (10-11-2020 16:24:29):

Het dagplan van week 49 laat het volgende zien (grove aanpassingen, niet gekeken naar de details):

  • 1000 opgeheven
  • 2000 opgeheven
  • 2100 opgeheven
  • 2400 opgeheven
  • 2800 opgeheven
  • 3100 opgeheven
  • 3400 opgeheven
  • 3900 opgeheven Asd - Std
  • 4400 opgeheven Ht - O
  • 4900 opgeheven
  • 5000 opgeheven
  • 5800 opgeheven
  • 6200 opgeheven
  • 6800 opgeheven
  • 7400 opgeheven
  • 7700 opgeheven
  • 8900 opgeheven
  • 12200 opgeheven
  • 15600 opgeheven

Deze lijst is verouderd. Er zijn een paar dingen veranderd. Binnenkort te zien in de reisplanners.


Zeg dan ook even welke veranderingen er komen. Wel zo handig i.p.v af te sluien met. "binnenkort te zien in de reisplanner" 🤨

 

11-11-2020 11:02:31
seinhuis
seinhuis

Is verwerkt in mijn lijst

 

11-11-2020 12:51:43
train85
train85

Een aantal series gaan weer rijden.

O.a. de 2100, 2400, 3100, 4900, 5000, 5800, 12200 en 15800.

 

11-11-2020 14:21:51
henri1972
henri1972
Quote
martijn (11-11-2020 09:20:22):

Na de succesvolle (?) proef tussen Amsterdam en Zandvoort deze zomer mag je je nu voor elke treinreis aanmelden via de Treinwijzer.


Dat gaan we pas doen als je dan ook een gereserveerde stoel hebt. Nu heeft het voor mij als reiziger geen enkele toegevoegde waarde. Als NS bij veel aanmeldingen een treinstel zou toevoegen heeft t nut. Maar dat doen ze niet.

 

11-11-2020 14:24:16
henri1972
henri1972
Quote
train85 (11-11-2020 12:51:43):

Een aantal series gaan weer rijden.

O.a. de 2100, 2400, 3100, 4900, 5000, 5800, 12200 en 15800.


De 3100 opheffen zou ik ook zeer vreemd vinden. Treinen zijn in de rustige uren , als er losse VIRM rijdt nog behoorlijk druk. Afgelopen zaterdagavond rond 7 uur zelfs eentje met "trapbezetting" tussen Ut en Ed



Laatst bewerkt door henri1972 op 11-11-2020 14:24
 

11-11-2020 14:27:30
NDS
NDS

Zo denk ik er ook over, en daarnaast, ik wil gewoon een trein kunnen pakken die ik op moment wil hebben wanneer ik daar behoefte aan heb en niet vast zitten aan een vaste trein of route omdat ik me daarvoor aan moest melden.

Ps; ik reageerde op het 2e bericht boven deze maar als nog een quote invoegen lukt me niet.

Groetjes Michiel



Laatst bewerkt door NDS op 11-11-2020 14:30
 

11-11-2020 16:04:55
279
279

wanneer rijden / reden deze series niet dan?

 

11-11-2020 17:16:58
MasterE
MasterE

Het idee is bedoelt om een indicatie af te geven van de drukte in de trein. Het kan iemand die niet gebonden is aan een tijd misschien naar een trein eerder of later verplaatsen. Hiermee krijg je wellicht een betere spreiding van reizigers. Het is dus wenselijk juist wel aan te geven dat jij wel gebruik wil maken van die trein.




Mcn Asd
 

11-11-2020 18:45:44
henri1972
henri1972

In Zwitserland is het al jaren gebruikelijk dat je in de reisplanner ziet of de trein druk, normaal bezet of rustig is. En ik hoef niet vooraf aan te geven of ik mee wil.

 

11-11-2020 18:50:06
michaben
michaben

Misschien heb je het niet door, maar er is een pandemie gaande waardoor het momenteel geheel onvoorspelbaar is hoe druk een trein zal worden. De maatregelen en adviezen verandere elke paar weken en daarmee het reisgedrag van mensen ook, dus er valt zonder extra hulpmiddelen geen touw aan vast te knopen qua druktevoorspelling. Ook in Zwitserland of welk land dan ook.



Laatst bewerkt door michaben op 11-11-2020 18:50
 

11-11-2020 19:04:02
henri1972
henri1972

Je kan ook normaal reageren denk ik? Einde discussie wat mij betreft, zo hoeft t niet.

 

11-11-2020 19:18:57
michaben
michaben

Prima, dan zijn we het met elkaar eens. Als je inhoudelijk wilt discussieren zou ik adviseren om zelf een inhoudelijke reactie te plaatsen. Jouw opmerking komt nogal spottend en ongefundeerd over en wie kaatst kan de bal verwachten.



Laatst bewerkt door michaben op 11-11-2020 19:44
 

11-11-2020 19:18:58
Oldskool
Oldskool
Quote
train85 (11-11-2020 12:51:43):

Een aantal series gaan weer rijden.

O.a. de 2100, 2400, 3100, 4900, 5000, 5800, 12200 en 15800.


2400 heeft tot nu toe gewoon gereden hoor...

 

11-11-2020 19:20:53
michaben
michaben

Het is dan ook pas week 46, de opheffing van de overige treinseries (waarvan een aantal opheffingen nu dus teruggedraaid wordt) stond gepland voor week 49.

 

11-11-2020 19:23:27
Oldskool
Oldskool

Er staat toch echt "weer gaan rijden" 😜

 

12-11-2020 09:36:58
train85
train85

Ik reageerde op de post qua series vanaf week 49.

 

12-11-2020 13:08:04
bnv
bnv
Quote
michaben (11-11-2020 18:50:06):

Misschien heb je het niet door, maar er is een pandemie gaande waardoor het momenteel geheel onvoorspelbaar is hoe druk een trein zal worden. De maatregelen en adviezen verandere elke paar weken en daarmee het reisgedrag van mensen ook, dus er valt zonder extra hulpmiddelen geen touw aan vast te knopen qua druktevoorspelling. Ook in Zwitserland of welk land dan ook.


Het is allemaal leuk bedoeld maar de vraag blijft wie er nou eigenlijk mee is gediend.

Het reizend publiek, dat wil zeggen de goedmenende reiziger die hoopt dat er inderdaad op het moment zelf voldoende plaats is in de trein. En dus afwachten of het inderdaad in de praktijk voldoende werkt. Wellicht op veel momenten wel, maar ook vaak niet. Welke betrouwbarheid is er te verwachten?

Of NS zelf die weer eens een grote hoeveelheid data binnen krijgt. Geen idee wat men van plan is daarmee te doen. Krijg de indruk dat de meerwaarde voor NS groter is dan die voor het reizend publiek.

 

12-11-2020 14:03:53
Muizeneus
Muizeneus

Zolang alle treinen op volle sterkte blijven rijden en de vraag maar 30% is, zal het in treinen niet gauw te druk worden. Het is dus vooral een hulpmiddel voor NS om te bepalen waar ze bakkilometers kunnen besparen....

 

12-11-2020 14:09:10
michaben
michaben

Als je wilt dat ook de nieuwe discussie op slot gaat moet je vooral zo doorgaan met dit soort ongefundeerde uitspraken. Laten we het hier over feiten houden en geen complottheoriën gaan bedenken over dat het verkapte bezuinigingen zouden zijn. Vergeet ook niet dat treinen op volle sterkte rijden een tweede HC kost en de NS niet zomaar een blik HCs kan opentrekken.



Laatst bewerkt door michaben op 12-11-2020 14:09
 

12-11-2020 15:17:59
treinhobby
treinhobby

Kunnen ze sowieso niet uit de OV-chipkaart data deze gegevens halen?

Als je de voorwaarde van het registreren leest, staat dat je eigen aanmelding gekoppeld wordt aan je incheck gegevens en zo controleren of je aanmelding terecht was.

Bij veelvuldig foutief aanmelden kunnen ze je zelfs blokkeren.

Het enige voordeel is dat, als je je van tevoren aanmeld, ze dat eerder weten dan de check-in. Maar wetende dat de materieelplanning 36 uur van tevoren bekend is (staat op ns.nl), zullen ze niet als er het laatste uur voor vertrek veel aanmeldingen bijkomen, nog een stel bijplaatsen.

Dus vraag mij zelf ook af wat de meerwaarde hiervan is...

 


12-11-2020 16:25:39
seinhuis
seinhuis

Voor alle duidelijkheid, ik heb niks met deze project te maken, maar ik volg de ontwikkeling van 'big data'.

Met de OV chipkaart kan je alleen achteraf kijken hoeveel mensen in de trein reizen (als dit al mag), met dit kan je in de toekomst kijken.

Al doen maar 5% van de reizigers hieraan mee, zelfs dan is er een schat aan informatie over hoe de reisbewegingen volgende week eruit zullen zien.

 

12-11-2020 16:37:00
Muizeneus
Muizeneus

In dat geval heb je naar mijn bescheiden mening dan toch echt veel meer houvast aan de instapcijfers van vorige week ....

 

12-11-2020 16:47:44
Muizeneus
Muizeneus
Quote
michaben (12-11-2020 14:09:10):

Als je wilt dat ook de nieuwe discussie op slot gaat moet je vooral zo doorgaan met dit soort ongefundeerde uitspraken. Laten we het hier over feiten houden en geen complottheoriën gaan bedenken over dat het verkapte bezuinigingen zouden zijn. Vergeet ook niet dat treinen op volle sterkte rijden een tweede HC kost en de NS niet zomaar een blik HCs kan opentrekken.


Ik houd me bij de feiten dat op dit moment de treinen veel meer capaciteit bieden dan dat er vraag is. Zolang alle zitplaatsen beschikbaar blijven (en ik heb nog geen geluiden gehoord dat men weer terugwil naar de 1,5 m norm in het OV) betekent dit vanuit het oogpunt van de reiziger dat het geen toegevoegde waarde heeft om zich aan te melden. Die behoefte ontstaat pas als vraag en aanbod veel dichter bij elkaar gaan komen. Zolang de vraag niet enorm stijgt, zal dat dus vooral het geval zijn als treinen ingekort gaan worden.

En laten we wel wezen, daar is niks mis mee: NS draait nu enorme verliezen door achterblijvende reizigersopbrengsten. Stoppen met zinloos lucht verplaatsen is dan de meest voor de hand liggende besparingsmaatregel. En als er dan ook HC's bespaard kunnen worden (en zodoende het hogere ziekteverzuim opgevangen kan worden) is dat ook heel mooi.

Dat neemt niet weg dat het antwoord op de oorspronkelijke vraag "voor wie zou je dat aanmeldem eigenlijk doen?" eerlijkheidshalve toch is: zodat NS een efficiëntere materieel- en personeelsomloop kan maken.

 

12-11-2020 17:27:53
Muizeneus
Muizeneus

Ik krijg net een mail van NS in mijn mailbox met daarin -hoe kan het ook anders- de uitleg dat die aanmeldservice geheel in mijn eigen belang is, want dan kan ik op basis van de prognoses een andere trein kiezen. De enigen die zodoende belang hebben bij het aanmelden van hun reis zijn dus degenen die flexibel zijn qua reismoment. Als die vervolgens ook allemaal wat gaan doen met de uitkomsten ervan, wordt het effect weer 0. Bovendien blijf je bezig: aanmelden, afmelden omdat die trein toch te druk wordt, aanmelden bij de rustiger trein ....

 

12-11-2020 19:33:10
thom
thom

Tsja, zo steekt het leven nou eenmaal in elkaar, wat voor de één een voordeel is, is voor de ander een nadeel. Daarmee kan je nou eenmaal ook niet iets aanbieden wat voor iedereen 'past', maar is het daarom dan gelijk maar een reden om dan maar helemaal niets te doen eraan?

Dat er minder treinen rijden heeft nogthans niet alleen te maken met het terug gelopen aantal reizigers, maar ook een mindere beschikbaarheid aan personeel door de pandemie en zijn maatregelen. Dat je dan een beetje gaat proberen om te kijken hoe of waar je zonder teveel mensen overlast te bezorgen wat treinen kunt opheffen is niet meer dan logisch lijkt mij.

 

13-11-2020 10:27:46
Muizeneus
Muizeneus

Helemaal mee eens, en dat heb ik hierboven ook aangegeven. De discussie ging er echter over welk voordeel de reiziger heeft van het aanmelden van z'n reis. Als NS vervolgens die info gaat gebruiken om te kijken welke treinen er opgeheven kunnen worden, dan is dat voordeel er dus niet 😜

 

13-11-2020 13:07:43
thom
thom

Mwa, wel degelijk denk ik, het kan ervoor zorgen dat jou trein die misschien toch drukker is dan gedacht niet opgeheven word.

 

13-11-2020 13:38:24
Muizeneus
Muizeneus

Dan begint de trein dus een soort belbus te worden: rijdt alleen als er voldoende aanmeldingen zijn 😜



Laatst bewerkt door Muizeneus op 13-11-2020 13:38
 

14-11-2020 12:08:34
seinhuis
seinhuis

Het is al eerder gesuggereerd, volgens treinenweb vanaf maandag gaan er minder treinen rijden tussen Amersfoort en Den Haag/Rotterdam

 

18-11-2020 07:27:50
seinhuis
seinhuis

Vanaf maandag 16 november

Consessie Hoofdrailned (NS)

1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer

2000 rijdt niet

2800 rijdt niet

3400 rijdt niet

3900 rijdt niet tussen Amsterdam en Heerlen

303900 rijdt Sittard Heerlen

4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss

4500 rijdt niet

6200 rijdt niet

6500 rijdt niet

6800 rijdt niet

7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen

7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)

7700 rijdt niet

8900 rijdt niet

15600 rijdt niet

21400 rijdt niet

22400 rijdt niet

22200 rijdt niet

23400 rijdt niet

28300 rijdt niet, rijdt wel van 9 dec t/m 3 januari tijdens het evenement Winter Station

78329 en 78330 zullen roestrijden in de oorspronkelijke pad (SLT, niet op ma)

Consessie HSL (NS)

1000 rijdt niet

Internationaal

9300 rijdt 1x per dag (9322 en 9315, in het weekend kan een andere trein rijden, of rijdt helemaal niet)

Eurostar schijnt ook 1 keer per dag te rijden.



Laatst bewerkt door seinhuis op 18-11-2020 15:29
 

18-11-2020 07:44:46
martijn
martijn

Klein detail, maar volgens het museum zelf rijdt de 28300 alleen in de kerstvakantie.

 

18-11-2020 10:53:27
DDietzen
DDietzen

Ihkv de opheffing van de 3900 Asd-Std snap ik niet helemaal waarom dan niet de hele dag de 2900 wordt ingelegd. Nu heb je op de A2-corridor een lelijk 10/20-interval (hier en daar zelfs 9/21) met inconsistente aansluitingen tot gevolg.

 

18-11-2020 10:58:25
279
279

Als je de 3900 opheft en de 2900 laat rijden bespaar je toch niets?

Daar gaat het toch allemaal om ?

 

18-11-2020 11:16:23
Ysbergsla
Ysbergsla

Serie 2900 zou dan in plaats van 800 rijden, me dunkt.

 

18-11-2020 11:55:12
broek53
broek53

Ja, tegelijk kan inderdaad niet.

 

18-11-2020 12:59:47
279
279
Quote
Ysbergsla (18-11-2020 11:16:23):

Serie 2900 zou dan in plaats van 800 rijden, me dunkt.


800 alleen Amr - Asd ?

 

18-11-2020 13:33:33
Ysbergsla
Ysbergsla

Zoals broek53 zegt: dat moet dan wel, correct. Het is een interessant scenario dat zeker het overwegen waard is.

 

18-11-2020 13:45:23
michaben
michaben

Of splitsen/combineren te Asd. Ligt er ook aan wat uitkomt qua perroncapaciteit, de 800 keren in Asd levert je zonder aanpassingen een kering van 28 minuten op.

 

18-11-2020 15:49:11
anton_
anton_

Volgens mij is ervoor gekozen op een aantal series op te heffen en niet teveel de hele dienstregeling om te bouwen.Om sommige relaties krijg je dan "vreemde" dienstregeling, zoals bijvoorbeeld Hnk -> Amr - 50% extra reistijd door het uitvallen van de 4500. Ik kan me voorstellen dat dit gemakkelijker plannen is op deze korte termijn.

 

19-11-2020 17:57:01
umbusko
umbusko
Quote
michaben (18-11-2020 13:45:23):

Of splitsen/combineren te Asd. Ligt er ook aan wat uitkomt qua perroncapaciteit, de 800 keren in Asd levert je zonder aanpassingen een kering van 28 minuten op.


En een lange stop in Asd? Dus met de DRGL van de 800 tussen Amr en Asd en die van de 2900 tussen Asd en Mt. In plaats van .01-.05 staat hij dan stil van .01-.10 richting Mt en richting Amr niet van .19-.23, maar van .19-.29. Ik weet alleen niet of de spooropstelling van Asd dat aankan.

Doorgaande reizigers tussen Ut en Amr kunnen nog altijd zonder extra lange stop met de 3000 mee en tussen Asd en Ehv heb je een mooie kwartierdienst. Ook de aansluiting in Ht op en van de 3600 is dan een stuk beter: van Nm naar Ehv is die nu 18 minuten en dat worden er dan 2.



Laatst bewerkt door umbusko op 19-11-2020 17:58
 

22-11-2020 11:34:43
brun
brun

Weet even niet of het hier thuishoort dan wel in het IC Berlijn-draadje.

De rechtbank in Münster heeft vrijdag de Duitse quarantaineplicht voor internationale reizigers nietig verklaard. Juridisch is die uitspraak dusdanig hard geformuleerd dat andere deelstaten die plicht ook niet langer met goed fatsoen kunnen opleggen. Ik bespaar jullie de saaie juridische details, het komt erop neer dat die quarantaineplicht in heel Duitsland simpelweg niet langer houdbaar is.

Gevolg is dat je je nu dus NIET meer online hoeft te registreren en ook NIET meer in Duitsland in quarantaine hoeft als je uit Nederland met de trein naar Duitsland reist. Dat hoefde al niet als het gewoon een dagtripje is, maar geldt nu dus ook voor een verblijf van langer dan 24 uur.

Is overigens alleen relevant als je om zakelijke redenen of bijvoorbeeld voor een familie- of vriendenbezoek reist, want toeristische overnachtingen zijn in D nog steeds verboden.



Laatst bewerkt door brun op 22-11-2020 11:36
 

05-12-2020 01:22:45
seinhuis
seinhuis

Wat met je overgebleven NS Keuzedagen?

 

13-12-2020 02:26:18
henri1972
henri1972

Die vervallen als ze niet gebruikt zijn.

 

13-12-2020 10:03:32
sjoerd
sjoerd

Nee dus. Daarom stuurt seinhuis een prima link door, die elders al te vinden was, en die iedereen die keuzedagen krijgt, ook al zelf heeft ontvangen.

 

13-12-2020 10:16:27
henri1972
henri1972

Daar staat toch echt dat ze per 1-1-2021 vervallen als t dagen van voor 30 okt waren. De nieuwe zijn 1 jaar ipv 2 maanden geldig.

Of ik moet iets over t hoofd zien?

 

13-12-2020 10:44:02
sjoerd
sjoerd

Je ziet niets over het hoofd, maar zo erg en onredelijk is het ook weer niet.

Dan weet je toch wat je moet doen? De gebruik je ze. Dan vervallen ze toch alleen als je ze niet gebruikt? Toen ik nog werkte moest ik er ook wel eens één laten schieten,omdat ik geen tijd had. Dat is niks nieuws.

Elke uitbreiding van de geldigheid is dus meegenomen. Niet zo dramatisch dus.

 

14-12-2020 15:55:34
seinhuis
seinhuis

NS: aantal treinreizigers meer dan gehalveerd in 2020

 

14-12-2020 19:20:38
slifor2
slifor2

OV weer alleen voor noodzakelijke reizen tot 19 januari.....

 

15-12-2020 13:48:45
seinhuis
seinhuis

Interview topvrouw NS: ‘De treinreiziger moet terugkomen. Dat is het belangrijkste’

 

15-12-2020 16:47:15
john2
john2

De 1,5 meter expres van de SNN was van 24 oktober naar 19 december verplaatst vanwege de corona. Deze rit is echter ook op 19 december komen te vervallen vanwege de lock down maatregelen die nu zijn ingesteld.

www.stoomstichting.nl

De kerstritten bij de stoomtram Hoorn - Medemblik zouden ook geanuleerd zijn.



Laatst bewerkt door john2 op 15-12-2020 16:50, reden: Typfout hersteld
 

15-12-2020 17:32:48
seinhuis
seinhuis

Ook het spoorwegmuseum is (uiteraard) dicht, waardoor de 28300 niet rijdt (deze zal alleen rijden tijdens evenement winter station).

 

15-12-2020 19:24:03
AgentX
AgentX

Dat betwijfel ik; het lijkt me dat dat evenement niet doorgaat. (En dan hoeft de trein ook niet te rijden.)



Laatst bewerkt door AgentX op 15-12-2020 19:24
 

15-12-2020 19:29:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan

Het gaat ook niet door, zie o.a. dit artikel van het AD.

 

15-12-2020 20:28:29
thom
thom
Quote
seinhuis (15-12-2020 17:32:48):

Ook het spoorwegmuseum is (uiteraard) dicht, waardoor de 28300 niet rijdt (deze zal alleen rijden tijdens evenement winter station).


Je maakt er wel wat leuks van ;)

Door het corona gebeuren was al besloten de pendeltrein voorlopig op te heffen met uitzondering van de kerstvakantie waar die dan wél in zou rijden.
Doordat het museum nu sowieso tot de 19e januari gesloten is, is dat laatste natuurlijk ook van de baan.

 

15-12-2020 21:01:50
seinhuis
seinhuis

Vanavond om 22.25 op NPO 1 komt Marjan Rintel in de tv programma Op1 aan het woord over deze onstuimig tijd.

Aflevering is terug te bekijken op NPO start.

 

16-12-2020 11:50:08
mren
mren
Quote
seinhuis (15-12-2020 13:48:45):

Interview topvrouw NS: ‘De treinreiziger moet terugkomen. Dat is het belangrijkste’


Uit dat stuk: vliegen naar London begin januari zou voor €67 kunnen en trein minimaal twee keer zo duur. Dat lijkt me lariekoek: Eurostar voor eerste week januari kost ook €67 en dan heb je geen kosten met voor- en natransport.

Rintel noemt het houtje-toutje-prutswerk om een reis Amsterdam-Barcelona te boeken. Ja via NS misschien, maar via de collega's van de SNCF doe je dat binnen de 5 minuten.

 

16-12-2020 11:55:07
b2py
b2py

Is NS aan een PR-campagne begonnen, wat een offensief zo plots.

 

16-12-2020 12:13:34
mren
mren

Ze zullen wel moeten;

- er gaan banen verdwijnen terwijl er volop overheidssteun wordt betaald

- prestaties nu zijn van invloed op toekomstige gunning HRN

 

16-12-2020 12:58:28
Oldskool
Oldskool

Alle vervoerders krijgen overheidssteun :P

En die gunning is er al door toch? Vanaf 2025 tot 2035 als ik het goed heb.

 

16-12-2020 14:14:43
gkw1969
gkw1969
Quote
mren (16-12-2020 11:50:08):
Quote
seinhuis (15-12-2020 13:48:45):

Interview topvrouw NS: ‘De treinreiziger moet terugkomen. Dat is het belangrijkste’


Uit dat stuk: vliegen naar London begin januari zou voor €67 kunnen en trein minimaal twee keer zo duur. Dat lijkt me lariekoek: Eurostar voor eerste week januari kost ook €67 en dan heb je geen kosten met voor- en natransport.

Rintel noemt het houtje-toutje-prutswerk om een reis Amsterdam-Barcelona te boeken. Ja via NS misschien, maar via de collega's van de SNCF doe je dat binnen de 5 minuten.


Woensdag 6 januari 2021:

Eurostar Amsterdam CS-London St Pancras : 67 euro : reisduur: 13.46-17.00 is 4.14
KLM Schiphol-London Heatrow : 55 euro : reisduur: 16.40-17.00 is 1.20

Bij de reisduur is inbegrepen dat je een uur terug gaat in de tijd.
Vanaf Heathrow ben je met 40 in het centrum van London.

De trein is in deze zeker geen concurrent voor mij

 

16-12-2020 14:24:26
brun
brun
Quote
gkw1969 (16-12-2020 14:14:43):

Woensdag 6 januari 2021:

Eurostar Amsterdam CS-London St Pancras : 67 euro : reisduur: 13.46-17.00 is 4.14
KLM Schiphol-London Heatrow : 55 euro : reisduur: 16.40-17.00 is 1.20

Bij de reisduur is inbegrepen dat je een uur terug gaat in de tijd.
Vanaf Heathrow ben je met 40 in het centrum van London.

De trein is in deze zeker geen concurrent voor mij


Och, ik ben vroeger heel vaak naar Londen gevlogen en ben (inclusief lopen naar Muiderpoort) 40 minuten onderweg van mijn voordeur tot de incheckbalie op Schiphol.

Netto reistijd naar mijn opdrachtgever in het centrum van Londen was desondanks altijd minstens 4 uur. Zelfs als ik naar London City Airport vloog. En het grootste deel van die 4 uur besteed je aan overstappen, lopen, wachten, lopen, overstappen... Dus productief ben je in die tijd ook niet.

De Eurostar is precies om die reden een enorme concurrent. Inchecken, zitten, 4 uur rust aan je kop om te werken.

 

16-12-2020 14:48:02
seinhuis
seinhuis

Weer terug naar Nederland, NS heeft vanwege de lockdown Gisteren een kwart minder reizigers vervoerd (liveblog 10.51). NS verwacht vandaag minder reizigers omdat de scholen vanaf vandaag dicht zijn.



Laatst bewerkt door seinhuis op 16-12-2020 16:59, reden: Link fout hersteld
 

16-12-2020 16:51:49
john2
john2

Link werkt niet, tenminste bij mij niet.

 

16-12-2020 18:18:30
anton_
anton_

dit is wat er o.a. op de blog van het AD staat:

Er reisden gisteren, op de eerste dag van de lockdown, een kwart minder mensen met de trein dan voor de aanscherping van de coronamaatregelen. Het kabinet benadrukte dat het openbaar vervoer alleen bedoeld is voor noodzakelijke reizen.

is een beetje vervelende website om naar de linken, omdat er tekst verdwijnt onder een knop "meer lezen". Maar misschien hoort dat bij een blog.



Laatst bewerkt door anton_ op 16-12-2020 18:25
 

16-12-2020 21:37:44
treinfan
treinfan

Het is toch niet gek dat er gisteren nog steeds veel mensen met de trein gingen, aangezien o.a. alle scholieren nog gewoon naar school moesten?

 

17-12-2020 03:00:35
seinhuis
seinhuis

Een groot gedeelte van de reizigers vlak voor de lock down waren dagjesmensen en scholieren. Aangezien (bijna) iedereen van de scholieren woensdag naar school moest, is het logisch dat hun moesten reizen. Dit terwijl de dagjesmensen voor het grootste gedeelte thuis (moeten) blijven aangezien alles dicht is.

Daarnaast waren er ook nog reizigers die eenmalig naar hun werk moesten (denk aan spullen ophalen op kantoor om thuis te kunnen werken, mensen die de voorraden van de winkels in moeten pakken en terug moeten sturen, enkele winkels zijn tot woensdag open gegaan omdat de eisen strenger zijn geworden. Misschien andere die van familie of vakantie toch naar huis moeten met OV. Zo zie je dat het enkele dagen duurt voordat een lock down echt goed in werking is getreden.

Aan de andere kant hebben we bij de eerste lock down gezien dat de mensen na een paar weken het thuis zitten zat zijn, waardoor het weer langzaam drukker gaat worden. Of dat dit keer weer gaat gebeuren zullen we in de toekomst zien.