Spoorwegen en Corona (COVID-19)
Forum: Algemeen - Algemeen
14-03-2022 13:08:16
gvttreinen
gvttreinen

Personeelsgebrek als gevolg van quarantaine.

 

21-04-2022 21:29:36
anton_
anton_

afgelopen week viel het me in de Thalys en de IC Berlijn op de mondkapjes steeds minder gedragen worden. In de IC Berlijn is natuurlijk de vreemde situatie dat je tussen bv. Asd en Amf elke half uur een IC rijd, en je daar soms een mondkapje op moet.

 

21-04-2022 21:43:20
treinhobby
treinhobby

Nee hoor.

Binnen Nederland is er geen mondkapjes plicht meer, dus ook niet in een internationale trein. Pas vanaf Hengelo is er een verplichting, zolang dat in Duitsland moet.

Twee weken geleden Enschede - Gronau gereden en ingestapt zonder mondkapje. Andere reizigers spraken hier het treinpersoneel op aan, om mij te verplichten een mondkapje te gaan dragen. Maar aan die mensen werd netjes verteld dat het in Nederland niet hoeft en ik pas vanaf Glanerbrug een kapje op moet.

 

21-04-2022 23:44:02
train85
train85

Klopt helemaal. In de RE19 is het ook pas vanaf Zevenaar.

 


22-04-2022 00:48:38
JoepDDZ
JoepDDZ

In de Eurostar moet 'ie ook op, maar omdat zowel Nederland als de Engeland geen algemene mondkapjesplicht, deed in mijn rijtuig eigenlijk alleen het personeel daar aan mee.

Toegegeven dat ik in de Standard Premier zat waar maaltijden / drinken worden geserveerd, dus sowieso momenten hebben waarop je 'm toch afzet om te eten.

 

22-04-2022 02:20:54
henri1972
henri1972
Quote
train85 (21-04-2022 23:44:02):

Klopt helemaal. In de RE19 is het ook pas vanaf Zevenaar.


Werd bij mij afgelopen maandag ook keurig omgeroepen toen we de grens passeerden.

 

22-04-2022 13:57:08
anton_
anton_
Quote
treinhobby (21-04-2022 21:43:20):

Nee hoor.

Binnen Nederland is er geen mondkapjes plicht meer, dus ook niet in een internationale trein. Pas vanaf Hengelo is er een verplichting, zolang dat in Duitsland moet.

Ik begreep dat in de IC Brussel er pas een plicht is vanaf Breda ( of de grens ). Thalys is dan wel weer verplicht over de gehele route (want beleid van het bedrijf)

 

22-04-2022 14:10:08
john2
john2
Quote
anton_ (22-04-2022 13:57:08):
Quote
treinhobby (21-04-2022 21:43:20):

Nee hoor.

Binnen Nederland is er geen mondkapjes plicht meer, dus ook niet in een internationale trein. Pas vanaf Hengelo is er een verplichting, zolang dat in Duitsland moet.

Ik begreep dat in de IC Brussel er pas een plicht is vanaf Breda ( of de grens ). Thalys is dan wel weer verplicht over de gehele route (want beleid van het bedrijf)


De mondkapjes plicht zal wel van elk Nederlands grensstation zijn als een reiziger Duitsland in wil.

 

22-04-2022 21:35:15
scooter
scooter

Van de week in de trein van Roosendaal naar Antwerpen riep de conducteur om,dat in België mondkapje in het OV nog steeds verplicht is,en deze dan vanaf Essen ook op te hebben.

 

23-04-2022 16:54:37
Amazonous
Amazonous

Als frequent IC-Brussel reiziger: veelal idd vanaf Breda danwel Noorderkempen omroep dat het vanaf nu (niet meer) verplicht is een mondmasker te dragen. Zelf weet ik Hazeldonk goed te liggen en gaat hij vanaf daar op/af. Doet niemand moeilijk over. Recent bij vertrek uit Noorderkempen ri Breda al bericht dat het niet meer hoefde.

Afgelopen week via Mt-Luik teruggekomen, de Belgische treinbegeleider had het mondmasker zelf onder de kin hangen en heeft geen moeite gedaan de grote groep Nederlandse jeugd op weg naar een feest in Gent te wijzen op de verplichting. Verder valt het ook hier in Vlaanderen op dat men steeds minder met mondmasker in het OV zit, personeel wijst er nog wel eens op, maar de zin om er moeilijk om te doen lijkt net zo rap te verdwijnen. Zowel in trein als bus.



Laatst bewerkt door Amazonous op 23-04-2022 16:55
 

23-04-2022 17:45:36
brun
brun

In de ICB en ICE vertellen ze zeer duidelijk over de intercom wanneer het ding op moet (of af mag). In NL én in D trouwens. Sterker nog, er wordt ook elders in Duitsland in de treinen nu meer op mondkapjes geattendeerd dan ooit tevoren.

 

23-04-2022 22:28:56
AlbertP
AlbertP
Quote
henri1972 (22-04-2022 02:20:54):
Quote
train85 (21-04-2022 23:44:02):

Klopt helemaal. In de RE19 is het ook pas vanaf Zevenaar.


Werd bij mij afgelopen maandag ook keurig omgeroepen toen we de grens passeerden.


In de 20017 vandaag werd omgeroepen dat het "in Duitse treinen" verplicht is, wat de suggestie wekt dat het voor de grens ook zo is. De trein zat stampvol dus er kwam geen conducteur langs voor controle. Een paar reizigers droegen geen mondkapje en daar gebeurde verder niets mee.

 

23-04-2022 22:53:36
Jan-Mark
Jan-Mark

Wat de IC Brussel betreft zijn de stewards die reizigers op de mondmaskerplicht wijzen niet meer te vinden. Sterker nog, een groot deel van het treinpersoneel draagt ook geen mondmasker meer in België en van de reizigers in de Brusselaar draagt denk ik een kwart in België een mondmasker.

 

24-04-2022 13:28:21
john2
john2

Wordt er wel in de treinen van Duitsland en België om het internationale QR corona bewijs gevraagd en eventueel ook de QR gecontroleerd?



Laatst bewerkt door john2 op 24-04-2022 13:28, reden: Typfout hersteld
 

24-04-2022 13:55:35
aarclay
aarclay

In de IC Brussel werd er niet om een Coronabewijs QR gevraagd.

 

24-04-2022 14:15:18
treinhobby
treinhobby
Quote
john2 (24-04-2022 13:28:21):

Wordt er wel in de treinen van Duitsland en België om het internationale QR corona bewijs gevraagd en eventueel ook de QR gecontroleerd?


Zowel in Duitsland als in België is er (in het OV) geen 3G beleid meer.

Je kunt dus zonder QR-code reizen in onze buurlanden.

 

24-04-2022 15:32:26
Amazonous
Amazonous

In de IC Brussel (of andere treinen Belgie in) nog nooit iets hoeven laten zien qua QR code of PLF, nu niet, vorig jaar niet, ...



Laatst bewerkt door Amazonous op 24-04-2022 15:33
 

24-04-2022 16:25:21
JothamvW
JothamvW

Was er in het verleden een 3G-beleid in België dan?

Alleen in Duitsland en Oostenrijk of zo toch?

 

24-04-2022 17:03:21
AlexNL
AlexNL

Voor het binnengaan van Duitsland heb je nog altijd een EU DCC nodig, en voor België ook.

Ik heb bij het binnenrijden van België nog nooit een QR-code hoeven laten zien, maar formeel gezien moet ik dat wel kúnnen tonen indien erom wordt gevraagd. In Duitsland ben ik al even niet meer geweest.

 

24-04-2022 17:32:53
treinhobby
treinhobby

Misschien verstandig om eerst even de actuele regels te lezen voordat je hier foutieve informatie geeft!

Inreismaatregelen België

Reist u naar België en verblijft u 48 uur of langer? Dan gelden de volgende inreismaatregelen voor reizigers uit Nederland:

U moet een coronabewijs laten zien.

Reist u naar België en verblijft u minder dan 48 uur? Of bent u minder dan 48 uur buiten België geweest? Dan hoeft u geen coronabewijs te laten zien om in te reizen.

Bron: nederlandwereldwijd.nl

----

En voor Duitsland:

Für Grenzpendler oder Grenzgänger sowie für Tagesaufenthalte besteht eine Nachweispflicht nur in folgenden Fällen: Die Nachweispflicht gilt nur bei Einreise aus einem Hochrisikogebiet, Virusvariantengebiet oder auf dem Luftweg.

Automatisch vertaald: Voor grenspendelaars of grenspendelaars en voor dagverblijven geldt alleen een bewijsplicht in de volgende gevallen: De bewijsplicht geldt alleen bij binnenkomst vanuit een risicogebied, virusvariantgebied of per vliegtuig .

Bron: bundesgesundheitsministerium.de



Laatst bewerkt door treinhobby op 24-04-2022 17:46
 

24-04-2022 19:17:46
brun
brun
Quote
treinhobby (24-04-2022 17:32:53):

Misschien verstandig om eerst even de actuele regels te lezen voordat je hier foutieve informatie geeft!

Misschien dan even verstandig om zelf de juiste regels te quoten.

www.auswaertiges-amt.de

Alle personen vanaf 12 jaar moeten bij het reizen naar Duitsland aan 3G voldoen. Wie pendelt (voor het werk) of alleen kort over de grens gaat, moet dat aannemelijk maken.

Tot zover de wet. Dan de praktijk. NIEMAND aan de Duitse grens, laat staan in de trein, vraagt je om een 3G-bewijs te laten zien. Of een ander bewijs. Dat was afgelopen winter soms wel het geval, met de nadruk op soms - in de meeste gevallen haalden ze hun schouders op.

 

24-04-2022 19:55:01
treinhobby
treinhobby

Nog even een reactie en dan weer terug naar de treinen...

Er is een basisregel met daarin oa. de QR-code en tevens ook uitzonderingen.

In mijn bericht een quote van de uitzondering waaruit blijkt dat het dus niet altijd hoeft.

In jouw link staat bovenaan de algemene regel en verder naar onder ook de uitzondering. Dat je dat eventueel aannemelijk zou moeten maken kan ik zo 1-2-3 niet vinden, maar zou wel logisch zijn.

Echter, mijn eerste bericht was op een reactie van AlexNL die stelde dat "Voor het binnengaan van Duitsland heb je nog altijd een EU DCC nodig, en voor België ook."

En dat is dus niet juist, met de 24/48-uurs uitzonderingen welke er zijn.

De juristen onder ons kunnen de bronvermelding doorlezen tot in de kleine lettertjes.

 

23-06-2022 09:24:54
seinhuis
seinhuis

Nog steeds minder reizigers dan voor corona in het OV

 

23-06-2022 12:08:30
Zabky
Zabky

Ben wel benieuwd naar de vergelijking met 2018. 2019 was namelijk een absoluut top jaar qua aantallen reizigers.

 

23-06-2022 12:15:29
anton_
anton_
Quote
seinhuis (23-06-2022 09:24:54):

Nog steeds minder reizigers dan voor corona in het OV


het bron bestand laat zien dat in maart 2022 31% minder reizigers waren dan in 2019 en in mei 23%. In dat tempo ( 4% per maand ) zit het OV in november weer op het 2019 niveau.

 

23-06-2022 12:23:06
thom
thom

Met de complete omslag die er geweest is in blijven thuiswerken, zal dat echt zo lineair niet gaan werken.

 

23-06-2022 12:30:14
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Het begrip (thuis)werken ken ik als oudere al 14 jaar niet meer.

Ik merk wel de de late avondtreinen behoorlijk druk kunnen zijn, staanplaatsen zijn geen uitzondering.

 

24-06-2022 11:07:02
mich
mich

Viel mij ook op, meer reizigers in de avond 18.00-21.00 en daardoor een iets rustigere avondspits.

 

08-07-2022 13:20:41
anton_
anton_
Quote
thom (23-06-2022 12:23:06):

Met de complete omslag die er geweest is in blijven thuiswerken, zal dat echt zo lineair niet gaan werken.


Inderdaad het is geen november 2022 geworden maar 2 maanden geleden al. Voor het internationale verkeer in ieder geval. Wanneer het binnenlandse verkeer op 2019 niveau, moeten we nog gaan zien.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-01-2023 12:02:03
train85
train85

Per aankomende 02.02.2023 gaat in geheel Duitsland de mondkapjes plicht in het OV er af.

 

13-01-2023 12:20:30
AlexNL
AlexNL
Quote
train85 (13-01-2023 12:02:03):

Per aankomende 02.02.2023 gaat in geheel Duitsland de mondkapjes plicht in het OV er af.


Wat ik heb gelezen is dat de mondmaskerplicht verdwijnt in het langeafstandsverkeer. Wat er op regionaal niveau gebeurt is aan de deelstaten zelf.

 

13-01-2023 13:04:44
treinhobby
treinhobby

Beieren heeft dat in december al afgeschaft.

 

13-01-2023 13:30:38
aarclay
aarclay

Hier is een overzicht van de deelstaten, en het afschaffen van de mondkapjesplicht:

ibb.co

Mocht je op Twitter zitten, volg dan @CasPlz op twitter.com



Laatst bewerkt door aarclay op 13-01-2023 13:30
 

13-01-2023 17:31:43
robert5591
robert5591

Het is na de aankondiging van afschaffen mondkapjesplicht in Fernverkehr snel gegaan met regionaal verkeer: per 1/2/3 februari is dat vrijwel overal voorbij.

In NL zou zo'n aankondiging vrijwel direct tot een handhavingsstop leiden. Misschien is dat bij onze geliefde oosterburen anders ...

 

13-01-2023 20:09:30
AlexNL
AlexNL
Quote
robert5591 (13-01-2023 17:31:43):

In NL zou zo'n aankondiging vrijwel direct tot een handhavingsstop leiden. Misschien is dat bij onze geliefde oosterburen anders ...


Toen vorig jaar het einde van de mondkapjesplicht in NL werd aangekondigd ging dat in stappen: eerst in winkels en binnenruimtes, en een maand later in het OV. OV-reizigers hadden vrij snel zoiets van "laat maar, wat maakt het nog uit?" en handhaving hield net zo snel op.

Dat zal in Duitsland niet anders zijn, vermoed ik.

 

15-01-2023 01:44:10
seinhuis
seinhuis

Wat zijn de regels in internationale nachttreinen welke door Duitsland rijden zonder stop (Green City Trip)? Moet daar op dit moment tijdens het slapen een mondkapje gedragen worden?

Arriva (noord Nederland) krijgt mondkapjesplicht niet van de treinschermen. 'Het is niet iets waar wij trots op zijn'

 

15-01-2023 11:57:36
cuneo56
cuneo56

Of de trein er wel of niet stopt doet er niet toe. In het Duitse Fernverkehr nog twee weken een mondkapje op.

In een nachttrein, als je met je reisgezelschap een "eigen" coupe hebt, hoeft het niet.

En mocht de reis naar Wenen gaan, dan vanaf de gemeente grens weer op doen.

Tot zover de regels, over de praktijk laat ik me wijselijk maar niet uit.😉

 

15-01-2023 14:09:25
anton_
anton_

Thalys had vorig jaar nog een mondkapjes plicht toen deze in Nederland en België al was afgeschaft. Dat kan Green city trip natuurlijk ook doen.

 

15-01-2023 17:47:56
AlbertP
AlbertP

Green City Trip stopt overigens wel in Duitsland, op hun Duitse site zijn reizen vanaf Bad Bentheim te boeken.

 

17-01-2023 18:52:30
Xander140
Xander140

Het dragen van het mondmasker vervalt volledig in Duitsland per 3 februari ook in ÖPNV (Bus en regio)!

www1.wdr.de



Laatst bewerkt door Xander140 op 17-01-2023 18:52
 

17-01-2023 20:20:34
thom
thom

Dat bericht is al van de 13e, en dat is dus hetgene wat hierboven al besproken werd.

 

17-01-2023 23:53:40
henri1972
henri1972

Wat me hier (ben momenteel in Dresden) in Sachsen opvalt is dat ongeveer 25% van de reiziger nog een mondwater draagt, waaronder opvallend veel jongeren.

 

18-01-2023 00:03:28 7
Frontier
Frontier

Och, zulks is goed tegen een slechte adem.

 

18-01-2023 17:52:51 2
treinhobby
treinhobby
Quote
thom (17-01-2023 20:20:34):

Dat bericht is al van de 13e, en dat is dus hetgene wat hierboven al besproken werd.


Nee hoor, niet helemaal.

Hier was gemeld dat het mondkapje in heel Duitsland in de IC/ICE zou komen te vervallen, maar dat de mondkapjes nu ook in het regionale trein- en bus verkeer vervalt, was nog niet gemeld.

 

18-01-2023 18:14:36
brun
brun
Quote
treinhobby (18-01-2023 17:52:51):
Quote
thom (17-01-2023 20:20:34):

Dat bericht is al van de 13e, en dat is dus hetgene wat hierboven al besproken werd.


Nee hoor, niet helemaal.

Hier was gemeld dat het mondkapje in heel Duitsland in de IC/ICE zou komen te vervallen, maar dat de mondkapjes nu ook in het regionale trein- en bus verkeer vervalt, was nog niet gemeld.


Het verschilt naar goed Duits gebruik weer eens per deelstaat. Dat is al sinds 2020 zo en 't eindigt ook op exact dezelfde, ongeorganiseerde manier.

Voorbeeld? In Beieren, Sachsen, Sachsen-Anhalt en Schleswig-Holstein zijn mondkapjes niet meer verplicht in regionale treinen. Maar in andere deelstaten nog wél. En in IC/ICE overal. Terwijl sommige IC's op sommige deeltrajecten weer als 'Regionalverkehr' gelden. Dus in die IC's dan weer niet. Of toch wel? Niemand snapt het.

Als je bijvoorbeeld met een snelle regionale verbinding van Leipzig via Erfurt naar Nürnberg reist, moet je een deel van de reis een mondkapje dragen, een deel van de reis niet.

En van Lübeck naar Hamburg mag je zo ongeveer zonder mondkapje instappen, maar moet je mét mondkapje uitstappen.

Gelukkig doet vrijwel geen enkele conducteur er nog echt moeilijk over. En soms ook weer wel. Er is een mevrouw op de IC Berlijn (aan de Duitse kant) die toeristen zonder mondkapje echt uitscheldt. Heb haar de afgelopen tijd al twee keer erop betrapt. Maar ik zat ook al in ICE's waarin de conducteur z'n mondkapje zelf op de kin had hangen.

Gründlichkeit. :-)



Laatst bewerkt door brun op 18-01-2023 18:15
 

18-01-2023 18:42:22
sjoerd
sjoerd

Tja, heel overzichtelijk is dat regionale beleid niet. Maar als je daar - of zelfs in Nederland - alle regio over een kam scheert, zijn de rapen ook weer gaar. Maakt niet uit over welk onderwerp: sommigen zeuren nu eenmaal altijd.

Intussen heeft Limburg heuvels en hebben de kustprovincies duinen. Best leuk. En niemand zeurt erover.

 

18-01-2023 20:55:27
Henk1619
Henk1619

Het is een totale non-discussie. Duitsland is niet simpelweg een land maar een samenwerkingsverband van landen (de deelstaten). De deelstaten zijn in omvang vergelijkbaar met landen als Nederland en Belgie. Als je het normaal vindt dat wij onze eigen regels maken dan moet je het ook normaal vinden dat de Duitse deelstaten dat doen. En omgekeerd.

En zelfs in Nederland heb je de meest absurde uitwassen zoals op de plaatsnaamborden in Fries dialect ondertitelen van de Nederlandse naam in Friesland en tegenwoordig ook al in Limburg.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 18-01-2023 21:12
 

18-01-2023 21:55:18
Muizeneus
Muizeneus

Dat de regelgeving per deelstaat verschilt is inderdaad niet vreemd, het is een bevoegdheid van de deelstaten. De onduidelijkheid komt doordat het lijkt alsof er verschillend beleid geldt voor Nah- en Fernverkehr. En dát is zoals brun beschrijft een grijs gebied.

Want gelden er dan van overheidswege dan verschillende regels voor Nah- en Fernverkehr? Of geldt alleen de regelgeving in de deelstaten, en heeft DB zélf besloten om voor de overzichtelijkheid in hun eigen Fernverkehr het maar overal verplicht te stellen om een 'kapje op - kapje af' regime of ruzie met de vakbonden te voorkomen ?

Maar vanaf 3 februari lijkt het dus helemaal verholpen te zijn.

 

19-01-2023 08:39:15 1
wattman
wattman
Quote
Henk1619 (18-01-2023 20:55:27):

En zelfs in Nederland heb je de meest absurde uitwassen zoals op de plaatsnaamborden in Fries dialect ondertitelen van de Nederlandse naam in Friesland en tegenwoordig ook al in Limburg.


Zullen we het zakelijk houden, en niet emotioneel wat ongefundeerde praat gaan verkopen. Getuigt niet alleen van weinig respect, maar ook van gebrek aan kennis. Is allemaal niet nodig dat zo te etaleren, tenzij je het prettig vindt om gecorrigeerd te worden.



Laatst bewerkt door wattman op 19-01-2023 08:39
 

19-01-2023 09:00:19 1
brun
brun
Quote
Henk1619 (18-01-2023 20:55:27):

Het is een totale non-discussie. Duitsland is niet simpelweg een land maar een samenwerkingsverband van landen (de deelstaten). De deelstaten zijn in omvang vergelijkbaar met landen als Nederland en Belgie. Als je het normaal vindt dat wij onze eigen regels maken dan moet je het ook normaal vinden dat de Duitse deelstaten dat doen. En omgekeerd.


Ben ik met je oneens. Het is wel degelijk een discussie, niet alleen binnen Duitsland, maar ook binnen de EU. Elk land(je) hield en houdt z'n eigen coronaregels erop na. Wat nonsens is - het virus blijft immers niet staan bij de grens.

Het had héél veel overbodige bureaucratie gescheeld als we één beleid in de hele EU hadden gehad.

Het gevolg was ook (om on-topic te blijven) dat de mensen die op internationale treinen werkten, niet meer wisten welke 3G-regels wanneer op welk deel van het traject golden. Zodat ze soms reizigers uit de trein zetten die wél aan de regels voldeden. Of elke dag discussies met reizigers moesten voeren.

 

19-01-2023 09:08:57
brun
brun
Quote
Muizeneus (18-01-2023 21:55:18):

Want gelden er dan van overheidswege dan verschillende regels voor Nah- en Fernverkehr? Of geldt alleen de regelgeving in de deelstaten, en heeft DB zélf besloten om voor de overzichtelijkheid in hun eigen Fernverkehr het maar overal verplicht te stellen om een 'kapje op - kapje af' regime of ruzie met de vakbonden te voorkomen ?

Ja, op dit punt is de federale structuur doorgeschoten. In Fernverkehr golden al die tijd andere coronaregels dan in Nahverkehr.

Paar dingen die ik zelf heb meegemaakt:

Een tijd lang mocht je zonder recente coronatest niet met een IC/ICE reizen. Maar wel met de Regionalbahn, op hetzelfde traject.

In het Fernverkehr moet je een FFP2-mondkapje op. In de Regionalbahn soms ook, soms is een gewoon mondkapje verplicht, soms helemaal geen. Ligt aan de deelstaat.

Tijdens de lockdowns ging in ICE's tussen Berlijn en München halverwege het Bordrestaurant 10 minuten dicht omdat de trein een klein stukje door een bundesland reed waar de horeca nog niet was geopend.

Sommige IC's zijn aan het begin of het eind van het traject ook RE. Voor de mensen die daar instappen, gelden dus andere regels dan voor de mensen die al in de trein zaten. Of misschien ook niet, maar de wetten zeiden er niets over.

Als je met de ICE van Amsterdam naar Duisburg reisde, had je een ander type coronatest nodig dan wanneer je twee dagen later weer van Duisburg naar Amsterdam ging.

Sommige conducteurs namen het overigens wel met humor, dat moet gezegd. :-)



Laatst bewerkt door brun op 19-01-2023 09:11
 

19-01-2023 09:20:00
AlbertP
AlbertP
Quote
Muizeneus (18-01-2023 21:55:18):

Want gelden er dan van overheidswege dan verschillende regels voor Nah- en Fernverkehr? Of geldt alleen de regelgeving in de deelstaten, en heeft DB zélf besloten om voor de overzichtelijkheid in hun eigen Fernverkehr het maar overal verplicht te stellen om een 'kapje op - kapje af' regime of ruzie met de vakbonden te voorkomen ?


Ja, voor Fernverkehr gelden landelijke regels - de deelstaten hebben hier niets over te zeggen. Dit geldt niet alleen voor DB Fernverkehr maar ook voor Flixtrain, Nightjet, GreenCityTrip, etc.: iedereen die niet een concessie van een deelstaat rijdt.

 

19-01-2023 09:28:49
sjoerd
sjoerd

Het onderwerp Covid-maatregelen leidt erg af van het bestaansrecht van deze site, maar wat voor dit maatschappelijk gebeuren geldt, is ook van toepassing op andere zaken in de EU en zelfs binnen Nederland. Je kunt niet overal dezelfde regels hanteren en dezelfde rechten verlenen. In de VS wordt ook gereisd tussen staten om de per staat verschillende regels te omzeilen.

Sterker nog: wat (waar dan ook) voor het ene individu geldt, kan voor het andere individu anders zijn. Gelukkig hebben we grondrechten en kan daarover per persoon worden geoordeeld (door een daartoe opgeleid persoon).

En zoals ik al opmerkte: in Limland hebben we heuvels, aan de kust hebben we duinen. Iets om over na te denken.

Willekeur is erger, maar in beginsel: rechten zijn voor iedereen gelijk, plichten kunnen verschillen.

 

19-01-2023 09:41:51
seinhuis
seinhuis
Quote
henri1972 (17-01-2023 23:53:40):

Wat me hier (ben momenteel in Dresden) in Sachsen opvalt is dat ongeveer 25% van de reiziger nog een mondwater draagt, waaronder opvallend veel jongeren.


Dat betekent dat de handhaving veel te laag is.

Zolang deze regel geldig is moet keihard gehandhaafd worden. Desnoods met veiligheidteams en politie in de trein.

 


19-01-2023 09:44:24
cuneo56
cuneo56

Nee, dat betekent eerder het omgekeerde, want op moment dat Henri1972 het zag was de maatregel net een dag vervallen😉

 

19-01-2023 10:41:54
Xander140
Xander140
Quote
seinhuis (19-01-2023 09:41:51):
Quote
henri1972 (17-01-2023 23:53:40):

Wat me hier (ben momenteel in Dresden) in Sachsen opvalt is dat ongeveer 25% van de reiziger nog een mondwater draagt, waaronder opvallend veel jongeren.


Dat betekent dat de handhaving veel te laag is.

Zolang deze regel geldig is moet keihard gehandhaafd worden. Desnoods met veiligheidteams en politie in de trein.


Het is vooral dat de Duitse noodverordening voor corona per 1 februari niet meer geldt en ze een nieuwe moeten opzetten. De landelijke overheid heeft op dat termijn besloten de mondkapjes in het Fernverkehr op te heffen en dat deelstaten zelf dan regels zouden moeten invoeren omdat te regelen maar dat is onhaalbaar in 2 weken en de cijfers nu heel laag zijn is de keuze toch wel wat simpeler.

 

19-01-2023 10:59:06
brun
brun
Quote
seinhuis (19-01-2023 09:41:51):

Zolang deze regel geldig is moet keihard gehandhaafd worden. Desnoods met veiligheidteams en politie in de trein.


Nou was ik een groot voorstander van mondkapjes toen corona nog echt gevaarlijk was. Het was immers een simpele maatregel die *toen* best veel nut had. Hoe groot het effect precies was, daarover zijn al meer dan genoeg discussies gevoerd, maar de consensus is dat het zeker in drukke treinen hielp om de verspreiding te vertragen.

Alleen... dat 'keihard handhaven' in de trein gebeurde inderdaad, ook soms via de politie, en dat ging me eerlijk gezegd wel véél te ver. Zo'n schrikbewind, zo veel repressie hoop ik nooit meer mee te maken. Het ging nergens meer over, er waren ook genoeg agenten die zich ervoor schaamden.

 

19-01-2023 16:20:41
gvttreinen
gvttreinen

Tja, een virus houdt zich niet op bij (bundes)landsgrens.....

 

08-02-2023 23:15:16
Karel1969
Karel1969
Quote
seinhuis (19-01-2023 09:41:51):
Quote
henri1972 (17-01-2023 23:53:40):

Wat me hier (ben momenteel in Dresden) in Sachsen opvalt is dat ongeveer 25% van de reiziger nog een mondwater draagt, waaronder opvallend veel jongeren.


Dat betekent dat de handhaving veel te laag is.

Zolang deze regel geldig is moet keihard gehandhaafd worden. Desnoods met veiligheidteams en politie in de trein.


Ja want op rails slaat het virus genadeloos toe. Maar hang je vleugels aan het voertuig, dan waait het virus weg. De mondkapjesplicht was namelijk al veel eerder afgeschaft in vliegtuigen van en naar Duitsland. Onbegrijpelijk dat mensen mee blijven doen aan zo'n circus.

 

09-02-2023 10:24:43
john2
john2

Heb liever een mondkapje op, dan besmet worden en behoorlijk ziek er van worden.

Dus een circus vinde ik het niet.

 

09-02-2023 10:33:21
Oldskool
Oldskool
Quote
Karel1969 (08-02-2023 23:15:16):
Quote
seinhuis (19-01-2023 09:41:51):
Quote
henri1972 (17-01-2023 23:53:40):

Wat me hier (ben momenteel in Dresden) in Sachsen opvalt is dat ongeveer 25% van de reiziger nog een mondwater draagt, waaronder opvallend veel jongeren.


Dat betekent dat de handhaving veel te laag is.

Zolang deze regel geldig is moet keihard gehandhaafd worden. Desnoods met veiligheidteams en politie in de trein.


Onbegrijpelijk dat mensen mee blijven doen aan zo'n circus.


Dat kan jij wel vinden, alleen doet dat er verder totaal niet toe. Onze oosterburen doen er niet moeilijk over vergeleken met het recalcitrante volkje in dit land.

 

09-02-2023 11:11:10
brun
brun
Quote
Karel1969 (08-02-2023 23:15:16):

Ja want op rails slaat het virus genadeloos toe. Maar hang je vleugels aan het voertuig, dan waait het virus weg. De mondkapjesplicht was namelijk al veel eerder afgeschaft in vliegtuigen van en naar Duitsland. Onbegrijpelijk dat mensen mee blijven doen aan zo'n circus.


De Duitse redenering was: het openbaar vervoer is voor heel veel mensen een noodzakelijk iets, ook voor mensen met een slechte gezondheid. Vliegreizen, horeca en festivals zijn daarentegen luxe, daar ga je vrijwillig heen, dus daar is de mondkapjesplicht veel eerder afgeschaft.

Op zich vond ik die redenering wel eerlijk.

 

09-02-2023 17:48:30
AlexNL
AlexNL
Quote
Oldskool (09-02-2023 10:33:21):

Onze oosterburen doen er niet moeilijk over vergeleken met het recalcitrante volkje in dit land.


Vergis je niet, er werd in Duitsland door veel mensen net zo moeilijk over het dragen van een mondkapje gedaan als bij ons het geval was. Het verschil lijkt 'm in handhaving te zitten.

In Nederland leek OV-personeel niet geïnteresseerd om voor politieagent te spelen, naar mijn ervaring was men daar in Duitsland net even wat strakker in.

 

09-02-2023 22:06:15
Karel1969
Karel1969
Quote
brun (09-02-2023 11:11:10):
Quote
Karel1969 (08-02-2023 23:15:16):

Ja want op rails slaat het virus genadeloos toe. Maar hang je vleugels aan het voertuig, dan waait het virus weg. De mondkapjesplicht was namelijk al veel eerder afgeschaft in vliegtuigen van en naar Duitsland. Onbegrijpelijk dat mensen mee blijven doen aan zo'n circus.


De Duitse redenering was: het openbaar vervoer is voor heel veel mensen een noodzakelijk iets, ook voor mensen met een slechte gezondheid. Vliegreizen, horeca en festivals zijn daarentegen luxe, daar ga je vrijwillig heen, dus daar is de mondkapjesplicht veel eerder afgeschaft.

Op zich vond ik die redenering wel eerlijk.


Een virus is gevaarlijk of het is niet gevaarlijk. Dat er onderscheid gemaakt wordt in landsgrenzen of in type voertuig waarin je evenveel op elkaar gepropt zit, slaat dan natuurlijk helemaal nergens op. Doordat het zo inconsequent werd toegepast, was ik de draad in elk geval kwijtgeraakt. Net als die lege stadions met een alleen zittende ballenjongen met kapje op en de spelers die zonder kapje over elkaar heen buitelen. Het is bijna schrijnend dat mensen dan nog steeds geloven dat die maatregelen dan de juiste zijn.



Laatst bewerkt door Karel1969 op 09-02-2023 22:06
 

09-02-2023 23:56:42 3
sjoerd
sjoerd

Mij lijkt dat de discussie daarover hier niet thuishoort.

 

10-02-2023 01:29:47 1
thom
thom
Quote
Karel1969 (09-02-2023 22:06:15):
Quote
brun (09-02-2023 11:11:10):
Quote
Karel1969 (08-02-2023 23:15:16):

Ja want op rails slaat het virus genadeloos toe. Maar hang je vleugels aan het voertuig, dan waait het virus weg. De mondkapjesplicht was namelijk al veel eerder afgeschaft in vliegtuigen van en naar Duitsland. Onbegrijpelijk dat mensen mee blijven doen aan zo'n circus.


De Duitse redenering was: het openbaar vervoer is voor heel veel mensen een noodzakelijk iets, ook voor mensen met een slechte gezondheid. Vliegreizen, horeca en festivals zijn daarentegen luxe, daar ga je vrijwillig heen, dus daar is de mondkapjesplicht veel eerder afgeschaft.

Op zich vond ik die redenering wel eerlijk.


Een virus is gevaarlijk of het is niet gevaarlijk. Dat er onderscheid gemaakt wordt in landsgrenzen of in type voertuig waarin je evenveel op elkaar gepropt zit, slaat dan natuurlijk helemaal nergens op. Doordat het zo inconsequent werd toegepast, was ik de draad in elk geval kwijtgeraakt. Net als die lege stadions met een alleen zittende ballenjongen met kapje op en de spelers die zonder kapje over elkaar heen buitelen. Het is bijna schrijnend dat mensen dan nog steeds geloven dat die maatregelen dan de juiste zijn.


Punt is niet dat ineens iets in een vliegtuig minder besmettelijk is dan in een trein, dat is helemaal de essentie niet.

Punt is dat als jij in een risicogroep zit, de keuze om voor je veiligheid te kiezen en niet met het vliegtuig op vakantie te gaan een stuk makkelijker te maken is dan diezelfde keuze bij de trein waarvan je elke dag afhankelijk bent om op je werk te geraken.

En dat er vaak andere maatregelen gelden over een landgrens is natuurlijk ook niet zo gek, zo'n virus houdt natuurlijk helemaal geen rekening met die landgrenzen maar de bestuurders moeten binnen die grenzen waar zij gezag over hebben wel met dat virus omgaan en een beleid vormen.

Europees voor één totaal beleid kiezen zou dus ook betekenen dat we hier in Nederland maatregelen zouden krijgen wanneer er bijvoorbeeld in Griekenland een uitbraak is en hier niets aan de hand is. En zoiets als dat speelt al in een groot land als Duitsland met daardoor verschillende soorten beleid per deelstaat.



Laatst bewerkt door thom op 10-02-2023 01:37
 

10-02-2023 18:20:55
phantom
phantom
Quote
thom (10-02-2023 01:29:47):

Punt is dat als jij in een risicogroep zit, de keuze om voor je veiligheid te kiezen en niet met het vliegtuig op vakantie te gaan een stuk makkelijker te maken is dan diezelfde keuze bij de trein waarvan je elke dag afhankelijk bent om op je werk te geraken.

En zoiets als dat speelt al in een groot land als Duitsland met daardoor verschillende soorten beleid per deelstaat.


Dan zouden de mensen die het ov willen mijden ivm zo iets als corona,moeten gaan doen als carpoolen,en dan mag je weer afwachten of je inzittende naast je wel of niet besmet is.
En ja,dat kan een besmet iemand zijn die t zelf nog niet eens weet/merkt in t begin stadium.
Dan ben je dus nog de sjaak.
Of je moet zelf met de auto alleen reizen,als je een auto hebt.
Kan je alleen nog maar door een onwetende collega op t werk besmet raken.
Dan ben je dus nog de sjaak.

En als het gaat om andere regels per regio,zoals in duitsland het geval was.
Dan wens ik je als ongeinformeerde internationale reiziger ook veel suc6 om elke regel voor alle regio's te vinden,laat staan te onthouden 😉

Punt is simpelweg,linksom,of rechtsom,je kreeg het makkelijker dan dat je er vanaf kwam,deels door onwetendheid,deels door slecht inconsequent beleid.
(en de eventuele slechte info voorziening)

Hiermee wil ik geen verdere discussie op gang brengen over de zin of onzin van alles.
Er zijn dingen gedaan en gevraagd en ongeacht de meningen over de zin of onzin,het is gebeurt.
(en opgevolgd,al dan niet vrijwillig)
We zullen zien (als het ooit nog nodig moet zijn volgens iemand) wat het dan word.
Voorlopig is er(zover ik weet) geen hard bewijs dat dingen niet of wel hebben geholpen,dus wat t beste was,zullen we toch nooit echt weten.

 

10-02-2023 18:39:49 4
mren
mren

Er is weldegelijk volop bewijs dat mondneusmaskers hebben geholpen de verspreiding te vertragen.

Verder is dit een herhalen van zetten maar dit soort fouten kan niet onweersproken blijven.

 

10-02-2023 19:30:40
treinhobby
treinhobby

Terug naar 'Spoorwegen en Corona'.

Zag vanmiddag op de trein naar Berlijn nog gewoon de rode stickers op de deuren dat een mondneusmasker verplicht is.

Naar mijn idee waren bij de NS de groene 'aan het raam zitten' stickers wel binnen een week allemaal verwijderd. Of vergis ik me daarin?

 

11-02-2023 08:20:25
brun
brun

Klopt, de DB is er wat traag in. Ik zag woensdag in een binnenlandse ICE ook nog de 'corona-reclames' op de beeldschermen.

 

12-02-2023 20:45:14
AlexNL
AlexNL

Daar heeft/had Arriva ook last van... 🙂

Arriva krijgt mondkapjesplicht niet van de treinschermen. 'Het is niet iets waar wij trots op zijn' - Leeuwarder Courant (lc.nl)



Laatst bewerkt door AlexNL op 12-02-2023 20:45
 

13-02-2023 07:04:25
mdeen
mdeen

Bij zulke berichten vraag ik me altijd af wat er nu precies mis gaat dat je dat zelf niet kunt. Betekent dat ook dat je andere zaken op die beeldschermen niet zelf kunt aanpassen? Er staan ook wel eens reclames op, lopen die dan ook al een jaar te lang?

En hoezo moet dat een jaar duren.

 

13-02-2023 10:31:03
aarclay
aarclay

Je zou bijna denken dat ze een wachtwoord kwijt zijn voor de beheerinterface....

 

13-02-2023 11:12:45
brun
brun
Quote
aarclay (13-02-2023 10:31:03):

Je zou bijna denken dat ze een wachtwoord kwijt zijn voor de beheerinterface....


Zoiets zal het wel zijn, ja. Zoiets gebeurt vaker dan je denkt. Heb 't al een paar keer meegemaakt: collega's die voorheen website beheerden, hebben het bedrijf verlaten. Een nieuwe collega wil inloggen met het oude wachtwoord, het systeem stuurt uit veiligheidsoverwegingen een e-mail of sms'je (2-factor-authenticatie). Pas dan blijkt dat die naar het (niet meer bestaande) e-mailadres of telefoonnummer van de vertrokken collega gaat. Inloggen is dus vooralsnog onmogelijk.

En omdat iedereen het vervolgens te druk heeft met dingen die meer haast hebben, blijft zo'n probleemje maanden liggen.



Laatst bewerkt door brun op 13-02-2023 11:13
 

13-02-2023 12:10:41
john2
john2

Beetje laksheid van de vertrekkende collega's dat ze dit dan niet voor vertrek regelen, dat de opvolger veilig kan inloggen.

Kan zijn dat een vertrekkende collega in zich zelf denk, dat ze zich het uitzoeken, ik ben weg.

 

13-02-2023 12:33:17
brun
brun
Quote
john2 (13-02-2023 12:10:41):

Beetje laksheid van de vertrekkende collega's dat ze dit dan niet voor vertrek regelen, dat de opvolger veilig kan inloggen.

Kan zijn dat een vertrekkende collega in zich zelf denk, dat ze zich het uitzoeken, ik ben weg.


Ja, of soms omgekeerd: de collega's die blijven, hebben geen zin om het over te nemen. Dat heb ik zelf al een paar keer meegemaakt. Ik vertrok, droeg alles netjes over, maar dat verdween eerst in een la en werd daarna vergeten. Pas na een halfjaar merkte iemand dat belangrijke systemen niet meer toegankelijk waren. Werd ik woedend gebeld: waarom ik de wachtwoorden niet had overgedragen?

Ik zei: dat heb ik wel degelijk, aan collega A en collega B.

"Oh. Tja. Die zijn intussen ook weg."



Laatst bewerkt door brun op 13-02-2023 12:35