Spoorwegen en Corona (COVID-19)
Forum: Algemeen - Algemeen
28-12-2021 17:18:22
Muizeneus
Muizeneus

en nu weer gauw terug naar het spoorπŸ˜‰

 

28-12-2021 22:17:00
Frontier
Frontier
Quote
brun (21-12-2021 13:26:49):
Quote
AgentX (20-12-2021 21:55:26):

@brun Volgens de uitzonderingenlijst niet. Heb je die wel bekeken?


Ik zat gisteren in de ICB naar NL, in het restaurant zelfs. Vanaf de grens mag je er niet meer zitten, aldus de medewerker. :-)

Die lijst vermeldt inderdaad iets anders, maar mijn ervaring uit eerdere coronagolven is dat medewerkers niet elk klein regeltje kennen. Begrijpelijk trouwens.


Inderdaad begrijpelijk dat medewerkers niet elk klein regeltje kennen, maar het zou toch een kleine moeite moeten zijn voor degenen die de medewerkers aansturen om zich er even in te verdiepen en vervolgens de medewerkers door middel van een schrijven even kort en bondig te verwittigen.

 

28-12-2021 22:50:40
Henk1619
Henk1619

Het is ook gewoon de verantwoordelijkheid van de werkgever om zijn werknemers te instrueren om de juiste regels te handhaven. Maar al anderhalf jaar weigert de landelijke overheid zijn verantwoordelijkheid te nemen, namelijk de bedrijven van dit soort rotte appels te sluiten...

 

29-12-2021 12:17:59
thom
thom

Het kan ook gewoon het beleid en eigen initiatief van de vervoerder zijn om te zeggen we laten iets dicht.

 


29-12-2021 14:58:40
Frontier
Frontier

Neen, want ter plaatse in het Bordrestaurant verwijst men naar de Nederlandse regelgeving en derhalve geconcludeerd kan worden dat men niet van de uitzonderingen op de hoogte is.

 

29-12-2021 18:13:58
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (29-12-2021 12:17:59):

Het kan ook gewoon het beleid en eigen initiatief van de vervoerder zijn om te zeggen we laten iets dicht.


Uiteraard kun je alles sluiten om zeker te weten dat je je aan de regels houdt. De gedachtengang was dat er hier ook meldingen waren dat de restauratie in de treinen gewoon geopend was terwijl je alleen mag afhalen en niet ter plekke opeten.

Maar ik zie dat daar zelf de mist in ben gegaan want (raar maar waar) je mag gewoon wel in het boordrestaurant gaan zitten eten. Ik trek het rotte appel verwijt dan ook maar in, het is allemaal keurig zoals het hoort.

De reden is niet wat er in de eerder gelinkte pagina staat want die regelt alleen maar de uitzondering op de sluitingstijden. Volgens deze www.rijksoverheid.nl mag je in restauratiewagons in internationale treinen gewoon eten en drinken binnen de gewone openingstijden.

Hoogste tijd om de Dinnertrain weer op te starten, succes gegarandeerd met gesloten restaurants.

 

29-12-2021 18:27:05
BGM104
BGM104

Alleen "even" de Dinnertrain plannen naar Bh of Esn in afstemming met een vervoerder in DB- of Infrabelland.

 

29-12-2021 19:17:14
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Neerpelt - Dalheim dan maar?

 

29-12-2021 19:44:58
seinhuis
seinhuis

Vanwege de drukte laat NMBS langere treinen rijden tussen Roosendaal en Puurs.

Tevens raad NS reizigers af om naar België te reizen, tenzij noodzakelijk is.

 

29-12-2021 19:56:32
sjoerd
sjoerd

Inderdaad is de verbinding Amsterdam - Breda - Antwerpen - Brussel de snelst groeiende (internationale) verbinding. Het was een gekkenhuis. Op de terugtocht wilde iedereen bovendien met dezelfde trein mee terug naar Breda, zodat er nog maar eentje achteraan werd gepland.

Tja. Ik was er niet bij. Maar in het zuiden is het groot nieuws.

Terwijl de carnavalsoptocht in Boemeldonck (Prinsenbeek) met Pinksteren wordt gehouden. En dat was ook groot nieuws.

 

07-01-2022 09:08:43
henri1972
henri1972
Quote
brun (20-12-2021 12:24:53):

We hebben weer interessante situaties in lange-afstandstreinen.

In de ICB moet het Bordbistro op het NL-deel dicht. Vanaf Bad Bentheim mag alles open. Wettelijk gezien is het correct, praktisch gezien natuurlijk een tikje zinloos.


Bordbistro in de ICE 121 bij vertrek uit Ah vandaag gewoon open. Al waren de reizigers , op mij na, afwezig. Zaten totaal ook maar een mens of 30 in de trein gok ik.

 

09-01-2022 23:58:52
henri1972
henri1972
Quote
JothamvW (17-12-2021 07:11:42):

De stop van de 3200 te Klp wordt opgevangen door de 3100 (niet de 3000); de 1500 rijdt niet ten oosten van Amf (wel tussen Asd en Amf)


Jammer alleen dat er een gat valt van een uur tussen de laatste 3200 (3267) en de eerst stoppende 3100 (3173) op Klp.

En alsof NS hier meeleest is er ipv de 3171 een 303171 ingelegd MET stop op Klp!! Een misser die goed hersteld is.



Laatst bewerkt door henri1972 op 10-01-2022 21:33
 

11-01-2022 17:32:28
Steen
Steen

Ik had het nagevraagd en het is nu in ieder geval voor vandaag en morgen gecorrigeerd.

treinposities.nl



Laatst bewerkt door Steen op 11-01-2022 17:32
 

11-01-2022 17:33:51
henri1972
henri1972

Bedankt voor het regelen!!

 

11-01-2022 17:36:40
train85
train85

Deze week maandag tot met vrijdag nog via de bijsturing. Daarna weer in Donna.

 

12-01-2022 18:39:10
noof
noof
Quote
henri1972 (09-01-2022 23:58:52):
Quote
JothamvW (17-12-2021 07:11:42):

De stop van de 3200 te Klp wordt opgevangen door de 3100 (niet de 3000); de 1500 rijdt niet ten oosten van Amf (wel tussen Asd en Amf)


Jammer alleen dat er een gat valt van een uur tussen de laatste 3200 (3267) en de eerst stoppende 3100 (3173) op Klp.

En alsof NS hier meeleest is er ipv de 3171 een 303171 ingelegd MET stop op Klp!! Een misser die goed hersteld is.


Graag gedaan, groet van een mede-Veenendaler werkzaam op de post in Ut. ;-) Had het maandag bij NS neergelegd en akkoord gekregen, maar fijn om te zien dat men het ook hersteld heeft voor dagen dat ik niet werk...



Laatst bewerkt door noof op 12-01-2022 18:59
 

12-01-2022 21:48:04
henri1972
henri1972

Goed meegedacht!! En groet terug ;)

 

14-01-2022 20:26:50
seinhuis
seinhuis

Vanwege logistieke problemen (volgens WNL ziek personeel of personeel in quarantaine) rijdt dit weekend 1000 niet.

 

14-01-2022 20:32:52
sjoerd
sjoerd

Uitstekend voorbeeld van WNL. Zeg gewoon de waarheid.πŸ˜ƒ

 

15-01-2022 20:45:07
Henk1619
Henk1619
Quote
seinhuis (14-01-2022 20:26:50):

Vanwege logistieke problemen (volgens WNL ziek personeel of personeel in quarantaine) rijdt dit weekend 1000 niet.


Tsja, daar sta je dan als bedrijf bij de ACM te verkondigen dat je reizigers worden benadeeld door een twee minuten langere reistijd...

 

15-01-2022 21:29:35 4
Rolffiej19
Rolffiej19

Lekker relevante opmerking ook weer.

 

17-01-2022 14:51:55
seinhuis
seinhuis

13800 rijdt de komende dagen niet. Arriva en Blauwnet maken hier geen mededeling over, ze zeggen dat de treinen van Arriva in Gelderland rijden volgens de reguliere dienstregeling.

 

17-01-2022 15:06:55
martijn
martijn

Is al per 23 december 2021 geschrapt.
De 32300 is bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling al stilzwijgend opgeheven.



Laatst bewerkt door martijn op 17-01-2022 16:23
 

17-01-2022 15:13:24
bacr
bacr

Verbaast me dan eigenlijk dat Qbuzz op de MerwedeLingeLijn de kwartierdienst Gr-Ddr wel laat rijden.

 

17-01-2022 15:26:35
thom
thom

Dat zal dan ongetwijfeld te maken hebben met de opdracht van de opdrachtgever, zolang die daar voor betaald en dat opdraagt zal die niet worden opgeheven.



Laatst bewerkt door thom op 17-01-2022 15:26
 

17-01-2022 15:28:31 1
MetroRET
MetroRET

Gelukkig rijdt de 13800 in Overijssel/Drenthe

 

17-01-2022 16:06:19
seinhuis
seinhuis
Quote
thom (17-01-2022 15:26:35):

Dat zal dan ongetwijfeld te maken hebben met de opdracht van de opdrachtgever, zolang die daar voor betaald en dat opdraagt zal die niet worden opgeheven.


Het heeft ook te maken met de beschikking van personeel.

 

17-01-2022 18:28:38
umbusko
umbusko
Quote
martijn (17-01-2022 15:06:55):

De 32300 is bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling al stilzwijgend opgeheven.


Daar is destijds wel een nieuwsbericht over verschenen op de website van Arriva, dat nu weer verdwenen is, maar de reden werd daarin niet genoemd. Vanaf 23 december geldt de vakantiedienstregeling waarin de 32300 sowieso niet rijdt, en die is verlengd t/m 21 januari.

 

17-01-2022 19:07:19
martijn
martijn

Klopt, heb wat voorbij zien komen. Ook dat de 32300 pas in september weer tussen de brede spitsen gaat rijden. Maar het blijft zoeken naar alle verschillende aanpassingen op de diverse regiopagina's. Zoals je zag, weet bijvoorbeeld niet iedereen dat de Vechtdallijnen niet door Gelderland lopen πŸ˜‰

Bijzonder ook dat de vakantiedienstregeling is verlegd terwijl op de MBO's, HBO's en Universiteiten weer fysiek les gegeven wordt sinds vandaag.



Laatst bewerkt door martijn op 17-01-2022 19:10
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-01-2022 19:14:36
tochjo
tochjo
Quote
martijn (17-01-2022 19:07:19):
Bijzonder ook dat de vakantiedienstregeling is verlegd terwijl op de MBO's, HBO's en Universiteiten weer fysiek les gegeven wordt sinds vandaag.

'Aanpassen kost nu eenmaal tijd'

 

18-01-2022 08:14:50
anton_
anton_
Quote
martijn (17-01-2022 19:07:19):

Klopt, heb wat voorbij zien komen. Ook dat de 32300 pas in september weer tussen de brede spitsen gaat rijden. Maar het blijft zoeken naar alle verschillende aanpassingen op de diverse regiopagina's. Zoals je zag, weet bijvoorbeeld niet iedereen dat de Vechtdallijnen niet door Gelderland lopen πŸ˜‰

Bijzonder ook dat de vakantiedienstregeling is verlegd terwijl op de MBO's, HBO's en Universiteiten weer fysiek les gegeven wordt sinds vandaag.


Ik dacht gelezen te hebben dat het niet rijden van de 32300 gewoon volgens jaarplan is. De 32300 rijd sinds dit jaar alleen sept t/m dec.

 

18-01-2022 13:53:20
umbusko
umbusko

Nee, dat is niet waar. Van 10 januari t/m 4 september vervallen volgens de jaardienstregeling 6 retourritten tussen Nijmegen en Venray. Die van 10:23 t/m 12:53 uit Nijmegen en die van 11:03 t/m 13:33 uit Venray. De overige ritten zouden gewoon moeten rijden, en vanaf september ook de 6 retourritten in het dal weer.

 

27-01-2022 13:32:57
Rolffiej19
Rolffiej19

Komende dagen wordt er meer duidelijk maar zeer waarschijnlijk wordt straks weer met 90% van de dienstregeling gereden net als eerder zal het hier sterk op gaan lijken:

  • 1000 opgeheven (7 feb)
  • 1900 opgeheven
  • 2000 opgeheven
  • 2100 opgeheven (7 feb)
  • 2400 opgeheven (14 feb)
  • 2800 opgeheven
  • 3100 opgeheven
  • 3400 opgeheven
  • 3900 opgeheven Asd - Std
  • 4400 opgeheven Ht - O
  • 4500 opgeheven (7 feb)
  • 5200 opgeheven (7 feb)
  • 5700 opgeheven
  • 6200 opgeheven
  • 6800 opgeheven
  • 7400 opgeheven Vndc - Db
  • 7700 opgeheven
  • 8900 opgeheven
  • 15600 opgeheven
  • Alleen Nachtnet Ut-Asd-Shl-Gv-Rtd blijft s'nachts rijden.


Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-01-2022 20:20
 

27-01-2022 14:47:23
MetroRET
MetroRET

Is dit niet te veel gekopieerd, want de 12200 bestaat sinds de 6100 niet meer.

 

27-01-2022 16:09:11
thom
thom
Quote
Rolffiej19 (27-01-2022 13:32:57):

Komende dagen wordt er meer duidelijk maar zeer waarschijnlijk wordt straks weer met 90% van de dienstregeling gereden net als eerder zal het hier sterk op gaan lijken:

[KNIP}

Dat klinkt toch nog niet zo hoopvol;
Link

 

27-01-2022 17:47:37
bart84
Moderator
bart84
Quote
MetroRET (27-01-2022 14:47:23):

Is dit niet te veel gekopieerd, want de 12200 bestaat sinds de 6100 niet meer.


Deze serie bestaat nog steeds. De 12206 op werkdagen en de 12208 op zaterdag.

 

27-01-2022 17:48:59
martijn
martijn

Het bericht op de NS-site

 

27-01-2022 17:51:38
AlbertP
AlbertP
Quote
MetroRET (27-01-2022 14:47:23):

Is dit niet te veel gekopieerd, want de 12200 bestaat sinds de 6100 niet meer.


Er zijn 2 treinen over, 12206 en 12208.

Ik zie beide series overigens niet terug in het overzicht op de NS-site dat Martijn linkte.

 

27-01-2022 19:17:55
Rolffiej19
Rolffiej19

Lijst is inmiddels bijgewerkt zoals het eruit gaat zien vanaf 21 Februari (vanaf 7 feb vervallen er al een aantal treinen niet bekend welke)

 

27-01-2022 19:24:01
martijn
martijn

NS geeft toch gewoon aan welke het zijn?

 

27-01-2022 19:42:04
Rolffiej19
Rolffiej19

Ik zag het net ja, heb het aangepast ;)

Spitstreinen zoals de 4500 zijn al opgeheven dus waarom die ook vanaf 7feb staat is mij een raadsel.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-01-2022 19:44
 

27-01-2022 20:16:01
noof
noof
Quote
Rolffiej19 (27-01-2022 13:32:57):

Komende dagen wordt er meer duidelijk maar zeer waarschijnlijk wordt straks weer met 90% van de dienstregeling gereden net als eerder zal het hier sterk op gaan lijken:

  • 1000 opgeheven (7 feb)
  • 1900 opgeheven
  • 2000 opgeheven
  • 2100 opgeheven (7 feb)
  • 2400 opgeheven (14 feb)
  • 2800 opgeheven
  • 3100 opgeheven
  • 3400 opgeheven
  • 3900 opgeheven Asd - Std
  • 4400 opgeheven Ht - O
  • 4500 opgeheven (7 feb)
  • 5200 opgeheven (7 feb)
  • 5700 opgeheven
  • 6200 opgeheven
  • 6800 opgeheven
  • 7400 opgeheven
  • 7700 opgeheven
  • 8900 opgeheven
  • 15600 opgeheven
  • Alleen Nachtnet Ut-Asd-Shl-Gv-Rtd blijft s'nachts rijden.

7400 rijdt nog wel Db-Utg, is alleen Vndc-Db opgeheven momenteel. Verdere uitdunning van deze serie wordt in het artikel ook niet benoemd.

Ben heel benieuwd of bij het schrappen van de 3100 goed rekening wordt gehouden met de bediening van Klp op het moment dat de 3200 stopt met rijden. Tevens benieuwd of er wellicht e.e.a. verlegd wordt om van de 10/20 verbindingen die ontstaan door het schrappen van de 3100/3900, toch semi 15/15 te maken.



Laatst bewerkt door noof op 27-01-2022 20:17
 

27-01-2022 20:19:36
Rolffiej19
Rolffiej19

Top zal de 7400 ffe aanpassen ;)

 

27-01-2022 21:05:59
train85
train85
Quote
noof (27-01-2022 20:16:01):
Quote
Rolffiej19 (27-01-2022 13:32:57):

Komende dagen wordt er meer duidelijk maar zeer waarschijnlijk wordt straks weer met 90% van de dienstregeling gereden net als eerder zal het hier sterk op gaan lijken:

  • 1000 opgeheven (7 feb)
  • 1900 opgeheven
  • 2000 opgeheven
  • 2100 opgeheven (7 feb)
  • 2400 opgeheven (14 feb)
  • 2800 opgeheven
  • 3100 opgeheven
  • 3400 opgeheven
  • 3900 opgeheven Asd - Std
  • 4400 opgeheven Ht - O
  • 4500 opgeheven (7 feb)
  • 5200 opgeheven (7 feb)
  • 5700 opgeheven
  • 6200 opgeheven
  • 6800 opgeheven
  • 7400 opgeheven
  • 7700 opgeheven
  • 8900 opgeheven
  • 15600 opgeheven
  • Alleen Nachtnet Ut-Asd-Shl-Gv-Rtd blijft s'nachts rijden.

7400 rijdt nog wel Db-Utg, is alleen Vndc-Db opgeheven momenteel. Verdere uitdunning van deze serie wordt in het artikel ook niet benoemd.

Ben heel benieuwd of bij het schrappen van de 3100 goed rekening wordt gehouden met de bediening van Klp op het moment dat de 3200 stopt met rijden. Tevens benieuwd of er wellicht e.e.a. verlegd wordt om van de 10/20 verbindingen die ontstaan door het schrappen van de 3100/3900, toch semi 15/15 te maken.


De Db en Klp stops kloppen, wordt extra opgelet. Er worden geen tijden aangepast qua series. Dus series eruit op bepaalde trajecten en dat is het.

 

27-01-2022 23:18:38
scooter
scooter

De 1900 staat hier tussen,maar kan ik niet terug vinden in het lijstje dat NS geeft

 

27-01-2022 23:21:46
train85
train85

Treinserie 1900 gaat niet rijden.

 

28-01-2022 21:26:54
scooter
scooter

Lijkt me ook niet meer dan logisch,zoveel toegevoegde waarde heeft deze toch niet

 

14-02-2022 06:01:57
noof
noof

Het zal de lokale inwoners niet verbazen maar Klp is weer kind van de rekening met de uitsnijding van de 3100 per volgende week.

In de ochtend richting Ah en in de avond beide kanten op gaat het goed, maar in de ochtend richting Ut is de 3218 pas de eerste die Klp bedient.

Nog een weekje om het te fixen dus..

 

14-02-2022 09:41:48
train85
train85

Zal effe voor je checken of dat waar is.

 

14-02-2022 09:55:06
Ysbergsla
Ysbergsla

Aan de informatie van noof hoef je niet te twijfelen. Wel aan de afdeling die dit voor de zestiende maal op rij vergeten is..

 

14-02-2022 10:15:59
henri1972
henri1972
Quote
Ysbergsla (14-02-2022 09:55:06):

Aan de informatie van noof hoef je niet te twijfelen. Wel aan de afdeling die dit voor de zestiende maal op rij vergeten is..


Richting Ah gaar t s ochtends ook fout, er zit een gat van een uur tussen de 3000 en 3200.

 

14-02-2022 11:41:48
noof
noof
Quote
henri1972 (14-02-2022 10:15:59):
Quote
Ysbergsla (14-02-2022 09:55:06):

Aan de informatie van noof hoef je niet te twijfelen. Wel aan de afdeling die dit voor de zestiende maal op rij vergeten is..


Richting Ah gaar t s ochtends ook fout, er zit een gat van een uur tussen de 3000 en 3200.


Scherp, ik had duidelijk de slaap nog niet goed uit de ogen gewreven.

Een dag later constateer ik dat ze in het weekend ook vergeten zijn de 3000 te laten stoppen op het moment dat de 3100 rijdt..



Laatst bewerkt door noof op 15-02-2022 08:04
 

15-02-2022 18:15:44
treinhobby
treinhobby

Hoogstwaarschijnlijk worden vanaf volgende week bijna alle corona maatregelen opgeheven. Hierdoor zal het aantal forenzen gaan stijgen en ook recreatieve reizigers zullen terugkomen.

Maar juist nu heeft de NS besloten om op veel trajecten (in de spits) het aanbod te halveren.

1) worden de overige treinen verlengt tot maximale capaciteit?

2) hoe snel kan er weer opgeschaald worden in diensten?

Qua personeels inzet gaat de isolatieregel na besmetting terug van 7 naar 5 dagen en cruciale beroepen hoeven niet in quarantaine.
Tevens zijn we over de piek heen van het aantal besmettingen.

Dus al met al vraag ik me af of deze schrappingen nog noodzakelijk zullen zijn èn of de treinen juist niet overvol gaan worden. Met alle gevolgen van dien (zoals afreageren op personeel).

 

15-02-2022 18:46:47
Rolffiej19
Rolffiej19

Tja das mooi maar er zijn nog steeds veel te weinig personeelsleden beschikbaar, tot nu toe wordt nog steeds de treindienst verder afgeschaald vanaf 21feb en nee de capaciteit van de overige treinen zal niet verhoogd worden naar de maximale capaciteit ook dat heeft weer te maken met het personeelstekort.

Overgens zullen de treinen de komende maanden/jaren nog lang niet zo vol raken als in het jaar nog voor dat corona om de hoek kwam kijken.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 15-02-2022 18:48
 


15-02-2022 18:58:18
henri1972
henri1972
Quote
noof (14-02-2022 11:41:48):
Quote
henri1972 (14-02-2022 10:15:59):
Quote
Ysbergsla (14-02-2022 09:55:06):

Aan de informatie van noof hoef je niet te twijfelen. Wel aan de afdeling die dit voor de zestiende maal op rij vergeten is..


Richting Ah gaar t s ochtends ook fout, er zit een gat van een uur tussen de 3000 en 3200.


Scherp, ik had duidelijk de slaap nog niet goed uit de ogen gewreven.

Een dag later constateer ik dat ze in het weekend ook vergeten zijn de 3000 te laten stoppen op het moment dat de 3100 rijdt..


Tsja, hoe moeilijk kan het zijn. Je zou toch zeggen dat als iets een keer fout gaat er de keren er na extra op gelet gaat worden.

 

15-02-2022 19:29:31
Pim530
Pim530

Treinen niet voortdurend splitsen tot je één los drietje over hebt bespaart toch juist ook (rangeer)personeel?

 

15-02-2022 19:41:46
thom
thom
Quote
Pim530 (15-02-2022 19:29:31):

Treinen niet voortdurend splitsen tot je één los drietje over hebt bespaart toch juist ook (rangeer)personeel?


Maar voor langere treinen heb je nog steeds wel meer Hc's nodig natuurlijk.

 

15-02-2022 19:44:50
DDZ7504
DDZ7504

ICM 6 mag toch gewoon met 1 HC?




DDZ in dienst, ik blij!
 

15-02-2022 20:29:29
Rolffiej19
Rolffiej19

Klopt ICM 8 zelfs op dit moment ook.

 

15-02-2022 20:45:08
thom
thom

Ja ok, maar dat is nog geen maximale capaciteit toch :)?

 

15-02-2022 21:01:54
DDZ7504
DDZ7504

Het ging niet om "maximale capaciteit" (wat overigens bij 1 hc dus wel degelijk 8 bakken is), het ging over het wel of niet onnodig aftrappen van stellen bij treinen die daardoor (daarna) met slechts 1 treinstel rijden.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-02-2022 21:04


DDZ in dienst, ik blij!
 

15-02-2022 22:49:24
Oldskool
Oldskool

Volgens de normering is het dus 7 bakken ICM met 1 hc. Nu NS te kampen heeft met krapte in personele bezetting is het tijdelijk naar 8 gegaan.

 

15-02-2022 23:54:36
Pim530
Pim530
Quote
thom (15-02-2022 19:41:46):
Quote
Pim530 (15-02-2022 19:29:31):

Treinen niet voortdurend splitsen tot je één los drietje over hebt bespaart toch juist ook (rangeer)personeel?


Maar voor langere treinen heb je nog steeds wel meer Hc's nodig natuurlijk.


Zeker, maar 7 bakken ICM tussen een niet-rijdende 2800 door is wel een stuk aangenamer dan twee keer per uur slechts een los drietje in de 5/600, bijvoorbeeld.

 

16-02-2022 00:13:48
bert
bert

Je ziet dit al jaren en jaren: knippen is goedkoper dan bijsturen. En de klant? Ach die komt toch wel. Geldt voor ALLE concessiehouders. Ik heb liever een trein op lengte dan op een accu om maar eens wat te noemen...

 

16-02-2022 10:24:25
PKP
PKP

Op de grotere stations met emplacement lopen 24/7 zeker tussen de 5 en 10 machinisten alleen te rangeren. Hoeveel werk daarvan echt noodzakelijk is, valt moeilijk in te schatten. Veel materieel wordt immers ook gerangeerd voor reinigen, wassen en technische controles.

Maar dan zie je ook diensten, taxi naar emplacement van 25 minuten, 30 minuten looptijd, 25 minuten lege trein rijden en koppelen op een station. Het treinstel rijdt dan 90 km samen, en dan wordt het weer ontkoppeld, afgerangeerd. Daar gaan heel wat uurtjes mee "verloren"......

 

16-02-2022 10:49:18
MasterE
MasterE

Die tijden liggen echt ver achter ons, er zijn momenten op de dag dat er slechts 1 of 2 Ret-Mcn-en aanwezig zijn.




Mcn Asd
 

16-02-2022 12:22:36
PKP
PKP

Tsja, je hebt Amsterdam en de rest van Nederland. Op Amsterdam C wordt ook amper afgekoppeld en/of bijgeplaatst. Die paar opstelspoortjes bij Centraal tellen ook niet echt aan.

Maar 1 of 2 machinisten welke al het rangeerwerk doen op Amsterdam, Watergraafsmeer en Zaanstraat doen, vind ik knap gepland.

 

16-02-2022 12:55:47
Rolffiej19
Rolffiej19

Dan kom jij niet vaak in Amsterdam zo te horen..

2100,2200,1500,2600,5800,4600,800,3000,3900 worden toch echt regelmatig gecombineerd en gesplitst daar.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 16-02-2022 12:58
 

16-02-2022 14:48:44
seinhuis
seinhuis

Door langere treinen te rijden, moet een hoop aanpassingen gemaakt worden in de planning. Denk aan extra rangeerbewegingen (extra rangeer machinisten en paden nodig), en extra conducteurs (bij NS).

Naast dat er minder machinisten en conducteurs zijn, moet ook iemand een nieuwe planning maken in het logistieke proces. Normaal gesproken wordt dit weken van tevoren gedaan, terwijl nu het plaatje vaak veranderd. En zie maar een extra pad te krijgen van/naar het rangeertrein tussen de 10 minuten trein door.

Daarnaast zijn er ook minder storing monteurs beschikbaar, waardoor minder treinen gecontroleerd kunnen worden (A en B controle) en onderhoud langzamer gaat.

Het is even rooien met de riemen die er zijn.

Ook wordt het sneller drukte ervaren. Wij zijn drukte niet meer gewend.

Vaak is 1 of 2 treinen eerder of later veel rustiger. In de reisplanner kan je zien wat de verwachting is van de drukte.

 

16-02-2022 22:35:46
Pim530
Pim530

Moet de planning niet sowieso al op de schop als je er hele treinseries uitgooit?

 

17-02-2022 08:09:24
seinhuis
seinhuis

Kwa materieel planning valt het mee. Complete omlopen blijven stil staan. Meestal zijn dit omlopen die terug naar het zelfde station keren. Vanaf 21 februari zijn er meer omlopen die op andere stations eindigen waardoor de uitdaging iets groter wordt.

Bij het personeel inzet wordt wel meer veranderd, maar gelukkig helpt een computer tegenwoordig erbij. Het doel is wel dat er minder diensten nodig zijn. Normaal gesproken moet bij werkzaamheden of evenementen ook het personeel inzet (en materieel omlopen) veranderd worden.

 

17-02-2022 12:54:00
thom
thom

Dat materieelomlopen meestal op dezelfde plaats zouden terug keren is natuurlijk niet helemaal waar, want dan word materieel nooit meer gereinigd, gewassen en onderhouden ;)

Ik denk dat al snel onderschat word wat uitdunning opleverd aan werk voor de afdeling Logistiek.



Laatst bewerkt door thom op 17-02-2022 12:54
 

19-02-2022 01:35:16
noof
noof
Quote
henri1972 (15-02-2022 18:58:18):
Quote
noof (14-02-2022 11:41:48):
Quote
henri1972 (14-02-2022 10:15:59):
Quote
Ysbergsla (14-02-2022 09:55:06):

Aan de informatie van noof hoef je niet te twijfelen. Wel aan de afdeling die dit voor de zestiende maal op rij vergeten is..


Richting Ah gaar t s ochtends ook fout, er zit een gat van een uur tussen de 3000 en 3200.


Scherp, ik had duidelijk de slaap nog niet goed uit de ogen gewreven.

Een dag later constateer ik dat ze in het weekend ook vergeten zijn de 3000 te laten stoppen op het moment dat de 3100 rijdt..


Tsja, hoe moeilijk kan het zijn. Je zou toch zeggen dat als iets een keer fout gaat er de keren er na extra op gelet gaat worden.


Het is inmiddels hersteld, zie ik in de reisplanner. :)

 

19-02-2022 21:45:24
train85
train85

Klopt de stops zijn hersteld in de systemen.

 

26-02-2022 00:03:38
seinhuis
seinhuis

Arriva Noord laat minder treinen rijden door te kort aan personeel vanwege Corona.

 

26-02-2022 07:43:39
martijn
martijn

Lekker vaag bericht weer. Naast Leeuwarden - Sneek zijn de andere 3 trajecten: Warffum - Groningen, Groningen - Zuidhorn en Groningen - Winschoten.



Laatst bewerkt door martijn op 26-02-2022 07:44
 

27-02-2022 00:56:31
scooter
scooter

Warffum-Groningen betreft de spitstreinen in de ochtend

Groningen-Zuidhorn betreft de pendels in de avond

Leeuwarden-Sneek betreft de spitstreinen

Groningen-Winschoten betreft de sneltreinen

 

03-03-2022 13:11:57
abcde
abcde

Inmiddels zijn (gelukkig) veel corona-maatregelen opgeheven, en het aantal besmettingen/zieken lijkt sterk verminderd.

Hoe lang blijft NS toch nog de uitgedunde dienstregeling rijden ?

 

03-03-2022 13:15:04
martijn
martijn

En Arriva 😜



Laatst bewerkt door martijn op 03-03-2022 13:15
 

03-03-2022 13:42:17
train85
train85
Quote
abcde (03-03-2022 13:11:57):

Inmiddels zijn (gelukkig) veel corona-maatregelen opgeheven, en het aantal besmettingen/zieken lijkt sterk verminderd.

Hoe lang blijft NS toch nog de uitgedunde dienstregeling rijden ?


Tot en met week 12 de huidige maatregelen. Week 13 en week 14 gaan er al iets meer treinen rijden. Vanaf week 15 geen maatregelen in de dienstregeling. Als het verzuim sterk naar beneden gaat kunnen er meer series weer gaan rijden.

 

03-03-2022 16:58:00
treinhobby
treinhobby

Als ik nu de reisplanner mag geloven rijdt er vanaf maandag 21/3 (week 12) al weer meer treinen.

Terwijl week 11 (vanaf maandag 14/3) al wel aangepast is. Wat dan ook meer dan 10 dagen van tevoren is.

 

03-03-2022 17:01:05
henri1972
henri1972

En ja hoor!! Het is weer zover: vanaf komende maandag weer geen vroege stops op Klp. 3100 rijdt niet en 3000 stopt niet extra. Kan er weer iemand wakker geschut worden?

 

03-03-2022 17:17:36 1
AgentX
AgentX

Ben ik de enige die weeknummers terug moet rekenen naar datums?

 

03-03-2022 17:55:56
timtrein
timtrein
Quote
abcde (03-03-2022 13:11:57):

Inmiddels zijn (gelukkig) veel corona-maatregelen opgeheven, en het aantal besmettingen/zieken lijkt sterk verminderd.

Hoe lang blijft NS toch nog de uitgedunde dienstregeling rijden ?


www.nu.nl
Dat is nog niet helemaal zo vanzelfsprekend als dat je zegt.

 

03-03-2022 18:00:44
MetroRET
MetroRET
Quote
henri1972 (03-03-2022 17:01:05):

En ja hoor!! Het is weer zover: vanaf komende maandag weer geen vroege stops op Klp. 3100 rijdt niet en 3000 stopt niet extra. Kan er weer iemand wakker geschut worden?


Waar zie je dat?

Zie toch echt dat de 3200 gewoon rijdt.

Vanaf week 12 (21 mrt) rijdt de 3200 inderdaad niet, maar dan neemt de weer rijdende 3100 de stop op Klp over.



Laatst bewerkt door MetroRET op 03-03-2022 18:05
 

03-03-2022 18:02:24
henri1972
henri1972

NS app zie ik dat. Ik heb t niet over de 3200 maar de 3100. Die heeft s ochtends een paar stops op Klp maar die rijdt dus niet. Dus moet de 3000 stoppen maar dat is iemand weer vergeten in te plannen.

Het gekke is dat het s avonds wel goed gaat.

Update: inmiddels er ks hersteld voor komende week.



Laatst bewerkt door henri1972 op 04-03-2022 04:45
 

03-03-2022 19:11:13
Karel1969
Karel1969

Hoe lang wordt er nog doorgegaan met die mondkapjes-gekkigheid eigenlijk, terwijl dit niet eens meer verplicht in zelfs ziekenhuizen!

 

03-03-2022 20:28:01
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Karel1969 (03-03-2022 19:11:13):

Hoe lang wordt er nog doorgegaan met die mondkapjes-gekkigheid eigenlijk, terwijl dit niet eens meer verplicht in zelfs ziekenhuizen!


15 maart update uit Den Haag verwacht.

Ondertussen zou eigenlijk iedereen er gewoon mee moeten kappen. Maar oke, zal er niet teveel over uitwijden voordat weer iemand tegen de zere knie gelopen wordt. In de NS Community zijn sommigen ook al zwaar aangebakken als je alleen nog maar je mening geeft, dat het geen nut heeft als je met 499 man zonder maatregelen naar binnen mag om een hele avond groot feest op te zetten en met 22 man 1 uur in een trein heeft ineens een mondkapplicht nodig.

De vervoerders zijn er klaar mee, reizigers geen zin meer in, handhaving heeft echt wel wat beters te doen dan hiermee bezig houden. Grootste punt, het houdt mensen onnodig weg uit de trein.

 

03-03-2022 20:51:09
Oldskool
Oldskool
Quote
Karel1969 (03-03-2022 19:11:13):

Hoe lang wordt er nog doorgegaan met die mondkapjes-gekkigheid eigenlijk, terwijl dit niet eens meer verplicht in zelfs ziekenhuizen!


Totdat de zwakkeren aangesterkt zijn. Althans, zo brengt MP Rutte het. De zwakkere en kwetsbare mensen moeten ook kunnen reizen, en zolang de cijfers van de besmettingen niet signifikant dalen, zal dat nog wel even duren. Helaas.

 

03-03-2022 20:54:08
Oldskool
Oldskool
Quote
SunKeeper (03-03-2022 20:28:01):
Quote
Karel1969 (03-03-2022 19:11:13):

Hoe lang wordt er nog doorgegaan met die mondkapjes-gekkigheid eigenlijk, terwijl dit niet eens meer verplicht in zelfs ziekenhuizen!


In de NS Community zijn sommigen ook al zwaar aangebakken als je alleen nog maar je mening geeft, dat het geen nut heeft als je met 499 man zonder maatregelen naar binnen mag om een hele avond groot feest op te zetten en met 22 man 1 uur in een trein heeft ineens een mondkapplicht nodig.


Niet alleen in de trein, ook op de perrons en in de statioshallen... En wat je zegt, met 499 man een feestje bouwen in een pandje waar maar ±200 man in kunnen, dat valt dan niet te rijmen en de draagplicht van een mondkapje in het OV en Taxi's

 

03-03-2022 21:02:17 1
brun
brun

Om een simpele reden die ook NS'ers soms vergeten: feesten is geen noodzakelijkheid. Als ik niet besmet wil worden, ga ik niet naar zo'n feest en klaar.

Maar het OV is voor velen wél noodzakelijk.

Voor de rest vind ik dat de OV-bedrijven niet zo moeten klagen over het mondkapje. Al sinds de herfst van 2021 controleren ze er niet op, zeggen ze er niets van, doen ze er niets aan "om conflicten met reizigers te vermijden". Alleen in de ICB en ICE wordt erop gelet, in de rest van NL deed geen enkele vervoerder moeite om het te handhaven. Dus wat maakt het voor hen uit dat het nu nog verplicht is?



Laatst bewerkt door brun op 03-03-2022 21:04
 

03-03-2022 21:29:33
treinhobby
treinhobby
Quote
SunKeeper (03-03-2022 20:28:01):

Hoe lang wordt er nog doorgegaan met die mondkapjes-gekkigheid eigenlijk, terwijl dit niet eens meer verplicht in zelfs ziekenhuizen!


Grootste punt, het houdt mensen onnodig weg uit de trein.


Wees blij dat het niet drukker is. Nu op veel trajecten maar de helft van de treinen rijden en de overige niet verlengt, kunnen er geen eens reizigers bij.

Laten ze eerst maar weer de dienstverlening op orde hebben. Dan zou je pas weer meer mensen de trein in willen hebben.

 

03-03-2022 23:17:15
thom
thom
Quote
brun (03-03-2022 21:02:17):

Om een simpele reden die ook NS'ers soms vergeten: feesten is geen noodzakelijkheid. Als ik niet besmet wil worden, ga ik niet naar zo'n feest en klaar.

Maar het OV is voor velen wél noodzakelijk.

Voor de rest vind ik dat de OV-bedrijven niet zo moeten klagen over het mondkapje. Al sinds de herfst van 2021 controleren ze er niet op, zeggen ze er niets van, doen ze er niets aan "om conflicten met reizigers te vermijden". Alleen in de ICB en ICE wordt erop gelet, in de rest van NL deed geen enkele vervoerder moeite om het te handhaven. Dus wat maakt het voor hen uit dat het nu nog verplicht is?


Waar klagen de OV bedrijven daar dan over?

Volgens mij zijn het voornamelijk reizigers die erop tegen zijn die klagen?

 

03-03-2022 23:20:51
Karel1969
Karel1969

Echt fijn reizen is het niet met zo'n ding op. En voel me nu ook een beetje belachelijk met een mondkapje op een perron te moeten op lopen, terwijl in de kroeg verderop 499 man zitten te feesten. En die leven ook allemaal nog.

 

04-03-2022 00:03:10
henri1972
henri1972

Dan doe je m niet op op het perron/station? Er is toch niemand die daar op controleerd.

 

04-03-2022 04:27:01
anton_
anton_
Quote
AgentX (03-03-2022 17:17:36):

Ben ik de enige die weeknummers terug moet rekenen naar datums?


Tja, sommige bedrijven werken nu eenmaal met weeknummers, andere weer met wijzigingsbladen.

Rekenen hoeft niet gewoon hier kijken. ( Of in outlook, daar staan ze ook {zijn een optie} )

 

04-03-2022 07:36:57
Muizeneus
Muizeneus

Outlook gaat niet automatisch goed, als je de verkeerde instelling hebt kun je er een week naast zitten ....

 

04-03-2022 10:04:57
train85
train85
Quote
henri1972 (03-03-2022 18:02:24):

NS app zie ik dat. Ik heb t niet over de 3200 maar de 3100. Die heeft s ochtends een paar stops op Klp maar die rijdt dus niet. Dus moet de 3000 stoppen maar dat is iemand weer vergeten in te plannen.

Het gekke is dat het s avonds wel goed gaat.

Update: inmiddels er ks hersteld voor komende week.


Het is eerder al hersteld voor iedere week. Maar reisinfo moet het daarna nog verwerken. Dat duurt soms wat langer dan we willen.

 

08-03-2022 18:10:38
treinhobby
treinhobby
Quote
train85 (03-03-2022 13:42:17):

Tot en met week 12 de huidige maatregelen. Week 13 en week 14 gaan er al iets meer treinen rijden. Vanaf week 15 geen maatregelen in de dienstregeling. Als het verzuim sterk naar beneden gaat kunnen er meer series weer gaan rijden.


Inmiddels heeft de ns een persbericht geplaatst dat vanaf week 11 (14 maart) er weer opgeschaald gaat worden.

Oa. de IC's Ut-Rtd en Ut-Gvc komen terug.

Een week later (21 maart) bijna alles, behalve ETMET. De rest volgt begin april.

Het complete overzicht staat hier op ns.nl

 

14-03-2022 11:41:49
seinhuis
seinhuis

Vorig week heb ik meerdere treinen opgeheven zien worden door logistieke problemen (al weet ik niet wat de logistieke problemen zijn).

Toch is vandaag de eerste stap gezet richting het normale dienstregeling.