Spoorwegen en Corona (COVID-19)
Forum: Algemeen - Algemeen
15-05-2021 16:29:26
henri1972
henri1972

Thalys breidt de drg vanaf 17 mei voorzichtig uit. Er gaan 3 tot 4 treinen per dag rijden tussen Asd en Paris ipv 2. Tussen Brussel en Paris gaan er minimaal 6 per dag rijden.

Bron: Luchtvaartnieuws.

Gecheckt op ns-internationaal.

 

25-05-2021 13:00:35
michaben
michaben

In week 24 (vanaf 14 juni) staan de volgende series weer volledig in de dienstregeling:

  • 1500
  • 3400
  • 3900
  • 4500
  • 6800
  • 28300

Nog wel opgeheven zijn:

  • 4400 tussen Ht en O
  • 6200
  • 6500
  • 7700
  • 8900
  • 13800
  • 15600
 

25-05-2021 23:32:04
anton_
anton_
Quote
michaben (25-05-2021 13:00:35):

In week 24 (vanaf 14 juni) staan de volgende series weer volledig in de dienstregeling:

  • 1500

1532 reed gisteren al weer Hgl - Asd ( of heeft de1532 de gehele winter door gereden? )

 

26-05-2021 08:54:16
Zabky
Zabky
Correct. Als je 1500 vanaf of tot hgl rijdt dan is het ter vervanging van de berlijner. 1500 rijdt normaal asd - amf (-dv).
 


26-05-2021 10:27:38
henri1972
henri1972
Quote
anton_ (25-05-2021 23:32:04):
Quote
michaben (25-05-2021 13:00:35):

In week 24 (vanaf 14 juni) staan de volgende series weer volledig in de dienstregeling:

  • 1500

1532 reed gisteren al weer Hgl - Asd ( of heeft de1532 de gehele winter door gereden? )


Hoe laat rijdt die dan? Ik kan geen 1532 vinden, wel een 242.

 

26-05-2021 10:40:38
anton_
anton_

1532 staat in de reisplanner en op somda, rijd op zondag in het pad van de 242.

Heeft misschien de 1532 de gehele winter gereden omdat ma/za er op dit tijdstip ook een trein reed. Is er iemand die hier meer van weet ?



Laatst bewerkt door anton_ op 26-05-2021 10:47
 

26-05-2021 10:42:41
henri1972
henri1972

O wacht, maandag was 2e pinksterdag natuurlijk en dan rijdt de DB als op zondag. Sorry, even gemist....

 

26-05-2021 10:47:15
anton_
anton_

ja, feestdagen zijn altijd leuk, vooral als verschillende landen een andere regeling aanhouden. Gooi er nog een covid19 sausje over en het wordt een loterij welke trein wel/niet rijd angel

 

28-05-2021 14:47:33
seinhuis
seinhuis

Inmiddels zitten er meer dan een half miljoen mensen de trein (en andere cijfers voor de liefhebbers)

 

28-05-2021 17:22:44
henri1972
henri1972

Volgens het bericht zijn we van harte welkom bij NS maar zolang er nog losse VIRM IV in de spits in de 3000 rijden geloof ik daar niks van. Tr 3058 met de 9417 had alle stoelen bezet voor zover ik kon zien en volle balkons.

 

09-06-2021 13:03:35 1
brun
brun

Vanaf morgen vervalt de PCR-test- en quarantaineplicht voor reizigers in de ICB en ICE náár Nederland.

Wie in de andere richting reist, dus naar Duitsland, hoeft al sinds een tijdje geen test meer te laten zien. Als je langer dan 24 uur in Duitsland blijft, moet je nog wél op einreiseanmeldung.de een registratie invullen. Maar quarantaine hoeft niet meer als je direct na aankomst een sneltest laat afnemen. Dat kan overigens gratis in de vele testcentra, geef gewoon je verblijfsadres op bij de aanmelding in zo'n Teststelle.



Laatst bewerkt door brun op 09-06-2021 13:04
 

09-06-2021 15:57:33
henri1972
henri1972

Hopen dan maar dat het treinpersoneel ook op de hoogte is van de regels ;)

 

09-06-2021 16:02:34
JHS2013
JHS2013

Waar is deze info te vinden? Op de overheidswebsite staat er nog dat het wel degelijk verplicht is namelijk

 

09-06-2021 16:51:48
thom
thom

Linkje naar reisadvies Duitsland

 

09-06-2021 22:50:18
brun
brun
Quote
henri1972 (09-06-2021 15:57:33):

Hopen dan maar dat het treinpersoneel ook op de hoogte is van de regels ;)


Hoop ik ook. Maar als ze het niet zijn, is het begrijpelijk, want de regels wijzigen al een jaar lang om de twee tot drie weken en zijn soms volstrekt oncontroleerbaar.

 

10-06-2021 15:26:40
henri1972
henri1972

Dat laatste ben ik volstrekt met je eens.

Bij de NMBS doen ze de controle wel goed naar mijn idee: alleen het vervoerbewijs!

 

11-06-2021 23:59:21
AlbertP
AlbertP

Ik ben vandaag met de ICE naar Keulen gereisd en terug met de Abellio RE19. Ik werd zonder problemen Duitsland binnengelaten toen ik uitlegde dat ik er maar kort zou zijn. Er werd vooral gecontroleerd of mensen zich aangemeld hadden op einreiseanmeldung.de, niet op andere documenten.

Op de terugweg werden mij geen vragen gesteld bij de grens. Wel vroeg de conducteur van de RRX 1 tussen Keulen en Duisburg mij of ik een PCR-testcertificaat bij me had toen ze zag dat ik naar Utrecht onderweg was, maar dat was meer om mij te helpen dan om regels te handhaven denk ik. (Ik liet het ticket van mijn heenreis een paar uur eerder zien, en toen verwachtte ze geen problemen meer.)

Dus tot nu toe leek het te kloppen. In de RRX werd overigens gehandhaafd op type mondkapje - mensen met een blauw medisch masker zonder keurmerk werden daarop aangesproken, omdat men volgens de regels een FFP2- of (K)N95-mondkapje moet hebben in het OV (edit: in Duitsland uiteraard.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 12-06-2021 00:00
 

12-06-2021 11:03:34
Berk24
Berk24

Bol.com

Deze mondmaskers worden toch geaccepteerd in Duits OV?



Laatst bewerkt door Berk24 op 12-06-2021 11:13
 

12-06-2021 11:11:39
DDZ7504
DDZ7504

In de linktekst zie ik ffp2 staan dus ik ga er vanuit van wel. Voor iedereen die erop wil klikken;

bol.com




DDZ in dienst, ik blij!
 

12-06-2021 11:30:31
train85
train85

Als er maar FFP2 of FFP3 op staat. Dat wordt dat in Duitsland geaccepteerd.

 

12-06-2021 12:12:16
brun
brun
Quote
Berk24 (12-06-2021 11:03:34):

Bol.com

Deze mondmaskers worden toch geaccepteerd in Duits OV?


Precies. Er moet FFP2 of KN95 op staan.

Die plicht geldt trouwens niet in elk Bundesland en elke stad... Dat maakt het weer zo prachtig onduidelijk. :-)



Laatst bewerkt door brun op 12-06-2021 12:16
 

12-06-2021 12:14:54
brun
brun
Quote
AlbertP (11-06-2021 23:59:21):
Wel vroeg de conducteur van de RRX 1 tussen Keulen en Duisburg mij of ik een PCR-testcertificaat bij me had toen ze zag dat ik naar Utrecht onderweg was, maar dat was meer om mij te helpen dan om regels te handhaven denk ik.

Best grappig, want (a) is die PCR-test dus niet meer verplicht bij de terugreis vanuit D naar NL. En (b) was de test sowieso nooit verplicht in de regionale treinen naar Arnhem en Hengelo (weer zo'n uitzondering die niemand snapte).

 

12-06-2021 12:36:45
brun
brun

Misschien interessant om te bewaren:

Eind december 2020 werd een coronatest verplicht voor reizigers in de internationale treinen náár Nederland.

De controle werd bij de medewerkers op de trein neergelegd, die moesten dus ineens voor agentje spelen.

NS International stelde knalhard PCR-tests verplicht, maar dat was niet conform de regel van de Rijksoverheid. Die stond bijvoorbeeld ook mPOC-sneltests toe, zoals je ze in Duitse testcentra kunt krijgen. Maar andere antigen-tests mochten dan weer niet. In de praktijk wist dus geen enkele reiziger of een test wel of niet geldig was. Dat leidde tot veel discussie aan de grens.

Vanuit Duitsland gold de testverplichting bovendien alleen in de ICB en ICE, uitdrukkelijk niet in regionale treinen die de grens over kwamen. Nóg meer voer voor discussie: wat is het nut van een testplicht als je in Oberhausen of Bad Bentheim zónder test in de stoptrein mag stappen?

In de toelichting aan de Tweede Kamer schreef minister De Jonge uitdrukkelijk dat reizigers zónder test op het eerste Nederlandse station uit de trein gezet zouden worden. Maar er gold geen boete. En quarantaine was ook niet verplicht.

Ergens in het voorjaar is dat zonder enige aankondiging gewijzigd, reizigers zonder test werden ineens al in Duitsland uit de trein gezet.

En sinds 1 juni gold ineens wél een boete, namelijk van €95. In de ICE werd diverse keren omgeroepen dat er een veel hogere boete gold, namelijk €435. Dat klopte niet, maar de desbetreffende treinmanager wilde het niet corrigeren (heb het gevraagd).

Sinds 1 juni gold ook een quarantaineplicht, daarvoor was die boete van €435 bedoeld.

Maar 9 dagen later, namelijk eergisteren, zijn testplicht en quarantaineplicht alweer afgeschaft.

Geen wonder dat niemand in de trein het nog snapt. :-)



Laatst bewerkt door brun op 12-06-2021 12:37
 

12-06-2021 14:34:38
AlbertP
AlbertP
Quote
Berk24 (12-06-2021 11:03:34):

Bol.com

Deze mondmaskers worden toch geaccepteerd in Duits OV?


Dit soort mondkapjes is ook precies wat een groot deel van de Duitse OV-reizigers gebruikte gisteren. Of hetzelfde model van een ander merk.

 

12-06-2021 15:23:57
seinhuis
seinhuis
Quote
brun (12-06-2021 12:14:54):
Quote
AlbertP (11-06-2021 23:59:21):
Wel vroeg de conducteur van de RRX 1 tussen Keulen en Duisburg mij of ik een PCR-testcertificaat bij me had toen ze zag dat ik naar Utrecht onderweg was, maar dat was meer om mij te heEn (b) was de test sowieso nooit verplicht in de regionale treinen naar Arnhem en Hengelo (weer zo'n uitzondering die niemand snapte).

De uitzondering heeft ermee te maken dat volgens onze minister(s) de lokale treinen worden gebruikt door grensarbeiders en andere die vallen onder de uitzondering regel (geen test nodig), terwijl de lange afstand treinen worden gebruikt door toeristen en zakelijke reizigers.

Dat de regels vaak veranderen en vele uitzonderingen zijn dat is een feit. In dit filmpje van NOS op 3 wordt een beetje uitgelegd waarom.

 

14-06-2021 09:33:09
seinhuis
seinhuis

NS rijdt vanaf vandaag de normale dienstregeling, met uitzondering van enkele spitstreinen.

Vanaf 5 juli rijden ook alle nachttreinen.

 

14-06-2021 10:44:56
broek53
broek53

Het verrastte mij eigenlijk dat juist nu de 4500 weer is gaan rijden. Spitstreinen bij uitstek en juist in de zomer is het onder normale omstandigheden al twijfelachtig of die moeten blijven rijden. Wel luxe ;-).

 

03-07-2021 09:46:44
seinhuis
seinhuis

Om het grote publiek in het OV te krijgen is de campagne Het ov is oké begonnen inclusief radio en televisie reclame.

 

03-07-2021 09:49:40
mren
mren

Het OV is misschien wel OK maar in september krijgen we gewoon weer beperkingen om de oren wegens de jeugdige besmette vakantiegangers die zich niet laten testen, laat staan in quarantaine gaan bij thuiskomst.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-07-2021 11:27:43
Oldskool
Oldskool

Als je binnen Europa op vakantie bent geweest, hoeft sinds afgelopen woensdag niet meer voldaan te worden aan quaratineplicht bij thuiskomst. En ook niet meer om je na 5 dagen na thuiskomst te laten testen. 😉

 

03-07-2021 11:43:49
Ysbergsla
Ysbergsla

Het feit dat iets niet meer hoeft maakt het nog niet verstandig dit na te laten.

 

03-07-2021 11:48:26
gkw1969
gkw1969
Quote
Oldskool (03-07-2021 11:27:43):

Als je binnen Europa op vakantie bent geweest, hoeft sinds afgelopen woensdag niet meer voldaan te worden aan quaratineplicht bij thuiskomst. En ook niet meer om je na 5 dagen na thuiskomst te laten testen. 😉


Dat klopt, maar dat houdt niet in dat mensen niet besmet zijn en anderen kunnen besmetten die zich misschien wel weer laten testen danwel in het ziekenhuis belanden.

 

03-07-2021 15:26:41
seinhuis
seinhuis

Laten we alstublieft bij de feiten houden en niet de meningen, en de link met het spoorwegen erin houden.

Ik begrijp dat dit een gevoelige onderwerp is, waarbij iedereen een mening heeft en ik luister en respecteer ieder zijn mening. Maar ik wil vooral de gevolgen van het spoor kunnen bijhouden.

 

03-07-2021 15:50:31
mren
mren

De feiten: in diverse landen met een hogere vaccinatiegraad dan Nederland (UK, Israël) worden versoepelingen uitgesteld dan wel teruggedraaid. Van de jeugd die uit Spanje/Portugal terug komt is niemand gevaccineerd. Dan is de rest snel uitgetekend.

In Finland -toch al niet een land met een uitbundige aanraakcultuur- zien ze enorme piek in besmettingen onder EK-bezoekers.

Lijkt me (Let op: mening) dus naïeve gedachte dat NL de dans hierin ontspringt.

 

03-07-2021 20:43:48
Oldskool
Oldskool
Quote
Ysbergsla (03-07-2021 11:43:49):

Het feit dat iets niet meer hoeft maakt het nog niet verstandig dit na te laten.


Dat is een andere discussie, wel leuk voor een medisch forum, niet voor Somda. 😉

 

03-07-2021 20:46:03
Oldskool
Oldskool
Quote
seinhuis (03-07-2021 15:26:41): Maar ik wil vooral de gevolgen van het spoor kunnen bijhouden.

De gevolgen zijn nu nog niet te overzien, dat zal na de zomervakantie wel duidelijk worden (vermoeden)

 

04-07-2021 00:00:33
henri1972
henri1972
Quote
mren (03-07-2021 15:50:31):

De feiten: in diverse landen met een hogere vaccinatiegraad dan Nederland (UK, Israël) worden versoepelingen uitgesteld dan wel teruggedraaid. Van de jeugd die uit Spanje/Portugal terug komt is niemand gevaccineerd. Dan is de rest snel uitgetekend.

In Finland -toch al niet een land met een uitbundige aanraakcultuur- zien ze enorme piek in besmettingen onder EK-bezoekers.

Lijkt me (Let op: mening) dus naïeve gedachte dat NL de dans hierin ontspringt.


Volgens mij hebben we t hier over treinen ;)

 

04-07-2021 11:48:47
robert5591
robert5591

is er ergens een plek waar ik het terug naar het OV reclamespotje kan zien?

 

04-07-2021 11:56:41
treinhobby
treinhobby

Youtube kanaal OV-OK

 

04-07-2021 12:44:47
robert5591
robert5591

Dank, ik was vooral benieuwd naar dat fake seinpaaaltje

 

04-07-2021 17:00:25
mren
mren
Quote
henri1972 (04-07-2021 00:00:33):
Quote
mren (03-07-2021 15:50:31):

De feiten: in diverse landen met een hogere vaccinatiegraad dan Nederland (UK, Israël) worden versoepelingen uitgesteld dan wel teruggedraaid. Van de jeugd die uit Spanje/Portugal terug komt is niemand gevaccineerd. Dan is de rest snel uitgetekend.

In Finland -toch al niet een land met een uitbundige aanraakcultuur- zien ze enorme piek in besmettingen onder EK-bezoekers.

Lijkt me (Let op: mening) dus naïeve gedachte dat NL de dans hierin ontspringt.


Volgens mij hebben we t hier over treinen ;)


Zeker: dus ook over hoe (on) verstandig het is om in deze fase te starten om de treinen (nog) beter te gaan vullen.

 

04-07-2021 17:48:44
treinhobby
treinhobby

Laten de vervoersbedrijven de terugkomende reizigers dan ook echt verwelkomen en met fatsoenlijke lengtes gaan rijden.

Als ik zie dat er op zaterdagochtend tussen Zutphen en Winterswijk vv. gestaan moet worden, omdat de zitplaatsen echt bezet zijn (en dus niet 1 persoon per 4-zits), dan begrijp ik niet dat ze dan ook nog reclame (durven) te maken.

Je moet in deze omstandigheden dus geen eens meer reizigers willen hebben.

Los van het feit dat 10% totaal geen mondkapje meer draagt en zo’n 50% verkeerd (wel over de mond, maar niet over de neus) waar personeel niets van zegt...

Op deze manier helpen de ov bedrijven er aan mee dat het virus zich weer verder kan verspreiden. En dat is juist een bijwerking waar ze met de ‘OV is OK’ actie niet op zullen zitten te wachten.

 

05-07-2021 16:01:55
seinhuis
seinhuis

Officieel mogen alle zit en standplaatsen in de OV gebruikt worden. 1,5 meter afstand geld niet in het OV, maar wel op het station.

Ik begrijp dat veel mensen dit raar vinden. Echter zijn dit de regels die onze landelijke overheid hebt opgesteld.

Officieel vanaf vandaag, in het praktijk (uit me hoofd) vanaf donderdag/vrijdag zullen alle nachttreinen weer rijden. 14xx heeft al een langere tijd gereden.

Tevens zijn (voor zover ik het op heb gezocht) alle museums open die spoor/trein/tram als thema hebben (inclusief alle museum spoorlijnen). Reserveren (voorkeur online) is verplicht.

 

05-07-2021 18:48:05
thom
thom
Quote
treinhobby (04-07-2021 17:48:44):

Laten de vervoersbedrijven de terugkomende reizigers dan ook echt verwelkomen en met fatsoenlijke lengtes gaan rijden.

Als ik zie dat er op zaterdagochtend tussen Zutphen en Winterswijk vv. gestaan moet worden, omdat de zitplaatsen echt bezet zijn (en dus niet 1 persoon per 4-zits), dan begrijp ik niet dat ze dan ook nog reclame (durven) te maken.

Je moet in deze omstandigheden dus geen eens meer reizigers willen hebben.

Los van het feit dat 10% totaal geen mondkapje meer draagt en zo’n 50% verkeerd (wel over de mond, maar niet over de neus) waar personeel niets van zegt...

Op deze manier helpen de ov bedrijven er aan mee dat het virus zich weer verder kan verspreiden. En dat is juist een bijwerking waar ze met de ‘OV is OK’ actie niet op zullen zitten te wachten.


Dus omdat die 10% en 50% van de mensen die jij noemt zich nergens aan kunnen houden dan hou je daar de vervoerder maar voor verantwoordelijk ?

Dat is wel bijzonder, met die denkwijze zou je morgen geen enkele trein meer kunnen rijden zelfs.

 

05-07-2021 19:06:02
pascalgerr
pascalgerr
Quote
thom (05-07-2021 18:48:05):
Quote
treinhobby (04-07-2021 17:48:44):

Laten de vervoersbedrijven de terugkomende reizigers dan ook echt verwelkomen en met fatsoenlijke lengtes gaan rijden.

Als ik zie dat er op zaterdagochtend tussen Zutphen en Winterswijk vv. gestaan moet worden, omdat de zitplaatsen echt bezet zijn (en dus niet 1 persoon per 4-zits), dan begrijp ik niet dat ze dan ook nog reclame (durven) te maken.

Je moet in deze omstandigheden dus geen eens meer reizigers willen hebben.

Los van het feit dat 10% totaal geen mondkapje meer draagt en zo’n 50% verkeerd (wel over de mond, maar niet over de neus) waar personeel niets van zegt...

Op deze manier helpen de ov bedrijven er aan mee dat het virus zich weer verder kan verspreiden. En dat is juist een bijwerking waar ze met de ‘OV is OK’ actie niet op zullen zitten te wachten.


Dus omdat die 10% en 50% van de mensen die jij noemt zich nergens aan kunnen houden dan hou je daar de vervoerder maar voor verantwoordelijk ?

Dat is wel bijzonder, met die denkwijze zou je morgen geen enkele trein meer kunnen rijden zelfs.


De vervoerder heeft de taak om op de plicht te handhaven. Als reizigers merken dat dat er niet gecontroleerd word op het (correct) dragen van een mondkapje snap ik opzich wel uit hun oogpunt dat ze hem verkeerd/niet dragen.

 

05-07-2021 20:39:46
thom
thom

Blijft nog altijd het feit dat zij de personen zijn die voor de gevolgen verantwoordelijk zijn en niet de vervoerder omdat die niet verteld dat volwassen mensen zich ook zo mogen gedragen.

 

05-07-2021 21:17:06
robert5591
robert5591
Quote
pascalgerr (05-07-2021 19:06:02):
Quote
thom (05-07-2021 18:48:05):
Quote
treinhobby (04-07-2021 17:48:44):

Laten de vervoersbedrijven de terugkomende reizigers dan ook echt verwelkomen en met fatsoenlijke lengtes gaan rijden.

Als ik zie dat er op zaterdagochtend tussen Zutphen en Winterswijk vv. gestaan moet worden, omdat de zitplaatsen echt bezet zijn (en dus niet 1 persoon per 4-zits), dan begrijp ik niet dat ze dan ook nog reclame (durven) te maken.

Je moet in deze omstandigheden dus geen eens meer reizigers willen hebben.

Los van het feit dat 10% totaal geen mondkapje meer draagt en zo’n 50% verkeerd (wel over de mond, maar niet over de neus) waar personeel niets van zegt...

Op deze manier helpen de ov bedrijven er aan mee dat het virus zich weer verder kan verspreiden. En dat is juist een bijwerking waar ze met de ‘OV is OK’ actie niet op zullen zitten te wachten.


Dus omdat die 10% en 50% van de mensen die jij noemt zich nergens aan kunnen houden dan hou je daar de vervoerder maar voor verantwoordelijk ?

Dat is wel bijzonder, met die denkwijze zou je morgen geen enkele trein meer kunnen rijden zelfs.


De vervoerder heeft de taak om op de plicht te handhaven. Als reizigers merken dat dat er niet gecontroleerd word op het (correct) dragen van een mondkapje snap ik opzich wel uit hun oogpunt dat ze hem verkeerd/niet dragen.


Als mensen zich alleen aan een regel houden omdat er wordt gehandhaafd is het dweilen met de kraan open. Het blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar van mond en neus. Maar we dwalen af van treinen

 

05-07-2021 22:44:23
anton_
anton_

De 1500 / 2000 lijkt nog steeds niet te rijden tussen Dv en Amf ? Ik dacht dat alles weer reed. (incl nachttreinen). Of heeft dit een andere reden ( ik zie dat volgende week de 2000/1500 wel rijd op dit traject )

 

05-07-2021 22:46:27
MetroRET
MetroRET

Werkzaamheden rondom Amf.

 

06-07-2021 10:13:24
treinhobby
treinhobby

1500 rijdt wel, 2000 niet.

 

06-07-2021 13:40:07
Klaasje
Klaasje
Quote
pascalgerr (05-07-2021 19:06:02):

De vervoerder heeft de taak om op de plicht te handhaven. Als reizigers merken dat dat er niet gecontroleerd word op het (correct) dragen van een mondkapje snap ik opzich wel uit hun oogpunt dat ze hem verkeerd/niet dragen.


Volgens mij niet. De vervoerder is wel verplicht de reizigers op de verplichting te wijzen en ze in staat te stellen deze verplichting op te volgen maar daar houdt het wel een beetje op.

 

07-07-2021 10:19:27
anton_
anton_
Quote
MetroRET (05-07-2021 22:46:27):

Werkzaamheden rondom Amf.


grappige ( of treurige - afhankelijk van je standpunt ) is dat de 9292ov app dat wel meld. de ns app echter niet.

 

08-07-2021 12:55:24
robert5591
robert5591

Actuele cijfers over reizigersaantallen NS

nu.nl

afgelopen week 53% t.o.v. 2019, zaterdag 75%



Laatst bewerkt door robert5591 op 08-07-2021 12:55
 

08-07-2021 15:15:35
mvanuden
mvanuden
Quote
anton_ (07-07-2021 10:19:27):
Quote
MetroRET (05-07-2021 22:46:27):

Werkzaamheden rondom Amf.


grappige ( of treurige - afhankelijk van je standpunt ) is dat de 9292ov app dat wel meld. de ns app echter niet.


Alleen wordt er volgens mij deze week rond Amf helemaal niet gewerkt. Wel komt de IC uit het hoge Noordn deze week uit 't Harde - met minder reizigers als resultaat - waardoor het niet veel nut heeft om 3 minuten eerder een trein van Amf naar Ut (en door naar Gvc) te rijden.

Zou dat de echte reden kunnen zijn? Of zijn er toch werkzaamheden waarvan ik geen weet heb of die ik niet gezien heb hier (Amf) in de buurt?

 


08-07-2021 16:40:58
Zabky
Zabky

Dat zou zomaar kunnen! Wel jammer dat de 2000 dan ook niet doorrijdt naar Deventer.

Daar waar Deventer toch een omreisroute richting Zwolle is. er rijden nu buiten de spits meer treinen dan in de spits.



Laatst bewerkt door Zabky op 08-07-2021 16:44
 

08-07-2021 17:17:47
treinhobby
treinhobby

Of de werkzaamheden / perrongebruik in Ut zijn het 'probleem'.

Maar de 1500 ook in de spits doortrekken naar Dv en dan in Amf op spoor 7 (ri Asd) en spoor 1 (ri Dv) afhandelen was nog beter geweest.
Dan heb je alsnog de kwartierdienst Dv-Amf vv. en met 5 minuten overstap van/naar Ut op hetzelfde perron.

 

08-07-2021 17:23:17
Steen
Steen

Ik denk dat het komt doordat de 2000 niet naar Amf kan doorrijden omdat de 8800 niet gebruik kan maken van de opstelsporen bij Ut om te keren vanwege conflict met de 7300 die een paar minuten later rijdt door de werkzaamheden rondom Utrecht. Hierdoor moet de 2000 op de 8800 keren waardoor deze niet door kan rijden naar Amf.

 

09-07-2021 18:46:28
seinhuis
seinhuis

Omdat veel mensen in Nederland op vakantie gaan (vanwege corona) verwacht NS grote drukte, ook met fietsen.

Vanaf morgen (10 juli) t/m 15 september is het reserveren van een fiets verplicht in alle NS treinen, met uitzondering tussen Gouda en Alphen, verplicht. De fietskaart wordt wel 25% goedkoper.

Meer informatie op NS.nl/fiets

 

09-07-2021 18:49:35
mren
mren

Wat NS niet meldt is dat zo'n beetje half Nederland tegen deze verplichte reservering is. Inflexibel, overbodig, geen garantie op reserveerde plek, en nog zo wat argumenten...

Die drukte met fietsen is er iedere zomer maar NS kiest er zelf voor om maar fietsplekken te schrappen bij nieuw/verbouwd materieel. Wadfietsers? Df? Speciale DDM-1 onderverdieping? ...



Laatst bewerkt door mren op 09-07-2021 18:51
 

09-07-2021 20:17:43
j.jager
j.jager

Arriva Noord Nederland doet al een aantal jaren dat ze een 3 tal gtw stellen aanpassen voor extra fiets plaatsen. Dit houd in dat er een aantal stoelen vervangen worden voor extra fietsen plaatsen. Die stellen komen dan hoofdzakelijk tussen Leeuwarden en Harlingen te rijden.

 

09-07-2021 23:56:06
Zabky
Zabky
Quote
mren (09-07-2021 18:49:35):

Wat NS niet meldt is dat zo'n beetje half Nederland tegen deze verplichte reservering is. Inflexibel, overbodig, geen garantie op reserveerde plek, en nog zo wat argumenten...

Die drukte met fietsen is er iedere zomer maar NS kiest er zelf voor om maar fietsplekken te schrappen bij nieuw/verbouwd materieel. Wadfietsers? Df? Speciale DDM-1 onderverdieping? ...


Vanaf morgen is je reservering wel een gegarandeerde plek. Gegarandeerd mits geen verstoringen. Je krijgt als het goed is een mail met de afzegging van je reservering wanneer deze vervalt.

Fietskaartjes zonder reservering zijn niet geldig en je loopt daarmee het risico een boete te krijgen. Plus dat je daarna mogelijk geen reservering meer kan maken (want vol) en de trein alsnog word uitgezet.

Conducteur heeft vanaf morgen 10 juli een overzicht van het aantal fietsen dat gepland staat op zijn trein en kan zo nodig assisteren met het maken van een reservering. Reserveren is gratis en best eenvoudig via de ns app.

 

10-07-2021 08:42:35
michaben
michaben

Dat is dus niet geheel waar, er zijn 4 situaties waarop jouw reservering komt te vervallen:

  • De trein valt uit
  • De trein is te druk (naar oordeel van de HC)
  • De fietsplek is ingenomen door een mindervalide met fiets als hulpmiddel
  • Als de trein korter is dan normaal

In deze gevallen vervalt je reservering en de voorwaarden garanderen niet dat je een alternatief aangeboden wordt. Je hebt dus niet automatisch recht op een plek in de volgende trein, en als je een reis met overstap hebt kan de reservering op elk deeltraject afzonderlijk vervallen. Oftewel je hebt geen enkele garantie om met je fiets thuis te kunnen komen.

 

10-07-2021 10:54:39
b2py
b2py
Quote
mren (09-07-2021 18:49:35):

Wat NS niet meldt is dat zo'n beetje half Nederland tegen deze verplichte reservering is. Inflexibel, overbodig, geen garantie op reserveerde plek, en nog zo wat argumenten...

Die drukte met fietsen is er iedere zomer maar NS kiest er zelf voor om maar fietsplekken te schrappen bij nieuw/verbouwd materieel. Wadfietsers? Df? Speciale DDM-1 onderverdieping? ...


Achja, als de helft tegen is, is er ook een helft die voor het plan is. Enne, kun jij mij laten zien waar uit blijkt dat de helft tegen is? Onderzoekje van Rover oid?



Laatst bewerkt door b2py op 10-07-2021 10:55
 

10-07-2021 12:19:27
Henk1619
Henk1619

2% van alle verplaatsingen gaan met de trein dus wie zijn dan die andere 48% die je nodig hebt om op half Nederland uit te komen? Ik kan me niet voorstellen dat behalve een anderhalve zonderling die met de fiets in de trein stapt uberhaupt iemand in dit land had bedacht dat je er een mening over kunt hebben.

Dit klinkt me een beetje in de oren als een onderzoek waaruit blijkt dat zo'n beetje de helft van de Moslims de whisky van Johnnie Walker het beste vind smaken.

 

10-07-2021 16:29:29
Zabky
Zabky
Quote
michaben (10-07-2021 08:42:35):

Dat is dus niet geheel waar, er zijn 4 situaties waarop jouw reservering komt te vervallen:

  • De trein valt uit
  • De trein is te druk (naar oordeel van de HC)
  • De fietsplek is ingenomen door een mindervalide met fiets als hulpmiddel
  • Als de trein korter is dan normaal

In deze gevallen vervalt je reservering en de voorwaarden garanderen niet dat je een alternatief aangeboden wordt. Je hebt dus niet automatisch recht op een plek in de volgende trein, en als je een reis met overstap hebt kan de reservering op elk deeltraject afzonderlijk vervallen. Oftewel je hebt geen enkele garantie om met je fiets thuis te kunnen komen.


Treinen zullen momenteel alleen te druk zijn tijdens verstoringen (gemiddelde bezetting was afgelopen week 55% van normale situatie), treinen die korter zijn of uitvallen krijg je dus een mail. Hier zal je opnieuw moeten reserveren.

Ik hoop dat toch mindervaliden op de mindervaliden plek plaats nemen. Iets van een handbike kan prima op het mindervalidenbalkon, scootmobiels passen daar immers ook.

Beetje maatwerk is wel op zijn plaats. Je moet het niet super zwart-wit zien denk ik. Als jij vriendelijk bent en kan uitleggen waarom je mee moet met die trein, tref je vast een vriendelijke conducteur die de regels breder wil interpreteren. Er blijken namelijk best 12 fietsen in een virm IV te passen als iedereen vriendelijk meewerkt, bagage van de fiets haalt. Doorgang was zelfs vrij.

Dit onderwerp is wellicht vorig jaar begonnen als COVID maatregel, echter heeft deze reservering niet super veel meer te doen met COVID. De reservering zal (bij een geslaagde proef) ook na 15 september blijven.

 

10-07-2021 16:51:27
michaben
michaben
Quote
Zabky (10-07-2021 16:29:29):

Treinen zullen momenteel alleen te druk zijn tijdens verstoringen (gemiddelde bezetting was afgelopen week 55% van normale situatie), treinen die korter zijn of uitvallen krijg je dus een mail. Hier zal je opnieuw moeten reserveren.


Dat is niet hoe een gemiddelde werkt 😉 Als ik naar de drukteindicaties van bijvoorbeeld Gd kijk (een berucht station als het om inzet van solo ICM gaat) dan zie ik daar bij heel veel intercity's vandaag "druk" staan terwijl de sprinters veelal "rustig" als indicatie hebben. Gemiddeld komt dat misschien op 55% uit, maar bij die drukke intercity's met solo ICM zal dat een stukje hoger liggen dan bij die rustige sprintertjes.

 

10-07-2021 20:20:09
robert001
robert001

Zowel gisteren als vandaag een paar keer op station Gd geweest. Ik heb mij als inwoner uit het oosten van het land verwonderd hoe leeg de Sprinters rondrijden. Een SLT-6 met hooguit 30 reizigers. De IC waren beter gevuld, voor de helft ongeveer. Het was van de 4 keer dat ik reisde ook in een IC geen probleem een 2 zitter voor mij alleen te hebben, waarvan 2 keer een solo ICM-3.

 

10-07-2021 20:39:45
sjoerd
sjoerd

Vandaag in Sprinters, ICMm, Virm6 tussen Breda en Den Bosch in ongeveer 40 % gevulde treinen gezeten. Vrijwel iedereen droeg een mondkapje op perron en in trein. In de steden was het wel veel drukker, ook op terrassen. Zoals de regel is: zonder mondkapjes.

Er stond rond 10.30 uur een even een defecte goederentrein tussen Breda en Tilburg; één Sprinter keerde in Breda daardoor rond 11 uur terug naar Dordrecht. Maar het probleem was kennelijk snel opgelost.

 

16-07-2021 20:24:00
noof
noof

De nachtnetseries op vrijdag- en zaterdagnacht worden m.u.v. het reguliere nachtnet (de 1400) weer geschrapt tot en met in elk geval de nacht van zaterdag 7 augustus op zondag 8 augustus.

 

16-07-2021 21:34:11
henri1972
henri1972

Fijn weer, toen ik vanavond om 19.30 uur in de NS app keek reed de 1402 nog tussen Ut en Klp. Nu is ie er ineens uit.

Wel bedankt voor je melding want om de hele nacht op Ut te wachten is ook geen pretje.

 

16-07-2021 23:28:32
noof
noof
Quote
noof (16-07-2021 20:24:00):

De nachtnetseries op vrijdag- en zaterdagnacht worden m.u.v. het reguliere nachtnet (de 1400) weer geschrapt tot en met in elk geval de nacht van zaterdag 7 augustus op zondag 8 augustus.


Kleine correctie, de treinen in de 214xx-serie rijden vannacht en morgennacht nog wel. Geen idee waarom deze afweging is gemaakt.

Quote
henri1972 (16-07-2021 21:34:11):

Fijn weer, toen ik vanavond om 19.30 uur in de NS app keek reed de 1402 nog tussen Ut en Klp. Nu is ie er ineens uit.

Wel bedankt voor je melding want om de hele nacht op Ut te wachten is ook geen pretje.


Graag gedaan, als mede Klp'er. ;-)

 

20-07-2021 20:34:25
brun
brun

Wat me al een paar weken opvalt: in de treinen dragen steeds minder mensen een mondkapje.

En er is geen NS'er die erop controleert. Sterker nog, de meeste NS'ers dragen zelf ook hun mondkapje op de kin.

Hoe kun je als spoorwegmens zo lui zijn? Dan wel zo weinig beroepseer hebben?



Laatst bewerkt door brun op 20-07-2021 20:41
 

20-07-2021 20:46:42
aaron
aaron

Ik ben zo'n luie conducteur. Het is ten eerste onbegonnen werk, zodra ik er wat van zeg en weer weg ben gaat in veel gevallen de mondkap weer af. Ten tweede wil onze baas niet dat we als HC's hierop handhaven en doorpakken door proces-verbaal op te maken. Ten derde zijn we geen mondkapjespolitie/kleuterjuf.

 

20-07-2021 20:50:52
mren
mren

Het eerste punt zal zondermeer waar zijn, maar het laatste punt doet me toch reageren: je hebt als gastheer/treinverantwoordelijke ook een zorgplicht richting kwetsbare klanten. Handhaven van mondkapjesplicht is er daar m.i. onderdeel van.

 

20-07-2021 20:54:36
aaron
aaron

Dat klopt. Maar meer dan er wat van zeggen kunnen we dus niet.

 

20-07-2021 20:59:09
brun
brun
Quote
aaron (20-07-2021 20:54:36):

Dat klopt. Maar meer dan er wat van zeggen kunnen we dus niet.


Als de cijfers laag zouden zijn, snap ik dat nog. Maar NL staat qua infecties helemaal bovenaan in Europa.

Mogen jullie geen boetes uitdelen? In de ICB wordt telkens omgeroepen: geen mondkapje is 95 euro boete. Geldt dat in andere treinen niet?

Ik bedoel het niet confronterend, ben gewoon oprecht nieuwsgierig.

 

20-07-2021 21:03:17
aaron
aaron

Strikt juridisch gezien mag het, maar onze werkgever wil niet dat we het doen.

 

20-07-2021 21:03:57
scooter
scooter

Ze mogen zeker een boete uitschrijven,maar wat Aaron dus ook zegt is dat NS dat liever niet wil.Niet voor niks wil NS de HC's hun BOA afnemen.

Boetes uitschrijven zou dan bij de V&S teams komen liggen

 

20-07-2021 21:14:21
brun
brun
Quote
scooter (20-07-2021 21:03:57):

Ze mogen zeker een boete uitschrijven,maar wat Aaron dus ook zegt is dat NS dat liever niet wil.Niet voor niks wil NS de HC's hun BOA afnemen.

Boetes uitschrijven zou dan bij de V&S teams komen liggen


In dat geval: excuses voor het verwijt van "lui". Wist niet dat de werkgever dat voorschrijft. Maakt het natuurlijk niet minder stom, maar als NS'er kun je er dus weinig aan doen. Sorry!

 

20-07-2021 22:33:34
Oldskool
Oldskool
Quote
aaron (20-07-2021 21:03:17):

Strikt juridisch gezien mag het, maar onze werkgever wil niet dat we het doen.


En dat is dus weer geadviseerd door de grote leider van justitie Ferd Grapperhaus.



Laatst bewerkt door moderator op 21-07-2021 15:44
 

20-07-2021 23:17:06
scooter
scooter
Quote
brun (20-07-2021 21:14:21):
Quote
scooter (20-07-2021 21:03:57):

Ze mogen zeker een boete uitschrijven,maar wat Aaron dus ook zegt is dat NS dat liever niet wil.Niet voor niks wil NS de HC's hun BOA afnemen.

Boetes uitschrijven zou dan bij de V&S teams komen liggen


In dat geval: excuses voor het verwijt van "lui". Wist niet dat de werkgever dat voorschrijft. Maakt het natuurlijk niet minder stom, maar als NS'er kun je er dus weinig aan doen. Sorry!


heeft ook te maken met het feit dat een HC vaak alleen op detrein is,en V&S in teams werken.Bovendien hebben die een geweldsbevoegdheid en zijn ze meer getraind in bepaalde situaties.

 

22-07-2021 20:08:46
kleine_man
kleine_man
Quote
brun (20-07-2021 20:59:09):
Quote
aaron (20-07-2021 20:54:36):

Dat klopt. Maar meer dan er wat van zeggen kunnen we dus niet.


Als de cijfers laag zouden zijn, snap ik dat nog. Maar NL staat qua infecties helemaal bovenaan in Europa.

Mogen jullie geen boetes uitdelen? In de ICB wordt telkens omgeroepen: geen mondkapje is 95 euro boete. Geldt dat in andere treinen niet?

Ik bedoel het niet confronterend, ben gewoon oprecht nieuwsgierig.


Bij Connexxion is die boete €104, tenminste daar had de controleur het over.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-07-2021 20:42:47
aarclay
aarclay

Lijkt mij gewoon die 95 euro inclusief 9 euro administratiekosten.



Laatst bewerkt door aarclay op 22-07-2021 20:43
 

22-07-2021 21:42:51
AgentX
AgentX

Exclusief dus.

 

08-08-2021 18:26:07
seinhuis
seinhuis

Vanaf vandaag moeten reizigers die naar Nederland gaan vanaf een geel gebied volgens de ministerie van buitenlandse zaken kunnen aantonen dat ze volledig gevaccineerd zijn. Wie niet gevaccineerd zijn moeten voor aankomst een negatieve PCR test (maximaal 48 uur oud) of antigeen-test (maximaal 24 uur oud) kunnen aantonen.

Vervoerders zijn verplicht om dit zelf te controleren. Volgens media moet dit voor het instappen gebeuren. Hoe dit in het praktijk gaat (bijvoorbeeld bij treinen die ook door nationale reizigers gebruikt mogen worden) weet ik niet.

 

09-08-2021 14:15:12
Muizeneus
Muizeneus

Dit geldt niet voor regionale treinen

Negatieve COVID-19-testuitslag (testbewijs) verplicht bij reizen vanuit risicogebieden | Coronavirus COVID-19 | Rijksoverheid.nl



Laatst bewerkt door Muizeneus op 09-08-2021 14:16
 

10-08-2021 15:35:34
michaben
michaben

Vanaf 30 augustus staan de spitstreinen (voorlopig) weer in de dienstregeling, met uitzondering van tijdens de Grand Prix wanneer het sprintermaterieel opgeeist wordt voor de treindienst naar Zandvoort.



Laatst bewerkt door michaben op 10-08-2021 15:36
 

11-08-2021 10:25:20
brun
brun

Even als correctie, wat hier staat:

www.nsinternational.com

... is niet meer actueel. Reizigers uit NL náár Duitsland hoeven niet meer in quarantaine en hoeven zich ook niet meer te registreren op einreiseanmeldung.de. Er geldt nog wel een verplichting om een actuele test te laten zien, dan wel een bewijs van vaccinatie of genezing. Wie daar niet aan voldoet, kan in principe een boete krijgen. Vraag is alleen hoe vaak er gecontroleerd wordt - in de praktijk nauwelijks.

 

29-09-2021 14:00:32
seinhuis
seinhuis

Per ingang van 25 oktober gaat Eurostar 2 retour ritten per dag aanbieden.

 

02-10-2021 13:15:04
seinhuis
seinhuis

NS meld dat 70% van de reizigers weer in de trein zitten.

 

03-10-2021 00:33:27
AgentX
AgentX

Mijn verwachting is dat zolang het mondkapje verplicht blijft in de trein we niet in de buurt van 100% zullen komen.

 

03-10-2021 09:03:41
Steen
Steen

Zolang de DDZ nog niet op het spoor mag kan ik me niet voorstellen dat NS genoeg capaciteit kan bieden in dd spits voor 100%

 

03-10-2021 09:36:48
JothamvW
JothamvW

Ik mag hopen dat de afwezigheid van DDZ niet de reden is dat het OV de enige plek in het land is waar men nog mondkapjes moet dragen?

 

03-10-2021 10:37:43 1
Oldskool
Oldskool

Afwezigheid van DDZ heeft daar echt niks mee te maken hoor... Geloof niet dat het OMT en de Ministers weten wat een DDZ is. 😉

 

21-11-2021 11:51:40
brun
brun

In Duitsland geldt binnenkort de 3G-regel in het openbaar vervoer (waarschijnlijk vanaf woensdag). Geen idee hoe ze het willen controleren, zal wel met steekproeven gebeuren. Maar het betekent in elk geval dat je in de ICB en ICE vanaf de grens een 3G-code moet kunnen laten zien.

Aanvulling: me schiet ineens te binnen dat Nederland vanaf vandaag weer als Hochrisikogebiet geldt, dus je moet sowieso al 3G aan de grens bij je hebben (en weer aanmelden op einreiseanmeldung.de)



Laatst bewerkt door brun op 21-11-2021 11:54
 

21-11-2021 12:08:43
Sietse
Sietse

3G bij het passeren van de grens gold al een tijdje, zowel trein, bus als auto. Omdat Nederland nu een hoogrisicogebied is moeten ongevaccineerden minstens 5 dagen in quarantaine. Er zijn wel uitzonderingen, zoals voor werkenden, kort verkeer en doorreizigers naar andere landen. Voor hen geldt 3G.



Laatst bewerkt door Sietse op 21-11-2021 12:09
 

21-11-2021 12:50:13
BVisser
BVisser
Quote
brun (21-11-2021 11:51:40):

en weer aanmelden op einreiseanmeldung.de


Voor bezoeken korter dan 24 uur hoeft dat niet.

 

21-11-2021 21:50:25
brun
brun
Quote
Sietse (21-11-2021 12:08:43):

3G bij het passeren van de grens gold al een tijdje, zowel trein, bus als auto.


Klopt, maar sinds de vroege zomer controleert helemaal niemand op 3G aan de grens.

Dat zal nu wel weer veranderen.

 

30-11-2021 12:03:27
brun
brun

Update: inderdaad controleerden twee Duitse agenten / boa's van iedereen in de IC Berlijn de 3G-bewijzen. Iedereen had die blijkbaar, want ze hoefden niemand uit de trein te zetten.

 

30-11-2021 14:52:31
AgentX
AgentX

Lijkt me dat mensen mogen blijven zitten en een bekeuring krijgen. Immers kun je die mensen er wel uit zetten, maar die pakken dan gewoon een regionale de grens over.