Spoorwegen en Corona (COVID-19)
Forum: Algemeen - Algemeen
25-02-2021 15:44:53
AlbertP
AlbertP

Je kunt het ook andersom stellen: als we nu investeren in de NS dan wordt de trein aantrekkelijker en komen de reizigers sneller terug. Bijvoorbeeld door de nieuwe 10-minutendiensten in de komende dienstregeling.

 

25-02-2021 15:48:15
cuneo56
cuneo56

De nieuwe President Directeur maakte in het NOS jouraal ook al geen beste indruk (op mij) , Ze had het er over dat er naar Duitsland maar "een lijn heen en een lijn terug is", en dat je "zo snel mogelijk naar Dubbelspoor wil"

 

25-02-2021 16:47:41
sjoerd
sjoerd
Quote
cuneo56 (25-02-2021 15:48:15):

De nieuwe President Directeur maakte in het NOS jouraal ook al geen beste indruk (op mij) , Ze had het er over dat er naar Duitsland maar "een lijn heen en een lijn terug is", en dat je "zo snel mogelijk naar Dubbelspoor wil"


De klok horen luiden maar de finesses niet begrijpen. Moderne opvattingen over bedrijfsleiding beschouwen dit als een kansrijke optie.

 

25-02-2021 19:21:46
bacr
bacr
Quote
sjoerd (25-02-2021 16:47:41):
Quote
cuneo56 (25-02-2021 15:48:15):

De nieuwe President Directeur maakte in het NOS jouraal ook al geen beste indruk (op mij) , Ze had het er over dat er naar Duitsland maar "een lijn heen en een lijn terug is", en dat je "zo snel mogelijk naar Dubbelspoor wil"


De klok horen luiden maar de finesses niet begrijpen. Moderne opvattingen over bedrijfsleiding beschouwen dit als een kansrijke optie.


Terwijl ze toch al een rondje meedraait bij NS, dus is zo'n uitglijder Wel bijzonder.

Overigens zou ik me ook best kunnen vinden in een robuuste halfuurs dienstregeling.

 


25-02-2021 19:50:48
sjoerd
sjoerd

Tja, de tijden dat je als conducteur of blokwachter kon opklimmen tot groepschef liggen ver achter ons. En soms kun je beter niet al van alles weten.

 

25-02-2021 20:00:06
thom
thom
Quote
jacokran (25-02-2021 15:30:35):
Quote
chris24 (25-02-2021 15:01:29):

Minster Hoekstra eist dat NS nog meer heilige huisjes omver gaat werpen en evt. met minder treinen rijden.

https://www.nu.nl/economie/6118536/hoekstra-ns-moet-besluit-nemen-over-aantallen-treinen.html


Dat is wel kort door de bocht... Wat er staat is dat het op termijn niet vol te houden is om dezelfde aantallen treinen te rijden als er geen reizigers in zitten. Het is niet gek om in plaats van elke 10 minuten elk kwartier te gaan rijden.

Ik ben absoluut voorstander van een goed OV netwerk, maar ik hoef niet zo nodig belastinggeld te betalen voor lege treinen en bussen. Voor NS de uitdaging om te zorgen dat de treinen weer gevuld worden. Ik denk zomaar dat er nog wat winst te behalen is als je je niet langer focust op de forens.


Voorlopig hoef je je nog niet te focussen op iets anders dan de forens, dagjes mensen kunnen nergens heen met alles wat gesloten is en toeristen zijn er ook niet.

 

25-02-2021 20:27:20
mren
mren
Quote
chris24 (25-02-2021 15:01:29):

Minster Hoekstra eist dat NS nog meer heilige huisjes omver gaat werpen en evt. met minder treinen rijden.

www.nu.nl


Natuurlijk wel een interessante discussie waard omdat het Ministerie van Financiën dan wel eigenaar is van NS en ook leidend is bij steunmaatregelen terwijl de formele opdrachtgever het ministerie van V&W I&M is. Maar goed, Hoekstra heeft zich de afgelopen weken wel vaker op glad ijs begeven met uitspraken over andere departementen.

 

26-02-2021 08:28:38
jacokran
jacokran
Quote
thom (25-02-2021 20:00:06):

Voorlopig hoef je je nog niet te focussen op iets anders dan de forens, dagjes mensen kunnen nergens heen met alles wat gesloten is en toeristen zijn er ook niet.


Ja, dat is nu. Mijn verwachting is dat het incidentele verkeer véél eerder hervat zal zij dan het structurele forensenverkeer. Kijkend naar mijn eigen situatie: Een jaar geleden was het not done bij ons om thuis te werken. Aan het begin van de eerste lock-down was mijn team in 2-en gedeeld zodat we om-en-om op kantoor waren. Nu ben ik sinds oktober niet meer op kantoor geweest en zal ik ook zeker niet meer 5 dagen in de week naar kantoor gaan.

Ik denk dus dat de vervoersvraag er de komende jaren anders uit gaat zien dan voorheen: een lagere forenzenpiek, maar meer verspreid over de dag.

 

26-02-2021 09:26:50
michaben
michaben

Als mensen van 5 dagen per week op kantoor naar 4 dagen gaan zal de NS daar financieel weinig van merken toch? Veel forenzen zullen al met een jaartrajectabbonnement reizen en dat is even duur voor 4 of 5 dagen. Bij 3 dagen per week is reizen op saldo vol tarief iets goedkoper, maar het verschil is ook weer niet enorm groot. Dus tenzij consumentenorganisaties korting op de abbonnementen weten af te dwingen is 2 dagen thuiswerken voor de NS niet zo'n heel groot nadeel qua inkomsten.



Laatst bewerkt door michaben op 26-02-2021 09:27
 

26-02-2021 11:21:02
pjkleton
pjkleton

Het is ook kort door de bocht van Hoekstra om NS te verwijten dat ze met bijna lege treinen rijden ,terwijl Rutte een jaar geleden riep dat "we " thuis moesten blijven. Hij heeft dit nog niet herroepen ,op zijn persconferenties.

Trouwens ,niet iedereen vindt het prettig om thuis te moeten werken , hoor ik wel eens van thuiswerkers..

Peter

 

26-02-2021 11:28:41
brun
brun
Quote
Trouwens ,niet iedereen vindt het prettig om thuis te moeten werken , hoor ik wel eens van thuiswerkers..

Peter


Klopt. Thuiswerken is ook maar deels een oplossing. Ik merk zelf ook dat al dat online-vergaderen slechts deels de 'echte' gesprekken en bijeenkomsten in een kantoor kan vervangen. Het is gewoon niet altijd even effectief.

Ik werk nu mee aan een groot, internationaal websiteproject. In principe kunnen we alles digitaal en online afhandelen, er hoeft eigenlijk niemand de deur uit om naar een kantoor te gaan. Maar tóch is het vaak lastig en traag. Eventjes snel bij een collega langslopen om een probleempje te bespreken is gewoon veel effectiever dan 'm te moeten bellen, schermen te moeten delen enzovoort.

Nog los van het feit dat veel thuiswerkers geen rustige werkplek zonder afleiding hebben.

 

26-02-2021 11:34:38
bacr
bacr
Quote
michaben (26-02-2021 09:26:50):

Als mensen van 5 dagen per week op kantoor naar 4 dagen gaan zal de NS daar financieel weinig van merken toch? Veel forenzen zullen al met een jaartrajectabbonnement reizen en dat is even duur voor 4 of 5 dagen. Bij 3 dagen per week is reizen op saldo vol tarief iets goedkoper, maar het verschil is ook weer niet enorm groot. Dus tenzij consumentenorganisaties korting op de abbonnementen weten af te dwingen is 2 dagen thuiswerken voor de NS niet zo'n heel groot nadeel qua inkomsten.


De vraag is of die aanname nog klopt. Een groot deel van de forenzen krijgt zijn woon-werk-vervoer vergoed van de werkgever en die kiest vaker voor flexibele oplossingen als zogenoemde Mobiliteitskaarten (de overheid sowiieso). Die gaan niet meer uit van trajectabo's maar er wordt afgerekend op feitelijk gebruik. Waar forenzen vaak 4 dagen op kantoor waren en een half dagje thuis, zal dat vast dalen naar 3 dagen of minder op kantoor en bij minder dan 4 dagen forenzen gaat zo'n jaartrajectabo niet meer uit.

 

26-02-2021 12:50:37
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Het idee bij de invoering van de chipkaart was toch om trajectabonnementen te laten vervallen?

 

26-02-2021 15:26:24
seinhuis
seinhuis

Op het nieuws komen alleen de volle treinen. Er zijn inderdaad incidenten dat dat gebeurt.

Maar in het algemeen zijn de treinen heel rustig. Zeker rond half 20.30 en later is het zo goed als uitgestorven.

 

26-02-2021 15:58:26
thom
thom
Quote
pjkleton (26-02-2021 11:21:02):

Het is ook kort door de bocht van Hoekstra om NS te verwijten dat ze met bijna lege treinen rijden ,terwijl Rutte een jaar geleden riep dat "we " thuis moesten blijven. Hij heeft dit nog niet herroepen ,op zijn persconferenties.


Ik denk dat je die om moet draaien, lege treinen voorkomen kun je ook door minder treinen te laten rijden en daarmee kosten uit te sparen maar NS word wel geacht dat niet te doen.

 

26-02-2021 16:32:46
treinhobby
treinhobby

Sinds wijzigingsblad februari zijn er ritten die echt te kort zijn.

De extremen zijn dat bij VIRM zelfs op de trap gezeten wordt.

Maar de 'regel' is om nog steeds 1,5 meter afstand houden. Bij meer dan 25% bezetting red je dat niet.

Dus dan moet je je afvragen wat de overheid dan wilt. Een 'lege' trein met 50% bezetting zou je al te vol kunnen noemen.

Dat je een mondkapje op moet is volgens de overheid dat je bij het in- en uitstappen niet altijd voldoende afstand kunt houden.

Daarbij heeft ook een deel van de reizigers lak aan de regels en zitten zonder (goed geplaatst) mondkapje op. Dan ben ik blij dat ik voldoende afstand kan houden en desnoods ergens anders kan gaan zitten.

De NS kan dus helpen aan het voorkomen van verspreiding van het virus door voldoende materieel in te zetten. Dat zou, naar mijn idee, de overheid moeten stimuleren in plaats van beperken.



Laatst bewerkt door treinhobby op 26-02-2021 16:33
 

27-02-2021 11:32:55
Henk1619
Henk1619

Wellicht is het een beter idee om gewoon te lezen wat de overheid "wilt" in plaats van te verzinnen wat de grote boze overheid wellicht eventueel wel niet zou kunnen willen:

www.rijksoverheid.nl:

In de voertuigen (bus, tram, metro, trein) is het niet mogelijk altijd 1,5 meter te houden. Alle zitplaatsen en sommige daarvoor aangewezen staplaatsen zijn te gebruiken.

Houd het mondkapje tijdens de reis op.

Neem extra tijd zodat u bij een drukke bus, tram, metro of trein kunt wachten op een volgende.

Met andere woorden: 100% bezetting is toegestaan (mede als gevolg van de discussie afgelopen zomer nadat dit in een vliegtuig ook mocht), doordat 1.5 m afstand houden niet mogelijk is moet je een mondkapje dragen en dus niet alleen bij in/uitstappen. Als de trap een zitplaats of aangewezen staplaats is dan is er niks aan de hand en anders hadden deze personen gewoon van de beschikbare plaatsen gebruik moeten maken of op een volgende trein wachten.

Het werkelijke probleem is niet stimuleren of beperken maar handhaven. Maar dat is ook niet echt nieuw, nog maar een jaartje ofzo. Zal wel komen omdat NSR too big to fail is.

 

27-02-2021 11:50:47
Henk1619
Henk1619
Quote
pjkleton (26-02-2021 11:21:02):

Het is ook kort door de bocht van Hoekstra om NS te verwijten dat ze met bijna lege treinen rijden ,terwijl Rutte een jaar geleden riep dat "we " thuis moesten blijven. Hij heeft dit nog niet herroepen ,op zijn persconferenties.

Dat verwijt maakt Hoekstra helemaal niet. Het is NSR dat zelf heeft aangegeven dat zonder extra overheidsteun er geschrapt moet gaan worden in de dienstregeling. Hoekstra kopt alleen de bal terug naar NSR: Over het afbouwen van de dienstregeling moet de vervoerder zelf beslissingen nemen.

 

27-02-2021 11:55:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
mren (25-02-2021 20:27:20):
Quote
chris24 (25-02-2021 15:01:29):

Minster Hoekstra eist dat NS nog meer heilige huisjes omver gaat werpen en evt. met minder treinen rijden.

www.nu.nl


Natuurlijk wel een interessante discussie waard omdat het Ministerie van Financiën dan wel eigenaar is van NS en ook leidend is bij steunmaatregelen terwijl de formele opdrachtgever het ministerie van V&W I&M is. Maar goed, Hoekstra heeft zich de afgelopen weken wel vaker op glad ijs begeven met uitspraken over andere departementen.


Het is inmiddels I&W (ja, al die ministeries die hernoemd worden, ik word er soms ook enigszins geschift van 😉)

 

27-02-2021 12:05:11
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (26-02-2021 09:26:50):

Als mensen van 5 dagen per week op kantoor naar 4 dagen gaan zal de NS daar financieel weinig van merken toch? Veel forenzen zullen al met een jaartrajectabbonnement reizen en dat is even duur voor 4 of 5 dagen. Bij 3 dagen per week is reizen op saldo vol tarief iets goedkoper, maar het verschil is ook weer niet enorm groot. Dus tenzij consumentenorganisaties korting op de abbonnementen weten af te dwingen is 2 dagen thuiswerken voor de NS niet zo'n heel groot nadeel qua inkomsten.


Als 5 dagen per week reizen wordt aangeboden voor de prijs van iets meer dan 3 dagen dan doe je als bedrijf iets fundamenteel verkeerd. Zeker als de overheid ieder jaar weer miljarden in het OV moet pompen en forenzen er voor zorgen dat de kosten onnodig hoog uitvallen.

Als die mensen nu inderdaad maar 3 dagen gaan reizen voor hetzelfde bedrag dan is dat in ieder geval al een stuk eerlijker maar ik schat zo in dat NSR zich zal laten beinvloeden door schreeuwclubs als rover en dus de prijzen nog verder omlaag gaan.

 

27-02-2021 12:31:31
Henk1619
Henk1619
Quote
bacr (25-02-2021 19:21:46):
Quote
sjoerd (25-02-2021 16:47:41):
Quote
cuneo56 (25-02-2021 15:48:15):

De nieuwe President Directeur maakte in het NOS jouraal ook al geen beste indruk (op mij) , Ze had het er over dat er naar Duitsland maar "een lijn heen en een lijn terug is", en dat je "zo snel mogelijk naar Dubbelspoor wil"


De klok horen luiden maar de finesses niet begrijpen. Moderne opvattingen over bedrijfsleiding beschouwen dit als een kansrijke optie.


Terwijl ze toch al een rondje meedraait bij NS, dus is zo'n uitglijder Wel bijzonder.


Nou in dat vorige rondje zakte ze ook al volledig door het ijs. Razend knap trouwens als je alleen maar onnozele vragen krijgt van een bij spuiten-en-slikken weggelopen presentator:

www.npostart.nl

Treinkaartjes naar Parijs betaalbaar houden. Juist ja, de enige verbinding waar NSR helemaal niks kan veranderen aan de prijs aangezien ze slechts worden ingehuurd om de treinen van een ander te rijden...

 

27-02-2021 12:41:24
michaben
michaben

Kenmerk van een abbonnement is dat je een aanzienlijke korting geeft tegenover losse kaartjes. Idee hierachter is dat mensen minder snel geneigd zijn een keer over te slaan want het is toch al betaald.

Wie 3 dagen reist gaat trouwens volgens mij in veel gevallen goedkoper uit zijn met een altijd voordeel abbonnement, dus als mensen dan massaal gaan overstappen zal de NS dat wel weer merken.

 

27-02-2021 12:53:11
Henk1619
Henk1619
Quote
AlbertP (25-02-2021 15:44:53):

Je kunt het ook andersom stellen: als we nu investeren in de NS dan wordt de trein aantrekkelijker en komen de reizigers sneller terug. Bijvoorbeeld door de nieuwe 10-minutendiensten in de komende dienstregeling.


We kunnen ook KLM miljarden geven om iedere 10 minuten van Schiphol naar London te vliegen zodat de reizigers sneller terug komen...

Gaat allemaal niet werken. Momenteel is het aanbod al vele malen groter dan de vraag dus heeft nog meer aanbod geen enkele zin. Mensen reizen omdat ze ergens naar toe willen (of moeten) en niet omdat er een totaal overaanbod is. En aanbod heb je alleen maar nodig om de vraag te kunnen verwerken. Dus minder maar langere treinen in plaats van heel vaak een ultra kort treintje.

Investeren is iets anders dan lukraak geld uitgeven. Investeren zou bijvoorbeeld betekenen het spoorwegnet zo snel mogelijk op de EU norm van 740 m lange treinen aanpassen. En dus ook materieel geschikt maken om met 27 bakken te rijden.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 27-02-2021 19:04
 

27-02-2021 13:17:57
Henk1619
Henk1619
Quote
michaben (27-02-2021 12:41:24):

Kenmerk van een abbonnement is dat je een aanzienlijke korting geeft tegenover losse kaartjes. Idee hierachter is dat mensen minder snel geneigd zijn een keer over te slaan want het is toch al betaald.


Kenmerk van abonnementen voor andere producten is juist dat je mensen verleidt om te betalen voor iets wat ze niet gebruiken of normaal niet hadden aangeschaft. Als bedrijf moet je er dus juist op mikken om wel een keer over te slaan aangezien er toch al is betaald.

Het voordeel voor een treinreiziger zou juist moeten zijn dat je niet iedere dag een kaartje hoeft te kopen. Dus zou de prijs voor 5 dagen reizen voor een forens prima gelijk kunnen zijn aan 5 losse kaartjes. Daar bovenop heb je al het voordeel dat je zonder extra kosten nog even tussendoor terug kunt reizen als je iets vergeten bent of een keertje 's avonds of in het weekend de trein kunt pakken.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 27-02-2021 19:02
 

27-02-2021 16:02:01
Ysbergsla
Ysbergsla

Het valt te hopen dat Henk ook de woordvoerder van NS te zijnder tijd op weg gaat helpen.

Journalist: "Waarom is het trajectabonnement plotsklaps 30 procent duurder?"
Woordvoerder: "Dan kunt u met uw kaart ook op zaterdag van uw thuisstation naar uw werk op bjivoorbeeld Schiphol of Driebergen-Zeist."
Journalist: "Echter was dat reeds mogelijk. En wat heeft een forens op zijn vrije dag op Schiphol of in Zeist te zoeken?"
Woordvoerder: "Hij hoeft daarvoor geen extra kaartje in de automaat aan te schaffen, dat scheelt tijd."

 

27-02-2021 16:49:03
Henk1619
Henk1619

🙂

Die lui zijn ook in staat om uit te leggen dat het toch een ontzettend goed idee is om geen treinen te laten rijden als er een risico is dat er een paar niet op het eindpunt aan komen. Dus dan kan het niet echt een probleem zijn om duidelijk te maken dat geld niet op magische wijze uit de lucht komt vallen en de reizigers gewoon een eerlijke prijs moeten betalen?

Onhandige gesprekken krijg je juist door dit soort knullige antwoorden. Maar je kunt ook in een talkshow gaan zitten waar alleen gezellige vragen worden gesteld.

Het zal wel gek klinken maar tussen Ehv en Shl liggen ook nog een paar plaatsen waar die forensen misschien best eens een keertje in hun vrije tijd naar toe zouden willen gaan.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 27-02-2021 19:03
 

28-02-2021 00:18:55
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
Henk1619 (27-02-2021 12:53:11)

Investeren is iets anders dan lukraak geld uitgeven. Investeren zou bijvoorbeeld betekenen het spoorwegnet zo snel mogelijk op de EU norm van 740 m lange treinen aanpassen. En dus ook materieel geschikt maken om met 27 bakken te rijden.


Ik meen dat ze dat bewust doen om de gezondsheidszorg niet te veel te belasten.

Stel twee volle treinen van 27 bakken raken elkaar hardhandig, dat kunnen de ziekenhuizen voor geen meter aan.

 

28-02-2021 00:27:45
thom
thom

In die reden geloof je daadwerkelijk zelf :p?

740 meter is leuk voor goederentreinen, maar totaal onwerkbaar voor reizigersvervoer.

 

28-02-2021 22:03:30
Henk1619
Henk1619

Met 740 meter voor goederen (ooit, niet nu) is Europa wel het lachtertje van de wereld. Er zijn zat landen waar al decenia veel langere treinen rijden.

In plaats van de gebruikelijke dooddoener dat iets niet kan omdat we het nog niet doen zou je je wellicht ook eens kunnen verdiepen in wat de rest van de aardbolbewoners doet:

Niks onwerkbaars aan dus. Wij hebben andere dingen om trots op te zijn, zoals al 4 dagen na een sneeuwbuitje weer een hand vol treinen kunnen rijden en na ruim een week vrijwel alles...

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-02-2021 22:59:58
mvschoon
mvschoon

Waarbij de Australische trein maar liefst 1300 reizigers kan vervoeren, oftewel evenveel als de doodnormale 12 bakken VIRM....

 

28-02-2021 23:00:42
JHS2013
JHS2013

Om nog maar te zwijgen over de enorme stations die daar voor nodig zijn…

 

28-02-2021 23:14:35
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (28-02-2021 22:03:30):

Met 740 meter voor goederen (ooit, niet nu) is Europa wel het lachtertje van de wereld. Er zijn zat landen waar al decenia veel langere treinen rijden.

In plaats van de gebruikelijke dooddoener dat iets niet kan omdat we het nog niet doen zou je je wellicht ook eens kunnen verdiepen in wat de rest van de aardbolbewoners doet:

Niks onwerkbaars aan dus. Wij hebben andere dingen om trots op te zijn, zoals al 4 dagen na een sneeuwbuitje weer een hand vol treinen kunnen rijden en na ruim een week vrijwel alles...


Europa is voor lange treinen ook überhaupt ongeschikt. Het is totaal inefficient in vergelijking tot de afstand die ze moeten overbruggen. Ik kan me nog een kinder(!)boek over treinen herinneren waarin al uitgelegd werd waarom treinen niet zomaar langer kunnen. Dan kun jij het ook wel begrijpen 😉




DDZ in dienst, ik blij!
 

28-02-2021 23:50:49
Henk1619
Henk1619
Quote
mvschoon (28-02-2021 22:59:58):

Waarbij de Australische trein maar liefst 1300 reizigers kan vervoeren, oftewel evenveel als de doodnormale 12 bakken VIRM....


Ik heb nog nooit een IRM gezien met bedden...

Als je in die 44 bakken alleen maar krappe IRM stoeltjes zou zetten dan kunnen er aanzienlijk meer mensen mee dan die 1300.

 

28-02-2021 23:53:56
Henk1619
Henk1619
Quote
JHS2013 (28-02-2021 23:00:42):

Om nog maar te zwijgen over de enorme stations die daar voor nodig zijn…


Juist ja van die enorme stations van het formaat midden perron Amf maar dan 100 m verlengd. Zo lang is dat allemaal niet.

 

01-03-2021 00:07:02
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (28-02-2021 23:14:35):
Quote
Henk1619 (28-02-2021 22:03:30):

Met 740 meter voor goederen (ooit, niet nu) is Europa wel het lachtertje van de wereld. Er zijn zat landen waar al decenia veel langere treinen rijden.

In plaats van de gebruikelijke dooddoener dat iets niet kan omdat we het nog niet doen zou je je wellicht ook eens kunnen verdiepen in wat de rest van de aardbolbewoners doet:

Niks onwerkbaars aan dus. Wij hebben andere dingen om trots op te zijn, zoals al 4 dagen na een sneeuwbuitje weer een hand vol treinen kunnen rijden en na ruim een week vrijwel alles...


Europa is voor lange treinen ook überhaupt ongeschikt. Het is totaal inefficient in vergelijking tot de afstand die ze moeten overbruggen. Ik kan me nog een kinder(!)boek over treinen herinneren waarin al uitgelegd werd waarom treinen niet zomaar langer kunnen. Dan kun jij het ook wel begrijpen 😉


Dan zijn ze in het buitenland waarschijnlijk vergeten om kinderboeken te lezen. En zie daar, het kan blijkbaar toch langer. Het is niet voor niks dat sommige mensen in onze samenleving het nooit verder schoppen dan boeken schrijven. Gelukkig hebben we ook nog mensen die wel iets kunnen.

 

01-03-2021 00:45:08
thom
thom

Al met al een totaal ongevergelijkbare situatie dus, trein is langer maar bied een zelfde capaciteit als een kortere VIRM 12, wat heeft die langere lengte dan voor toegevoegde waarde?

En dan kun je wel zeggen, die lange trein maar ingedeeld als een VIRM kan dan dus véél grotere aantallen reizigers meenemen maar daarin ontbreekt dan nog het vraagstuk hoe realistisch het is om die aantallen reizigers te verwerken binnen één trein op perrons, stations en vertrekproces?

Daarnaast denk ik ook niet dat die trein uit jouw voorbeeld in een hoge frequentie zal rijden en halteerd in een station in maar een paar enkele minuten...

 

01-03-2021 08:24:51
michaben
michaben
Quote
Henk1619 (28-02-2021 22:03:30):

In plaats van de gebruikelijke dooddoener dat iets niet kan omdat we het nog niet doen zou je je wellicht ook eens kunnen verdiepen in wat de rest van de aardbolbewoners doet:

Niks onwerkbaars aan dus.


Je hebt blijkbaar een selectief geheugen, want zoals echte kenners weten hebben we in Nederland ooit een trein bestaande uit één 1600 locomotief en 60 ICR rijtuigen laten rijden van Kijfhoek naar Eindhoven. Dus men weet hier precies de mogelijkheden en onmogelijkheden van dergelijke lange treinen.

Het probleem is echter dat het in de praktijk totaal niet handig is voor een land zo klein als het onze. En dat het in het buitenland wel praktisch is komt omdat de afstanden daar aanzienlijk langer zijn en/of omdat er enorme stukken enkelspoor liggen.

 

01-03-2021 09:44:57
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Henk1619 (01-03-2021 00:07:02):
Quote
DDZ7504 (28-02-2021 23:14:35):
Quote
Henk1619 (28-02-2021 22:03:30):

Met 740 meter voor goederen (ooit, niet nu) is Europa wel het lachtertje van de wereld. Er zijn zat landen waar al decenia veel langere treinen rijden.

In plaats van de gebruikelijke dooddoener dat iets niet kan omdat we het nog niet doen zou je je wellicht ook eens kunnen verdiepen in wat de rest van de aardbolbewoners doet:

Niks onwerkbaars aan dus. Wij hebben andere dingen om trots op te zijn, zoals al 4 dagen na een sneeuwbuitje weer een hand vol treinen kunnen rijden en na ruim een week vrijwel alles...


Europa is voor lange treinen ook überhaupt ongeschikt. Het is totaal inefficient in vergelijking tot de afstand die ze moeten overbruggen. Ik kan me nog een kinder(!)boek over treinen herinneren waarin al uitgelegd werd waarom treinen niet zomaar langer kunnen. Dan kun jij het ook wel begrijpen 😉


Dan zijn ze in het buitenland waarschijnlijk vergeten om kinderboeken te lezen. En zie daar, het kan blijkbaar toch langer. Het is niet voor niks dat sommige mensen in onze samenleving het nooit verder schoppen dan boeken schrijven. Gelukkig hebben we ook nog mensen die wel iets kunnen.


Dat het langer kan betekent niet dat het langer nodig is. Hier in Nederland heb je veel meer aan 6 treinen per uur van 6 bakken dan aan 1 trein per uur van 36 bakken. Mensen hier willen vooral niet lang hoeven te wachten op hun trein. Plus, als alle treinen 3 keer zo lang waren, duurt het ook 3 keer zolang voor een trein een blok uit is zodat de volgende kan rijden.




DDZ in dienst, ik blij!
 

01-03-2021 17:40:02
mvschoon
mvschoon

Heb ik het goed, Henk1619, dat je achterliggende agenda is dat je meer ruimte wilt voor langere goederentreinen? Moet daarvoor alles wijken: reizigersgemak in de vorm van hoge frequenties en korte looproutes op de perrons? Zeg dat dan in plaats van bizarre vergelijkingen te maken.

 

01-03-2021 18:24:04
Henk1619
Henk1619

Ga je voortaan ook andere forum leden op dezelfde wijze bejegenen? Iets in de trant van: is je achterliggende reden dat je te lui bent om een stukje te lopen en geen zin hebt in het spoorboekje te kijken? En moet daar dan alles voor wijken: de koopkracht van de hardwerkende belastingbetaler, de gezondheidszorg waar minder geld naar toe kan, de rust van omwonenden, de veiligheid van mensen die het spoor over steken, het klimaat?

 

01-03-2021 18:31:02
michaben
michaben

En wat denk je dat het kost om perrons te verlengen tot 750 meter of zelfs een kilometer? 😉



Laatst bewerkt door michaben op 01-03-2021 18:31
 

01-03-2021 18:45:26
moderator
Moderator
moderator

En weer terug naar de orde van dit topic. Corona maatregelen/gevolgen voor spoorwegen.



Laatst bewerkt door moderator op 01-03-2021 18:45
 

01-03-2021 18:50:29
Henk1619
Henk1619

Ja we zijn een beetje afgedwaald van de corona, zoals ieder nieuw topic uiteindelijk begint😉

Wellicht kan het inhoudelijke deel van de langere treinen discussie dan worden afgesplitst naar een eigen topic. Daar waren we denk ik nog niet helemaal mee klaar.

 

01-03-2021 20:52:47
sjoerd
sjoerd

Over langere en wellicht iets minder frequente treinen is inderdaad nog wel wat meer te zeggen, ook in infra-technische en dienstregelingtechnische zin. De reiziger kan wel elke 5 minuten een trein wensen, maar er zijn ook andere belangen.

En daarnaast is het altijd de kunst om elkaars argumenten op hun waarde te beoordelen, en ze los te zien van wie deze naar voren brengt. Dan evolueert ook je eigen mening misschien nog eens tot een beleidsplan.😉

 

13-03-2021 14:52:33
seinhuis
seinhuis

Treinen gemiddeld 10% korter

Met wat cijfers over reizigers aantallen.

 

13-03-2021 21:18:43
henri1972
henri1972

Gemiddeld 10% korter....

Dat is op zich een beste misleiding. In de avond zullen weinig toch geen treinen korter rijden want die reden al met één stel maar als je naar de spitsuren kijkt gaat die 10% echt niet op. Neem het traject Ut-Ah, in de spits reden deze series met 10-12 bakken VIRM, nu met 4 tot 6 bakken per trein. Dat is toch echt meer dan 10%. Ander voorbeeld de sprinter tussen Bkl en Vndc. De 7300 reed met losse SGM III of SLT IV en dat laatste doet ie nog steeds, echter de 7400 rijdt niet meer en die reed met 5 of 6 bakken SGM of 6 tot 10 bakken SLT. Dus ook veel minder dan die 10 %. En dan wordt het ondanks een verminderd aantal reizigers best druk in de trein.



Laatst bewerkt door henri1972 op 13-03-2021 21:19
 

14-03-2021 11:00:26
michaben
michaben

Statistiek is dan ook de kunst om cijfers zo te presenteren dat ze in jouw voordeel zijn 😜

Het nemen van een gemiddelde zegt inderdaad totaal niets over het wel of niet coronaproof kunnen vervoeren van reizigers in de spits. Rtd - Ut en Gvc - Ut zijn twee van de meest extreme voorbeelden, daar zijn de 2000 en 2800 geschrapt en de resterende 500/600 en 1700/11700 zijn bijna allemaal ingekort tot maximaal twee stellen ICM. Hier wordt dus rustig 70% minder capaciteit geboden in de spits.

Wil je aantonen dat het niet te druk is in de trein dan moet je naar individuele treinen kijken en kijken naar hoeveel treinen er een verwachte drukte hebben die groter is dan het aantal zitplaatsen. En voor de correctheid moet je dan een tweede prognose maken die uitgaat van een kleine verstoring waardoor een trein drukker is dan gemiddeld.



Laatst bewerkt door michaben op 14-03-2021 11:03
 

16-03-2021 08:21:36
seinhuis
seinhuis

Ik snap wat je bedoelt, maar een trein die niet rijdt, is niet korter.

Wat ook mee speelt is dat iedere tot 20.45 reist, daarna rijden de treinen leeg. Vermoedelijk zijn er ook meer mensen zonder kaartje, die niet worden meegerekend.

 

16-03-2021 09:47:00
Ysbergsla
Ysbergsla

De capaciteit is gemiddeld met circa 10 procent afgenomen. Dat bevestigt een woordvoerder van het spoorbedrijf

Neen seinhuis, het onderwerp was de gehele capaciteit; opgeheven treinen incluis. Capaciteit heeft tevens weinig te maken met zwartrijders.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 16-03-2021 09:48
 

16-03-2021 12:39:06
treinhobby
treinhobby

Citaat: Sinds 1 februari zet de Nederlandse Spoorwegen vaker kortere treinen in. De capaciteit is gemiddeld met circa 10 procent afgenomen. Dat bevestigt een woordvoerder van het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl.

Dat zal dus gaan over het wijzigingsblad per 1 februari. Toen is er inderdaad flink gesnoeid qua materieel.

Dat series als de 2000 en 2800 niet rijden is al langer en zullen dus niet in die 10% zijn meegenomen.

 

16-03-2021 13:32:27
henri1972
henri1972
Quote
seinhuis (16-03-2021 08:21:36):

Ik snap wat je bedoelt, maar een trein die niet rijdt, is niet korter.

Wat ook mee speelt is dat iedere tot 20.45 reist, daarna rijden de treinen leeg. Vermoedelijk zijn er ook meer mensen zonder kaartje, die niet worden meegerekend.


Meer mensen zonder kaartje is niet gek. Ik zie tegenwoordig zelden een hc die actief controleerd.

 

16-03-2021 15:20:11
phantom
phantom

Gek of niet,maar mede door zulke dingen,gaan vergelijkingen wel mank.

"een onzichtbare passagier" word immers niet geregistreerd in een systeem en kan dus ook niet mee geteld worden,waardoor statistieken onvolledig zijn.

Vraag me overigens wel af,hoeveel mensen zonder toegangs bewijs er nu dan over een dag zwartrijden,dat kan volgens mij met alle ingangs poortjes op vele stations nooit veel wezen.

Als je immers geen kaartje/ov chipkaart bij de scanner houd,dan kom je het perron niet op.

 

16-03-2021 16:07:50
mren
mren

Voor wie zwart wil rijden zijn er mogelijkheden genoeg. Zo stevig zitten die poortjes niet dicht. Hoog zijn ze ook niet en meteen uitchecken na passeren poortje kan ook nog.

Er zijn overigens gewoon statistieken over aantal zwartrijders in OV.



Laatst bewerkt door mren op 16-03-2021 16:08
 

16-03-2021 16:11:52
gvttreinen
gvttreinen

Of meelopen met iemand die wel in/uitchecken, helaas meegemaakt.

 


16-03-2021 17:30:06
brun
brun

Of gewoon even over de balustrade naast de poortjes klimmen. Gebeurt letterlijk elke dag diverse keren op Muiderpoort. Soms staan NS'ers er gewoon naar te kijken en doen niks.

 

16-03-2021 23:30:28
scooter
scooter
Quote
gvttreinen (16-03-2021 16:11:52):

Of meelopen met iemand die wel in/uitchecken, helaas meegemaakt.


Tailgaten noemen ze dat,en ik heb de indruk dat dat het laatste jaar met de corona alleen maar toeneemt.

 

17-03-2021 09:49:56
AgentX
AgentX

Grappig, want als je 1,5 meter afstand aanhoudt, gaan de poortjes wel al dicht. 😉

 

17-03-2021 15:07:17
seinhuis
seinhuis
Quote
Ysbergsla (16-03-2021 09:47:00):

De capaciteit is gemiddeld met circa 10 procent afgenomen. Dat bevestigt een woordvoerder van het spoorbedrijf

Neen seinhuis, het onderwerp was de gehele capaciteit; opgeheven treinen incluis. Capaciteit heeft tevens weinig te maken met zwartrijders.


NS gaat met de reizigers aantallen dus ook met de dienstregeling en de lengte van de trein er van uit van de check in en check uit registratie + een X aantal % reizigers zonder vervoersbewijs.

Als er meer reizigers zonder vervoersbewijs in de trein zitten dan getal X dan is het drukker dan de officiële cijfers.

 

19-03-2021 18:25:48
anton_
anton_

volgens mij worden hier vraag en aanbod door elkaar gehaald.

-

Ik dacht dat:

vraag = reizigers (incl zwartrijders)

aanbod = capaciteit

-

maar misschien heb ik het niet goed begrepen.

 

14-04-2021 15:00:51
MetroRET
MetroRET

Dit leek mij de meest geschikte topic:

Vanaf de volgende data rijden er weer een aantal, door corona geschrapte, treinseries:

  • 2000 vanaf zaterdag 1 mei, m.u.v. 4 mei.
  • 2800 vanaf maandag 3 mei
  • 3900 vanaf zaterdag 1 mei ten zuiden van Asd (Ekz-Wd) en vanaf dinsdag 4 mei weer de volledige route
  • 6800 vanaf maandag 3 mei
  • 7400 vanaf dinsdag 4 mei (7300 wordt dan weer een spitsserie)
 

14-04-2021 15:34:51
279
279
Quote
MetroRET (14-04-2021 15:00:51):

Dit leek mij de meest geschikte topic:

Vanaf de volgende data rijden er weer een aantal, door corona geschrapte, treinseries:

  • 3900 vanaf zaterdag 1 mei ten zuiden van Asd (Ekz-Wd) en vanaf dinsdag 4 mei weer de volledige route

je bedoelt waarschijnlijk Wt ?


 

14-04-2021 15:43:31
train85
train85
Quote
MetroRET (14-04-2021 15:00:51):

Dit leek mij de meest geschikte topic:

Vanaf de volgende data rijden er weer een aantal, door corona geschrapte, treinseries:

  • 2000 vanaf zaterdag 1 mei, m.u.v. 4 mei.
  • 2800 vanaf maandag 3 mei
  • 3900 vanaf zaterdag 1 mei ten zuiden van Asd (Ekz-Wd) en vanaf dinsdag 4 mei weer de volledige route
  • 6800 vanaf maandag 3 mei
  • 7400 vanaf dinsdag 4 mei (7300 wordt dan weer een spitsserie)

Afschalingen blijven voorlopig nog t/m week 23 hetzelfde. Af en toe door vakantie of werkzaamheden elders rijden sommige series effe een paar dagen.

 

14-04-2021 21:19:36
anton_
anton_
Quote
279 (14-04-2021 15:34:51):
Quote
MetroRET (14-04-2021 15:00:51):

Dit leek mij de meest geschikte topic:

Vanaf de volgende data rijden er weer een aantal, door corona geschrapte, treinseries:

  • 3900 vanaf zaterdag 1 mei ten zuiden van Asd (Ekz-Wd) en vanaf dinsdag 4 mei weer de volledige route

je bedoelt waarschijnlijk Wt ?



waarschijnlijk wordt Wd bedoeld, aanzien de 3900 op 1 mei Ekz - Wd rijdt ( ik vermoed iv.m. werkzaamheden )

 

14-04-2021 21:27:33
MetroRET
MetroRET

Correct, is Enkhuizen - Woerden, ivm werkzaamheden Utrecht-Breukelen.


Op 1-2-3 mei moet er via Woerden gereisd wordt tussen Utrecht en Amsterdam, dit kan dan 4x/uur met de 2000 + 700800 en 8800 + 3900.
De 703500 rijdt via Hilversum om een verbinding tussen Utrecht en Schiphol te behouden.

 

14-04-2021 21:36:20
michaben
michaben

Dat past op zich wel in een eigen onderwerp. Ik heb geen tijd om alles uit te zoeken nu, maar zo te zien zit die 703500 op zijn beurt weer aan de 3100 vast maar dan zonder koppeling in de reisinformatie. Al is dat misschien maar goed ook, anders krijg je Dordrecht - Nijmegen.

 

14-04-2021 23:07:06 1
sjoerd
sjoerd

Aha, waar is die tijd gebleven? Dordrecht - Nijmegen... Als dat weer eens zou kunnen, en dan met sneltreinen zoals weleer😉. Dan ontlast je Utrecht en je ontlast het zuiden. Realiteitsmodus: leuke gedachte, maar niet meer dan dat.

 

15-04-2021 19:14:57
JothamvW
JothamvW

Ddr - Nm v.v. kan gewoon rechtstreeks met de 6600.

Via Vrk - Tl - Gdm - Ldm zou wellicht sneller zijn, maar ja...

 

20-04-2021 16:24:16
MetroRET
MetroRET
Quote
MetroRET (14-04-2021 15:00:51):

Dit leek mij de meest geschikte topic:

Vanaf de volgende data rijden er weer een aantal, door corona geschrapte, treinseries:

  • 2000 vanaf zaterdag 1 mei, m.u.v. 4 mei.
  • 2800 vanaf maandag 3 mei
  • 3900 vanaf zaterdag 1 mei ten zuiden van Asd (Ekz-Wd) en vanaf dinsdag 4 mei weer de volledige route
  • 6800 vanaf maandag 3 mei
  • 7400 vanaf dinsdag 4 mei (7300 wordt dan weer een spitsserie)

Genoemde treinseries inderdaad vanaf 10 mei weer opgeheven.

 

20-04-2021 22:10:53
henri1972
henri1972

7400 blijft volgend de ns-planner "gewoon" rijden. Heb 11 en 18 mei gekeken en dan staat ie er gewoon in.



Laatst bewerkt door henri1972 op 20-04-2021 22:12
 

20-04-2021 22:18:11
michaben
michaben

Zoals we vaker uitgelegd (waar komt die drang toch vandaan op dit forum om altijd feiten te willen corrigeren) wordt de NS reisplanner altijd met vertraging bijgewerkt en toont deze dus nog het jaarplan voor die week op dit moment.



Laatst bewerkt door michaben op 20-04-2021 22:18
 

21-04-2021 09:40:37
train85
train85

En t/m week 23 blijft de afschaling gewoon doorgaan. Alleen op sommige dagen worden sommige series terug gelegd ivm vakantie of werkzaamheden elders.

 

22-04-2021 09:58:11
brun
brun

Even uit eigen ervaring. Als je met de trein uit Duitsland naar Nederland reist, hanteren sommige trainmanagers van NS International andere eisen aan je coronatest dan de Rijksoverheid.

Die laatste stelt een NAAT-test verplicht:

www.rijksoverheid.nl

... en daaronder vallen ook de medische sneltests die je in Duitsland kunt laten afnemen.

Maar ik had onlangs een hele vervelende ervaring met een trainmanager die op haar strepen ging staan en de test niet accepteerde, omdat er niet uitdrukkelijk 'PCR' op stond.

De site van de Rijksoverheid wilde ze ook niet lezen. "Er staat zoveel op internet", was haar letterlijke antwoord.

Er viel niet met haar te praten, ze dreigde met politie en boetes als er niet in Oberhausen werd uitgestapt. Heb een klacht tegen haar ingediend. Maar houd er dus rekening mee dat er op dit punt nul coulance is bij NSI.



Laatst bewerkt door brun op 22-04-2021 09:58
 

22-04-2021 12:16:01
thom
thom

Waar voor soort test heb je dan laten doen in Duitsland?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/testbeleid/soorten-coronatesten Daar vind je een lijstje toegelaten testen, en niet lalemaal op PCR basis inderdaad.



Laatst bewerkt door thom op 22-04-2021 12:17
 

22-04-2021 14:40:17
henri1972
henri1972
Quote
michaben (20-04-2021 22:18:11):

Zoals we vaker uitgelegd (waar komt die drang toch vandaan op dit forum om altijd feiten te willen corrigeren) wordt de NS reisplanner altijd met vertraging bijgewerkt en toont deze dus nog het jaarplan voor die week op dit moment.


Volgens nu.nl gaat NS anders vanaf 3 mei weer 4 x per uur IC's rijden tussen Ut en Rtd en gaan er meer sprinters tussen Vndc en Utg rijden.

Vanaf 24 mei gaat de IC direct weer 4 of 5 x per uur rijden. Tussen Ut en Amf gaat dan weer 6x per uur een IC rijden.

Vanaf 14 juni moet dan alles weer rijden.

Tsja, wie moet je nou geloven he? De mensen hier die dicht bij het vuur zitten, de reisplanner die de treinen weer aangeeft maar die nog bijgewerkt zou kunnen worden of de media die ook regelmatig verkeerde info geeft.

Treinreizen wordt er niet makkelijker op zo.



Laatst bewerkt door henri1972 op 22-04-2021 14:50
 

22-04-2021 15:58:14
seinhuis
seinhuis

Alleen enkele nachttreinen komen niet terug in de dienstregeling. Dit omdat er geen behoefte aan is omdat de nachtleven stil ligt.

(14xx blijft gewoon rijden)

 

22-04-2021 18:12:47
michaben
michaben
Quote
henri1972 (22-04-2021 14:40:17):

Treinreizen wordt er niet makkelijker op zo.


Het advies van de NS is dan nog altijd om niet verder dan 10 dagen in de toekomst de reisplanner te gebruiken 😉 Brondata wordt wekelijks bijgewerkt, dus voor kenners die weten op welke dag de bijwerking plaatsvind kunnen langer vooruit plannen.

 

22-04-2021 18:18:46
train85
train85
Quote
seinhuis (22-04-2021 15:58:14):

Alleen enkele nachttreinen komen niet terug in de dienstregeling. Dit omdat er geen behoefte aan is omdat de nachtleven stil ligt.

(14xx blijft gewoon rijden)


De andere nachttreinen komen pas terug als het gehele nachtleven terug is. En er weer meer mensen met de trein gaan. Wanneer dat wordt is niet bekend.

 

22-04-2021 18:29:30
train85
train85
Quote
henri1972 (22-04-2021 14:40:17):
Quote
michaben (20-04-2021 22:18:11):

Zoals we vaker uitgelegd (waar komt die drang toch vandaan op dit forum om altijd feiten te willen corrigeren) wordt de NS reisplanner altijd met vertraging bijgewerkt en toont deze dus nog het jaarplan voor die week op dit moment.


Volgens nu.nl gaat NS anders vanaf 3 mei weer 4 x per uur IC's rijden tussen Ut en Rtd en gaan er meer sprinters tussen Vndc en Utg rijden.

Vanaf 24 mei gaat de IC direct weer 4 of 5 x per uur rijden. Tussen Ut en Amf gaat dan weer 6x per uur een IC rijden.

Vanaf 14 juni moet dan alles weer rijden.

Tsja, wie moet je nou geloven he? De mensen hier die dicht bij het vuur zitten, de reisplanner die de treinen weer aangeeft maar die nog bijgewerkt zou kunnen worden of de media die ook regelmatig verkeerde info geeft.

Treinreizen wordt er niet makkelijker op zo.


In week 18 gaan een aantal series weer rijden ivm de meivakantie en werkzaamheden elders. Dan vanaf week 19 een paar series die gaan rijden. Vanaf week 21 weer een paar extra. Dan vanaf week 24 weer bijna alles terug, behalve wat spitstoevoegers en het nachtnet (behalve de 1400).

Hou vooral de reisplanner in de gaten.



Laatst bewerkt door train85 op 22-04-2021 18:30
 

22-04-2021 19:44:20
b2py
b2py

Hoeft er ook minder subsidie naar toe als alles weer rijdt!

 

22-04-2021 20:13:26
broek53
broek53

Nou, met leeg rijden verdien je echt niets, hoor.

 

22-04-2021 21:03:39
b2py
b2py

Dan hoeft de frequentie ook niet omhoog toch? Of waren die 30% meer druktemeldingen door rover uit de lucht gegrepen?



Laatst bewerkt door b2py op 22-04-2021 21:03
 

22-04-2021 21:11:08
train85
train85

Mensen hebben nu een ander denken over drukte dan voorheen. Heeft allemaal met de 1.5m cultuur te maken.

 

23-04-2021 00:02:47
bert
bert

Nou, afgelopen zaterdag 2x in losse IC3 gezeten met staande reizigers. Heeft niets met 1,5 meter te maken maar met asociale krappe inzet van materieel. Het was weer een ouderwets bekende kwaliteits demonstratie van NS.

 

23-04-2021 06:18:47
MetroRET
MetroRET

ICM3 (of ICM4) mag ik dan aannemen.

 

23-04-2021 10:11:57
brun
brun
Quote
thom (22-04-2021 12:16:01):

Waar voor soort test heb je dan laten doen in Duitsland?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen/testbeleid/soorten-coronatesten Daar vind je een lijstje toegelaten testen, en niet lalemaal op PCR basis inderdaad.


Een sneltest in een openbaar testcentrum. Dat is een mPOC-test. Die staat letterlijk op de site genoemd.

Mevrouw de trainmanager dreigde desondanks grof met de politie. Nog nooit zoiets meegemaakt en ik laat haar er niet mee wegkomen. Zo iemand hoort niet op de trein te werken.



Laatst bewerkt door brun op 23-04-2021 10:13
 

23-04-2021 10:29:24
henri1972
henri1972

Toen met Abellio naar AH gegaan? En zo ja, daar geen probleem gok ik?

 

23-04-2021 10:47:56
brun
brun
Quote
henri1972 (23-04-2021 10:29:24):

Toen met Abellio naar AH gegaan? En zo ja, daar geen probleem gok ik?


Precies, want de regionale treinen richting NL zijn uitgezonderd van de testplicht (vraag me niet waarom, de NL-overheid wil dat zo).

Maar dat levert dus wel anderhalf uur vertraging op. Plus twee keer extra overstappen. En zo'n dominante tante geeft je als reiziger ook nog eens het gevoel dat je een crimineel bent. Terwijl ZIJ de regels niet kent.

 

23-04-2021 10:50:06
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
MetroRET (23-04-2021 06:18:47):

ICM3 (of ICM4) mag ik dan aannemen.


Wij van de oude garde noemen dat IC3.

 

23-04-2021 13:01:31
evangoor
evangoor
Quote
brun (23-04-2021 10:47:56):
En zo'n dominante tante geeft je als reiziger ook nog eens het gevoel dat je een crimineel bent. Terwijl ZIJ de regels niet kent.

Dat is een mij bekend fenomeen bij enkele vrouwen van NSI. Zelf meegemaakt met het hele gezin met een Sparpreis-ticket (gekocht bij DB) vanaf Utrecht in een andere IC-Berlijn dan geboekt. Volgens de DB-voorwaarden geen probleem in Nederland (voor het Duitse IC-traject natuurlijk een nieuw gezinsticket gekocht), maar de treinmanager kende alleen de verkoopvoorwaarden van NSI. En die zijn (irrelevant) strenger. En ook wij werden luidkeels weggezet als zwartrijdende crimineel.

Maar pas op bij klagen: voor je het weet worden de verkoopvoorwaarden aangepast. Sinds begin dit jaar is het dus ook volgens de DB-voorwaarden niet meer toegestaan (in een andere trein van NSI; je kan nog steeds een andere trein van NS nemen).

 

23-04-2021 13:02:42
Pim530
Pim530

Haha, sterker nog, als ik goed geïnformeerd ben zijn ICM3 en ICM4 beide viertjes (ICM-IV, IC4) en ICM1 en ICM2 drietjes (ICM-III, IC3)

 

26-04-2021 12:49:36
brun
brun
Quote
evangoor (23-04-2021 13:01:31):

Maar pas op bij klagen: voor je het weet worden de verkoopvoorwaarden aangepast. Sinds begin dit jaar is het dus ook volgens de DB-voorwaarden niet meer toegestaan (in een andere trein van NSI; je kan nog steeds een andere trein van NS nemen).


Update in mijn geval: ik heb bij NSI en DB geprobeerd een klacht tegen die trainmanager in te dienen.

Beide maatschappijen wijzen naar elkaar. NSI kan de klacht niet aannemen om dat de vrouw in dienst van de DB was, de DB wil de klacht niet aannemen omdat 'door de internationale samenstelling van het team niet kan worden vastgesteld om welke medewerker het ging'.

De DB is wel zo netjes om te schrijven dat ik aangifte tegen haar kan doen bij de politie en dat ze dan meewerken aan het onderzoek. Ik geef toe dat ik er even over twijfelde, maar dat wordt waarschijnlijk een enorm gedoe. Het sop is de kool niet waard.

Vroeg of laat kom ik haar wel weer eens tegen in de trein en dan spreek ik haar er gewoon nog eens op aan, laat haar ook de e-mail van haar werkgever met die aangiftemogelijkheid zien. Zal ze niet leuk vinden, maar dat hoort bij haar baan.

Oh, en voor eventueel meelezende NSI- en DB-mensen (want die zijn er hier op Somda): de desbetreffende mevrouw deed nogal schamper over jullie. "Veel van mijn collega's doen geen moeite en keuren alles goed, maar ik ben anders en dit is MIJN trein."

Groeten. :-)



Laatst bewerkt door brun op 26-04-2021 14:03
 

26-04-2021 14:06:33
brun
brun

Maar om het zakelijk en on-topic te houden: het is toch wel een punt dat de mensen die op de trein werken, niet goed op de hoogte gehouden worden van wat er op dit moment wettelijk geldt. Aangezien de regels erg complex zijn en om de paar weken wijzigen, snap ik dat ook wel. Maar het zou toch wel een idee zijn als iemand bij NSI en DB gewoon een dag per week besteedt aan het samenvatten van de geldende regels in een instructie.



Laatst bewerkt door moderator op 26-04-2021 17:46
 

29-04-2021 08:38:32
MetroRET
MetroRET
Quote
henri1972 (22-04-2021 14:40:17):
Quote
michaben (20-04-2021 22:18:11):

Zoals we vaker uitgelegd (waar komt die drang toch vandaan op dit forum om altijd feiten te willen corrigeren) wordt de NS reisplanner altijd met vertraging bijgewerkt en toont deze dus nog het jaarplan voor die week op dit moment.


Volgens nu.nl gaat NS anders vanaf 3 mei weer 4 x per uur IC's rijden tussen Ut en Rtd en gaan er meer sprinters tussen Vndc en Utg rijden.

Vanaf 24 mei gaat de IC direct weer 4 of 5 x per uur rijden. Tussen Ut en Amf gaat dan weer 6x per uur een IC rijden.

Vanaf 14 juni moet dan alles weer rijden.

Tsja, wie moet je nou geloven he? De mensen hier die dicht bij het vuur zitten, de reisplanner die de treinen weer aangeeft maar die nog bijgewerkt zou kunnen worden of de media die ook regelmatig verkeerde info geeft.

Treinreizen wordt er niet makkelijker op zo.


Planning zo te zien t/m 23 mei:

2000 rijdt 1-3 mei (Ut-Gvc), 5-9 mei (Amf-Gvc) & 13-16 mei (Ut-Gvc).

2800 rijdt 4-9 mei & 13-23 mei -> waarbij in deze periode deze serie de gehele dag is ingelegd

7400 rijdt 4-7 mei & 17-21 mei.

1000, 3900 & 6800 wordt t/m 23 mei nog niet hersteld, buiten de eerder genoemde periodes in week 18.

 

03-05-2021 07:20:25
henri1972
henri1972

2800 rijdt vandaag ook.

7400 rijdt volgens de NS-app volgende week ook "gewoon"

Maar ja, er zal wel weer commentaar komen dat ik de app niet mag geloven ......



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-05-2021 08:07
 

11-05-2021 21:33:20
henri1972
henri1972

Vanaf 19 mei mogen er ook weer "niet-noodzakelijke" reizen met het OV gemaakt worden. Ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de matrieel inzet bij NS en andere OV bedrijven.

 

12-05-2021 09:52:44
edje
edje

Zal vast niet veel veranderen, in de weekenden zitten de treinen al behoorlijk vol met mensen, die vast niet allemaal met een noodzakelijke reis bezig zijn.
Kijk alleen al naar diverse treinspotters in de trein, die zeggen dat ze noodzakelijk bezig zijn voor hun eigen gemoeds toestand.....

 

12-05-2021 23:26:24
scooter
scooter

Ongetwijfeld zullen veel treinen niet op lengte zijn,aangezien DDZ nog steeds niet inzetbaar is.Dat zal dus nog steeds losse ICM's betekenen in veel IC treinen.Door nu met het normale treinaanbod(minus enkele spitstreinen)te gaan rijden,hoopt men toch op meer spreiding,vooral op Utrecht-Rotterdam/Den Haag.

 

12-05-2021 23:51:55
henri1972
henri1972

Dan heb je t alleen over DDZ. Dat zijn 50 stellen. Zal landelijk inderdaad kortere treinen opleveren dan "normaal" maar ik zie momenteel de meeste treinen die vroeger met 8 -12 bakken VIRM reden nu met een losse IV rijden en dat is wel een groot verschil.

En Arriva bv rijdt nog steeds een halfuursdienst met meest losse stellen tussen Vry en Nm.

 

13-05-2021 02:24:18
thom
thom

Vooralsnog komen we voorlopig nog lang niet in de buurt van wat de reizigers aantallen ooit waren, dus zo'n paniek is het ook allemaal nog niet.

 

13-05-2021 13:53:57
Ysbergsla
Ysbergsla

De voorbije dagen werden er 40-60% van de reizigers geteld ten opzichte van een vergelijkbare periode pre-COVID-19. De materieelinzet haalt die 40-60% niet, met name niet als er een verspitsing in de reizigers zit. De Meldingen Overvolle Treinen-monitor liegt er ook niet om. Echter is er van paniek geen sprake, neen. Het wordt simpelweg ontkend.