Spoorwegen en Corona (COVID-19)
Forum: Algemeen - Algemeen
17-12-2020 14:06:29
jpvdveer19
jpvdveer19

De NS-homepage ziet er in elk geval heel anders uit dan tijdens de eerste golf. Toen stond er met grote letters dat de trein nu even geen uitje is. Nu alleen bovenaan een minuscule link: "volg advies overheid: reis alleen als het noodzakelijk is." En als je de link volgt kom je op een pagina waarin, afgezien van de kop, alleen over het dragen van een mondkapje wordt gepraat.

NS: neem je verantwoordelijkheid!



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 17-12-2020 14:07
 

17-12-2020 14:32:32
Oldskool
Oldskool
Quote
jpvdveer19 (17-12-2020 14:06:29):NS: neem je verantwoordelijkheid!

Dat doen ze toch ook? Ze verwijzen naar de regels, opgelegd door de overheid. Reizigers, in welke hoedanigheid dan ook, zijn ten alle tijden verantwoordelijk voor hun eigen (reis)gedrag.

Zo moelijk is dat nou eenmaal niet. Maar het is wel heel makkelijk om naar welke vervoerder dan ook te roepen dat zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen... Beetje omgekeerde wereld hoor.

 

17-12-2020 16:22:14
Zabky
Zabky

Het is echt super verschillend per trein. De een rijdt met 1 reiziger (in de spits) en de ander zit voor een kwart gevuld. Ik zie ook nog steeds studenten, stages etc. zullen wel gedeeltelijk door gaan. Ik verwacht tussen kerst en oud en nieuw een absoluut minimum in de trein, alle scholen dicht, veel mensen alsnog vrij en bedrijven gesloten.

Volg het advies en reis alleen noodzakelijk.

 

18-12-2020 02:10:33
seinhuis
seinhuis

Reisplanner 9292 geeft (alleen in de app) de verwachting aan hoe druk het wordt in het OV. Het is een verwachting, het kan voorkomen dat het drukker is dan verwacht. Het staat er niet bij, maar nu kan je een rustige reis plannen.

In het overzicht met meerdere reizen staat de drukte verwachting standaard uit, rechtboven kan je dat aanzetten. Op de website wordt het (nog) niet getoond.

 


18-12-2020 15:44:44
seinhuis
seinhuis

NS heeft op veel stations sommige kiosken gesloten, vanwege de dalende reizigers aantallen. Op elk station (met een kiosk) blijft minimaal 1 winkel open om de noodzakelijke reiziger van een hapje en een drankje te kunnen voorzien. Echter zijn de openingstijden aangepast (korter open).



Laatst bewerkt door seinhuis op 18-12-2020 15:46
 

18-12-2020 17:35:56
seinhuis
seinhuis

OVPro.nl: Onderzoek NS en TU Delft: forens zal vaker wegblijven dan andere reizigers

 

19-12-2020 14:31:27
Henk1619
Henk1619
Quote
Oldskool (17-12-2020 14:32:32):
Quote
jpvdveer19 (17-12-2020 14:06:29):NS: neem je verantwoordelijkheid!

Dat doen ze toch ook? Ze verwijzen naar de regels, opgelegd door de overheid. Reizigers, in welke hoedanigheid dan ook, zijn ten alle tijden verantwoordelijk voor hun eigen (reis)gedrag.

Zo moelijk is dat nou eenmaal niet. Maar het is wel heel makkelijk om naar welke vervoerder dan ook te roepen dat zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen... Beetje omgekeerde wereld hoor.


Wat is dat nou weer voor een absurde redenatie? Die reizigers weten helemaal niet hoe veel kaartjes NSR heeft verkocht dus hoe zouden die nou verantwoordelijk kunnen zijn?

Een supermarkt die zich niet aan de regels houdt wordt zonder pardon gesloten en kan ook niet gaan janken dat het de verantwoordelijkheid is van de klanten dat ze met te veel in de winkel waren. Het enige bedrijf dat in ons land er mee weg komt dat je totaal niks doet is NSR. Ze zoeken de media op als het misgaat en zelfs daar komen ze mee weg.

Het gaat hier over de corebusiness van een vervoersbedrijf die (ook al voor Corona) niet op orde is. Een luchtvaartmaatschappij stopt met het verkopen van tickets als het vliegtuig vol geboekt is. Thalys stopt met het verkopen van kaartjes als een trein is uitverkocht en een theater verkoopt ook nooit meer kaartjes dan er stoelen zijn in een zaal. En wat doet NSR? Juist ja, die gaat ongelimiteerd verder met het verkopen van kaartjes voor uitverkochte treinen. Het is tenslotte allemaal de schuld van de reizigers.

 

19-12-2020 15:00:35
Klaasje
Klaasje

Ah, Henk heeft het onderdeel "vervoersplicht" in de Wet Personenvervoer 2000 gemist.

 

19-12-2020 15:09:12
marciekemp
marciekemp

En Henk heeft blijkbaar gemist dat we in Nederland in de trein geen reserveringen hebben, en je NS hier zeker niet voor verantwoordelijk kan houden. En wat Henk blijkbaar ook mist is dat het bij andere vervoerders in Nederland ook zo gaat, maar goed NS is de schuld van alles uiteraard. Laten we het spoor maar weer geschikt maken voor puur en alleen goederenvervoer, dan is Henk ook weer tevreden.

 

19-12-2020 15:41:02
brun
brun

Heeft Henk ongelijk dan? Waarom moeten winkels en restaurants dicht met de simpele redenering dat mensen hun verantwoordelijkheid niet aankunnen, maar mag het OV gewoon die verantwoordelijkheid wél volledig bij de reiziger leggen? Puur objectief gezien is dat simpelweg niet logisch.

Niet alleen de NS denkt: ach, dit moet de reiziger zelf maar uitzoeken. De DB doet het ook. Ik stapte afgelopen week in een trein die in de Navigator-app uitdrukkelijk als 'zeer gering bezet' stond aangeven. En die trein was dus verdorie stampvol. Kon ook niet meer uitstappen, we waren al vertrokken.

Goed, de DB zit qua digitalisering nog altijd in de 20e eeuw, maar ik weet toevallig dat de NS een fan-tas-tisch digitaliseringsteam heeft dat al vóór corona het actuele gewicht van een trein kon koppelen aan de app, zodat je op elk moment kunt zien in welk rijtuig nog plek is. Sterker nog, met een ander systeem (op basis van infraroodcamera's) werden in 2013 al proeven gedaan.

Juist in deze tijd zou die functie superhandig zijn. Maar er is niets gebeurd.



Laatst bewerkt door brun op 19-12-2020 15:42
 

19-12-2020 16:10:47
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (19-12-2020 15:00:35):

Ah, Henk heeft het onderdeel "vervoersplicht" in de Wet Personenvervoer 2000 gemist.


Ja die heb ik inderdaad gemist. Wanneer wordt die toegevoegd? Lees de wet eens een keertje door, het woord "vervoersplicht" komt er niet in voor.

 

19-12-2020 16:22:13
rick
rick

Artikel 30.4

 

19-12-2020 16:43:02
Henk1619
Henk1619
Quote
marciekemp (19-12-2020 15:09:12):

En Henk heeft blijkbaar gemist dat we in Nederland in de trein geen reserveringen hebben, en je NS hier zeker niet voor verantwoordelijk kan houden. En wat Henk blijkbaar ook mist is dat het bij andere vervoerders in Nederland ook zo gaat, maar goed NS is de schuld van alles uiteraard. Laten we het spoor maar weer geschikt maken voor puur en alleen goederenvervoer, dan is Henk ook weer tevreden.


De supermarkt heeft ook geen reserveringen maar is toch in staat om de richtlijnen wel na te leven.

Als je denkt dat reserveringen het probleem op zouden kunnen lossen dan zou je NS daar zeker verantwoordelijk voor moeten houden: de oplossing is bekend maar het bedrijf heeft die door zijn lakse houding nog steeds niet doorgevoerd.

Ook zonder reserveringen kun je vast wel iets verzinnen om aan de richtlijnen te kunnen voldoen. Bijvoorbeeld een conducteur die een maximaal aantal personen per station laat instappen of OV chipkaart poortjes die alleen bij de eerste X reizigers open gaan tot de trein is vertrokken en daarna weer een gelimiteerd aantal keren open gaan. Desnoods laat je een paar mensen extra toe als op de vorige stations minder dan het maximum zijn binnen gelaten.

Als andere vervoerders hun zaken niet voor elkaar hebben dan zijn die net zo fout bezig. Maar daarover horen we niets dus waarom medewerkers van het bedrijf dat zich aantoonbaar mistdraagt altijd maar naar anderen lopen te wijzen ontgaat mij een beetje.

Reizigersvervoerders zijn wat mij betreft van harte welkom op het spoorwergnet als ze zich een beetje gedragen. Helaas ontbreekt het daaraan bij bepaalde vervoerders. Niet geheel toevallig dezelfde vervoerders die zich bij de corona maatregelen asociaal opstellen...

 

19-12-2020 16:51:28
Henk1619
Henk1619
Quote
rick (19-12-2020 16:22:13):

Artikel 30.4


Tnx.

Quote


De houder van een concessie, verleend door een concessieverlener als bedoeld in artikel 20, tweede of derde lid, is verplicht reizigers te vervoeren die daartoe beschikken over een voor het concessiegebied geldig nationaal vervoerbewijs tegen het daarbij behorende tarief.


Als je stopt met verkopen van vervoerbewijzen voor een trein die "vol" is dan beschikt de rest niet over een vervoerbewijs.

En omgekeerd, als je een ongelimiteerd aantal vervoerbewijzen verkoopt zoals nu dan moeten die reizigers ooit worden vervoerd, nergens staat wanneer. Als je er voor zorgt dat ze met de trein van een uur later (of een dag later, of een week later, afhankelijk van wanneer de wachtlijst weggewerkt) worden vervoerd dan is ook al voldaan aan dit artikel.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 19-12-2020 16:53
 

19-12-2020 17:17:17
brun
brun
Quote
Henk1619 (19-12-2020 16:51:28):

Als je stopt met verkopen van vervoerbewijzen voor een trein die "vol" is dan beschikt de rest niet over een vervoerbewijs.

En omgekeerd, als je een ongelimiteerd aantal vervoerbewijzen verkoopt zoals nu dan moeten die reizigers ooit worden vervoerd, nergens staat wanneer. Als je er voor zorgt dat ze met de trein van een uur later (of een dag later, of een week later, afhankelijk van wanneer de wachtlijst weggewerkt) worden vervoerd dan is ook al voldaan aan dit artikel.


Het is overigens artikel 30.3, niet 30.4. Dat bestaat niet :-)

Henk heeft opnieuw gelijk. Vervoersplicht betekent niet dat een reiziger recht heeft op elke gewenste trein. Zelfs buiten coronatijden kan een trein zó vol zijn dat er niemand meer bij mag.

 

19-12-2020 17:33:37
seinhuis
seinhuis

Ik woon in de grote stad, en ik ga op de zaterdag niet meer boodschappen doen, omdat het zo vol is dat afstand houden doordeweeks onmogelijk is. Heb jij eenrichtingsverkeer gezien in de supermarkt? En met te veel winkelwagentjes heb je ook te veel mensen. Helaas maakt de overheid onderscheid tussen de bedrijven met de handhaving op de corona regels.

NS rijdt met 60% van de reizigers (voor de lock down) 90% van de treinen. Meestal rond de spits dubbele stellen. Maar als bijvoorbeeld op een kopstation iedereen in de eerste treinstel in stapt, en de voorste 2 helemaal leeg zijn, dan is dat toch echt de verantwoordelijkheid van de reizigers.

Als jouw trein te druk is, kijk dan of het elders (vooraan, achteraan) rustiger is, of neem een trein eerder of later. Op het perron wacht ik altijd 30 seconden tot 1 minuut, zodat de trap/roltrap leeg is.

 

19-12-2020 18:23:48
marciekemp
marciekemp
Quote
Henk1619 (19-12-2020 16:43:02):
Quote
marciekemp (19-12-2020 15:09:12):

En Henk heeft blijkbaar gemist dat we in Nederland in de trein geen reserveringen hebben, en je NS hier zeker niet voor verantwoordelijk kan houden. En wat Henk blijkbaar ook mist is dat het bij andere vervoerders in Nederland ook zo gaat, maar goed NS is de schuld van alles uiteraard. Laten we het spoor maar weer geschikt maken voor puur en alleen goederenvervoer, dan is Henk ook weer tevreden.


De supermarkt heeft ook geen reserveringen maar is toch in staat om de richtlijnen wel na te leven.

Als je denkt dat reserveringen het probleem op zouden kunnen lossen dan zou je NS daar zeker verantwoordelijk voor moeten houden: de oplossing is bekend maar het bedrijf heeft die door zijn lakse houding nog steeds niet doorgevoerd.

Ook zonder reserveringen kun je vast wel iets verzinnen om aan de richtlijnen te kunnen voldoen. Bijvoorbeeld een conducteur die een maximaal aantal personen per station laat instappen of OV chipkaart poortjes die alleen bij de eerste X reizigers open gaan tot de trein is vertrokken en daarna weer een gelimiteerd aantal keren open gaan. Desnoods laat je een paar mensen extra toe als op de vorige stations minder dan het maximum zijn binnen gelaten.

Als andere vervoerders hun zaken niet voor elkaar hebben dan zijn die net zo fout bezig. Maar daarover horen we niets dus waarom medewerkers van het bedrijf dat zich aantoonbaar mistdraagt altijd maar naar anderen lopen te wijzen ontgaat mij een beetje.

Reizigersvervoerders zijn wat mij betreft van harte welkom op het spoorwergnet als ze zich een beetje gedragen. Helaas ontbreekt het daaraan bij bepaalde vervoerders. Niet geheel toevallig dezelfde vervoerders die zich bij de corona maatregelen asociaal opstellen...


Ik zal niet zeggen dat je geen punt hebt. Maar je spreekt denk ik de verkeerde aan door te zeggen dat de vervoerders zich niet aan de richtlijnen houden, want die houden zich juist prima aan de richtlijnen die er zijn.

De richtlijnen die er zijn, zijn allemaal zo opgesteld door de wijze heren en vrouwen en Den Haag dat ze bedoelt zijn voor de reiziger zelf dat die zijn of haar verantwoordelijkheid pakt, dat ze dat vaak niet doen is een ander verhaal, maar daar kan je de vervoerders niet de schuld van geven. Als je vind dat het anders aangepakt moet worden (waar ik het ook deels echt wel mee eens ben) dan moet je in Den Haag zijn en niet bij de vervoerders. Want zo lang Den Haag zegt dat je alleen noodzakelijke reizen mag maken (waar je als vervoerder nauwelijks op kan controleren, laat staan op kan handhaven) en de treinen van Den Haag dus ook prima tot de nok toe gevuld mogen zijn met mensen die noodzakelijke reizen maken, kan je der vervoerders daar niet voor verantwoordelijk houden.

En ik denk dat de NS zijn verantwoordelijkheid wel probeert te nemen, mede door een aanmeldservice voor de reizigers te maken, maar het kan zeker nog beter, maar daarvoor zal denk ik Den Haag dan met betere regels die ook te handhaven zijn moeten komen



Laatst bewerkt door marciekemp op 19-12-2020 18:37
 

19-12-2020 21:00:36
Henk1619
Henk1619

Op de politiek is een hoop aan te merken maar in dit geval is het toch wel tamelijk ondubbelzinnig:

www.rijksoverheid.nl

Quote


Regels voor binnenruimtes (behalve thuis)

De meeste locaties binnen zijn op dit moment gesloten. Voor de locaties die nog wel open zijn geldt het volgende:

  • In ruimtes binnen waar mensen vooral op één plaats zijn, zoals bijvoorbeeld in het buurthuis, of bij een uitvaart, heeft iedereen een vaste zitplaats (placeren), zonder roulatie. De verkeersstromen moeten goed gescheiden blijven. Uiteraard houdt iedereen 1,5 meter afstand.
  • Binnen mogen maximaal 30 personen in 1 ruimte aanwezig zijn, mits hierbij voldoende afstand kan worden gehouden. Dit aantal is inclusief kinderen, maar exclusief personeel. Er vindt een gezondheidscheck plaats.
  • Reserveren is verplicht. Er mag voor 2 personen tegelijk worden gereserveerd.

Quote


Uitzonderingen op de regels voor binnenruimtes

Er geldt een uitzondering op het maximale aantal van 30 personen per ruimte voor:

  • openbaar vervoer en bedrijfsmatig personenvervoer;

.

Samengevat moet je als vervoerder er dus voor zorgen dat iedereen een gereserveerde vaste zitplaats heeft met 1.5 meter onderlinge afstand. Het aantal personen is hooguit begrensd door de afstand en zitplaatsen. Verder moet gezorgd worden voor 1 richtingsverkeer en gescheiden in- en uitgangen.

Die noodzakelijke reizen zijn een ADVIES, daar valt niets aan te handhaven. Ik zou ook niet weten hoe je een eventueel verbod op niet noodzakelijke reizen zou moeten naleven als vervoerder. Bij de mondkapjesplicht lijkt me dat wel te doen: bel de politie ๐Ÿ˜Š

.

Quote


Openbaar vervoer

Het dringende advies is om het OV alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen. Reis daarom zo weinig mogelijk. Dan verspreidt het virus zich minder snel. Breng het dus niet naar andere plekken. Dit geldt voor alle vormen van vervoer. Voor korte afstanden geldt: ga lopen of pak de fiets. Als we noodzakelijk reizen, dan is het uitgangspunt dat we anderhalve meter afstand houden van elkaar.

In het openbaar vervoer, in stations, op perrons en bij tram- en bushaltes, is het dragen van een mondkapje voor publiek gebruik verplicht voor iedereen van 13 jaar of ouder. De boete bedraagt 95 euro voor reizigers die geen mondkapje dragen.


 

19-12-2020 23:57:27
MasterE
MasterE
Een luchtvaartmaatschappij stopt met het verkopen van tickets als het vliegtuig vol geboekt is. Thalys stopt met het verkopen van kaartjes als een trein is uitverkocht en een theater verkoopt ook nooit meer kaartjes dan er stoelen zijn in een zaal.

Ten eerste verkoopt men bij deze takken van sport plaatsbewijzen en ten tweede is het heel normaal dat een vliegtuig etc overboekt is. Zeker nog nooit meegemaakt dat men reizigers een latere vlucht first class aanbiedt of een gratis hotelovernachting om dubbel geboekte stoelen vrij te maken?




Mcn Asd
 

20-12-2020 09:49:50
henri1972
henri1972

Henk1619 vergeet even één klein stukje bij binnenruimtes namelijk het deel waar staat: waar mensen voornamelijk op één plaats zijn. Dat is natuurlijk niet in het OV. Hier lopen mensen in en uit.

Gescheiden in en uitgang is ook tamelijk onmogelijk: moeten we 1e klasse in een SLT dan via de machinisten cabine naar buiten?

 

20-12-2020 10:53:06
thom
thom

Terug naar de tijd van de Blokkendozen dan maar, daar ging in- en uit gescheiden wel ;)

 

20-12-2020 11:32:58
Henk1619
Henk1619
Quote
MasterE (19-12-2020 23:57:27):
Een luchtvaartmaatschappij stopt met het verkopen van tickets als het vliegtuig vol geboekt is. Thalys stopt met het verkopen van kaartjes als een trein is uitverkocht en een theater verkoopt ook nooit meer kaartjes dan er stoelen zijn in een zaal.

Ten eerste verkoopt men bij deze takken van sport plaatsbewijzen en ten tweede is het heel normaal dat een vliegtuig etc overboekt is. Zeker nog nooit meegemaakt dat men reizigers een latere vlucht first class aanbiedt of een gratis hotelovernachting om dubbel geboekte stoelen vrij te maken?


Als je de zaken totaal anders aanpakt dan de rest dan ben je geniaal of gek. Als je veel succesvoller bent dan de rest dan ben je geniaal. In dit geval maakt de rest winst, de rest heeft geen last van overvolle ruimtes en de rest kan wel om gaan met de Corona maatregelen. Misschien is NSR dan toch niet geniaal. Tijd voor plaatsbewijzen zou de les moeten zijn.

Ik zit niet elke week in een vliegtuig maar door overboeking niet meekunnen heb ik nog nooit meegemaakt en dat zou statistisch natuurlijk wel het geval moeten zijn als dit normaal zou zijn. Maar ook als dat wel het geval zou zijn dan regelen ze blijkbaar nog steeds prima dat er een maximum aantal personen meegaat. Of zouden er ook vliegtuigen ergens een tussenlanding maken om de politie iedereen er uit te laten halen omdat niemand bereid is weer uit te stappen als het te vol is?

Dat alsmaar wijzen naar de tekortkomingen van anderen is een vervelend trekje van NS-medewerkers. Als je je voor 90% aan de maatregelen houdt dan kan ik me voorstellen dat als je bij die resterende 10% wordt aangesproken wel even wilt weten waarom die groep die zich er 0% aan houdt niet eerst wordt aangesproken. Maar als je als bedrijf zelf 0% doet dan zou ik maar eerst eens naar mezelf wijzen.

 

20-12-2020 11:47:14 1
Henk1619
Henk1619
Quote
henri1972 (20-12-2020 09:49:50):

Henk1619 vergeet even één klein stukje bij binnenruimtes namelijk het deel waar staat: waar mensen voornamelijk op één plaats zijn. Dat is natuurlijk niet in het OV. Hier lopen mensen in en uit.

Gescheiden in en uitgang is ook tamelijk onmogelijk: moeten we 1e klasse in een SLT dan via de machinisten cabine naar buiten?


Het overgrote deel van de treinreis zitten mensen gewoon op een stoel dus voornamelijk op een plaats. Daarom werd de sta-trein ook zo'n publiciteitsdebacle. Bij een uitvaart blijven ze natuurlijk ook niet uren.

Je kunt ook denken in oplossingen in plaats van problemen. Er is materieel zal dus je kunt SLT aan de kant zetten. Of je verkoopt geen 1e klas kaartjes. Of je laat eerst mensen uitstappen en daarna pas instappen. Als de supermarkt het ingaande en uitgaande verkeer weet te scheiden met hekken bij een gezamelijke in/uitgang dan kan je dat als vervoerder ook wel.

 

20-12-2020 11:49:08
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (20-12-2020 10:53:06):

Terug naar de tijd van de Blokkendozen dan maar, daar ging in- en uit gescheiden wel ;)


Dat past niet in het beleid van NSR want ten opzichte van IRM zouden die houten bankjes een comfortverbetering zijn๐Ÿ˜‰

 

20-12-2020 12:06:52
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (20-12-2020 11:47:14):


Als de supermarkt het ingaande en uitgaande verkeer weet te scheiden met hekken bij een gezamelijke in/uitgang dan kan je dat als vervoerder ook wel.


Dat doen aardig wat supermarkten ook dmv pijlen op de grond(ipv hekken),dat de winkelende mens daar dan volledig het schijt aan heeft en ook doodleuk de andere kant op gaat omdat die geen zin heeft om om te lopen,dat kan je de winkel dan niet kwalijk nemen.

Hekken plaatsen in een supermarkt werkt ook niet,punt 1 neemt dat te veel plek in,niet elke super is qua gangpaden dusdanig breed dat dat past,en punt 2, als men pijlen al negeert,wat zxal men dan doen met hekken denk je๐Ÿ˜‰



Laatst bewerkt door phantom op 20-12-2020 12:11
 

20-12-2020 13:24:01
seinhuis
seinhuis

België bant vliegtuigen en treinen uit Verenigd Koninkrijk: “Voorzorgsmaatregel tegen nieuwe virusvariant”

Het Belgische inreisverbod geldt vanaf middernacht en zal voorlopig 24 uur duren. Dit geldt ook voor Eurostar. Eurostar heeft de website nog niet aangepast met deze nieuwe maatregelen.

 

20-12-2020 13:43:52
Henk1619
Henk1619
Quote
phantom (20-12-2020 12:06:52):
Quote
Henk1619 (20-12-2020 11:47:14):


Als de supermarkt het ingaande en uitgaande verkeer weet te scheiden met hekken bij een gezamelijke in/uitgang dan kan je dat als vervoerder ook wel.


Dat doen aardig wat supermarkten ook dmv pijlen op de grond(ipv hekken),dat de winkelende mens daar dan volledig het schijt aan heeft en ook doodleuk de andere kant op gaat omdat die geen zin heeft om om te lopen,dat kan je de winkel dan niet kwalijk nemen.

Hekken plaatsen in een supermarkt werkt ook niet,punt 1 neemt dat te veel plek in,niet elke super is qua gangpaden dusdanig breed dat dat past,en punt 2, als men pijlen al negeert,wat zxal men dan doen met hekken denk je๐Ÿ˜‰


Ik had het over hekken buiten voor de ingang en in niet binnen in de gangpaden. En bij die pijlen op de grond ontdek ik bij mezelf ook wel eens dat ik de verkeerde kant op loop. Dat is nou niet echt schijt hebben aan maar meer een gebrek aan communicatie en gewenning. De supermarkteigenaar bedoelt het goed maar de uitvoering kan beter. Als het druk wordt en iemand even gericht de zaken in goede banen leidt dan gaat het daarna automatisch goed bij de mensen die welwillend zijn.

Gisteren had de supermarkt bij mij om de hoek ook besloten dat je bij de ene ingang naar binnen mocht en alleen bij de andere naar buiten. Dat doen ze niet op rustige momenten dus blijkbaar is het ook maatwerk.

Ik heb niet de illusie dat het allemaal perfect kan maar wat je op zijn minst mag verwachten is dat bedrijven hun goede wil tonen en het zo goed mogelijk doen. En dat is precies wat bij het OV ontbreekt.

 

20-12-2020 13:44:34
Henk1619
Henk1619
Quote
seinhuis (20-12-2020 13:24:01):

België bant vliegtuigen en treinen uit Verenigd Koninkrijk: “Voorzorgsmaatregel tegen nieuwe virusvariant”

Het Belgische inreisverbod geldt vanaf middernacht en zal voorlopig 24 uur duren. Dit geldt ook voor Eurostar. Eurostar heeft de website nog niet aangepast met deze nieuwe maatregelen.


Beide treinen zijn in Nederland al opgeheven voor morgen. Vandaag rijden ze nog.

 

20-12-2020 14:35:43
hubertus1
hubertus1
Quote
Henk1619 (20-12-2020 11:32:58):

Ik zit niet elke week in een vliegtuig maar door overboeking niet meekunnen heb ik nog nooit meegemaakt en dat zou statistisch natuurlijk wel het geval moeten zijn als dit normaal zou zijn.

Het is inderdaad normaal. Een deel van de geboekte reizigers komt in het algemeen niet opdagen en daar wordt op geanticipeerd. Als er dan toch meer mensen opdagen dan verwacht. krijg je inderdaad die rondjes of er mensen bereid zijn een andere vlucht te nemen. Bij de TGV in Frankrijk en in de Eurostar gebeurt het ook, alleen kun je in die gevallen wel altijd mee, als is het maar op een klapzitting. Bij Thalys weet ik het niet, maar ik vermoed dat het daar ook gebeurt.

Iets dergelijks kun je natuurlijk ook prima bij binnenlandse treinen instellen als tijdelijke maatregel. De eerste 100 reizigers die voor een trein reserveren kunnen zeker mee, de 10 volgende alleen als anderen niet komen opdagen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-12-2020 15:37:24
seinhuis
seinhuis
Quote
Henk1619 (20-12-2020 13:44:34):
Quote
seinhuis (20-12-2020 13:24:01):

België bant vliegtuigen en treinen uit Verenigd Koninkrijk: “Voorzorgsmaatregel tegen nieuwe virusvariant”

Het Belgische inreisverbod geldt vanaf middernacht en zal voorlopig 24 uur duren. Dit geldt ook voor Eurostar. Eurostar heeft de website nog niet aangepast met deze nieuwe maatregelen.


Beide treinen zijn in Nederland al opgeheven voor morgen. Vandaag rijden ze nog.


NS international bevestigd op nu.nl dat trein 9157 de laatste Eurostar zal zijn voordat de maatregel in gaat.

 

20-12-2020 15:41:18
brun
brun

Over die looprichting in treinen: in september zag ik dat in Italiaanse treinen precies die maatregel is ingevoerd. Instappen aan de ene kant van het rijtuig, uitstappen aan de andere. Duidelijke pijlen op de vloeren, stickers op de deuren met 'éénrichtingsverkeer' erop.

 

20-12-2020 18:05:12
henri1972
henri1972

Dan waren dat waarschijnlijk treinen van TrenItalia. De Tilo treinen hadden het in ieder geval niet. In Lugano zag ik een EC met een Italiaans treinstel die het ook had maar bij de koprijtuigen ging het al fout want die hebben één buitendeur per rijtuig.



Laatst bewerkt door henri1972 op 20-12-2020 18:05
 

20-12-2020 22:09:24
treinhobby
treinhobby

Waarom zou je 1 richtingsverkeer willen? Dan wordt je dus altijd verplicht de hele bak door te lopen.

Zoals het nu al is, eerst uitstappen dan instappen kan prima.

Alleen de wachtenden op het perron zouden niet zo haastig moeten zijn om te willen instappen.

Maar dat was voor corona ook al een probleem dat je er soms nog net tussendoor kon met uitstappen. Als je er dan wat van zegt, of met je tas tegen iemand aan komt, krijg je nog een grote mond terug...

 

20-12-2020 22:35:07
Henk1619
Henk1619

Enkelspoor kent ook eenrichtingsverkeer. En als de tegentrein op het kruisingsstation is aangekomen keert de rijrichting om en heb je eenrichtingsverkeer de andere kant op.

Zoals je het aangeeft levert dus ook eenrichtingsverkeer op.

En gescheiden in- en uitgangen zou je ook buiten de trein kunnen regelen, een mooi klaphekje dat de conducteur open doet zodra de uitstappers zijn gepasseerd ofzo. Maar 1 richtingssymbolen op specifieke deuren zijn natuurlijk wat eenvoudiger te realiseren.

 

20-12-2020 22:50:28
Zabky
Zabky

Je hebt allemaal leuke ideeën Henk. Maar zodra ns vertraging rijd omdat er reizigers te langzaam instappen en jouw goederentrein ophouden is het ook weer niet goed.

momenteel zitten er zo weinig mensen in de trein dat ik geen probleem zie, treinreizigers zijn ook best wel eigenwijs. Mensen gaan toch niet de pijlen volgen en wachten op het hekje. En je moet gewoon thuisblijven als je klachten hebt.

 

21-12-2020 13:43:12
seinhuis
seinhuis

Eurostar rijdt (zonder stops in België) Nog wel tussen Londen en Parijs

 

21-12-2020 14:16:00
jpvdveer19
jpvdveer19

Ze rijden met passagiers van Parijs naar Londen en als ledig materieel weer terug.

 

21-12-2020 17:00:24
henri1972
henri1972
Quote
seinhuis (21-12-2020 13:43:12):

Eurostar rijdt (zonder stops in België) Nog wel tussen Londen en Parijs

Ze rijden nooit via België als ze van Londen naar Parijs rijden of vv.

 

21-12-2020 17:07:20
john2
john2

Kun je dit eens utleggen?

 

21-12-2020 17:29:59
AlbertP
AlbertP

Eurostar heeft 2 routes: Parijs-Londen en (Amsterdam-)Brussel-Londen. De eerste rijdt nog, en neemt in 1 richting passagiers mee, de tweede rijdt niet meer.

 

21-12-2020 18:40:47
seinhuis
seinhuis
Quote
henri1972 (21-12-2020 17:00:24):
Quote
seinhuis (21-12-2020 13:43:12):

Eurostar rijdt (zonder stops in België) Nog wel tussen Londen en Parijs

Ze rijden nooit via België als ze van Londen naar Parijs rijden of vv.


Ik dacht dat de uitgang van de kanaaltunnel in België lag, maar de uitgang ligt in Frankrijk (oeps)

 

21-12-2020 18:59:58
mren
mren
Quote
Henk1619 (19-12-2020 16:51:28):
Quote
rick (19-12-2020 16:22:13):

Artikel 30.4


Tnx.

Quote


De houder van een concessie, verleend door een concessieverlener als bedoeld in artikel 20, tweede of derde lid, is verplicht reizigers te vervoeren die daartoe beschikken over een voor het concessiegebied geldig nationaal vervoerbewijs tegen het daarbij behorende tarief.


Volgens mij is dit artikel anders bedoeld: dit artikel stelt vooral dat de nationale tarieven geldig zijn. Dit naast eventuele eigen of regionale tarieven.

Als het om vervoerplicht had gegaan, past dat 1. beter in de concessievoorwaarden en 2. had er iets gestaan als "dienen alle reizigers vervoerd te worden".

 

21-12-2020 19:22:11
brun
brun
Quote
mren (21-12-2020 18:59:58):

Als het om vervoerplicht had gegaan, past dat 1. beter in de concessievoorwaarden en 2. had er iets gestaan als "dienen alle reizigers vervoerd te worden".


Ja, eens, het is een heel onduidelijk geformuleerde wet, blijkbaar snel in elkaar geramd door vrij luie mensen.

 

22-12-2020 22:00:49
Wievank
Wievank

Conform de concessie eisen zoals geformuleerd in dit document:

Artikel 31: Materieelinzet in relatie tot comfort

1. NS plant de materieelinzet op basis van de verwachte vervoervraag dusdanig dat er geen reizigers op het perron achterblijven en de reizigers met voldoende comfort kunnen reizen.

2. NS geeft de concessieverlener inzicht in de afweging die zij maakt in de inzet van materieel en de daarmee gemoeide kosten en het geboden comfort aan reizigers.

3. NS werkt onder meer volgens het programma Vervoercapaciteit als opgenomen in bijlage 3, aan verbetering van de vervoercapaciteit voor de reizigers.

Artikel 43: Afstemming dienstregeling op vervoervraag

NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag. NS toont dit tenminste aan voor het landelijke, interregionale en regionale vervoeraanbod en de vervoersvraag op deze niveaus.

Artikel 50: Reizigers

NS vervoert iedere reiziger die in het bezit is van een geldig vervoerbewijs onder de vervoervoorwaarden van NS. Van een geldig vervoerbewijs is sprake in geval het vervoerbewijs, voor zover van toepassing, voldoet aan de in de toepasselijke algemene voorwaarden voor dat bewijs gespecificeerde eisen. Een digitaal reisproduct is alleen aan te merken als geldig vervoerbewijs, indien de reiziger voorafgaand aan die reis heeft ingecheckt.

Verder is de gehele concessie gericht op reizigersgroei, zowel in absolute aantallen als in reizigerskilometers. Een situatie, zoals de huidige waar we nu in zitten, daar is de concessie niet op geschreven, en vereist dan ook (tijdelijke) ontheffingen. Zodoende is er dan ook een aanvullend artikel, zoals omschreven in dit document.

Ook deze aanvulling biedt slechts beperkt mogelijkheden om als vervoerder invloed uit te oefenen op de reizigersvraag. Het uitgangspunt blijft daarmee dat de vervoerder de reizigers die zich aanbieden moet vervoeren, conform het bestaande tariefmodel. Wel moet de vervoerder er zorg voor dragen dat de dienstregeling en materieelinzet dusdanig is dat reizigers de mogelijkheid geboden wordt om voldoende onderlinge afstand te kunnen bewaren. Het is dus de rijksoverheid die ervoor verantwoordelijk is dusdanig beleid te voeren waardoor de vraag afneemt, niet de vervoerder.

 

24-12-2020 20:27:29
seinhuis
seinhuis

Ook reizigers per trein, bus of boot moeten negatieve coronatest laten zien

Officiële website Rijksoverheid: Reizigers van binnen de EU/Schengen moeten negatieve COVID-19-testuitslag tonen

 

24-12-2020 22:58:36
brun
brun

Tja. En zoals het al het hele jaar gaat, is deze regeling ook weer vol gaten. Want hoe gaan ze in de IC Berlijn controleren of iemand daadwerkelijk verder dan 30 km van de grens is ingestapt? De Duitse teams willen (terecht) geen politieagent spelen en gaan daar heus niet over zeuren, de Nederlandse teams kunnen iemand dus op z'n vroegst in Hengelo uit de trein gooien en dan is hij/zij sowieso al in Nederland.

Nog los van het feit dat ze bij NS International ook geen zin hebben om in Bad Bentheim elke reiziger te confronteren met de coronaregels - de afgelopen weken zitten de meeste mensen van NSI trouwens sowieso de hele rit in hun privécoupé in rijtuig 10. Wat ik overigens volledig begrijp, ik zou zelf ook zo reageren. Waarom nog een vrijwel lege trein controleren en misschien een besmetting oplopen?

Ik word serieus doodmoe van al die domme, door naïeve ambtenaren bedachte coronareisregels die onmogelijk te handhaven zijn en die daarom niemand aan de grens serieus neemt.

Nog los van het feit dat een IC Berlijn met hooguit 40 reizigers verdeeld over 9 rijtuigen echt nul infectiegevaar oplevert.

Frohe Weihnachten. :-)



Laatst bewerkt door brun op 24-12-2020 23:04
 

25-12-2020 12:10:29
jpvdveer19
jpvdveer19

Het maakt niet uit of er gaten zijn. Die zullen er altijd zijn wanneer je een regeling probeert te treffen die ook nog praktisch werkbaar en politiek acceptabel is en waarbij je de grens niet volledig dichtgooit. De regeling zal ook een ontmoedigend effect hebben, bijvoorbeeld bij mensen die overwegen toch te gaan skiën en nu het risico lopen om, als ze besmet raken, Nederland niet meer in te kunnen. En met de diverse virusmutaties zijn deze regels echt hard nodig. Het gaat er niet om er 100% zeker van te zijn dat er geen besmette mensen de grens over komen, het gaat er om om dit aantal te minimaliseren.

 

25-12-2020 13:56:02
thom
thom
Quote
brun (24-12-2020 22:58:36):

Nog los van het feit dat ze bij NS International ook geen zin hebben om in Bad Bentheim elke reiziger te confronteren met de coronaregels *knip*


Toevallig aleens bedacht dat de rest van de wereld daar ook géén zin in dat soort confrontaties heeft maar we veelal geen andere keuze hebben?

 

25-12-2020 15:00:03
brun
brun
Quote
thom (25-12-2020 13:56:02):

Toevallig aleens bedacht dat de rest van de wereld daar ook géén zin in dat soort confrontaties heeft maar we veelal geen andere keuze hebben?


Ja, ik schrijf ook hierboven dat ik volledig begrip voor die houding heb. Ik vind het serieus debiel dat overheden wel trots al dat soort regels invoeren, maar vervolgens medewerkers in treinen en bussen het probleem van de handhaving laten oplossen.

Neemt niet weg dat het zinloze maatregelen zijn - dit virus heerst al sinds maart overal in Europa, dus allerlei internationale beperkingen instellen is puur symbolisch. Al helemaal omdat vrijwel niemand nog voor de lol in een internationale trein zit. Wie daar nog mee reist, doet dat omdat het moet, niet vanwege een stedentripje.

 

25-12-2020 15:06:27
thom
thom

Heel simpel, een Supermarkt is ook zelf verantwoordelijk voor het naleven van de corona eisen in zijn winkel, dus dat geldt voor het OV niet anders.

 

25-12-2020 21:26:42
gkw1969
gkw1969
Quote
thom (25-12-2020 15:06:27):

Heel simpel, een Supermarkt is ook zelf verantwoordelijk voor het naleven van de corona eisen in zijn winkel, dus dat geldt voor het OV niet anders.


Dat klopt, met als gevolg dat de beveiliger bij de Dirk van de Broek een mondkapjesweigeraar wel moet verwijderen en dit bij de AH en Jumbo niet gedaan wordt. Met alle discussies van dien.

Je kunt alleen een regel invoeren als je ook weet hoe je deze gaat handhaven. Als je iets niet kunt of wilt handhaven moet je het niet invoeren.
Helaas zijn wij behept met een overheid die regels bedenkt en vervolgens de uitvoering en verantwoording op een lager niveau legt (kijk maar naar de jeugdzorg wat afgelopen week in het nieuws was).

 

25-12-2020 21:56:07
sjoerd
sjoerd

Max. 50 km/h rijden is ook een regel en daarop is ook niet te handhaven. Je kunt natuurlijk ook zelf beslissen om niet sneller te rijden. Geeft een extra prima gevoel, want dat doe je toch maar even zelf. En zo is dat wel ongeveer met alle regels. ๐Ÿ™‚

 

26-12-2020 04:05:43
robert5591
robert5591
Quote
brun (25-12-2020 15:00:03):
Quote
thom (25-12-2020 13:56:02):

Toevallig aleens bedacht dat de rest van de wereld daar ook géén zin in dat soort confrontaties heeft maar we veelal geen andere keuze hebben?


Ja, ik schrijf ook hierboven dat ik volledig begrip voor die houding heb. Ik vind het serieus debiel dat overheden wel trots al dat soort regels invoeren, maar vervolgens medewerkers in treinen en bussen het probleem van de handhaving laten oplossen.

Neemt niet weg dat het zinloze maatregelen zijn - dit virus heerst al sinds maart overal in Europa, dus allerlei internationale beperkingen instellen is puur symbolisch. Al helemaal omdat vrijwel niemand nog voor de lol in een internationale trein zit. Wie daar nog mee reist, doet dat omdat het moet, niet vanwege een stedentripje.


Je kan natuurlijk de overheid de schuld geven, Maar die had ook kunnen concluderen dat als handhaving van de regel niet mogelijk is, de hele activiteit verboden moet worden, zie de horeca sluiting.

En reizen draagt wel degelijk bij aan verspreiding

 

26-12-2020 08:55:58
Ysbergsla
Ysbergsla

Bron?

 


26-12-2020 10:16:51
jpvdveer19
jpvdveer19

1e golf - veroorzaakt door terugkerende skiërs uit Italië

2e golf - volgens RIVM grotendeels veroorzaakt door feestvierende jongeren in Noord-Spanje, die een iets besmettelijker mutatie van het virus hebben meegebracht.

Inmiddels is het VK getroffen door een nog veel besmettelijker variant, en reizigers vanuit het VK hebben deze variant inmiddels Nederland binnengebracht. London zit inmiddels in een keiharde lockdown die gaat duren totdat er voldoende gevaccineerd is. Hopelijk gaat dit niet ook in Nederland nodig zijn.

Reizen draagt dus zeker bij aan verspreiding van mutaties van het virus, met alle gevolgen van dien.

 

26-12-2020 11:11:47
Oldskool
Oldskool

Het reizen anzich is niet echt het probleem. Maar het opvolgen en houden aan de regels, daar wringt de schoen. Als je gewoon dat oervervelende mondkapje draagt, in OV bijvoorbeeld, dan help je niet alleen jezelf maar ook een ander.

Wat mij verbaast is gewoon dat er mensen zijn die lekker te trein nemen (ik zie ze graag zitten in de trein hoor) maar dan uitgebreid gaan zitten vreten en zuipen.. Daar had de overheid tijdelijk een verbod op moeten instellen.

Het dramatische gedrag in winkels... pff om van te kotsen. Ineens heeft een overgroot deel van de bevolking een asmatische aandoening of hyperventilatie. Alle smoesen trekt men uit de kast om maar vooral geen mondkapje te hoeven dragen.

Over de werking is men het niet eens. Maar denk dan zo: Baat het niet dan Schaadt het ook niet.

 

26-12-2020 11:33:47
jpvdveer19
jpvdveer19

Juist omdat het zo moeilijk is om de regels door iedereen op te laten volgen is reizen wel degelijk een probleem omdat de verspreiding van (mutaties van) het virus uiteindelijk hiermee begint. Het toestaan van vakantiereizen tijdens de zomervakantie wordt nu algemeen gezien (achteraf bekeken natuurlijk) als een ernstige fout waar veel van de ellende waar we nu in zitten mee begonnen is. Logisch dus dat ze dezelfde fout niet nogmaals willen maken en reizen nu wel aan banden leggen. Het vereisen van een negatieve test bij binnenkomst is een goede maatregel om dit te bereiken en tegelijkertijd reizen niet geheel te verbieden.

 

26-12-2020 12:07:07
john2
john2

Oldskool heeft het over mensen die plotsklaps een astmatische aandoening hebben of hyperventilatie. Als ik bronchitisch heb is het ook astmatisch, kan jullie verzekeren dat dit geen pretje is. Maar ik draag gewoon mondkapjes waar men dit behoort te dragen. Een mens moet ook zelf disipline hebben. En dat mensen uitgebreid gaan eten en drinken in de trein om een poos geen mondkapje om hoeft te doen is asociaal.

 

26-12-2020 12:40:13
Frontier
Frontier
Quote
Oldskool (26-12-2020 11:11:47):

Het reizen anzich is niet echt het probleem. Maar het opvolgen en houden aan de regels, daar wringt de schoen. Als je gewoon dat oervervelende mondkapje draagt, in OV bijvoorbeeld, dan help je niet alleen jezelf maar ook een ander.

Als het personeel dan ook eens het goede voorbeeld zou geven. Je ziet met grote regelmaat personeel in de trein zonder het mondmasker over de neus te dragen en je ziet eveneens met grote regelmaat personeel buiten de trein op het station geheel zonder mondmasker.

 

26-12-2020 12:59:14 2
brun
brun
Quote
jpvdveer19 (26-12-2020 10:16:51):

2e golf - volgens RIVM grotendeels veroorzaakt door feestvierende jongeren in Noord-Spanje, die een iets besmettelijker mutatie van het virus hebben meegebracht.

Nouja, die uitspraak van het RIVM was nogal omstreden, omdat er geen enkel bewijs voor die stelling was, het was maar een vermoeden.

Maar goed, we kunnen met de vingers naar anderen blijven wijzen - uiteindelijk zijn we allemaal zelf medeverantwoordelijk. De soms paniekerige en altijd onvoorspelbare reacties van overheden helpen ons weinig verder, we moeten 't uitzitten en voorzichtig zijn en wachten tot er massaal is gevaccineerd. Dat gaat sowieso sneller als de meesten denken... Komende zomer zit de IC Berlijn weer stampvol met toeristen. Daar verwed ik een goede fles wijn onder.

(Ja, u mag deze bijdrage bookmarken en als ik in juli ongelijk heb, stuur ik iemand op dit forum die fles :-) )



Laatst bewerkt door brun op 26-12-2020 13:00
 

26-12-2020 13:57:20
Oldskool
Oldskool

@frontier. Daar vind ik ook zeker iets van hoor. En bij gelegenheid zal ik het niet nalaten er ook iets over te zeggen. Regels geleden namelijk, hoe vervelend ook, voor iedereen.

 

26-12-2020 14:29:53
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
brun (26-12-2020 12:59:14):

Nouja, die uitspraak van het RIVM was nogal omstreden, omdat er geen enkel bewijs voor die stelling was, het was maar een vermoeden.

Maar goed, we kunnen met de vingers naar anderen blijven wijzen - uiteindelijk zijn we allemaal zelf medeverantwoordelijk. De soms paniekerige en altijd onvoorspelbare reacties van overheden helpen ons weinig verder, we moeten 't uitzitten en voorzichtig zijn en wachten tot er massaal is gevaccineerd. Dat gaat sowieso sneller als de meesten denken... Komende zomer zit de IC Berlijn weer stampvol met toeristen. Daar verwed ik een goede fles wijn onder.

(Ja, u mag deze bijdrage bookmarken en als ik in juli ongelijk heb, stuur ik iemand op dit forum die fles :-) )

Spanje was inderdaad niet meer dan een vermoeden. Maar de huidige situatie m.b.t. de mutaties in het VK en Zuid-Afrika is dat niet. Stel je toch voor dat Nederland door dergelijke varianten overspoeld wordt en dat, god forbid, de vaccins hier toch niet tegen blijken te werken. Dan zit je gauw nog een jaar in een nog veel grotere ellende (permanente keiharde lockdown) dan we nu al hebben. Dat is de achtergrond waartegen deze maatregelen nu worden genomen.

Dat gezegd hebbend denk/hoop ik trouwens ook dat het zover niet zal komen en dat de IC Berlijn in de zomer weer vol zit met ingeënte senioren (en anderen) die het er weer volop van nemen!

 

29-12-2020 14:59:38
seinhuis
seinhuis

Vandaag is de regel ingegaan dat je een negatieve corona test aantonen als je Nederland in komt. Als een persoon op Nederlandse bodem geen negatieve uitslag kan geven, riskeert de vervoerder een boete van maximaal 4.350 euro. Ik weet niet of dit per persoon, per trein of het totale boete is.



Laatst bewerkt door seinhuis op 29-12-2020 15:01, reden: Link fout hersteld
 

29-12-2020 17:42:33
treinhobby
treinhobby

Merk dat bij meerdere stellen de groen zitplaats stickers verwijderd zijn.

Ze hadden natuurlijk niet heel veel zin meer, nu de NS al had aangegeven dat iedere zitplaats weer gebruikt mag worden.

 

30-12-2020 15:08:47
seinhuis
seinhuis

De bedoeling is/was dat op 1-1-21 alle groene stickers uit de treinen zijn verdwenen.

 

01-01-2021 23:51:59
aarclay
aarclay

Ik hoop dat het makkelijk te doen is. Die stickers zitten behoorlijk goed vast.

(En nee, ik heb niks gemolesteerd ๐Ÿ˜‰ )



Laatst bewerkt door aarclay op 01-01-2021 23:56
 

04-01-2021 08:38:46
BasSNG2001
BasSNG2001

De groene stickers hadden eigenlijk al geen nut meer toen alle raamplaatsen weer in gebruik waren. De gangpadplaatsen zijn voor zover ik weet nooit rood gemarkeerd geweest behoudens de proefopstelling in die VIRMm.

Die stickers op de ramen waren van buitenaf gezien sowieso al geen gezicht.




#DiscoverEU
 

04-01-2021 11:57:06
thom
thom

Dat het geen gezicht is, lijkt mij nou in dit geval niet echt totaal niet belangrijk ;)

Stickers zijn puur blijven zitten om wat spreiding te bevorderen.



Laatst bewerkt door thom op 04-01-2021 11:57
 

04-01-2021 12:33:26
henri1972
henri1972

En ze zitten ook totaal niet in de weg, maw je kan gewoon naar buiten kijken.

Dit itt de stickers van de stilte coupe boven in de VIRM, daar moet ik me in allerlei bochten wringen om onderdoor te kunnen kijken ;)

 

04-01-2021 16:10:26
treinhobby
treinhobby
Quote
seinhuis (30-12-2020 15:08:47):

De bedoeling is/was dat op 1-1-21 alle groene stickers uit de treinen zijn verdwenen.


Het eerste doel van het jaar dat niet gehaald is... ๐Ÿ˜ƒ

 

04-01-2021 17:29:08
wattman
wattman
Quote
seinhuis (29-12-2020 14:59:38):

Vandaag is de regel ingegaan dat je een negatieve corona test aantonen als je Nederland in komt. Als een persoon op Nederlandse bodem geen negatieve uitslag kan geven, riskeert de vervoerder een boete van maximaal 4.350 euro. Ik weet niet of dit per persoon, per trein of het totale boete is.


Die boetebepaling kan ik helaas niet vinden. De verplichting zelf staat in art. 6.7a Tijdelijke regeling maatregelen covid-19, met als aardige uitzondering dat de bepaling niet van toepassing is op "reizigers in een trein anders dan een intercity" (het begrip 'intercity' wordt niet gedefinieerd in de regeling).

 

04-01-2021 19:27:05
marvinkok
marvinkok

En dus zie je reizigers in Bh uit de ICB overstappen op de RB61 cool

 

05-01-2021 13:04:55
brun
brun

Heb ik gisteren ook gedaan (overstappen in de RB).

Punt is dat je zonder symptomen de PCR-test in Duitsland zelf moet betalen. Dat kost je een slordige honderd euro. Dan is de keus snel gemaakt: overstappen en drie kwartier later aankomen.

 

08-01-2021 14:35:42
seinhuis
seinhuis

Kleine update vanwege kleine aanpassingen ten opzichte van mijn vorige lijst. CXX stond er nog niet in verwerkt en ik kwam achter dat Arriva minder treinen inzet. Als iets niet klopt, geef het door en ik pas het aan.

Consessie Hoofdrailned (NS)

1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer

2000 rijdt niet

2800 rijdt niet

3400 rijdt niet

3900 rijdt niet tussen Amsterdam en Heerlen

703900 rijdt Sittard Heerlen

4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss

4500 rijdt niet

6200 rijdt niet

6500 rijdt niet

6800 rijdt niet

7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen

7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)

7700 rijdt niet

8900 rijdt niet

15600 rijdt niet

21400 rijdt niet

22400 rijdt niet

22200 rijdt niet

23400 rijdt niet

28300 rijdt niet vanwege verplichte sluiing spoorwegmuseum

78329 en 78330 rijden Leeg mat i.v.b roestrijden in de oorspronkelijke pad (SLT, niet op ma)

Consessie HSL (NS)

1000 rijdt niet (1003 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)

Concessie Treindienst Ede/Wageningen - Barneveld - Amersfoort (Connexxion)

31300 rijdt normaal, op zondag 1x per uur

31400 rijdt niet

Concessie Vechtdallijnen (Arriva)

13800 rijdt niet

Concessie Limburg (Arriva)

32300 (RS11) rijdt niet

Internationaal

(Op dit moment geld een negatieve reisadvies voor alle landen, en zijn er strenge regels als je over de landsgrens verplaatst)

Thalys 9300 rijdt 1x per dag (9315 en 9340, in het weekend kan een andere trein rijden, of rijdt helemaal niet)

Eurostar 9100 rijdt 1x per dag (9126, 9145)

Nightjet EN 40421 Rijdt niet



Laatst bewerkt door seinhuis op 09-01-2021 14:15
 

08-01-2021 15:31:35
sm@rkie
sm@rkie
Quote
seinhuis (08-01-2021 14:35:42):

Consessie HSL (NS)

1000 rijdt niet


1003 rijdt als enige wel

 

08-01-2021 17:44:50
MetroRET
MetroRET

Tussen Std en Hrl rijdt de 703900.

 

10-01-2021 19:07:21 1
aarclay
aarclay
Quote
seinhuis (30-12-2020 15:08:47):

De bedoeling is/was dat op 1-1-21 alle groene stickers uit de treinen zijn verdwenen.


Ik heb vandaag diverse VIRM's gezien waarin de stickers weg zijn gehaald.
Alleen de lijmlaag zat nog achter op het raam. Maar het waren ook geen gemakkelijk te verwijderen stickers.

 

19-01-2021 21:35:53
seinhuis
seinhuis

Proppen in Arriva-treinen bij Nijmegen, reizigers stomverbaasd: hoe kan dit?

Premium artikel. Kort samengevat er was een tentamen waardoor veel scholieren (studenten) in 1 trein naar Boxmeer reisde. Normaal vervoerd Arriva 30% van haar reizigers ten opzichte van voor corona.

 

20-01-2021 09:23:20
john2
john2

Seinhuis, als ik op je link klik da krijg ik niet je bedoelde artikel te zien, zie link.

www.ad.nl

 

20-01-2021 11:19:07
bond
bond

Volledige weblink

Proppen in Arriva-treinen bij Nijmegen, reizigers stomverbaasd: hoe kan dit?

 

20-01-2021 15:59:17
mat64Hidde
mat64Hidde

Dus. De avondklok komt eraan. Weten we al wat dat gaat inhouden voor de treinen? Stoppen die rond 20:30 met rijden (vergelijkbaar met oudjaarsdag)?

 

20-01-2021 16:06:17
seinhuis
seinhuis

Om gelijk antwoord te geven

NS blijft tijdens avondklok doorrijden (met bestaande dienstregeling)

 

20-01-2021 22:59:00
thom
thom
Quote
mat64Hidde (20-01-2021 15:59:17):

Dus. De avondklok komt eraan. Weten we al wat dat gaat inhouden voor de treinen? Stoppen die rond 20:30 met rijden (vergelijkbaar met oudjaarsdag)?


Zou ook gek zijn, het OV is op het moment alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen, en inprinciepe is dat de groep die de uitzondering vormt binnen de avondklok.

In theorie zouden de aantal reizigers dus niet moeten verschillen :)



Laatst bewerkt door thom op 20-01-2021 23:00
 

21-01-2021 10:16:30
john2
john2
Quote
seinhuis (20-01-2021 16:06:17):

Om gelijk antwoord te geven

NS blijft tijdens avondklok doorrijden (met bestaande dienstregeling)


En de andere trein vervoerders en bus vervoerdes?

 

21-01-2021 13:30:34
chris24
chris24
Quote
thom (20-01-2021 22:59:00):
Quote
mat64Hidde (20-01-2021 15:59:17):

Dus. De avondklok komt eraan. Weten we al wat dat gaat inhouden voor de treinen? Stoppen die rond 20:30 met rijden (vergelijkbaar met oudjaarsdag)?


Zou ook gek zijn, het OV is op het moment alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen, en inprinciepe is dat de groep die de uitzondering vormt binnen de avondklok.

In theorie zouden de aantal reizigers dus niet moeten verschillen :)


Nou als ik op instagram kijk nemen veel treinspotter en andere mensen een loopje met het overheidsadvies dat je het OV alleen voor noodzakelijkke reizen is. Echter hou ik wel aan het advies om het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken.

 

21-01-2021 13:38:05
train85
train85

Daar zijn de ouders verantwoordelijk voor als ze nog bij hun ouders wonen en t/m 17 jaar zijn. En anders zijzelf wel. Maar ik zie de posts ook voorbijkomen.



Laatst bewerkt door train85 op 21-01-2021 13:38
 

22-01-2021 01:34:48
thom
thom

Iemand die treinen spot of fotografeerd, hoeft dat niet per definitie te doen door gebruik van te maken van het OV.

 

22-01-2021 08:52:21
Muizeneus
Muizeneus

Even ter opfrissing van het geheugen: het eerste topic over dit onderwerp is door het beheer gesloten wegens eindeloze discussies over wat al dan niet noodzakelijke reizen zijn en over de zin van het al dan niet naleven van dit advies.

Daarom is mijn dringende advies om nu hierover niet verder te discussiéren ๐Ÿ˜‰

 

22-01-2021 14:01:57
robert5591
robert5591
Quote
john2 (21-01-2021 10:16:30):
Quote
seinhuis (20-01-2021 16:06:17):

Om gelijk antwoord te geven

NS blijft tijdens avondklok doorrijden (met bestaande dienstregeling)


En de andere trein vervoerders en bus vervoerdes?


Beperkte aanpassingen bij oa GVB en HTM: alleen bij relatief frequente ritten wordt mogelijk iets beperkt, bv van kwartier naar half uur. Zou ook lastig in de roosters zijn

 

23-01-2021 15:15:19
seinhuis
seinhuis

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring met het reizen met het OV tijdens de avondklok.

Mocht je (uiteraard met een geldig reden, wil niemand oproepen om een misdrijf te begaan) voor een noodzakelijke reden in de komende dagen in de trein zitten, hoe was je reis?

 

23-02-2021 00:59:55
seinhuis
seinhuis

De concessie Regionaal spoorvervoer Fryslân en Groningen gaat minder treinen rijden. Daarom is het tijd voor een nieuwe lijst. Ingangsdatum 22-2-2021. Mocht er fouten in staan, dan zal ik deze verbeteren.

Consessie Hoofdrailned (NS)

1500 rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer

2000 rijdt niet

2800 rijdt niet

3400 rijdt niet

3900 rijdt niet tussen Amsterdam en Heerlen

703900 rijdt Sittard Heerlen

4400 rijdt niet tussen Den Bosch en Oss

4500 rijdt niet

6200 rijdt niet

6500 rijdt niet

6800 rijdt niet

7300 rijdt extra tussen Rhenen en Breukelen

7400 rijdt niet (7408 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)

7700 rijdt niet

8900 rijdt niet

15600 rijdt niet

21400 rijdt niet

22400 rijdt niet

22200 rijdt niet

23400 rijdt niet

28300 rijdt niet vanwege verplichte sluiing spoorwegmuseum

78329 en 78330 rijden Leeg mat i.v.b roestrijden in de oorspronkelijke pad (SLT, niet op ma)

Consessie HSL (NS)

1000 rijdt niet (1003 rijdt wel ma, di, wo, do, vr)

Concessie Treindienst Ede/Wageningen - Barneveld - Amersfoort (Connexxion)

31300 rijdt normaal, op zondag 1x per uur (rijdt vanaf 28 februari normaal)

31400 rijdt niet (rijdt wel vanaf 28 februari)

Concessie Regionaal spoorvervoer Fryslân en Groningen (Arriva)

station Eemshaven wordt niet bedient.

37300 rijdt niet op ma, di, wo, do, vr, 37313, 37315, 37317, 37319, 37322, 37324, 37326, 37328, 37351, 37353, 37355, 37347, 37360, 37362, 37364 en 37366 rijden wel, rijdt op za 1x per uur

37469, 37473, 37476, 37477, 37480 en 37484 rijden niet

37600 rijdt niet tussen Roodenschool en Eemshaven, 37604 en 37606 rijden niet

37900 rijdt niet

Concessie Vechtdallijnen (Arriva)

13800 rijdt niet

Concessie Limburg (Arriva)

32300 (RS11) rijdt niet

Internationaal

(Op dit moment geld een negatieve reisadvies voor alle landen, en zijn er strenge regels als je over de landsgrens verplaatst)

Thalys 9300 rijdt 1x per dag (9315 en 9340, in het weekend kan een andere trein rijden, of rijdt helemaal niet)

Eurostar 9100 rijdt 1x per dag (9126, 9145)

Nightjet EN 40421 Rijdt niet



Laatst bewerkt door seinhuis op 24-02-2021 18:02
 

23-02-2021 03:40:24
anton_
anton_

Is het juist daar waar je 373100 schreef de 37100 bedoeld wordt?

Zo ja, wordt dan alleen het aantal ritten tussen Sk en Stv verminderd, of vervalt de gehele rit ?



Laatst bewerkt door anton_ op 23-02-2021 03:45
 

23-02-2021 12:45:42
mvanuden
mvanuden

Volgens de lokale krant rijdt Connexxion vanaf zondag 28 februari weer de normale dienstregeling tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (inclusief de tussentreinen tot Barneveld-Zuid).

 

24-02-2021 16:21:58
seinhuis
seinhuis
Quote
anton_ (23-02-2021 03:40:24):

Is het juist daar waar je 373100 schreef de 37100 bedoeld wordt?

Zo ja, wordt dan alleen het aantal ritten tussen Sk en Stv verminderd, of vervalt de gehele rit ?


Ik kom niet uit die omgeving. Misschien dat iemand hier duidelijkheid kan geven?

Arriva werkt volgens een andere nummer systeem dan NS. Dat maakt het een beetje lastig.



Laatst bewerkt door seinhuis op 24-02-2021 16:23
 

24-02-2021 17:05:54
Ysbergsla
Ysbergsla

Arriva gebruikt uiteraard dezelfde soort nummering... die je ergens verkeerd van hebt overgenomen.

 

24-02-2021 17:52:51
michaben
michaben

Het is niet de 37100 maar de 37000 die in de spits minder vaak rijdt.



Laatst bewerkt door michaben op 24-02-2021 17:54
 

25-02-2021 15:01:29
chris24
chris24

Minster Hoekstra eist dat NS nog meer heilige huisjes omver gaat werpen en evt. met minder treinen rijden.

www.nu.nl



Laatst bewerkt door moderator op 25-02-2021 20:11, reden: URL gefixt
 

25-02-2021 15:13:43
MasterE
MasterE

Waar eist hij dat dan?




Mcn Asd
 

25-02-2021 15:24:31
Ysbergsla
Ysbergsla

In het gelinkte artikel.

 

25-02-2021 15:30:35
jacokran
jacokran
Quote
chris24 (25-02-2021 15:01:29):

Minster Hoekstra eist dat NS nog meer heilige huisjes omver gaat werpen en evt. met minder treinen rijden.

https://www.nu.nl/economie/6118536/hoekstra-ns-moet-besluit-nemen-over-aantallen-treinen.html


Dat is wel kort door de bocht... Wat er staat is dat het op termijn niet vol te houden is om dezelfde aantallen treinen te rijden als er geen reizigers in zitten. Het is niet gek om in plaats van elke 10 minuten elk kwartier te gaan rijden.

Ik ben absoluut voorstander van een goed OV netwerk, maar ik hoef niet zo nodig belastinggeld te betalen voor lege treinen en bussen. Voor NS de uitdaging om te zorgen dat de treinen weer gevuld worden. Ik denk zomaar dat er nog wat winst te behalen is als je je niet langer focust op de forens.