Opvallende dingen 14 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
14-01-2022 01:21:18
seinhuis
seinhuis

Tot ongeveer 08.00 geen treinen tussen Maastricht en Aachen (net als gisteren).

31061 is alvast opgeheven tussen Marienberg en Hardenberg.


14-01-2022 06:53:14
henri1972
henri1972

3218 valt uit vanwege (weer) logistieke beperkingen. En (vooralsnog) geen vervangende stop op Klp.

Van mij mag NS vandaag nog stoppen met die 10-minuten trein op Ut-Ah, heeft voor de reizigers op Klp tot nu toe alleen maar ellende gebracht.


14-01-2022 09:51:42
gvttreinen
gvttreinen

Weet niet of het opvallend of gepland is maar voor mij wel opvallend smiley, 7426 met 3 x SNG te weten: 3002 + 2334 + 3026, 9.31 aan te Ut.


14-01-2022 10:03:51
BVisser
BVisser

Asdm 10:03 NS 1750 + 1739 llt richting Mt.



14-01-2022 10:38:37
gvttreinen
gvttreinen

check, 10.37 door Ut ri Gdm - Mt.

NJ 420 10.32 aan te Ut richting Asdm - Asd.


14-01-2022 12:28:37
thom
thom
Quote
henri1972 (14-01-2022 06:53:14):

3218 valt uit vanwege (weer) logistieke beperkingen. En (vooralsnog) geen vervangende stop op Klp.

Van mij mag NS vandaag nog stoppen met die 10-minuten trein op Ut-Ah, heeft voor de reizigers op Klp tot nu toe alleen maar ellende gebracht.


Maar zoals al vaker gezegd, het draait niet alleen om de reizigers van en naar Klp maar ook om vele andere reizigers die wel meer voordeel hebben die 10 minuten trein.


14-01-2022 12:35:15
IshaanOV
IshaanOV

*Uto 12:30*
Strukton 1756 + twee wagens o.a HBW12 ric Amf


14-01-2022 12:37:46
PKP
PKP

Een plaatsje van 19 vierkante km met 3 stations is ook wat overkill.....


14-01-2022 12:52:44
treinfan
treinfan
Quote
thom (14-01-2022 12:28:37):
Quote
henri1972 (14-01-2022 06:53:14):

3218 valt uit vanwege (weer) logistieke beperkingen. En (vooralsnog) geen vervangende stop op Klp.

Van mij mag NS vandaag nog stoppen met die 10-minuten trein op Ut-Ah, heeft voor de reizigers op Klp tot nu toe alleen maar ellende gebracht.


Maar zoals al vaker gezegd, het draait niet alleen om de reizigers van en naar Klp maar ook om vele andere reizigers die wel meer voordeel hebben die 10 minuten trein.


Dat is exact het punt: het lijkt juist alleen om de vele andere reizigers te draaien, waarbij de reizigers van/naar Klp vaak worden vergeten.


14-01-2022 12:55:53
thom
thom

Tsja, dat is toch de hele afweging die genomen moet worden.

Voor 20 man, kun je geen 1000'en anderen teleurstellen.


14-01-2022 12:56:19
henri1972
henri1972
Quote
thom (14-01-2022 12:28:37):
Quote
henri1972 (14-01-2022 06:53:14):

3218 valt uit vanwege (weer) logistieke beperkingen. En (vooralsnog) geen vervangende stop op Klp.

Van mij mag NS vandaag nog stoppen met die 10-minuten trein op Ut-Ah, heeft voor de reizigers op Klp tot nu toe alleen maar ellende gebracht.


Maar zoals al vaker gezegd, het draait niet alleen om de reizigers van en naar Klp maar ook om vele andere reizigers die wel meer voordeel hebben die 10 minuten trein.


Dus die reizigers op Klp zijn minder belangrijk dan anderen ? Het lijkt er bij NS wel op.


14-01-2022 13:05:05
thom
thom

Dat zeg ik niet, maar je kunt in het leven het toch nooit iedereen naar zin maken en soms moet je keuzes maken die voor de 1 voordeliger uitpakken dan voor een ander.


14-01-2022 13:17:41
DDZ7504
DDZ7504
Quote
henri1972 (14-01-2022 12:56:19):
Quote
thom (14-01-2022 12:28:37):
Quote
henri1972 (14-01-2022 06:53:14):

3218 valt uit vanwege (weer) logistieke beperkingen. En (vooralsnog) geen vervangende stop op Klp.

Van mij mag NS vandaag nog stoppen met die 10-minuten trein op Ut-Ah, heeft voor de reizigers op Klp tot nu toe alleen maar ellende gebracht.


Maar zoals al vaker gezegd, het draait niet alleen om de reizigers van en naar Klp maar ook om vele andere reizigers die wel meer voordeel hebben die 10 minuten trein.


Dus die reizigers op Klp zijn minder belangrijk dan anderen ? Het lijkt er bij NS wel op.


Een aantal keren meemaken dat er een half uurtje geen trein op een station als Klp stopt, is GEEN reden om meteen de 10 minuten trein weg te doen. Stop alsjeblieft met overdrijven, henri.




DDZ in dienst, ik blij!

14-01-2022 13:28:53
MaxBB
MaxBB
Quote
thom (14-01-2022 13:05:05):

Dat zeg ik niet, maar je kunt in het leven het toch nooit iedereen naar zin maken en soms moet je keuzes maken die voor de 1 voordeliger uitpakken dan voor een ander.


Dat is waarom ik zou proberen om de 3100 of de 3000 extra op Veenendaal-De Klomp te laten stoppen. Maar ja, misschien is dat gewoon niet in te passen.


14-01-2022 13:37:36
Rolffiej19
Rolffiej19

Ik zou het hele station slopen ben je meteen overal vanafcheeky


14-01-2022 13:53:47
Muizeneus
Muizeneus
Quote
PKP (14-01-2022 12:37:46):

Een plaatsje van 19 vierkante km met 3 stations is ook wat overkill.....


Maar Klp is dan net degene die je het slechtste kunt missen, aangezien die als enige ook een verbinding met Ah biedt

Klp heeft trouwens meer instappers dan Vndc en Vndw samen, dus áls je al iets op wilt heffen, dan eerder 1 van die andere ....


14-01-2022 14:52:37
gvttreinen
gvttreinen
Quote
IshaanOV (14-01-2022 12:35:15):

*Uto 12:30*
Strukton 1756 + twee wagens o.a HBW12 ric Amf


Was de 1740!


14-01-2022 15:50:15
treinfan
treinfan

Een onbekende NS flirt reed om 15:43 over de Hgwbr ri Gd, komend vanuit Ypb.

Edit: treinstel 2207 om 15:56 door Mdo ri Rtn, dus dat zal wel dezelfde zijn geweest.



Laatst bewerkt door treinfan op 14-01-2022 15:58

14-01-2022 18:15:04
noof
noof

3231 viel ook uit wegens logistieke beperkingen, maar de daarop volgende 3133 stopte keurig extra op Klp. Het kan wel, er moet alleen een oplettende Regisseur Reisinformatie (vh. Klantmonitor) of DVL zitten, al dient NSR altijd nog het akkoord te geven voor een extra stop.


14-01-2022 18:25:42
IshaanOV
IshaanOV
Quote
gvttreinen (14-01-2022 14:52:37):
Quote
IshaanOV (14-01-2022 12:35:15):

*Uto 12:30*
Strukton 1756 + twee wagens o.a HBW12 ric Amf


Was de 1740!


Excuus, kopieerde het deels van een melding in Utrecht, ik zelf kon de trein nog net zien. Vanuit het raam van mijn school cheeky


14-01-2022 18:39:56
henri1972
henri1972
Quote
noof (14-01-2022 18:15:04):

3231 viel ook uit wegens logistieke beperkingen, maar de daarop volgende 3133 stopte keurig extra op Klp. Het kan wel, er moet alleen een oplettende Regisseur Reisinformatie (vh. Klantmonitor) of DVL zitten, al dient NSR altijd nog het akkoord te geven voor een extra stop.


Het kan soms dus wel. Maar ik vraag me dus af waarom het niet standaard geregeld is, 3200 uitgevallen, 3100 stopt extra. Zou toch niet moeilijk moeten zijn.


14-01-2022 18:45:28
henri1972
henri1972
Quote
DDZ7504 (14-01-2022 13:17:41):
Quote
henri1972 (14-01-2022 12:56:19):
Quote
thom (14-01-2022 12:28:37):
Quote
henri1972 (14-01-2022 06:53:14):

3218 valt uit vanwege (weer) logistieke beperkingen. En (vooralsnog) geen vervangende stop op Klp.

Van mij mag NS vandaag nog stoppen met die 10-minuten trein op Ut-Ah, heeft voor de reizigers op Klp tot nu toe alleen maar ellende gebracht.


Maar zoals al vaker gezegd, het draait niet alleen om de reizigers van en naar Klp maar ook om vele andere reizigers die wel meer voordeel hebben die 10 minuten trein.


Dus die reizigers op Klp zijn minder belangrijk dan anderen ? Het lijkt er bij NS wel op.


Een aantal keren meemaken dat er een half uurtje geen trein op een station als Klp stopt, is GEEN reden om meteen de 10 minuten trein weg te doen. Stop alsjeblieft met overdrijven, henri.


Ik overdrijf niet, ik geef alleen de realiteit weer. Sinds NS afgelopen september is begonnen met het proefbedrijf van de 10 minutentrein zijn er steeds problemen als een 3200 om wat voor reden ook uitvalt. Toen die 10 minutentrein er niet was stopte de hele dag door de 3000 op Klp en waren er weinig tot geen problemen. Bij een verstoring viel (meestal) de 3100 uit en de 3000 stopte dan (meestal) extra op Db.


14-01-2022 19:14:46
DDZ7504
DDZ7504

Zeggen dat de 10 minutentrein dan maar moet verdwijnen is wel degelijk overdrijven.




DDZ in dienst, ik blij!

14-01-2022 19:15:09
geert
geert

Dat is ook wel logisch. De 3200 neemt verstoringen en vertragingen mee vanuit de omgeving Rtd, Gv en Shl richting Ut en verder naar Ah. Onderweg is er eigenlijk geen mogelijkheid om bij te sturen en te keren. Kortom, een behoorlijke kwetsbaarheid die zich in dit soort zaken uit


14-01-2022 19:19:18
treinfan
treinfan

Die mogelijkheden om te keren zijn er wel (Gv, Ledn, Shl/Hfdo, Asdz/Dmnz, Ut/Mas, Ut/Utoz, Db bij korte treinen) ze blijken alleen niet in de standaardafhandelingen bij verstoringen te staan.



Laatst bewerkt door treinfan op 14-01-2022 19:21

14-01-2022 20:18:04
DingeZ
DingeZ
Quote
henri1972 (14-01-2022 18:45:28):
Quote
DDZ7504 (14-01-2022 13:17:41):
Quote
henri1972 (14-01-2022 12:56:19):
Quote
thom (14-01-2022 12:28:37):
Quote
henri1972 (14-01-2022 06:53:14):

3218 valt uit vanwege (weer) logistieke beperkingen. En (vooralsnog) geen vervangende stop op Klp.

Van mij mag NS vandaag nog stoppen met die 10-minuten trein op Ut-Ah, heeft voor de reizigers op Klp tot nu toe alleen maar ellende gebracht.


Maar zoals al vaker gezegd, het draait niet alleen om de reizigers van en naar Klp maar ook om vele andere reizigers die wel meer voordeel hebben die 10 minuten trein.


Dus die reizigers op Klp zijn minder belangrijk dan anderen ? Het lijkt er bij NS wel op.


Een aantal keren meemaken dat er een half uurtje geen trein op een station als Klp stopt, is GEEN reden om meteen de 10 minuten trein weg te doen. Stop alsjeblieft met overdrijven, henri.


Ik overdrijf niet, ik geef alleen de realiteit weer. Sinds NS afgelopen september is begonnen met het proefbedrijf van de 10 minutentrein zijn er steeds problemen als een 3200 om wat voor reden ook uitvalt. Toen die 10 minutentrein er niet was stopte de hele dag door de 3000 op Klp en waren er weinig tot geen problemen. Bij een verstoring viel (meestal) de 3100 uit en de 3000 stopte dan (meestal) extra op Db.


In voorgaande jaren stopte de 3100 standaard in Db en werd als eerste opgeheven. Dan moest de 3000 die stop overnemen, maar dat ging ook niet altijd goed. Sterke nog, toen bij de eerste lockdown de dienstregeling zwaar werd uitgekleed met de 3000 als een van de weinig rijdende IC's heeft het een paar dagen geduurd voordat die ook stopte in Db.


15-01-2022 10:10:54
PKP
PKP

Maar Henri stapt nu eenmaal niet in Driebergen-Zeist in, dus wat daar fout gaat is niet zo heel belangrijk.

Dat vele andere reizigers nu door de extra stop te Veenendaal De Klomp hun aansluiting slechter zien worden, is ook niet belangrijk.

De Klomp ligt dienstregeling technisch "wat moeilijk", misschien opheffen en voor die paar reizigers een busje laten rijden naar Centrum of West.


15-01-2022 10:24:15
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat wordt een lange reis van Veenendaal C naar Ede/Arnhem/Nijmegen.. Dat busje zal inderdaad voor slechts enkele reizigers zijn.


15-01-2022 10:58:55
sjoerd
sjoerd

Een doorgaande stopdienst tussen Utrecht en Arnhem in een 10-minutenpatroon van de intercity's past niet; dan heb je meer inhaalstations nodig. Nu kan dat alleen in Driebergen; Wolfheze levert straks zijn derde spoor in en ook Ede-Wageningen wordt straks te krap om er in te halen. Het probleem zit hem dus ook in de infra dat het hier nooit lekker gaat passen. En dat wordt alleen maar steeds moeilijker. En door de ligging is De Klomp altijd een stiefkind wegens het ontbreken van een sprinterstop.

Ooit was die doorgaande sprinter er wel, en het oorspronkelijke plan was toch ook om die weer in te voeren? Een ander luxueus idee zou zijn om de stopper uit Amersfoort door Ede-Wageningen door te trekken naar Arnhem, en dan de stopper uit Arnhem door te trekken naar Utrecht. Is ook allemaal al eens voorgesteld... Het blijft lastig.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-01-2022 12:32:41
treinfan
treinfan

Zeker dat er dan nog meer inhaalstations nodig zijn? Utvr, Db, Wf en straks ook Ed zijn geschikt voor inhalingen door een intercity.


15-01-2022 12:34:28
pascalgerr
pascalgerr
Quote
treinfan (15-01-2022 12:32:41):

Zeker dat er dan nog meer inhaalstations nodig zijn? Utvr, Db, Wf en straks ook Ed zijn geschikt voor inhalingen door een intercity.


Wf word later tweesporig


15-01-2022 13:20:17
john2
john2

Een optie om Utrecht Arnhem 4 sporig te maken?

Dan heb je het probleem niet om op enkele plekken inhaal stations te hebben.



Laatst bewerkt door john2 op 15-01-2022 16:50, reden: Typfout hersteld

15-01-2022 13:20:23
sjoerd
sjoerd
Quote
treinfan (15-01-2022 12:32:41):

Zeker dat er dan nog meer inhaalstations nodig zijn? Utvr, Db, Wf en straks ook Ed zijn geschikt voor inhalingen door een intercity.


De nieuwe situatie in Ede-Wageningen is straks niet geschikt voor inhalen van een doorgaande sprinter in beide richtingen tegelijk. En in Wolfheze verdwijnt het middenspoor.

Die viersporigheid is ooit wel de bedoeling geweest, maar daar hoor ik niets meer van. En door diverse krappe ingrepen bij onderdoorgangen en viaducten wordt dat in feite steeds duurder.



Laatst bewerkt door sjoerd op 15-01-2022 13:22

15-01-2022 15:00:55
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Er waren twee projecten die een beetje duurder uitvielen.

Met het A12 tracé was men al best ver, toen men de stekker eruit trok.

Hoor toch al wat geruchten in de marge.


15-01-2022 17:10:45
henri1972
henri1972
Quote
PKP (15-01-2022 10:10:54):

Maar Henri stapt nu eenmaal niet in Driebergen-Zeist in, dus wat daar fout gaat is niet zo heel belangrijk.

Dat vele andere reizigers nu door de extra stop te Veenendaal De Klomp hun aansluiting slechter zien worden, is ook niet belangrijk.

De Klomp ligt dienstregeling technisch "wat moeilijk", misschien opheffen en voor die paar reizigers een busje laten rijden naar Centrum of West.


Wat er in Db of welk willekeurig station fout gaat is net zo belangrijk als wat er op Klp fout gaat maar ik woon nu eenmaal in Vnd dus dat valt mij meer op dan wat er elders gebeurd.

Dat doorgaande reizigers gedupeerd worden door een extra stop op Klp is ook onzin, de 3200 stopt op dezelfde stations, Ed en Klp, als de 3000 voorheen, de 3000 heeft Db ipv Klp naast Ed en de 3100 stopt zelfs alleen in Ed. Per saldo zijn er dus 2 IC's per uur extra voor de doorgaande reiziger die nog sneller zijn ook.

Dat Klp wat moeilijk ligt is natuurlijk een vreemde opmerking. Klp bestaat al sinds 1845 en dan zou t nu ineens moeilijk liggen? Dat NS moeite heeft een fatsoenlijke drg te maken is een ander verhaal. Maar met opheffen dupeer je ongeveer 4400 treizigers (voor corona) per werkdag dus lijkt mij geen optie. Vndc en Vndw zijn alleen een alternatief voor mensen die in Veenendaal zelf wonen en ri Utrecht reizen, voor Ah zou het een grote omweg worden. En de reizigers uit Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel worden bij opheffing helemaal de dupe want die zullen naar Amf moeten voor een trein.

Trouwens, met 4400 reizigers is Klp matig bediend met 2 treinen per uur, de meeste stations met dit aantal hebben 4 treinen per uur, dat deze 2 IC's zijn is dan miss een compensatie voor de magere bediening ;)


15-01-2022 18:31:56
stijngeluk
stijngeluk

allereerst @admin, kan deze discussie, die ook al in ETMET stond, wellicht worden afgesplitst?

Ja, doorgaande reizigers worden gedupeerd daardoor, want door een stop op Klp loop je +3 op waardoor je je aansluitingen op Ut wellicht mist. Klp is gewoon het kleinste station qua reizigers op de ic lijn Ah -> Ut met de helft van Db, 1/4 van Ed en Ut en Ah nemen we uiteraard niet mee.

Ja Klp ligt lastig, een beetje hetzelfde als Ost, Wh, en voor komst van de sprinter alle stations tussen Rsd en Vs, Amr -> Hdr, en zo zijn er nog wel een paar te verzinnen wellicht. Geen infrastuctuur voor een sprinter, dus dat wordt hem niet. Vanuit Veenendaal -> Ah, 9292 zegt daarvoor heel netjes: pak de bus naar Ed en vanaf daar de trein. uit de concepten was te lezen dat de NS het liefst gewoon een Sprinter Ut -> Ed, en dit was ook in de concepten te zien dat elke 20 minuten een sprinter naar Rhn zou gaan en elke 20 min eentje naar Ed, alleen dat betekende 4 sporig tot Har, en daarvoor was helaas geen geld.

Klp is zoizo 4 treinen per uur, alleen 2 per richting ;). Argument is voor veel stations te maken zoals:(met data uit 2019):

Hoogeveen met 4624 reizigers (en is sprinterstation), Leiden Lammenschans met 4836 reizigers, Beverwijk met 5411 reizigers (en is sprinterstation), Schagen met 5488 reizigers, Harderwijk met 6247 reizigers (en is sprinterstation). mogen deze dan ook meer treinen, en ic status, en wellicht nog internationaal erbij?


15-01-2022 20:46:42
sjoerd
sjoerd

@Henri: dat De Klomp wat moeilijk ligt, is niet bedoeld als: hoe ze daar nu een station kunnen leggen. Inderdaad is het er fysiek al even. Maar als je aan de ene kant de Sprinters afbuigt naar Veenendaal/Rhenen en aan de andere kant de Sprinterdient van Arnhem in Ede-Wageningen laat eindigen, ja dan ligt De Klomp er toch wat moeilijk tussenin.

Helaas is een alternatief dus afgeblazen. En dat is jammer.

Overigens is het wel zo, dat als er alleen Sprinters in De Klomp zouden stoppen, dat ongeveer elke reis dan langer gaat duren door overstapjes.

De frequente sprinterdiensten moeten we toch echt wel in het westen zoeken. 10-minuten Sprinters in het westen of zelfs straks op de Westtak nog frequenter, zijn wel luxe, maar deels ook bedoeld om het onnodig te maken dat er gezeur komt over het ombouwen tot metrosporen.