Opvallende dingen 13 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
13-01-2022 04:18:22
seinhuis
seinhuis

13423 naar Venezia-Mestre en enkele ritten van 20300 tussen Heerlen en Aachen zijn opgeheven vanwege problemen op het spoor in Duitsland.


13-01-2022 08:03:17
mvd
mvd

De problemen tussen Heerlen en Herzogenrath (serie 20300) zijn de laatste tijd vaker. Dit zou komen door de weersomstandigheden/rijp. Ik weet niet of het aan het traject of aan de treinstellen ligt. De ritten tussen Mt en Hrl worden aan het begin van de dienst gereden met tweetjes en later op de ochtend worden deze weer gewisseld met drietjes (die ook naar Duitsland door kunnen).



Laatst bewerkt door mvd op 13-01-2022 08:04

13-01-2022 08:50:21
Marco
Marco

Trein 527 rijdt met DDZ 7608 en is ruim van tevoren vanaf Zwolle opgeheven "door de inzet van ander materieel". Hij lijkt daar vervangen te worden door trein 300527 met ICM.

Ik ben ergens wel benieuwd waarom het DDZje niet meer tot Groningen gaat.



Laatst bewerkt door Marco op 13-01-2022 09:07

13-01-2022 09:36:51 1
sander14
sander14

Die DDZ reed ter vervanging van een ICM-10 en wordt na Zl ingezet als 3637 naar Roosendaal, want de 3622, die in Zl op de 3637 keert, was opgeheven over de gehele rit.



13-01-2022 10:00:37
bacr
bacr
Quote
seinhuis (13-01-2022 04:18:22):

13423 naar Venezia-Mestre en enkele ritten van 20300 tussen Heerlen en Aachen zijn opgeheven vanwege problemen op het spoor in Duitsland.


Wat ik niet goed begrijp is, hoe je een trein vol vakantiegangers, waarvan het materieel gewoon beschikbaar is en de reizigers allemaal staan te trappelen om op pad te gaan, zomaar kunt opheffen. Desnoods met veel vertragingen en omleidingen, maar zo'n trein werd er 'vroeger' gewoon tussendoor gefrommeld, want het betrof immers een trein waarvoor geen alternatief voorhanden was.
Of is het pad van de trein opgeheven en wordt er nu in een ander pad gereden?


13-01-2022 10:07:45
henri1972
henri1972

3233 opgeheven door logistieke beperkingen. Wat dit dan zijn geen idee maar het valt me de laatste tijd op dat een trein uit de serie 3200 vaak om deze reden wordt opgeheven.



Laatst bewerkt door henri1972 op 13-01-2022 10:08

13-01-2022 10:22:51
Apda
Apda

IC Berlijn 141 is vanmorgen niet uit Asd vertrokken. Daarom keerde IC 242 in Bh op IC 141. Daardoor rijdt IC 242 niet in Nederland. NS noemt dit 'spoorproblemen in het buitenland', maar dit lijkt meer op defect materieel of ontbrekend personeel in Asd.


13-01-2022 10:34:41
TimH8
TimH8
Quote
Apda (13-01-2022 10:22:51):

IC Berlijn 141 is vanmorgen niet uit Asd vertrokken. Daarom keerde IC 242 in Bh op IC 141. Daardoor rijdt IC 242 niet in Nederland. NS noemt dit 'spoorproblemen in het buitenland', maar dit lijkt meer op defect materieel of ontbrekend personeel in Asd.


Misschien dat het niet vertrekken van de 141 iets te maken heeft gehad met de aanrijding van vanochtend tussen Rsn en Wdn? Tenminste, dat wordt als reden gegeven in de vertrekstaat voor Amsterdam Centraal op Treinposities.



Laatst bewerkt door TimH8 op 13-01-2022 10:36, reden: Link bijgewerkt

13-01-2022 10:40:41
thom
thom
Quote
bacr (13-01-2022 10:00:37):
Quote
seinhuis (13-01-2022 04:18:22):

13423 naar Venezia-Mestre en enkele ritten van 20300 tussen Heerlen en Aachen zijn opgeheven vanwege problemen op het spoor in Duitsland.


Wat ik niet goed begrijp is, hoe je een trein vol vakantiegangers, waarvan het materieel gewoon beschikbaar is en de reizigers allemaal staan te trappelen om op pad te gaan, zomaar kunt opheffen. Desnoods met veel vertragingen en omleidingen, maar zo'n trein werd er 'vroeger' gewoon tussendoor gefrommeld, want het betrof immers een trein waarvoor geen alternatief voorhanden was.
Of is het pad van de trein opgeheven en wordt er nu in een ander pad gereden?


Leuk oordeel, maar trein is niet 'zomaar opgeven' maar was dat al veel langer, waar Seinhuis vandaan haalt dat dat komt door problemen in Duitsland is mij een raadsel maar dat is dus helemaal niet het geval...

Het is wel leuk om in de digitale systemen allerlei info en gebeurtenissen terug te vinden, maar dat geeft niet altijd het complete verhaal naturlijk.



Laatst bewerkt door thom op 13-01-2022 10:42

13-01-2022 10:41:29
Muizeneus
Muizeneus

Wel bijzonder dat Rsn - Wdn volgens NS in het buitenland ligt.... Dat de NS als beleid heeft om de schuld altijd bij anderen neer te leggen is inmiddels genoegzaam bekend maar je kunt het ook overdrijven cheeky


13-01-2022 11:25:09
Apda
Apda
Quote
TimH8 (13-01-2022 10:34:41):
Quote
Apda (13-01-2022 10:22:51):

IC Berlijn 141 is vanmorgen niet uit Asd vertrokken. Daarom keerde IC 242 in Bh op IC 141. Daardoor rijdt IC 242 niet in Nederland. NS noemt dit 'spoorproblemen in het buitenland', maar dit lijkt meer op defect materieel of ontbrekend personeel in Asd.


Misschien dat het niet vertrekken van de 141 iets te maken heeft gehad met de aanrijding van vanochtend tussen Rsn en Wdn? Tenminste, dat wordt als reden gegeven in de vertrekstaat voor Amsterdam Centraal op Treinposities.


Dat zal inderdaad de oorzaak zijn. Bedankt voor de aanvulling.
De werkelijke reden van het niet rijden van IC 242 was dus niet 'spoorproblemen in het buitenland', maar een 'eerdere verstoring' (in Nederland).


13-01-2022 12:45:34
PKP
PKP
Quote
henri1972 (13-01-2022 10:07:45):

3233 opgeheven door logistieke beperkingen. Wat dit dan zijn geen idee maar het valt me de laatste tijd op dat een trein uit de serie 3200 vaak om deze reden wordt opgeheven.


Met elke dag tot zón 25000 coronazieken erbij, in combinatie met de huidige opzet personeelsdiensten zal er wel vaker wat gaan uitvallen de komende periode.

Treinen welke dan logistiek makkelijk zijn te skippen, komen dan als eerste in beeld helaas.



Laatst bewerkt door PKP op 13-01-2022 12:46

13-01-2022 12:46:26
bacr
bacr
Quote
thom (13-01-2022 10:40:41):
Quote
bacr (13-01-2022 10:00:37):
Quote
seinhuis (13-01-2022 04:18:22):

13423 naar Venezia-Mestre en enkele ritten van 20300 tussen Heerlen en Aachen zijn opgeheven vanwege problemen op het spoor in Duitsland.


Wat ik niet goed begrijp is, hoe je een trein vol vakantiegangers, waarvan het materieel gewoon beschikbaar is en de reizigers allemaal staan te trappelen om op pad te gaan, zomaar kunt opheffen. Desnoods met veel vertragingen en omleidingen, maar zo'n trein werd er 'vroeger' gewoon tussendoor gefrommeld, want het betrof immers een trein waarvoor geen alternatief voorhanden was.
Of is het pad van de trein opgeheven en wordt er nu in een ander pad gereden?


Leuk oordeel, maar trein is niet 'zomaar opgeven' maar was dat al veel langer, waar Seinhuis vandaan haalt dat dat komt door problemen in Duitsland is mij een raadsel maar dat is dus helemaal niet het geval...

Het is wel leuk om in de digitale systemen allerlei info en gebeurtenissen terug te vinden, maar dat geeft niet altijd het complete verhaal naturlijk.


OK, @thom, dat maakt meer duidelijk,, dank!


13-01-2022 13:07:37
sjoerd
sjoerd
Quote
PKP (13-01-2022 12:45:34):
Quote
henri1972 (13-01-2022 10:07:45):

3233 opgeheven door logistieke beperkingen. Wat dit dan zijn geen idee maar het valt me de laatste tijd op dat een trein uit de serie 3200 vaak om deze reden wordt opgeheven.


Met elke dag tot zón 25000 coronazieken erbij, in combinatie met de huidige opzet personeelsdiensten zal er wel vaker wat gaan uitvallen de komende periode.

Treinen welke dan logistiek makkelijk zijn te skippen, komen dan als eerste in beeld helaas.


Gelukkig weten Henri en ik nu wat er met logistiek ook al weer wordt bedoeld, maar nog steeds niet gezegd wordt. frown


13-01-2022 13:45:30
henri1972
henri1972

Als er dan zoveel zieken zijn, en volgens de NS veel minder reizigers, schrap dan die hele 3200 en laat de 3100 op Klp stoppen? Is 1 duidelijk voor de reiziger en 2 je speelt er wat personeel mee vrij.


13-01-2022 14:03:11
PKP
PKP

Volgens mij kan je mbt de klantbeleving beter één of enkele treinen per dag opheffen, dan een hele treinserie.

Qua personeelsplanning speel je met het opheffen van één treinserie relatief weinig personeel vrij, het leverd zelfs vaak juist problemen en veel werk op omdat de diensten en materieelomlopen verstoord worden.


13-01-2022 14:06:34
Muizeneus
Muizeneus

Spreek je nu jezelf tegen of ligt het aan mij?

Eerst zeg je dat er personeelstekort is en daarom de treinen worden opgeheven die logistiek het gemakkelijkste te skippen zijn.

Vervolgens stel je dat dat skippen amper winst oplevert qua personeel en juist veel andere problemen met zich mee brengt ...


13-01-2022 15:22:18
sjoerd
sjoerd
Quote
PKP (13-01-2022 14:03:11):

Volgens mij kan je mbt de klantbeleving beter één of enkele treinen per dag opheffen, dan een hele treinserie.

Qua personeelsplanning speel je met het opheffen van één treinserie relatief weinig personeel vrij, het leverd zelfs vaak juist problemen en veel werk op omdat de diensten en materieelomlopen verstoord worden.


1 trein opheffen betekent dat er aan de keerpunten geen materieel is, dus dan is die volgende trein er ook niet, en op het volgende keerpunt ook niet, dus dan hef je al gauw een serie op.

Doordat NS dat in de smiezen heeft, heffen ze bij voorkeur een serie op. Is voor de verkeersleiding, de bijsturing en de materieel- en personeelsplanning ook handiger. Logistiek logisch, lijkt me.wink


13-01-2022 16:04:31
Z2N
Z2N

RE 19 20024 is in Zevenaar via spoor 4 geleid, en kon daardoor niet in Zevenaar stoppen.


13-01-2022 16:33:31
erwin_6610
erwin_6610

Tussen Wd en Gd geen treinen door een aanrijding , werd rond 16.25 te Ut omgeroepen


13-01-2022 17:19:10
erwin_6610
erwin_6610

Trein (300)556 rijdt met DDZ 7609 vanaf Ut. Dit is het oorspronkelijke materieel van de 1759 die met +25 aankwam te Ut



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 13-01-2022 17:40

13-01-2022 18:01:04
PKP
PKP
Quote
Muizeneus (13-01-2022 14:06:34):

Spreek je nu jezelf tegen of ligt het aan mij?

Eerst zeg je dat er personeelstekort is en daarom de treinen worden opgeheven die logistiek het gemakkelijkste te skippen zijn.

Vervolgens stel je dat dat skippen amper winst oplevert qua personeel en juist veel andere problemen met zich mee brengt ...


Goed lezen, dan snap je hem wel.....


13-01-2022 18:28:30
sjoerd
sjoerd

Misschien moet je het toch nog eens uitleggen. Want ik legde eigenlijk het tegendeel uit. Misschien ook nog eens lezen?wink


13-01-2022 22:05:16
PKP
PKP

Ik wil het best uitleggen.

Omdat er zonder twijfel vele zieken zijn onder het rijdende personeel, vaak ook nog last minute is het skippen van treinen in sommige treinseries makkelijk dan in andere treinseries. Het logistieke plaatje is dus eenvoudiger en meer beheersbaar. Maar allemaal beperkt en het zijn korte termijn oplossingen

Maar in het totale plaatje levert het skippen van enkele of meerdere treinen of een hele treinserie geen soelaas. De personeelsdiensten raken verknipt, waarbij de winst vooral is dat er meer personeel een uurtje of wat meer in de kantine zit. Daar heeft de bijsturing weinig tot niets aan.

Skippen van vele treinseries levert ruim meer op, zeker als je de werkzaamheden in de diensten dan allemaal via Solver opnieuw kan inplannen. Dan hou je met een beetje geluk een aantal lege diensten over.


13-01-2022 22:41:46
Karel1969
Karel1969

In het topic van 11-1 werd al opgemerkt dat het zo druk was bij de RNO en dat lijkt na vandaag niet anders: 7019, 3136 en ik meen 1157 alledrie betrokken bij een aanrijding.


13-01-2022 22:49:22
thom
thom
Quote
PKP (13-01-2022 22:05:16):

Ik wil het best uitleggen.

Omdat er zonder twijfel vele zieken zijn onder het rijdende personeel, vaak ook nog last minute is het skippen van treinen in sommige treinseries makkelijk dan in andere treinseries. Het logistieke plaatje is dus eenvoudiger en meer beheersbaar. Maar allemaal beperkt en het zijn korte termijn oplossingen

Maar in het totale plaatje levert het skippen van enkele of meerdere treinen of een hele treinserie geen soelaas. De personeelsdiensten raken verknipt, waarbij de winst vooral is dat er meer personeel een uurtje of wat meer in de kantine zit. Daar heeft de bijsturing weinig tot niets aan.

Skippen van vele treinseries levert ruim meer op, zeker als je de werkzaamheden in de diensten dan allemaal via Solver opnieuw kan inplannen. Dan hou je met een beetje geluk een aantal lege diensten over.


Sowieso, bij het opheffen van 1 of 2 treinen is het voor de bijsturing niet zo'n grote klus om wat te regelen voor het materieel en personeel, als je bij voorbaad hele series gaat opheffen is dat veel meer werk ook.


13-01-2022 23:15:45
sjoerd
sjoerd

Ik zit niet achter het regelscherm, dus ik spreek niet uit ervaring.

In de regel is het beter om te stroomlijnen dan om hier en daar wat te skippen. Neem alleen maar het gedoe over het stoppen in Veenendaal De Klomp. Of neem aansluitingen. Of neem de materieelinzet. Of de betrouwbaarheid voor de reiziger.

Om in roostermakerstermen te spreken: een hele klas naar huis sturen werkt voor de organisatie beter dan uit elke klas een paar leerlingen. En zo kan ik er nog wel een paar noemen. Maar ik laat me graag overtuigen van andere gezichtspunten.



Laatst bewerkt door sjoerd op 13-01-2022 23:16

14-01-2022 01:40:15
thom
thom

Beetje een kromme vergelijking, bij een uitgevallen les is er gewoon een lokaal over en leeg, hoeft niemand wat aan te doen en gaan alle leerlingen op huis aan.

Een trein die uitvalt, zorgt er bijvoorbeeld voor dat er in een dienst van een conducteur ineens een gat valt en hij of zij de dienst moet vervolgen op een trein die vertrekt van een lokatie waar hij dan niet aanwezig is omdat die ene trein niet gereden heeft. Als dat over een paar treinen gaat is daar wel wat aan te regelen of word er een reserve conducteur gebruikt om die dienst daarna verder over te nemen.

Als je een complete treinserie structureel eruit kiept levert dat veel meer regelwerk op, en kun je ook geen gebruik maken van reservepersoneel want dat komt nog steeds niet uit blik.

Voor materieel geldt natuurlijk zo'n zelfde iets.

Verder heeft bij het schrappen van treinseries of bij werkzaamheden de planningsafdeling daar wel even tijd voor nodig om dat soort puzzels op te lossen, je kunt van een bijsturingsorganisatie niet ineens verwachten dat zij dat binnen een dag kunnen bedenken en ook nogeens het normale bijsturingswerk doen wat ze al doen.



Laatst bewerkt door thom op 14-01-2022 01:42

14-01-2022 06:53:30
maarten83
maarten83

Het wordt dus hoog tijd om wat aan die ingewikkelde personeelsdiensten te doen. Gewoon per treinserie en dan op een andere dag een andere serie voor de afwisseling maar geen gewisseld over series gedurende de dag.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-01-2022 06:57:58
henri1972
henri1972

Ik denk dat dat wat zwart-wit gesteld is maar eenvoudiger zou t best kunnen. Ik kan me namelijk voorstellen dat het niet leuk is om de hele dag te moeten pendelen in de 5500 bijvoorbeeld, maar in combinatie met bv 4900, 5600, 7300 zou je best afwisselende diensten kunnen maken en dan wissel je alleen personeel uit op Ut.


14-01-2022 07:27:08
279
279

aha, daar is het beroemde "rondje om de kerk" weer.

maar dat bewaren we maar voor een ander topic.... :-)


14-01-2022 09:21:16
Oldskool
Oldskool
Quote
maarten83 (14-01-2022 06:53:30):

Het wordt dus hoog tijd om wat aan die ingewikkelde personeelsdiensten te doen. Gewoon per treinserie en dan op een andere dag een andere serie voor de afwisseling maar geen gewisseld over series gedurende de dag.


De diensten zijn helemaal niet zo ingewikkeld.


14-01-2022 09:39:22
PKP
PKP

De personeelsdiensten zijn niet alleen onbegrijpelijk ingewikkeld en tot op de laatste minuut volgebouwd, waardoor dat samen met de regelgeving en de weinige flexibiliteit het nog een wonder is dat er überhaupt nog treinen bij en na onregelmatigheden rijden.


14-01-2022 09:55:27
Oldskool
Oldskool

Overdrijven is ook een vak


14-01-2022 12:44:57
PKP
PKP

Maar wel vaak de oorzaak van wat zo mooi logistieke problemen heet......


14-01-2022 13:02:50
Oldskool
Oldskool

Dat is jouw beleving, welke naar mijn beleving nergens op gebaseerd is. En ook niet klopt, zo heeft gisteren bij diverse incidenten (aanrijdingen) heeft uitgewezen.



Laatst bewerkt door Oldskool op 14-01-2022 13:03