Opvallende dingen 12 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2022
12-01-2022 14:01:46 1
bacr
bacr

Er is weer eens een storing bij Prorail, deze keer op de post Groningen. Weer lijkt de klanthaat te regeren: treinen worden onderweg langs een halte of op een station stilgezet, maar het uitvallende gebied is zo groot dat er geen vervangend vervoer te regelen is. Benieuwd of deze actie weer een is in de categorie 'we hebben ook nog lichtseinen maar die vertrouwen we voor geen meter zonder onze aanvullende systemen die niet vitaal zijn voor het vervoersproces'.

Laatst bewerkt door moderator op 13-01-2022 18:15

12-01-2022 14:12:36
train85
train85

Treinverkeer wordt sinds 14.00 uur weer opgestart.

12-01-2022 14:16:20
Oldskool
Oldskool
bacr (12-01-2022 14:01:46):

Er is weer eens een storing bij Prorail, deze keer op de post Groningen. Weer lijkt de klanthaat te regeren: treinen worden onderweg langs een halte of op een station stilgezet, maar het uitvallende gebied is zo groot dat er geen vervangend vervoer te regelen is. Benieuwd of deze actie weer een is in de categorie 'we hebben ook nog lichtseinen maar die vertrouwen we voor geen meter zonder onze aanvullende systemen die niet vitaal zijn voor het vervoersproces'.

Uhm, u roept te hard dat er klanthaat is. Er zijn, door NS, wel degelijk bussen ingezet.

12-01-2022 14:41:54
j.jager
j.jager

NS heeft dan ook maar 2 delen waar ze bussen voor nodig zijn. Arriva zou dan voor alle trajecten dat moeten doen.

12-01-2022 15:09:51
sjoerd
sjoerd

Dat werpt een vreemd licht op de plannen om de Procesleidingposten verder te concentreren tot er straks nog maar 5 zijn. Dan ligt straks het hele land plat...

Tja, vroeger lag er ook wel eens een postje in storing... en dan kon je meestal nog doorrijden ook. Intussen hebben we meer verstand van ruimtevaart.wink

12-01-2022 15:19:32
Oldskool
Oldskool
j.jager (12-01-2022 14:41:54):

NS heeft dan ook maar 2 delen waar ze bussen voor nodig zijn. Arriva zou dan voor alle trajecten dat moeten doen.

Ja, en? Wat Arriva gedaan heeft, daar heb ik geen zicht op. Heb wel informatie van wat NS gedaan heeft.

12-01-2022 15:23:06
mat64Hidde
mat64Hidde

Tja, de blokposten elke kilometer moet gewoon weer terug komen!cheeky

Volgens digitale bronnen is de storing weer rond 14:30 opgelost. Ik ben wel benieuwd wat er precies aan de hand was.

12-01-2022 17:15:23
mich
mich
Oldskool (12-01-2022 15:19:32):
j.jager (12-01-2022 14:41:54):

Ja, en? Wat Arriva gedaan heeft, daar heb ik geen zicht op. Heb wel informatie van wat NS gedaan heeft.

Al zou je willen, je kunt niet even bussen bestellen voort alle noordelijke nevenlijnen. Die zijn er niet. Hier moet wat op verzonnen worden eigenlijk.

12-01-2022 17:42:07
thom
thom

Tsja, lichtseinen werken niet autonoom en moeten gewoon van afstand bediend wordendoor de verkeersleiding, als dat niet mogelijk is dan houdt het wel op he...

Misschien moet je je even verdiepen wat er aan de hand is voor je hier een opmerking maakt dat men maar gewoon ergens op moet vertrouwen.

12-01-2022 17:49:59
slifor2
slifor2

Vandaag reed de Stadler EURO9000 2019-301 zelfstandig Kfh - Brvalo - Zvo - Ah - Zvo -Ozbm -Brvalo - Kfh . Op weg naar Ozbm passage bij Brvalo om 14:20 FOTO

12-01-2022 18:17:53
JothamvW
JothamvW

Ik zou dan eerder verwachten dat men vanaf Ah via Ebtwa en Brvalo ri. Ozbm gaat, en dan dus via Ht en Ddr naar Kfh gaat aangezien je dus naar Ozbm gaat.

12-01-2022 19:34:15
DDZ7504
DDZ7504
JothamvW (12-01-2022 18:17:53):

Ik zou dan eerder verwachten dat men vanaf Ah via Ebtwa en Brvalo ri. Ozbm gaat, en dan dus via Ht en Ddr naar Kfh gaat aangezien je dus naar Ozbm gaat.

Men reed vandaag Kfhn-Zvo-Ahb-Zvo-Ozbm-Brmet-Kfhn.

DDZ in dienst, ik blij!

12-01-2022 20:35:19
Henk1619
Henk1619
DDZ7504 (12-01-2022 19:34:15):
JothamvW (12-01-2022 18:17:53):

Men reed vandaag Kfhn-Zvo-Ahb-Zvo-Ozbm-Brmet-Kfhn.

Om de verwarring compleet te maken: Kfhn-via BR-Zvo-Ah-Zvo-via BR-Ozbm-Brvalw-via BR-Kfhn

12-01-2022 21:51:14
Henk1619
Henk1619

Zie www.prorail.nl:

Treinen zijn inmiddels allemaal op stations binnengeloost.

Met andere woorden gewoon op alle reeds bediende en automatische seinen vertrouwd. Dat is dan weer het voordeel van die wissel-jihat, dan krijg je lange stukken met alleen maar P-seinen waar je ook niet de controle over kunt verliezen. Dat scheelt weer een hoop stress bij het lozen van treinen die voor een stoptonend bediend sein staan te wachten.

13-01-2022 17:51:08
PKP
PKP

De wisselsanering heeft vooral op en rond emplacementen plaatsgevonden, waardoor er relatief maar weinig bediende seinen zijn verdwenen ten gunste van P seinen

Wel zijn er landelijk veel P seinen extra bijgeplaatst, en baanvakken voorzien van alleen bediende seinen.

13-01-2022 21:32:12
geert
geert

Dat laatste is weer uit momenteel, bij allerlei verbouwingsprojecten verschijnen juist weer P-seinen!

13-01-2022 23:05:57
sjoerd
sjoerd

Dan is het wellicht niet helemaal duidelijk waarom de P-seinen anders geschakeld gingen worden. Bij meersporige baanvakken staan er vaak op gelijke hoogte vier seinen naast elkaar. Het is dan niet altijd gemakkelijk om uit te maken welk sein voor welk spoor geldt. Als je dichtbij bent, is dat geen probleem meer. Dan is het prettig als alleen de rijweg die vrij ligt voor jouw trein, een groen licht te zien geeft,

Een andere reden was, dat de rijwegen bij moderne installaties anders tot stand komen. Het is meer zoals een gesloten blokstelsel, waar een sein normaal rood toont. Wat niet wil zeggen dat al die seinen ook afzonderlijk bediend moeten worden door ARI. Ze gaan beter dan rood tonen als er een trein aankomt, en als aan de normale blokbeveiliging is voldaan.

Het is lastig als ze rood tonen en niet beter kunnen tonen door een storing. Dan hangt er geen P van permissief aan en mag je er dus niet langs. Maar dan is er ook nog de verbinding met de post.

En er zijn nog meer aspecten, maar ik houd het hier even bij.

13-01-2022 23:07:27
sjoerd
sjoerd

Onder die omstandigheden is het vreemd dat er dan weer meer P-seinen zouden bijkomen. Dan zal er toch ook wel een andere afweging bijkomen. Ik ben wel benieuwd over welke situatie het dan gaat, omdat de bovenstaande afwegingen niet ineens niet meer geldig zijn.

Maar ja, je weet nooit. Gedachten over siengeving veranderen wel vaker. Ik hoor het graag.

Laatst bewerkt door sjoerd op 13-01-2022 23:09

14-01-2022 00:00:53
PKP
PKP

Volgens mij heb je werkelijk geen idee waar je het over hebt. Om maar iets te noemen, juist om de zichtbaarheid op meersporige baanvakken te verhogen en verwarring te voorkomen staan de seinen bij voorkeur allemaal op gelijke hoogte naast elkaar. Dat voorkomt vertekening door bogen in de rijweg er naar toe en daardoor kan een machinist eenvoudig tellen voor welk spoor welk sein is.

Er komen alleen al veel P seinen bij door verdichting, meer seinen voor stations bijvoorbeeld, welke onderling niet op remwegafstand staan.

14-01-2022 09:01:54
sjoerd
sjoerd

Allemaal bekend hoor. Allemaal te zien in de BVS-verzameling hiernaast. Maar kennelijk herken je niet de zaken die ik vermeldde. Dan houdt het op.

14-01-2022 09:02:00
treinfan
treinfan
sjoerd (13-01-2022 23:05:57):

Dan is het wellicht niet helemaal duidelijk waarom de P-seinen anders geschakeld gingen worden. Bij meersporige baanvakken staan er vaak op gelijke hoogte vier seinen naast elkaar. Het is dan niet altijd gemakkelijk om uit te maken welk sein voor welk spoor geldt. Als je dichtbij bent, is dat geen probleem meer. Dan is het prettig als alleen de rijweg die vrij ligt voor jouw trein, een groen licht te zien geeft,

Met 2 seinen naast elkaar en 2 sporen (of 4 seinen en 4 sporen) is het heel makkelijk uit te maken welk sein voor welk spoor is: van links naar rechts gelden ze voor de sporen in dezelfde volgorde van links naar rechts. Als er willekeurig steeds bij één spoor een sein staat, dan is het, zeker als het spoor niet kaarsrecht is, lastig te bepalen bij welk spoor het sein hoort.

14-01-2022 09:15:17
sjoerd
sjoerd

Allemaal bekend. En waar het onduidelijk was, werd vaak een pijlbordje bevestigd aan een sein. Maar dat situaties wel eens onduidelijk waren in meersporige baanvakken, waarbij seinen soms links, soms rechts waren geplaatst, is de seinplaatsing heroverwogen, met als gevolg meer seinportalen en daardoor meer plaatsing rechts van het spoor. Maar ik krijg stellig de indruk dat deze zaken niet gekend zijn buiten het spoortje.

Het gaat erom dat machinisten regelmatig opmerkten dat seinen niet optimaal zichtbaar waren, voornamelijk op meersporige baanvakken in bogen en hellingen. Met die klachten werd altijd iets gedaan, al vroeg dat soms om creatieve oplossingen en seinverplaatsingen. Dat heet onder meer geresulteerd in de bovenstaande oplossingen. En in normaal rood tonende seinen waar er meer naast elkaar staan. (Het gaat hier niet om de wederzijdse lampencontrole tussen seinen, waardoor ook verwarring werd tegengegaan).

14-01-2022 09:16:27
Oldskool
Oldskool

Heeft allemaal nog maar weinig met opvallende zaken van 12 januari te maken. Misschien dat het gedeelte over seinen afgesplitst kan worden en er een topic over het seinenstelsel of zo gemaakt kan worden?

14-01-2022 09:59:12
PKP
PKP

Tsja Sjoerd, en door al deze wijsheid is het nu schijnbaar zeer veilig geworden, zelfs op enkelsporige baanvakken staan nu pijlborden om aan te geven voor welk sppor een bord geldt. Je bedenkt het niet ! !

Verder is het bewust stoptonend houden van er naast staande seinen juist risico verhogend, maar zo ver zijn de bedenkers nog niet.....

14-01-2022 10:07:39
treinfan
treinfan

Kan je dat laatste uitleggen? Als een rood sein onterecht gedoofd is, lijkt het me veiliger als de seinen ernaast ook op rood staan dan op groen. Immers kan een machinist niet onterecht denken dat een van de groene seinen voor hem/haar geldt, als er alleen rode seinen zijn.

14-01-2022 10:10:37
sjoerd
sjoerd

PKP: helemaal mee eens. De discussie over het seinstelsel woedt al sinds de invoering, nu bijna twee eeuwen geleden. Het is ook goed dat die gevoerd wordt. Niet alleen de veiligheid, maar ook het prettig werken is van belang. Als machinist zitten stressen omdat seinen niet goed zichtbaar zijn (en dat komt nog heel veel voor!) is van alledag, maar het wordt beter.

Dan is het des te meer zinvol dat elke slechte zichtbaarheid of verwarbaarheid (want dat is iets anders) gemeld wordt. Het geldt zelfs voor lichtseinloze seinstelsels, waar nog altijd lichtseinen en borden geplaatst worden.

En ook voor conducteurs, die soms vertrekseinen niet kunnen zien...

Einde discussie denk ik?, want het is nu duidelijk.

14-01-2022 10:11:52
sjoerd
sjoerd
treinfan (14-01-2022 10:07:39):

Kan je dat laatste uitleggen? Als een rood sein onterecht gedoofd is, lijkt het me veiliger als de seinen ernaast ook op rood staan dan op groen. Immers kan een machinist niet onterecht denken dat een van de groene seinen voor hem/haar geldt, als er alleen rode seinen zijn.

Ja, dat is ook het geval. Gelukkig zijn gedoofde seinlampjes door het gebruik van leds niet meer zo vaak een issue.

14-01-2022 12:42:31
PKP
PKP
treinfan (14-01-2022 10:07:39):

Net als Sjoerd had ik het niet over lampencontrolle bij gedoofde seinen. Dat dat veiliger is, is geen punt van discussie.

14-01-2022 12:53:33
treinfan
treinfan

Welk risico wordt dan volgens jou verhoogd? Je stelde immers eerder "Verder is het bewust stoptonend houden van er naast staande seinen juist risico verhogend"

Laatst bewerkt door treinfan op 14-01-2022 17:23

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

14-01-2022 16:07:41
sjoerd
sjoerd

Noch PKP noch ik zien risico, machinisten hebben dat in het verleden meermaals naar voren gebracht. Het gaat over het waarnemen van een groep seinen bij dezelfde km langs een meersporig baanvak. Als er drie groen staan (bij een P-sein kan dat) en één rood, is dat dan langs jouw spoor of langs een ander spoor? En hoe zit dat in het donker, in een boog, in een helling? Of ga je maar vast remmen omdat je twijfelt of die pit voor jou is?

Je kunt immers ook een groen sein zien terwijl je net een geel sein hebt gezien, en nee, je mag niks verwachten, maar je wilt wel wat zien en dat juist interpreteren.

Er zijn redenen om langs een niet in die richting gebruikt spoor de seinen rood te laten tonen. Dus sommige vrije baan seinen vallen niet in veilige stand, ook al is het blok erachter leeg. Dan hangt er dus ook geen P aan. En ze worden meegestuurd als er een rijweg ingesteld wordt over dat spoor en als erachter het blok vrij is.

Laatst bewerkt door sjoerd op 14-01-2022 16:08