21-10-2021 18:46:07 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Op https://nvbs-actueel.com/2021-10-oktober/verenigingsnieuws/ de vooraankondiging van afscheidsritten SGM. Hieronder de bewuste informatie: Afscheid SGM Twee jaar geleden organiseerde de SNE in samenwerking met NS voor ruim 450 deelnemers het afscheid van DDM1 met een grote rondrit door Nederland. Dit jaar valt de afscheidseer te beurt aan het Stadsgewestelijk Materieel, de Sprinter die sinds 1975 een bekende verschijning is op het spoornet. NS neemt de organisatie zelf ter hand, maar de details van de in te zetten stellen, de route van de afscheidsrit alsmede de mogelijkheden om deel te nemen zijn nog niet alle bekend. Het is de intentie van NS om ook NVBS-leden uit te nodigen. Voor meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijving verwijzen we naar NVBS Actueel van 26 november en naar www.nvbs.com, waar de details naar verwachting in de tweede helft van november verschijnen. De geïnteresseerde lezer doet er goed aan om vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 december 2021 alvast te noteren! DEJVM
|
24-10-2021 21:46:15 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Zal ik maar eerlijk zijn: ik denk dat NS vanaf december nog niet zonder SGMm kan gezien het er niet naar uit ziet dat DDZ in december weer rijdt. Misschien dat de rol van de SGMm niet is uitgespeeld na zijn afscheidsrit. |
24-10-2021 22:56:41 | ||
---|---|---|
PKP
|
Ze kunnen misschien niet zonder, maar er speelt een ander probleempje, de revisie en de al verlengde onderhoudstermijnen lopen op hun eind. En NS is wel zo slim daar geen geld meer aan te besteden.. |
24-10-2021 23:20:53 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Dat weet ik! Vorige week hoorde ik wel dat ze misschien toch wel langer blijven rijden met een aantal stellen. |
25-10-2021 06:37:53 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Dat zal enkel de sandite stellen betreffen |
25-10-2021 09:39:49 | ||
---|---|---|
AJT
|
Na december zijn de bladeren al van de bomen |
25-10-2021 09:46:39 | ||
---|---|---|
PKP
|
Precies, en de SGM sandite stellen gaat NS echt niet bewaren tot herfst 2022..... |
25-10-2021 10:21:50 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Het zal toch niet zo zijn dat van alle stellen de revisiedatum precies half december verloopt. Hoelang kunnen ze concreet nog mee zonder al te grote ingrepen?
|
25-10-2021 11:05:54 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
En al verloopt de revisiedatum, dan nog kunnen stellen in dienst worden gehouden met een kleine (veiligheids-)beurt. Zo is dat al in alle voorgaande situaties gedaan. |
25-10-2021 18:25:49 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Ter herinnering: bij de laatste stuiptrekkingen van Mat'64 werd er door NS ook krampachtig vast gehouden aan 12 december 2015. Echter na vooral publieke en politieke kritieken werd het definitive einde over de daaropvolgende winter heen getilt en werd het onderhoud beëindig in maart 2016 (ook al omdat de lijnwerkplaats Mt t.b.v. Flirts verbouwd moest worden) en reed de laatste in april. Met de laatste stellen SGM zou het een herhaling van zetten kunnen worden, voor zover de stellen het wat betreft revisiedata en veiligheidsbeurten dat nog toelaten en is verlenging inzet tot het voorjaar 2022 zomaar mogenlijk (ook om een mogelijke winterdip van ander materieel op te vangen). Laatst bewerkt door vrijgezel op 25-10-2021 18:26 |
25-10-2021 20:54:38 | ||
---|---|---|
thom
|
Sowieso zijn revisie termijnen geen dingen die wettelijk vastgelegd zijn en is dat aan de ECM van het materieel hoe ze daar mee omgaan. |
17-11-2021 08:27:47 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Het hing al een beetje in de lucht: de COVID-19-maatregelen dwarsbomen de oorspronkelijk bedachte plannen om afscheidsritten te organiseren https://www.nvbs.com/nieuws/afscheidsritten-sgm-dec-2021/ |
17-11-2021 08:37:29 | ||
---|---|---|
RX7567
|
Zijn afschreidsritten op een later termijn wel mogelijk? Het lijkt mij logisch dat na december geen onderhoud meer gedaan gaat worden en dat de treinstellen simpelweg niet meer mogen rijden, minus het treinstel van het spoorwegmuseum en een eventueel ander treinstel dat verkocht gaat worden. |
17-11-2021 08:53:06 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Het zal geen verbazing wekken dat het definitieve einde inzet SGM wordt uitgesteld naar bv eind maart/ begin april en dus "over de winter heen tillen" omdat het traditioneel met het overige materieel dan minder gaat het het prettig is wat reserve en inzetbaar materieel achter de hand te hebben. Ook al omdat de herindienststelling van het DDZ maar niet op gang komt (ILT?). Wat revisietermijnen en veiligheidsbeurten betreft zou het laatste SGM waarschijnlijk nog wel een tijdje voort kunnen (kan iemand dat bevestigen of desnoods tegenspreken?). Als er inderdaad wordt besloten om het einde tijdperk SGM uit te stellen, herhaalt de geschiedenis zich weer en wordt dit een soort van kopie van de laatste stuiptrekkingen Mat'64. |
17-11-2021 09:07:14 | ||
---|---|---|
Daan!
|
In de nieuwste Railmagazine die gister op de mat viel, stond te lezen dat in december de DDZ zesjes weer op de baan komen. |
17-11-2021 09:09:02 | ||
---|---|---|
Daan!
|
En zojuist is bekend dat de afscheidsrit van SGM niet doorgaat vanwege Corona. Bron Facebook NVBS. |
17-11-2021 09:17:03 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Zie ook mijn bericht: https://www.somda.nl/forum/21761/p745277/ontwikkelingen-sgm/ |
17-11-2021 09:48:01 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Plan V kreeg ook pas 6 maanden na de laatste rit in de reizigersdienst een afscheidsrit. Dus het is mogelijk 😉 |
17-11-2021 11:09:27 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat idee van winterreserve zou ik niet op rekenen, de laatste plan V's, DDM1 en DDAR ging ook allemaal in December aan de kant. Laatst bewerkt door thom op 17-11-2021 11:11 |
17-11-2021 11:18:05 3 | ||
---|---|---|
martijn
|
Kleine nuance, Plan V heeft het uiteindelijk nog wel tot eind maart 2016 uitgehouden. |
17-11-2021 11:18:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Ideetje voor afscheidsritten, baanvakken waar SGM niet of nauwelijks gereden heeft zoals Emmerlijn, Lw/Gn en Zuid Limburg. |
17-11-2021 11:20:18 | ||
---|---|---|
martijn
|
De trajecten waar het vanaf 1975 allemaal begon, vallen in ieder geval al af 😉 Laatst bewerkt door martijn op 17-11-2021 11:21 |
17-11-2021 11:24:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Het is uiteindelijk een publieksafscheid, dus je wilt mensen die er jaren gebruik van gemaakt hebben nog 1 laatste keer van laten genieten. |
17-11-2021 12:44:26 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Tussen eind maart en eind september (de daadwerkelijke afscheidsrit) zit 5 maanden, als datzelfde tijdsbestek nu ook gebruikt wordt tussen het buiten dienst gaan van het materieel, en de afscheidsrit, kan de afscheidsrit ook nog in mei gehouden worden. |
15-04-2022 16:39:23 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Ik had een tijdje geleden de stoute schoenen aangetrokken en via Twitter bij NS de vraag gesteld of er alsnog een afscheidsrit met SGM komt. Hieronder het letterlijke antwoord: Quote: "Mijn excuses voor mijn late reactie. Het was niet eerder mogelijk hierop te reageren, omdat ik afwezig was. Ik heb inmiddels antwoord van degene die hier over gaat. Het luidt als volgt: Helaas kan de 2995 niet meer in de rijdende dienst worden ingezet en is een afscheidsrit met dit stel niet mogelijk. Hoe jammer het ook is, een afscheidsrit is dus niet mogelijk." < einde citaat. Stel 2995 zal dus t.z.t. naar de sloop gaan, tenzij deze op de valreep nog gered wordt en alsnog een museale bestemming krijgt (al dan niet statisch). Laatst bewerkt door vrijgezel op 16-04-2022 19:07 |
15-04-2022 17:00:36 | ||
---|---|---|
mvanuden
|
Quote Vandaag bijna precies dezelfde woorden in de digitale editie van de nieuwsbrief van de vrienden van het Spoorwegmuseum. |
16-04-2022 15:19:27 | ||
---|---|---|
tieske05
|
Maar de 2133 kan toch rijden? Kan die niet de afscheidsrit rijden dan? |
16-04-2022 20:24:21 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Is het niet mogelijk dat de 2133 de 2995 sleept om zo toch een soort van samen een afscheidsrit te rijden? |
16-04-2022 22:06:04 | ||
---|---|---|
scooter
|
Quote Denk dat de capaciteit van 1 tweetje te gering is voor een afscheidsrit. ter vergelijking mat '64:die reed met 4 stellen |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-04-2022 22:32:41 4 | ||
---|---|---|
WM
|
Quote Helaas is er een verschil in niet kunnen en niet willen, de 2995 is technisch nog in goede staat om eenmalig een rit te rijden op eigen kracht met weinig inspanning. Echter de hogere heren-damens binnen NS liggen dwars. Hierdoor is heel veel werk van enthousiasten NS'ers waaronder mij te niet gedaan. |
16-04-2022 22:54:04 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Schandalig weer, van de hoge dames en heren. |
17-04-2022 00:12:04 | ||
---|---|---|
MasterE
|
De waarheid ligt vast in het midden. Mcn Asd |
17-04-2022 08:20:53 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
|
Meestentijds wel. Echter niet in dit geval. |
17-04-2022 10:10:33 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Ik denk dat bedoeld word de 2 stellen koppelen en de 95 dan gesleept meenemen.
Onwil is de grote spelbreker bij alle dingen die worden georganiseerd,en als de onwil zit bij de mensen die het voor het zeggen hebben,dan kan je je spullen wel pakken.. |
17-04-2022 11:06:49 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Het is ook wel een beetje gek om geld te steken in iets voor wat liefhebbers, terwijl de subsidie kraan de rest van het jaar open blijft voor alle OV-bedrijven. |
17-04-2022 11:50:24 | ||
---|---|---|
PKP
|
En of de 2995 nou zelfstandig rijdt, of gesleept met reizigers, maakt voor de toelating niets uit. Overigens is voor het noodzakelijke onderhoud aan de NSM 2133 ook een stokje gestoken. |
17-04-2022 12:03:33 | ||
---|---|---|
GerritJan
|
Quote Het kost te veel geld om de SGM2995 weer op te knappen voor 1 ritje.. |
17-04-2022 12:44:29 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Ja dat snap ik maar ik bedoel dat de 2133 al het werk doet en de 2995 slechts achteraan aangekoppeld zit en zelf geen tractie geeft. |
17-04-2022 12:48:10 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Nee, want de 2995 heeft dan geen stroomafnemer tegen de draad en daarnaast denk ik niet dat een tweetje genoeg vermogen heeft om een drietje te slepen. |
17-04-2022 13:27:26 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Dat laatste is onzin, in februari 2021 heeft een tweetje nog een drietje naar Ldd gesleept vanuit Zp, in de sneeuw nota bene. |
17-04-2022 14:39:42 | ||
---|---|---|
WM
|
Inderdaad een SGM II is technisch wat betreft de tractie gelijk aan een SGM III. Alleen een SGM III moest een extra bak meenemen. |
17-04-2022 17:09:30 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Maar hoe zit het dan met verlichting, intercom en de deurvergrendeling? Dat ga je niet een hele dag redden op batterijen. |
17-04-2022 18:09:31 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Is er misschien niet sprake van het feit dat de 2995 technisch wel in goede staat mag zijn maar dat bijv. de keuring (ATB enzo) verlopen is, en het stel niet ingezet mag worden? |
17-04-2022 18:53:20 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
En daarom als 2e stel, bij eindpunten steeds omlopen. |
17-04-2022 18:55:40 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Maar zoals @WM al eerder aan gaf, gaat allemaal niet gebeuren. |
17-04-2022 19:33:37 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Idd maar had een optie kunnen zijn immers waar een wil is... |
17-04-2022 20:10:40 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
.... is soms een weg. Maar nu de broekriemen toch aangetrokken moeten blijven, kan men niet zomaar even wat gelden vrij maken om een aantal enthousiaste treinhobbyisten een ritje met SGM te vervoeren. |
17-04-2022 20:28:19 | ||
---|---|---|
bnv
|
Hadden ze het toen in december moeten doen. Maar ja.................corona, niet dus.En SGM is voor NS in 2022 non existent. Leggen jullie nou maar meer bij het feit dat het niet meer gebeurt. Liefhebbers hebben er zo'n 40 jaar van kunnen genieten, het zij zo dat er nu een einde aan gekomen is. |
17-04-2022 20:58:15 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Het is nog gekker dat er een PHS feestje wordt gebouwd van dat geld. Als iemand nog een moreel kompas op zolder heeft liggen dan kan deze bij NSR worden ingeleverd. |
18-04-2022 00:26:21 | ||
---|---|---|
eak
|
De beste stuurlui Laatst bewerkt door eak op 18-04-2022 00:26 |
18-04-2022 00:36:09 2 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Laten we maar blij zijn dat ieder op 11 december vorig jaar zijn eigen alternatieve afscheidsrit mocht maken verdeeld over in totaal 160(!) ritten. Dat is in ieder geval al iets waar de NS ons al mee tegemoet kwam. |
18-04-2022 01:46:23 1 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Chef, je moet geen dingen roepen waar je geen verstand van hebt of geen weet hebt van het gehele verhaal, want er is helemaal geen sprake van "er is een stokje voor gestoken". |
18-04-2022 09:57:33 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote SGM is zo ongeveer altijd de minst geliefde trein geweest, zowel bij reizigers als 'liefhebbers'. Volkomen logisch dat er juist voor deze trein niets meer georganiseerd wordt. |
18-04-2022 11:23:51 1 | ||
---|---|---|
thom
|
Het zal nooit de populairste zijn geweest, maar ik denk dat je dat toch flink onderschat nog.
Die rit had je wel vol gekregen, en bij de 2133 in het Spoorwegmuseum zie ik ook genoeg mensen rondkijken met een blik der herkenning. |
18-04-2022 12:04:49 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Toen duidelijk werd dat die rommel van de baan ging kreeg spottersland ineens nostalgische gevoelens voor die trein. Kan me nog een winter herinneren met wat sneeuw toen de SGM het massaal liet afweten. De roep om slopen was nog nooit zo luid geweest 😉 |
18-04-2022 12:23:22 1 | ||
---|---|---|
eak
|
Quote Haha, allemaal geklaag over "de groene bankjes"-trein maar wel honderden euro's neerleggen om met de afscheidsrit DDM-1 mee te gaan. Zie je het al voor je, een hele dag lang in het supergoede comfort van een SGM zitten? ;) |
18-04-2022 12:43:36 2 | ||
---|---|---|
henri1972
|
DDM-1 had geen groene banken.... |
18-04-2022 13:56:35 | ||
---|---|---|
Marco
|
Volgens mij zijn er ook mensen nostalgisch naar het feit dat SGM de laatste trein was met ramen die open kunnen. Lekker de wind door de trein. Maar dat is puur nostalgie, en heeft eigenlijk weinig met SGM an sich te maken. |
18-04-2022 14:00:30 2 | ||
---|---|---|
wattman
|
Het leuke van een hobby is dat je helemaal zelf mag uitmaken wat je leuk vindt. Er zijn ooit mensen in vier V'tjes gaan rondrijden. Voor mij is dat altijd het (vrij naar H.F. Enter) "supersnelle piep- en knarstrein materieel" gebleven, waarvan al in mijn jeugd er veel hebben rondgereden. Symbool van de verzakelijking sinds de jaren '60. De liefhebbers van de toekomstige afscheidsritten SLT wens ik alvast veel plezier. |
18-04-2022 14:27:14 2 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Quote ... op de 50 84 26-37 115-1 "Panda" na dan die bij herstel van brandschade onderdelen, waaronder de "3 klas" banken van Emsta kreeg; zoals ook toegepast in DDM2 (en tussenrijtuigen DDM3). Maar om terug te keren naar SGM: ieder zijn/haar smaak. Ik had graag nog wel een afscheidsrit willen mee maken, juist ook omdat het in december (oorspronkelijke plan) niet door kon gaan. |
18-04-2022 15:40:09 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Mwoah, dat is altijd het risico van vergelijken wat mensen op een bepaald tijdsmoment roepen, het zijn vaak simpelweg niet dezelfde mensen die daarbij wat roepen.
Haters hoor je het hardste als er wat te mopperen valt, en op zo'n moment als het einde hoor je veel meer de mensen die er wel wat mee hadden. |
19-04-2022 00:04:41 | ||
---|---|---|
bert
|
Jammer dat we nu na al deze overwegingen nog niet weten waarom het zo mega te duur is om de 2995 nog één dag zelfstandig te laten rijden. Er staat wel eens langer mat stil dat daarna gewoon weer op de baan komt. Wat is nou zo overteerbaar te duur voor NSR? Nou ff niet speculeren. Ideeen heb ik zat, maar dat zijn geen feiten. Wie kan/mag er echt iets over melden? |
19-04-2022 08:43:49 | ||
---|---|---|
pvduin
|
Rijdend dan niet meer te klikken, een line up met 2995, 2133 en 2134 in Amf zou toch moeten lukken? |