Wijzigingsblad 11 oktober 2021
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
12-10-2021 08:19:08
anton_
anton_

ik zie dat er SNG ingezet wordt in de 3600. Als dit gepland is weet iemand waarom SNG in de 3600 is gepland. Dit lijkt een van de langere IC lijnen te zijn. Ruim 2 en half uur. series als 1500 lijken veel korter.

 

12-10-2021 09:05:37
jordy94
jordy94

Omdat de 3600 altijd al het schrootputje van de NS is geweest? :-) Maar helemaal met je eens, dit is natuurlijk belachelijk materieel voor zo'n lang traject, los van het oncomfortabele materieel is de capaciteit ook nog eens veel te weinig. Ik hoorde dan ook al veel klachten om me heen gisteren in SNG tussen Rsd - Ht, en terecht..



Laatst bewerkt door jordy94 op 12-10-2021 09:07
 

12-10-2021 09:10:26
Ysbergsla
Ysbergsla

Voor de puristen staat deze wijziging overigens los van wijzigingsblad oktober dat reeds een week eerder in gang werd gezet.

 

12-10-2021 09:12:44
koekje
koekje

Het mag wel een lang traject zijn, de meeste reizigers op deze treinserie reizen over een klein gedeelte van het traject. Van Zwolle naar Roosendaal is sneller via Rotterdam met overstap dan de 'directe' 3600

 


12-10-2021 11:15:10
Muizeneus
Muizeneus
Quote
anton_ (12-10-2021 08:19:08):

ik zie dat er SNG ingezet wordt in de 3600. Als dit gepland is weet iemand waarom SNG in de 3600 is gepland. Dit lijkt een van de langere IC lijnen te zijn. Ruim 2 en half uur. series als 1500 lijken veel korter.


dat staat hier:

(werkt helaas niet als link, komt uit topic wijzigingsblad 5 september. Daaronder staat ook al een hele discussie over SNG in de 3600)

Quote
MetroRET (08-10-2021 08:34:23):

Weet niet of dit wijzigingsblad nog van kracht is, maar vanaf maandag 11 oktober, wordt de helft van de 3600 (6 omlopen) met SNG7 gereden.

Dit vanwege oplopende tekorten aan VIRM en ICM.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 12-10-2021 11:17
 

12-10-2021 11:26:28
anton_
anton_

Ik snap dat er tekort aan VIRM en ICM is, maar mijn vraag is eigenlijk. Waarom wordt er voor de serie 3600 gekozen. De 1500/2600 en 4500 lijken me alle 3 beter geschikt.



Laatst bewerkt door anton_ op 12-10-2021 11:27
 

12-10-2021 11:34:03
NDS
NDS

Door inzet in de 3600 knoop je wel mooi Zl, Zp en Nm aan elkaar van waar uit SNG al in sprinter diensten rijd. Nm-Zp stond zover ik weet hiervoor los van de rest van het inzet gebied van SNG.

Comfort is heel persoonlijk dus dat lijkt mij ook niet echt een zinvol discussie punt. De enige aanmerking die ik op de inzet van SNG heb is dat gezien de beperkte treinlengte een 3e stel per set naar mijn mening verstandig was geweest maar dat moet natuurlijk wel kunnen. Als alles wat wielen heeft en inzetbaar is al rijd moet je toch iets om alles rijdend te houden.

Maargoed het groepje zuurpruimen hier op het forum moet wat te zeiken hebben en voor hen kan NS toch nooit iets goed doen.

Groetjes Michiel

 

12-10-2021 12:53:47
seinhuis
seinhuis
Quote
anton_ (12-10-2021 11:26:28):

Ik snap dat er tekort aan VIRM en ICM is,


Er is geen te kort aan VIRM en ICM (hooguit 2 stellen VIRM dat gemist moet worden vanwege de renovatie), maar een te kort aan DDZ dat tijdelijk niet mag rijden. SLT en SNG moet deze tekort (indirect) oplossen.

Er zijn 2 DDZ stellen beschikbaar dat als sandite campagne ingezet gaat worden. Deze zullen rijden tussen Zwolle en Groningen/Leeuwarden als LM maximaal 110 km/u.

 

12-10-2021 12:55:35
broek53
broek53
Quote
anton_ (12-10-2021 11:26:28):

Ik snap dat er tekort aan VIRM en ICM is, maar mijn vraag is eigenlijk. Waarom wordt er voor de serie 3600 gekozen. De 1500/2600 en 4500 lijken me alle 3 beter geschikt.


Met name de 4500 lijkt mij een goede zet. Dat vond NS in de bijsturingsfase ook, want twee weken geleden leek de 4500 wel een materieelshow. Naast een enkele VIRM heb ik ICM, SNG en SGM gezien (niet een afwijking per dag, maar allemaal op 1 dag). Omlooptechisch zitten enkele diensten verknnopt met de 2900/3900, maar dat kan het probleem niet zijn - zoals die week al wel gebleken is).



Laatst bewerkt door broek53 op 12-10-2021 12:56
 

12-10-2021 12:58:28 2
Muizeneus
Muizeneus

Is de beperking van 2 stellen niet toevallig ingegeven vanwege personeel? Wellicht dat er bij een derde stel een extra HC mee moet?

 

12-10-2021 13:22:56
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
seinhuis (12-10-2021 12:53:47):

Er is geen te kort aan VIRM en ICM (hooguit 2 stellen VIRM dat gemist moet worden vanwege de renovatie)


Simpelweg onjuist. De werkplaatsen staan reeds weken vol en ook ten behoeve van revisie te Haarlem staat een veelvoud van de genoemde twee stellen.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 12-10-2021 13:23
 

12-10-2021 13:38:48
AlexNL
AlexNL
Quote
NDS (12-10-2021 11:34:03):

Comfort is heel persoonlijk dus dat lijkt mij ook niet echt een zinvol discussie punt. (...)

Maargoed het groepje zuurpruimen hier op het forum moet wat te zeiken hebben en voor hen kan NS toch nooit iets goed doen.


Ik reis sinds een aantal maanden 1x per week van Breda naar Westervoort en terug. Dit heb ik eigenlijk altijd met de auto gedaan, maar vanwege de toenemende drukte op de weg heb ik besloten om het openbaar vervoer weer eens een kans te geven.

Vorige week had ik tijdens de heenreis een VIRM-4 tussen Breda en Arnhem, heb ik op kantoor de hele dag aan een bureau gezeten, en had ik 's avonds een VIRM-4 terug. Gisteren had ik het ongenoegen om voor dezelfde rit een SNG aan te treffen, en ook voor de terugreis had ik helaas een SNG. Tijdens de werkdag heb ik aan hetzelfde bureau gezeten, op dezelfde stoel, en met dezelfde afstelling.
Waar ik vorige week naderhand nergens last van had, is dat nu wel anders. Gisteravond begon ik echter last van mijn rug te krijgen, en daar heb ik nog altijd last van. Het enige verschil tussen gisteren en de week ervoor is het materieel waarin ik heb gereisd.

Ik ben niet iemand die vindt dat vroeger alles beter was. Ik kan prima zitten in moderne treinen, zowel regionale als intercity-treinen. De stoelen in de FLIRT vind ik goed zitten, en ook de nieuwe stoelen in de R-Net-treinen op de MerwedeLingelijn vind ik goed te doen. Maar over de stoelen van de SNG: daar schiet NS naar mijn mening toch echt zwaar tekort.

Om mij dan maar een zuurpruim te noemen die vindt dat NS het 'toch nooit goed doet', en te insinueren dat ik er maar aan moet wennen, vind ik niet fair. Ik wil met de trein reizen, echt. Maar ik overweeg nu om de volgende keer dat ik naar kantoor ga, toch maar weer in de auto te stappen.

 

12-10-2021 14:17:23
dennistd
dennistd
Quote
anton_ (12-10-2021 11:26:28):

Ik snap dat er tekort aan VIRM en ICM is, maar mijn vraag is eigenlijk. Waarom wordt er voor de serie 3600 gekozen. De 1500/2600 en 4500 lijken me alle 3 beter geschikt.


De 3600 is de enige IC die niet in de randstad komt.

 

12-10-2021 14:28:45
broek53
broek53
Quote
Ysbergsla (12-10-2021 13:22:56):
Quote
seinhuis (12-10-2021 12:53:47):

Er is geen te kort aan VIRM en ICM (hooguit 2 stellen VIRM dat gemist moet worden vanwege de renovatie)


Simpelweg onjuist. De werkplaatsen staan reeds weken vol en ook ten behoeve van revisie te Haarlem staat een veelvoud van de genoemde twee stellen.


Hoge defectstand zal zeker zo zijn; er komen de laatste tijd bijvoorbeeld de nodige ICM-stellen in Haarlem binnen vanwege slechte vloergedeelten, vooral bij de toiletten - een verschijnsel dat ik mij van ICR ook nog wel herinner - maar dat terzijde.
Kleine nuance: het aantal stellen (in dit geval VIRM) dat in Haarlem staat voor geplande renovatie of revisie gaat niet ten koste van het inzetbare park. Dit soort onttrekkingen wordt van het bruto-park afgetrokken, samen met bots-brandreserve en zo. Het dan overbijvende netto-park omvat het aantal stellen dat in de rijdende dienst ingezet kan worden, anders gezegd: het aantal diensten dat in de omloop kan worden opgenomen ;-). Je hebt dus alleen last van de renovatie als Haarlem meer stellen zou binnennemen dan afgesproken en van buitenaf gezien lijkt mij niet dat dat het geval is.



Laatst bewerkt door broek53 op 12-10-2021 14:30
 

12-10-2021 15:27:46
jordy94
jordy94
Quote
NDS (12-10-2021 11:34:03):

Maargoed het groepje zuurpruimen hier op het forum moet wat te zeiken hebben en voor hen kan NS toch nooit iets goed doen.

Groetjes Michiel


Dat laatste ben ik het totaal niet mee eens, we betalen genoeg voor de trein, dan mag je ook wel wat verwachten, zeker op een IC verbinding.

Comfort is belangrijk op een IC verbinding, maar als het om een tijdelijke oplossing gaat vind ik dat nog niet eens het belangrijkst.. Wat wel belangrijk is de capaciteit en die is simpelweg verwaarloosbaar met SNG3 + SNG3 (deze combinatie rijden ze geloof ik het meest). Er zou minstens nog een stelletje bij moeten om een VIRM te vervangen.

 

12-10-2021 17:08:52
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dennistd (12-10-2021 14:17:23):
Quote
anton_ (12-10-2021 11:26:28):

Ik snap dat er tekort aan VIRM en ICM is, maar mijn vraag is eigenlijk. Waarom wordt er voor de serie 3600 gekozen. De 1500/2600 en 4500 lijken me alle 3 beter geschikt.


De 3600 is de enige IC die niet in de randstad komt.


En de 13500 dan ? :P

 

12-10-2021 17:11:53
mich
mich

Daarin zit dus ook SNG :P

 

13-10-2021 08:03:46 3
sneltram
sneltram

Om terug te keren naar het onderwerp Wijzigingsblad Oktober en om de meningen over wat comfortabel is en wat NS al dan niet zou moeten doen er even buiten te laten:

-Er staat momenteel een vloot van tienduizenden zitplaatsen aan de kant (DDZ).

-Om toch voldoende capaciteit te bieden wordt sinds Wijzigingsblad September vrijwel ieder beschikbaar treinstel ingepland (hierin wordt dus rekening gehouden met wat er bijvoorbeeld in Haarlem staat voor revisie en schadeherstel, maar ook wat er doorgaans in de andere onderhoudsbedrijven staat).

-Ook is er sprintermaterieel ingepland op IC-verbindingen (denk aan de 2800 en 8800; voor de zeurkousen: dat is in de Randstad tussen de top-6 drukste stations van ht land).

-Het blijkt dat de hoeveelheid beschikbaar IC-materieel helaas toch iets lager is (meer defecten, minder capaciteit in de onderhoudsbedrijven, moeilijker bij te sturen door gebrek aan reserve, enzovoorts).

-Aangezien het sprinterpark ruimer in z'n jasje zit, is er nu in Wijzigngsblad Oktober op stel en sprong geschoven met materieel: sprinters op intercityverbindingen, zodat NS in ieder geval alle treinen kan rijden. Is dat de kwaliteit die NS graag wil op IC-verbindingen? Nee. Is het weloverwogen? Ja.

-Waarom dan de 4500 en 3600? Onder andere vanwege de (bijna) gesloten omlopen en de capaciteit, maar ook rekening houdend met waar staat je materieel, heeft je personeel bevoegdheid, enzovoorts. De 3600 heeft absoluut zeer drukke treinen, maar de 1500 (die ook weer deels aan de 2000 zit) en 2600 hebben nog drukkere ritten en dan kom je toch ergens nog meer in de knel. Daarmee sluit ik niet uit dat er nog meer geschoven gaat worden en dat je dan ook in de 1500, 2600 of andere treinen sprinters gaat zien.

 

16-10-2021 08:16:00
anton_
anton_

wat mij vandaag ook opvalt is dat er ook in het weekend op IC verbindingen met sprinter mat. wordt gereden. ( Vandaag bv 2800 en 3600 ). Weet iemand waarom dat is? ( Ik kan met haast niet voorstellen dat alle IC mat wordt ingezet vandaag ).

 

16-10-2021 08:20:17
martijn
martijn

Net zo makkelijk om alles in de omlopen te laten toch? Waarom zou je elke vrijdag- en zondagavond allerlei materieel moeten gaan verplaatsen?

 

16-10-2021 11:22:14
DDZ7504
DDZ7504

In de 2800 komt het juist goed uit, in het weekend is deze serie vaak aan de drukke kant en SLT10 biedt een stuk meer capaciteit dan de losse ICM's die er eerst vaak reden.

In de 8800 vandaag (en de rest van de week) overigens wel ICM omdat deze aan de 2000 gekoppeld is in Ut.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 16-10-2021 11:22
 

16-10-2021 22:58:29
anton_
anton_

toch had ik een toilet in de 2800 wel gewaardeerd vandaag. ( er stond trouwens genoeg IC mat in de tuin op Rtd om de gehele 2800 met VIRM6 of ICM8 te rijden )

 

17-10-2021 01:03:57
DDZ7504
DDZ7504

Dat is dan pech, inmiddels hebben al meer dan de helft van alle SLT's een WC, waarbij overigens vandaag alle ritten wel degelijk 1 WC aan boord hadden.

 

17-10-2021 08:48:31
diesels
diesels

Opvallend: op de aanwijzers op het perron te Zl blijkt 'sprinter rijdt als intercity' te staan als de 3600 met SNG rijdt. Zo zag ik vanochtend toen ik zelf de gelukkige was met de 3633

 

17-10-2021 13:52:27
seinhuis
seinhuis
Quote
anton_ (16-10-2021 22:58:29):

toch had ik een toilet in de 2800 wel gewaardeerd vandaag. ( er stond trouwens genoeg IC mat in de tuin op Rtd om de gehele 2800 met VIRM6 of ICM8 te rijden )


Niet alles wat in de tuin staat is beschikbaar. Er wordt daar (volgens schema) klein onderhoud, controles gedaan en er wordt schoongemaakt. Tevens heb je ook een machinist nodig voor extra ritten van/naar de tuin. Ook is er een omloop waar rekening mee gehouden moet worden (materieel inzet voor de volgende dag).

 

17-10-2021 14:23:35
anton_
anton_
Quote
DDZ7504 (17-10-2021 01:03:57):

Dat is dan pech, inmiddels hebben al meer dan de helft van alle SLT's een WC, waarbij overigens vandaag alle ritten wel degelijk 1 WC aan boord hadden.


Mijn fout, ik had de oude "niet verbouwde" SLT nog in gedachten en ben niet door het treinstel gelopen op zoek naar een toilet.

 

17-10-2021 21:08:13
DDZ7504
DDZ7504

Het voordeel van SLT is juist dat je slechts met 1 blik beide kanten op weet of er een WC in het treinstel zit. Bij treinstellen zonder WC kun je namelijk ongehinderd beide cabinebinnendeuren zien, iets wat bij stellen mét WC niet mogelijk is doordat de WC cabine in de weg staat. "Zoeken" of de WC er is hoeft dus nooit.

 

17-10-2021 21:14:16 1
cuneo56
cuneo56

Je kan ook even kijken of er een sticker met "WC"en een pijltje zit boven het raam, zitten bij ongeveer de helft van de ramen.😉

 

27-11-2021 22:34:43
anton_
anton_
Quote
martijn (16-10-2021 08:20:17):

Net zo makkelijk om alles in de omlopen te laten toch? Waarom zou je elke vrijdag- en zondagavond allerlei materieel moeten gaan verplaatsen?


Vandaag is er toch gekozen om de 3600 - zover ik kan zien - helemaal met IC materieel te rijden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-11-2021 22:39:26
anton_
anton_

vandaag weer eens in de 8100 mogen zitten. Ik begreep de ze richting Zl sinds enige weken 4 minuten stilstaan in Hgv.

 

27-11-2021 22:47:02
RobMeijer
RobMeijer

Dat heeft te maken met het doorrijden van de 9000 naar Zwolle en met aansluiting van buslijnen heb ik eens gelezen. Het is tijdelijk tot 12/12/2021 en dus de nieuwe dienstregeling.

 

28-04-2022 07:56:51
pascalgerr
pascalgerr

Kan iemand mij vertellen waar ik nieuwere wijzigingsbladen kan vinden?

 

28-04-2022 12:26:45
treinhobby
treinhobby

Op de site van het Locov kan je info vinden.

Zojuist een topic aangemaakt met de wijzigingen vanaf 12 juni 2022.