25-09-2021 13:15:18 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Op zondag 26 september 2021 komt de RailAdventure Luxon naar Nederland, en 's avonds rijdt deze een rondje. Tractie in Nederland is een 1600, hoogswaarschijnlijk de 9903. Tijden overbrenging van het rijtuig, 13466: De rondit is ook op 39446 en 39447 te vinden; Amersfoort Centraal 18.55 Bron: https://railcolornews.com/2021/09/25/de-nl-railadventure-luxon-coming-to-the-netherlands-heres-the-timetable/ Laatst bewerkt door DDZ7504 op 25-09-2021 13:37 |
25-09-2021 15:12:49 | ||
---|---|---|
snowie
|
26-09-2021 16:42:15 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Het rijtuig is zo'n 25 minuten te laat vertrokken uit Bh met de 9903 ervoor. In het originele pad van de Luxon zit RFO 1830 met Gefco autotrein. |
26-09-2021 17:24:37 | ||
---|---|---|
jhboomkamp
|
Trein kwam om 17:00 uur door Holten richting Deventer. |
27-09-2021 11:32:24 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Het rijtuig staat momenteel in Baarn en rijdt vandaag weer terug naar Duitsland. Vertrekt (met waarschijnlijk mP 3029 voorop en 9903 achterop) 16:15 uit Brn naar Hvs, vervolgens zijn de tijden als volgt:
Laatst bewerkt door DDZ7504 op 27-09-2021 15:10 |
27-09-2021 14:33:35 | ||
---|---|---|
thom
|
Het zal de 3029 zijn, ander kleurtje :) |
27-09-2021 15:09:23 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Quote Aftrappen doe je met materieel voorzien van een AK , dat is hier niet van toepassing, er wordt afgekoppeld. |
27-09-2021 15:10:12 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Quote Lijkt mij een lichtelijk overdreven interpretatie maar is aangepast. @thom goed gezien, bedankt. |
27-09-2021 16:03:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Lijkt me niet overdreven, maar kweetutnietzeker want nooit bij geweest. Aftrappen gebeurde toch in die oude treinstellen door een trap op een pedaal? En dat kan alleen met een automatische koppeling. |
27-09-2021 17:00:20 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Voor zover ik weet is het, sinds die trap op een pedaal niet meer de standaard is, een figuurlijke term met dezelfde betekenis als afkoppelen. Maar ik ben pas 22, en weet dus lang niet alles 😃 |
27-09-2021 18:33:00 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het is dezelfde begripsovergang die plaatsvindt tussen omloop en (materieel)diensten. Het is echt iets anders, maar net als in de taal: als iedereen het fout of anders doet, wordt het op den duur goed en gewoon. |
27-09-2021 19:44:04 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Inflatie is helaas niet enkel iets financieels. Maar als men de juiste termen gebruikt ontstaan er ook geen misverstanden. Als ik iets moest aftrappen kon ik er zo heen, voor afkoppelen waren helm en handschoenen toch wel iets noodzakelijks. |
27-09-2021 19:55:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
We kunnen die betekenisinflatie toch nog enigszins beteugelen door de juiste termen te blijven gebruiken. Het is prettig dat er nieuwe woorden komen voor nieuwe zaken. En tegelijk is het te prijzen om de nog zeer bruikbare betekenissen van oude Nederlandse (!) termen in ere te houden. Dat houdt de vaktaal, of zo men wil het jargon, levend. Ook al trap je nu je treinstel met AK niet meer af met een pedaal. (Met een knop?) En ook al koppel je een niet-AK af (maar je ontkoppelt niet!). |
28-09-2021 01:59:02 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote SGM, DDZ en ICM worden letterlijk afgetrapt.
Overige mat is het met een knop. FLIRT en GTW heeft het luxe dat vanuit (maar enkel?) vanaf het voorste cabine kan worden gesplitst. |
28-09-2021 07:39:12 | ||
---|---|---|
MasterE
|
DDZ gaat ook middels knoppen. Mcn Asd |
28-09-2021 09:14:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Bedoelt seinhuis met DDZ niet DDZ maar VIRM? Daar kan ik me een pedaal nog in voorstellen. Nadat dit punt is opgehelderd keren we maar terug naar het topic. Laatst bewerkt door sjoerd op 28-09-2021 09:21 |
28-09-2021 10:39:37 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
DDZ, VIRM, SNG, FLIRT, SLT is met de hand een knop(pen) bedienen. Bij ICM en SGM moet er een kraantje opgezet worden en een ronde knop met de voet ingetrapt worden. |
28-09-2021 13:16:31 | ||
---|---|---|
martijn
|
Stiekem even terug naar de Luxon: De 9903 is mee gegeaan op tournee door Duitsland. Ook de Britse Class 43 43480 en 43484 zijn aangesloten. Voor beeld: Railcolor.com |