ERTMS in Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
19-07-2022 17:24:07
Marco
Marco
Quote
R-E-Mg (19-07-2022 15:13:52):

Andere ERTMS vraag: Bij treinen onder LZB volgt een ingeschakelde AFB automatisch de remcurve. Werkt dit bij ERTMS ook? Of bijvoorbeeld bij de TRAXX, Vectron en ICE3M wel (vanwege de Duitse afkomst) en bij een Thalys en ICNG niet (omdat de Franse VI dat van oorsprong ook niet doet)?


Er is wel een mogelijkheid om de ERTMS bedrijfsremmingen te laten doen. Dat wanneer je de snelheid overschrijdt, de trein "rustig" remt ipv een snelremming. Maar ik weet niet of je daar standaard op mag vertrouwen, en weet ook niet op welk materieel het is geïmplementeerd.

 

20-07-2022 08:32:17
R-E-Mg
R-E-Mg

Maar dat is dus niet op al het materieel geïmplementeerd. Duidelijk.

Waarom zou je er niet op kunnen vertrouwen? ERTMS zal immers alsnog een snelremming inzetten als je te langzaam remt.

Het grote probleem van AFB+LZB, en dat zal onder ETCS waarschijnlijk niet veel anders zijn, is dat de trein niet altijd even fijngevoelig rijd, omdat deze altijd probeert de maximaal toegelaten snelheid te halen. Een machinist ziet het rempunt aankomen en schakelt eerder uit. Ook zal een machinist doorgaans minder vaak aan de remhandel zitten en iets verder onder de curve blijven, wat comfortabeler is voor de reizigers. Je moet je ook realiseren dat een TRAXX 'analoog' remt, terwijl een Vectron 7 vaste remstandstanden heeft. Met een TRAXX zou je dus makkelijker op de curve moet kunnen blijven, maar moet je wel continu remkracht corrigeren. Een computer doet dat, de meeste machinisten waarschijnlijk niet.

 

20-07-2022 10:44:56
john2
john2
Quote
Marco (19-07-2022 17:24:07):
Quote
R-E-Mg (19-07-2022 15:13:52):

Andere ERTMS vraag: Bij treinen onder LZB volgt een ingeschakelde AFB automatisch de remcurve. Werkt dit bij ERTMS ook? Of bijvoorbeeld bij de TRAXX, Vectron en ICE3M wel (vanwege de Duitse afkomst) en bij een Thalys en ICNG niet (omdat de Franse VI dat van oorsprong ook niet doet)?


Er is wel een mogelijkheid om de ERTMS bedrijfsremmingen te laten doen. Dat wanneer je de snelheid overschrijdt, de trein "rustig" remt ipv een snelremming. Maar ik weet niet of je daar standaard op mag vertrouwen, en weet ook niet op welk materieel het is geïmplementeerd.


Hier kun en mag je niet standaard op vertrouwen, heb al eerder aangehaald dat techniek ook kapot kan gaan. Dus als machinist op veilig gaan en op ERTMS en seinen rijden.



Laatst bewerkt door john2 op 20-07-2022 10:45, reden: Typfout hersteld
 

20-07-2022 11:03:05
treinfan
treinfan

ERTMS is juist wel een systeem waarbij vertrouwd mag worden op de noodremingreep (geïmplementeerd met veiligheidsklasse SIL4). Dat geldt niet voor het uitvoeren van bedrijfsremmingen, en dat schijnt ook niet altijd naar behoren te werken. Het is vervelend als je bedrijfsremmingen aan de computer wil overlaten, maart vervolgens tijdens een rit telkens een ingreep krijgt met noodremming tot gevolg.

 


20-07-2022 11:40:56
yappa
yappa
Quote
PKP (19-07-2022 11:06:30):

Niet de ATB bepaald dit, maar gewoon het seinenboek / bijlage 4. Over naar buitenkijken gesproken.....


En daarom is de Nederlandse dual-signalling implementatie ook zo teleurstellend: de ERTMS is op Amsterdam - Utrecht helemaal aangelegd om te werken binnen de beperkingen van ATB. Operationele meerwaarde heeft het dus niet, capaciteit win je er niet mee, alleen theoretische treinen zonder ATB aan boord hebben er wat aan. En die kunnen er nu, zo'n 20 jaar later, nog steeds niet rijden omdat de aanliggende baanvakken alleen ATB hebben. Het is puur een implementatie om de techniek 'te leren kennen' zonder te kijken of het ook wat kan opleveren.

Vergelijk het met de hogesnelheidslijn Frankfurt - Köln: ook dual signalling PZB (baanseinen) & LZB (cab-signalling). Als een trein zich aan het begin van het traject aanmeldt met LZB, dan doven de seinen langs de baan. En daarmee plaats je de machinst dus niet in een onmogelijke situatie dat hij sommige baanseinen mag negeren, maar niet allemaal.

De Duitse ontwerper was trouwens zo vriendelijk om die LZB-aankondiging precies te laten plaatsvinden aan het einde van het perron op Frankfurt Flughafen, waar je dus tijdens de haltering het sein kunt zien doven (en dan snel naar binnen rennen, anders mis je je trein!) 😃

 

20-07-2022 11:47:25
MasterE
MasterE

DS op zowel Asd-Ut als de HZL zijn aangelegd omdat er ERTMS moet worden aangelegd op nieuwe trajecten (EU-regelgeving).




Mcn Asd
 

20-07-2022 11:52:39
Marco
Marco

En op beide baanvakken kan je sneller dan 140 km/h dankzij ERTMS. Het is ook iets veiliger.

 

20-07-2022 11:58:21
AlexNL
AlexNL

Toen men begon met het dual signalling-avontuur op Utrecht - Amsterdam was het idee dat de seinen geheel uitgeschakeld zouden worden voor treinen die onder ETCS rijden, net als in Duitsland gebeurt met LZB.

Om aan te geven dat het sein niet defect is was het de bedoeling dat er een reeks witte lampjes naast het sein zou gaan branden. Deze seinen zijn ook allemaal zo gebouwd, zoek een cabineritvideo op van Utrecht - Asb en je ziet het meteen.

Later in het traject werd besloten dat dat toch niet wenselijk is, en werden de ERTMS-blokken gelijkgesteld aan de blokken onder seinstelsel NS'54. Daardoor zal een MA altijd eindigen bij een lichtsein.

 

20-07-2022 13:47:59
JHS2013
JHS2013
Quote
Marco (19-07-2022 17:24:07):
Quote
R-E-Mg (19-07-2022 15:13:52):

Andere ERTMS vraag: Bij treinen onder LZB volgt een ingeschakelde AFB automatisch de remcurve. Werkt dit bij ERTMS ook? Of bijvoorbeeld bij de TRAXX, Vectron en ICE3M wel (vanwege de Duitse afkomst) en bij een Thalys en ICNG niet (omdat de Franse VI dat van oorsprong ook niet doet)?


Er is wel een mogelijkheid om de ERTMS bedrijfsremmingen te laten doen. Dat wanneer je de snelheid overschrijdt, de trein "rustig" remt ipv een snelremming. Maar ik weet niet of je daar standaard op mag vertrouwen, en weet ook niet op welk materieel het is geïmplementeerd.


Een bedrijfsremming als ingreep van ETCS is overigens altijd een maximum remming (3,5 bar of vergelijkbaar)

 

20-07-2022 16:48:03
treinfan
treinfan
Quote
AlexNL (20-07-2022 11:58:21):

Toen men begon met het dual signalling-avontuur op Utrecht - Amsterdam was het idee dat de seinen geheel uitgeschakeld zouden worden voor treinen die onder ETCS rijden, net als in Duitsland gebeurt met LZB.

Om aan te geven dat het sein niet defect is was het de bedoeling dat er een reeks witte lampjes naast het sein zou gaan branden. Deze seinen zijn ook allemaal zo gebouwd, zoek een cabineritvideo op van Utrecht - Asb en je ziet het meteen.

Later in het traject werd besloten dat dat toch niet wenselijk is, en werden de ERTMS-blokken gelijkgesteld aan de blokken onder seinstelsel NS'54. Daardoor zal een MA altijd eindigen bij een lichtsein.


Bij 'een lichtsein' of bij 'een lichtsein in de rijrichting van de trein'?

 

20-07-2022 19:38:43
mich
mich

Rijrichting van de trein. Wat ik overigens bijzonder vind is dat er snelheidsborden 140 staan, ERTMS 160 toelaat. Maak dan de borden ook 160, materieel mag toch niet harder dan zijn eigen max. snelheid of welke de ATB toelaat.



Laatst bewerkt door mich op 20-07-2022 19:39
 

03-08-2022 22:08:58
Marco
Marco
Quote
mich (20-07-2022 19:38:43):

Rijrichting van de trein. Wat ik overigens bijzonder vind is dat er snelheidsborden 140 staan, ERTMS 160 toelaat. Maak dan de borden ook 160, materieel mag toch niet harder dan zijn eigen max. snelheid of welke de ATB toelaat.


In het OBE-blad staan zelfs gestippelde (dus niet geplaatste) bordjes "20". Maar inderdaad, op Asd-Ut staan er volgens mij gewoon bordjes "16" dus geen idee waarom het op de Hanzelijn anders is.

Edit: blijkbaar niet op Asd-Ut dus. Op Helmond - Horst of de Schiphollijn dan? Ik ben er vrij zeker van dat ik 160 bordjes op een ATB-baanvak heb gezien.



Laatst bewerkt door Marco op 03-08-2022 23:23
 

03-08-2022 22:59:40
Ysbergsla
Ysbergsla

Er staan daar geen bordjes "16".

 

03-08-2022 23:24:37
DDZ7504
DDZ7504

Op de middensporen in Ledn staan volgens mij bordjes 16.

 

03-08-2022 23:28:34
pascalgerr
pascalgerr

En ook ter hoogte van Hfdo op de sporen naar Ledn

 

04-08-2022 00:19:07
broek53
broek53

In de periode voor de HSL Zuid is Hoofddorp - Den Haag HS geschikt gemaakt voor 160 km/h, alleen voor de Thalys. Als ik mij goed herinner zijn er bakens voor de extra snelheidstrap in de PBKA-stellen en is in de oude stellen de maximumsnelheid voor code groen in de ATB op 160 km/h gezet.

 

04-08-2022 00:20:26
MasterE
MasterE

Klopt en daar mag ook gewoon 160 worden gereden onder ATB, enige trein die dat kan is Thalys (ATB+).




Mcn Asd
 

04-08-2022 00:32:23
pascalgerr
pascalgerr

ICE-3M toch ook?

 

04-08-2022 06:18:37
MetroRET
MetroRET

Met een vertraagde ICE heb ik wel eens 160 gereden tussen Ut en Asb.

 

04-08-2022 06:38:30
mdeen
mdeen
Quote
Marco (03-08-2022 22:08:58):

Edit: blijkbaar niet op Asd-Ut dus. Op Helmond - Horst of de Schiphollijn dan? Ik ben er vrij zeker van dat ik 160 bordjes op een ATB-baanvak heb gezien.


Op Helmond - Horst staan (of stonden) bordjes 16 ja.

 

04-08-2022 09:24:12
pascalgerr
pascalgerr
Quote
MetroRET (04-08-2022 06:18:37):

Met een vertraagde ICE heb ik wel eens 160 gereden tussen Ut en Asb.


Kan kloppen. Ik had het juist bericht even moeten citeren, ik bedoelde dat ik ervan overtuigd was dat de ICE ook met ATB 160 kon rijden. Een sportieve machinist rijdt (mits deze ERTMS authorisatie van ProRail krijgt) vaak gewoon 160 tussen Asd-Ut

 

04-08-2022 09:47:08
michaben
michaben

De ICE is ook met 160 ingelegd, rijtijd Dvd-Ut is 14,5 minuut voor de ICE terwijl de normale IC daar 15,7 minuten voor krijgt.

 

04-08-2022 10:30:30
PKP
PKP
Quote
broek53 (04-08-2022 00:19:07):

In de periode voor de HSL Zuid is Hoofddorp - Den Haag HS geschikt gemaakt voor 160 km/h, alleen voor de Thalys. Als ik mij goed herinner zijn er bakens voor de extra snelheidstrap in de PBKA-stellen en is in de oude stellen de maximumsnelheid voor code groen in de ATB op 160 km/h gezet.


Van Mariahoeve tot Hollands Spoor lijkt het me toch geen 160 te zijn. Verder is tussen Leiden en Mariahoeve 160 alleen op de binnensporen.

 

04-08-2022 10:55:14
MasterE
MasterE
Quote
pascalgerr (04-08-2022 09:24:12):
Quote
MetroRET (04-08-2022 06:18:37):

Met een vertraagde ICE heb ik wel eens 160 gereden tussen Ut en Asb.


Kan kloppen. Ik had het juist bericht even moeten citeren, ik bedoelde dat ik ervan overtuigd was dat de ICE ook met ATB 160 kon rijden. Een sportieve machinist rijdt (mits deze ERTMS authorisatie van ProRail krijgt) vaak gewoon 160 tussen Asd-Ut


ProRail doet hierin helemaal niets, op zowel A-U als Hzl is Dual Signalling aanwezig, dus ieder trein die voorzien is van ETCS (en actief) en beschikt over de juiste key zal de transitie maken van en naar ETCS Level 2. Onder ATB is 140 km/h de maximum snelheid.



Laatst bewerkt door MasterE op 04-08-2022 10:56


Mcn Asd
 

04-08-2022 11:03:12
michaben
michaben

Overigens is Ledn in noordelijke richting tegenwoordig 80km/u, alleen in zuidelijke richting zou je nog met 160km/u via de binnensporen kunnen rijden met ATB+. Gvm - Dvnk en Ledn - Hfdo is nog wel 160 maar bij Ledn moet je dus even afremmen.

 

04-08-2022 11:33:21
john2
john2

Mag er met 160 langs sprinter stations gereden worden?

Zeker als er mensen op deze perrons staan.

 

04-08-2022 11:35:23
mich
mich

Ja. Gebeurt ook op Deurne met testritten.

 

04-08-2022 12:58:21
henri1972
henri1972
Quote
john2 (04-08-2022 11:33:21):

Mag er met 160 langs sprinter stations gereden worden?

Zeker als er mensen op deze perrons staan.


Waarom zou dat niet mogen ?

 

04-08-2022 13:34:42
MetroRET
MetroRET

In Duitsland gebeurt het zelfs tot 200.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-08-2022 14:38:40
john2
john2
Quote
henri1972 (04-08-2022 12:58:21):
Quote
john2 (04-08-2022 11:33:21):

Mag er met 160 langs sprinter stations gereden worden?

Zeker als er mensen op deze perrons staan.


Waarom zou dat niet mogen ?


Voor de veiligheid van de mensen op het perron.

Op een perron moet je altijd opletten dat je niet te dicht langs de perron rand staat.

Maar een trein met 160 lijkt me meer zuig kracht te hebben als met 130.

Zeker ook voor kinderen.

 

04-08-2022 14:54:23
DDZ7504
DDZ7504

Dat wordt getest per station tegenwoordig, vandaar ook laatst de "vacature" voor testers van met 160 km/u langsrijdende treinen op Kpnz en Dron.

 

04-08-2022 17:53:17
treinhobby
treinhobby

Daarom staan er op Nieuw Vennep ook waarschuwingborden en extra belijning.

Link naar wikipedia met info en foto’s

 

04-08-2022 18:04:44
john2
john2
Quote
DDZ7504 (04-08-2022 14:54:23):

Dat wordt getest per station tegenwoordig, vandaar ook laatst de "vacature" voor testers van met 160 km/u langsrijdende treinen op Kpnz en Dron.


Hoe wordt dan aan de veiligheid van die testers gedacht?

Staan deze testers dan minimaal langs de door getrokken witte streep?

 

04-08-2022 18:23:56
broek53
broek53
Quote
treinhobby (04-08-2022 17:53:17):

Daarom staan er op Nieuw Vennep ook waarschuwingborden en extra belijning.

Link naar wikipedia met info en foto’s


Ja, al nam men het ook weer niet zo serieus dat dezelfde maatregelen ook in Sassenheim werden toegepast, dat een paar jaar later gebouwd is.

 

04-08-2022 18:24:34
DDZ7504
DDZ7504
Quote
john2 (04-08-2022 18:04:44):
Quote
DDZ7504 (04-08-2022 14:54:23):

Dat wordt getest per station tegenwoordig, vandaar ook laatst de "vacature" voor testers van met 160 km/u langsrijdende treinen op Kpnz en Dron.


Hoe wordt dan aan de veiligheid van die testers gedacht?

Staan deze testers dan minimaal langs de door getrokken witte streep?


Voor zover ik me nog kan herinneren is het de bedoeling dat deze mensen op de gestippelde streep zouden staan. Zou niet weten welke streep je bedoelt met de "door getrokken witte streep". Ik kan de link naar die vacature alleen niet meer vinden, heb ook geen idee in welk topic die stond.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-08-2022 18:24
 

04-08-2022 18:47:42
Maronit98
Maronit98
Quote
DDZ7504 (04-08-2022 18:24:34):
Quote
john2 (04-08-2022 18:04:44):
Quote
DDZ7504 (04-08-2022 14:54:23):

Dat wordt getest per station tegenwoordig, vandaar ook laatst de "vacature" voor testers van met 160 km/u langsrijdende treinen op Kpnz en Dron.


Hoe wordt dan aan de veiligheid van die testers gedacht?

Staan deze testers dan minimaal langs de door getrokken witte streep?


Voor zover ik me nog kan herinneren is het de bedoeling dat deze mensen op de gestippelde streep zouden staan. Zou niet weten welke streep je bedoelt met de "door getrokken witte streep". Ik kan de link naar die vacature alleen niet meer vinden, heb ook geen idee in welk topic die stond.


Waarschijnlijk wordt met de witte streep de strook witte geribbelde tegels ter behoeve van mensen met een visuele beperking bedoeld. Dat is tenminste wat ik me kan bedenken.




Groetjes!
 

04-08-2022 19:01:11
TtC
TtC
Quote
MetroRET (04-08-2022 13:34:42):

In Duitsland gebeurt het zelfs tot 200.


Tussen Hamburg en Berlijn zelfs met 230 km/h.

Er staan daar dan wel hekjes midden op het perron (parallel aan de perronrand) waarachter je wordt geacht te wachten.



Laatst bewerkt door TtC op 04-08-2022 19:02
 

04-08-2022 20:54:44
Daniel1
Daniel1
Quote
john2 (04-08-2022 18:04:44):
Quote
DDZ7504 (04-08-2022 14:54:23):

Dat wordt getest per station tegenwoordig, vandaar ook laatst de "vacature" voor testers van met 160 km/u langsrijdende treinen op Kpnz en Dron.


Hoe wordt dan aan de veiligheid van die testers gedacht?

Staan deze testers dan minimaal langs de door getrokken witte streep?


De testers werden gezekerd aan de railing van het perron, zodanig dat ze niet voorbij de witte blokken konden. Vervolgens een trein met 160km/h laten langsrijden en kijken of niemand verdwijnt...

En dan naar Duitsland gaan en kijken hoe het daar op een gemiddeld ICE-traject gaat...

 

04-08-2022 21:05:49
geert
geert
Quote
TtC (04-08-2022 19:01:11):
Quote
MetroRET (04-08-2022 13:34:42):

In Duitsland gebeurt het zelfs tot 200.


Tussen Hamburg en Berlijn zelfs met 230 km/h.

Er staan daar dan wel hekjes midden op het perron (parallel aan de perronrand) waarachter je wordt geacht te wachten.


In Frankrijk tussen Straatsburg en Mulhouse en tussen Poitiers en Bordeaux ook, hoewel op dit laatste traject weinig meer met deze snelheid rijdt na de opening van de HSL naar Bordeaux. Geen groen hek te zien, in Duitsland ook niet.

 

04-08-2022 22:05:32
AlexNL
AlexNL

In Engeland raast men ook met 200 km/u langs perrons.

 

04-08-2022 22:19:51
RX7567
RX7567

Al hebben ze in Engeland wel altijd de aankondiging: 'De volgende trein op spoor (x) stopt niet op dit station, sta binnen de gele lijn en houd kinderwagens vast.' Of iets wat erop lijkt. Dat lijkt mij sowieso een goede zaak om te implementeren, kwaad kan het in ieder geval niet.

 

05-08-2022 11:36:28
john2
john2
Quote
DDZ7504 (04-08-2022 18:24:34):
Quote
john2 (04-08-2022 18:04:44):
Quote
DDZ7504 (04-08-2022 14:54:23):

Dat wordt getest per station tegenwoordig, vandaar ook laatst de "vacature" voor testers van met 160 km/u langsrijdende treinen op Kpnz en Dron.


Hoe wordt dan aan de veiligheid van die testers gedacht?

Staan deze testers dan minimaal langs de door getrokken witte streep?


Voor zover ik me nog kan herinneren is het de bedoeling dat deze mensen op de gestippelde streep zouden staan. Zou niet weten welke streep je bedoelt met de "door getrokken witte streep". Ik kan de link naar die vacature alleen niet meer vinden, heb ook geen idee in welk topic die stond.


Excuus met de verkeerde benaming, ik bedoelde ook de gestippelde streep, de om en om gewone steen en een wit beschilderde tegel of al wit gekleurde tegel.

 

05-08-2022 12:12:42
kiekkiek
kiekkiek
Quote
RX7567 (04-08-2022 22:19:51):

Al hebben ze in Engeland wel altijd de aankondiging: 'De volgende trein op spoor (x) stopt niet op dit station, sta binnen de gele lijn en houd kinderwagens vast.' Of iets wat erop lijkt. Dat lijkt mij sowieso een goede zaak om te implementeren, kwaad kan het in ieder geval niet.


Niet altijd, maar ze doen hun best. Trouwens zijn vele perrons in Engeland een stuk smaller dan hier.

 

05-08-2022 12:14:16
kiekkiek
kiekkiek
Quote
PKP (19-07-2022 11:06:30):

Niet de ATB bepaald dit, maar gewoon het seinenboek / bijlage 4. Over naar buitenkijken gesproken.....


Nergens staat dat je moet remmen.

 

05-08-2022 21:05:58
seinhuis
seinhuis

Ik heb nog nooit gehoord dat er een reiziger van het perron afgezogen wordt door een trein.

Uiteraard moet op een een klein risico onderzocht worden, maar ik denk niet dat wij ons zorgen hoeven te maken.

 

05-08-2022 21:09:22
mren
mren

Cijfertjes enzo

 

07-08-2022 10:47:06
mich
mich

Kan je uit ervaring vertellen dat de zuigende werking van een trein op een halve meter zeer sterk is met 130km/h. Dan moet je echt stevig staan.

 

28-10-2022 14:22:24
Marco
Marco

In 2027 gaat eerst Leeuwarden - Harlingen en daarna de Hanzelijn 3-4 maanden dicht om ERTMS te testen.

Nieusbericht omroep Flevoland, gebaseerd op Voortgangsrapportage ERTMS.

 

28-10-2022 15:22:56 1
cuneo56
cuneo56

Weer een triest hoogtepunt van de totale minachting van de klanten van de vervoerders door de Infrabeheerders!

 

28-10-2022 15:53:31
Daan!
Daan!

Wat is het alternatief?

 

28-10-2022 16:04:12 1
broek53
broek53

Dat is de zaak omdraaien. Laten we eens beginnen met de vraag waarom je een kwartaal lang zou willen testen (dag en nacht kennelijk). En waarom dat op een prutslijntje als Lw - Hlg nodig is, en op de Hanzelijn die nota bene al ERTMS heeft.



Laatst bewerkt door broek53 op 28-10-2022 16:05
 

28-10-2022 16:22:23
treinfan
treinfan

Wellicht omdat de ervaring uit o.a. Frankrijk leert dat als er 1 maand gepland wordt voor testen na aanpassingen aan de beveiliging, het niet ongebruikelijk is om 2 maanden uitloop te krijgen bij een tegenvallend resultaat?

 

28-10-2022 16:36:24 1
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
broek53 (28-10-2022 16:04:12):

Dat is de zaak omdraaien. Laten we eens beginnen met de vraag waarom je een kwartaal lang zou willen testen (dag en nacht kennelijk). En waarom dat op een prutslijntje als Lw - Hlg nodig is, en op de Hanzelijn die nota bene al ERTMS heeft.


In de voortgangsrapportage staat dat ze eerst gaan ombouwen naar baseline 3 release 2 en dat de dual signalling daarbij komt te vervallen. Vervolgens is de Hanzelijn dus het eerste baanvak in die specificatie geworden, dus dat moet uitgebreid getest worden. En de eerste keren dat je zoiets doet valt het altijd tegen.

Een voordeeltje: Deze keer kan je de afsluiting van te voren aan zien komen en al vooraf gedurende die tijd een dienstregeling ontwerpen, die treinen via Amersfoort omleid.



Laatst bewerkt door R-E-Mg op 28-10-2022 16:37
 

28-10-2022 17:17:19
AlexNL
AlexNL

We hebben in Nederland geen volledig losliggend proefbaanvak. Buiten het laboratorium om is er gewoon geen plek waar men uitgebreid treinen op en neer kan laten rijden zonder dat dit iets anders in de weg zit.

In de ons omliggende landen is dat anders: in Duitsland hebben ze Wegberg-Wildenrath, in het Verenigd Koninkrijk hebben ze Old Dalby, en in Frankrijk hebben ze het CEF bij Valenciennes. Op al die trajecten kan men in principe alles testen wat er nodig is, in "bijna-echte omstandigheden", zonder dat het de dagelijkse dienst in de weg zit.

 


28-10-2022 17:41:56
cuneo56
cuneo56

Ik ken zeker niet alle details, maar de vorige staatsecretaris ( of die daarvoor?) heeft in ieder gaval nog de ruggegraat gehad om het idee om de HSL-Zuid een paar maanden voor ombouw naar ETCS baseline 3 te sluiten af te wijzen.

En laat "men" eens in Belgie gaan kijken, die zijn al een heel stuk verder en hebben ook al een HSL traject voorzien van ETCS zonder dat dat een paar maanden dicht is geweest ( en van het traject naar De Panne durf ik het niet te zeggen)



Laatst bewerkt door cuneo56 op 28-10-2022 17:42
 

28-10-2022 19:28:25
cuneo56
cuneo56
Quote
treinfan (28-10-2022 16:22:23):

Wellicht omdat de ervaring uit o.a. Frankrijk leert dat als er 1 maand gepland wordt voor testen na aanpassingen aan de beveiliging, het niet ongebruikelijk is om 2 maanden uitloop te krijgen bij een tegenvallend resultaat?


Even de tussen-opmerking dat ETCS geen beveiliging op zich is. Het is "enkel" de overbrenging van de toestemming van de beveiliging om te rijden ( of juist niet) naar de Machinist/ trein en de controle daarop.

 

28-10-2022 21:16:56 5
broek53
broek53
Quote
AlexNL (28-10-2022 17:17:19):

We hebben in Nederland geen volledig losliggend proefbaanvak. Buiten het laboratorium om is er gewoon geen plek waar men uitgebreid treinen op en neer kan laten rijden zonder dat dit iets anders in de weg zit.

In de ons omliggende landen is dat anders: in Duitsland hebben ze Wegberg-Wildenrath, in het Verenigd Koninkrijk hebben ze Old Dalby, en in Frankrijk hebben ze het CEF bij Valenciennes. Op al die trajecten kan men in principe alles testen wat er nodig is, in "bijna-echte omstandigheden", zonder dat het de dagelijkse dienst in de weg zit.


Waarom zou je een Europees en vrijwel uniform systeem in elk land onder laboratorium omstandigheden moeten uittesten alsof het nieuwe rocketscience is? En dan meteen maar een kwartaal lang? Be-la-che-lijk.

 

29-10-2022 06:15:18
BVisser
BVisser
Quote
AlexNL (28-10-2022 17:17:19):

We hebben in Nederland geen volledig losliggend proefbaanvak. Buiten het laboratorium om is er gewoon geen plek waar men uitgebreid treinen op en neer kan laten rijden zonder dat dit iets anders in de weg zit.

In de ons omliggende landen is dat anders: in Duitsland hebben ze Wegberg-Wildenrath, in het Verenigd Koninkrijk hebben ze Old Dalby, en in Frankrijk hebben ze het CEF bij Valenciennes. Op al die trajecten kan men in principe alles testen wat er nodig is, in "bijna-echte omstandigheden", zonder dat het de dagelijkse dienst in de weg zit.


En Velim in Tsjechië. Maar zijn de Nederlandse omstandigheden dan zo anders dat dat niet op zo'n buitenlandse testbaan kan? Dat je het dan na definitieve installatie in Nederland een weekje wil beproeven of alles goed is aangesloten kan ik me nog voorstellen.



Laatst bewerkt door BVisser op 29-10-2022 06:17
 

29-10-2022 09:08:20
michaben
michaben

ERTMS mag dan wel een Europese standaard zijn, maar de implementatie is niet standaard. In de spoorbeveiliging van ProRail wordt veel maatwerksoftware gebruikt, en dat zal ook met ERTMS het geval blijven. Het is dus niet zo dat met ERTMS alle Europese spoornetten op dezelfde software gaan draaien.

 

29-10-2022 09:32:51
R-E-Mg
R-E-Mg

Voor degenen die hem nog niet kennen XKCD: Standards.

Ieder land heeft zijn eigen ontwerpnormen en rijprocedures en de verschillende legacy systemen in bedrijf zijn daar op afgestemd en vaak niet compatible met de omringende landen. Straks met ERTMS hebben we misschien technisch één systeem, maar omdat de ontwerpnormen en rijprocedures nog steeds verschillen in evenzovele variaties als nu legacy systemen. De ontwerpnormen en rijprocedures harmoniseren zie ik voorlopig echt niet gebeuren.

Dat is in principe ook helemaal niet nodig. Als de onderliggende techniek overal hetzelfde is, dan zitten de verschillen alleen in de programmatuur. En een stukje code schrijven dat in essentie zegt als land is X, doe dat en als land is Y doe net iets anders, dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.

 

29-10-2022 09:50:05
michaben
michaben

Een standaard maakt nog geen systeem. Als de standaard alleen uit specificaties bestaat kan de programmatuur alsnog compleet verschillend zijn per leverancier. En dan heb je het over iets meer dan 'een stukje code'.

 

29-10-2022 13:35:55
AlexNL
AlexNL
Quote
michaben (29-10-2022 09:08:20):

ERTMS mag dan wel een Europese standaard zijn, maar de implementatie is niet standaard. In de spoorbeveiliging van ProRail wordt veel maatwerksoftware gebruikt, en dat zal ook met ERTMS het geval blijven. Het is dus niet zo dat met ERTMS alle Europese spoornetten op dezelfde software gaan draaien.


Precies dit - ETCS is een standaard maar de verdere integratie in het spoorsysteem (bijvoorbeeld met de systemen van de verkeersleiding) is dat niet.

 

30-10-2022 11:19:36
phantom
phantom

In hoeverre is het dan nog een aanwinst ?
Een vorm van uniformiteit brengt het dus eigenlijk niet,want je hebt nog steeds verschillende versie's,uitvoeringen etc etc.
Grenzeloos rijden is ook niet zonder meer waarheid,enige vorm van geschikte loc en een vorm van omschakelen a/d grens blijft.
Dus in hoeverre is het dan echt een aanwinst en must have,zoals men het vroeger wel presenteerde.
Welke winst behaal je nog ten overstaan van het ieder land z'n eigen beveiligings systeem ?
(Want dat krijg je nu feitelijk ook weer,al is nu de hoofdnaam hetzelfde.)



Laatst bewerkt door phantom op 30-10-2022 11:20
 

30-10-2022 11:27:09
icened200
icened200
Quote
phantom (30-10-2022 11:19:36):

In hoeverre is het dan nog een aanwinst ?
Een vorm van uniformiteit brengt het dus eigenlijk niet,want je hebt nog steeds verschillende versie's,uitvoeringen etc etc.
Grenzeloos rijden is ook niet zonder meer waarheid,enige vorm van geschikte loc en een vorm van omschakelen a/d grens blijft.
Dus in hoeverre is het dan echt een aanwinst en must have,zoals men het vroeger wel presenteerde.
Welke winst behaal je nog ten overstaan van het ieder land z'n eigen beveiligings systeem ?
(Want dat krijg je nu feitelijk ook weer,al is nu de hoofdnaam hetzelfde.)


De huidige standaard is nu ETCS level 2 Baseline 3 Release....

Maar daarvoor had je wel een aantal varianten. Kunnen ze dat niet upgraden?

 

30-10-2022 12:53:29
treinhobby
treinhobby

Maar momenteel is het zo dat een 186 die op de HSL mag rijden, dan vanwege die specifieke versie niet meer in Duitsland mag komen.

Gaat het dan ooit gebeuren dat er een (software) versie komt die overal is toegelaten?
Zodat een lok (waar die dat kan qua spanning) ook echt door heel Europa heen kan?

 

30-10-2022 13:17:44
AlexNL
AlexNL

De HSL is een speciaaltje in dat opzicht, er is van alles aan geknutseld om alles werkend te krijgen en sindsdien is het nooit meer aangeraakt.

De Betuweroute is een beter voorbeeld, die is na oplevering nog aangepakt en een 186 die op de BR mag rijden mag zonder problemen door Duitsland rijden.

ETCS biedt zeker wel uniformiteit voor de trein-wal-interface, maar het onderliggende systeem (denk aan VPT) blijft nog steeds ProRail-specifiek. Die hele laag gaat in Nederland niet worden vervangen omdat dat niet nodig is.

In andere landen waar ze bezig zijn met de invoering van landelijk ETCS wordt ook die laag soms mee vervangen - in Noorwegen is Siemens bijvoorbeeld in het hele land bezig met de ombouw van de infra voor de uitrol van ETCS level 2 only.

 

30-10-2022 13:51:59 1
michaben
michaben

Overigens zal de fysieke beveiliging hier wel vrijwel volledig vervangen worden, spoorstroomloop wordt vervangen door assentellers, lichtseinen verdwijnen (op de stopplaatsmarkering met lamp na bij sporen waarop gerangeerd wordt) en vrije banen worden bedienbaar gemaakt. Maar voor de achterliggende IT systemen wordt dan wel zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande systemen, met de nodige doorontwikkeling.

 

30-10-2022 14:06:37
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
AlexNL (30-10-2022 13:17:44):

De HSL is een speciaaltje in dat opzicht, er is van alles aan geknutseld om alles werkend te krijgen en sindsdien is het nooit meer aangeraakt.

De HSL gaat overgens ook nog op de schop net als de Hanzelijn ergens de komende jaren. ;)

 

30-10-2022 16:06:44
Marco
Marco
Quote
michaben (30-10-2022 13:51:59):

Overigens zal de fysieke beveiliging hier wel vrijwel volledig vervangen worden, spoorstroomloop wordt vervangen door assentellers, lichtseinen verdwijnen (op de stopplaatsmarkering met lamp na bij sporen waarop gerangeerd wordt) en vrije banen worden bedienbaar gemaakt. Maar voor de achterliggende IT systemen wordt dan wel zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande systemen, met de nodige doorontwikkeling.


Dat lijkt me ook de reden dat alles hier langer duurt dan bv België. Er wordt veel meer meegenomen.

Helemaal in het Noorden zou je misschien de NG-bakens 1:1 kunnen vervangen door L1-bakens. Ik zie niet wat de toegevoegde waarde van L2 is op enkelspoor; je rijdt toch bijna nooit met 2 treinen in dezelfde richting achter elkaar dus je hebt niets aan een betere opvolgtijd.

 

30-10-2022 16:29:22
AlbertP
AlbertP

Om 1 systeem in heel Nederland te hebben (op de HSL na)?

 

30-10-2022 16:58:43
AlexNL
AlexNL
Quote
Marco (30-10-2022 16:06:44):

Dat lijkt me ook de reden dat alles hier langer duurt dan bv België. Er wordt veel meer meegenomen.


Niet per sé. In België wordt op veel plekken de seinrichting compleet vernieuwd incl. vervanging van spoorstroomlopen door assentellers, de seinen die langs de baan staan, de achterliggende inklinking en de aansturing door de seingevers.

Tegelijkertijd is men daar op dit moment bezig met een centralisatie van lokale blokposten naar meer gecentraliseerde seinposten, een traject dat in Nederland enkele decennia geleden al is afgerond.

Terug naar Nederland: enkele jaren geleden las ik ergens dat de overgang naar ETCS L2 in Nederland alleen op de vrije baan zou gebeuren, en dat er in complexe stationsgebieden (zoals rond Utrecht en Amsterdam) een transitie terug naar ATB zou gebeuren. Dit omdat er een vrees was dat er in die gebieden te veel treinverkeer zou zijn, wat de GSM-R-datakanalen zou verstoppen. Herinner ik mij dat goed en zo ja, is dat nog altijd de bedoeling of zijn er inmiddels oplossingen gevonden?

 

30-10-2022 17:11:55
michaben
michaben

De grote stations zijn voorlopig nog niet aan de beurt. Ddr, Zlw en Rsd komen wel volledig in ERTMS gebied te liggen, met transities op de (nu nog) vrije banen voor de aftakkende lijnen. Transities komen ook altijd op een gebiedsgrens te liggen zodat een verkeersleider niet gelijktijdig ERTMS en NS54 gebieden hoeft te bedienen. De transities krijgen ook eigen dienstregelpunten.

 

30-10-2022 17:48:00
AlbertP
AlbertP
Quote
AlexNL (30-10-2022 16:58:43):

Dit omdat er een vrees was dat er in die gebieden te veel treinverkeer zou zijn, wat de GSM-R-datakanalen zou verstoppen. Herinner ik mij dat goed en zo ja, is dat nog altijd de bedoeling of zijn er inmiddels oplossingen gevonden?


Dit kan worden opgelost door GSM-R door FRMCS te vervangen. DB test dit op dit moment in het Ertsgebergte (bron in Engels, Duits), op een spoorlijn die verder alleen een paar weekenden per jaar voor museumritten van de Erzgebirgische Aussichtsbahn gebruikt wordt.

 

30-10-2022 19:04:29
zigzag
zigzag
Quote
Een voordeeltje: Deze keer kan je de afsluiting van te voren aan zien komen en al vooraf gedurende die tijd een dienstregeling ontwerpen, die treinen via Amersfoort omleid.

Dat is geen voordeel, dat is een keuze voor hinder. Een andere keuze kon zijn om hier veel eerder mee te beginnen. Het gevolg is dat er geen opties over zijn om hinder te voorkomen, met deze hinder van weer maanden geen treinverkeer tot gevolg.

 

30-10-2022 21:05:10
thom
thom
Quote
treinhobby (30-10-2022 12:53:29):

Maar momenteel is het zo dat een 186 die op de HSL mag rijden, dan vanwege die specifieke versie niet meer in Duitsland mag komen.

Gaat het dan ooit gebeuren dat er een (software) versie komt die overal is toegelaten?
Zodat een lok (waar die dat kan qua spanning) ook echt door heel Europa heen kan?


Volgens mij is de hele truc van de software versie die nodig is voor de HSL in Nederland, gewoon nooit getoetst is voor toelating buiten Nederland en daarom daar niet gebruikt mag worden.

 

01-11-2022 13:55:15 2
broek53
broek53

Overrompeld als ik was door de aankondiging dat in 2027 een kwartaal lang de Hanzelijn (plus Lelystad!) en Leeuwarden - Harlingen buiten exploitatie moeten om ze onder ERTMS te brengen, en verbaasd door de vurigheid waarmee dat op dit forum verdedigd werd cq heel begrijpelijk gevonden, ben ik maar eens aan het doorvragen gegaan. Resultaat: ja, men wil 3 a 4 maanden plat en neen, dat heeft niks met de techniek te maken. ERTMS wordt in laboratorium-omgeving opgebouwd en het enige dat getest moet worden, is of het spul buiten daadwerkelijk werkt. In het bestaande beveiligingswerk heet zoiets een binnen-buitentest. Systeemintegratie 1 is kijken of de individuele elementen allemaal werken, integratietest 2 is kijken of het hele systeem in samenwerking goed werkt. Daar heeft de techniek zoiets als twee weekenden of een week nodig. Systeemintegratie 3 is de speeltuin voor de vervoerder en VL - en die willen 3 a 4 maanden niet gestoord worden en het ook niet in nachten of weekenden doen. In dezen kan de inframanager daarom weinig verweten worden, behalve dat het zich in het samenwerkingsverband waarbinnen de implementatie van ERTMS bedacht en besproken wordt, bij hebben neergelegd. En eraan mee hebben gewerkt dat de Staatssecretaris geen alternatieven zijn voorgelegd, waardoor zij allerlei Heel Moeilijk klinkende semi-onzin als argument voor stremmingen van een kwartaal aan het verkopen is. Maar het is eigenlijk dus niet meer dan op papier neergeslagen angst en op voorhand indekken.

 

01-11-2022 14:31:16
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Zou dus betekenen dat je 's avonds en het weekend gewoon kunt reizen.

Via GPS weet je waar de treinen zijn, dus info is geen probleem.

 

01-11-2022 14:38:44
mdeen
mdeen

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar op de Hanzelijn ligt toch al ERTMS? Wat moet hier dan nog getest worden? We hebben in het verleden toch al door verschillende partijen praktijktesten gehad? Op Amsterdam - Utrecht, Heerlen - Maastricht en bij Steenwijk?

En ERTMS voor Leeuwarden - Harlingen, wordt dat een complete ombouw met verwijdering van ATB-NG?

 

01-11-2022 15:04:10
cuneo56
cuneo56

@ Broek 53.Dank voor het navragen !

Het is dus vooral aan de vervoerders te wijten dit plan, nog erger!

@mdeen : betreft ook ombouw van ETCS base line 2 naar 3 op Hanzelijn.

En Leeuwarden- Harlingen is complete vervanging, want ATB NG is in het noorden aan vervanging toe, maar is niet/nauwlijks meer te koop.

 

01-11-2022 15:04:34
broek53
broek53

Wat het laatste betreft, dat klopt en dat geldt voor alle Noordelijke Nevenlijnen. Die zijn juist naar voren gehaald omdat de ATB-NG aan vernieuwing toe is. Door ERTMS ten opzichte van de eerdere planning naar voren te halen, voorkomt men die vernieuwing.

 

01-11-2022 15:55:35
Muizeneus
Muizeneus

Het was bijvoorbeeld wel aardig geweest om Veendam - Stadskanaal als proeftraject te nemen. K Weet niet wat de planning van reactivering daar is, maar daar had je gemakkelijk twee vliegen in één klap kunnen slaan: uitproberen zonder dat iemand daar last van heeft (op zondagen zal er aannemelijk niet per sé getest hoeven te worden en kan de STAR gewooon rijden met uitgeschakelde ERTMS op het baanvak) en daarna meteen in dienst stellen voor dagelijkse exploitatie

 

01-11-2022 16:06:42
treinfan
treinfan

Dat werkt als je van tevoren zeker wil zijn dat je een positief testresultaat krijgt (meer dan 2 treinen van Arriva zal in praktijk niet voorkomen, dus dat hoeft niet ondersteund te worden). Ideaal vanuit een managersperspectief 😃

Vdm-Skn kan nooit een representatief testresultaat produceren, al is het maar omdat bijvoorbeeld de baanvaksnelheid er laag is. Eventuele problemen zijn wel heel anders, zo weet ik niet of ERTMS + interlocking al ondersteuning biedt voor correctie rij-autorisaties bij een draaischijf.



Laatst bewerkt door treinfan op 01-11-2022 16:16
 

01-11-2022 18:02:11
timtrein
timtrein
Quote
Muizeneus (01-11-2022 15:55:35):

Het was bijvoorbeeld wel aardig geweest om Veendam - Stadskanaal als proeftraject te nemen. K Weet niet wat de planning van reactivering daar is, maar daar had je gemakkelijk twee vliegen in één klap kunnen slaan: uitproberen zonder dat iemand daar last van heeft (op zondagen zal er aannemelijk niet per sé getest hoeven te worden en kan de STAR gewooon rijden met uitgeschakelde ERTMS op het baanvak) en daarna meteen in dienst stellen voor dagelijkse exploitatie


De planning van reactivering schuift iedere week een week op 😉 dus dat zal wel niet helemaal in de ERTMS-planning passen. En oja, als iemand een pot met goud vindt, dan houdt de provincie zich aanbevolen...
De STAR rijdt overigens zeker niet alleen zondags, maar gedurende het hele jaar op allerlei dagen, maar dat is natuurlijk af te spreken.
@treinfan, er zal in de toekomst gewoon met 100 km/h gereden worden (als het project doorgaat natuurlijk). En wat heeft de draaischijf ermee van doen? Nog los van dat deze niet is aangesloten, ligt die ook niet op het gedeelte waar het Arrivastation komt.

 

02-11-2022 08:46:46
icened200
icened200
Quote
Marco (28-10-2022 14:22:24):

In 2027 gaat eerst Leeuwarden - Harlingen en daarna de Hanzelijn 3-4 maanden dicht om ERTMS te testen.

Nieusbericht omroep Flevoland, gebaseerd op Voortgangsrapportage ERTMS.


Even terugkomen op het begin. Zal Hanzelijn na de testritten ETCS only zijn?:

www.infrasite.nl

En hoe is dat met andere spoortrajecten vanaf 2027? Zal ATB dan ook geen back up meer zijn?

Dan moet er goede afstemming zijn tussen hoeveelheid ETCS treinen en ETCS spoortrajecten.

 

02-11-2022 09:11:44
AlexNL
AlexNL

Dat klopt, de Hanzelijn wordt ERTMS only. Dat is op die lijn ook geen probleem: daar rijdt VIRM, ICM en SNG.

SNG is al voorzien van ERTMS, Siemens heeft onlangs een contract gekregen voor de installatie van ERTMS in de VIRM, en ICM wordt vervangen door ICNG.

 

02-11-2022 09:34:24
icened200
icened200
Quote
AlexNL (02-11-2022 09:11:44):

Dat klopt, de Hanzelijn wordt ERTMS only. Dat is op die lijn ook geen probleem: daar rijdt VIRM, ICM en SNG.

SNG is al voorzien van ERTMS, Siemens heeft onlangs een contract gekregen voor de installatie van ERTMS in de VIRM, en ICM wordt vervangen door ICNG.


Siemens die ERTMS in de Talbot/Bombardier inbouwt. In Denemarken doet Alstom dat namens DSB. Maakt het in principe uit welke leverancier ERTMS inbouwt?

 

02-11-2022 09:57:16
bacr
bacr
Quote
AlexNL (02-11-2022 09:11:44):

Dat klopt, de Hanzelijn wordt ERTMS only. Dat is op die lijn ook geen probleem: daar rijdt VIRM, ICM en SNG.

SNG is al voorzien van ERTMS, Siemens heeft onlangs een contract gekregen voor de installatie van ERTMS in de VIRM, en ICM wordt vervangen door ICNG.


Hmmm, er rijdt ook wel eens Mat'54..... 😐

 

02-11-2022 10:18:54
Oldskool
Oldskool

Dat is dan helaas verleden tijd 😐

 

02-11-2022 10:39:23
marciekemp
marciekemp

Er wordt wel onderzoek gedaan naar oplossingen voor deze zogeheten 'zwarte vloot', maar echt concrete oplossingen zijn er nog niet helaas

 

02-11-2022 10:44:44
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (02-11-2022 09:34:24):

Siemens die ERTMS in de Talbot/Bombardier inbouwt. In Denemarken doet Alstom dat namens DSB. Maakt het in principe uit welke leverancier ERTMS inbouwt?


Fabrieksgarantie is er niet meer en NS zal ongetwijfeld beschikking hebben over alle relevante tekeningen en documentatie. Het is vrij gebruikelijk dat 'after-market' inbouw van ERTMS door een andere leverancier gebeurt.

Zo heeft Alstom jaren geleden de ETCS-installaties geleverd die in de BR189 en ICE 3M zitten. De ERTMS in de Thalys-stellen komt van Ansaldo STS. En onlangs heeft Alstom een contract gewonnen om de NMBS HLE 18/19 te upgraden naar Baseline 3.

En Siemens heeft dan juist weer een contract gewonnen voor het upgraden van de M6- en I11-stuurrijtuigen naar BL3.

 

02-11-2022 14:19:45
kiekkiek
kiekkiek
Quote
marciekemp (02-11-2022 10:39:23):

Er wordt wel onderzoek gedaan naar oplossingen voor deze zogeheten 'zwarte vloot', maar echt concrete oplossingen zijn er nog niet helaas


Dat onderzoek doen de Britten al voor ons ;-)
ETCS in Tornado



Laatst bewerkt door kiekkiek op 02-11-2022 14:20
 

03-11-2022 00:18:58
jeanne
jeanne

Ook in Zwitserland zijn er al proeven met een stoomlocomotief geweest. In hoeverre dit al een panklare oplossing is is mij helaas onbekend.

 

03-11-2022 16:30:59
phantom
phantom

Dat zal voor partijen zoals de VSM en de SSN die ook hoofdlijn ritten in NL,wel weer een hoop gedoe gaan geven.
Nu met 1 spoorlijn ERTMS only is daar nog omheen te rijden,maar als men straks steeds meer van dat soort lijnen ombouwd,dan word dat nog een "interessant" verhaal 😲

Ben benieuwd in hoeverre zulke partijen dan nog kunnen rekenen op hulp van regering en andere partijen om het in te bouwen en gecrtificeerd te houden.
Als inbouw van ATB en ERTMS en wie weet wat later nog meer wel past/passend te maken is in stoomlocs en andere oudere treinen locs.

 

03-11-2022 16:41:40
john2
john2

Ben me aan het afvragen of in een stoomloc wel plaats genoeg is voor ATB en ERTMS te plaatsen?



Laatst bewerkt door john2 op 03-11-2022 17:19, reden: Typfout herstelt
 

03-11-2022 17:16:12
gvttreinen
gvttreinen

Ruimte genoeg in de tender alleen dan wat vaker waternemen en kolen inslaan.

Of, met een voorspanlok welke uitgerust is met ETCS rijden, gebeurt de laatste tijd vaker 😃

 

03-11-2022 17:23:35
BVisser
BVisser
Quote
john2 (03-11-2022 16:41:40):

Ben me aan het afvragen of in een stoomloc wel plaats genoeg is om ATB en ERTMS te plaatsen?


Veel belangrijker is waar de stroom vandaan moet komen om zo'n installatie te laten werken.

 

03-11-2022 17:38:32
john2
john2

Neem aan dat je dit gaat uitleggen.

Zelf denk ik aan een accu.



Laatst bewerkt door john2 op 03-11-2022 17:39, reden: Typfout herstelt
 

03-11-2022 17:48:51
Marco
Marco
Quote
BVisser (03-11-2022 17:23:35):
Quote
john2 (03-11-2022 16:41:40):

Ben me aan het afvragen of in een stoomloc wel plaats genoeg is om ATB en ERTMS te plaatsen?


Veel belangrijker is waar de stroom vandaan moet komen om zo'n installatie te laten werken.


Met een generatortje op stoomdruk :) of een dynamo op de wielen. Accu die je voor elke rit oplaadt. Zonnepaneel. Best wat opties.

 

03-11-2022 18:08:43
timtrein
timtrein

De Duitse locs die tegenwoordig in Nederland op de hoofdbaan rijden hebben al een Lichtmaschine, dus inderdaad een stoomgenerator. Of die voldoende vermogen kan leveren voor een ETCS-installatie is echter de vraag. Twee stuks kan natuurlijk, al dan niet ondersteund door en accu. En dan moet je de installatie inclusief (naar ik aanneem) schermen nog fatsoenlijk kwijt kunnen en zo degelijk dat ze niet sneuvelen tijdens de rit. Opties genoeg maar het is ook weer niet allemaal vanzelfsprekend. En alles moet natuurlijk uitgebreid getest en toegelaten worden... 🤨

 

03-11-2022 20:27:50
thom
thom

De grootste vraag is of ze wat gaan verzinnen om die schermen een stuk kleiner te krijgen want dat is kwa plaatsing de grootste uitdaging.

Uit het verleden met ATB-E weet ik dat het een eis was dat een beveiligingssysteem niet op een accu mag werken, maar een continu voedende stroombron verist is.