ERTMS in Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
16-07-2012 13:27:12
DingeZ
DingeZ
Nee, tuurlijk niet. Maar je kan een testen doen met een nieuwere versie zonder dat daarvoor dingen buiten dienst hoeven. Als je nu met ATB naar 160 wil moet je alle apertuur langs de baan vernieuwen, daar zijn werkzaamheden voor nodig etc. Als je bij ERMTS naar 160 wil kun je de software in testomgeving testen, vervolgens deze in de apartuur langs de baan en een testtrein zetten, en testritten maken.  

16-07-2012 14:33:58
waalkade
waalkade
Tot nu toe heeft men alleen bij nieuwe spoorlijnen in NL ETCS (ook Utrecht - Amsterdam is voor een belangrijk deel een nieuwe lijn) toegepast.
Straks moet het bij bestaande lijnen en die kan men geen weken buiten dienst nemen voor testritten.
Maar het woord is eerst aan de Minister, zij zal een man of 20 een jaartje aan het werk moeten zetten om alle regels, procedures, aanwijzingen enz. te herschrijven of nieuw te schrijven.
 

16-07-2012 18:13:37
phantom
phantom
Hopelijk wordt er niet(weer) achterstevoren gewerkt,1st alles neermikken en vast maken en dan erachter komen dat de rest niet/niet goed werkt/niet af is.
Zou je het trouens wel redden met een jaartje als er ong 20 man door al die papierboel heen moeten ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-07-2012 21:04:42
thom
thom
Quote
DingeZ (ma 16 jul 2012 11:24:36 https://www.somda.nl/forum/12122/p399194/):
Quote
waalkade (ma 16 jul 2012 10:18:10 https://www.somda.nl/forum/12122/p399189/): Dat sneller aanpassen van software valt erg tegen.
Daarna moet een testprocedure doorlopen worden, die over het algemeen langer duurt dan een hardware aanpassing.
Wat anders, wat gebeurt er met het vertreksein op de perrons?
Gaat dat ding vervallen met level 2/3 ???

Maar software kan in een testomgeving gemaakt en geprogrammeerd worden, en zodra het klaar is in 1 nacht op alles geïnstalleerd worden. Daartegenover moet hardware allemaal handmatig worden aangepast.

Daarmee test je dus nog niet de communicatie tussen de uiteindelijke hardware en software...
 


17-07-2012 01:11:42
broek53
broek53
Ik mis in dit gezelschap alleen nog de vrees dat de koeien zure melk gaan geven - maar verder is het een en al kommer en kwel, merk ik wel.  

17-07-2012 07:51:24
mdeen
mdeen
Quote
jeanne (ma 16 jul 2012 11:11:57 https://www.somda.nl/forum/12122/p399192/): Misschien interessant voor ERTMS geïnteresseerde. In Zwitserland plant men eind 2017 minimaal ETCS Level 1 LS bij het normaalspoor ingebouwd te hebben. De voortgang van dit project laat zich vervolgen aan de hand van de jaarlijkse rapportage, die in de volgende http://www.bav.admin.ch/dokumentation/publikationen/00568/00570/01501/index.html?lang=de te vinden is.

En zelfs ETCS L2 tegen 2025: http://www.railjournal.com/index.php/signalling/sbb-marks-launch-of-national-ertms-programme.html#.UAT8wJHv2Bk
 

17-07-2012 14:36:48
yappa
yappa
Quote
broek53 (do 12 jul 2012 19:41:19 https://www.somda.nl/forum/12122/p398695/): Voordat we hier historische missers gaan opschrijven: invoering van ERTMS kwam niet door het ongeval in Amsterdam. Hooguit door dat ongeval als laatste van alle ongevallen de jaren ervoor die niet door ATB voorkomen waren. Maar veel belangrijker: het was/is een van de hoofdaanbevelingen van de commissie Kuiken, die zijn rapport al maanden eerder had ingediend.


En om nog maar een historische-misser-in-de-dop te voorkomen: de commissie-Kuiken diende HAAR rapport al maanden eerder in. Zowel de commissie (volgens VanDale) als de voorzitter daarvan (uit eigen waarneming kunnen constateren) zijn vrouwelijk.
 

17-07-2012 14:53:39
DingeZ
DingeZ
Quote
broek53 (di 17 jul 2012 01:11:42 https://www.somda.nl/forum/12122/p399259/): Ik mis in dit gezelschap alleen nog de vrees dat de koeien zure melk gaan geven - maar verder is het een en al kommer en kwel, merk ik wel.

Help, straks blijkt dat een nieuwe trein een raar geluid maakt waar koeien niet tegen kunnen en zure melk gaan geven... Maar serieus, er is wel op alles wat te zeiken. ERMTS is een geavanceerder systeem, dat gaat een voordeel zijn. Ooit.

Laatst bewerkt door DingeZ op 17-07-2012 14:54
 

17-07-2012 16:11:36
mich
mich
Jaja. Gister nog even de proef op de som genomen. Met ATB van 100 terug naar 60 moet je grofweg 400-500 meter van tevoren remmen in de praktijk. Met ETCS is dit 1000 meter. Dat zit zo ingebouwd, veiligheidsmarge...
Verder is en blijft een draadloze verbinding nooit 100% betrouwbaar: Als de verbinding tussen de computer van de loc en de wal 2 seconden gestoord is sta je te kijken met een snelremming. Dit gebeurd dagelijks.

Gister nog een leuke, rijden op zicht onder level 2. Dat is lekker, geen weergave op je scherm en geen seinen buiten. Nu had je bij ATB altijd wel 1 van de 2 waar je wat uit kunt opmaken.

Laatst bewerkt door mich op 17-07-2012 16:13
 

17-07-2012 16:15:31
Dr_Thodt
Dr_Thodt
maar dat heb je met een atb baanvak storing ook. als je hij afvalt van 6 naar geel en je reageert te laat sta je ook stil.


Zoomzoomzoom
 

17-07-2012 16:43:58
illyavaes
illyavaes
Quote
mich (di 17 jul 2012 16:11:36 https://www.somda.nl/forum/12122/p399289/): Jaja. Gister nog even de proef op de som genomen. Met ATB van 100 terug naar 60 moet je grofweg 400-500 meter van tevoren remmen in de praktijk. Met ETCS is dit 1000 meter. Dat zit zo ingebouwd, veiligheidsmarge...


Ja, we wilden het toch veiliger?
Maar de (te) conservatieve remcurves waren een bekend probleem aan een bepaalde versie van ETCS, ik meende dat hier intussen wat aan gedaan is (BR is recent naar 2.3.0d 3 opgewaardeerd).
Intussen hebben wij wel vele malen conservatievere verkantingsdeficiëntie-normen dan bijvoorbeeld de Fransen, waardoor wij met kleuterschoolsnelheden door mooie bogen rijden. Al over geklaagd?
Quote
mich (di 17 jul 2012 16:11:36 https://www.somda.nl/forum/12122/p399289/):
Verder is en blijft een draadloze verbinding nooit 100% betrouwbaar: Als de verbinding tussen de computer van de loc en de wal 2 seconden gestoord is sta je te kijken met een snelremming. Dit gebeurd dagelijks.


Niets is 100% betrouwbaar - ook je ATB niet (er is niet voor niets in het begin zonder remdwang gereden), inderdaad is een ATB-baanstoring een mooi voorbeeld (zelf -kort genoeg- eens bij 130 meegemaakt).
Ook dit is weer veiliger en dat wilden "we" toch?
Anyway, kwestie van je timeout gewoon op 2 minuten zetten ofzo. Dan blijft je Movement Authority gewoon geldig tot zijn eindpunt en kun je tot daar doorrijden (daar had je dan sowieso een rijweg voor). Dat je dan geen seinbeeldverbetering hebt (en eventuele herroepingen niet gemeld krijgt als een andere trein door STS rijdt), zodat je alle voordelen van Level 2 hebt weggegooid voor dit soort storingen die met mythische frequenties voorkomen...
Quote
mich (di 17 jul 2012 16:11:36 https://www.somda.nl/forum/12122/p399289/):
Gister nog een leuke, rijden op zicht onder level 2. Dat is lekker, geen weergave op je scherm en geen seinen buiten. Nu had je bij ATB altijd wel 1 van de 2 waar je wat uit kunt opmaken.

Euhm... wat zou je moeten zien als jij op zicht moet rijden
Da's toch de definitie van op zicht rijden, dat jij kijkt naar het spoor of je verder kunt? De plaats tot waar dat mag, wordt wel degelijk gemarkeerd (met het bord van de Avatar van Dr Thodt).
En wie klaagt over ROZ moet dat maar eens in de VS gaan doen: daar is het niet "max. 40 km/h" (wat hier soms lijkt te betekenen "je mag 40 rijden, punt") maar "snelheid zodanig beperken dat je de trein tot stilstand kunt brengen in de helft van de zichtafstand" ... met een trein van een paar mijl lang ... in "dark territory" (d.w.z. geen seinen, maar o.b.v. timetable, rulebook en track warrant authority).
 

17-07-2012 16:48:33
Klaasje
Klaasje
Quote
mich (di 17 jul 2012 16:11:36 https://www.somda.nl/forum/12122/p399289/): Jaja. Gister nog even de proef op de som genomen. Met ATB van 100 terug naar 60 moet je grofweg 400-500 meter van tevoren remmen in de praktijk. Met ETCS is dit 1000 meter. Dat zit zo ingebouwd, veiligheidsmarge...

Die remweg is bij een helling van vijf promille naar beneden toch echt 900 meter voor NS'54 + ATB-EG. Bij ATB-NG is de afstand tussen de seinen formeel ook nog minimaal 670 meter. Dit alles uitgaande van de (in de jaren '50 bedachte) eis dat een trein die 100 km/h rijdt in 1000 meter stil moet kunnen staan.
 

17-07-2012 17:09:12
maigoda
maigoda
Quote
Dr_Thodt (di 17 jul 2012 16:15:31 https://www.somda.nl/forum/12122/p399290/): maar dat heb je met een atb baanvak storing ook. als je hij afvalt van 6 naar geel en je reageert te laat sta je ook stil.

Klopt, maar onder ATB heb je nog reactietijd om een remming met remcriterium in te zetten. Al hoeft dat niet altijd zo te zijn. Met een BDs heb ik wel eens stilgestaan met een baanstoring, omdat de reactietijd ongeveer 0,5 seconde was na het klinken van de rembel. Maar in principe wordt je enige tijd gegund om op tijd een snelremming voor te blijven. Dat is bij het uitvallen van de GSMR-verbinding bij ETCS niet zo: er volgt altijd een snelremming.
Groetjes,
Emiel
 

17-07-2012 17:51:17
phantom
phantom
Allemaal erg fraaie stof om te lezen,meen t serieus.
Alleen ben ik bang dat straks een monteur of instantie in geval van een ongeluk enkel een soort PDA/laptop meeneemt en verders niks.
Kortom moeten we wel in zo'n mate afhankelijk willen zijn van software,dat het de " veiligheid" moet garanderen van zovele reizigers,zelfs als straks de mens/monteur zijn apparatuur onverhoopt kapot is en niks meer kan aanpassen ?
Kennis van je trein(en)en hun karateristieken kunne ge lijk overboord want men vertrouwd allemaal op chipjes en dergelijke,en dat tegen een aardige kostprijs.
Alles zal zijn voor en nadelen hebben,maar ik twijfel nog steeds zwaar over het feit of dat het personeel klaar is voor rijden zonder seinen en dichter op elkaar zonder visuee zaken.
Zoals eerder aangehaald hoe kan een HC bv fluiten voor vertrek als r niks is wat m verteld dat t tijd is om te gaan.
Wat als die dure electronica straks zegt,heb geen zin vandaag kom morgen maar terug.
Kortom een hoop kosten voor dubieuze vooruitgang en niet waterdicht,tel t op bij de wens van prorail met zijn wens van minder wissels en het horror scenario is gereed.
Welkom NS reizier in 2013.
In hoeverre valt trouwens het werken met ERTMS te vergelijken met wat men in NL wil ?
Is de expertise daar zoveel groter door schade en schande of is er iets anders dat men daar al zoveel verder is en nog verder wil ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-07-2012 20:31:46
illyavaes
illyavaes
Jij vliegt ook nooit? Allemaal computers.
Autorijden ook niet zeker? Allemaal computers.
Nu komt het spoor ook zover en dan zie je geesten %03%
 

17-07-2012 20:35:30
illyavaes
illyavaes
Quote
phantom (di 17 jul 2012 17:51:17 https://www.somda.nl/forum/12122/p399302/):
Zoals eerder aangehaald hoe kan een HC bv fluiten voor vertrek als r niks is wat m verteld dat t tijd is om te gaan.

Het vertreklicht is ook geen onderdeel van het seinstelsel of de ATB.
Het geven van een ETCS rijwegautorisatie aan de trein via GSM-R kan dus net zo goed en zo slecht tot het gaan branden van dat licht leiden als bij een relaisbeveiliging (en computerbeveiligingen als VPI, EBS, SmartLock, ...).
Tegen zijn om het tegen zijn, is niet bijster productief.
 

17-07-2012 20:57:41
dh3201
dh3201
Quote
phantom (di 17 jul 2012 17:51:17 https://www.somda.nl/forum/12122/p399302/): Zoals eerder aangehaald hoe kan een HC bv fluiten voor vertrek als r niks is wat m verteld dat t tijd is om te gaan.

Als seinen kunnen worden vervangen door signalen naar een schermpje in de cabine, dan kan het vertreklicht natuurlijk ook worden vervangen naar een signaal naar draagbaar schermpje van de HC, bijvoorbeeld zijn/haar railpocket.


Shqiperise-lopers?
 

17-07-2012 23:16:34
waalkade
waalkade
Dan moet je die hc wel eerst vastklinken aan zijn trein.
Plus het kost je weer een GSM kanaal compleet met het versleutelings circus.
Lijkt me beter dat bij het sleutelkastje van de hc een vorm signalering komt gestuurd vanuit de ETCS computer.
Hoe doet men dit trouwens in andere landen waar men al ETCS heeft?
(Terzijde ik ben geen tegenstander van ETCS maar ik heb wel mijn twijfels over het GSM deel. Is er wat met de BR dan staan er al gauw 4 auto's van verschillende firma's om het klusje te klaren.)
 

18-07-2012 17:01:25
phantom
phantom
In elk geval bedankt voor de uitleg over wat er mogelijk kan zijn.%02%
Was het idee dat e.e.a. qua seinen er moest zijn om iets te kunnen doen toch verkeerd gedacht van me,zeker als t gaat om t idee dat dat gekoppeld is aan elkaar

Ben ook erg nieuwsgierig naar hoe het zit met wat waalkade nu vraagt,had daar nog niet zo over nagedacht,miss is wat men ergens anders al heeft en bruikbaar heeft gemaakt ook wel iets waar wij t.z.t. iets van kunnen leren als het gaat om ERTMS en de problemen die kunnen verschijnen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-07-2012 21:35:26
illyavaes
illyavaes
Quote
waalkade (di 17 jul 2012 23:16:34 https://www.somda.nl/forum/12122/p399358/): Plus het kost je weer een GSM kanaal compleet met het versleutelings circus.

Als dat al de keuzerichting is (waarom niet gewoon de draadverbinding hergebruiken?), dan ga je natuurlijk niet een kanaal per vertreklicht gebruiken maar maak je een adresseringsprotocol waarin alle vertreklichten op een station (of in een gebied, of ...) op 1 kanaal luisteren (en als terugval op een ander kanaal misschien). Maar dat doortrekkend kun je ook gewoon een VPN over een IP netwerk via wireless doen, of Bluetooth gebruiken, of ...
Een vertreklicht verplaatst zich niet, dus waarom zou je een oplossing voor mobiele (als in verplaatsende) devices als GSM gebruiken (in de US "cellullar phones" geheten omdat ze van de "cel" van de ene zender naar de cel van een andere verplaatsen - dat doen vertreklichten niet)?
 

25-08-2012 10:41:34
icened
icened
Kan ERTMS t.o.v. ATB meer treinen per uur beveiligen? Een van de argumenten om ERTMS in te voeren is dat het de capaciteit op het spoor kan vergroten.

Laatst bewerkt door icened op 25-08-2012 10:44
 

25-08-2012 11:01:46
gummbahla
gummbahla
Zo eenvoudig kun je dat niet stellen. Immers kun je de beveiliging met beide systemen efficienter of minder efficient inrichten. Hierbij is veel afhankelijk van de marges die men aanhoudt.
Wel zou er met gebruik van ETCS level 3 een verbetering mogelijk moeten zijn, omdat de afstand tussen de treinen dan niet meer afhankelijk is van de blokinrichting, maar van parameters die per trein verschillend zijn. Zo kan een kleine, lichte trein dicht op zijn voorganger rijden, terwijl een lange en zware trein wat meer afstand houdt.

Laatst bewerkt door gummbahla op 25-08-2012 11:02
 

25-08-2012 11:12:25
Klaasje
Klaasje
Om onder level 3 een hogere capaciteit dan onder level 2 te kunnen krijgen moet je het spoor compleet vol leggen met balises (ETCS-bakens). Een trein meldt in de basis namelijk maar één keer per halve minuut zijn positie aan de walsystemen en doet dat daarnaast bij het passeren van een balise.

Ook tussen level 2 en het bestaande seinstelsel ligt het wat genuanceerd. Met wat optimalisaties kunnen de bestaande systemen gelijkwaardig presteren aan ETCS level 2 onder de voorwaarde dat treinen minimaal 80 km/h kunnen rijden.

Laatst bewerkt door Klaasje op 25-08-2012 11:26
 

25-08-2012 11:17:45
sjoerd
sjoerd
Een aantal berichten terug staat daar het een en ander over, maar ik blijf er nuchter onder. Met blokverdichting en aanpassing van de seingeving is dat onder de huidige omstandigheden ook zeer wel mogelijk. Sterker nog: het wordt al sinds de jaren 60 toegepast: de blokafstand op Utrecht - Amersfoort was (en is nog steeds) rond de 1000 m terwijl bijvoorbeeld op de Zeeuwse lijn enkele blokken van bijna het dubbele voorkomen. Het gevolg was dat, toen de ATB op Ut - Amf werd aangelegd, er pijlbakken kwamen bij de punten waar de code al veranderde bij een remopdracht, nog enkele honderden meters voor het sein die opdracht gaf. Nu wordt dat keurig en zoals gebruikelijk in het land opgelost met extra cijferbakken ter plaatse van de seinen. Wij hebben als een van de weinige landen een prachtige ATB met snelheidstrappen van 20 km/h. Ja, ja, ik weet ook dat er landen zijn die dat ook hebben. Maar het zit dan niet altijd in de ATB of hoe dat daar heet. De ATB is alleen daarom al in het geheel niet verouderd, al wisten we kort na het bedenken ervan al dat er nadelen aan kleefden. Dat je na 50 jaar door het voortschrijden van andere technieken tegen grenzen aanloopt is een andere zaak.  

25-08-2012 11:32:39
john2
john2
Kunnen verschllende beveiligsystemen, ATB en ERTMS, wel samenwerken? Krijgen deze twee geen ruzie? Dat een trein weet welke van de twee van invloed moet zijn op het functioneren op een bepaald moment.  

25-08-2012 11:38:20
Klaasje
Klaasje
Dat wordt doormiddel van de balises aan de treinen verteld. Er wordt op grensovergangen zelfs gebruik gemaakt van de balises om treinen te laten switchen van ATB naar bijvoorbeeld PZB.  

25-08-2012 12:13:37
maigoda
maigoda
Uit 'uitschakelen' van ATB kan eenvoudig met een uitschakelsectie. Uitschakelen is hierin niet echt de juiste term, want feitelijk schakel je de boel buiten dienst. Ongetwijfeld, zoals in het berichtje hierboven ook wordt aangehaald, is er met de ontwikkeling der techniek meer mogelijk geworden.

Verder heeft ERTMS de mogelijkheid middels een STM te kunnen werken met lokale beveiliging, zoals ATB. Dan wordt de ATB-signalering gewoon op het scherm in de cabine getoont.
Groetjes,
Emiel
 

06-09-2012 18:06:06
icened
icened
In het blad Rail Magazine staat een klein artikel over ERTMS in Zwitserland. Ze willen tot en met 2025 ERTMS in heel Zwitserland invoeren. In Nederland zal dat veel langer gaan duren. Ze zullen dan oudere treinen zoals ICN, de locomotief RE 460 enz moeten voorzien. De nieuwe Twinndexx treinen zullen waarschijnlijk standaard van ERTMS voorzien zijn.  

06-09-2012 20:07:22
mich
mich
Er staat ook dat ze een uitgeklede versie van level 1 gebruiken. geen echte Ertms dus.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-09-2012 20:12:09
Klaasje
Klaasje
In Zwitserland wordt momenteel ERTMS Limited supervision ingevoerd. Dat is een europese treinbeïnvloeding op het bestaande seinstelsel. Op termijn wil men in Zwitserland wel over op level 2.  

06-09-2012 20:30:39
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
icened (do 06 sep 2012 18:06:06 https://www.somda.nl/forum/12122/p407753/): In Nederland zal dat veel langer gaan duren.


het doel is dat het in heel europa in 2025 is ingevoerd werd gezegt op de railvakdag.


Zoomzoomzoom
 

06-09-2012 20:35:20
Klaasje
Klaasje
Op de internationale goederen en reizigerscorridors zeker? Op nevenlijnen ligt er dan toch echt nog een hoop ander spul verspreid over Europa denk ik. Zelfs niet alle hoofdlijnen zullen dan zijn voorzien van ERTMS.  

06-09-2012 20:45:27
AlbertP
AlbertP
De enige internationale lijn van belang die het nog zonder ERTMS moet doen is de ICE-verbinding Asd-Ut-Ah-Em, en de sporen rond Amsterdam en Rotterdam die de Fyra/Thalys met het normale verkeer delen. En dat in meer dan 10 jaar tijd? Dat moet makkelijk lukken. Tussen Asd en Ut liggen zelfs al balises.  

06-09-2012 20:52:47
Dr_Thodt
Dr_Thodt
tussen asd en ut ligt een heel (werkend?) systeem (ook speciale seinen). alleen word het (nog) niet gebruikt.


Zoomzoomzoom
 

06-09-2012 22:05:33
mich
mich
Quote
Dr_Thodt (do 06 sep 2012 20:30:39 https://www.somda.nl/forum/12122/p407782/):
Quote
icened (do 06 sep 2012 18:06:06 https://www.somda.nl/forum/12122/p407753/): In Nederland zal dat veel langer gaan duren.


het doel is dat het in heel europa in 2025 is ingevoerd werd gezegt op de railvakdag.


Doel van wie? Duitsland bijvoorbeeld zal echt niet hun mooie LZB systeem door een achterhaald systeem als ETCS gaan vervangen.
 

06-09-2012 22:06:25
mich
mich
Quote
Klaasje (do 06 sep 2012 20:12:09 https://www.somda.nl/forum/12122/p407779/): In Zwitserland wordt momenteel ERTMS Limited supervision ingevoerd. Dat is een europese treinbeïnvloeding op het bestaande seinstelsel. Op termijn wil men in Zwitserland wel over op level 2.


Dat is een ander woord voor als er iemand met een zak geld komt dan willen we wel, maar uit onszelf gaan we dat voorlopig niet doen.
 

06-09-2012 23:26:06
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
mich (do 06 sep 2012 22:05:33 https://www.somda.nl/forum/12122/p407827/):
Quote
Dr_Thodt (do 06 sep 2012 20:30:39 https://www.somda.nl/forum/12122/p407782/):
Quote
icened (do 06 sep 2012 18:06:06 https://www.somda.nl/forum/12122/p407753/): In Nederland zal dat veel langer gaan duren.


het doel is dat het in heel europa in 2025 is ingevoerd werd gezegt op de railvakdag.


Doel van wie? Duitsland bijvoorbeeld zal echt niet hun mooie LZB systeem door een achterhaald systeem als ETCS gaan vervangen.

als ik het me goed herriner van de eu, maar dat er ertms ligt betekend neit dat ze de lzb niet ook mogen gebruiken.

ze zeiden overigens wel: volledig ingevoerd muv enkele lijnen. typisch politiek


Zoomzoomzoom
 

07-09-2012 20:49:24
maigoda
maigoda
De EBA heeft in de nieuwbouw- en ombouwplannen voor de komende jaren nergens ERTMS in de plannen meegenomen. Waarmee ze eigenlijk aangeven: we moeten die ERTMS-rommel hier niet hebben.
Groetjes,
Emiel
 

07-09-2012 21:20:02
jeanne
jeanne
Daar geloof ik dus werkelijk niets van. In Duitsland is de op lijn Berlin - Leipzig en de NBS/ABS Nürnberg - München is ETCS bedrijf mogelijk.  

07-09-2012 22:36:15
smarkie
smarkie
Quote
maigoda (vr 07 sep 2012 20:49:24 https://www.somda.nl/forum/12122/p408040/): De EBA heeft in de nieuwbouw- en ombouwplannen voor de komende jaren nergens ERTMS in de plannen meegenomen. Waarmee ze eigenlijk aangeven: we moeten die ERTMS-rommel hier niet hebben.
Groetjes,
Emiel


München / Wenen  - 6 September 2012 – Het consortium Siemens en Kapsch voorzien de 230 km lange nieuwe lijn van Ebensfeld over Erfurt naar Halle of Leipzig met de Europese ETCS (European Train Control System) Level 2. De Nieuwe lijn maakt deel uit van het Duitse Transport Project 8 (VDE8). Het project, dat een Route van 500 km omvat van Neurenberg naar Berlijn en maakt deel uit van de spoorlijn van het trans-Europese vervoersnetwerk, uit Scandinavië naar Italië. Dus de laatste controle en veiligheid technologie wordt het eerst in Duitsland gebruikt. De noodzakelijke signalen worden uitsluitend via de draadloze digitale trein systeem GSM-R (Global System for Mobile Communication Railways) in de cabine van de trein overgedragen. De opdrachtgever is de Duitse Bahn AG. De totale order bedraagt ongeveer 93 miljoen euro. Inbedrijfstelling is gepland in twee fasen in 2015 en 2017.
Terwijl het werken met ETCS level 1 vooral als een transmissie-medium is, zijn in level 2 bijna alle informaties via GSM-R-radio protocol op de hartlijn van het spoor (Radio Block Center, RBC) die aan het voertuig zit. Met deze techniek kan informatie continu en veranderd of gestopt worden. Dit zorgt ervoor dat bij het verplaatsen en stoppen van de trein onmiddellijk kan reageren. Dit maakt snelheden tot 300 km per uur mogelijk en verhoogt hierdoor de lijncapaciteit.
“Met de Siemens technologie, bieden zij de basis voor een geïntegreerde grensoverschrijdende spoor en onderstrepen hun positie op het gebied van moderne trein controle en beveiligings technologie”, zei Jochen Eickholt, hoofd van de Business Unit Rail Automation Siemens. Op de lange termijn ETCS zullen de controlesystemen in Europa door verenigde technologie kunnen worden te vervangen. Bovendien een deel van de lichtsignalen van de routes Cabine signalen vervangen.
De spoor divisie van Siemens Automation levert voor de uitrusting van de lijn tussen Ebensfeld en Leipzig 13 elektronische beveiligingen Simis D en automatische ATP Trainguard seconden 200 voor ETCS niveau. Voertuigen die zijn uitgerust met deze technologie zijn locaties voor jezelf in deze rubriek en sturen hun locaties om de cyclische Block Centre. Deze ontvangt voortdurend van de aangesloten seinhuizen de huidige Proces beeld en gaf het voertuig met behulp van draadloze data-overdracht van de licentie. Het GSM-R technologie is door Kapsc geleverd. De GSM-R-systeem technologie van Kapsch wordt sinds 2002 door de Deutsche Bahn gebruikt en bedient zowel de Spraakcommunicatie voor exploitatie van de spoorwegen en de transmissie medium voor ETCS niveau 2 gebaseerde treinbeïnvloeding. “het VDE 8 project is voor Siemens zeer belangrijk en onderstreept het vertrouwen van de Deutsche Bahn in het GSM-R-technologie. De installatie van ETCS niveau 2 in Duitsland is “Een belangrijke wereldwijde referentie voor Kapsch” aldusThomas Schoepf, van Kapsch die een wereldwijde leverancier en onafhankelijke systeemintegrator voor Telecommunicatie-oplossingen voor spoorweg exploitanten is. Zij hebben al 70.000 spoorkilometers, uitgerust met GSM-R-oplossingen en dat maakt het bedrijf tot een internationaal erkend specialist en sterke partner voor Spoorwegmaatschappijen zoals de Franse spoorwegen RFF, de Duitse spoorwegen DB en Network Rail in UK. Bron en foto Siemens – Tekeningen Wikipedia uit het artikel European Train Control System

Bron: http://www.treinennieuws.nl/siemens-en-kapsch-voorzien-eerste-duitse-spoortraject-met-etcs-level-2


Mcn NS International Rtd
 

07-09-2012 22:59:20
maigoda
maigoda
Dan is deze lijn een uitzondering. Maar in verdere plannen voor de komende jaren wordt er niet in voorzien.
Groetjes,
Emiel
 

08-09-2012 00:18:13
mich
mich
Juist die GSM-R verbinding is een heikel punt, deze draadloze verbinding is storingsgevoelig. In Nederland maken vervoerders zich op om te protesteren tegen ETCS. Het voegt weinig toe, behalve veel kosten.  

08-09-2012 00:43:41
broek53
broek53
Ik lees hier veel projectie van eigen afkeren. Vervoerder NS bijvoorbeeld, bepaald niet de kleinste speler, maakt zich alles behalve op om te protesteren. Het maakt zich op voor een eigen mini-congres over de invoering ervan en het laat enkele SLT-stellen van ERTMS voorzien voor de eerste experimenten, c.q. vor het langverwachte proefbedrijf ermee op Asd - Ut (en inmiddels, neem ik aan, ook op de Hanzelijn).  

08-09-2012 12:21:35
jeanne
jeanne
In Zwitserland wordt de Lötschberg Basis Tunnel, vanaf het zelfde weekend in 2007 dat de Betuwe Route geopend werd, met behulp van ETCS L2 geëxploiteerd. Deze tunnel, die nota bene voor 2/3 enkelsporig is, zit gemiddeld voor meer dan 80% treinpaden vol en ken geen noemenswaardige beveiligingsproblemen. Het kan dus wel! Wat gaat er hier te lande dan zo verschrikkelijk mis, dat er algemeen zo negatief over ETCS geoordeeld wordt?  

08-09-2012 12:40:42
broek53
broek53
Angst dat de koeine zure melk gaan geven, die orde grootte.  

08-09-2012 13:03:45
sjoerd
sjoerd
En speelt ook niet een rol dat we hier te lande last hebben van de tractiespanning van 1500 V gelijkstroom en de ATB die rimpeltjes geeft met wisselspanning 75 Hz en de spoorstroomlopen die ook op wisselspanning werken?
Zelfs de aanwezigheid op meer dan 10 m afstand van de HSL gaf hier storingen in de beveiliging op de gewone sporen. En nu zijn er zeer recent weer storingen op de GSM-Rail veroorzaakt door de uitverkoop van radiofrequenties binnen hetzelfde gebied.
Kortom: hebben wij meer last van kortsluiting tussen systemen dan elders, en krijgen we daar dan zure melk van?
 

08-09-2012 13:14:07
mich
mich
Quote
jeanne (za 08 sep 2012 12:21:35 https://www.somda.nl/forum/12122/p408136/): In Zwitserland wordt de Lötschberg Basis Tunnel, vanaf het zelfde weekend in 2007 dat de Betuwe Route geopend werd, met behulp van ETCS L2 geëxploiteerd. Deze tunnel, die nota bene voor 2/3 enkelsporig is, zit gemiddeld voor meer dan 80% treinpaden vol en ken geen noemenswaardige beveiligingsproblemen. Het kan dus wel! Wat gaat er hier te lande dan zo verschrikkelijk mis, dat er algemeen zo negatief over ETCS geoordeeld wordt?


Een aantal zaken:
-Een trein met ETCS installatie is veel duurder dan een zonder. Bijvoorbeeld bij electrische locomotieven met ETCS zijn tweemaal zo duur als zonder. Dit is erg veel wat zich op geen enkele manier terugverdient, zei het dat we in Nl er tijdwinst mee maken omdat we dan over de Betuweroute kunnen.
-De vermeende verbetering in veiligheid is een punt van discussie, want rangeren gaat ook bij ETCS volledig zonder beveiliging. Pas nadat je door rood de hoofdbaan opgereden bent grijpt het in.
-De capaciteit van het spoor zal door de langere remwegen, omdat ETCS de trein al afgeremd wil hebben lang voordat dat bij ATB nodig is en omdat ETCS door de draadloze GSM-R verbinding nogal wat storingsgevoelig is niet toenemen maar afnemen. Tevens heeft het dichter achter elkaar rijden in Nl geen zin, omdat goederentreinen stoptreinen en intercity's gemengd rijden dus dichter achter elkaar betekend vaker remmen.
 

08-09-2012 13:29:32
john2
john2
Het vaker moeten remmen waar Mich het over heeft bij het gemengd dicht op elkaar rijden heeft volgens mij ook een economisch nadeel. Wat ik hiermee wil zeggen is, telkens als er afgeremd moet worden moet er in reactie hierop ook weer opgetrek worden. Dus meer energie gebruik. En tijdverlies denk ik zo, met vertraging tot gevolg.  

08-09-2012 13:34:54
mich
mich
Dat is zeker ook waar. Nog een probleem is doordat je niet meer naar seinen buiten hoeft te kijken, alles komt immers op je cabinescherm te staan, een vermindering van oplettendheid krijgt voor wat er buiten gebeurd.

Laatst bewerkt door mich op 08-09-2012 13:37
 

08-09-2012 13:41:25
john2
john2
Mich, je bedoelt onder ander bijvoorbeeld spoorlopers en wat er op en in de nabijheid van spoorwerovergangen gebeurt. En elektronica kan kapot gaan in de cabine van een trein. Misschien een optie voor een akoetisch, geluid, signaal telaten afgaan in de cabine bij de machinist als er een verandering van sein voor hem op de baan is.

Laatst bewerkt door john2 op 08-09-2012 14:29, reden: type fout hersteld.
 

08-09-2012 14:20:41
mich
mich
Dat geluidje is er al, maar ik bedoel inderdaad dat je minder gaat opletten wat en bijvoorbeeld bij spoorwegovergangen gebeurd omdat je je informatie van je scherm krijgt.  

08-09-2012 15:08:14
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Dat is mogelijk. Maar het heeft ook voordelen, zoals dat je met mist gewoon de "seinen" ziet.
Ik ben tijdens mn stage maar 1 keer op de BR geweest. Maar toen zat ik niet constant op het scherm te kijken (gewoon een keer in de zoveel tijd van hoeveel rijweg heb ik nog etc.), maar juist ook naar buiten. Want op dat scherm die je niet zoveel interessants dat je alleen maar daar naar gaat kijken.


Zoomzoomzoom
 

08-09-2012 15:44:55
broek53
broek53
Een locomotief met ETCS kost tweemaal zoveel als een locomotief zonder? Met andere woorden: de ETCS-installatie is net zo duur als de hele locomotief? Geen idee wat het wel kost, dat geef ik toe, maar daar geloof ik niets van.  

08-09-2012 15:56:20
mich
mich
In kosten per maand, als je een 1700/1800 tegen een 186/189 uitzet kosten de laatse 3 keer zoveel. Ik heb begrepen dat in duitsland de verhoudingen ook zo ongeveer liggen. Omdat een 186/189 natuurlijk een stuk nieuwer is is de vergelijking niet helemaal eerlijk, maar het maakt het zeker erg duur.  


08-09-2012 16:04:15
broek53
broek53
Zonder dat ik het kan bewijzen, geloof ik er helemaal niets van. Dat zou betekenen dat elke vervoerder die materieel met ETCS gaat gebruiken, tegelijkertijd zijn faillissement kan aanvragen.  

08-09-2012 17:28:09
Klaasje
Klaasje
Er zijn natuurlijk wel grote voordelen van de BR 189 wat die hogere prijs rechtvaardigt natuurlijk. Denk aan het feit dat je zo van Rotterdam naar Italië kunt rijden met zo'n ding zonder uitgebreid rangeerwerk te doen. Apparatuur voor vier stroomsystemen en zes of zeven ATB-systemen kost ook een hoop.

De werkelijke meerkosten bij aanschaf van ETCS zullen bij een paar ton echt wel klaar zijn. Dat uitgaande van dat er ATB nodig is, als dat niet meer nodig is zal een trein met ETCS goedkoper zijn omdat ETCS open is en er op ATB een patent rust.
 

08-09-2012 20:58:23
illyavaes
illyavaes
Quote
mich (za 08 sep 2012 13:14:07 https://www.somda.nl/forum/12122/p408149/): Een trein met ETCS installatie is veel duurder dan een zonder. Bijvoorbeeld bij electrische locomotieven met ETCS zijn tweemaal zo duur als zonder.

Quote
mich (za 08 sep 2012 15:56:20 https://www.somda.nl/forum/12122/p408174/): In kosten per maand, als je een 1700/1800 tegen een 186/189 uitzet kosten de laatse 3 keer zoveel. Ik heb begrepen dat in duitsland de verhoudingen ook zo ongeveer liggen. Omdat een 186/189 natuurlijk een stuk nieuwer is is de vergelijking niet helemaal eerlijk, maar het maakt het zeker erg duur.

Dit begint een beetje genant te worden, zo'n vergelijking tussen een Opel Kadett uit 1980 met een Kia Ceed uit 2010 (dat gaat niet alleen over oud/nieuw maar ook over vermogen, features, veiligheid, ...).
Letterlijk is de opmerking natuurlijk correct maar waardeloos: een loc met tractiemotoren is ook veel duurder dan een zonder. Maar ETCS is helemaal niet (zeker niet per definitie) duurder dan een trein met equivalente nationale systemen en het is véél handiger (tenminste, als je een leverancier hebt die het kan).
Kijk naar een Thalys PBKA en je ziet wat de anti-ETCS club wil: aparte maar complete treininstallaties EN aparte MMI's in de cabine voor KVB, TVM, Memor, TBL2, ATB en ATB-NG (denk aan 160 Gvm-Shl). Ieder afzonderlijk aftikken en zie dat maar eens ingebouwd te krijgen. Dat doen we dus bijna nergens in dus dikke doei met de interoperabiliteit (stel je voor een aparte tank te moeten hebben voor een benzine-soort per land en dan ook een eigen snelheidsmeter).
Met ETCS vervang je dat door één treininstallatie (EVC: European Vital Computer) die niet alleen ETCS (L1 en L2) verstaat, maar door "plugins" (STM: Specific Transmission Module) ook de baansignalen van KVB t/m ATB-NG kan lezen en de machinist op het ene MMI in de cabine toont. Denk je nu werkelijk dat het laatste werkelijk duurder is (of moet zijn, als het eindelijk eens gewoon gedaan wordt)?
Bovendien, als alle sceptici nu hun weerstand zouden opgeven en iedereen aan de ETCS treininstallaties ging (zelfs als je alleen maar op STMs rijdt!) dan wordt er zoveel van dat spul in concurrentie verkocht dat de prijzen kelderen en de wedstrijd over is voor die begonnen is.

Laatst bewerkt door illyavaes op 08-09-2012 21:00
 

08-09-2012 21:59:26
mich
mich
Leuk leesvoer: http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2012/08/29/zorgen-spoorgoederenvervoer-geuit-bij-werkbezoek-pvdaer-monasch/
en nog eentje: http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2012/09/03/bentheimer-eisenbahn-stijging-kosten-spoor-absurd/

Stijging van die kosten heeft voor een groot deel te maken met ETCS. Is ook niet de laatste vervoerder die in het verweer gaat.

En je kunt het genant vinden, de goederenvervoerders in dit land zijn zeer tevreden met hun 1600/1800, ding kost weinig en doet het altijd. Doet ook zeker niet onder voor een 189.

Laatst bewerkt door mich op 08-09-2012 22:04
 

08-09-2012 22:16:45
illyavaes
illyavaes
Ja, Monasch is een echte kenner... (not)
Als die goederenvervoerders zo tevreden kunnen zijn met een 1600/1800, dan kan hun kostenverhoging dus niet (grotendeels) aan ETCS liggen.
Met een 1600/1800 kun je ook het land niet uit. Daar is hij duidelijk inferieur dus. D'r kan ook ETCS in trouwens (en je kunt een 189 vast ook wel met lobotomie krijgen).
Heb jij een auto zonder veiligheidsgordels, zonder hoofdsteunen, zonder toerenteller en zonder airco?
Maar laat maar, het gaat overduidelijk niet over feiten.
 

08-09-2012 23:15:27
mich
mich
Quote
illyavaes Heb jij een auto zonder veiligheidsgordels, zonder hoofdsteunen, zonder toerenteller en zonder airco?.


Eigenlijk wel ja: een Mitsubishi Galant uit 1979 die het overigens voortreffelijk doet.

Laatst bewerkt door mich op 08-09-2012 23:15
 

09-09-2012 12:34:00
illyavaes
illyavaes
Los van het detail dat je niet zonder veiligheidsgordels mag werken: dan ben je consistent, maar wel een roepende in de woestijn.
De rest vindt de moderne features wel belangrijk.
 

10-09-2012 08:52:31
mdeen
mdeen
Quote
mich (za 08 sep 2012 21:59:26 https://www.somda.nl/forum/12122/p408216/): Leuk leesvoer: http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2012/08/29/zorgen-spoorgoederenvervoer-geuit-bij-werkbezoek-pvdaer-monasch/
en nog eentje: http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2012/09/03/bentheimer-eisenbahn-stijging-kosten-spoor-absurd/

Stijging van die kosten heeft voor een groot deel te maken met ETCS. Is ook niet de laatste vervoerder die in het verweer gaat.

En je kunt het genant vinden, de goederenvervoerders in dit land zijn zeer tevreden met hun 1600/1800, ding kost weinig en doet het altijd. Doet ook zeker niet onder voor een 189.


Een 1600 zal economisch (bijna) afgeschreven zijn, ook door de verschillende boedelscheidingen die in het verleden zijn gedaan maar ook omdat ze gewoon 30 jaar oud zijn. Dan zijn de lopende kosten laag ja.
Maar ik geloof nooit dat in aanschaf een nieuwe lok met ETCS het dubbele kost van eentje zonder. Dat is absurd. We praten hier over een paar miljoen dat dat zou kosten.
Daarbij is het ook een loos punt, want als je op de Betuweroute wil rijden kan dat niet met een 1600. Dan had die met 1500V geëlektricifeerd moeten worden.
En als ze zo tevreden zijn met de 1600, waarom rijden er dan zoveel 189'ers naar Venlo?

En die twee berichten, daar zie ik de waarheid ook niet van. In 7 jaar tijd met 300% gestegen? Als dat zo zou zijn dan zou er toch geen goederenvervoer per spoor meer plaatsvinden? Dan zou elke vervoerder toch failliet zijn?
Laten ze dan eens met cijfertjes komen in plaats van zo'n algemene weeklaag.
 

10-09-2012 12:58:59
phantom
phantom
Het is dan wel lichtelijk off topic.
Maar het is voor veel goederen vervoerders natuurlijk uitermate handig dat er lease maatschappijen zijn zoals MRCE.
Je koopt geen loc voor een behoorlijk bedrag,is de loc stuk dan zal MRCE de loc moeten omruilen voor en andere,en je ziet niet met afschrijvingen op de loc.
Hij is immers enkel gehuurd.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wat zou een 189er je kosten(per jaar)als je m hebt gekocht en wat zou diezelfde loc dan kosten als m huurt over de periode van een jaar.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-09-2012 21:23:26
illyavaes
illyavaes
Gewoon, een winstmarge plus het betalen van het risico voor de leasemaatschappij dat ze ermee komen te zitten / niet kunnen verhuren.

Vanuit leasemaatschappijen is ETCS een godsend: slechts 1 treininstallatie inbouwen en zoveel mogelijk STM-en, dan kun je ze altijd wel verhuurd krijgen.
En dat merk je ook in de (lagere) huurprijs.
Rationele mensen kiezen ETCS.
 

02-03-2013 16:58:26
Jorrit
Jorrit
"Voor het pilot project ETCS L2 Amsterdam - Utrecht wordt thans SLT 2611 bij Nedtrain Zaanstraat uitgerust met ERTMS apparatuur. De testritten zullen de komende periode plaatsvinden met nog 9 andere omgebouwde treinstellen. NSR machinisten zonder ETCS bevoegdheid hebben alleen toegang tot rijden met ATB beveiliging zodat er in de bediening niet veel wijzigt"

http://www.flickr.com/photos/steelwheels/8517772419/
 

02-03-2013 18:46:07
icened
icened
Zijn er veel NSR treinmachinisten die ETCS bevoegdheid hebben? Op de ICE, Thalys, Traxx locomotieven (NS Hispeed), locomotief serie 189 (DB Schenker) moet je zoal ETCS bevoegdheid hebben.  

02-03-2013 18:50:05
sfj
Al die treinen die je noemt zijn NS Hispeed treinen ... Die worden niet door NSR machinisten gereden voor zover ik weet. Voor NSR machinisten is ETCS redelijk nieuw

@ Koen: sorry je hebt gelijk, tikfoutje

Laatst bewerkt door sfj op 02-03-2013 19:20, reden: ects > etcs


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-03-2013 18:55:28
AgentX
AgentX
Het is overigens ETCS: European Train Control System. (Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System)
ECTS heeft met studiepunten te maken
 

02-03-2013 19:06:59
icened
icened
Op de Oostlijn tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer en de Hanzelijn zal de ETCS treinen dan toenemen. Moeten ze ook meer NSR machinisten met ETCS bevoegdheid hebben.

Laatst bewerkt door icened op 02-03-2013 19:07
 

02-03-2013 19:16:27
thom
thom
Ik denk dat ze überhaupt machinisten op moeten leiden, aangezien NSR nog niet eerder te maken heeft met ERMTS, maar voor dit testproject zal vast een apart team gevormd worden.  

02-03-2013 20:19:08
cuneo56
cuneo56
Quote
sfj (za 02 mrt 2013 18:50:05 https://www.somda.nl/forum/12122/p438427/): Al die treinen die je noemt zijn NS Hispeed treinen ... Die worden niet door NSR machinisten gereden voor zover ik weet. Voor NSR machinisten is ETCS redelijk nieuw



Tot afgelopen December heeft een groep NSR Mcn'en uit Zowel Asd als Rtd op de HSL met de serie 900 gereden ( Dit om HSA Mcn'en vrij te maken voor V250 opleiding).
Maar NSR kennende zal wel voor dit test bedrijf ETCS van NSR een andere groep uitgezocht zijn.
Ciao.
 

02-03-2013 20:26:36
sfj
Good point, helemaal vergeten


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-03-2013 21:48:44
MasterE
MasterE
Voor de pilot zijn zowel mcn met en zonder ETCS bevoegdheid uitgezocht. De mcn met bevoegdheid moeten alleen een opleiding hebben voor dual signalling.

Laatst bewerkt door MasterE op 02-03-2013 21:49


Mcn Asd
 

03-03-2013 17:31:35
rolandrail
rolandrail
In Ut zijn blijkbaar geen mcn'n gevraagd/uitgezocht, jammer.  

03-03-2013 18:05:50
maigoda
maigoda
Quote
thom (za 02 mrt 2013 19:16:27 https://www.somda.nl/forum/12122/p438431/): Ik denk dat ze überhaupt machinisten op moeten leiden, aangezien NSR nog niet eerder te maken heeft met ERMTS, maar voor dit testproject zal vast een apart team gevormd worden.

Als er gereden wordt in de ATB-STM-modus, is er geen extra opleiding nodig. Dat is alleen van toepassing als er gereden wordt onder ETCS-modus. De stellen gaan namelijk ook gewoon de normale dienst in. Maar ik sluit niet uit dat er vast wel een keer een trein blijft staan omdat een machinist het betreffende stel weigert te rijden.
Groetjes,
Emiel
 

03-03-2013 18:22:38
MDDM
MDDM
Quote
rolandrail (zo 03 mrt 2013 17:31:35 https://www.somda.nl/forum/12122/p438527/): In Ut zijn blijkbaar geen mcn'n gevraagd/uitgezocht, jammer.
Sterker nog. Er is niet eens een uitvraag geweest, of enige ruchtbaarheid aan gegeven.. Heel jammer inderdaad


Gr Joop mcn Lls
 

03-03-2013 18:54:27
MasterE
MasterE
Er zitten 4 mcn bij uit Ut.

Laatst bewerkt door MasterE op 03-03-2013 18:54


Mcn Asd
 

03-03-2013 20:20:58
thom
thom
Quote
maigoda (zo 03 mrt 2013 18:05:50 https://www.somda.nl/forum/12122/p438532/):
Quote
thom (za 02 mrt 2013 19:16:27 https://www.somda.nl/forum/12122/p438431/): Ik denk dat ze überhaupt machinisten op moeten leiden, aangezien NSR nog niet eerder te maken heeft met ERMTS, maar voor dit testproject zal vast een apart team gevormd worden.

Als er gereden wordt in de ATB-STM-modus, is er geen extra opleiding nodig. Dat is alleen van toepassing als er gereden wordt onder ETCS-modus. De stellen gaan namelijk ook gewoon de normale dienst in. Maar ik sluit niet uit dat er vast wel een keer een trein blijft staan omdat een machinist het betreffende stel weigert te rijden.
Groetjes,
Emiel

Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat ik ook doelde op het rijden onder ETCS....
 

03-03-2013 21:50:49
rolandrail
rolandrail
Quote
MasterE (zo 03 mrt 2013 18:54:27 https://www.somda.nl/forum/12122/p438535/): Er zitten 4 mcn bij uit Ut.
Right, in alle stilte. Jammer, altijd dezelfde.
 

03-03-2013 23:06:48
waalkade
waalkade
Zal wel weer een heel aparte STM (Specific Transmission Module) zijn.
Bij mijn weten is een STM een "level" van ETCS.
Zitten er niet 2 aparte systemen in?
Een "klassieke" ATB en een ETCS met een STM voor ATB.
 

03-03-2013 23:11:51
MasterE
MasterE
Nee, is 1 systeem met level STM ATB.


Mcn Asd
 

03-03-2013 23:27:50
Klaasje
Klaasje
Als reguliere machinisten er niet tot nauwelijks last van mogen krijgen dan is een STM het laatste wat je moet doen volgens mij, dan moet je alsnog allerlei zaken in gaan voeren. Dat lijkt mij toch het tegenovergestelde van nauwelijks last.  

04-03-2013 00:07:59
MasterE
MasterE
Systeem start normaal op in ATB. Voor ETCS moet er eerst een andere sleutel worden geplaatst.
Moet mezelf toch rectificeren, er zijn twee systemen aan boord.
ATB of ETCS met daarin STM ATB.

Laatst bewerkt door MasterE op 04-03-2013 00:10


Mcn Asd
 

04-03-2013 00:10:45
Klaasje
Klaasje
Dat klinkt wat eleganter dan het beeld dat ik er bij had ja.  

04-03-2013 09:42:52
waalkade
waalkade
Blijft de ETCS op de achtergrond wel actief zo als bijvoorbeeld wegrol beveiliging?
Of staat de ETCS (vrijwel) helemaal uit.
 

04-03-2013 12:42:42
thom
thom
Roldetectie zit ook in ATB, waarom zou je daar ETCS voor willen gebruiken?  

04-03-2013 12:52:28
waalkade
waalkade
Zonder ETCS kennis krijg je dat stel waarschijnlijk niet zomaar versleept wanneer de wegrolbeveiliging er op zit.  

04-03-2013 12:59:07
thom
thom
Ik weet nou niet meer precies wat jij bedoeld met "wegrolbeveiliging".
Maar als je stel af moet slepen is dat niets meer dan de remklep dichtzetten en dat is dezelfde klep voor ATB en ETCS.

"Roldetectie" zet de trein stil als het stel gaat rollen zonder dat men tractie geeft, en dat zit al in ATB.

Laatst bewerkt door thom op 04-03-2013 12:59
 

04-03-2013 15:08:13
maigoda
maigoda
Bij een SLT hoef je niet bang te zijn voor wegrollen. De SLT heeft 6 verschillende remsystemen, waarvan er twee tegen onbedoeld wegrollen zijn: de halterem en de parkeerrem. Met name die laatste is redelijk effectief: het is een veergestuurde rem die met lucht lost. Met lucht heb je de halterem (en indien gewenst ook de parkeerrem), zonder lucht (dus ook als het stel een tijdje plat ligt) heb je de parkeerrem. De halterem lost pas als je tractie geeft. Op een andere manier lossen kan alleen met personele ingreep, zoals bij sleepgereed maken, door kranen dicht te zetten (halterem) en het lossen van de perkeerrem op mechanische wijze. Maar dit even terzijde.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 04-03-2013 15:08
 

04-03-2013 15:11:14
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 04 mrt 2013 12:59:07 https://www.somda.nl/forum/12122/p438629/):Maar als je stel af moet slepen is dat niets meer dan de remklep dichtzetten en dat is dezelfde klep voor ATB en ETCS.

Vergeet ook niet de schakelaar "Afslepen" te bedienen, het afsluiten van de halterem en EP-rem en het lostrekken van de parkeerrem. Met alleen de ATB-klep dichtzetten kom je niet ver bij afslepen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 04-03-2013 15:12
 

04-03-2013 17:24:05
thom
thom
Dat zal, maar ik had het niet over SLT in geheel maar alleen over diens beveiligingssysteem...

De rest moet je toch doen, of je nu ATB of ETCS aan boord hebt.

Laatst bewerkt door thom op 04-03-2013 17:25
 

04-03-2013 19:49:06
maigoda
maigoda
Laten we het er dan op houden dat je de rest óók moet doen, ongeacht ATB of ETCS. Want zoals ik je schrijven lees, zou je kunnen denken dat het niet meer zou zijn dan een remklep dichtzetten om af te kunnen slepen.

Maar nu maar weer terug naar ETCS in SLT. Mocht ik tzt zo'n stel moeten rijden, zal ik kijken of ik foto's kan maken.
Groetjes,
Emiel (geen ETCS-bevoegdheid)
 

11-03-2013 12:12:49
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Zojuist hoor ik op de Vlaamse radio dat op een traject in België ETCS in gebruik is genomen. Een nieuwsartikel daarover vond ik hier: http://www.delloyd.be/Article/tabid/231/ArticleID/33933/ArticleName/InfrabelbegonnenmetinstallatieETCS/Default.aspx. Lees ik daar nu goed dat NMBS denkt nog voor het eind van het jaar op alle voertuigen ETCS te hebben? En geeft dat wellicht een indicatie over de termijn waarbinnen het in Nederland haalbaar zou kunnen zijn?


Met vriendelijke groet, Robin
 

11-03-2013 12:29:02
nohab
nohab
Volgens mij wordt bedoeld dat alle locomotieven t.b.v. van die corridor eind dit jaar van ETCS zijn voorzien. Dus niet alle NMBS-materieel.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

11-03-2013 14:33:15
reisthijs
reisthijs
Er staat vast niet voor niets NMBS Logistics, het gaat hier dus alleen over het goederenverkeer.

Voor de landelijke uitrol van ETCS in België heeft Infrabel 10 jaar uitgetrokken, eind 2022 zou het hele net hiervan voorzien moeten zijn.
 

11-03-2013 14:54:04
waalkade
waalkade
Ook Duitsland heeft een persbericht over ETCS de wereld ingestuurd.
De corridoor A van uit Nederland ri Italië wordt Level 1 LS voor de stukken tot 160km/h. Hopelijk klaar in 2018.
Wanneer het "rijke" Duitsland al kiest voor de meest uitgeklede versie van ETCS, ben ik benieuwd wat het zuinige Nederland gaat doen.
 

11-03-2013 16:48:43
Klaasje
Klaasje
In Nederland ligt mede door veiligheidsdiscussies en het capaciteitsfabeltje minstens level 2 op een groot deel van het net voor de hand.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-03-2013 18:31, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

11-03-2013 19:07:33
mich
mich
Level 1 moet je ook niet willen, drama van een systeem.  

12-03-2013 08:36:17
SchuurB
SchuurB
Want? In welke opzichten functioneert het slechter dan ATB-NG?  

12-03-2013 09:19:39
jacokran
jacokran
Waarom de vergelijking met ATB-NG? Het grootste deel van het net heeft ATB-EG.