Flixtrain
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
02-09-2021 16:28:31
brun
brun

Vond niet direct een discussie waar ik dit aan kan hangen, dus open ik een nieuwe... Hoop dat het ok is.

Vanwege de DB-stakingen en ook gewoon uit nieuwsgierigheid heb ik binnen Duitsland nu een paar keer Flixtrain geprobeerd. Serieus, wat een ramp. We schelden vaak op de grote nationale vervoerders als DB en NS, maar Flixtrain is echt... amateuristisch.

Ik kan diverse verhalen vertellen, maar laat ik eentje van daarnet als voorbeeld nemen. Een trein die in Berlijn begint, dus in principe mag er niets misgaan, toch? Het perron vol met mensen, maar dat is geen probleem natuurlijk. Want bij Flixtrain is een zitplaatsreservering in de prijs inbegrepen. En je krijgt gegarandeerd plek voor één koffer en één stuk handbagage. In principe zou dat dus beter moeten werken dan bij de DB.

Welnu, heb met open mond staan kijken. Het was één grote chaos. Al bij vertrek tien minuten vertraging omdat mensen in de gangpaden bleven discussiëren over zitplaatsen en bagage, waardoor anderen op het perron achterbleven - ze konden simpelweg niet instappen.

Nu is dat natuurlijk meteen niet de schuld van een vervoerder. Maar elk Flixtrain-rijtuig heeft een eigen steward/conducteur. En serieus, niet één van die medewerkers deed ook maar iets om de reizigers tot instappen te manen. Ze stonden bij elk rijtuig met de armen over elkaar te wachten. Tien minuten na de officiële vertrektijd was nog steeds niet iedereen ingestapt, de machinist boog zich kwaad uit de locomotief en schold al die stewards de huid vol. Pas toen begon eentje met z'n armen te zwaaien, "We gaan nu heus vertrekken, hoor!"

Weet niet of het een momentopname is, maar als ik dan door de reviews op internet blader, denk ik, dat zulke concurrenten nog een lange weg te gaan hebben.

Als voorbeeld: de.trustpilot.com



Laatst bewerkt door brun op 02-09-2021 16:32
 

02-09-2021 17:09:04 1
brun
brun

Update. Een minuut geleden komt een sms'je binnen. "Vanwege verstoringen is uw zitplaatsreservering opgeheven. Onze excuses voor het ongemak."

Ik ben al anderhalf uur onderweg en zit al die tijd op mijn gereserveerde plek...

Wat een chaos. Dit is echt de Ryanair onder de spoorwegmaatschappijen.

 

02-09-2021 20:42:56
bacr
bacr

Het is dan interessant erachter te komen waar het fout gaat. Je zou denken dat een reserveringssysteem voor busstoelen toch veel weg heeft van dat voor treinstoelen, incl tussentijdse uit- en instappers.

Daarnaast gaat het blijkbaar, zoals je het perrongebeuren schetst, ook op het personeelsvlak redelijk mis.



Laatst bewerkt door bacr op 02-09-2021 20:43
 

02-09-2021 22:59:38
mvanuden
mvanuden

Concurrent Regiojet uitgeprobeerd tussen Split en Bratislava, enkele weken geleden. Eerst 5 uur met de bus (Split-Zagreb) en uiteindelijk 4 uur vertraging maar dat kwam door een spoorongeluik in Kroatië. Niet de schuld van Regiojet dus.

Maar bij het instappen in de bussen in Split was het ook zo'n chaos. De stewards gingen ook met de bussen mee maar de alleraardigste meisjes waren ééntalig Tsjechisch. Dat werkt niet echt bij een trein die door 4 landen rijdt en ook nog door internationale toeristen gebruikt wordt...

 


03-09-2021 06:22:26
BVisser
BVisser
Quote
brun (02-09-2021 17:09:04):

Update. Een minuut geleden komt een sms'je binnen. "Vanwege verstoringen is uw zitplaatsreservering opgeheven. Onze excuses voor het ongemak."

Ik ben al anderhalf uur onderweg en zit al die tijd op mijn gereserveerde plek...

Wat een chaos. Dit is echt de Ryanair onder de spoorwegmaatschappijen.


Heb je een klacht ingediend?

 

03-09-2021 08:09:16
brun
brun

Nee, ik neem gewoon nooit meer Flixtrain. :-) Ben het wel beu, is niet prettig reizen zo.

 

03-09-2021 11:00:44
AgentX
AgentX

Maar als je er al zat, dan is het toch niet zo erg. 😉