Minder of meer wissels
Forum: Algemeen - Algemeen
28-08-2021 10:38:36
anton_
anton_

Ik zag de wisseldiscussie weer een losbarsten en dacht - dat verdient een eigen topic (of was dat er al ).

Persoonlijk vind ik minder wissels soms wel een goed idee, zeker als daardoor snellere wissels kunnen worden toegepast. In Ut vertrekken de IC treinen richting Ah nu zo snel dat de trein al 80km/u rijdt terwijl de achterzijde van de trein nog langs het perron rijd. Ook kan ik me voorstellen dat uit berekening blijkt dat het verwijderen van een wissel per saldo tijdwinst voor de reiziger opleverd (ook al betekend dat er tijdens een wisselstoring vele treindiensten worden opgeheven/ingekort ). Ook lijkt het me logisch dat de niet alles mogelijk maakt. ( bv. uit Overvecht naar spoor 21 in Utrecht Centraal zonder omrijden lijkt me overbodig ). Aan de andere kant een paar wissels extra ( bv tussen Hvl en Ama) zouden welkom zijn.

Quote
illyavaes (27-08-2021 22:26:46):
Quote
seinhuis (27-08-2021 11:32:19):
En het ontbreken van een overloopwissel bij spoor AA zodat treinen naar spoor 18/19 kunnen was zeer handig bij een storing tussen Utrecht en Amsterdam. Dubbele overloopwissel was niet nodig, maar een enkele overloopwissel was handig geweest.

Oh? Wat doe jij met een op 5 aangekomen trein die wegens een versperring niet verder kan richting Amsterdam? Zelfs de "fix" voor het aan bijsturing verslaafde NS (afrangeren naar Oz) is dan niet mogelijk - terwijl alle moeite erop gericht zou moeten zijn zo automatisch mogelijk zo veel mogelijk treinen "terug te kaatsen" naar Arnhem - met hetzelfde personeel (als wij niet al die keermogelijkheden weghaalden, konden we van NS verlangen dat ze treinserievast personeel inzetten bij dat onbijstuurbare dichtplannen van de corridors. Nu hebben ze een smoes dat zulke doe-het-zelf-bijsturing toch niet kan want er kan niet gekeerd worden).
Bij kwartierdiensten maar zeker tienminutendiensten heb je volgens mij niet genoeg aan 1 keerspoortje 19 (18 wordt dan door de Bossche dienst gebruikt), met het stuk tot de imaginaire overloop bij Lunetten heen en weer is al je keertijd al op aan rijtijd.

Quote
seinhuis (27-08-2021 11:32:19):
Echter treinen kunnen langs het perron keren op 7, 14 en 15 en bij Maarssen, dat vonden de hoge heren voldoende.

Nou, zo hoog was die selectieve Japan-shopper met de grote-stappen-snel-thuisredeneringen nu ook weer niet 😉
Die mensen hebben er geen last van dat de helft van de stoptreinen (pardon, Sprinters) moet worden opgeheven om de helft van de IC's te kunnen laten keren (bij kwartierdiensten), noch van het feit dat men alle randvoorwaardelijke aspecten van "Japan" maar wegliet. Het bedrijf rekent zich rijk, de klanten kunnen de nadelen verduren - degenen waar zij eigenlijk voor zouden moeten werken. Of ex-klanten natuurlijk...


Wat mij op Ut meer verbaast dan de wissels, is dat er maar 1 keerspoor ligt tussen spoor 237 en 239. Op Gdg hebben ze er maar liefst 3 (705, 706 en 707 )



Laatst bewerkt door anton_ op 28-08-2021 10:39
 

28-08-2021 12:11:33
mren
mren

De titel lijkt me al een verkeerd uitgangspunt; niet aantal wissels moet het uitgangspunt van discussie zijn maar de gewenste functionaliteit.

 

28-08-2021 12:19:17
AlbertP
AlbertP

Wat mij betreft kan een dergelijk topic beter gestart worden door posts uit Infrawijzigingen af te splitsen, dit leidt er alleen maar toe dat de discussie dubbel gevoerd wordt.

 

28-08-2021 12:24:42
anton_
anton_
Quote
mren (28-08-2021 12:11:33):

De titel lijkt me al een verkeerd uitgangspunt; niet aantal wissels moet het uitgangspunt van discussie zijn maar de gewenste functionaliteit.


goed plan.

 


01-09-2021 12:53:18
seinhuis
seinhuis

Quote
gvttreinen (31-08-2021 08:52:11):
Quote
gvttreinen (31-08-2021 07:37:44):

Vanmorgen omstreeks 6 uur heeft trein 2914 een aanrijding bij OIznm gehad. Gdm - Ht tot 9.30 getremd.


Storing was om 7.56 afgemeld maar om 7.57 weer aangemeld, nu stremminmg tot 10.45.

Overigens meld Rijdendetreinen.nl dat 800/3500 opgeheven Ut - Ht en 6000 Gdm - Ht maar 3900 wordt niet genoemd, uit treinposities filter ik 3900 opgeheven Ehv - Asd.

73/7400 wijkt te Ut uit naar 14 zonder uitval, 15 wordt gebruikt voor kopmakende (op Utoz!) 800/3500

Hier wordt mooi omschreven hoe bij een storing het afhandeling is in Utrecht. Sporen 102 en 103 zijn hiervoor speciaal aangelegd.

Wel is het jammer dat spoor 18 nutteloos erbij ligt in deze casus, hooguit gebruikt wordt voor wegzetten van overbodige mat.

Ik denk dat het niet mogelijk is om na Zuilen voldoende 80 km/u wissels te maken om van rechts naar links door te wisselen, mede door de hoogteverschillen door de fly over. Daardoor zullen we sommige gebreken moeten accepteren.

 

01-09-2021 17:20:20
treinhobby
treinhobby

Maar 40km/u wissels om in geval van storingen te kunnen gebruiken, worden dus al bij voorbaat niet 'bedacht'.

Alle infra wordt ontworpen en aangelegd op de huidige dienstregeling (qua corridors).

Maar een extra (overloop) wissel om bij werkzaamheden of defect materieel er nog gemakkelijk omheen te kunnen, wordt niet gedaan.

Naar mijn idee moet bij het ontwerp alle mogelijke scenarios meegenomen worden aan plekken waar een defecte treinen kan staan, of een defect aan het spoor, dat er altijd een backup rijweg mogelijk is, zonder al te grote schrappingen in de dienstregeling.

Helaas wordt dit als te duur en onnodig gezien...

 

01-09-2021 17:53:50
AlbertP
AlbertP

40 km/h bijsturingswissels zijn er wel, en die aan beide zijden van spoor 20/21 worden zelfs planmatig gebruikt iedere avond, het hadden er alleen beter een paar meer kunnen zijn in de lijn van/naar Asd.