Sprinter Leeuwarden - Zwolle
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
25-08-2021 11:12:59
icened200
icened200

Vanaf 6 september 2021 een Sprinter Leeuwarden - Zwolle:

nieuws.ns.nl

Vanaf december 2024 een nieuwe spoorvervoerder? Want deze spoorverbinding zou aanbesteed worden. Maar er zijn nog geen nieuwe updates hierover. En over drie jaar zou de nieuwe concessie voor een eventuele nieuwe spoorvervoerder in moeten gaan.

Blauwnet of andere geintegreerde vervoerders zou dan het van NS kunnen overnemen in de dienstregeling 2025.



Laatst bewerkt door moderator op 25-08-2021 12:51
 

25-08-2021 11:20:45
martijn
martijn

Met als kleine kanttekening dat Blauwnet geen vervoerder is, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders in de provincie Overijssel. Deze sprinter wordt (hoofdzakelijk) door de provincie Fryslân gesubsidieerd.

Arriva heeft overigens al regelmatig interesse getoond.

 

25-08-2021 11:25:38
icened200
icened200
Quote
martijn (25-08-2021 11:20:45):

Met als kleine kanttekening dat Blauwnet geen vervoerder is, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders in de provincie Overijssel. Deze sprinter wordt (hoofdzakelijk) door de provincie Fryslân gesubsidieerd.

Arriva heeft overigens al regelmatig interesse getoond.


Arriva participeert ook in Blauwnet. Maar is een prima optie.

 

25-08-2021 13:05:48 1
martijn
martijn

Maar in Fryslân rijdt Arriva uiteraard niet onder de Blauwnet-vlag en zal dat ook niet gaan doen. Het is met de komst van RRReis sowieso nog de vraag hoe lang het aparte label Blauwnet voor het treinvervoer nog blijft bestaan in Overijssel. Maar dat is een andere discussie.

Ben benieuwd wat het voordeel van 2 vervoerders op 1 verbinding is.



Laatst bewerkt door martijn op 25-08-2021 13:08
 


25-08-2021 13:15:25
bert
bert

Dat hebben we al op Sittard-Maastricht. Je kunt daar dus de "voordelen" proeven



Laatst bewerkt door bert op 25-08-2021 13:15
 

25-08-2021 13:44:28
martijn
martijn

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉

 

25-08-2021 14:18:36
icened200
icened200
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Voordeel van Blauwnet in Zwolle is dat het niet apart hoeft in te checken voor Zwolle - Enschede (Keolis) of Zwolle - Emmen. Héél wat praktischer dan de situatie bij Zutphen met drie verschillende incheckpaaltjes met 3 verschillende vervoerders. Dat was een aantal jaren geleden. Weet niet hoe de situatie nu is. Maar niet iedereen begreep het destijds.

 

25-08-2021 14:27:16
mren
mren

Goede grap: een zelf gecreëerd nadeel (voor de reiziger) toch nog weten uit te leggen als voordeel als dit nadeel zich in sommige situaties níet voordoet...

 

25-08-2021 15:01:37
Zabky
Zabky

Volgens mij is niemand blij met dat aparte inchecken. Er wordt al jaren gesproken om het eenvoudiger te maken, maar het lijkt alleen maar complexer te worden nu er op steeds meer routes twee vervoerders komen.
Bij aanschaf van een los kaartje moet je nu een route/vervoerder kiezen en daar bij blijven. Hopelijk gaat het snel opgelost zijn. Al ben ik bang dat dat nog wel 10 jaar kan gaan duren.

Overigens haal ik uit het nieuwsbericht van ns nergens dat er al per 2024 een nieuwe vervoerder naar Leeuwarden gaat rijden. Zou wel kortdag zijn. Wellicht in de iets verdere toekomst.



Laatst bewerkt door Zabky op 25-08-2021 15:03
 

25-08-2021 16:01:04
yappa
yappa

Ik neem aan dat je naar dit verhaal verwijst uit juni 2020: www.treinreiziger.nl

Gezien de problemen bij de aanbesteding van de Valleilijn en de aarzeling om het Rrreis busnet opnieuw in de markt te zetten (nadat de gunning aan Keolis was ingetrokken), vermoed ik dat het iets later dan 2025 zal worden voordat er op Leeuwarden-Zwolle een concessie uitgevoerd wordt.
Sowieso lijkt een eilandbedrijfje daar niet zo handig, samenvoeging met de Vechtdallijnen ligt qua omvang meer voor de hand.



Laatst bewerkt door yappa op 25-08-2021 16:02
 

25-08-2021 16:05:14
icened200
icened200
Quote
Zabky (25-08-2021 15:01:37)

Overigens haal ik uit het nieuwsbericht van ns nergens dat er al per 2024 een nieuwe vervoerder naar Leeuwarden gaat rijden. Zou wel kortdag zijn. Wellicht in de iets verdere toekomst.


Of je daarvoor moet baseren op NS. Daar lees je pas als het echt officieel is.

Maar het is nog niet zeker dat een andere vervoerder de verbinding Zwolle - Leeuwarden vanaf 2025 gaat overnemen. Al wil met name Arriva onder leiding van Hettinga het graag.



Laatst bewerkt door icened200 op 25-08-2021 16:06
 

25-08-2021 16:33:13
edje
edje
Quote
martijn (25-08-2021 13:05:48):

Maar in Fryslân rijdt Arriva uiteraard niet onder de Blauwnet-vlag en zal dat ook niet gaan doen. Het is met de komst van RRReis sowieso nog de vraag hoe lang het aparte label Blauwnet voor het treinvervoer nog blijft bestaan in Overijssel. Maar dat is een andere discussie.

Ben benieuwd wat het voordeel van 2 vervoerders op 1 verbinding is.


Blauwnet, blijft bestaan, zolang de concessie loopt, daarna RRReis

 

25-08-2021 17:13:37
anton_
anton_
Quote
icened200 (25-08-2021 14:18:36):
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Voordeel van Blauwnet in Zwolle is dat het niet apart hoeft in te checken voor Zwolle - Enschede (Keolis) of Zwolle - Emmen. Héél wat praktischer dan de situatie bij Zutphen met drie verschillende incheckpaaltjes met 3 verschillende vervoerders. Dat was een aantal jaren geleden. Weet niet hoe de situatie nu is. Maar niet iedereen begreep het destijds.


voordeel in Gd is dat je van alle trein vervoerders op alle andere treinvervoerders kun overstappen zonder omchecken (nog beter als in Zl ) - lijkt me ideaal als dit in het hele land wordt ingevoerd 😜



Laatst bewerkt door anton_ op 25-08-2021 17:14
 

25-08-2021 17:21:40
martijn
martijn
Quote
icened200 (25-08-2021 14:18:36):
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Voordeel van Blauwnet in Zwolle is dat het niet apart hoeft in te checken voor Zwolle - Enschede (Keolis) of Zwolle - Emmen. Héél wat praktischer dan de situatie bij Zutphen met drie verschillende incheckpaaltjes met 3 verschillende vervoerders. Dat was een aantal jaren geleden. Weet niet hoe de situatie nu is. Maar niet iedereen begreep het destijds.


Situatie in Zp is ongewijzigd.

En nogmaals: aangezien de provincie Fryslân de boel betaalt en er geen fusie met Overijssel aan zit te komen, wordt het dus geen Blauwnet/RRReis.

Bovendien zijn doorgaande reizigers van die paar sprinterstations in Zwolle grotendeels op de NS-trajecten gericht. Dus zou een andere vervoerder juist vaker uit-/inchecken betekenen.

 

25-08-2021 17:32:34
martijn
martijn
Quote
yappa (25-08-2021 16:01:04):

Ik neem aan dat je naar dit verhaal verwijst uit juni 2020: www.treinreiziger.nl

Gezien de problemen bij de aanbesteding van de Valleilijn en de aarzeling om het Rrreis busnet opnieuw in de markt te zetten (nadat de gunning aan Keolis was ingetrokken), vermoed ik dat het iets later dan 2025 zal worden voordat er op Leeuwarden-Zwolle een concessie uitgevoerd wordt.
Sowieso lijkt een eilandbedrijfje daar niet zo handig, samenvoeging met de Vechtdallijnen ligt qua omvang meer voor de hand.


Welke vervoersrelatie hebben pakweg mensen uit Wolvega en Akkrum met de Vechtdallijnen? De meeste doorgaande reizigers pakken in Heerenveen of Steenwijk of desnoods in Zwolle wel de IC richting de Randstad. Volgens mij is het de bedoeling om de door Fryslân gesponsorde sprinters in dat verband juist samen te voegen met de andere regionale lijnen in die provincie.

 

25-08-2021 18:16:06
DDZ7504
DDZ7504
Quote
anton_ (25-08-2021 17:13:37):
Quote
icened200 (25-08-2021 14:18:36):
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Voordeel van Blauwnet in Zwolle is dat het niet apart hoeft in te checken voor Zwolle - Enschede (Keolis) of Zwolle - Emmen. Héél wat praktischer dan de situatie bij Zutphen met drie verschillende incheckpaaltjes met 3 verschillende vervoerders. Dat was een aantal jaren geleden. Weet niet hoe de situatie nu is. Maar niet iedereen begreep het destijds.


voordeel in Gd is dat je van alle trein vervoerders op alle andere treinvervoerders kun overstappen zonder omchecken (nog beter als in Zl ) - lijkt me ideaal als dit in het hele land wordt ingevoerd 😜


En daar zit je toch echt fout. In Gouda komt namelijk maar 1 spoorvervoerder, NSR. Dan is het logisch dat je sowieso niet hoeft om te checken.

R-NET is een samenwerking tussen meerdere vervoerders, waarvan NSR op Gd-Apn rijdt. Als je in Gouda op een R-NET buslijn overstapt, check je gewoon uit bij NS en in bij Arriva (of Syntus) in de bus.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 25-08-2021 18:16
 

25-08-2021 18:23:01
treinhobby
treinhobby
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Het enige voordeel dat ik in Limburg kan bedenken is de frequentieverhoging van 1x naar 2x per uur.

Verder is reizen met Arriva duurder dan NS en het omchecken een nadeel.



Laatst bewerkt door treinhobby op 25-08-2021 18:23
 

25-08-2021 18:28:43
treinhobby
treinhobby

Qua chipkaart poortjes, is het niet een idee om ze ‘NS’ en ‘regionaal’ te gaan noemen?

Als je per sprinter reist, in Zwolle gebruikmaken van ‘Blauwnet’, op tussengelegen stations ‘eigen’ paaltjes en in Leeuwarden de ‘Arriva’ poortjes gebruiken.

In Zwolle Blauwnet in en Leeuwarden Arriva uit, is gereisd per sprinter.

Of Nijverdal Blauwnet in en Harlingen Haven uit? is onderweg met de sprinter Zwolle-Leeuwarden en niet de NS intercity.

 

25-08-2021 18:47:45
Daan!
Daan!
Quote

R-NET is een samenwerking tussen meerdere vervoerders, waarvan NSR op Gd-Apn rijdt. Als je in Gouda op een R-NET buslijn overstapt, check je gewoon uit bij NS en in bij Arriva (of Syntus) in de bus.


Van wikipedia: "R-net (of Randstadnet) is een samenwerkingsproject van overheden en vervoerders in de Randstad op het gebied van 'hoogwaardig openbaar vervoer'. In opdracht van deze partijen werd tot 1 april 2015 door OV-bureau Randstad een visie voor het jaar 2028 opgesteld voor het regionale openbaar vervoer per bus, tram, metro en trein."

Dat is wat anders als een samenwerking tussen vervoerders.

 

25-08-2021 18:55:02
icened200
icened200
Quote
Zabky (25-08-2021 15:01:37):

Volgens mij is niemand blij met dat aparte inchecken. Er wordt al jaren gesproken om het eenvoudiger te maken, maar het lijkt alleen maar complexer te worden nu er op steeds meer routes twee vervoerders komen.
Bij aanschaf van een los kaartje moet je nu een route/vervoerder kiezen en daar bij blijven. Hopelijk gaat het snel opgelost zijn. Al ben ik bang dat dat nog wel 10 jaar kan gaan duren.


Vanaf 6 september 2021 gaat de Sprinter Leeuwarden - Zwolle aankomen/vertrekken van spoor 1 b (zie NS Reisplanner). En Sprinter Groningen - Zwolle komt aan/vertrekt op spoor 14.

Als straks een nieuwe vervoerder is zal er eventjes weer gecommuniceerd moeten worden. Niet verkeerd om dan servicepersoneel in te schakelen zodat treinreizigers weten dat op spoor 16, 15, 14 en 1 b voor de geintegreerde vervoerders is. En op spoor 1 a en de overige sporen de NS treinen vertrekken.

 

25-08-2021 19:57:31
anton_
anton_
Quote
DDZ7504 (25-08-2021 18:16:06):
Quote
anton_ (25-08-2021 17:13:37):
Quote
icened200 (25-08-2021 14:18:36):
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Voordeel van Blauwnet in Zwolle is dat het niet apart hoeft in te checken voor Zwolle - Enschede (Keolis) of Zwolle - Emmen. Héél wat praktischer dan de situatie bij Zutphen met drie verschillende incheckpaaltjes met 3 verschillende vervoerders. Dat was een aantal jaren geleden. Weet niet hoe de situatie nu is. Maar niet iedereen begreep het destijds.


voordeel in Gd is dat je van alle trein vervoerders op alle andere treinvervoerders kun overstappen zonder omchecken (nog beter als in Zl ) - lijkt me ideaal als dit in het hele land wordt ingevoerd 😜


En daar zit je toch echt fout. In Gouda komt namelijk maar 1 spoorvervoerder, NSR. Dan is het logisch dat je sowieso niet hoeft om te checken.

R-NET is een samenwerking tussen meerdere vervoerders, waarvan NSR op Gd-Apn rijdt. Als je in Gouda op een R-NET buslijn overstapt, check je gewoon uit bij NS en in bij Arriva (of Syntus) in de bus.


Ik keek op 9292.nl.

Volgens deze website kan ik in Gd op twee type sprinters stappen. Een R-net sprinter en een NS sprinter. Ik had begrepen dat dit twee verschillende vervoerders/bedrijven waren, maar misschien is dit onjuist.



Laatst bewerkt door anton_ op 25-08-2021 19:57
 

25-08-2021 20:12:45
seinhuis
seinhuis
Quote
anton_ (25-08-2021 19:57:31):
Quote
DDZ7504 (25-08-2021 18:16:06):
Quote
anton_ (25-08-2021 17:13:37):
Quote
icened200 (25-08-2021 14:18:36):
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Voordeel van Blauwnet in Zwolle is dat het niet apart hoeft in te checken voor Zwolle - Enschede (Keolis) of Zwolle - Emmen. Héél wat praktischer dan de situatie bij Zutphen met drie verschillende incheckpaaltjes met 3 verschillende vervoerders. Dat was een aantal jaren geleden. Weet niet hoe de situatie nu is. Maar niet iedereen begreep het destijds.


voordeel in Gd is dat je van alle trein vervoerders op alle andere treinvervoerders kun overstappen zonder omchecken (nog beter als in Zl ) - lijkt me ideaal als dit in het hele land wordt ingevoerd 😜


En daar zit je toch echt fout. In Gouda komt namelijk maar 1 spoorvervoerder, NSR. Dan is het logisch dat je sowieso niet hoeft om te checken.

R-NET is een samenwerking tussen meerdere vervoerders, waarvan NSR op Gd-Apn rijdt. Als je in Gouda op een R-NET buslijn overstapt, check je gewoon uit bij NS en in bij Arriva (of Syntus) in de bus.


Ik keek op 9292.nl.

Volgens deze website kan ik in Gd op twee type sprinters stappen. Een R-net sprinter en een NS sprinter. Ik had begrepen dat dit twee verschillende vervoerders/bedrijven waren, maar misschien is dit onjuist.


Om het nog ingewikkelder te maken, bij een reis van Waddinxveen naar Best moet je bij de ene Rnet niet over checken, en bij de andere wel.

Om terug te komen bij het onderwerp, blijven de treintijden van de sprinter Leeuwarden Meppel wel hetzelfde? En ik dacht dat bij NS grote veranderingen altijd in december ingaan?

ProRail kan overbodige spoor 1 (inclusief de wissels) in Meppel weghalen. Scheelt weer 4 wissels.



Laatst bewerkt door seinhuis op 25-08-2021 22:04, reden: Plaatsnaam erbij gezet
 

25-08-2021 20:13:15
henri1972
henri1972
Quote
treinhobby (25-08-2021 18:28:43):

Qua chipkaart poortjes, is het niet een idee om ze ‘NS’ en ‘regionaal’ te gaan noemen?

Als je per sprinter reist, in Zwolle gebruikmaken van ‘Blauwnet’, op tussengelegen stations ‘eigen’ paaltjes en in Leeuwarden de ‘Arriva’ poortjes gebruiken.

In Zwolle Blauwnet in en Leeuwarden Arriva uit, is gereisd per sprinter.

Of Nijverdal Blauwnet in en Harlingen Haven uit? is onderweg met de sprinter Zwolle-Leeuwarden en niet de NS intercity.


Dat hele verhaal lijkt mij nog ingewikkelder dan t nu al is.

Krijg je een beetje zoiets als in Arnhem als je per Abellio/NS naar Zevenasr gaat dat je bij Arriva moet inchecken.

Het moet toch technisch mogelijk zijn om aan het begin van je reis in te checken en aan het eind van je reis uit te checken? Tijd van in en uitchecken bepalen zo ongeveer je reisroute lijkt mij.

 

25-08-2021 20:47:50
MetroRET
MetroRET
Quote
seinhuis (25-08-2021 20:12:45):
Quote
anton_ (25-08-2021 19:57:31):
Quote
DDZ7504 (25-08-2021 18:16:06):
Quote
anton_ (25-08-2021 17:13:37):
Quote
icened200 (25-08-2021 14:18:36):
Quote
martijn (25-08-2021 13:44:28):

Roermond - Maastricht, Sittard - Heerlen, Wierden - Enschede in de spits en nog wat korte stukjes. Ik heb de voordelen persoonlijk daar niet echt gemerkt, maar als ze ergens terug te lezen zijn, dan zie ik het graag 😉


Voordeel van Blauwnet in Zwolle is dat het niet apart hoeft in te checken voor Zwolle - Enschede (Keolis) of Zwolle - Emmen. Héél wat praktischer dan de situatie bij Zutphen met drie verschillende incheckpaaltjes met 3 verschillende vervoerders. Dat was een aantal jaren geleden. Weet niet hoe de situatie nu is. Maar niet iedereen begreep het destijds.


voordeel in Gd is dat je van alle trein vervoerders op alle andere treinvervoerders kun overstappen zonder omchecken (nog beter als in Zl ) - lijkt me ideaal als dit in het hele land wordt ingevoerd 😜


En daar zit je toch echt fout. In Gouda komt namelijk maar 1 spoorvervoerder, NSR. Dan is het logisch dat je sowieso niet hoeft om te checken.

R-NET is een samenwerking tussen meerdere vervoerders, waarvan NSR op Gd-Apn rijdt. Als je in Gouda op een R-NET buslijn overstapt, check je gewoon uit bij NS en in bij Arriva (of Syntus) in de bus.


Ik keek op 9292.nl.

Volgens deze website kan ik in Gd op twee type sprinters stappen. Een R-net sprinter en een NS sprinter. Ik had begrepen dat dit twee verschillende vervoerders/bedrijven waren, maar misschien is dit onjuist.


Om het nog ingewikkelder te maken, bij een reis van Waddinxveen naar Best moet je bij de ene Rnet niet over checken, en bij de andere wel.

Om terug te komen bij het onderwerp, blijven de treintijden van de sprinter Leeuwarden Meppel wel hetzelfde? En ik dacht dat bij NS grote veranderingen altijd in december ingaan?

ProRail kan overbodige spoor 1 (inclusief de wissels) weghalen. Scheelt weer 4 wissels.


Naar Beesd zal je bedoelen, op Best komen tenslotten gewoon NS treinen.

 

25-08-2021 20:58:39
icened200
icened200
Quote
seinhuis (25-08-2021 20:12:45):
Quote


Om terug te komen bij het onderwerp, blijven de treintijden van de sprinter Leeuwarden Meppel wel hetzelfde? En ik dacht dat bij NS grote veranderingen altijd in december ingaan?

ProRail kan overbodige spoor 1 (inclusief de wissels) weghalen. Scheelt weer 4 wissels.


Heb net op NS Reisplanner gekeken. Vanaf Leeuwarden wordt de vertrektijd vanaf 6 september veranderd van -: 06/36 naar 03/33. De Sprinter komt dan om -: 12/42. En heeft op spoor 1b een lange keertijd tot -:26/56. Vanaf 20.00 rijden de Sprinter vanaf Zwolle niet meer rechtstreeks naar Leeuwarden. Dan is een overstap op Meppel nodig. En vanaf Leeuwarden rijdt de Sprinter vanaf 20.00 tot Meppel. Geldt ook in het weekeinde.

Waarom wissels weghalen tussen spoor 1 en spoor 3? Daardoor kunnen twee treinseries afgehandeld worden op spoor 1. En Berlijn trein + goederentreinen kunnen via deze passeerspoorlijn met wissels station Zwolle passeren.



Laatst bewerkt door icened200 op 25-08-2021 21:08
 

25-08-2021 22:09:01
bultena
bultena

Ik denk dat sp. 1 in Mp werd bedoeld.

 

25-08-2021 22:26:23
sjoerd
sjoerd

En spoor 1 in Meppel blijft zeer waarschijnlijk liggen. Straks valt het derde spoor in Hoogeveen weg, en is Meppel voor Zwolle de laatste plek waar iets even aan de kant kan, zonder de doorgaande sporen daar te kruisen.

 

25-08-2021 23:26:17 1
anton_
anton_
Quote
seinhuis (25-08-2021 20:12:45):
ProRail kan overbodige spoor 1 (inclusief de wissels) in Meppel weghalen. Scheelt weer 4 wissels.

spoor 1 in Mp is in het weekend nog nodig. (en ook in de avond )

 

26-08-2021 07:40:29
Marco
Marco
Quote
anton_ (25-08-2021 23:26:17):
Quote
seinhuis (25-08-2021 20:12:45):
ProRail kan overbodige spoor 1 (inclusief de wissels) in Meppel weghalen. Scheelt weer 4 wissels.

spoor 1 in Mp is in het weekend nog nodig. (en ook in de avond )


Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom rijdt die eigenlijk alleen overdag doordeweeks?

Ik dacht dat het NS best wel vast hield aan klokvaste, voorspelbare dienstregelingen. Een spitsserie is hier en daar een uitzondering, maar is er nog ergens een 'basisdienst' die op bepaalde tijden significant anders rijdt?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-08-2021 07:42:29
martijn
martijn
Quote
icened200 (25-08-2021 18:55:02):
Quote
Zabky (25-08-2021 15:01:37):

Volgens mij is niemand blij met dat aparte inchecken. Er wordt al jaren gesproken om het eenvoudiger te maken, maar het lijkt alleen maar complexer te worden nu er op steeds meer routes twee vervoerders komen.
Bij aanschaf van een los kaartje moet je nu een route/vervoerder kiezen en daar bij blijven. Hopelijk gaat het snel opgelost zijn. Al ben ik bang dat dat nog wel 10 jaar kan gaan duren.


Vanaf 6 september 2021 gaat de Sprinter Leeuwarden - Zwolle aankomen/vertrekken van spoor 1 b (zie NS Reisplanner). En Sprinter Groningen - Zwolle komt aan/vertrekt op spoor 14.

Als straks een nieuwe vervoerder is zal er eventjes weer gecommuniceerd moeten worden. Niet verkeerd om dan servicepersoneel in te schakelen zodat treinreizigers weten dat op spoor 16, 15, 14 en 1 b voor de geintegreerde vervoerders is. En op spoor 1 a en de overige sporen de NS treinen vertrekken.


De sprinters naar Goningen worden nog niet aanbesteed he. En daarnaast mis je 8, 9, 12 en 13 nog voor de treinen van Keolis/Blauwnet nog. Al wil de 3600 ook weleens spoor 9 pakken.... Succes met je communicatieplan 😉

 

26-08-2021 07:54:57
martijn
martijn
Quote
Marco (26-08-2021 07:40:29):
Quote
anton_ (25-08-2021 23:26:17):
Quote
seinhuis (25-08-2021 20:12:45):
ProRail kan overbodige spoor 1 (inclusief de wissels) in Meppel weghalen. Scheelt weer 4 wissels.

spoor 1 in Mp is in het weekend nog nodig. (en ook in de avond )


Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom rijdt die eigenlijk alleen overdag doordeweeks?

Ik dacht dat het NS best wel vast hield aan klokvaste, voorspelbare dienstregelingen. Een spitsserie is hier en daar een uitzondering, maar is er nog ergens een 'basisdienst' die op bepaalde tijden significant anders rijdt?


De 9000 is natuurlijk niet de drukste treinserie en wordt grotendeels met Fries geld betaald. Bovendien is de verbinding met Leeuwarden ook qua reizigersstroom in mijn ervaring drukker dan die naar het zuiden. En NS rijdt op de 'rustige' momenten sowieso al 2 Intercity's tussen Steenwijk, Meppel en Zwolle + de 8100 die op die momenten nog 1 á 2x per uur tussen Mp en Zl rijdt.



Laatst bewerkt door martijn op 26-08-2021 08:12
 

26-08-2021 08:02:57
cuneo56
cuneo56
Quote
Marco (26-08-2021 07:40:29)

Ik dacht dat het NS best wel vast hield aan klokvaste, voorspelbare dienstregelingen. Een spitsserie is hier en daar een uitzondering, maar is er nog ergens een 'basisdienst' die op bepaalde tijden significant anders rijdt?


Ja zeker, tussen Breukelen en Rhenen de 7300 / 7400 combinatie

 

26-08-2021 08:13:08
martijn
martijn

De 6600 rijdt niet ’s-avonds en op zondag tussen Nm en Ah. De 7600 rijdt 's-avonds en zondags 1x per uur Zp - Nm en 1x Ah - Nm. Zijn er zo 2 die bij me opkomen.

 

26-08-2021 09:03:40
icened200
icened200
Quote
martijn (26-08-2021 07:42:29):
Quote
icened


De sprinters naar Goningen worden nog niet aanbesteed he. En daarnaast mis je 8, 9, 12 en 13 nog voor de treinen van Keolis/Blauwnet nog. Al wil de 3600 ook weleens spoor 9 pakken.... Succes met je communicatieplan 😉


Oeps🙁Totaal vergeten. Zwolle - Kampen/Enschede/Emmen zijn van Blauwnet. En als Zwolle - Leeuwarden daarbij komt op de afgelegen spoor 1b.

Zwolle - Groningen willen ze volgens bepaalde plannen op lange termijn aanbesteden. Ze hadden over 2030. Maar dat is nog slechts speculatie.

 

26-08-2021 12:39:03
Daniel1
Daniel1
Quote
Marco (26-08-2021 07:40:29):
Quote
anton_ (25-08-2021 23:26:17):
Quote
seinhuis (25-08-2021 20:12:45):
ProRail kan overbodige spoor 1 (inclusief de wissels) in Meppel weghalen. Scheelt weer 4 wissels.

spoor 1 in Mp is in het weekend nog nodig. (en ook in de avond )


Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom rijdt die eigenlijk alleen overdag doordeweeks?

Ik dacht dat het NS best wel vast hield aan klokvaste, voorspelbare dienstregelingen. Een spitsserie is hier en daar een uitzondering, maar is er nog ergens een 'basisdienst' die op bepaalde tijden significant anders rijdt?


Ik vermoed omdat de Provincie daarvoor niet betaalt...

 

26-08-2021 13:34:25
seinhuis
seinhuis
Quote
martijn (26-08-2021 07:42:29):
Succes met je communicatieplan 😉

Communicatie wordt verzorgd door reisplanner, CTA en eventueel omroepbericht. Niks mis mee?

 

26-08-2021 13:58:04
martijn
martijn

Nooit geweten! Ik dacht natuurlijk dat voor elk nieuw vertrekspoor een compleet nieuw communicatieplan met toeters en bellen en persberichten werd opgesteld.

Nee, alle gekheid op een stokje, mijn reactie was een reactie op het plannetje van icened200. Misschien moet je even kijken waar iemand op reageert voordat een paar woorden citeert en daar dan op reageert.

 

28-08-2021 22:09:39
timtrein
timtrein
Quote
yappa (25-08-2021 16:01:04):

Gezien de problemen bij de aanbesteding van de Valleilijn en de aarzeling om het Rrreis busnet opnieuw in de markt te zetten (nadat de gunning aan Keolis was ingetrokken), vermoed ik dat het iets later dan 2025 zal worden voordat er op Leeuwarden-Zwolle een concessie uitgevoerd wordt.
Sowieso lijkt een eilandbedrijfje daar niet zo handig, samenvoeging met de Vechtdallijnen ligt qua omvang meer voor de hand.


Want? Arriva kan Lw-Zl toch gewoon met Winks vanuit Leeuwarden rijden? Het is heus geen toeval dat ze zoveel stellen besteld hebben, die zitten daar al tijden op te azen...

 

29-08-2021 08:39:45
spurt2244
spurt2244
Quote
timtrein (28-08-2021 22:09:39):
Quote
yappa (25-08-2021 16:01:04):

Gezien de problemen bij de aanbesteding van de Valleilijn en de aarzeling om het Rrreis busnet opnieuw in de markt te zetten (nadat de gunning aan Keolis was ingetrokken), vermoed ik dat het iets later dan 2025 zal worden voordat er op Leeuwarden-Zwolle een concessie uitgevoerd wordt.
Sowieso lijkt een eilandbedrijfje daar niet zo handig, samenvoeging met de Vechtdallijnen ligt qua omvang meer voor de hand.


Want? Arriva kan Lw-Zl toch gewoon met Winks vanuit Leeuwarden rijden? Het is heus geen toeval dat ze zoveel stellen besteld hebben, die zitten daar al tijden op te azen...


Arriva heeft geen Winks over voor de sprinters Leeuwarden - Zwolle v.v.

 

29-08-2021 21:12:28
timtrein
timtrein

Mm, op het moment dat ze de concessie kunnen krijgen zal het ongetwijfeld toch gebeuren :)
Er is (was?) in elk geval ook een optie op nog 6 stellen. Maar anders zijn een paar Flirts ook zo besteld natuurlijk.

 

30-08-2021 07:27:52
mren
mren

Bovendien is volgens de Wp2000 de huidige concessiehouder verplicht de nieuwe concessiehouder in de begintijd van materieel te voorzien (vandaar ooit de succesvolle introductie van de wadlopers op de Maaslijn...)

 

30-08-2021 07:36:32
mdeen
mdeen

Moet NS nog wat SGMm op reserve zetten. 😃