Wijzigingsblad 05 september 2021
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
24-08-2021 15:09:28
noof
noof

Enkele punten die bekend waren reeds en wellicht ook nieuw toch samengevat;

- Vanaf woensdag 08 september 'testwoensdagen' waarbij de nieuwe 3200-serie Arnhem - Utrecht - Schiphol - Rotterdam gaat rijden.

- Op deze dagen gaat ook de 15100 rijden; SPR Rotterdam - Dordrecht.

- DDZ komt voorlopig nog niet terug, maar wordt wel weer klaargemaakt voor inzet. Met dit wijzigingsblad nog geen planmatige inzet; maar in de loop der tijd kán het materieel wellicht weer instromen. Beoogd hiervoor is de 3600-serie.

- SLT gaat ICM vervangen in de 2800 i.v.m. een gebrek aan IC-materieel.

- Sandite wordt aangebracht d.m.v. SGM-3, hiervoor zijn 6 stellen beschikbaar.

- 21500, de nachtnet-IC Utrecht - Hilversum - Amsterdam komt niet terug; deze heeft door Corona nooit gereden maar er is ook geen contract voor volgend jaar, op basis daarvan komt deze dit kalenderjaar ook niet meer terug.



Laatst bewerkt door noof op 24-08-2021 15:09
 

24-08-2021 16:02:11
Rolffiej19
Rolffiej19

En de 9000 wordt door getrokken van en naar Zl , doordeweeks t/m 20:00

 

24-08-2021 20:43:21
anton_
anton_
Quote
noof (24-08-2021 15:09:28):

Enkele punten die bekend waren reeds en wellicht ook nieuw toch samengevat;

- Vanaf woensdag 08 september 'testwoensdagen' waarbij de nieuwe 3200-serie Arnhem - Utrecht - Schiphol - Rotterdam gaat rijden.

- Op deze dagen gaat ook de 15100 rijden; SPR Rotterdam - Dordrecht.


Tot waar is de invloed van test woensdagen? Komen er bijvoorbeeld ook extra sprinters Db - Ut vv. ?

Edit - inderdaad extra spinters naar Db ( reisplanner is aangepast )

I



Laatst bewerkt door anton_ op 24-08-2021 20:51
 

24-08-2021 21:39:30
MetroRET
MetroRET

7300 en 7400 rijden inderdaad, zoals ze in 2022 gaan rijden, dus Bkl-Rhn de gehele dag en Utg-Db-(Vndc) tot 19:00.



Laatst bewerkt door MetroRET op 24-08-2021 21:39
 


24-08-2021 22:42:55
henri1972
henri1972

En er is bij NS nog niemand achter gekomen dat de 3091 niet op Klp stopt ....

Van sept tot dec op woe niet, vanaf dec helemaal niet meer...

 

25-08-2021 06:31:58
MetroRET
MetroRET

De 3086 doet dat toch nu ook niet in Db.

 

25-08-2021 08:59:54
noof
noof
Quote
henri1972 (24-08-2021 22:42:55):

En er is bij NS nog niemand achter gekomen dat de 3091 niet op Klp stopt ....

Van sept tot dec op woe niet, vanaf dec helemaal niet meer...


Ik hoop dat het een foutje betreft, heb in elk geval diverse kanalen binnen de organisatie aangesproken. Verslechtering van de laatste reismogelijkheid met een uur is hopelijk geen bewuste keuze..

*update: Betreft inderdaad een fout en wordt rechtgezet heb ik vernomen.



Laatst bewerkt door noof op 25-08-2021 12:01, reden: update.
 

25-08-2021 13:56:11
henri1972
henri1972

Super dat dit zo snel wordt opgepakt !!!

 

26-08-2021 16:49:41
henri1972
henri1972

Komen er met het nieuwe wijzigingsblad ook langere spitstreinen?

Waar de 3057 met een losse VIRM VI 3 weken geleden nog rustig was is ie nu in Ed "trapvol" in de tweede klasse, wel hier en daar een lege stoel trouwens. Eerste klasse is nog wel voldoende ruimte.

 

26-08-2021 19:10:13
kleine_man
kleine_man

De PHS Arnhem - Utrecht betekend voor de reizigers via de Kippenlijn wel geen verbetering. Dus ProRail heeft zijn belofte niet waargemaakt.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-08-2021 19:27:48
martijn
martijn

Welke belofte ook alweer?

 

26-08-2021 20:39:30
MetroRET
MetroRET

Volgens mij komt er wel een overstap vanuit de 31300 naar de 3000, als je zulke dingen bedoeld ?

 

26-08-2021 21:51:55
kleine_man
kleine_man

De belofte dat er een goede overstap komt in Ede/Wageningen van/naar Barneveld.

Die blijft nu ongewijzigd. Alleen met de 3000 vanuit Arnhem kan je fatsoenlijk overstappen. Je ziet dan wel de 3200 langskomen. Andersom kan je nog steeds de 3000 halen (geen officiele overstap) of de volgende trein. Maar dan kom je ongeveer net zo laat in Arnhem als de 7500 nu is.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-08-2021 21:53:46 1
MetroRET
MetroRET

Dat zal je altijd behouden door de a-symmetrische ligging van de Valleilijn in de dienstregeling.

 

27-08-2021 01:50:20
seinhuis
seinhuis
Quote
henri1972 (26-08-2021 16:49:41):

Komen er met het nieuwe wijzigingsblad ook langere spitstreinen?

NS heeft een tekort aan intercity materieel, mede door de terzijde gestelde DDZ. Daarom gaan in 2800 en 8800 sprinters rijden.

NS probeert (vanwege Corona) om elk reiziger een zitplaats te geven. De vraag is hoelang dat gaat lukken.

 

27-08-2021 09:54:33
Muizeneus
Muizeneus

Hoe zit het in dit verband met de inzet van SGM?

Ik heb hier wel eens gelezen dat SGM voorlopig niet meer wordt afgevoerd om zoveel mogelijk capaciteit te behouden. Wordt dit ook extra ingezet of staan er veel stellen op een soort van warme reserve ?

 

27-08-2021 10:37:13
thom
thom

Er worden tot December geen stellen meer uit dienst genomen, daarna gaan ze allemaal aan de kant.

Afvoeren naar de sloper gebeurd wel degelijk, maar dat zijn dus de stellen die al eerder uit dienst gegaan zijn.

 

27-08-2021 15:50:52
bacr
bacr
Quote
MetroRET (26-08-2021 21:53:46):

Dat zal je altijd behouden door de a-symmetrische ligging van de Valleilijn in de dienstregeling.


Is PHS Shl-Ah-Nm nou niet juist de drgl die a-symmetrisch is, ten opzichte van de Valleilijn?

 

27-08-2021 15:56:28
AlbertP
AlbertP

Nee, de Valleilijn heeft een ander symmetriepunt dan de rest van Nederland. De 31300 kruist te Ltn om xx:04/xx:34 in plaats van het gewone symmetriepunt xx:14/xx:44.

In Amf is er geen groot probleem omdat aansluitingen daar de ene kant op met de 31300 en de andere kant op met de 31400 geboden worden, dus in de praktijk hebben alleen reizigers op het zuidelijk deel van de Valleilijn hier last van.

Wat betreft PHS zorgt een verschuiving van 10 minuten er simpelweg voor dat de aansluitingen met een andere IC-serie geboden worden. Het punt is alleen dat de Valleilijn toevallig ongeveer tegelijk met een IC aankomt/vertrekt (3000 naar Ah, 3200 uit Ah) waardoor er net geen mooie aansluiting bestaat van/naar Ah maar een van ruim 10 minuten.



Laatst bewerkt door AlbertP op 27-08-2021 16:00
 

27-08-2021 23:36:16
bacr
bacr
Quote
AlbertP (27-08-2021 15:56:28):

Nee, de Valleilijn heeft een ander symmetriepunt dan de rest van Nederland. De 31300 kruist te Ltn om xx:04/xx:34 in plaats van het gewone symmetriepunt xx:14/xx:44.

In Amf is er geen groot probleem omdat aansluitingen daar de ene kant op met de 31300 en de andere kant op met de 31400 geboden worden, dus in de praktijk hebben alleen reizigers op het zuidelijk deel van de Valleilijn hier last van.

Wat betreft PHS zorgt een verschuiving van 10 minuten er simpelweg voor dat de aansluitingen met een andere IC-serie geboden worden. Het punt is alleen dat de Valleilijn toevallig ongeveer tegelijk met een IC aankomt/vertrekt (3000 naar Ah, 3200 uit Ah) waardoor er net geen mooie aansluiting bestaat van/naar Ah maar een van ruim 10 minuten.


Aha, (soort van) duidelijk, dank!

 

28-08-2021 07:50:53
JothamvW
JothamvW

Overigens is symmetrie al een tijdje standaard xx:00/xx:30.

Zie bijvoorbeeld ook de 31000 en het oostelijke deel van de 7600 op zondag.

 

28-08-2021 12:15:02
AlbertP
AlbertP

Je hebt gelijk, ik had xx:29/xx:59 moeten zeggen (is dat naar 00/30 veranderd? Ik dacht dat 29/59 een internationale standaard was.) Bij halfuursdiensten is het verschil niet relevant, maar er zijn inderdaad een aantal uurdiensten (m.n. intercity's Noord-Oost) die rondom het hele en halve uur symmetrisch zijn.

De 31000 is overigens rondom het kwartier symmetrisch, net als de 7500 's nachts, en in Ed is dat de meest relevante uurdienst. Wat betreft de 7600 heb je gelijk.

(Edit: in Aml kun je zien dat uurdiensten met verschillende symmetriepunten elkaar raken. Aansluitingen tussen de 31000 en de IC zijn de ene kant op met de 1700, de andere kant op met de 11700.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 28-08-2021 12:22
 

28-08-2021 14:42:12
MetroRET
MetroRET

De 11700 komt niet in Aml, dat is de 1600.

 

28-08-2021 20:05:08
AlbertP
AlbertP

Inderdaad, die bedoel ik.

 

28-08-2021 22:16:15
timtrein
timtrein
Quote
Muizeneus (27-08-2021 09:54:33):

Hoe zit het in dit verband met de inzet van SGM?

Ik heb hier wel eens gelezen dat SGM voorlopig niet meer wordt afgevoerd om zoveel mogelijk capaciteit te behouden. Wordt dit ook extra ingezet of staan er veel stellen op een soort van warme reserve ?


Het reservematerieel is sinds deze zomer ook weer gepland onderweg, daarnaast wordt wat er eventueel nog over is ook ingezet als het nodig is., zo her en der duikt er nog weleens wat op bijzondere plekken op.

 

02-09-2021 12:42:24 1
AlbertP
AlbertP

De NS heeft nu ook bekendgemaakt dat er op woensdagen getest gaat woren met tienminutentreinen: nieuws.ns.nl

 

02-09-2021 13:09:00
seinhuis
seinhuis

Ook in de NS reisplanner is de 10 minuten dienstregeling te vinden.

 

03-09-2021 08:54:55
Steen
Steen

Wel nog met een flinke stop op Asdz (5-6 minuten), maar dat lijkt in de echte nieuwe dienstregeling straks wel weggepoetst te zijn.

 

03-09-2021 09:08:54
mren
mren

Hoop doet leven 😉

De huidige diensten Utrecht-Eindhoven en verder kennen ook diverse lange stops om de dienst ten zuiden van Eindhoven passend te maken. Met name de 3500 verliest tamelijk wat tijd met lange stops in Utrecht en Den Bosch. Datt verkloot in oa Eindhoven bijvoorbeeld de overstap op de veelal in kwartiersdienst rijdende bussen en sprinters.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-09-2021 17:19:30
michaben
michaben

Die lange stops blijven, op wat kleine details na komt de dienstregeling op de testdagen overeen met de dienstregeling van 2022 wat betreft de ETMET corridor.

 

03-09-2021 22:32:30
treinhobby
treinhobby

Volgens treinposities.nl rijden er maandag twee setjes SGMm 3+2 in de serie 7000.

Is dit vanwege het wijzigingsblad dat de SGMm daar weer terug komt?

 

03-09-2021 22:35:23
MetroRET
MetroRET

Aannemelijk wel en dit komt dan weer door de inzet vanwege de sandite-stellen vanaf begin oktober (het volgende wijzigingsblad).

Hierdoor ook SGM in de 5500 en 7300.

Tevens ICM terug op 6 van de 12 omlopen in de 3600 en neemt SNG het stokje over van SLT in de 4300.

 

03-09-2021 22:39:06
treinhobby
treinhobby

De 5500 wordt inderdaad een mix van SLT en SGMm.

De SNG verdwijnt daar.

 

03-09-2021 23:15:38
DDZ7504
DDZ7504

Het SGM in de 5500 lijkt mij vanwege de Formule 1 dienstregeling, maandag zijn alle diensten SLT gepland.

EDIT; met mijn slaperige kop waarschijnlijk op de verkeerde datum gekeken. Bericht mag weg.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-09-2021 00:00, reden: Foutje bedankt
 

03-09-2021 23:21:26
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDZ7504 (03-09-2021 23:15:38):

Het SGM in de 5500 lijkt mij vanwege de Formule 1 dienstregeling, maandag zijn alle diensten SLT gepland.


Nee, want komend weekend is er geen sprake van een SLT/SGMm-mix (er rijdt immers uitsluitend SGMm). Vanaf maandag 1 omloop SGMm3, in de spits verlengd naar 6 bakken. Zal waarschijnlijk net zoals vorig jaar zo zijn vanwege sandite.

Treinposities



Laatst bewerkt door Trainplaza op 03-09-2021 23:22
 

06-09-2021 22:38:30
MetroRET
MetroRET

Door de inzet van SLT in de 2800, heeft men zich stellig aan die omloop gehouden en rijdt er ook SLT in de 3578/3587, maar ook in de 1405 en 1406.

 

08-10-2021 08:34:23
MetroRET
MetroRET

Weet niet of dit wijzigingsblad nog van kracht is, maar vanaf maandag 11 oktober, wordt de helft van de 3600 (6 omlopen) met SNG7 gereden.

Dit vanwege oplopende tekorten aan VIRM en ICM.

 

08-10-2021 09:30:17
broek53
broek53

Naar mijn idee is er geen tekort aan VIRM en ICM, maar aan DDZ, dat door VIRM en ICM vervangen moet worden. Oorspronkelijk was de gedachte om al in september verbeterd DDZ in te laten stromen in de 3600, maar aangezien de Inspectie de verbetering aan DDZ (nog) niet toelaat, wordt er nu blijkbaar naar SNG gegrepen. Daar zit men inmiddels vast wel ruim in, want er zijn de laatste maanden geen treinseries overgenomen door SNG. En een deeltje van de reeds overgenomen diensten wordt nu weer vervangen door het extra SGM dat in dienst is gebleven.

 

08-10-2021 09:37:29
train85
train85

Toch is er deels ook een tekort aan Virm en ICM. Er staan er meer aan de kant dan normaal.

 

08-10-2021 12:19:24
Ysbergsla
Ysbergsla

Voornamelijk veel meer VIRM, correct.

 

08-10-2021 12:27:04
henri1972
henri1972
Quote
MetroRET (08-10-2021 08:34:23):

Weet niet of dit wijzigingsblad nog van kracht is, maar vanaf maandag 11 oktober, wordt de helft van de 3600 (6 omlopen) met SNG7 gereden.

Dit vanwege oplopende tekorten aan VIRM en ICM.


De naam " schrootlijn" borrelt bij mij weer naar boven ......

 

08-10-2021 12:35:56
thom
thom

Doordat men één van de nieuwste materieel soorten daar inzet :p?

 

08-10-2021 13:21:49
AJT
AJT
Quote
thom (08-10-2021 12:35:56):

Doordat men één van de nieuwste materieel soorten daar inzet :p?


SNG was bij aflevering al schroot😉

 

08-10-2021 13:57:16
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
AJT (08-10-2021 13:21:49):
Quote
thom (08-10-2021 12:35:56):

Doordat men één van de nieuwste materieel soorten daar inzet :p?


SNG was bij aflevering al schroot😉


Plastic ;-)



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 08-10-2021 13:58
 

08-10-2021 14:48:56
Muizeneus
Muizeneus

Ik maak me wel zorgen over de capaciteit: 7 bakken SNG komt volgens de omrekentabel qua lengte overeen met 5 gewone bakken. Ik kan me niet voorstellen dat de helft van de omlopen in de 3600 voldoende heeft aan 5 gewone bakken.

Even wat verder uitgewerkt: Als ik het even heel snel zie lijkt momenteel pakweg de helft van de omlopen uit solo VIRM-IV te bestaan, goed voor 405 zitplaatsen. De andere treinen zijn langer, dus aannemelijk gaat SNG-7 in de omlopen van de solo VIRm viertjes rijden. SNG-7 heeft 338 zitplaatsen, 16,5% minder! En aangezien de andere treinen dus lánger zijn, ligt het niet voor de hand dat die VIRM-viertjes nou heel erg veel ruimte over zullen hebben. SNG-8 komt met 392 zitplaatsen al een stuk dichter in de buurt, dat lijkt mij gevoelsmatig toch wel het minimum dat je moet aanbieden.

Intussen gaan mijn gedachten terug naar het jaar 2000, toen ineens de hele 3600 met 6 bakken mat'64 ging rijden in plaats van (veelal gekoppelde) IRMs, destijds ook een niet erg geslaagde capaciteitsafname...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 08-10-2021 14:49
 

08-10-2021 17:08:42
treinhobby
treinhobby

Sinds deze week zijn in de serie 2000 ook diverse ritten van 3 stellen ICMm naar 2 stellen gegaan.

Volgens treinposities stonden ze wel steeds met 3 stellen gepland, maar uiteindelijk op het laatste moment aangepast naar 2 stuks.

 

08-10-2021 19:40:13
mhlvdijk
mhlvdijk
Quote
broek53 (08-10-2021 09:30:17):

. Daar zit men inmiddels vast wel ruim in, want er zijn de laatste maanden geen treinseries overgenomen door SNG.


Per wanneer is de 4300 overgegaan van SLT naar SNG? Volgens mij vrij recent of ik heb zitten dromen ;-)

 

08-10-2021 20:27:22
Rolffiej19
Rolffiej19

Per afgelopen wijzigingsblad september inderdaad ;)

 

08-10-2021 20:54:21
DDZ7504
DDZ7504

Daarentegen is er weer minder SNG gaan rijden in de 5500 en 7000 vanwege de sandite-diensten.

 

08-10-2021 22:42:33
FLIRT2525
FLIRT2525
Quote
Muizeneus (08-10-2021 14:48:56):

Ik maak me wel zorgen over de capaciteit: 7 bakken SNG komt volgens de omrekentabel qua lengte overeen met 5 gewone bakken. Ik kan me niet voorstellen dat de helft van de omlopen in de 3600 voldoende heeft aan 5 gewone bakken.

Even wat verder uitgewerkt: Als ik het even heel snel zie lijkt momenteel pakweg de helft van de omlopen uit solo VIRM-IV te bestaan, goed voor 405 zitplaatsen. De andere treinen zijn langer, dus aannemelijk gaat SNG-7 in de omlopen van de solo VIRm viertjes rijden. SNG-7 heeft 338 zitplaatsen, 16,5% minder! En aangezien de andere treinen dus lánger zijn, ligt het niet voor de hand dat die VIRM-viertjes nou heel erg veel ruimte over zullen hebben. SNG-8 komt met 392 zitplaatsen al een stuk dichter in de buurt, dat lijkt mij gevoelsmatig toch wel het minimum dat je moet aanbieden.

...


Er gaat helaas ook SNG rijden op treinen waar nu composities ICM op zitten die groter zijn dan een VIRM-IV.

Als voorbeeld trein 3625. Sinds begin september op maandag ICM7, met 527 zitplaatsen en van pakweg Dieren tot 's-Hertogenbosch de drukte-indicatie "Druk". Vanaf 11 oktober gaat deze met SNG7 rijden, à 338 zitplaatsen. Dat zijn er bijna 200 minder (-36,7%) op een trein die nu met ICM zelfs al vol zit. Ik vraag me af of daar straks iedereen mee gaat kunnen...

 

08-10-2021 23:37:10
Trainplaza
Trainplaza
Quote
FLIRT2525 (08-10-2021 22:42:33):
Quote
Muizeneus (08-10-2021 14:48:56):

Ik maak me wel zorgen over de capaciteit: 7 bakken SNG komt volgens de omrekentabel qua lengte overeen met 5 gewone bakken. Ik kan me niet voorstellen dat de helft van de omlopen in de 3600 voldoende heeft aan 5 gewone bakken.

Even wat verder uitgewerkt: Als ik het even heel snel zie lijkt momenteel pakweg de helft van de omlopen uit solo VIRM-IV te bestaan, goed voor 405 zitplaatsen. De andere treinen zijn langer, dus aannemelijk gaat SNG-7 in de omlopen van de solo VIRm viertjes rijden. SNG-7 heeft 338 zitplaatsen, 16,5% minder! En aangezien de andere treinen dus lánger zijn, ligt het niet voor de hand dat die VIRM-viertjes nou heel erg veel ruimte over zullen hebben. SNG-8 komt met 392 zitplaatsen al een stuk dichter in de buurt, dat lijkt mij gevoelsmatig toch wel het minimum dat je moet aanbieden.

...


Er gaat helaas ook SNG rijden op treinen waar nu composities ICM op zitten die groter zijn dan een VIRM-IV.

Als voorbeeld trein 3625. Sinds begin september op maandag ICM7, met 527 zitplaatsen en van pakweg Dieren tot 's-Hertogenbosch de drukte-indicatie "Druk". Vanaf 11 oktober gaat deze met SNG7 rijden, à 338 zitplaatsen. Dat zijn er bijna 200 minder (-36,7%) op een trein die nu met ICM zelfs al vol zit. Ik vraag me af of daar straks iedereen mee gaat kunnen...


Ander leuk voorbeeld is de 3623. Waarschijnlijk 2 treinen die rond Nijmegen niet iedereen mee kunnen nemen...

 

08-10-2021 23:49:20
JothamvW
JothamvW

En dat zal dan ook voor Ah->Nm betekenen dat de 3119 en 3121 veel te druk zullen zijn.

Maar goed dat de 6600 vanuit Ah traditioneel relatief onderbezet is, dan kunnen mensen in ieder geval nog met de 6625 en 6627 mee...

 

09-10-2021 05:11:19
henri1972
henri1972

Een beetje planning zou de 3119 in Ah dan al versterken met een extra stel ipv bij de 3022 op de terugweg.

 

09-10-2021 08:09:49
JothamvW
JothamvW

Ja maar vanaf Ahb naar spoor 8 is eng want kruisende bewegingen met treinen van/naar 10/11,

/post Ah, waarschijnlijk
Nee, ga lekker een 6600 splitsen op Nm 1a terwijl binnen enkele minuten de 3600 daar al moet komen...

 


09-10-2021 12:39:13
abcde
abcde

Kan er een Tag Wijzgingsblad 11 Oktober 2021 gemaakt worden, waarin deze berichten van oktober komen ? Dan houden we de discussie over Wijzigingsblad September zuiver. Bvd.

 

12-10-2021 08:20:29
anton_
anton_

gemaakt en staat hier



Laatst bewerkt door anton_ op 12-10-2021 08:20