20-08-2021 12:31:40 | ||
---|---|---|
train85
|
Er komt weer een staking aan bij DB van 23.08.2021 02.00 uur tot 25.08.2021 02.00 uur. |
22-08-2021 00:08:32 | ||
---|---|---|
TBloemink
|
Om dat te vertalen naar logistieke gevolgen: ICE rijdt normaal van/naar Frankfurt Hbf, uitgezonderd de 104/105, die rijden van/naar Keulen Hbf. IC Berlijn rijdt tot en met Bad Bentheim. Nightjet rijdt niet (zondag-, maandag-, en dinsdagavond) Groutnes Uut grunn |
22-08-2021 06:36:53 | ||
---|---|---|
brun
|
Het zou me niet verbazen als er nog veel meer stakingen komen. Vooralsnog wacht de DB namelijk geduldig af tot de vakbond weer aan de onderhandelingstafel terugkeert. Beide partijen proberen elkaar 'uit te roken', maar uit de eerste staking bleek dat de vakbond veel minder mensen vertegenwoordigt dan ze zelf beweerde. Namelijk slechts een kwart van alle machinisten en nagenoeg niemand in andere delen van het bedrijf. En aangezien deze staking vooral draait om welke vakbond de meeste macht krijgt, heeft de werkgever niet zo veel zin om nu al aan alle eisen toe te geven, nu blijkt dat de invloed van die vakbond een stuk kleiner is dan gevreesd.
Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 06:37 |
22-08-2021 08:58:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De vakbonden werken in het belang van alle werknemers (en uiteraard niet in andere belangen), maar ja, als de werknemers zich niet als lid aanmelden, lijkt het of de bonden weinig werknemers vertegenwoordigen. |
22-08-2021 10:25:16 1 | ||
---|---|---|
brun
|
Nee, er zijn twee vakbonden (GDL en EVG) die met elkaar concurreren. De eerste is de kleinste en staakt, de tweede (die maar liefst 18 keer zoveel leden heeft) op dit moment niet. De meeste DB'ers zijn lid van die laatste, de EVG dus, die gematigder is. Kort gezegd draait het erom dat de GDL op grond van de Duitse vakbondswetgeving veel onderhandelingsmacht moet 'afgeven' aan de EVG, en dat met deze staking probeert te voorkomen (door zich als sterke, harde vakbond te profileren). Het gaat allemaal met veel emoties en moddergooierij gepaard, maar onder de streep is iedereen het er wel over eens dat de GDL-staking niet zozeer om hogere salarissen draait. Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 10:27 |
22-08-2021 10:32:08 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Quote Bij de staking van een paar weken terug was één van de eisen van GDL dat een groot deel van het niet-rijdende personeel ontslagen moet worden. Klinkt niet als 'in het belang van alle werknemers.....' |
22-08-2021 11:28:40 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dank voor de Duitse details, waarvan ik niet op de hoogte was. Ook in Nederland zijn er verschillende vakbonden voor spoorwegpersoneel, die (uiteraard) niet altijd dezelfde opstelling hebben. Daar kun je verschillende opvattingen over hebben, maar zo zit het in elkaar. |
22-08-2021 12:00:03 1 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Is ook lastig, op Duitse spoorwegfora blokkeren ze alle discussies over vakbonden en stakingen, omdat voor- en tegenstanders van de GDL elkaar telkens in de haren vliegen. Hoop dat ik het zo goed samenvat: De GDL is een kleine, nogal traditionele (ofwel: agressieve) vakbond met 10.000 leden. Gezien de stakingscijfers van vorige week kunnen of willen ongeveer 6000 van die leden staken, onder wie 5000 machinisten. GDL en DB liggen elkaar niet zo, vandaar dat het om de paar jaar tot conflicten komt. Daarbij maken ze elkaar in de pers gerust voor leugenaars uit, het gaat er hard aan toe. De EVG is de tweede vakbond met 184.000 leden. Deze vakbond heeft een vrij goede band met DB - wat tegelijkertijd vaak het verwijt oplevert, dat de EVG en DB onder één hoedje spelen. Zwakke punt van die wet: DB mag zelf intern niet bijhouden wie bij welke vakbond is aangesloten (privacy). Dat mag pas als de rechter erom vraagt. Dus moet telkens in rechtszaken worden bewezen welke vakbond voor welke beroepsgroep mag onderhandelen. Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 12:07 |
22-08-2021 15:16:16 | ||
---|---|---|
wattman
|
Quote Heb je een directe link, want op de site van de GDL kan ik zo iets niet terugvinden. |
22-08-2021 16:54:18 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Weselsky, de voorzitter van de GDL, roept dat regelmatig in interviews. Bijvoorbeeld hier: Im Personalbereich hat die Bahn viel zu viele Leute an Bord, die machen vor allem Projekte zur Selbstbeschäftigung, mindestens die Hälfte davon ist verzichtbar“, sagte Weselsky in einem Interview mit dem Tagesspiegel. „Auch in der allgemeinen Verwaltung drehen sich viele in gut geheizten Büros oder im Homeoffice im Kreis, während die Kolleginnen und Kollegen im direkten Bereich den Laden auch in der Pandemie am Laufen halten.“ Alles in allem „brauchen wir keinen Kündigungsschutz für den viel zu großen Wasserkopf und für Projekte, die mit der Eisenbahn nichts zu tun haben“. Vertaling: hij vindt minstens de helft van de HR-afdeling overbodig. En hij vindt dat er geen ontslagbescherming hoeft te zijn voor het 'waterhoofd' (zeg maar, iedereen die niet op een trein werkt) en projecten die volgens hem niets met spoorwegen van doen hebben. Elders heeft hij geroepen dat onder meer managers op hun loon gekort moeten worden. Daar is hij overigens voor teruggefloten: een vakbond heeft niks te zeggen over de lonen van werknemers die helemaal geen lid van die vakbond zijn. Deels snap ik z'n eisen wel hoor. Er valt ook ongetwijfeld iets voor te zeggen. Maar de agressieve manier waarop de GDL te werk gaat, is soms te veel van het goede. Laatst bewerkt door brun op 22-08-2021 16:56 |
30-08-2021 18:33:52 | ||
---|---|---|
train85
|
De volgende staking in Duitsland bij DB is aangekondigd: https://www.bahn.de/aktuell Laatst bewerkt door train85 op 30-08-2021 18:34 |
30-08-2021 22:08:36 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Iemand enige ervaring tijdens een voorgaande staking? Maw: volgens de app rijdt ICE 121 en ICE 1125. In de 1125 kon ik nu nog een reservering maken voor 6 sep, ik neem aan dat ik dan ook een redelijke kans maak dat ie rijdt? |
31-08-2021 08:14:24 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote GDL is de vakbond voor rijdend personeel. Die kijken natuurlijk niet naar het belang van het niet-rijdend personeel. Vakbonden zijn echt wel zo egoïstisch hoor, het belang van de eigen mensen gaat voor, niet het belang van mensen van andere vakbonden. Vaak wordt zelfs met een scheef oog gekeken naar mensen die geen lid van de vakbond zijn maar wel binnen het werkgebied vallen. Want die plukken de vruchten van de eisen van de vakbonden maar dragen niet bij.
Quote Allgemeine Verwaltung is niet alleen HR, dat is in het algemeen de binnendienst, dus ook accounting, planning, interne dienst, hij bedoelt waarschijnlijk iedereen die geen direkt klantcontact heeft (dus alles buiten de reikwijdte van de GDL). |
31-08-2021 09:11:30 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Ik heb in de mobil (zo heet dat blad toch wat altijd in de ICB ligt? Heb er al een tijdje niet meer ingezeten 😊) eens een interview gelezen met een man die het hele jaar door op kosten van DB vakantiereizen maakte om zodoende als ervaringsdeskundige de producten van de reisafdeling te kunnen verbeteren. Dat je als machinist daar jaloers op wordt kan ik me iets bij voorstellen .... |
31-08-2021 09:12:38 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Een vakbond die pleit voor het ontslaan van werknemers (ook al zijn ze geen lid van die bond) is toch echt wel een triest dieptepunt. Gelukkig doen we dat in Nederland niet. |
31-08-2021 11:26:52 | ||
---|---|---|
wattman
|
Ik kan tot nu nergens een 'eis' tot ontslag van personeel lezen; de stelling kan zo worden samengevat "je weet waar je het geld vandaan kan halen waar ons rijdend personeel recht op heeft". Deze bond heeft een duidelijke visie en die staat ook prominent op de website: concentreer je op je kerntaken. Hoe de ondernemer het dan gaat oplossen met het personeel dat overbodig wordt als je gaat snijden in "extra taken" is zijn probleem. Het is ook niet de taak van een bond om de ondernemer een pasklaar bedrijfsplan aan te leveren, de bond komt op voor de belangen van de leden. Niets mis mee. Laatst bewerkt door wattman op 31-08-2021 11:27 |
31-08-2021 11:29:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zo is dat. Ik werkte jarenlang als lid van een bond die nagenoeg niets deed. Dat is veel erger. Al kwam ik nooit iets tekort. |
31-08-2021 11:58:05 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote De ICE's Amsterdam-Frankfurt reden ook tijdens de vorige stakingen gewoon, ik neem aan omdat er Nederlandse machinisten op rijden, die dus niet staken. |
31-08-2021 12:16:23 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Een vakbond heeft sowieso niets over te zeggen over hoe het bedrijf wordt gerund, voor zulke zaken is er de ondernemingsraad. Overigens valt me op dat de uitgedunde dienstregeling vanaf donderdag een stuk uitgebreider is dan in de vorige twee stakingen. Zo rijden er vanaf Berlijn naar het zuiden nog best veel ICE's, in de vorige staking reed daar helemaal niets. Misschien vallen er nog een stuk of wat uit, maar toch. Dat ken ik nog van de GDL-stakingen van een jaar of zes geleden. Toen lieten ze de vakbond ook een beetje 'doodbloeden' - elke extra staking geeft de planners namelijk meer zicht op welke machinisten wel en niet rijden (die informatie is er om privacyredenen gewoonlijk niet). Dat gebruiken ze dan voor de volgende nooddienstregeling. Vroeg of laat merkt dat vakbond dan dat staken geen groot effect meer heeft, behalve dat de stakingskas leeg raakt. Waarna de bond met hangende pootjes terugkeert aan de onderhandelingstafel. Zou best ook nu de strategie kunnen zijn. |
31-08-2021 12:17:57 | ||
---|---|---|
BVisser
|
Quote Deze bond doet alsof de wereld ophoudt buiten de eigen leden. Zo werkt dat niet. |
31-08-2021 12:18:28 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
De ICE 1125 is op Hamburg-Münster opgeheven vanwege de staking: reiseauskunft.bahn.de Voor de rest van de route: "We will update this notice as we receive further information." Laatst bewerkt door AlbertP op 31-08-2021 12:18 |
31-08-2021 12:40:26 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Bedankt voor je reactie, ik ga t zien. |
01-09-2021 11:17:21 | ||
---|---|---|
john2
|
Door de staking in Duitsland rijden er wederom geen treinen tussen Heerlen en Aachen HBF, van donderdag 2 september 2:00 uur tot dinsdag 7 september 2:00 uur. Er rijden treinen vervangende bussen tussen station Heerlen en station Herzogenrath. |
01-09-2021 12:35:19 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Ik zou zondag met de NightJet naar Wenen gaan, gisteren stond de nightjet nog als rijdend in de app, maar nu toch geannuleerd. Er zijn volgens de reisplanner nog wel andere mogelijkheden, weet iemand misschien hoe betrouwbaar de reisplanner nu is? Is er een grote kans dat de geplande treinen alsnog uitvallen? |
01-09-2021 12:39:51 | ||
---|---|---|
train85
|
Kijk ook op bahn.de die zitten er redelijk goed qua info. En anders moet je contact opnemen met het bedrijf waar jij de nightjet ticket hebt gekocht. Die moeten je een alternatief bieden. |
01-09-2021 13:05:08 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Op NS international staat informatie over je ticket.
Overdag reizen lijkt mij een risico omdat de risico bestaat dat je onderweg strand. Persoonlijk zou ik dan via België, Frankrijk en Zwitserland reizen, maar ik denk niet dat dat op 1 dag kan en helemaal niet met de Nightjet ticket. Dan blijven de optie voor het omboeken naar een andere datum of annuleren de slimste zet. |
01-09-2021 13:11:24 | ||
---|---|---|
mren
|
De betreffende vervoerders zullen het niet met je eens zijn, maar volgens de EU-reisverordening mag je bij een verwachte vertraging van meer dan een uur iedere andere vergelijkbare optie nemen om naar je bestemming te komen. |
01-09-2021 13:21:02 | ||
---|---|---|
brun
|
Je mag in elk geval in Duitsland elke andere trein nemen om naar je bestemming te komen, tot en met 17 september (bron: Bahn.de). Maar dat wordt dus overdag, want een vervangende Nightjet wordt moeilijk. De reisplanner op Bahn.de is overigens aardig actueel en betrouwbaar. |
01-09-2021 13:25:30 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Weet iemand hoe het zit met de 105 / 104 ? Zie elders verschillende senario's, alleen Asd-Köln, alleen Köln-Basel of dat hij het gehele traject rijdt (gepland tot/vanaf Karlsruhe door werkzaamheden). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-09-2021 13:33:39 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
De zoekfunctie van de DB geeft bij die treinnummers nu aan dat de trein tussen Keulen en Basel uitvalt door de staking. (Wordt er Nederlands personeel gewisseld in Keulen?) |
01-09-2021 14:03:11 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Quote heb ik naar gekeken... 7:00 weg uit Rtd, ben je om 0:30 in wenen. Op de terugwerg kom ik uit Innsbruck, dan is het een beter alternatief.
Ik begrijp in elk geval dat de planner van DB behoorlijk actueel is. Ga ik daarmee plannen. Ik heb een interrail ticket en ben dus in elk geval flexibel. Dank voor de reacties! Laatst bewerkt door jacokran op 01-09-2021 14:07 |
01-09-2021 15:12:10 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Quote Hier nog een bron die aangeeft dat de 104/105 op Keulen-Amsterdam blijven rijden en de andere ICE's t/m Frankfurt: www.treinreiziger.nl |
01-09-2021 15:29:47 | ||
---|---|---|
brun
|
Quote Ja, de ICE's die over Köln Hbf rijden, maken daar kop en krijgen (geloof ik) een Duitse machinist. Die zijn tijdens de staking opgeheven tot/vanaf Köln. De ICE's die via Köln Messe-Deutz rijden, maken niet kop en rijden het hele stuk met een Nederlandse machinst. Die rijden dus wél. Misschien is er een uitzondering, maar als ik zo in de DB-app zoek. is dit voor 90% hoe het tijdens de staking gaat. |
01-09-2021 15:40:03 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
En als ik het goed zie rijden deze dienstregeling alle ICE's vanuit Nederland via Deutz m.u.v. de ICE van/naar Basel (en omgeleide ICE's via Mönchengladbach die sowieso niet hoeven kop te maken, maar die zijn er tijdens deze staking niet.) |
01-09-2021 16:22:36 | ||
---|---|---|
brun
|
Ze rijden inderdaad al tijden grotendeels via Deutz, is me opgevallen. Ook op normale, stakingsvrije dagen, Waarom weet ik niet - vermoedelijk is het efficiënter dan kopmaken in het overbevolkte Hbf? Laatst bewerkt door brun op 01-09-2021 16:23 |
01-09-2021 17:36:22 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Ja precies, de capaciteit van de Rijnbrug is hier bepalend. De omgeleide ICE's stoppen twee keer per dag ook niet in Köln Hbf maar rijden via de Südbrücke naar Ehrenfeld (zie de dienstregeling van de NS waarin de stop in Ehrenfeld niet is weergegeven.) (De Südbrücke wordt overigens behalve bij omleidingen zelden door reizigersverkeer gebruikt, hooguit een enkele ICE om de wegbekendheid op peil te houden.) Laatst bewerkt door AlbertP op 01-09-2021 23:57 |
01-09-2021 18:27:28 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Wat heeft de Nightjet op de Südbrucke te zoeken? Voor zover ik weet gaat ie via Köln hbf - Köln West naar Bonn hbf. |
01-09-2021 23:57:08 | ||
---|---|---|
AlbertP
|
Je hebt uiteraard gelijk, zal mijn bericht bewerken. |
02-09-2021 18:52:48 | ||
---|---|---|
BjarneK
|
Quote Laat ik mijn ervaring van vorige week maar even delen: toen reed de 105 (met een Ersatztreinnummer) vanaf Köln Hbf via Siegburg/Bonn en Frankfurt Flughafen naar Frankfurt Hbf (zowel op de maandag als de dinsdag). |
16-09-2021 14:03:10 | ||
---|---|---|
henri1972
|
De bonden en DB zijn t eens geworden. Stakingen dus van de baan. Fijn voor personeel en reizigers maar vorige maandag was zo'n stakingsdag en kan me niet heugen wanneer ik voor t laatst op tijd heb gereisd met DB, waarschijnlijk omdat er veel minder treinen reden. Iets met ieder nadeel enz..... |
16-09-2021 14:31:21 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Ik was op zondag 5/9 aan het reizen. De ICE waar ik in zat was een minuut te vroeg in Köln Hbf en vertrok daar stipt op tijd! Op de terugweg vorige week vrijdag leverde dat weer 'gewoon' vertraging op... |
16-09-2021 15:22:49 | ||
---|---|---|
Muizeneus
|
Je zou haast denken dat het de stakers zijn die - als ze wel gewoon aan het werk zijn - roet in het eten gooien 😜 |
11-05-2023 10:07:56 | ||
---|---|---|
brun
|
Hier dan maar. Staking bij de Duitse spoorwegen aangekondigd: van zondagavond 22.00 uur tot en met dinsdagavond, eindigend om middernacht. Dus zondagavond, maandag en dinsdag geen treinverkeer van/naar D. |
13-05-2023 16:50:06 1 | ||
---|---|---|
brun
|
Update: de staking gaat niet door. |
13-05-2023 20:24:13 | ||
---|---|---|
MaxBB
|
Wel was het voor Arriva Limburg blijkbaar niet meer mogelijk de opgeschorte dienstregling terug te draaien, dus grensoverschrijdende treinen naar Aachen rijden niet de komende dagen. |
14-05-2023 10:59:38 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Zijn de stakingen nou helemaal van de baan of is er alleen een afkoelings periode ? Er is gisteren blijkbaar een koer geding geweest ,waar beide partijen het eens waren met de uitspraak ,maar verder..... Ik heb wat moeite met het Duitse rechterlijke jargon. 🙁 Peter |
14-05-2023 11:30:03 | ||
---|---|---|
brun
|
Begrijpelijk, want beide partijen doen er ook wat wollig over. Er was inderdaad een kort geding gisteren. Daarin heeft de rechter een paar keer laten doorklinken dat zo'n heftige staking volgens haar niet toegestaan was. Ze heeft vakbond en DB ertoe bewogen om nog in de rechtbank een bindend compromis te vinden. Als ik het goed begrijp, is daarin het conflict over het minimumloon nu opgelost (dat was het grootste twistpunt). Ook zijn beide partijen nu verplicht om over de andere punten verder te onderhandelen. Een volgende staking is op zich nog wel mogelijk, maar de vakbond blameert zich wel als ze dat doen. Ook omdat er dan ongetwijfeld wéér een kort geding komt, waarin de rechter dan alsnog een verbod uitspreekt. |
14-05-2023 14:56:13 | ||
---|---|---|
Rsb
|
Quote Bij DB voor alsnog wel. Echter kan er nog wel het nodige uitvallen. Bij regionale vervoerders mag er wel gestaakt worden. |
07-01-2024 21:30:24 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Volgens de NOS:
Laatst bewerkt door treinhobby op 07-01-2024 21:32 |
08-01-2024 00:10:18 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
DB heeft al wel gereageerd en spant een kort geding aan. |
22-01-2024 08:10:51 | ||
---|---|---|
brun
|
Vakbond GDL wil geen compromis en roept de volgende staking uit. De machinisten van DB Cargo staken al vanaf dinsdag 23 januari, 18 uur. De overige machinisten vanaf woensdag 24 januari, 02.00 uur. De staking eindigt op maandag 29 januari, 18 uur. Ofwel, het Duitse treinverkeer ligt zes dagen nagenoeg stil.
|
22-01-2024 12:29:53 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
En (waarschijnlijk) dus ook de ritten binnen Nederland van ICE en ICBerlijn. Benieuwd of er nu wel een vervangende 1500 wordt ingelegd. |
22-01-2024 14:00:19 | ||
---|---|---|
Marco
|
Oef, ik heb een kaartje voor de Nightjet naar Innsbruck op de 25e. Ik kan niet op een andere dag ( = minimaal 2 dagen eerder) reizen, i.v.m. werk. Dat wordt dus een omreis via Frankrijk - Zwitserland, of een ander vervoersmiddel (auto / vliegtuig). Ik ben benieuwd wat ÖBB of de reisverzekering voor me kunnen betekenen. |
22-01-2024 14:07:55 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Quote Als je je bij de ÖBB zelf hebt besteld krijg je in bijna alle gevallen je geld terug. linkje: https://www.oebb.at/en/reiseplanung-services/kundenservice/refundierung-chatbot en gewoon invullen dat je de tickets niets hebt kunnen gebruiken(optie 1). Geld krijg je over het algemeen binnen 4 weken terug is mijn ervaring. |
22-01-2024 14:12:32 | ||
---|---|---|
Marco
|
Quote Maar ja, het liefst maak ik mijn reis gewoon, ook omdat ik bijvoorbeeld hotelovernachtingen al heb geboekt en betaald. En ik vraag me af of ik de terugreis, die op de 1e dag dat er niet meer gestaakt wordt zou vallen, dan ook terug zou krijgen. Al neem ik aan van wel. |
22-01-2024 14:24:37 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Quote Toen met de sneeuwproblemen in december 2023 ook diverse reizen niet kunnen maken en van alle tickets&reserveringen mijn geld terug gehad. |
22-01-2024 17:47:58 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Ik had 2 weken geleden de NJ geboekt 2 dagen VOOR de staking. Claim neergelegd bij de ÖBB en binnen 24 uur stond het geld weer op mijn rekening. |
22-01-2024 18:14:39 | ||
---|---|---|
martijnham
|
Door de staking begin december ging mijn treinreis naar Bremen (vrijdag) en terug (zondag) niet door. Ben maar met de auto gegaan. Voor beide reizen het volledige bedrag teruggekregen van DB. Ook voor de terugreis op een dag dat er niet gestaakt werd. |
22-01-2024 20:16:32 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote Of in de vorm van een voucher, dan krijg je 10% extra terug |
24-01-2024 13:42:24 | ||
---|---|---|
bacr
|
Te leuk om niet te delen (vind ik zelf): in de New York Times een artikel over de treinstaking in Duitsland, met daarbij een grote foto van een opstelterrein in Frankfurt. Op die foto prominent vooraan: Laatst bewerkt door bacr op 24-01-2024 13:49 |
24-01-2024 14:10:11 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Quote De regels in Duitsland met betrekking tot vertragingen en/of uitval is bijzonder goed geregeld. Had vorig jaar zoals gewoonlijk meer dan 1 uur vertraging en had het in gediend en de dag erna was het al terug geboekt..... In Nederland mag je rustig 6 maanden wachten weet ik uit eigen ervaring. |
24-01-2024 15:23:53 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
|
Ik heb rond 13.00 en 15.00 eens op de webcam van Plattling gekeken. Er rijdt best wel wat, zowel personen- als goederenverkeer. |
24-01-2024 16:37:14 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Het verschilt heel erg per regio, afhankelijk hoeveel andere vervoerders dan de DB er rijden. In het Ruhrgebiet rijdt bijvoorbeeld vrij veel regionaal verkeer en S-bahn, in Berlijn is dat een stuk minder. |
27-01-2024 20:13:52 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
De Duitse staking stopt eerder. De machinistenvakbond GDL was van plan om tot maandag 18.00 uur te staken, maar nu wordt het treinverkeer maandag om 02.00 uur alweer opgestart. NS meldt dat de ICE International, de Intercity Berlijn en de Nightjet maandag weer gewoon rijden. Laatst bewerkt door treinhobby op 27-01-2024 20:14 |
27-01-2024 22:21:46 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Dat meldden ze wel ja, maar inmiddels is het veranderd in:
|
28-01-2024 13:00:23 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
En inmiddels op nsinternational.com het volgende:
Laatst bewerkt door treinhobby op 28-01-2024 13:02 |
28-01-2024 16:42:19 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Quote Is het conflict opgelost dan? |
28-01-2024 17:30:14 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Ze gaan weer om de tafel zitten en er volgen tot begin maart sowieso geen stakingen. Grootste punt is het inkorten van de werkweek van 38 naar 35 uur met behoud van salaris. |
28-01-2024 17:30:47 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Dat niet, maar er gaat in ieder geval weer gepraat / onderhandeld worden en in Februari niet gestaakt. |
13-02-2024 17:58:40 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Is er al nieuws mbt de onderhandelingen tussen DB en de vakbonden?
|
13-02-2024 19:29:25 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Zit nog niet veel schot in de zaak: tagesschau.de. Hebben het er nu ook over of de nieuwe CAO voor 1 jaar (eis vakbond) of 3 jaar (eis DB) moet gaan gelden. zelfde artikel automatisch vertaald door Google Laatst bewerkt door treinhobby op 13-02-2024 19:32 |
13-02-2024 19:44:28 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Bedankt voor je reactie. Ben bang dat mijn vakantie begin maart weer niet doorgaat. Vandaag net die laatste terugbetaling gehad van mijn vakantie in Januari. |
13-02-2024 22:32:30 | ||
---|---|---|
train85
|
Ik heb gewoon vakantie gepland in Maart naar Duitsland. Ik zou gewoon boeken en bijvoorbeeld bij hotels gratis annuleren kiezen. Als er echt stakingen dan zijn kan je al geld terug krijgen. Dat geldt voor de hotels en de tickets van de treinen. |
14-02-2024 05:55:52 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Ik heb dus maanden terug al geboekt. Betreft een rondreis naar Scandinavië en zal dus naar Hamburg moeten om daar de Zweedse nachttrein te pakken ... We gaan t meemaken... |
14-02-2024 09:06:40 | ||
---|---|---|
brun
|
Dat Tagesschau-artikel beschrijft de onderhandelingsposities van twee weken geleden. Wat op dit moment de tussenstand is, is niet bekend, want werkgever en vakbond hebben elkaar geheimhouding beloofd. Het is dus evengoed mogelijk dat ze het al bijna eens zijn met elkaar. Tot en met 3 maart wordt er inderdaad definitief niet gestaakt, ook dat is afgesproken. Laatst bewerkt door brun op 14-02-2024 09:07 |
14-02-2024 10:11:55 | ||
---|---|---|
henri1972
|
3 maart is op zich gunstig. Voor mij dan. Ik heb 1 dag over op mijn interrail kaart dus kan ook de 3e gaan ipv de 4e. Als ik Duitsland maar uit ben.... Maar laten we aub hopen dat ze er uit komen. De reiziger schiet hier niks mee op, de DB niet en het personeel ook niet. |
14-02-2024 12:17:52 | ||
---|---|---|
brun
|
Het laatste nieuws van vakbond en DB was dat ze 'positief' over de onderhandelingen waren... |
14-02-2024 12:56:17 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Quote Leuke reis!
Denk vast na over een alternatief. Misschien rijden regionale treinen wel, misschien is het mogelijk om eerder naar Hamburg te reizen, kijk alvast naar Flixbus/Flixtrain routes of kijk naar vlieg-routes.
Pas als de staking definitief uit is gesproken kan je het alternatief boeken, maar door goeie voorbereiding kan je snel switchen. |
14-02-2024 14:30:36 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Quote Regionaal naar Hamburg is wel te doen. RB 61+RE 60/RE 70 is al naar Hannover en vanaf daar de Metronom(via Uelzen) naar Hamburg. Andere optie is de Erixx Hannover-Hamburg. Dan ben je zonder de DB in Hamburg Hbf aangekomen. Boven Hamburg rijden regionaal alleen treinen naar Itzehoe en het AKN Netwerk, alle andere verbindingen vanaf Hamburg Hbf/Altona worden gereden door DB Regio of dochterbedrijf Start. Daar zal dus minimaal worden gereden. |
14-02-2024 15:06:53 | ||
---|---|---|
henri1972
|
De vraag is inderdaad: rijdt de Zweedse nachttrein vanaf Hamburg hbf naar Stockholm? Maar een ander alternatief is 3 maart al zorgen dat ik in Denemarken ben. Maar misschien rijdt alles wel gewoon, laat ik daar maar op hopen. |
29-02-2024 17:53:15 | ||
---|---|---|
brun
|
Net vers van de pers: de onderhandelingen zijn mislukt. DB geeft in een persbericht de vakbond daarvan de schuld, de vakbond klaagt in z'n eigen persbericht hoe gemeen dat is, maar wil pas maandag met een nadere verklaring komen. De algemene verwachting: er komen nieuwe stakingen. Als ik zo lees hoe kwaad beide partijen op elkaar zijn, zou 't me niet verbazen als de volgende staking écht serieus lang wordt. |
04-03-2024 11:18:36 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
De volgende staking is zojuist aangekondigd, vanaf woensdag leggen GDL-leden gedurende 35 uur het werk neer.
|
04-03-2024 11:26:40 | ||
---|---|---|
bacr
|
Gelukkig is @henri1972 dan al in Scandinavië.... |
04-03-2024 11:43:07 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Nou, dat is nog maar de vraag. Diverse storingen bij de DB vandaag. |
04-03-2024 21:56:18 | ||
---|---|---|
brun
|
De vakbondschef heeft laten doorschemeren dat de volgende stakingen (dus na deze week) niet meer worden aangekondigd. Kan zomaar wezen dat een trein in een station blijft staan omdat de machinist spontaan besluit te staken. Of het zover komt, is vers twee, maar de vakbond sluit het niet uit. Bronnen: Drehscheibe, ICE-Treff, Duitse kranten. Bijvoorbeeld www.mdr.de Vertaling van de belangrijkste alinea: Er zullen nog meer stakingen volgen, zei Weselsky. 'We beginnen met zogenaamde golfstakingen.' De vakbond wil deze niet langer 48 uur van tevoren aankondigen. Het is ook niet langer mogelijk om een nooddienstregeling op te stellen. 'Dit betekent dat het spoor niet langer een betrouwbaar vervoermiddel is,' legde Weselsky uit. Aanvulling, hier ook: www.bild.de (wie geen Duits spreekt, even zelf door een vertaaltool halen) Laatst bewerkt door brun op 04-03-2024 22:06 |
04-03-2024 22:07:14 | ||
---|---|---|
Jorn
|
Ik ben sta normaal gesproken eigenlijk altijd achter de stakers en denk dat de reiziger ook behoefte heeft aan goede arbeidsvoorwaarden voor personeel, maar op deze manier zet je reizigers wel heel erg tegen je op als vakbond. |
05-03-2024 06:09:48 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Ondanks een aanrijding tussen Hengelo en Rheine, een technisch defect aan de trein in Münster Centrum Nord en een defect spoor bij H-Harburg toch op tijd aangekomen in Kopenhagen. Benieuwd hoe dat volgende week vrijdag gaat. Maar met deze stakingen, hoe jaag je reizigers de trein uit? En een 35 urige werkweek? Is dat nou echt realistisch ? |
05-03-2024 06:55:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
What's new 😀 |
05-03-2024 10:25:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Britse machinisten werken gemiddeld 35 uur per week, dus: ja. Het is realistisch. Daarbij moet wel worden opgemerkt: bij een aantal Britse vervoerders wordt heel erg geleund op machinisten die vrijwillig meer uren werken dan waartoe ze contractueel verplicht zijn (rusttijden in acht nemend, natuurlijk) en daarvoor dus extra compensatie krijgen. Één van de tactieken van Britse vakbonden bij disputen is 'work to rule', de leden van de vakbond weigeren dan ineens om overuren te maken waardoor de vervoerder in acute personeelsnood zit.
Ik vermoed dat het Duitse GDL dit een interessante constructie vindt en probeert om het naar Duitsland te halen. Laatst bewerkt door AlexNL op 05-03-2024 11:54 |
05-03-2024 11:11:38 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Ik heb een paar jaar in een 7*24 team gewerkt. Waarbij ik 6 dagen acher elkaar werkte en dan 6 dagen niet of hooguit 1 dag. Gemiddeld over een maand werkte ik zo'n 32 uur per week. |
05-03-2024 14:16:37 | ||
---|---|---|
brun
|
Volgens mij is het omgekeerd... Ik meen dat de werkgever (DB) had voorgesteld om machinisten zélf te laten kiezen: 35, 37 of 40 uur (de diverse bronnen zijn hierover niet helemaal duidelijk). DB beweert nu in het persbericht dat de vakbond onwrikbaar vasthoudt aan 35 uur voor iedereen. De vakbond heeft dat niet ontkend en zelfs gezegd dat de komende staking precies om die reden 35 uur duurt, dus de werkgever liegt niet. Waar ik als reiziger wel van baal, is de dreiging van stakingen zónder vooraankondiging. Dus dat een machinist gewoon ineens z'n trein stilzet en je als reiziger mag zien hoe je verder komt. Nou mogen Duitse machinisten dat wettelijk alleen maar op reguliere stopplaatsen doen (je mag bijvoorbeeld geen hoofdlijn of wisselstraat blokkeren), maar dat betekent alsnog dat je bijvoorbeeld ineens in Frankfurt, Düsseldorf of Hannover strandt. |
05-03-2024 14:34:06 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
Tja, en dan heb je een ticket naar Berlijn (Super Sparpreis Europa), 7 maart heen en 11 maart terug. Dat wordt dus niks meer. Waar is in de brei die bahn.de heet de mogelijkheid te vinden om te annuleren en geld terug te krijgen, het liefst digitaal? Laatst bewerkt door 103 220-0 op 05-03-2024 14:35 |
05-03-2024 14:39:11 | ||
---|---|---|
mren
|
In de Navigator-app staat een lang bericht over vervallen treinbindingen, verlengde geldigheid en terugbetaling zitplaatsreserveringen. Mijn volgende reis is (vooralsnog) buiten de stakingsperiode maar misschien dat je bij je tickets in de Navigator-app (bij het aantikken van je reis naar de pagina met de QR-code gaan,dan staat onderaan een link naar compensatie) meer info vindt dan 'Regelung für vom Streik betroffene Reisende: Alle Fahrgäste, die bis einschließlich 04.03.2024 ein Ticket für eine Reise im Zeitraum vom 07.03.2024 bis 08.03.2024 gekauft haben und diese aufgrund des GDL-Streiks verschieben möchten, können ihr Ticket zu einem späteren Zeitpunkt nutzen. Die Zugbindung ist aufgehoben. Das Ticket gilt dabei für die Fahrt zum ursprünglichen Zielort auch mit einer geänderten Streckenführung. Sitzplatzreservierungen können kostenfrei storniert werden. Zudem haben Fahrgäste im Rahmen einer Sonderkulanz auch die Möglichkeit, ihre Reise vorzuverlegen und ab sofort zu fahren. Daneben gelten die weiteren tariflichen bzw. gesetzlichen Fahrgastrechte, sodass z. B. auch eine Ticketerstattung unter den entsprechenden Voraussetzungen möglich ist. Sonderhotline Wenn Sie sich telefonisch über die aktuelle Verkehrslage und die Auswirkungen des GDL-Streiks auf den Bahnverkehr informieren möchten, stehen Ihnen unsere Servicemitarbeiter gerne zur Verfügung. Die kostenfreie Hotline erreichen Sie unter der Nummer 08000-996633. Bitte beachten Sie, dass es gerade zu Stoßzeiten aufgrund der Vielzahl von Anrufen zu längeren Wartezeiten und Verzögerungen kommen kann - wir bitten hierfür um Verständnis. Bitte informieren Sie sich nochmals vor Reiseantritt über Ihre Verbindung auf bahn.de, im DB Navigator oder unter der kostenfreien Nummer 08000-996633.' Laatst bewerkt door mren op 05-03-2024 14:41 |
05-03-2024 15:03:22 | ||
---|---|---|
brun
|
Als je het op de website wilt doen, log je daar in, ga je vervolgens naar 'Meine Reisen', klik je op je ticket en kies je 'Entschädigung beantragen'. Maar als je van plan bent om later in het jaar alsnog naar Berlijn te gaan, houd je het ticket gewoon. Het is nog een jaar geldig. Maak voor de zekerheid even een screenshot van deze pagina: www.bahn.de (dan kun je die later bij eventuele discussies laten zien) Toelichting: 'zu einem späteren Zeitpunkt' is ergens in de Duitse jurisprudentie / consumentenrechten ooit vastgesteld op 'maximaal een jaar later'. Ik heb dit zelf vaak gedaan na stakingen en als je bij de controle even uitlegt dat je het ticket vanwege de laatste staking niet kon gebruiken, gaat alles goed.
Laatst bewerkt door brun op 05-03-2024 15:06 |
05-03-2024 15:11:38 | ||
---|---|---|
dennistd
|
De CAO Multimodaal (waar een deel van het personeel van Arriva, Keolis en Qbuzz onder valt) gaat uit van een 36-urige werkweek (ene week 4 dagen, andere week 5 dagen). Gezien de gemiddeld veel langere diensten in Duitsland kom je daar met 35 uur elke week op een 4 dagen denk ik. En wie meer wil werken kan altijd kiezen om meer te gaan werken, maar dan werk je dus meer dan fulltime.
Edit: ik zie dat de NS-CAO ook uitgaat van een 36-urige werkweek. Laatst bewerkt door dennistd op 05-03-2024 15:13 |
05-03-2024 15:24:14 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
|
05-03-2024 15:46:15 | ||
---|---|---|
geert
|
Nee hoor, Duitsland is heel wat minder digitaal dan Nederland dus ff formulieren invullen en naar Frankfurt sturen: int.bahn.de, tweede kopje. Er is ook ergens een Nederlandse versie van het formulier maar die kan ik zo snel niet vinden |
05-03-2024 19:47:58 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
1) Als dit al langer zo is, is ook het personeelsbestand daarop aangepast. Als ze in Duitsland nu besluiten om per 1 juli (fictieve datum) terug te gaan van 40 naar 35 uur, heb je per die datum dus ook honderden extra machinisten/conducteurs nodig. Waar haal je die opeens vandaan? 2) Ze willen terug naar 35 uur met behoud van salaris. Dus ook dat kost gigantisch veel extra. Bij de Nederlandse vervoerders is het salaris 'aangepast' aan de 36 urige werkweek. |
05-03-2024 21:10:46 | ||
---|---|---|
bacr
|
In algemene zin klopt je punt 2 voor wat betreft de kosten van het in één klap terug gaan naar een 35-urige werkweek. Maar in NL zijn die salarissen niet persé "aangepast" aan de 36 uur, zoals jij dat noemt. Het is meer een uitruil geweest waarbij in plaats van een salarisverhoging (of gedeeltelijk) er voor hetzelfde salaris minder uren gewerkt hoefde te worden. Dat was in tijden van aanzienlijke werkloosheid, waarbij het idee was dat een kortere werkweek zou leiden tot het ontstaan van meer arbeidsplaatsen. Het teruggaan in uren in plaats van het omhoog gaan in salaris was een gebaar van solidariteit van mensen die wel werk hadden met mensen die graag aan de slag wilden maar dat niet konden bij gebrek aan vacatures. |
06-03-2024 09:19:03 | ||
---|---|---|
brun
|
|