Perronhoogte
Forum: Algemeen - Algemeen
18-08-2021 13:40:46
anton_
anton_

Ik was afgelopen week in Brummen, waar het me opviel dat het perron langs spoor 1 erg laag was. Ook was de perron hoogte op dit perron niet overal gelijk. Bij de eerste 1 a 2 deuren was het perron nog lager, mogelijk viel dit extra op omdat ik in een VIRM stapte (ivm werkzaamheden). Weet iemand waarom dit perron niet overal even hoog is ?



Laatst bewerkt door moderator op 18-08-2021 18:00
 

18-08-2021 13:43:16
AgentX
AgentX

Zou het niet gewoon een beetje verzakt zijn?

 

18-08-2021 13:51:27
sjoerd
sjoerd

Nee, hoor, tenminste niet alleen verzakt. Toen het stationsgebouw er nog stond, en ten zuiden daarvan aangebouwd ook nog een goederenloodsje, was het ongewenst dat het perron langs spoor 1 daar even hoog was als het zuidelijk gedeelte van het perron. Dan zou het water bij regenweer het station (met post T) en de goederenloods binnenlopen. Nu loopt het perron daar kennelijk nog steeds af naar het spoor, en is het dus wat lager.

Dat was op veel plaatsen het geval, omdat de gebouwen toen iets hoger stonden dan de lage perrons van toen. Op veel plaatsen is een goot aangebracht voorlangs de stationsgebouwen, maar niet overal. Ook is op sommige plekken juist het spoor verlaagd om een perron op voldoende hoogte te krijgen.

Het is overigens mooi te zien op stationsweb.nl, zoeken op Brummen.

 

18-08-2021 14:16:34
thom
thom

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dat nu nog de oorzaak zal zijn, gezien dat stationsgebouw al sinds 1995 er niet meer staat.

Ongetwijfeld is het perron wel een keer opnieuw bestraat sinds die tijd.

 


18-08-2021 14:27:26
sjoerd
sjoerd

Als ik de foto's op stationsweb bekijk, zie ik een aanknopingspunt. Die knik in de hoogteligging zit namelijk nog op exact dezelfde plaats.

Thom, het is goed om te twijfelen; dat doe ik ook altijd als ik iets lees of hoor. Maar nu niet.😉

 

18-08-2021 15:41:06
john2
john2

Naar aanleiding van een vraag van mij aan ProRail over de perron hoogte op station Nuth tussen trein vloer en perron hoogte, kreeg ik eeen antwoord terug van ProRail dat tussen 15 november en 20 november de perron hoogte op station Nuth zal worden aangepast. Weet niet of andere perrons van stations in de buurt van Nuth in hetzelfde tijdsbestek ook zullen worden aangepast. Weet ook niet of het gebruikelijk is als men een of meerdere perrons worden aangepast of dan ook het trein verkeer wordt stil gelegd.

 

18-08-2021 17:24:01
gvttreinen
gvttreinen

P76 programma (perrons op 76 cm BS (= Bovenkant Spoorstaaf) ), loopt al enkele jaren.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 18-08-2021 17:29
 

19-08-2021 14:17:00
gvttreinen
gvttreinen
Quote
john2 (18-08-2021 15:41:06):

Naar aanleiding van een vraag van mij aan ProRail over de perron hoogte op station Nuth tussen trein vloer en perron hoogte, kreeg ik eeen antwoord terug van ProRail dat tussen 15 november en 20 november de perron hoogte op station Nuth zal worden aangepast. Weet niet of andere perrons van stations in de buurt van Nuth in hetzelfde tijdsbestek ook zullen worden aangepast. Weet ook niet of het gebruikelijk is als men een of meerdere perrons worden aangepast of dan ook het trein verkeer wordt stil gelegd.


Lift mee met een BBV (BovenBouwVernieuwing) tussen Std en Hrl waarbij in Schinnen een drainage wordt aangelegd.

Aan te passen perrons te Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek

Het baanvak Std - Hrl is dan inderdaad Buiten Dienst, waarschijnlijk de opvolgende week ook want dan moeten er ook nog twee verkeerstunnels worden ingeschoven.

Buitendiensstelling is trouwens van 20 tot en met 29 november om 6 uur.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 19-08-2021 14:31
 

19-08-2021 15:31:12
john2
john2

Omdat station Nuth in een bocht ligt, heb je behoorlijk verschil tussen perron hoogte en trein vloer. Ook rekening houden dat de rails in de bocht schun liggen.

 

30-08-2021 09:41:43
Mike_77
Mike_77
Quote
gvttreinen (19-08-2021 14:17:00):

Aan te passen perrons te Geleen-Oost, Spaubeek, Schinnen, Nuth en Hoensbroek

Het baanvak Std - Hrl is dan inderdaad Buiten Dienst, waarschijnlijk de opvolgende week ook want dan moeten er ook nog twee verkeerstunnels worden ingeschoven.


Weet iemand wat er met het perron van Geleen Oost gaat gebeuren? Ik heb gezocht maar kan niks vinden of het enkel de hoogte aanpassing is, of dat er ook wat afgesnoept wordt van de perronlengte.

 

30-08-2021 12:35:04
gvttreinen
gvttreinen

Het perron wordt inderdaad ingekort en zal uiteindelijk zo`n 170 meter worden (10 bakken ICR rijden er toch niet meer 😉)

Het noordoostelijke deel (vanaf overpad richting Std) verdwijnt en de toegang wordt aangepast, aan de zuidwestelijke kant verdwijnt ook zo`n 20 meter.

Verder wordt ie op "P76" gebracht (76 cm BS)

 

30-08-2021 12:50:22
bacr
bacr
Quote
gvttreinen (30-08-2021 12:35:04):

Het perron wordt inderdaad ingekort en zal uiteindelijk zo`n 170 meter worden (10 bakken ICR rijden er toch niet meer 😉)

Het noordoostelijke deel (vanaf overpad richting Std) verdwijnt en de toegang wordt aangepast, aan de zuidwestelijke kant verdwijnt ook zo`n 20 meter.

Verder wordt ie op "P76" gebracht (76 cm BS)


En vraag ik me toch af, zoals ik me dat ook al bij Gdm afvroeg: waarom inkorten wanneer er een behoorlijke lengte ligt? Ja vanzelf, je spaart een stapel tegels en wat bergen zand uit en in beheer en onderhoud zal je een paar centen minder uitgeven.... maar 170 meter is net 6 bakken. Waarom jezelf op deze manier weer nodeloos beperken in de exploitatiemogelijkheden, als er nu wat anders ligt?

 

30-08-2021 13:59:18
sjoerd
sjoerd

Op zichzelf lijkt ieder verlies een dingetje, maar als alle andere perrons langs die lijn ook die lengte hebben of krijgen, dan kost het echt alleen maar geld, en relatief nog meer als je het extraatje toch niet kunt gebruiken.

 

30-08-2021 15:11:55
john2
john2

Als Geleen oost toch geen IC station meer wordt, dan zijn die extra meters toch overbodig en kost het nodige onderhoud.

 

30-08-2021 16:51:29
treinhobby
treinhobby

Wat kost het dan aan onderhoud? Desnoods zet je een hek over de hele breedte na 170 meter.

Ook in België en Duitsland zijn genoeg perrons te vinden die aan het einde (bijna) nooit gebruikt worden en er onkruid tussen de tegels groeit.

Weghalen kost alleen maar geld. Ze gaan die tegels heus niet netjes schoonmaken en opstapelen om ze elders weer te gebruiken. Dat is duurder dan bij een volgend project een pallet nieuwe tegels laten komen.

 

30-08-2021 17:01:46
AlbertP
AlbertP

Het gaat hier om het aanpassen van de hoogte van het perron (verlagen?). Dan zou ongeveer het hele perron opnieuw aangelegd moeten worden, of de hoogte van het oude deel zou niet meer kloppen (en daarmee wordt het in de toekomst vanzelf onbruikbaar.)

 

30-08-2021 17:12:22
john2
john2
Quote
treinhobby (30-08-2021 16:51:29):

Wat kost het dan aan onderhoud? Desnoods zet je een hek over de hele breedte na 170 meter.

Ook in België en Duitsland zijn genoeg perrons te vinden die aan het einde (bijna) nooit gebruikt worden en er onkruid tussen de tegels groeit.

Weghalen kost alleen maar geld. Ze gaan die tegels heus niet netjes schoonmaken en opstapelen om ze elders weer te gebruiken. Dat is duurder dan bij een volgend project een pallet nieuwe tegels laten komen.


Met kost het nodige onderhoud, bedoelde ik ook mee het werk dat er mee gemoeid is en het geld wat dit dan kost.

 

30-08-2021 19:11:04
AlexNL
AlexNL

In het buitenland zie je wel vaker een hek halverwege het perron, waarbij het afgesloten en ongebruikte deel dan ook totaal niet meer onderhouden wordt. Met als gevolg een flinke groei van onkruid, tegels die niet meer schoongespoten/gelopen worden en dus een flinke laag mosgroei hebben, en met een beetje pech ligt er ook nog een hoop troep op die ook niet meer wordt opgeruimd (lege blikjes, flesjes, snoepwikkels, enz.).

Lekker goedkoop, maar het is wel een smet op een station. En dat kan weer dingen zoals graffiti en vandalisme in de hand werken: het zogeheten 'broken window effect'.

Wat dat betreft vind ik dat Nederlandse stations wel met kop en schouders boven die in onze buurlanden uit steken: overal waar ik kom zijn stations netjes onderhouden en representatief. Dat kan ik over bijvoorbeeld Duitsland lang niet altijd zeggen.

Wellicht wordt er in Nederland daarom bewust voor gekozen om ongebruikte perrondelen weg te halen, zodat dit soort dingen ook niet meer gebeuren en het deel van het perron wat nog wel gebruikt wordt, er netjes en representatief uit blijft zien?

 

30-08-2021 21:05:35
sjoerd
sjoerd

Helemaal mee eens: verloedering werkt verloedering en zorgeloosheid in de hand. Netjes opruimen, en vergeet niet dat je als bedrijf aansprakelijk kunt worden gesteld voor alles wat je hebt nagelaten, als er iets mis gaat. Tegels die goed vastzitten in een onderhouden omgeving kunnen minder gemakkelijk worden beschouwd als iets waarmee je wel kunt rommelen.

 

31-08-2021 08:36:07
anton_
anton_
Quote
bacr (30-08-2021 12:50:22):
Quote
gvttreinen (30-08-2021 12:35:04):

Het perron wordt inderdaad ingekort en zal uiteindelijk zo`n 170 meter worden (10 bakken ICR rijden er toch niet meer 😉)

Het noordoostelijke deel (vanaf overpad richting Std) verdwijnt en de toegang wordt aangepast, aan de zuidwestelijke kant verdwijnt ook zo`n 20 meter.

Verder wordt ie op "P76" gebracht (76 cm BS)


En vraag ik me toch af, zoals ik me dat ook al bij Gdm afvroeg: waarom inkorten wanneer er een behoorlijke lengte ligt? Ja vanzelf, je spaart een stapel tegels en wat bergen zand uit en in beheer en onderhoud zal je een paar centen minder uitgeven.... maar 170 meter is net 6 bakken. Waarom jezelf op deze manier weer nodeloos beperken in de exploitatiemogelijkheden, als er nu wat anders ligt?


Je moet het nu toch aanpassen ( verlagen ), dus er zijn wel wat kosten verbonden om de gehele lengte te verlagen. Misschien het het wel een goed plan de de grond waarop het huidige perron ligt niet te verkopen, mocht je over 20 jaar weer langere treinen willen laten stoppen op Geleen Oost.

 

31-08-2021 09:48:16
henri1972
henri1972

De grond zal niet zo snel verkocht worden hoor. Geleen Oost heeft een eilandperron.

 

31-08-2021 10:17:01
john2
john2

Als eventueel het eiland perron te Geleen oost weer verlengt wordt voor langere treinen te laten stoppen, dan zal het spoor moeten blijven liggen zoals het nu ligt.

 

31-08-2021 10:18:50
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat is in het algemeen geen probleem. Op meerdere plaatsen in Nederland liggen de sporen immer wijd uit elkaar waar decennia geleden het eilandperron verwijderd is.

 

31-08-2021 10:25:58
Muizeneus
Muizeneus

We hebben in Nederland nu eenmaal de neiging om alles wat niet meer gebruikt wordt direct af te breken. Dat heeft als voordeel dat alles netjes blijft, anderzijds heeft die mentaliteit ook ertoe geleid dat veel van ons verleden onzichtbaar is geworden. Bijvoorbeeld dat er nauwelijks Nederlandse stoomlocomotieven bewaard zijn gebleven.

Zelfs dingen die in afgetakelde toestand erbij liggen hebben hun charme. Als ik bv vanuit België in Nederland terugkom kan ik me er echt aan ergeren dat alles hier zo tot in de puntjes verzorgd is 😜

 

31-08-2021 10:30:03
sjoerd
sjoerd

Dat heeft inderdaad zijn charme. In mijn studietijd lagen alle emplacementen in België er nog bij zoals ze na WO II waren hersteld, ook al was het daar één bonk roest. Dat gold ook voor gebouwen zoals stations en wachterswoningen. Je maakte bijna een archeologische reis.