Opvallende dingen 20 juli
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2021
20-07-2021 08:36:41
treinhobby
treinhobby

Vanwege de werkzaamheden bij Amf hoort de serie 1500 extra te stoppen in Baarn.

Helaas dacht de machinist van trein 1524 daar te laat aan...

Excuses aanvaard. wink


20-07-2021 18:09:09
Rob357
Rob357

De 1762 staat op dit moment (vanaf 17:46) defect langs het perron te Twl. Interessant om te zien hoe alles zich ontwikkelt, in combinatie met de webcam. In de reisinformatie heeft de 1762 een extra stop in Twl gekregen en er is een extra trein ingelegd 29291 naar Deventer, maar op de webcam is nog niets te zien geweest. Mogelijk is het SNG 2310 die eigenlijk op de 7061 zat.

Edit (18:10): de trein (4211+4063) komt weer in beweging richting Dv (LSP), bijzonder om te zien hoe kort van te voren de overweg pas geactiveerd wordt. Waarschijnlijk was de 29291 dus voor het stukje Twl-Dv van de defecte trein en niet voor de sprinter.



Laatst bewerkt door Rob357 op 20-07-2021 18:15

20-07-2021 18:55:19
henri1972
henri1972

Na enig zoeken vermoed ik dat je trein 1762 bedoeld?

Eerst dacht ik aan een gestrande IC Berlijn maar die rijden via Zwolle. Toen maar eens gaan zoeken op Wikipedia voor loc 1762 maar die is dit jaar gesloopt.Dus blijft trein 1762 over ?


20-07-2021 19:54:41
DDZ7504
DDZ7504

Ja, kwestie van even hier kijken.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...


20-07-2021 21:14:37
slifor2
slifor2

Flow vVIRM 9528 vandaag in de 3900. Om 1809u als 3962 naar Ekz door Htnc FOTO


20-07-2021 22:38:35
treinhobby
treinhobby

Is het geen VIRMm ipv vVIRM?

Of loop ik inmiddels weer een afkorting achter?


20-07-2021 23:12:35
train85
train85

Gewoon VIRMm.


21-07-2021 09:41:31
garco01
garco01
Quote
Rob357 (20-07-2021 18:09:09):

De 1762 staat op dit moment (vanaf 17:46) defect langs het perron te Twl. Interessant om te zien hoe alles zich ontwikkelt, in combinatie met de webcam. In de reisinformatie heeft de 1762 een extra stop in Twl gekregen en er is een extra trein ingelegd 29291 naar Deventer, maar op de webcam is nog niets te zien geweest. Mogelijk is het SNG 2310 die eigenlijk op de 7061 zat.

Edit (18:10): de trein (4211+4063) komt weer in beweging richting Dv (LSP), bijzonder om te zien hoe kort van te voren de overweg pas geactiveerd wordt. Waarschijnlijk was de 29291 dus voor het stukje Twl-Dv van de defecte trein en niet voor de sprinter.


Voornamelijk opvallend om te zien hoeveel mensen tussen en onder de spoorbomen gaan als voetganger, fietser, brommer, auto etc.


22-07-2021 07:40:44
anton_
anton_

trein 11748, vanwege werkzaamheden vanaf Es, wachtte in Sto op spoor 703 op tegentrein. Weet iemand waarom dit is? - Waarom wordt er niet op spoor AS gewacht ?


22-07-2021 07:45:11
anton_
anton_
Quote
treinhobby (20-07-2021 08:36:41):

Vanwege de werkzaamheden bij Amf hoort de serie 1500 extra te stoppen in Baarn.

Helaas dacht de machinist van trein 1524 daar te laat aan...

Excuses aanvaard. wink


idem trein 2051 op Amfs. (afgelopen dinsdag reed deze van Amf door naar Gn ) Ik begreep dat Amfs niet als stop op de tablet van de machinist stond ( wel in reisplanner en op CTA )



Laatst bewerkt door anton_ op 22-07-2021 07:46

22-07-2021 11:48:19
JVerz
JVerz
Quote
anton_ (22-07-2021 07:40:44):

trein 11748, vanwege werkzaamheden vanaf Es, wachtte in Sto op spoor 703 op tegentrein. Weet iemand waarom dit is? - Waarom wordt er niet op spoor AS gewacht ?

Dat is volgens mij zodat de overweg in de Wolweg niet te lang dicht ligt. Die zou anders namelijk dicht moeten zijn vanaf het moment dat de trein uit Amf eraan komt tot de trein naar Amf van spoor AS naar 702 gewisseld is. Nu is de overweg kort dicht als de trein naar Amf van spoor AS naar 703 wisselt en een paar minuten later weer kort als de trein uit Amf langskomt. Blijkbaar vond men dat veiliger.


22-07-2021 12:02:09
treinfan
treinfan

Het is veel simpeler: als de trein al op spoor AS zou wachten, is het enkelspoorstraject een kilometer langer. Dat betekent dat de 11748 pas een minuut later het enkelspoor op zou kunnen rijden en meer dan die minuut later aankomt in Amf. De huidige dienstregeling is dan niet meer haalbaar.


22-07-2021 14:01:52
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat is de hoofdreden, echter is tevens niet te onderschatten dat NS-treinen niet zonder meer op de hoofdbaan planmatig een rood sein mogen tegemoetrijden. Voor treinen van bijvoorbeeld aannemers is dit geen probleem.


22-07-2021 14:07:55
anton_
anton_

ik zie nu ook dat bij vertrek vanaf 703 direct kan worden versneld tot 60 of 80 km/h ipv. 40 op spoor AS. Mogelijk geeft dit nog een paar extra seconden rijtijdspeling



Laatst bewerkt door anton_ op 22-07-2021 14:10

22-07-2021 14:13:18
treinfan
treinfan

Is sein 40 langs spoor 703 dan veranderd van een dwergsein naar een hooggeplaatst sein? De wissels zijn inderdaad geschikt voor 80 km/h, maar zo snel mag een machinist niet rijden bij een dwergsein.


22-07-2021 14:58:02
anton_
anton_

met welke snelheid mag je dan vertrekken vanaf 703 ? - en wanneer mag je versnellen ? Volgens mij zaten we redelijk snel weer op baanvak snelheid na vertrek vanaf 703.


22-07-2021 17:36:32
thom
thom

Zolang daar een dwengsein staat is dat max 40 km/u, tot het eerst volgende hoofdsein of snelheidsbord gepasseerd is.


22-07-2021 19:57:32
sjoerd
sjoerd

De uitrijseinen van spoor 703 zijn dwergseinen. Dat de wissels (alleen aan de westzijde) 1 : 15 zijn, wil hier dus niet zeggen dat je er van spoor 703 af, met 80 km/h door heen kan. Dat heeft met meer zaken te maken. Je kunt, zoals thom meldt, pas optrekken, in dit geval nadat de trein de wissels heeft verlaten en je het snelheidsbord gepasseerd bent dat de baanvaksnelheid aangeeft.


23-07-2021 12:11:31
john2
john2

Dus als ik Sjoerd goed begrijp, dan heeft een machinist bij het snelheidsbord in de gaten dat de hele trein de wissel(s) heeft verlaten. Blijf bij mij de vraag over, hoe zit het met de verschillende treinlengtes? Een goederentrein kan honderden meters lang zijn. Of wordt er met het plaasten van een snelheidsbord hier rekening mee gehouden?


23-07-2021 12:20:37
sander14
sander14

Nee, je moet als machinist weten hoe lang je trein is en uitrekenen wanneer je een snelheidsbord volledig gepasseerd bent.


23-07-2021 21:47:48 1
Apda
Apda
Quote
sander14 (23-07-2021 12:20:37):

Nee, je moet als machinist weten hoe lang je trein is en uitrekenen wanneer je een snelheidsbord volledig gepasseerd bent.


Dat is de klassieke manier. De moderne manier gaat met een 'miep-miep'-geluidssignaal. Zie deze beschrijving en hier met filmpje inclusief het geluidje.


24-07-2021 01:23:49
thom
thom

Detail is dat dat alleen werkt onder de Duitse beveiligingssystemen, in Nederland kennen we dat niet.


24-07-2021 08:16:58
sander14
sander14

Werkt in Nederland ook met de Traxx'en van NS (en dus ook met andere moderne locs?) Iets waarvan ik me kan voorstellen dat dat met een goederentrein van 700+ meter wel fijn is.


24-07-2021 09:27:23
cuneo56
cuneo56

Dit systeem is een afgeleide van de treingegevens die voor een aantal beveiligngssystemen dwingend nodig zijn om te kunnen rijden./ vertrekken.

Je drukt op een knopje bij het passeren van het punt waar je snelller wilt of voorbij wilt stoppen en de lok telt terug en geeft een seintje ( miep-miep) bij 0.


24-07-2021 09:52:39
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
thom (24-07-2021 01:23:49):

Detail is dat dat alleen werkt onder de Duitse beveiligingssystemen, in Nederland kennen we dat niet.


Op zeker wel. Niet enkel met de bovengenoemde BR186 maar tevens met BR193.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 24-07-2021 09:54