08-04-2021 13:17:39
john2
john2

Plan U 151 zal op zondag 18 april weer eens gaan roestrijden.

Bron: Treinposities bijzondere ritten.treinposities.nl



Laatst bewerkt door moderator op 08-04-2021 20:08, reden: typo in topictitel

08-04-2021 14:14:11
DDZ7504
DDZ7504

Amf V 09:47
Bhv D 09:55
Ut 8 A 10:04 / V 10:08
Wd 2 A 10:20 / V 10:21
Bdg D 10:29
Apn D 10:36
Ztwo D 10:43
Ld D 10:50
Ledn D 10:57
Nvp D 11:07
Hfd A 11:13

Roestrijden HSL-RASgebied

(Let op! Hier is het: Klaar? En door! Het vertrek uit Hfd kan goed -45 minuten worden)

Hfd V 13:37
Nvp D 13:42
Ledn D 13:55
Laa D 14:05
Gv D 14:07
Dt D 14:14
Rtd A 14:28

Roestrijden HSL-RASgebied

Rtd V 16:04
Dt D 16:17
Gv D 16:28
Ledn A 16:42 / V 16.56
Lis D 17:04
Hil D 17:08
Hlm A 17:20
Hw D 17:34
Asd D 17:47
Dmn D 17:56
Wp D 18:02
Hvs 1 A 18:17
Amf A 18:41



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 08-04-2021 15:39


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

08-04-2021 14:50:26 2
mvanuden
mvanuden

Prima naam voor zo'n rondrit, roetrijden :-)


08-04-2021 15:31:37
aarclay
aarclay
Quote
mvanuden (08-04-2021 14:50:26):

Prima naam voor zo'n rondrit, roetrijden :-)


Haha... Het ligt er aan of de 151 een roetfilter heeft.... laugh



08-04-2021 15:39:21
DDZ7504
DDZ7504

Ik mag hopen dat die er standaard op zit bij dieseltreinen die nu nog rondrijden cheeky




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

08-04-2021 18:49:21
Marco
Marco
Quote
DDZ7504 (08-04-2021 15:39:21):

Ik mag hopen dat die er standaard op zit bij dieseltreinen die nu nog rondrijden cheeky


Ik zou er maar niet van uit gaan, roetfilters zijn pas een ding vanaf ~2000 volgens mij. Er zijn ook nog een hoop auto's zonder. Ik denk dat locs als Class 66'en ze ook niet hebben, maar ik kan er naast zitten natuurlijk.


08-04-2021 20:48:38
mich
mich

Class 66 is lekker 2 takt met een verbruik van 5 L diesel per km en met een beetje geluk ook nog een L olie...


09-04-2021 11:28:05
Erikvd12
Erikvd12

Het stel is toen toch gerenoveerd? Hoop dat de uitstoot daardoor toch iets minder was geworden.


09-04-2021 12:05:19
thom
thom
Quote
Marco (08-04-2021 18:49:21):
Quote
DDZ7504 (08-04-2021 15:39:21):

Ik mag hopen dat die er standaard op zit bij dieseltreinen die nu nog rondrijden cheeky


Ik zou er maar niet van uit gaan, roetfilters zijn pas een ding vanaf ~2000 volgens mij. Er zijn ook nog een hoop auto's zonder. Ik denk dat locs als Class 66'en ze ook niet hebben, maar ik kan er naast zitten natuurlijk.


In het wegtransport was dat wel veel eerder een ding dan op het spoor, op het spoor worden de milieunormen ook op een andere manier afgedwongen waarbij lokomotieven natuurlijk een stuk ouder worden dan de meeste auto's en dat dus ook langer duurt.

De gerenoveerde plan U's kwam praktisch exact dezelfde motor in terug als erin zat en daarbij is er niets veranderd aan de uitlaat constructie, een roetfilter zit er dus niet in :)



Laatst bewerkt door thom op 09-04-2021 12:06

09-04-2021 12:38:23 1
treinfan
treinfan
Quote
thom (09-04-2021 12:05:19): op het spoor worden de milieunormen ook op een andere manier afgedwongen waarbij lokomotieven natuurlijk een stuk ouder worden dan de meeste auto's en dat dus ook langer duurt.

Kan je daar meer over vertellen? Ik ben wel benieuwd wat de milieunormen voor het spoor zijn.


10-04-2021 01:38:29
jor[D]1
jor[D]1
Quote
mich (08-04-2021 20:48:38):

Class 66 is lekker 2 takt met een verbruik van 5 L diesel per km en met een beetje geluk ook nog een L olie...


Mag toch hopen dat ze niet werkelijk zoveel olie verbruiken dan zijn die motoren namelijk totaal versleten en is het olie niveau veel te laag in pakweg 1000km. Een 2 slag diesel is iets heel anders dan de bekende 2 takt benzine motortjes met mengsmeer van brommers en bootjes. En hoeft helemaal niet per definitie meer uit te stoten dan een wat algemeen voorkomende 4 slag diesel van gelijk vermogen.

@treinfan,

Millieu normen zitten in de eu normen voor non-road mobile machinery. Stage V is momenteel minimaal voor nieuwe voertuigen, zoals binnenvaart schepen en treinen. Ook de EMD motoren wordne ondertussen naar de laatste amerikaanse tier 4 normen gemaakt, wat min of meer gelijk staat aan stage V.

zie voor wat achtergrond van de normen. https://dieselnet.com/standards/eu/nonroad.php



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 10-04-2021 01:43

11-04-2021 10:37:28
mich
mich

Toen ik er nog mee reed hadden we er een waar elke dag een jerrycan of 2 olie in ging ja... Motorontwerp is ook heel oud. Wel degelijk.


11-04-2021 13:13:46
Jasper-N
Jasper-N

https://www.railwiki.nl/index.php/U_-_Treinstellen_Plan_U#Technische_gegevens onder het kopjes revisies staat dat er in 1998 een nieuwe dieselmotor is geplaats. Dus dan zit niet de orginele motor van de jaren 60 erin.


11-04-2021 20:17:12
Marco
Marco
Quote

Ook de EMD motoren wordne ondertussen naar de laatste amerikaanse tier 4 normen gemaakt, wat min of meer gelijk staat aan stage V.


De nieuwste Tier-4 EMD's gebruiken EMD 1010J/265 motor, wat wel een viertakt is. Helaas heeft EMD het tweetaktontwerp dus wel op moeten geven.


11-04-2021 21:11:10
javanree
javanree
Quote
Jasper-N (11-04-2021 13:13:46):

https://www.railwiki.nl/index.php/U_-_Treinstellen_Plan_U#Technische_gegevens onder het kopjes revisies staat dat er in 1998 een nieuwe dieselmotor is geplaats. Dus dan zit niet de orginele motor van de jaren 60 erin.


De Wartsila motoren zijn nagenoeg gelijk aan de oude MGO motoren die ze vervingen... zou er dus qua uitstoot niet veel anders van verwachten dan van de MGO toen die nog nieuw was.


11-04-2021 21:44:49
thom
thom

En dan nog het detail dat het de derde motor in die stellen was, in de jaren 80 verving de MGO motor al de originele Werkspoor RHUB motor :)