03-11-2012 13:32:36
HZwoferink
HZwoferink
Abellio (dochter van NS) heeft in Duitsland best een flinke concessie gewonnen, het gaat om het netwerkt Saale-Thüringen-Südharz waar Abellio vanaf 2015 gaat rijden. Het gaat om de volgende lijnen:

• Express-Linie Halle (Saale) – Sangerhausen – Nordhausen – Leinefelde – Kassel
• Express-Linie Halle (Saale) – Sangerhausen – Nordhausen – Leinefelde/ – Sömmerda – Erfurt (Flügelung in Sangerhausen)
• Regional-Linie Halle (Saale) – Lutherstadt Eisleben (– Sangerhausen– Nordhausen)
• Regional-Linie Nordhausen – Leinefelde – Heilbad Heiligenstadt
• Express-Linie Leipzig – Naumburg – Weimar – Erfurt
• Express-Linie Leipzig – Naumburg – Jena-Göschwitz – Saalfeld
• Express-Linie Halle (Saale) – Naumburg – Weimar – Erfurt
• Regional-Linie Halle (Saale) – Naumburg – Weimar – Erfurt – Eisenach
• Regional-Linie Großheringen – Jena-Göschwitz – Saalfeld (Saale)

Verder zijn er de volgende eisen gesteld aan het materieel;

• Fabrieks-nieuwe treinen
• Snelheid van 160 km/h
• Gelijke instap trein/perron
• Toiletten in iedere trein, die geschikt zijn voor iedereen
• Veel plaats voor fietsen
• Stopcontacten
• GSM signaal versterker
• Informatie schermen in de trein, met actuele reizigersinformatie
• Kaartautomaten in de trein
• Videobewaking
• Service personeel in elke trein
• Kaartverkoop in de trein, zowel bij de automaat als bij het service personeel.
• Catering op een aantal lijnen.

Het gehele artikel (Duits) is hier te lezen: http://www.nasa.de/index.php?id=95&pmid=809

Abellio is al actief in Duitsland het bestande netwerk ziet er als volgt uit;

• RB 46 “Glückauf-Bahn”: Gelsenkirchen - Wanne-Eickel - Bochum
• RB 40 “Ruhr-Lenne-Bahn”: Essen - Bochum - Witten - Hagen
• RE 16 “Ruhr-Sieg-Express”: Essen - Bochum - Witten - Hagen - Hohenlimburg - Altena - Plettenborg - Finnentrop - Siegen
• RB 91 “Rhur-Sieg-Bahn”: Hagen - Hohenlimburg - Altena - Plettenborg - Finnentrop - Siegen
• RB 56 “De Iserlohner”: Hagen - Hohenlimburg - Letmathe - Iserlohn

Vanaf 2013 gaat men ook rijden op de fraaie route over de Mungstener Brucke:

• RB 47 Solingen - Wupertal

Laatst bewerkt door HZwoferink op 03-11-2012 13:38


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

03-11-2012 14:15:03
phantom
phantom
Als we dan toch over Abellio gaan praten,die hebben nog wildere plannen volgens dit artikel:
http://www.refdag.nl/nieuws/anp/economie/openbaarvervoerbedrijf_ns_oogt_op_schotland_1_688278?localLinksEnabled=false
Men wil in schotland ook gaan "treinen"


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-11-2012 14:34:50
R1-2010
R1-2010
Zo gek is dat niet, Abellio rijdt ook al Greater Anglia (gebied ten noord-oosten van Londen), Mersey Rail (in een joint-venture) en een deel van het busvervoer in Londen. Daarbij ook bussen in Duitsland/Tsjechie en treinen in Duitsland.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 03-11-2012 14:35
 

03-11-2012 14:41:48
HZwoferink
HZwoferink
En zitten voor 25% in Westfalenbahn GmbH


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 


03-11-2012 15:07:47
treinefan
treinefan
http://www.flickr.com/photos/85236002@N07/8150575664/in/photostream

Ik schrok er pas van toen ik in Londen kwam. Nog nooit eerder had ik van Abellio gehoord.


Met vriendelijke groet,
 

03-11-2012 16:14:23
maurits
maurits
Quote
phantom (za 03 nov 2012 14:15:03 https://www.somda.nl/forum/12613/p417595/): Als we dan toch over Abellio gaan praten,die hebben nog wildere plannen volgens dit artikel:
http://www.refdag.nl/nieuws/anp/economie/openbaarvervoerbedrijf_ns_oogt_op_schotland_1_688278?localLinksEnabled=false
Men wil in schotland ook gaan "treinen"


De Caledonian Sleeper (de nachttrein London-Edinburgh/Glasgow/Aberdeen/Inverness/Fort William maakt nu ook deel uit van de Scotrail-concessie maar wordt voor exploitatie vanaf 2014 apart aanbesteed. Abellio heeft hier echter ook een bod op uitgebracht, er is dus een kans aanwezig dat (een dochter van) de NS weer nachttreinen gaat rijden, en dan nog één van de mooiste nachttreinen van Europa %02%

Het originele bericht uit The Herald is hier te vinden: http://www.heraldscotland.com/news/transport/dutch-firm-eyes-scots-train-deal.19319105


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-11-2012 16:19:02
maurits
maurits
Quote
HZwoferink (za 03 nov 2012 14:41:48 https://www.somda.nl/forum/12613/p417604/): En zitten voor 25% in Westfalenbahn GmbH


En die hebben recent de exploitatie voor regionale treinen op de Emslandstrecke (Münster-Rheine-Leer-Emden) gewonnen. De huidige treinen met BR111+Dosto's worden vervangen door FLIRT-stellen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-11-2012 16:21:51
maurits
maurits
Quote
R1-2010 (za 03 nov 2012 14:34:50 https://www.somda.nl/forum/12613/p417600/): Zo gek is dat niet, Abellio rijdt ook al Greater Anglia (gebied ten noord-oosten van Londen), Mersey Rail (in een joint-venture) en een deel van het busvervoer in Londen. Daarbij ook bussen in Duitsland/Tsjechie en treinen in Duitsland.


En vergeet Northern Rail (ook in joint-venture met Serco) niet. NS is in Groot Britannië een ontzettend grote speler aan het worden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-11-2012 16:40:08
NDS
NDS
Quote
maurits (za 03 nov 2012 16:19:02 https://www.somda.nl/forum/12613/p417618/):
Quote
HZwoferink (za 03 nov 2012 14:41:48 https://www.somda.nl/forum/12613/p417604/): En zitten voor 25% in Westfalenbahn GmbH


En die hebben recent de exploitatie voor regionale treinen op de Emslandstrecke (Münster-Rheine-Leer-Emden) gewonnen. De huidige treinen met BR111+Dosto's worden vervangen door FLIRT-stellen.

En daar mag je sinds afgelopen week ook de RE60 Braunschweig-Hannover-Minden-Osnabrück-Rheine en RE70 Braunschweig-Hannover-Minden-Bielefeld aan toevoegen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

03-11-2012 17:07:48
HZwoferink
HZwoferink
RE60 zou dubbeldeks materieel blijven rijden, de vraag blijft welk type materieel.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

03-11-2012 22:11:40
treinefan
treinefan
Er staat hier nog wat DDM-1 van NS.


Met vriendelijke groet,
 

04-11-2012 09:43:14
phantom
phantom
En een hoop plan v,nog een stam of wat aan ick te Nm enz enz,denk niet dat dat gaat gebeuren
(had echter wel leuk kunnen zijn %08% )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-11-2012 10:09:21
HZwoferink
HZwoferink
Het zal allemaal nieuw worden besteld, dan kun je denken aan Twindexx of de KISS


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

04-11-2012 20:40:45
kleine_man
kleine_man
Vergeet de Omneo of CityElephant niet %08%

Misschien wordt het de Italiaanse Vivalto of zelfs het TALGO dubbeldekstreinstel. Keuze genoeg.

Gezien de order portofeuille van Bombardier en Stadler zal het krap worden om bij deze 2 te bestellen, hoewel de toekomst dit zal uitwijzen.

Zelfs is het mogelijk dat de huidige wagens overgenomen worden en een flinke restyle krijgen. Gebeurd nu ook rond Berlijn.

Wel grappig om te zien dat de NS nog ergens "papieren" kaartjes in de trein moet verkopen.%08%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

04-11-2012 21:05:15
sik214
sik214
Even een nieuwsgierig zijsprongetje, welke huidge wagons worden overgenomen rondom Berlijn?  

04-11-2012 21:41:25
maurits
maurits
Quote
kleine_man (zo 04 nov 2012 20:40:45 https://www.somda.nl/forum/12613/p417802/):
Wel grappig om te zien dat de NS nog ergens "papieren" kaartjes in de trein moet verkopen.%08%


Bij de Westfalenbahn kun je bij de kaartautomaat aan boord van de trein zonder problemen een Niedersachsenticket kopen en gewoon met je Nederlandse pinpas of met papiergeld betalen.

Aan boord van de trein een papieren kaartje kopen en met papiergeld betalen bij een kaartautomaat, laat ze het op het NS-hoofdkantoor niet horen dat ze in zo'n klantvriendelijk bedrijf een aandeel van 25% hebben, dan krijgt de directie gelijk een driedubbele rolberoerte


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-11-2012 22:01:10
kleine_man
kleine_man
Quote
sik214 (zo 04 nov 2012 21:05:15 https://www.somda.nl/forum/12613/p417814/): Even een nieuwsgierig zijsprongetje, welke huidge wagons worden overgenomen rondom Berlijn?


De Bauarten 751,755 en 763 (tweede generatie met GVK) die dienst (gaan) doen op het door de DB gewonnen concessie rond Berlijn. Deze krijgen een inwendige make-over.

@Maurits: NedRailways heeft 12,36% van Abellio in handen. Abellio heeft 25% van Westfalenbahn in handen. Technisch gezien heeft de NS 3% van dit service gerichte bedrijf in handen Feit blijft dat de NS in het buitenland wel voor elkaar krijgt wat ze binnen de eigen land grenzen niet lukt.%03%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

04-11-2012 22:26:49
maurits
maurits
Quote
kleine_man (zo 04 nov 2012 22:01:10 https://www.somda.nl/forum/12613/p417830/): @Maurits: NedRailways heeft 12,36% van Abellio in handen. Abellio heeft 25% van Westfalenbahn in handen. Technisch gezien heeft de NS 3% van dit service gerichte bedrijf in handen


Die 12,36% was in handen van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft, destijds was 75,1% in handen van de Britse investeringsmaatschappij Star Capital Partners en de rest in handen van het management. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abellio_GmbH (en het Duitstalige artikel).

NS heeft echter in 2008 alle aandelen overgenomen en sindsdien is Abellio een volledige NS-dochter en heeft NS dus een aandeel van 25% in de Westfalenbahn. Sindsdien wordt de naam "Abellio" (die in Duitsland ontstaan is) ook gebruikt in het Verenigd Koninkrijk.

Laatst bewerkt door maurits op 04-11-2012 22:30


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-11-2012 11:58:14
NDS
NDS
Sindsdien zit er in Duitsland ook een nieuw Abellio logo op waar het NS logo onderdeel van is.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

05-11-2012 18:42:08
kleine_man
kleine_man
Ik wist dat Abellio van NS was. Dacht echter altijd dat er nog een investerings maatschappij achter zat.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-03-2013 20:39:56
dvdhoven
dvdhoven
Over een aantal jaren gaan moeder en dochter elkaar dagelijks in Arnhem ontmoeten: http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/duitsland/ns_dochter_abellio_wint_regionale_treindienst_arnhem_-_dusseldorf-145121


Dick van den Hoven
 

22-03-2013 20:49:36
edje
edje
Quote
NDS (ma 05 nov 2012 11:58:14 https://www.somda.nl/forum/12613/p417910/): Sindsdien zit er in Duitsland ook een nieuw Abellio logo op waar het NS logo onderdeel van is.

Groetjes Michiel


In de UK zit hetzelfde logo dus ook keurig op de bussen die in London rondrijden.
http://www.flickr.com/photos/john-s-91/7248712932/sizes/k/in/photostream/
 

22-03-2013 21:26:48
kleine_man
kleine_man
Grappig: Van Amsterdam naar Emmerich tot Arnhem geen enkele service. Na Arnhem volledige service. Hoe schizofreen kan een organisatie worden. %03%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-03-2013 23:41:08
charta
charta
Quote
dvdhoven (vr 22 mrt 2013 20:39:56 https://www.somda.nl/forum/12613/p441676/): Over een aantal jaren gaan moeder en dochter elkaar dagelijks in Arnhem ontmoeten: http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/duitsland/ns_dochter_abellio_wint_regionale_treindienst_arnhem_-_dusseldorf-145121


Gaat er dan tricourant (1,5 kV gelijkstroom, 15 kV wisselstroom en een klein stukje 25 kV wisselstroom) materieel rijden?
 

23-03-2013 10:22:26
waalkade
waalkade
Ja  

23-03-2013 11:34:36
mich
mich
Wat overigens alle vervoerders erg onhandig vinden, maar ondanks protest gewoon doorgezet wordt.  

23-03-2013 12:33:12
waalkade
waalkade
Tot dat de provincie Noord Brabant wakker wordt.
Tot Venlo kan je dan nog wel met 1,5kV terecht.
 

23-03-2013 12:47:33
bart84
Moderator
bart84
@Waalkade: Ik kan jouw opmerking over Brabant en Venlo niet plaatsten in deze discussie.


Mvg. Bart
 

23-03-2013 12:50:01
mich
mich
Een aantal vervoerders zal (veel) meer goederentreinen laten rijden over de Brabantroute.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-03-2013 12:56:18
bart84
Moderator
bart84
DB heeft sowieso al paden aangevraagd via de Brabantroute, omdat ze de storingen aan de BR ook beu zijn. Zou wel leuk zijn om via Brabant weet weer de UC's, kolen/ersttreinen terug te krijgen en misschien nog wel intermodale treinen, want wat er nu nog voorbij komt, is niet zo spannend.


Mvg. Bart
 

25-03-2013 19:13:12
charta
charta
Quote
mich (za 23 mrt 2013 11:34:36 https://www.somda.nl/forum/12613/p441746/): Wat overigens alle vervoerders erg onhandig vinden, maar ondanks protest gewoon doorgezet wordt.


Dat die goederenvervoerders minder spanningswisselingen willen, maar als je dat dan per se wilt, lijkt het me logischer om vanaf Zevenaar Oost de DB-spanning er op te zetten.
 

25-03-2013 19:20:23
Harold27
Harold27
Iedereen vindt dat ook het meest logisch. Alleen diegenen die erover gaan helaas niet.  

27-03-2013 10:19:01
mijack1985
mijack1985
Heb nog wel een klein nieuwtje over Abellio in Engeland. De Greater Anglia en Northern franchise zijn beiden met een aantal jaren verlengd tot 2016. Eigenlijk zijn bijna alle rail concessies verlengd met een aantal jaren.

http://www.thisistotalessex.co.uk/Greater-Anglia-train-franchise-extended-2016/story-18523101-detail/story.html#axzz2Oh58I1kv

http://www.eadt.co.uk/business/east_anglia_greater_anglia_rail_franchise_to_be_extended_until_2016_1_1991970

Laatst bewerkt door mijack1985 op 27-03-2013 10:19
 

27-03-2013 20:10:16
daniel81
daniel81
Ik vind het opvallend dat NS met name in Duitsland zo goed scoort met het overnemen van regionale lijnen, terwijl in hun eigen land ze nauwelijks moeite doen om lijnen over te nemen. Hoe kan dat?  

27-03-2013 22:07:34
broek53
broek53
NSR is Abellio niet - verre van dat.
Overigens hoor ik geluiden over een oprichting van een Abellio Nederland, dat zou helemaal grappig zijn.
 

27-03-2013 22:28:49
thom
thom
Dat zal voornamelijk komen door de CAO waar NS aanvast zit binnen NSR, en Abelio heeft die niet.

Een oprichting van Abelio NL omzeilt dat probleem natuurlijk

Laatst bewerkt door thom op 27-03-2013 22:29
 

27-03-2013 22:32:13
mijack1985
mijack1985
Ik dacht dat NS de aandelen van HTM en Qbuzz onder Abellio wilden plaatsen. Maar een Abellio Nederland is dat serieus?  

27-03-2013 23:08:57
drentheicm
drentheicm
Wordt dadelijk uitchecken bij NS en vervolgens weer inchecken bij NS dan tijdens een overstap.

Laatst bewerkt door drentheicm op 27-03-2013 23:09
 

28-03-2013 10:15:52
thom
thom
Ik denk dat je dat gevoegelijk kunt vergeten, tenminste, met de gedachte dat het beide NS is.

NS is de eigenaar van Abelio, maar het blijft wel een zelfstandig bedrijf uiteindelijk.
 

28-03-2013 10:35:11
ZJ37
ZJ37
Quote
dvdhoven (vr 22 mrt 2013 20:39:56 https://www.somda.nl/forum/12613/p441676/): Over een aantal jaren gaan moeder en dochter elkaar dagelijks in Arnhem ontmoeten: http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/duitsland/ns_dochter_abellio_wint_regionale_treindienst_arnhem_-_dusseldorf-145121
Benieuwd hoe ze dat in hemelsnaam gaan faciliteren tussen Zv en Ah...
 

28-03-2013 11:26:13
daniel81
daniel81
Ik weet niet hoeveel CARGO daar nog zit, maar qua reizigerstreinen moet daar nog wel rek in zitten. Vertrek uit Ah. om .13 of .43.
Andere mogelijkheid, maar dat ziet iets meer in de fantasiemodus: GTW's aanschaffen en splitsen/combineren in Zv.
 

28-03-2013 11:49:23
thijs
thijs
Quote
ZJ37 (do 28 mrt 2013 10:35:11 https://www.somda.nl/forum/12613/p442501/):
Quote
dvdhoven (vr 22 mrt 2013 20:39:56 https://www.somda.nl/forum/12613/p441676/): Over een aantal jaren gaan moeder en dochter elkaar dagelijks in Arnhem ontmoeten: http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/duitsland/ns_dochter_abellio_wint_regionale_treindienst_arnhem_-_dusseldorf-145121
Benieuwd hoe ze dat in hemelsnaam gaan faciliteren tussen Zv en Ah...
Daar is uiteraard gewoon een pad voor beschikbaar. Er gaat hoogstwaarschijnlijk gebruik worden gemaakt van een cargo-pad.
 

28-03-2013 11:50:49
jeanpierre
jeanpierre
Er is een pad beschikbaar tussen Ah en Em wat daar redelijk aansluit op de gewenste tijdligging van de RB verder naar Oberhausen. Verder blijft er een cargopad v/n Nm. Splitsen/ combineren is al in een vroeg stadium afgevallen vanwege de negatieve effecten op de betrouwbaarheid van beide treindiensten. Daarnaast stopt de RB ook niet tussen Zv en Ah.  

28-03-2013 12:40:08
sik214
sik214
Quote
ZJ37 (do 28 mrt 2013 10:35:11 https://www.somda.nl/forum/12613/p442501/):
Quote
dvdhoven (vr 22 mrt 2013 20:39:56 https://www.somda.nl/forum/12613/p441676/): Over een aantal jaren gaan moeder en dochter elkaar dagelijks in Arnhem ontmoeten: http://www.treinreiziger.nl/actueel/buitenland/duitsland/ns_dochter_abellio_wint_regionale_treindienst_arnhem_-_dusseldorf-145121
Benieuwd hoe ze dat in hemelsnaam gaan faciliteren tussen Zv en Ah...
Doel je op de dienstregelingpaden of de OV chipkaart (inchecken bij NS, Arriva, Abellio of Breng)?
 

28-03-2013 13:32:20
ZJ37
ZJ37
Dienstregelingspaden bedoel ik, met name op Zv-Ah en in Ah zelf. Gaat die trein nog in Zv stoppen?  

28-03-2013 16:01:56
Noodrem
Noodrem
NS heeft de aandelen van HTM en Qbuzz al reeds ondergebracht bij Abellio.  

28-03-2013 16:35:20
thijs
thijs
Quote
ZJ37 (do 28 mrt 2013 13:32:20 https://www.somda.nl/forum/12613/p442530/): Dienstregelingspaden bedoel ik, met name op Zv-Ah en in Ah zelf. Gaat die trein nog in Zv stoppen?
Ja.
 

28-03-2013 18:57:36
AlexNL
AlexNL
Quote
broek53 (wo 27 mrt 2013 22:07:34 https://www.somda.nl/forum/12613/p442450/): NSR is Abellio niet - verre van dat.
Overigens hoor ik geluiden over een oprichting van een Abellio Nederland, dat zou helemaal grappig zijn.


Dat is wel meer dan wat geluiden, "Abellio Nederland B.V." is namelijk al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK-nummer 52419177).
 

12-06-2013 09:47:11
martijnmet
Moderator
martijnmet
Er komen voor Abellio 7 Stadler Flirt's naar Nederland: http://www.stadlerrail.com/de/medien/2013/06/12/auch-in-holland-wird-zukunftig-geflirtet/  

12-06-2013 10:46:44
dvdhoven
dvdhoven
Even aanvullend, in de genoemde link wordt gesproken over:
- 13 vijfdelige Flirts, 15 Kv/16 2/3 Hz met 227 2e klas zitplaatsen en 32 1e klas zitplaatsen, 2 WC's en een lengte van 91 meter
- 7 vijfdelige Flirts, meersysteem, met 227 2e klas zitplaatsen en 24 1e klas zitplaatsen, 2 WC's en een lengte van 91 meter
Verder lage vloer en max snelheid van 160 km/h
Inzet is Düsseldorf - Emmerich - Arnhem en Wesel - Mönchen Gladbach

Goede keus vind ik persoonlijk. Flirts rijden prima en zijn snel met optrekken.
Over het interieur valt nu nog niets te zeggen; mijn ervaring is inmiddels dat elke vervoerder het weer net even anders doet. Als je bijvoorbeeld in Münster overstapt van Westfalenbahn op Eurobahn, is het ook weer even wennen. Er zijn kleine verschillen


Dick van den Hoven
 

12-06-2013 10:50:24
gvttreinen
gvttreinen
Quote
martijnmet (wo 12 jun 2013 09:47:11 https://www.somda.nl/forum/12613/p454442/): Er komen voor Abellio 7 Stadler Flirt's naar Nederland: http://www.stadlerrail.com/de/medien/2013/06/12/auch-in-holland-wird-zukunftig-geflirtet/
Meersysteem, ik hoop dus 1,5 kV, 15 kV en 25 kV!
 

12-06-2013 10:59:56
dvdhoven
dvdhoven
Volgens Stadler wel:
Quote
Die Mehrsystem-Technik beim FLIRT3 ermöglicht die Transition der verschiedenen Zugsicherungssysteme sowie der unterschiedlichen Stromversorgungen in Deutschland und in den Niederlanden.



Dick van den Hoven
 

12-06-2013 12:06:03
idolaat
idolaat
Volgens de folder blijft het bij twee stroomsystemen:
http://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/pdf/Flirt-Abellio.pdf
 

12-06-2013 12:11:54
dvdhoven
dvdhoven
Als ik de folder lees, 3 systemen want er staat:
Quote
sind sieben der 20 Fahrzeuge für den Betrieb unter den niederländischen Stromsystemen (25 kV 50 Hz sowie 1,5 kV DC) ausgerüstet und verfügen über zusätzliche Zugsicherungseinrichtungen (ETCS Level 2 sowie ATB).
Dat is dus precies wat gvtreinen vroeg. Want het Duitse systeem (15 kV, 16 2/3 Hz) hebben ze allemaal.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 12-06-2013 12:13


Dick van den Hoven
 


12-06-2013 12:13:30
dennistd
dennistd
@idolaat: Je leest het niet goed:
Quote
Um den grenzüberschreitenden Verkehr in die Niederlande zu gewährleisten, sind sieben der 20 Fahrzeuge für den Betrieb unter den niederländischen Stromsystemen (25 kV 50 Hz sowie 1,5 kV DC) ausgerüstet.
Men spreekt over twee Nederlandse stroomsystemen. 25kV 50Hz ziet men kennelijk ook als NL-stroomsysteem.

edit: wat dvdhoven zegt dus

Laatst bewerkt door dennistd op 12-06-2013 12:14
 

12-06-2013 12:14:06
waalkade
waalkade
Zo te zien heeft het NL geschikte stel 8 zitplaatsen 1e klas minder.
Zou dat de plaats zijn die de meerspanningsheid nodig heeft?
Eveneens is het vermogen onder gelijkspanning lager.
 

12-06-2013 12:14:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Nou wist ik wel dat er sprake was van het doortrekken van de 25 kV van de Betuweroute naar Emmerich, maar gezien die stellen ook ETCS Level 2 krijgen geldt dat dus kennelijk ook voor de beveiliging?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

12-06-2013 12:15:48
dvdhoven
dvdhoven
Quote
waalkade (wo 12 jun 2013 12:14:06 https://www.somda.nl/forum/12613/p454461/): Zo te zien heeft het NL geschikte stel 8 zitplaatsen 1e klas minder.
Zou dat de plaats zijn die de meerspanningsheid nodig heeft?
Eveneens is het vermogen onder gelijkspanning lager.
Ja, staat ook in Stadler bericht:
Quote
Die fünfteiligen Mehrsystem-Triebzüge für den grenzüberschreitenden Verkehr haben aufgrund des Platzbedarfs der Mehrsystemtechnik eine leicht reduzierte Kapazität von 251 Sitzplätzen, davon befinden sich 24 in der 1. Klasse, bei gleicher Innenraumgestaltung des Fahrgastraums.%uinquote%



Dick van den Hoven
 

12-06-2013 12:16:51
dvdhoven
dvdhoven
Quote
daniël_ddr (wo 12 jun 2013 12:14:25 https://www.somda.nl/forum/12613/p454462/): Nou wist ik wel dat er sprake was van het doortrekken van de 25 kV van de Betuweroute naar Emmerich, maar gezien die stellen ook ETCS Level 2 krijgen geldt dat dus kennelijk ook voor de beveiliging?
Werkt ATB wel bij 25 kV? En het is eigenlijk wel logisch dat het ETCS wordt, want anders blijf je nog schakelen en dat was nu juist de idee, dat men daar vanaf wilde.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 12-06-2013 12:18


Dick van den Hoven
 

12-06-2013 13:36:37
Klaasje
Klaasje
De frequentie van de stroom in de bovenleiding van 25 kV interfereert met de spoorstroomloop voor de ATB. Dat resulteert in problemen met de werking van ATB. In de VS kan het wel maar daar is de draagfrequentie van de spoorstroomloop anders gekozen waardoor er geen problemen zijn.

Om problemen te voorkomen is het het best om te kiezen voor ERTMS.
 

12-06-2013 15:16:15
idolaat
idolaat
Quote
dennistd (wo 12 jun 2013 12:13:30 https://www.somda.nl/forum/12613/p454460/): @idolaat: Je leest het niet goed:
Quote
Um den grenzüberschreitenden Verkehr in die Niederlande zu gewährleisten, sind sieben der 20 Fahrzeuge für den Betrieb unter den niederländischen Stromsystemen (25 kV 50 Hz sowie 1,5 kV DC) ausgerüstet.
Men spreekt over twee Nederlandse stroomsystemen. 25kV 50Hz ziet men kennelijk ook als NL-stroomsysteem.

edit: wat dvdhoven zegt dus


Oh ja, nou zie ik het ook....%06%
 

12-06-2013 16:10:21
AlexNL
AlexNL
Voor zover ik weet wordt inderdaad ETCS doorgetrokken samen met de 25 kV-bovenleidingsspanning. Door zowel de 1,5 kV/25 kV-overgang als de ATB/ETCS-overgang die nu bij Zevenaar ligt weg te nemen minimaliseer je het risico dat een goederentrein daar strandt in geval van een fout bij de omschakeling.

Voor Stadler is dit ook een mooie kans: het leveren van FLIRT3 met 1,5 kV, 25 kV, ATB en ERTMS zal ervoor zorgen dat dit materieel een typetoelating krijgt binnen Nederland waardoor de FLIRT voor andere vervoerders ook interessanter wordt. Misschien zelfs voor de Sprinter Next Generation van NS .
 

12-06-2013 22:07:42
Ovindel
Ovindel
Quote
AlexNL (wo 12 jun 2013 16:10:21 https://www.somda.nl/forum/12613/p454509/): Voor Stadler is dit ook een mooie kans: het leveren van FLIRT3 met 1,5 kV, 25 kV, ATB en ERTMS zal ervoor zorgen dat dit materieel een typetoelating krijgt binnen Nederland waardoor de FLIRT voor andere vervoerders ook interessanter wordt. Misschien zelfs voor de Sprinter Next Generation van NS .

Daar zat ik ook al aan te denken! Er rijden nu al FLIRT's in Nederland (Venlo), of moet deze een apart toelating krijgen omdat dit een andere versie is?
 

12-06-2013 22:11:03
mich
mich
Quote
AlexNL (wo 12 jun 2013 16:10:21 https://www.somda.nl/forum/12613/p454509/): Voor zover ik weet wordt inderdaad ETCS doorgetrokken samen met de 25 kV-bovenleidingsspanning. Door zowel de 1,5 kV/25 kV-overgang als de ATB/ETCS-overgang die nu bij Zevenaar ligt weg te nemen minimaliseer je het risico dat een goederentrein daar strandt in geval van een fout bij de omschakeling.

Voor Stadler is dit ook een mooie kans: het leveren van FLIRT3 met 1,5 kV, 25 kV, ATB en ERTMS zal ervoor zorgen dat dit materieel een typetoelating krijgt binnen Nederland waardoor de FLIRT voor andere vervoerders ook interessanter wordt. Misschien zelfs voor de Sprinter Next Generation van NS .


Ja, eigenlijk wel grappig. Wat nu het probleem is is met een Bombardier-systeem met name in de 186 rijden van ATB naar ETCS. Daarmee stranden wekelijks treinen. Dalijk is dat probleem verschoven naar Emmerich, en dan wel zo dat je er bij vertrek pas wat van merkt bij het oprijden van de hoofdbaan in Emmerich richting Nederland. Nou dat is me een verbetering...
 

12-06-2013 22:28:14
thom
thom
Quote
broek53 (wo 12 jun 2013 21:47:12 https://www.somda.nl/forum/12613/p454549/): Niets ten nadele van Stadler (zeker niet), maar het is geen hogesnelheidsmaterieel. Of het toegelaten wordt op de HSL is dan ook een aparte vraag.
Daarnaast wordt het materieel, zover ik begrepen heb, geen eigendom van Abelio.

Een gokje, dat zal dan wel NSFS zijn, net zoals feitelijk de V250 stellen....
 

12-06-2013 22:49:17
broek53
broek53
Neen, de opdrachtgever/concessieverlener, als ik de verhalen hier goed begrepen heb.  

12-06-2013 23:09:22
SchuurB
SchuurB
Abellio schaft het materieel aan en verkoopt het dan aan Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, die het materieel dan weer least aan Abellio.


Wat betreft de reactie van AlexNL:

het is hier al vaker beweerd: de 15kV doortrekken naar Zevenaar was procestechnisch beter geweest, nu moet men voor de RB naar Arnhem 3-spanningenmaterieel aanschaffen, waarvan de meerwaarde van die derde spanning (25 kV) mij voorlopig betrekkelijk gering lijkt, ook omdat men in NL kennelijk naar 3 kV neigt.

Qua geschiktheid van die NSR-Sprinter Nieuwe Generatie heb ik enige gereserveerdheid bij de FLIRT, althans in de gebruikelijke uitvoering. Doorgaans zijn ze uitgerust met slechts twee aangedreven draaistellen, zo ook bij de bestelling van Abellio. Dat maakt het een mooiweertrein; bij enigzins gladde omstandigheden gaan zelfs de driedelers van WFB al voetenvegen. Dat is voor het S-bahn-bedrijf dat NSR in de Randstad bedacht heeft niet echt gunstig. Verder lijkt het me vanuit spooronderhoudsoverwegingen niet echt wenselijk om met zo min mogelijk aangedreven assen te rijden, daar krijg je extra spoorslijtage (en dus onderhoudskosten) van. Ik moet overigens wel bekennen dat ik omtrent dit laatste onderwerp niet weet waar de klepel precies hangt.
 

13-06-2013 23:04:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
discussie over Sprinter NG (en mogelijkheid van Flirt als kanshebber) afgesplitst: https://www.somda.nl/forum/13578/p454540  

04-07-2013 00:19:15
NDS
NDS
Hier nog niet voorbij zien komen maar de RB47 word vanaf december als S7 gevoerd zie hier: http://www.solinger-tageblatt.de/Home/Solingen/Der-Muengstener-wird-zur-S-Bahn-7917ba46-a7b9-4bd0-b285-95fdbce9e196-ds

Zat er gezien de aard van de treindienst ook wel een keer aan te komen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

04-07-2013 10:53:50
SchuurB
SchuurB
Heeft dat verder nog implicaties? Goedkopere of duurdere kaartjes ofzo?  

04-07-2013 10:59:46
daniel81
daniel81
Quote
Ovindel (wo 12 jun 2013 22:07:42 https://www.somda.nl/forum/12613/p454552/): Er rijden nu al FLIRT's in Nederland (Venlo), of moet deze een apart toelating krijgen omdat dit een andere versie is?

Dit gaat inderdaad om een aparte toelatingsprocedure. In het geval van Venlo gaat het namelijk om een grensbaanvak-toelating en die regels zijn soepeler dan voor het spoorwegnet als geheel. Zo mogen de Belgische varkensneuzen (reeks 800) wel tot Rsd komen, ondanks dat ze geen derde frontsein hebben.
 

04-07-2013 11:43:47
NDS
NDS
Quote
SchuurB (do 04 jul 2013 10:53:50 https://www.somda.nl/forum/12613/p457485/): Heeft dat verder nog implicaties? Goedkopere of duurdere kaartjes ofzo?

Nee wel de afsluiting van een ontwikkeling die al jaren gaande is, zie ook de tekst in het gelinkte artikel.

Intergratie van de tariefsystemen in het overige regionale OV stamt al uit de jaren 80 ofzo.

De 20min dienst( s'avonds en in het weekend 30min dienst) is al sinds de silberlinge met Br212 plaats maakte voor Br628.4 15 a 20 jaar geleden.

De modernisering van stations en haltes is zeker al een jaar of 8 aan de gang.

Nu komt daar dus nog sneller optrekkend materieel met gelijkvloerse inzetstap bij en dat was de laatste stap die nodig was om er een S-bahnlijn van te mogen maken

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

07-02-2014 15:20:19
phantom
phantom
Nu men van Abellio uit die meersysteem treinstellen heeft besteld die vanaf 2016 vanuit Dusseldorf naar Arnhem moeten gaan rijden,vraag ik me wat af.
Hoelang zou het nog duren voor het 1ste stel wat ook geschikt is voor NL klaar is voor testen ?
Dit omdat men de toelating in NL voor die treinstellen ook weer apart moet regelen en dat dat over het algemeen nogal wat tijd in beslag kan nemen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-02-2014 15:48:42
NDS
NDS
Het doorrijden naar Arnhem staat zover ik weet ook een jaar later gepland dan het ingaan van de concessie. De benodigde tijd zal er dus vast wel zijn om alles op tijd te regelen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

07-02-2014 19:15:06
kleine_man
kleine_man
Verder gelden nieuwe regels voor het goedkeuren van materiel in de EU.

Als de nieuwe FLIRT in Duitsland is goedgekeurd, dan hoeft Nederland alleen de afwijkingen te testen.

Na een pakje speculaas %08% durf ik het wel aan om te zeggen dat een FLIRT-III MS als 1 van de eerste stellen afgeleverd zal gaan worden. Deze zal waarschijnlijk ook een groot deel van het toelatingscicus in Duitsland moeten gaan doen, aangezien het de eerste variant is die bicourant is. De monocourante variant is namelijk al toegelaten.

Maar goed, de toekomst zal het leren


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

07-02-2014 19:27:19
jeanne
jeanne
Mag het een tricourant uitvoering zijn?


Jeanne Kok
 

07-02-2014 22:29:42
sfj
Anders heb je er inderdaad weinig aan als er straks een 25kV eiland tussen 15 en 1,5 kV zit.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-02-2014 13:18:13
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanne (vr 07 feb 2014 19:27:19 https://www.somda.nl/forum/12613/p485294/): Mag het een tricourant uitvoering zijn?


Ja, dat mag!!

Ik zal het in mijn geheugen zetten.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

08-02-2014 14:27:24
Wellie
Wellie
Ik denk dat NSR deze constructie vaker gaat gebruiken in het aanbestedingsverhaal. Wanneer ze met Abbelio kunnen inschrijven kunnen ze de machinisten betalen volgend de multi-modaal CAO en ook zonder een hoofdconducteur. Dit scheelt erg veel geld.  

08-02-2014 17:41:20
NDS
NDS
Vergeet niet dat dit puur een Duitse concessie betreft, dat de treindienst ook in Nederland komt is bijzaak, NSR heeft hier dus niks mee te maken.

Edit: daarnaast bepaald de concessie verlener in Duitsland wat er aan conducteurs/treinbegeleiders op zitten, dat is een voordeel van aanbesteden

Groetjes Michiel

Laatst bewerkt door NDS op 08-02-2014 17:46


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

08-02-2014 20:29:43
thom
thom
Het gaat ook niet zozeer om wat de consessiehouder wil met Hc's, binnen de CAO van NSR is het verplicht om altijd een Hc op de trein te hebben. NSR kan dus alleen inschrijven met een conducteur op de trein, waardoor ze het kostentechnisch altijd af zullen leggen tegen een concurrent die dat niet doet.

Laatst bewerkt door thom op 08-02-2014 20:30
 

08-02-2014 21:48:37
NDS
NDS
Ja maar het gaat er om NSR werkt in Nederland NS Abellio in de overige landen.

In dit geval gaat het over Duitsland en daar heeft NSR niks te zoeken. Dat de RB35 toevallig door rijd naar Arnhem is naar mijn mening daarin totaal niet boeiend aangezien het een Duitse concessie blijft.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

08-02-2014 22:05:45
R1-2010
R1-2010
Abellio zou natuurlijk ook kunnen inschrijven op concessies in Nederland. Of de vakbonden daar blij mee zijn vraag ik me af. Maarja, als de keus is een concurrent buiten de deur of Abellio binnen het NS concern....  

08-02-2014 22:45:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Sterker nog, Abellio heeft eigenlijk al concessies in Nederland. Zo is het niet NS zelf, maar Abellio Nederland wat een aanzienlijk aandeel in de HTM heeft bijvoorbeeld.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-02-2014 22:48:23
sfj
Vergeet ook Qbuzz niet! Die rijden ook in de regio Utrecht, Friesland, Groningen en op nog wel meer plaatsen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-02-2014 22:50:24
Klaasje
Klaasje
We kunnen er rustig op rekenen dat Abellio inschrijft op Zwolle-Enschede en samen met Qbuzz inschrijft op Limburg.  

08-02-2014 23:07:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sfj (za 08 feb 2014 22:48:23 https://www.somda.nl/forum/12613/p485388/): Vergeet ook Qbuzz niet! Die rijden ook in de regio Utrecht, Friesland, Groningen en op nog wel meer plaatsen.
Die was ik niet vergeten, maar kon zogauw nergens vinden dat die ook onder Abellio NL vallen. In het geval van HTM kwam ik de complete koopovereenkomst via Google tegen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-02-2014 09:57:01
sik214
sik214
Is een volledige inschrijving van Abellio in Nederland op een concessie wel mogelijk? Toen Arriva door DB werd gekocht, moest Arriva Duitsland toch verkocht worden?  

09-02-2014 10:09:53
thom
thom
Quote
daniel_ddr (za 08 feb 2014 23:07:59 https://www.somda.nl/forum/12613/p485390/):
Quote
sfj (za 08 feb 2014 22:48:23 https://www.somda.nl/forum/12613/p485388/): Vergeet ook Qbuzz niet! Die rijden ook in de regio Utrecht, Friesland, Groningen en op nog wel meer plaatsen.
Die was ik niet vergeten, maar kon zogauw nergens vinden dat die ook onder Abellio NL vallen. In het geval van HTM kwam ik de complete koopovereenkomst via Google tegen.

Qbuzz valt ook niet onder Abellio, maar net zoals Abellio onder de vlag van NS holding.
 

09-02-2014 10:12:47
waalkade
waalkade
Quote
R1-2010 (za 08 feb 2014 22:05:45 https://www.somda.nl/forum/12613/p485379/): Abellio zou natuurlijk ook kunnen inschrijven op concessies in Nederland. Of de vakbonden daar blij mee zijn vraag ik me af. Maarja, als de keus is een concurrent buiten de deur of Abellio binnen het NS concern....
Is er niet net een ex NS'ser naar die club verhuist die hierover waakt?

Laatst bewerkt door waalkade op 09-02-2014 10:13
 

09-02-2014 12:09:02
kleine_man
kleine_man
Quote
sik214 (zo 09 feb 2014 09:57:01 https://www.somda.nl/forum/12613/p485402/): Is een volledige inschrijving van Abellio in Nederland op een concessie wel mogelijk? Toen Arriva door DB werd gekocht, moest Arriva Duitsland toch verkocht worden?


DB moest het Duitse deel van Arriva verkopen omdat de DB anders te groot zou worden, oftewel er zou te weinig concurrentie zou zijn.

Dit is een vrij normale procedure. Zo is bijvoorbeeld ook Stadler ontstaan.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-02-2014 13:06:18
jeanne
jeanne
Quote
kleine_man (zo 09 feb 2014 12:09:02 https://www.somda.nl/forum/12613/p485412/): …… Dit is een vrij normale procedure. Zo is bijvoorbeeld ook Stadler ontstaan.


't Hoor hier eigenlijk niet thuis, maar je mag mij eens verklaren hoe je dat met Stadler ziet?


Jeanne Kok
 

09-02-2014 14:22:38
Wellie
Wellie
Quote
thom (za 08 feb 2014 20:29:43 https://www.somda.nl/forum/12613/p485369/): Het gaat ook niet zozeer om wat de consessiehouder wil met Hc's, binnen de CAO van NSR is het verplicht om altijd een Hc op de trein te hebben. NSR kan dus alleen inschrijven met een conducteur op de trein, waardoor ze het kostentechnisch altijd af zullen leggen tegen een concurrent die dat niet doet.


Is dat geregeld in de CAO of in de concessie? In het handboek van machinist is nog altijd de mogelijk om zonder (zonder bepaalde voorwaarde) te rijden zonder HC.

NSR kan wel degelijk inschrijven op een concessie zonder HC, maar zullen dit voortaan gaan doen onder de vlag van Abellio.
 

09-02-2014 15:01:53
thom
thom
CAO zoals ik al zei, en een Mcn die sleuteld die mag dat alleen incidenteel als er geen Hc beschikbaar is.  

09-02-2014 18:22:47
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanne (zo 09 feb 2014 13:06:18 https://www.somda.nl/forum/12613/p485423/):
Quote
kleine_man (zo 09 feb 2014 12:09:02 https://www.somda.nl/forum/12613/p485412/): …… Dit is een vrij normale procedure. Zo is bijvoorbeeld ook Stadler ontstaan.


't Hoor hier eigenlijk niet thuis, maar je mag mij eens verklaren hoe je dat met Stadler ziet?


In het heel kort.

Toen Bombardier ADtranz wilde overnemen werd het verplicht om een deel van de portfolio af te stoten, incl enkele fabrieken.

Dat werden de voormalige fabriek van Schindler waggonbau (Gedeeltelijk in handen van ADtranz) en de voormalige LEW fabriek in Berlijn Pankow.

Ik had er bij moeten zetten dat Stadler Rail zo ontstaan is. Stadler bestaat al wat langer als electromotor bouwer.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-02-2014 10:19:39
daniel81
daniel81
Quote
thom (zo 09 feb 2014 15:01:53 https://www.somda.nl/forum/12613/p485444/): CAO zoals ik al zei, en een Mcn die sleuteld die mag dat alleen incidenteel als er geen Hc beschikbaar is.

Hoe kon NS dan destijds inschrijven op ZAP? Die werd ook onder éénmansbediening gereden. Of was RegioNS ook als apart dochterbedrijf opgericht?
 

10-02-2014 15:59:49
thom
thom
Correct, juist oa om die reden dus

Laatst bewerkt door thom op 10-02-2014 16:00
 

10-02-2014 20:31:19
jeanpierre
jeanpierre
Quote
daniel81 (ma 10 feb 2014 10:19:39 https://www.somda.nl/forum/12613/p485511/):
Quote
thom (zo 09 feb 2014 15:01:53 https://www.somda.nl/forum/12613/p485444/): CAO zoals ik al zei, en een Mcn die sleuteld die mag dat alleen incidenteel als er geen Hc beschikbaar is.

Hoe kon NS dan destijds inschrijven op ZAP? Die werd ook onder éénmansbediening gereden. Of was RegioNS ook als apart dochterbedrijf opgericht?
De exploitatie is formeel door NSR verricht. RegioNS heeft (zover ik kan nagaan) nooit als bedrijf bestaan. Alleen qua diensten was er een apart groepje hc's en mcn die grotendeels (maar niet 100%) op ZAP dienst deden.
 

11-02-2014 00:51:27
Wellie
Wellie
Quote
thom (zo 09 feb 2014 15:01:53 https://www.somda.nl/forum/12613/p485444/): CAO zoals ik al zei, en een Mcn die sleuteld die mag dat alleen incidenteel als er geen Hc beschikbaar is.


Kun je mij vertellen op welke pagina van de CAO dit dan staat of bedoel je misschien een van de handboeken?
 

08-10-2014 10:38:04
jorgo
jorgo
Goed nieuws voor Abellio: de Scotrail concessie is gewonnen:
http://www.bbc.com/news/uk-scotland-29531099
Bron: BBC

Overigens niet tot genoegen van iedereen, mede in het licht van de recente kwestie rondom onafhankelijkheid en meer zeggenschap:
http://www.theguardian.com/uk-news/2014/oct/07/rmt-union-scotrail-franchise
Bron: The Guardian