10-03-2021 15:30:47 | ||
---|---|---|
MVB
|
Één van de conclusies het onderzoek over de veiligheid van onbewaakte spoorwegovergangen is dat de voorzijde van materieel een kleurstelling moet krijgen die meer opvalt. In dit nieuwsbericht een impressie van SNG met een geel front. Dit zal ongetwijfeld ook gevolgen hebben voor het definitieve ontwerp van de nieuwe kleurstelling voor VIRM mat. De onlangs bestickerde Vectrons voor de nachttrein hebben al een geel front gekregen. Laatst bewerkt door MVB op 10-03-2021 15:55, reden: Link hersteld |
10-03-2021 15:38:04 | ||
---|---|---|
NDS
|
Ik heb me al een aantal malen verbaasd over hoe slecht SNG zichtbaar is vooral in een schaduwrijke omgeving. Dan valt het witte streepje namelijk helemaal weg in de donkere vlakken. Ik vind het dus een goede zaak dat hier wat aan gedaan gaat worden. Wat dan wel de juiste kleur is is vraag 2 maar ik denk dat daar een vergelijkbaar contrast als bij de deuren het meest zinvol is. Edit: die nieuwe huisstijl op de 2 Vectrons werkt volgens mij wel aangezien het aandeel geel ongeveer even groot is als het donkere vlak erboven. Groetjes Michiel Laatst bewerkt door NDS op 10-03-2021 15:44 |
10-03-2021 15:41:22 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Link werkt niet. En in mist-situaties zijn lampen toch veel belangrijker dan de kleur van de trein zelf? Laatst bewerkt door DDZ7504 op 10-03-2021 15:42 DDZ in dienst, ik blij! |
10-03-2021 15:42:34 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Of gewoon fatsoenlijke frontseinen erop... Voor mijn gevoel zijn het net 3 waxinelichtjes die in de verte branden... Overigens vanaf morgen 2 TSB's op NABO's, 1 tussen Schagen en Anna Paulowna en 1 tussen Hoorn en Purmerend... |
10-03-2021 15:55:34 | ||
---|---|---|
MVB
|
Quote Dank; link is hersteld! |
10-03-2021 17:07:26 | ||
---|---|---|
Roland55
|
Dan heeft de goederensector ook nog een leuke klus, want daar zitten soms loc's tussen met volledig zwarte fronten |
10-03-2021 17:12:32 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Is dit eigen initiatief van de ns, of wordt dit een verplichting vanuit Prorail? Het contrastvlak is juist (een paar jaar geleden) afgeschaft... |
10-03-2021 17:24:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
|
Het rapport van Prorail. Citaat: • De zichtbaarheid van een trein wordt mede bepaald door de kleurstelling van het trein front. Het materieel van NS voldoet aan de normen die Europees worden gesteld aan zichtbaarheid. NS heeft onderzoek ingesteld om te kijken of verbetering van de zicht baarheid mogelijk is. Op basis van dit onderzoek heeft NS besloten om de kleurstelling van de nieuwe NS livery voor VIRMm 23, ICNG NL, ICNG B, Vectron en de huidige SNG aan te passen. In de referentie architectuur voor toekomstige aanbestedingen en modernisering worden aangescherpte eisen, in de geest van de vroegere Railned richtlijn M014, over het kleurvlak en de kleur van een treinfront opgenomen. Deze richtlijn die sinds 2012 niet meer geldt borgt een verbeterde zichtbaarheid in kleurstelling, hetgeen ook voor materieel van andere vervoerders relevant kan zijn. |
10-03-2021 17:53:49 | ||
---|---|---|
derdeklas
|
Het gaat over de zichtbaarheid i.c.m. onbewaakte overwegen.. maar als het goed is hebben deze toch hun langste tijd gehad? Op de site van ProRail lees ik althans dat deze in 2023 zijn aangepakt.
|
10-03-2021 20:08:08 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Eens, maar de meest van de tijd is het niet mistig en is het net zo belangrijk dat een trein opvalt ;) |
10-03-2021 20:16:56 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
Ook bij heldere omstandigheden vallende lampen veel meer op dan de trein zelf als je een overweg over rijdt. En misschien nog wel belangrijker; geluid. Stillere treinen kunnen ook een oorzaak zijn van dat treinen te laat opvallen bij zo'n overweg. DDZ in dienst, ik blij! |
10-03-2021 21:53:14 | ||
---|---|---|
Marco
|
Geluid van de treinen wordt überhaupt amper naar voren 'gericht', ik heb het idee dat het meeste wel naar de zijkant wordt 'gericht'. Van voren hoor je vooral de rails zingen en niet veel meer, maar dat hoor je echt niet vanuit een auto. Op de tyfoon na natuurlijk, maar als je dat gaat verplichten, wordt het F-bord binen een paar dagen weer gestolen :) |
10-03-2021 22:01:09 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Frontseinen zie je op veel grotere afstand dan het kleurtje op het materieel. Het probleem bij mist is alleen dat je helemaal niet ver kunt kijken dus een trein doemt dan plotseling op in de zichtlijn. Je gaat de frontseinen wel iets eerder zien maar dat zijn ook maar een paar puntjes in de mist. In ieder geval helpt een witte voorkant al helemaal niet in die omstandigheden. Wat dat betreft was die oude richtlijn ook complete bullshit want de compleet witte voorkanten van Arriva en Keolis voldoen daar volledig aan maar een veel beter zichtbare 1618 en 1619 totaal niet. Nog los van het feit dat NSR in de tijd van die richtlijn vrolijk met grijze en zwarte voorkanten rond reed... |
10-03-2021 22:07:32 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Quote Als je je bewust bent dat een NABO een risicopunt is dan kun je er ook voor kiezen om de raampjes even te openen. Modern materieel hoor je ook als je buiten staat echt verraderlijk laat. Bij kabaalmachines als IRM heb je dat niet. Maar standaard overal fluitborden plaatsen lijkt me een prima oplossing. |
10-03-2021 22:28:12 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Nog maar eens een citaat uit het rapport:
Die maatregel heeft inmiddels al een dodelijk slachtoffer opgeleverd: www.tubantia.nl Lijkt me nou niet echt een maatregel om jezelf voor op de borst te kloppen... |