DB/SBB/ÖBB Toekomstig Internationaal (nacht)netwerk
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
01-03-2021 02:22:02
Xander140
Xander140

Het is in Nederland nog geen groot nieuws maar de Bundesregierung en de DB wil met de partners SBB en ÖBB een netwerk op gaan zetten zoals in de 50er jaren heel gangbaar was een breed internationaal netwerk naar de metropool steden als Amsterdam, Berlijn, Wien en Zürich middels een TEE 2.0! En niet alleen overdag maar ook in de nacht gaan deze partijen zoals het nu lijkt een alliantie aan om het treinverkeer in Europa beter toegankelijk te maken en dan niet alleen voor de rijken zoals in de 50er jaren maar meer voor de gewone man.

DB heeft al aangekondigd het nacht verkeer weer nieuw leven in te blazen maar dan met IC en ICE treinen die gaan rijden op internationale en nationale verbindingen.

Voor Amsterdam wordt er later dit jaar een start gemaakt voor de Nightjet naar Wien en Innsbruck en volgend jaar staat de nachttrein naar Zwitserland al in de startblokken.

Wat vinden jullie? Ga je gebruik maken van deze (toekomstige)(nacht) verbindingen?

Hier een stuk uit de Tagesspiegel

Tagesspiegel



Laatst bewerkt door bart84 op 01-03-2021 07:23
 

01-03-2021 06:06:15
BVisser
BVisser

Als ik 1 advies aan ze mag geven: zet er ook 2e klas in. Als je alleen 1e klas in die treinen zet is het denk ik gedoemd om heel snel weer te verdwijnen.

 

01-03-2021 06:13:35
Xander140
Xander140

Ja dat mag ik ook hopen. Maar goed een ICE met alleen 1e Klasse Ken ik niet tot nu toe xD

 

01-03-2021 07:15:41
BVisser
BVisser

Dat geeft geen enkele garantie dat het niet bedacht wordt.

 


03-03-2021 08:24:42
yappa
yappa

ICE en IC door de nacht (dus zonder slaapgelegenheid) doet DB al sinds ze de CityNightLine hebben opgedoekt. Er was ooit zelfs even sprake van een doorkoppeling van de dagrand IC Berlijn --> Amsterdam --> Basel, maar dat is snel weer overgewaaid.

Knap als DB dit aan de regering kan verkopen als haar plan voor het nachtnet van de toekomst en daar subsidie voor weet los te peuteren!

 

03-03-2021 22:31:11
NDS
NDS

Ik heb in het verleden met enige regelmaat gebruik gemaakt van zitrijtuigen in Nachttreinen. Als er nacht IC's/ICE's komen die goede verbindingen tussen Arnhem en diverse steden in Duitsland gaan vormen zal ik daar zeker weer gebruik van gaan maken. Die plannen heb ik al wat concreter mbt de nightjet als de wereld normaal gaat functioneren.

Een dagje Berlin, Hamburg, Dresden of Leipzig zie ik ook wel weer zitten dus iets in die richting is ook wel welkom. De beperkte bewegings ruimte in een bus weerhoud mij er deels van om zoiets met Flixbus te gaan doen.

In slaap en lig rijtuigen ben ik om te reizen persoonlijk niet geinteresseerd omdat ik bij ieder wissel klaar wakker ben.

Groetjes Michiel

 

04-03-2021 20:53:17
brun
brun
Quote
Xander140 (01-03-2021 02:22:02):

Het is in Nederland nog geen groot nieuws maar de Bundesregierung en de DB wil met de partners SBB en ÖBB een netwerk op gaan zetten

Hier een stuk uit de Tagesspiegel

Tagesspiegel


Uit dat artikel blijkt dat DB en de Bundesregierung juist NIET groots deelnemen aan nieuwe nachttreinen.



Laatst bewerkt door brun op 04-03-2021 20:53