Opvallende dingen 26 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2021
26-02-2021 09:25:15
DDZ7504
DDZ7504

Door een aanrijding tussen Tb en Btl kunnen daar tot 11.45 (prognose) geen treinen rijden.

Enkele goederentreinen zijn omgeleid, een lege kolentrein met 2x rode 189 naar Mvt rijdt nu (9.24) in de buurt van Ut, en de RTB Kehlshuttle (186 426, op een gat in het midden na vol) kwam om 9.08 langs webcam Hmh ri Ehv-Ut-Mvtw.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 26-02-2021 09:25


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

26-02-2021 10:07:03
gvttreinen
gvttreinen

10.03 door Ut ri Db en mss verder?, ICNG.

EDIT: Db kopgemaakt dus want stopt 11.38/40 voor inrij Ut en passeert over spoor 5 ri Bkl e.v.

Betreft een solo 5-delige stel.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 26-02-2021 10:41

26-02-2021 10:46:59
gvttreinen
gvttreinen
Quote
DDZ7504 (26-02-2021 09:25:15):

Door een aanrijding tussen Tb en Btl kunnen daar tot 11.45 (prognose) geen treinen rijden.

Enkele goederentreinen zijn omgeleid, een lege kolentrein met 2x rode 189 naar Mvt rijdt nu (9.24) in de buurt van Ut, en de RTB Kehlshuttle (186 426, op een gat in het midden na vol) kwam om 9.08 langs webcam Hmh ri Ehv-Ut-Mvtw.


Om ruimte te maken voor die goederentreinen zijn de 500 (tussen Rtd en Ut) en 6000 (tussen Wd en Gdm) opgeheven....

Blijkbaar zijn dat regels uit het VSM, in de praktijk rijden deze series gewoon volledig.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 26-02-2021 10:55

26-02-2021 11:09:12
BVisser
BVisser

Asdm 11:08 ICNG 3112 vanuit Asa richting Asd.

Edit: om 11:23 dit treinstel bij Asdmw richting Wgm.



Laatst bewerkt door BVisser op 26-02-2021 11:24


26-02-2021 11:58:59
dvdhoven
dvdhoven

10:42 langs Teuge (Twl-Apdo) ri Apd, een grijze 186 met een vrijwel lege containertrein. Oranje draagwagens met hier en daar een tankcontainer.




Dick van den Hoven

26-02-2021 12:34:13
BVisser
BVisser

Asdmw 12:32 ICNG 3112 richting Asd.


26-02-2021 12:42:31
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Nml ca 12.33 ri Nm, 2 x ICM3


26-02-2021 12:51:32
BVisser
BVisser

De lunchboxen zijn leeg dus Asdm 12:50 ICNG 3112 richting Asa.


26-02-2021 13:04:55
geert
geert
Quote
gvttreinen (26-02-2021 10:46:59):
Quote
DDZ7504 (26-02-2021 09:25:15):

Door een aanrijding tussen Tb en Btl kunnen daar tot 11.45 (prognose) geen treinen rijden.

Enkele goederentreinen zijn omgeleid, een lege kolentrein met 2x rode 189 naar Mvt rijdt nu (9.24) in de buurt van Ut, en de RTB Kehlshuttle (186 426, op een gat in het midden na vol) kwam om 9.08 langs webcam Hmh ri Ehv-Ut-Mvtw.


Om ruimte te maken voor die goederentreinen zijn de 500 (tussen Rtd en Ut) en 6000 (tussen Wd en Gdm) opgeheven....

Blijkbaar zijn dat regels uit het VSM, in de praktijk rijden deze series gewoon volledig.


Logisch dat de 500 blijft rijden, de 2800 rijdt al niet vanwege de corona maatregelen dus dan zou er tussen Ut en Rtd geen enkele IC meer rijden.


26-02-2021 13:07:30
rolandrail
rolandrail
Quote
BVisser (26-02-2021 12:51:32):

De lunchboxen zijn leeg dus Asdm 12:50 ICNG 3112 richting Asa.


13u05 langs Utzl rg Ut.


26-02-2021 13:14:31
DDZ7504
DDZ7504
Quote
geert (26-02-2021 13:04:55):
Quote
gvttreinen (26-02-2021 10:46:59):
Quote
DDZ7504 (26-02-2021 09:25:15):

Door een aanrijding tussen Tb en Btl kunnen daar tot 11.45 (prognose) geen treinen rijden.

Enkele goederentreinen zijn omgeleid, een lege kolentrein met 2x rode 189 naar Mvt rijdt nu (9.24) in de buurt van Ut, en de RTB Kehlshuttle (186 426, op een gat in het midden na vol) kwam om 9.08 langs webcam Hmh ri Ehv-Ut-Mvtw.


Om ruimte te maken voor die goederentreinen zijn de 500 (tussen Rtd en Ut) en 6000 (tussen Wd en Gdm) opgeheven....

Blijkbaar zijn dat regels uit het VSM, in de praktijk rijden deze series gewoon volledig.


Logisch dat de 500 blijft rijden, de 2800 rijdt al niet vanwege de corona maatregelen dus dan zou er tussen Ut en Rtd geen enkele IC meer rijden.


Ook de 2800 opheffen zou niet nodig zijn geweest, als die wel had gereden. Zolang je de cargo maar ergens kwijt kunt voor, op of na Ut zodat de 2800 voorgelaten kan worden. Cargo direct na de 6000 doorsturen richting de buitensporen Utvr, dan wordt 'ie voor Wd nog ingehaald door de 8800, 1700 en 2800.

Bij deze omleidingen werd voorheen enkel de 7700 (destijds 9700) opgeheven, als die überhaupt reed.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

26-02-2021 16:23:47
geert
geert

Dat kan alleen nog maar als je de cargo bij Htnc al naar de sprinter sporen stuurt en dan loop je vast. Standaard is nu over de IC sporen naar Ut, dan door Ut over spoor 8 of 9 en dan bij Vtn naar het buitenste spoor om ingehaald te worden. Dan rij je dus in het pad van de 500/600. Bij gebrek aan wissels is dat niet anders.


26-02-2021 16:27:42
gvttreinen
gvttreinen

De omgeleide cargo's ri Ut -- Rtd hadden idd een stop op Htn binnenspoor

Eigen spot; 16.24 door Gdm ri Ut e.v., NSR 1744 als llt.


26-02-2021 16:56:37
JothamvW
JothamvW
Quote
NIJMEGEN (26-02-2021 12:42:31):

Nml ca 12.33 ri Nm, 2 x ICM3


Was waarschijnlijk de 3643, volgens Treinposities reed die namelijk met 4019+4068


26-02-2021 21:51:46
slifor2
slifor2
Quote
BVisser (26-02-2021 12:51:32):

De lunchboxen zijn leeg dus Asdm 12:50 ICNG 3112 richting Asa.


En om 13:47u door Bnk weer retour richting 020. FOTO


26-02-2021 22:21:55
ari
ari

Ging richting 030wink (Utctw).


26-02-2021 23:14:03
bacr
bacr
Quote
geert (26-02-2021 16:23:47):

Dat kan alleen nog maar als je de cargo bij Htnc al naar de sprinter sporen stuurt en dan loop je vast. Standaard is nu over de IC sporen naar Ut, dan door Ut over spoor 8 of 9 en dan bij Vtn naar het buitenste spoor om ingehaald te worden. Dan rij je dus in het pad van de 500/600. Bij gebrek aan wissels is dat niet anders.


Altijd die ontbrekende wissels in de wijde omgeving van Ut.....


27-02-2021 09:39:05
michaben
michaben

Ontbrekende wissels en gebrek aan wachtsporen. De kans is klein dat je een perfect aansluitend treinpad krijgt van de ene drukbereden corridor naar de andere drukbereden corridor, dus is het wel zo fijn als er een middenspoor is waar je de vertrektijd op af kan wachten.


27-02-2021 20:14:54
htm1218
htm1218

Aanwezigheid middensporen zou de flexibiliteit zeker verbeteren. Gezien de zeer royaal bemeten breedte van enkele perrons (vb. spoor 11/12) lijkt aanleg ruimtelijk gezien geen probleem. Studie naar aanpassen sporenplan lijkt me gewenst. Bijkomend voordeel is dat het met 80km/h langs de perrons rijden kan worden vermeden.



Laatst bewerkt door htm1218 op 27-02-2021 20:26

27-02-2021 22:21:41
thom
thom

Dat met 80km/u langs de perrons komen lijkt mij wel onderzocht toen, nog niet zo lang geleden, de huidige situatie ontworpen is.

Daarnaast gebeurd dat natuurlijk ook gewoon op alle stations die gewoon langs de vrije baan liggen dus waarom zou dat bij een groter station als Utrecht een probleem moeten zijn?


28-02-2021 00:06:32
NIJMEGEN
NIJMEGEN

In Duitsland komt er veelal een waarschuwing via de omroep.

En een strook van ongeveer een meter is duidelijk gemarkeerd op de grotere stations waar men snel langs het perron komt.

In Ut heeft men de kap op een perron niet tot de rand van het perron gemaakt, met regen ga je dan al niet op de rand staan.


28-02-2021 00:13:09
gvttreinen
gvttreinen

De kap smaller dan perron was een uitvoeringsfout


28-02-2021 08:27:55
Zabky
Zabky


Was dat niet gewoon omdat de perronkap eerder gemaakt/besteld werd dan de beslissing om de perrons te verbreden?


28-02-2021 11:29:57
sjoerd
sjoerd

Juist. De kappen waren net klaar toen de middensporen werden opgebroken, en de perrons werden verbreed.


28-02-2021 11:49:37
htm1218
htm1218

De vergelijking met stations langs de vrije baan gaat niet op. In Bunnik bijvoorbeeld is iedere reiziger bedacht op doorrijdende treinen op zijn spoor in zijn richting. In Ut, waar vrijwel alles stopt, kunnen met hoge snelheid in beide richtingen passerende treinen tot schrikreacties leiden.


28-02-2021 11:56:51
thom
thom

Dat is ook gewoon een kwestie van gewenning natuurlijk.


28-02-2021 12:00:24
htm1218
htm1218

Ik zou die kap maar zo laten. Na enkele jaren DSSU-ervaring lijkt me een evaluatie op zijn plaats. Niet uitgesloten dat DSSU 2.0 leidt tot heraanleg middensporen (en toevoegen van een aantal wissels). Dit gezien het streven het belang van de reiziger (en goederenvervoerder) op 1, 2 en 3 te plaatsen. En deze zijn niet gediend met de huidige praktijk van bij onregelmatigheden opheffen/inkorten van IC's, opheffen/stations overslaan van sprinters, het ontbreken van de logische IC-corridor Ah-Gvc, etc.


28-02-2021 13:37:08
geert
geert

Die evaluatie leidt voorlopig volgens mij alleen maar tot de lyrische conclusie dat dit zo optimaal werkt, dus ik verwacht de komende 10 jaar geen veranderingen te Ut


28-02-2021 13:50:54
michaben
michaben

Rtd - Ut is natuurlijk ook geen standaardroute voor goederentreinen dus het is begrijpelijk dat je daar geen speciale infrastructuur voor aanlegt. Alleen Gdm - Asd en Gdm - Amf zijn standaardroutes die ook in de toekomstvisies opgenomen zijn.