Opvallende dingen 22 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2021
21-02-2021 22:12:47
seinhuis
seinhuis

Door beperkingen in het materieel inzet rijden de 1500, 2600 en 11600 niet.


22-02-2021 07:51:45
mvd
mvd

Dit weekend waren werkzaamheden tussen Mt en Fvs, maar vandaag rijden ook nog bussen op dit traject. Dit is echter niet bekend in de reisinformatie. Treinen staan niet op de borden en er wordt nergens iets gemeld van treinvervangende bussen...



Laatst bewerkt door mvd op 22-02-2021 07:52

22-02-2021 08:45:35
gvttreinen
gvttreinen

Tussen Mt en grens is ATB-EG geinstalleerd, vandaag is bedoeld voor testwerkzaamheden en duren tot plm 17.15


22-02-2021 09:27:29
john2
john2

Als ik op station Maastricht Randwyck ben, zie ik gelijk na de perrons richting Eijsden borden staan met einde ATB er op.



22-02-2021 09:30:24
spurt2244
spurt2244

Leeuwarden 9u12

Arriva Wink 603 aangekomen als Lm uit Buitenpost en Groningen.


22-02-2021 10:34:08
cuneo56
cuneo56
Quote
gvttreinen (22-02-2021 08:45:35):

Tussen Mt en grens is ATB-EG geinstalleerd, vandaag is bedoeld voor testwerkzaamheden en duren tot plm 17.15


Opmerkelijk. Er was toch een soort van afspraak dat ATB -EG niet meer nieuw zou worden aangelegd?

Ik zou zelf het mooi vinden dat er daarnaast ook ETCS level 1 LS aangelegd zou worden , dan is het over een tijdje mogelijk dat al het Belgisch materieel daar kan rijden , maar dat zal wel te innovatief zijn; de grens trajecten voorzien van de beveiliging van beide landenwink



Laatst bewerkt door cuneo56 op 22-02-2021 10:34

22-02-2021 11:18:05
Pim530
Pim530

Bij NS lijkt de huishoudbeurs gewoon door te gaan, inclusief knip van de 2400 te Shl (zonder overstapmogelijkheid uiteraard).


22-02-2021 11:33:38
mvanuden
mvanuden

Rond 11.15 uur DB Cargo Vectron (nummer niet gezien) met lege autotrein (dubbeldek autowagens en enkele gesloten wagens) vertrek uit Amersfoort richten het oosten.


22-02-2021 12:09:24
mattie2
mattie2

Vandaag rijden alle drie de omlopen van de 5500 met 2x SLT-4.


22-02-2021 12:28:14
treinhobby
treinhobby
Quote
Pim530 (22-02-2021 11:18:05):

Bij NS lijkt de huishoudbeurs gewoon door te gaan, inclusief knip van de 2400 te Shl (zonder overstapmogelijkheid uiteraard).


Vandaar dat de 1600 een extra stop maakt in RAI.


22-02-2021 12:45:40
michaben
michaben

Dat zou dan wel een dubbele faal zijn, want de Huishoudbeurs is ten eerste afgelast maar ten tweede was deze dus helamaal niet deze week maar in mei. Zullen die extra stops echt niet een andere reden hebben?


22-02-2021 12:50:39
martijn
martijn

Ooit was de beurs in deze week gepland. Dit is later inderdaad naar mei verplaatst... Dus ik ben er bang voor...


22-02-2021 13:10:04
BVisser
BVisser

Asdm 13:08 Eurailscout UFM 120 richting Asd.


22-02-2021 13:52:04
sik214
sik214
Quote
cuneo56 (22-02-2021 10:34:08):
Quote
gvttreinen (22-02-2021 08:45:35):

Tussen Mt en grens is ATB-EG geinstalleerd, vandaag is bedoeld voor testwerkzaamheden en duren tot plm 17.15


Opmerkelijk. Er was toch een soort van afspraak dat ATB -EG niet meer nieuw zou worden aangelegd?

Ik zou zelf het mooi vinden dat er daarnaast ook ETCS level 1 LS aangelegd zou worden , dan is het over een tijdje mogelijk dat al het Belgisch materieel daar kan rijden , maar dat zal wel te innovatief zijn; de grens trajecten voorzien van de beveiliging van beide landenwink


In theorie kan Arriva de Drielandentrein dan al naar Eijsden gaan rijden. Alleen meen ik dat Eijsden een halte aan de vrije baan is geworden, dus zal kopmaken daar er niet inzitten?


22-02-2021 16:42:27
DAPPA
DAPPA

Twee gekoppelde IC Direct stammen gaan nu rijden als trein 88888

16:30 Bd
16:46 Tb
17:10 Ht
17:54 Ut
18:19 Asb
18:27 Wgm

Stam 16115 sleept stam 16233. Trein is +10 vertrokken


22-02-2021 17:16:13
treinhobby
treinhobby
Quote
michaben (22-02-2021 12:45:40):

Dat zou dan wel een dubbele faal zijn, want de Huishoudbeurs is ten eerste afgelast maar ten tweede was deze dus helamaal niet deze week maar in mei. Zullen die extra stops echt niet een andere reden hebben?


De andere reden die ik kan verzinnen is dat de 5700 niet rijdt door de werkzaamheden tussen Hvs en Ut.

Maar waarom dan alleen extra in Rai wordt gestopt, terwijl je vanaf daar prima per metro naar Zuid kunt en dan met een IC, is dan ook maar gissen...


22-02-2021 17:46:49
M-BASS
M-BASS

Tussen Eindhoven en Weert rijden geen treinen door een aanrijding. Het lijkt erop dat het op station Heeze gebeurd is, met trein 857 (VIRM 8723).


22-02-2021 17:51:11
erwin_6610
erwin_6610

RTB 186 425 + 186 538 (opz.) + volbeladen PCC-Shuttle + RTB 186 506 (opz.) door Arnhem CS richting Pernis om 17;45


22-02-2021 20:52:09
blauwe-spr
blauwe-spr

Om 20:39 bij Dron Onbekende SNG als LM richting Zl



Laatst bewerkt door blauwe-spr op 22-02-2021 22:52, reden: Spelfout als ipv al

22-02-2021 22:46:22 1
MCN-GVC
MCN-GVC

Om 22:40 arriveerden te Utrecht 3x gekoppeld ICNG-5 vanuit Zuilen.


22-02-2021 23:20:09
seinhuis
seinhuis

4082 wordt gereden door SLT 4+4+4.


23-02-2021 08:11:33
gvttreinen
gvttreinen
Quote
john2 (22-02-2021 09:27:29):

Als ik op station Maastricht Randwyck ben, zie ik gelijk na de perrons richting Eijsden borden staan met einde ATB er op.


Als het goed is zijn die weggehaald en nieuwe ATB borden bij km 18.3 (tussen Edng en Edn) geplaatst



Laatst bewerkt door gvttreinen op 23-02-2021 08:12

23-02-2021 09:53:23 2
sjoerd
sjoerd

Klopt. Maar: Te Eijsden zijn weliswaar de overloopwissels opgebroken om terugkerend naar Maastricht weer het linkerspoor te kiezen; de seinen zijn allemaal blijven staan en het baanvak kent beveiligd rechtsrijden, met normale blokafstanden op het linkerspoor, en één lang blok op het rechterspoor. Je kunt dus komende van Maastricht naar Eijsden rijden, daar keren aan het perron, en terugkeren op hetzelfde spoor, als er geen tweede rijweg is ingesteld of gaande is achter de eerste trein. Uitrijsein 4 te Eijsden is geen automatisch bloksein; je moet dus in de beveiliging de rijrichting keren. Dit gebeurde altijd ter plaatse in Eijsden, waarbij toen de wissels daar omliepen. Nu die weg zijn, zal sein 4 toegang geven tot terugkeer over hetzelfde spoor.

Ik heb hier geen BVS bij de hand, maar leid dit af uit de gegevens in de ABV's van Maastricht (aanschrijving beveiliging).


23-02-2021 10:14:24
john2
john2
Quote
gvttreinen (23-02-2021 08:11:33):
Quote
john2 (22-02-2021 09:27:29):

Als ik op station Maastricht Randwyck ben, zie ik gelijk na de perrons richting Eijsden borden staan met einde ATB er op.


Als het goed is zijn die weggehaald en nieuwe ATB borden bij km 18.3 (tussen Edng en Edn) geplaatst


Is zeker al een jaar geleden dat ik op station Maastricht Randwyck ben gweest. In de tussen tijd kunnen deze borden daar zijn weg gehaald. Kom alleen op dit station als mijn vrouw of ik in het nabij gelegen ziekenhuis van Maastricht moeten zijn.



Laatst bewerkt door john2 op 23-02-2021 10:23, reden: Meer tekst er bij gezet.

23-02-2021 10:46:19
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (23-02-2021 09:53:23):

Klopt. Maar: Te Eijsden zijn weliswaar de overloopwissels opgebroken om terugkerend naar Maastricht weer het linkerspoor te kiezen; de seinen zijn allemaal blijven staan en het baanvak kent beveiligd rechtsrijden, met normale blokafstanden op het linkerspoor, en één lang blok op het rechterspoor. Je kunt dus komende van Maastricht naar Eijsden rijden, daar keren aan het perron, en terugkeren op hetzelfde spoor, als er geen tweede rijweg is ingesteld of gaande is achter de eerste trein. Uitrijsein 4 te Eijsden is geen automatisch bloksein; je moet dus in de beveiliging de rijrichting keren. Dit gebeurde altijd ter plaatse in Eijsden, waarbij toen de wissels daar omliepen. Nu die weg zijn, zal sein 4 toegang geven tot terugkeer over hetzelfde spoor.

Ik heb hier geen BVS bij de hand, maar leid dit af uit de gegevens in de ABV's van Maastricht (aanschrijving beveiliging).


Sein 4 is 906 en P-sein geworden, sein 2 is bedienbaar gebleven dus er kan alleen gekeerd worden op spoor 2, vanaf Mt of Mtr dus rechts rijdend om vanaf Edn de "gewone" rijweg naar Mt te nemen.


23-02-2021 11:18:27
john2
john2

Omdat in België linkersppor wordt gereden, dacht ik dat het doorgaande treinverkeer naar België, visé, vanaf Maastricht op het linkerspoor wordt gereden en terug vanaf België ook linkerspoor.


23-02-2021 11:36:34
cuneo56
cuneo56
Quote
gvttreinen (23-02-2021 10:46:19):

Sein 4 is 906 en P-sein geworden, sein 2 is bedienbaar gebleven dus er kan alleen gekeerd worden op spoor 2, vanaf Mt of Mtr dus rechts rijdend om vanaf Edn de "gewone" rijweg naar Mt te nemen.


Heldere uitleg , dank voor deze info.


23-02-2021 11:36:51
bacr
bacr
Quote
sjoerd (23-02-2021 09:53:23):

Klopt. Maar: Te Eijsden zijn weliswaar de overloopwissels opgebroken om terugkerend naar Maastricht weer het linkerspoor te kiezen; de seinen zijn allemaal blijven staan en het baanvak kent beveiligd rechtsrijden, met normale blokafstanden op het linkerspoor, en één lang blok op het rechterspoor. Je kunt dus komende van Maastricht naar Eijsden rijden, daar keren aan het perron, en terugkeren op hetzelfde spoor, als er geen tweede rijweg is ingesteld of gaande is achter de eerste trein. Uitrijsein 4 te Eijsden is geen automatisch bloksein; je moet dus in de beveiliging de rijrichting keren. Dit gebeurde altijd ter plaatse in Eijsden, waarbij toen de wissels daar omliepen. Nu die weg zijn, zal sein 4 toegang geven tot terugkeer over hetzelfde spoor.

Ik heb hier geen BVS bij de hand, maar leid dit af uit de gegevens in de ABV's van Maastricht (aanschrijving beveiliging).


Betekent dat -theoretisch gezien- dat je nu met 1,5 kV-materieel in Edn zou kunnen geraken, daar kopmaken om weer terug te rijden naar Mt? Of is dat echt teveel wensdenken?


23-02-2021 11:45:02
michaben
michaben

De spanningssluis lag 2,5 kilometer voorbij Mtr. Maar het ging ook over de Drielandentrein en die is multicourant.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-02-2021 12:05:12
sjoerd
sjoerd

Ai, ik heb de abv net andersom uitgelegd, excuses, ook lastig als je alleen de abv hebt en niet de tekening. Je kunt dus met multicourant rechtsrijdend naar Eijsden en linksrijdend weer terug.

Ik zie dat ook sporenplan.nl nog niet is gewijzigd op dat punt. De webmaster heeft het druk met andere zaken.



Laatst bewerkt door sjoerd op 23-02-2021 12:05

23-02-2021 13:21:11
john2
john2
Quote
michaben (23-02-2021 11:45:02):

De spanningssluis lag 2,5 kilometer voorbij Mtr. Maar het ging ook over de Drielandentrein en die is multicourant.


Als ik het goed heeft de Drielandentrein twee pantografen op het dak, elke pantograaf voor andere spanning afname. Dar er bij spanning verschil van pantograaf gewisseld moet worden. De machinist zou hier langs de baan aanwijzingsborden voor hebben, wanneer dit zou moeten gebeuren. Dit voor Duitsland en voor België.



Laatst bewerkt door john2 op 23-02-2021 13:22, reden: Meer tekst er bij gezet.

24-02-2021 00:50:21
rolandrail
rolandrail
Quote
MCN-GVC (22-02-2021 22:46:22):

Om 22:40 arriveerden te Utrecht 3x gekoppeld ICNG-5 vanuit Zuilen.


Aannemelijk vanuit Utctw waar ze overdag geparkeerd stonden.