Opvallende dingen 12 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2021
11-02-2021 18:26:32
seinhuis
seinhuis

Ook vrijdag LUD.

De meeste sprinters zullen weer rijden. Ook zullen er meer intercity's gaan rijden.

Langzaam maar zeker gaan we terug naar de corona dienstregeling.

De reisplanner is uiterlijk 22.00 bijgewerkt.


11-02-2021 19:20:00
Korte_Naam
Korte_Naam

Even snel gekeken, het meeste lijkt weer te gaan rijden. Wat mij wel opviel is dat de 3000 weer gaat rijden (met extra stop te Db), de 3100 niet, en de 7500 weer normaal. Hierdoor ontstaat de wat vreemde situatie dat er tussen Ah en Ut minder treinen rijden dan vandaag en gisteren.


11-02-2021 19:57:57
AvVeen
AvVeen

En ook de Merwedelingelijn gaat weer als vanouds rijden. Dus tussen Ddr en Gr elk kwartier een trein en tussen Ddr en Gdm elk half uur een trein zonder overstap in Gr.

Betreffen treinseries 7100 en 7200


11-02-2021 22:35:36
noof
noof
Quote
Korte_Naam (11-02-2021 19:20:00):

Even snel gekeken, het meeste lijkt weer te gaan rijden. Wat mij wel opviel is dat de 3000 weer gaat rijden (met extra stop te Db), de 3100 niet, en de 7500 weer normaal. Hierdoor ontstaat de wat vreemde situatie dat er tussen Ah en Ut minder treinen rijden dan vandaag en gisteren.


Op zich vroeg ik me sowieso al af waarom men er vandaag (de 11e) niet voor heeft gekozen om de 3100 een stopje op Klp te geven, dan had die 7500 gewoon normaal kunnen rijden.



11-02-2021 22:49:10
rolandrail
rolandrail

.



Laatst bewerkt door rolandrail op 11-02-2021 22:49

12-02-2021 00:18:37
DAPPA
DAPPA

Straks gaan locs 1745 + 1744 samen van Aswpl naar Mt.

09:50 Aswplz

10:28 Ut

11:07 Ht

11:31 Ehv

12:14 Rm

12:57 Mt

Stops van enkele minuten in Asd, Htnc, Ht, Ehv en Std.


12-02-2021 06:19:18
sik214
sik214

Trein 7015 vertrekt in Apeldoorn met de 2513. Persoonlijk nog nooit eerder Flirt in de 7000 gezien.


12-02-2021 06:46:24
BVisser
BVisser

Asdm 6:43 2x SGM-3 als 15819 naar Amersfoort Vathorst.



Laatst bewerkt door BVisser op 12-02-2021 06:47

12-02-2021 07:01:45
gvttreinen
gvttreinen
Quote
seinhuis (11-02-2021 18:26:32):

Ook vrijdag LUD.

De meeste sprinters zullen weer rijden. Ook zullen er meer intercity's gaan rijden.

Langzaam maar zeker gaan we terug naar de corona dienstregeling.

De reisplanner is uiterlijk 22.00 bijgewerkt.


3500 rijdt Shl - Ut

6000 rijdt Ht - Ut.


12-02-2021 08:49:57
seinhuis
seinhuis

LUD van vandaag. Sommige dingen zijn al benoemd.

600 opgeheven Ut Wd

800 opgeheven Hdr Asd

1100 opgeheven

1500 opgeheven

1900 opgeheven

2100 opgeheven

2200 opgeheven Rds Vs en extra stop Zlw

302200 Rijdt Rds Vs. Rds +3

3300 opgeheven Hfd Ledn

2400 opgeheven

2600 opgeheven

3000 extra stop Db

3100 opgeheven

4900 opgeheven

5100 opgeheven

5800 opgeheven

6000 opgeheven Ut Wd

6900 oneven Ut spoor 20

7600 opgeheven Nm Wc

7500 oneven aangepast dienstregeling. ICE passeert Ed ipv Wf. Hierdoor enkele rit met +8

11600 opgeheven

11700 opgeheven

12200 opgeheven

14900 opgeheven Hvs Alm (14915 opgeheven)



Laatst bewerkt door seinhuis op 12-02-2021 08:58

12-02-2021 09:09:23
noof
noof

7600 rijdt wel Nm-Wc, geen ruimte om lang onder de kap te keren dus dan kan je net zo goed doorrijden.


12-02-2021 09:31:19
dvdhoven
dvdhoven

Dvc:

plusminus 8:30 een rode 6400 met een rode 189 in opzending met een containertrein ri Aml, gewone en tankcontainers

Even na 9:00 rode 189 met de Pontrein ri Dv




Dick van den Hoven

12-02-2021 10:07:34
gvttreinen
gvttreinen

Op Sion gelezen, ICE 121 te Wtv gestrand, een VIRM gaat hem richting Ah afslepen.


12-02-2021 10:08:20
DAPPA
DAPPA
Quote
DAPPA (12-02-2021 00:18:37):

Straks gaan locs 1745 + 1744 samen van Aswpl naar Mt.

09:50 Aswplz

10:28 Ut

11:07 Ht

11:31 Ehv

12:14 Rm

12:57 Mt

Stops van enkele minuten in Asd, Htnc, Ht, Ehv en Std.


Ze vertrekken een half uurtje later


12-02-2021 10:21:32
noof
noof
Quote
gvttreinen (12-02-2021 10:07:34):

Op Sion gelezen, ICE 121 te Wtv gestrand, een VIRM gaat hem richting Ah afslepen.


Alweer? Gisteren ook al op Ah. De 220 (?) is toen uiteindelijk door 10 bakken VIRM naar Asd gesleept.


12-02-2021 10:25:22
Muizeneus
Muizeneus
Quote
sik214 (12-02-2021 06:19:18):

Trein 7015 vertrekt in Apeldoorn met de 2513. Persoonlijk nog nooit eerder Flirt in de 7000 gezien.


Mocht-ie in deze omloop/dienst (sorry ik weet het nog steeds niet blush) blijven, in welke treinen kunnen we 'm dan nog verwachten vandaag?


12-02-2021 10:41:04
Korte_Naam
Korte_Naam

Ondertussen noteren we een aantal wisselstoringen:

  • Tussen Ed en Wf (geen treinen)
  • Tussen Btl en Ehv (geen treinen)
  • Tussen Wc en O (geen Spr)
  • Tussen Odb en Rsd (geen Spr)
  • Tussen Asn en Gn (geen Spr)
  • Tussen Asd en Bkl (minder Spr)
  • Tussen Dl en Emn
  • Tussen Apd en Kbk


Laatst bewerkt door Korte_Naam op 12-02-2021 10:54

12-02-2021 10:53:12
martijn
martijn

En geen wisselstoring, maar toch lastig rijden: bij Zevenbergschen Hoek is een breuk in de bovenleiding ontstaan.


12-02-2021 10:58:28
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Muizeneus (12-02-2021 10:25:22):
Quote
sik214 (12-02-2021 06:19:18):

Trein 7015 vertrekt in Apeldoorn met de 2513. Persoonlijk nog nooit eerder Flirt in de 7000 gezien.


Mocht-ie in deze omloop/dienst (sorry ik weet het nog steeds niet blush) blijven, in welke treinen kunnen we 'm dan nog verwachten vandaag?


Zie hier

IC 835 kwam zojuist langs Ozbm met ICM 4226. Rijdt niet verder dan Ht.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

12-02-2021 11:44:36
seinhuis
seinhuis

Ht 836 ICM


12-02-2021 11:45:36
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
noof (12-02-2021 10:21:32):
Quote
gvttreinen (12-02-2021 10:07:34):

Op Sion gelezen, ICE 121 te Wtv gestrand, een VIRM gaat hem richting Ah afslepen.


Alweer? Gisteren ook al op Ah. De 220 (?) is toen uiteindelijk door 10 bakken VIRM naar Asd gesleept.


Dit keer tot Ah als 88703 door Virm 8672 en vervolgens van Ah naar Em als 88704 gaat de 4603 een handje helpen die als 88701 uit Asd komt.

Edit: Virm lukt het niet om het stel weg te krijgen en gaat eraf, de 4603 gaat nu maar Zv en daarna combineren met de defecte 4652



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 12-02-2021 11:59

12-02-2021 12:02:20
DDZ7504
DDZ7504

Tussen Gdma en Cl 12.01 ICM 4012 + 4023 + 4040 LM ri Ut.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

12-02-2021 12:05:09
BVisser
BVisser
Quote
DAPPA (12-02-2021 00:18:37):

Straks gaan locs 1745 + 1744 samen van Aswpl naar Mt.

09:50 Aswplz

10:28 Ut

11:07 Ht

11:31 Ehv

12:14 Rm

12:57 Mt

Stops van enkele minuten in Asd, Htnc, Ht, Ehv en Std.


Asdm 12:04 richting Asa.


12-02-2021 12:10:40
seinhuis
seinhuis
Quote
DDZ7504 (12-02-2021 12:02:20):

Tussen Gdma en Cl 12.01 ICM 4012 + 4023 + 4040 LM ri Ut.


Om 12.10 langs Htn


12-02-2021 12:16:42
DAPPA
DAPPA

Nieuwe Tijden: Locs 1745 + 1744 samen van Aswpl naar Mt als trein 70191. Trein is onderweg nu.

11:50 Aswplz

12:28 Ut

13:07 Ht

13:31 Ehv

14:14 Rm

14:57 Mt

Stops van enkele minuten in Asd, Htnc, Ht, Ehv en Std.


12-02-2021 13:03:44
martijn
martijn

Check van de 2513 in Deventer als trein 7040: plaatje


12-02-2021 13:15:02
seinhuis
seinhuis

SLT in de 8847 (reisplanner blijft SNG aangeven)


12-02-2021 13:41:40
Spoor-nl
Spoor-nl

Waar gaat die dan uiteindelijk heen?


12-02-2021 15:12:52
bert0949
bert0949
Quote
Rolffiej19 (12-02-2021 11:45:36):
Quote
noof (12-02-2021 10:21:32):
Quote
gvttreinen (12-02-2021 10:07:34):

Op Sion gelezen, ICE 121 te Wtv gestrand, een VIRM gaat hem richting Ah afslepen.


Alweer? Gisteren ook al op Ah. De 220 (?) is toen uiteindelijk door 10 bakken VIRM naar Asd gesleept.


Dit keer tot Ah als 88703 door Virm 8672 en vervolgens van Ah naar Em als 88704 gaat de 4603 een handje helpen die als 88701 uit Asd komt.

Edit: Virm lukt het niet om het stel weg te krijgen en gaat eraf, de 4603 gaat nu maar Zv en daarna combineren met de defecte 4652


Inmiddels gecombineerd maar vertrek wil niet erg vlotten volgens treinpersoneel. Vertrek niet afgewacht.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-02-2021 15:35:46 1
DAPPA
DAPPA

Het is de bedoeling dat er zo twee sets van de IC Direct de volgende route gaan rijden: Bd - Tb - Ht - Ut - Amf - Apd - Dv - Zp - Ah - Nm - Ht - Tb - Bd - Ddr - Rtd - Gv - Ledn - Asd - Wgm. Het treinnummer voor het stuk Bd - Nm is 88888, Nm - Wgm heeft 88889. De betrokken sets zijn de 16122 en 16126, met locs 020 + 028 en 045 +119. Vertrek uit Bd op zeer korte termijn......


12-02-2021 16:01:30
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Spoor-nl (12-02-2021 13:41:40):

Waar gaat die dan uiteindelijk heen?


Over welk bericht gaat deze vraag?

TCS / LNS 101001 (ja, echt de 101001) kwam om 14:53 met een dolimewagenset door Odw ri Gd-Kfh, wat er precies mee gaat gebeuren weet ik niet.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

12-02-2021 16:11:08
DAPPA
DAPPA

Trein 88888

16:10 Bd
16:26 Tb
16:42 Ht
17:20 Ut
17:33 Amf
18:12 Dv
18:20 Zp
18:43 Ah
19:02 Nm

Trein 88889 volgt nog


12-02-2021 16:21:30
bacr
bacr
Quote
DAPPA (12-02-2021 15:35:46):

Het is de bedoeling dat er zo twee sets van de IC Direct de volgende route gaan rijden: Bd - Tb - Ht - Ut - Amf - Apd - Dv - Zp - Ah - Nm - Ht - Tb - Bd - Ddr - Rtd - Gv - Ledn - Asd - Wgm. Het treinnummer voor het stuk Bd - Nm is 88888, Nm - Wgm heeft 88889. De betrokken sets zijn de 16122 en 16126, met locs 020 + 028 en 045 +119. Vertrek uit Bd op zeer korte termijn......


En wat is het doel van deze wonderlijke tocht door het land? Voor driehoeken is het best wel een lang stukje rijden.


12-02-2021 16:38:45
Spoor-nl
Spoor-nl

Lijkt me conditierit, maar ik kan t fout hebben.


12-02-2021 16:39:46
Spoor-nl
Spoor-nl
Quote
DDZ7504 (12-02-2021 16:01:30):
Quote
Spoor-nl (12-02-2021 13:41:40):

Waar gaat die dan uiteindelijk heen?


Over welk bericht gaat deze vraag?

TCS / LNS 101001 (ja, echt de 101001) kwam om 14:53 met een dolimewagenset door Odw ri Gd-Kfh, wat er precies mee gaat gebeuren weet ik niet.


Heb er niet aan gedacht de quote te doen, vraag is inmiddels niet relevant meer.


12-02-2021 16:51:45
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Spoor-nl (12-02-2021 16:38:45):

Lijkt me conditierit, maar ik kan t fout hebben.


Dit lijkt me niet het geval, logischer zou zijn een gestrande stam n.a.v. de kapotte bovenleiding, die omgekeerd moet worden om wat voor reden dan ook.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-02-2021 16:52


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

12-02-2021 17:27:53
MasterE
MasterE

Het betreft idd de defecte stam van vanochtend die als 914 bij Zha een stroomafnemer heeft verspeeld.



Laatst bewerkt door MasterE op 12-02-2021 17:29


Mcn Asd

12-02-2021 17:28:22
seinhuis
seinhuis

Er rijden 2 omlopen SLT en 2 omlopen SNG in de 8800.


12-02-2021 18:03:43
Apda
Apda
Quote
DAPPA (12-02-2021 15:35:46):

Het is de bedoeling dat er zo twee sets van de IC Direct de volgende route gaan rijden: Bd - Tb - Ht - Ut - Amf - Apd - Dv - Zp - Ah - Nm - Ht - Tb - Bd - Ddr - Rtd - Gv - Ledn - Asd - Wgm. Het treinnummer voor het stuk Bd - Nm is 88888, Nm - Wgm heeft 88889. De betrokken sets zijn de 16122 en 16126, met locs 020 + 028 en 045 +119. Vertrek uit Bd op zeer korte termijn......


om 18:01 door Apd richting Dv.


12-02-2021 18:27:13
geert
geert
Quote
bert0949 (12-02-2021 15:12:52):
Quote
Rolffiej19 (12-02-2021 11:45:36):
Quote
noof (12-02-2021 10:21:32):
Quote
gvttreinen (12-02-2021 10:07:34):

Op Sion gelezen, ICE 121 te Wtv gestrand, een VIRM gaat hem richting Ah afslepen.


Alweer? Gisteren ook al op Ah. De 220 (?) is toen uiteindelijk door 10 bakken VIRM naar Asd gesleept.


Dit keer tot Ah als 88703 door Virm 8672 en vervolgens van Ah naar Em als 88704 gaat de 4603 een handje helpen die als 88701 uit Asd komt.

Edit: Virm lukt het niet om het stel weg te krijgen en gaat eraf, de 4603 gaat nu maar Zv en daarna combineren met de defecte 4652


Inmiddels gecombineerd maar vertrek wil niet erg vlotten volgens treinpersoneel. Vertrek niet afgewacht.


Kennelijk verloopt dit allemaal erg moeizaam, er rijden nog steeds geen treinen tussen Ah en Zv door deze defecte ICE. Hopelijk zijn de reizigers er wel uit?


12-02-2021 18:29:25
DAPPA
DAPPA

De twee IC Direct stammen die als trein 88888 onderweg zijn naar Nm gaan aldaar over in trein 88889.

19:14 Nm

19:46 Ht

20:14 Bd

Te Bd blijft het duo staan tot het moment dat de gebroken bovenleiding is gefixt.


12-02-2021 18:40:57
DDZ7504
DDZ7504

Uit nieuwsgierigheid, waarom wordt er niet vanaf Ah (of al vanaf Ht) via Ut en Wspl naar Gv-Ledn gereden?



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-02-2021 18:48


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

12-02-2021 18:41:25
henri1972
henri1972
Quote
DAPPA (12-02-2021 18:29:25):

De twee IC Direct stammen die als trein 88888 onderweg zijn naar Nm gaan aldaar over in trein 88889.

19:14 Nm

19:46 Ht

20:14 Bd

Te Bd blijft het duo staan tot het moment dat de gebroken bovenleiding is gefixt.


Ik vraag me af waarom er niet is gekozen om vanaf Ut via gouda en Rotterdam westelijke splitsing is gereden. Scheelt best was kilometers.


12-02-2021 18:45:19
broek53
broek53

Misschien liggen de wissels naar de verbindingsbaan nog wel vast?


12-02-2021 18:45:32
umbusko
umbusko

Het lijkt erop dat er een Break rondrijdt in de 5300 met ETCS, die dus niet in Nederland toegelaten is. Deze komt Nederland niet in, maar is ook niet uit de dienstregeling gehaald zodat de 5356/5380, 5360/5384, 5364/5388 en straks ook nog de 5368/5392 niet gereden hebben/zullen rijden tussen Visé en Maastricht. indecision



Laatst bewerkt door umbusko op 12-02-2021 18:46

12-02-2021 18:49:50
DDZ7504
DDZ7504
Quote
broek53 (12-02-2021 18:45:19):

Misschien liggen de wissels naar de verbindingsbaan nog wel vast?


Dan zou dat op Wspl of Dhsa alleen nog kunnen zijn, want vanuit Ht naar Gd is vandaag meerdere keren door cargo bereden.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

12-02-2021 19:23:14
Muizeneus
Muizeneus
Quote
DDZ7504 (12-02-2021 10:58:28):
Quote
Muizeneus (12-02-2021 10:25:22):
Quote
sik214 (12-02-2021 06:19:18):

Trein 7015 vertrekt in Apeldoorn met de 2513. Persoonlijk nog nooit eerder Flirt in de 7000 gezien.


Mocht-ie in deze omloop/dienst (sorry ik weet het nog steeds niet blush) blijven, in welke treinen kunnen we 'm dan nog verwachten vandaag?


Zie hier

IC 835 kwam zojuist langs Ozbm met ICM 4226. Rijdt niet verder dan Ht.


Dank! laugh

Even naar buiten gegaan om de 7051 te bekijken maar kennelijk ging het vertrek uit Apd niet erg soepel, vertrok daar uiteindelijk met ca +20. Kon niet zien of dat met reizigers of als LM was

Kwam thv Teuge de 303007 van Strukton als LLT tegen



Laatst bewerkt door Muizeneus op 12-02-2021 19:24

12-02-2021 20:05:10
cuneo56
cuneo56
Quote
umbusko (12-02-2021 18:45:32):

Het lijkt erop dat er een Break rondrijdt in de 5300 met ETCS, die dus niet in Nederland toegelaten is. Deze komt Nederland niet in, maar is ook niet uit de dienstregeling gehaald zodat de 5356/5380, 5360/5384, 5364/5388 en straks ook nog de 5368/5392 niet gereden hebben/zullen rijden tussen Visé en Maastricht. indecision


Heeft Prorail dan al Balises aangelegd daar die nog getest zouden moeten worden ?

Of mag de reiziger weer de dupe worden van langzame ambtenarij?


12-02-2021 20:13:37
bart84
Moderator
bart84
Quote
umbusko (12-02-2021 18:45:32):

Het lijkt erop dat er een Break rondrijdt in de 5300 met ETCS, die dus niet in Nederland toegelaten is. Deze komt Nederland niet in, maar is ook niet uit de dienstregeling gehaald zodat de 5356/5380, 5360/5384, 5364/5388 en straks ook nog de 5368/5392 niet gereden hebben/zullen rijden tussen Visé en Maastricht. indecision


Heeft dan een groot deel van het NMBS materieel dan specifieke toelating in NL? Of behoort het tot het grensbaanvak verkeer? De AM80, Break, HLE13 met I10/11 rijtuigen en HLE27 voor bedevaartstreinen allemaal gezien te Maastricht, geloof niet dat die allemaal specifiek toelating hebben en al zeker geen ATB (variant). Waarom kan een EMCS break dan niet naar Maastricht komen?

Uiteraard ook vaak een (duo/trio) HLD77 en HLE25.5 gezien in Maastricht, maar die hadden gewoon ATB.



Laatst bewerkt door bart84 op 12-02-2021 20:15

12-02-2021 20:23:34
umbusko
umbusko

Op HGBTF wordt hierover gemeld:

Doordat ze nu ETCS hebben, bezitten ze geen klassieke memor of TBL1+ meer, die zit nu verwerkt in het etcs systeem. Je wil niet dat bij het berijden van het ProRail net dit systeem in storing begint te gaan. Want dan krijg je ongewenste noodremmingen.

en

De trein is grondig gewijzigd, er moet eerste aangetoond worden dat deze wijzigingeng geen invloed hebben op de Nederlandse infra. Dat is bij alle homologaties zo, de breaks zijn geen uitzondering daarop.


12-02-2021 20:36:33
treinjoop
treinjoop

SGMm 2136 en 2977 i.p.v. SLT als trein 4371 te Almb.


12-02-2021 20:51:35
NDS
NDS
Quote
bert0949 (12-02-2021 15:12:52):
Quote
Rolffiej19 (12-02-2021 11:45:36):
Quote
noof (12-02-2021 10:21:32):
Quote
gvttreinen (12-02-2021 10:07:34):

Op Sion gelezen, ICE 121 te Wtv gestrand, een VIRM gaat hem richting Ah afslepen.


Alweer? Gisteren ook al op Ah. De 220 (?) is toen uiteindelijk door 10 bakken VIRM naar Asd gesleept.


Dit keer tot Ah als 88703 door Virm 8672 en vervolgens van Ah naar Em als 88704 gaat de 4603 een handje helpen die als 88701 uit Asd komt.

Edit: Virm lukt het niet om het stel weg te krijgen en gaat eraf, de 4603 gaat nu maar Zv en daarna combineren met de defecte 4652


Inmiddels gecombineerd maar vertrek wil niet erg vlotten volgens treinpersoneel. Vertrek niet afgewacht.


Ik reed rond 14.20u langs station Westervoort toen stonden de 2 ICE's gekoppeld, toen ik 30min later er weer langs kwam was de 4603 weer verdwenen en de 4652 stond er nog.

Rond 17.30u werd op Ah nog omgeroepen dat er door een defecte trein zeer beperkt treinverkeer was op Ah-Zv en dat de prognose 18.30u was. Ik met de bus een paar keer richting Wageningen op en neer dus hoe het afgelopen is weet ik niet.

Groetjes Michiel



Laatst bewerkt door NDS op 12-02-2021 20:54

12-02-2021 21:12:20
cuneo56
cuneo56
Quote
umbusko (12-02-2021 20:23:34):

Op HGBTF wordt hierover gemeld:

Doordat ze nu ETCS hebben, bezitten ze geen klassieke memor of TBL1+ meer, die zit nu verwerkt in het etcs systeem. Je wil niet dat bij het berijden van het ProRail net dit systeem in storing begint te gaan. Want dan krijg je ongewenste noodremmingen.

en

De trein is grondig gewijzigd, er moet eerste aangetoond worden dat deze wijzigingeng geen invloed hebben op de Nederlandse infra. Dat is bij alle homologaties zo, de breaks zijn geen uitzondering daarop.


Het maakt voor de apparatuur van die trein natuurlijk een enorm verschil of het stukje metaal in het spoor onder spanning staat met stroom uit Nederland of uit België.wink

Maar serieus , het is toch een schandaal dat als er al meer dan 100 stellen( van de 140) zijn omgebouwd , het niet mogelijk blijkt te zijn in het verenigde Europa dat er iets op papier wordt gezet dat het ook in NL accoord is


12-02-2021 21:44:02
treinfan
treinfan

Waaruit blijkt dat de homologatie niet mogelijk zou zijn? Ik lees op HGBTF enkel dat het nóg niet geregeld is.



12-02-2021 22:30:48
thom
thom

Als NMBS daar geen stappen in genomen heeft tot toelating ervan, dan vervalt gewoon de toelating als er wijzigingen uitgevoerd zijn aan een voertuig.

Zo simpel is de regelgeving nou eenmaal, je kunt wel denken 'dat systeem is niet relevant voor het gebruik dus dat gaat wel goed' maar het zal niet het eerste systeem zijn wat toch blijkt te storen of andere gevolgen heeft. Vandaar dat elke wijziging aan een voertuig gemeld dient te worden en getoetst moet worden.


12-02-2021 22:50:14
cuneo56
cuneo56

Het is niet dat ik aan de regels wil morrelen, en het maakt me ook niet uit aan wie het ligt, maar het is toch van de gekke dat voor iets simpels om te bepalen wat in heel Belgie werkt en toegelaten is, ook bij een handvol seinen in Nederland werkt en daar langer dan het ombouwen van 100 treinstellen over te doen.. Want zoals je zegt dat het moet gebeuren wist men al aan het begin van het ombouw project. Maar het vervoeren van je klanten en zo je geld verdienen is maar bijzaak moet ik concluderen.


12-02-2021 22:56:36
Muizeneus
Muizeneus

Het was natuurlijk de bedoeling dat de drielandentrein al naar Luik had gereden dus dan was die homologatie helemaal niet meer nodig geweest. Maar ja die rijdt nog steeds niet vanwege.... juist ja


12-02-2021 23:21:05
cuneo56
cuneo56

Dat is ook al weer 2 jaar bekend, en eigenlijk wist men al / kon men weten , bij het bestellen van die treinen dat het een gok was of Belgie wel of niet een ontheffing zou geven , en dus er een "plan B" achter de hand gehouden zou moeten worden.

Het lijkt helaas zo dat geen van de spelers echt belang heeft bij een soepele/normale treindienst en de Reiziger weer eens het slachtoffer is.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 12-02-2021 23:21

12-02-2021 23:25:39
MasterE
MasterE
Quote
DAPPA (12-02-2021 18:29:25):

De twee IC Direct stammen die als trein 88888 onderweg zijn naar Nm gaan aldaar over in trein 88889.

19:14 Nm

19:46 Ht

20:14 Bd

Te Bd blijft het duo staan tot het moment dat de gebroken bovenleiding is gefixt.


Het hele spul gaat straks conventioneel als 88861 naar Gv.

Edit: De rit is nu ingelegd naar de Wgm.



Laatst bewerkt door MasterE op 13-02-2021 00:17


Mcn Asd

13-02-2021 09:20:35
JHS2013
JHS2013
Quote
cuneo56 (12-02-2021 23:21:05):

Dat is ook al weer 2 jaar bekend, en eigenlijk wist men al / kon men weten , bij het bestellen van die treinen dat het een gok was of Belgie wel of niet een ontheffing zou geven , en dus er een "plan B" achter de hand gehouden zou moeten worden.

Het lijkt helaas zo dat geen van de spelers echt belang heeft bij een soepele/normale treindienst en de Reiziger weer eens het slachtoffer is.


Om ook even te speculeren: het feit dat er nu 4 of 5 verschillende versies van de MR80 rondrijden zou een hinder voor de homologatie kunnen zijn. Van de uiteindelijke ombouwtoestand zijn er geloof ik nog niet zoveel, dus misschien is het ook wel zinloos om ze nu te homologeren. Dat er gister een met ETCS in de grensdienst gehouden werd zal wel niet zoveel ongemak veroorzaakt hebben aangezien het gewoonweg verboden is de grens over te gaan zonder dwingende reden en zal het aantal reizigers erg gering zijn geweest, vermoed ik zo.


13-02-2021 14:14:03
umbusko
umbusko

Dat zullen de reizigers tussen Mt en Edn leuk gevonden hebben. wink (Toegegeven, dat zijn er waarschijnlijk ook niet zo heel veel.) Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er niet gedurende de dag ergens een treinstel gevonden had kunnen worden dat wel Nederland in mocht.


13-02-2021 14:55:25
JHS2013
JHS2013

Zoveel zijn er daar ook niet meer van, zeker in het Luikse. Wat mag Nederland nog in? Klassiekjes, 800’en en Breaks (minus de 106 met ETCS) en Sprinters (zonder ETCS) misschien ook, maar die komen zeker niet in Luik. Materieel is er niet tekort in deze tijden, maar je moet ook het juiste materieel hebben


13-02-2021 23:27:22
Muizeneus
Muizeneus

Wat is er op tegen om met een tricourante FLIRT door te rijden tot Edn?

Of is er daar geen keermogelijkheid?


13-02-2021 23:59:29
cuneo56
cuneo56

Dat zou leuk zijn , ook als Belgie / Wallonië. b.v. staakt ,maar dan moet:

-NS Arriva inhuren

- Er nog een (NS) machinist met wegbekendheid beschikbaar zijn als pilot.

- De beveiliging na het verwijderen van het overloop wissel te Eijsden niet verder gewijzigd zijn.

- Het gebruik van dat materieel onder 3KV ook al door IL&T zijn toegestaan.

Maar als je alles met ja kunt beantwoorden , dan kan het inderdaad.


14-02-2021 00:13:57
umbusko
umbusko

Het overloopwissel bij Eijsden is een paar maanden geleden verwijderd. Er kan pas weer gekeerd worden in Visé.

Edit: Oh wacht even, dat schrijf je ook. Of op één spoor pendelen ook mogelijk is, weet ik niet zeker. Maar er moet dan in ieder geval ook al geen goederentrein in de weg zitten.



Laatst bewerkt door umbusko op 14-02-2021 00:17

14-02-2021 08:21:01
MetroRET
MetroRET

Er zit geen beveiliging op het rechterspoor (alleen links is beveiligd), dus kan je met allerlei aanwijzigingen gaan strooien, mocht je dat écht noodzakelijk achten.


14-02-2021 10:51:52
cuneo56
cuneo56

Opmerkelijk, wanneer is dan het "Beveiligd rechts" verwijderd?

Tegelijk met het overloop wissel?


14-02-2021 19:19:06
sjoerd
sjoerd

Ja, want er was beveiligd rechtsrijden geïnstalleerd en ik heb geen wijzigingsblad gezien dat dat er uit is gehaald toen de wissels werden verwijderd.


14-02-2021 20:00:36
thom
thom

Als dat verdwenen zou zijn dan zou er een VS-bord moeten zijn komen te staan, en dat is volgens mij niet het geval toch?