Winterweer en de spoorwegen
Forum: Algemeen - Algemeen
07-02-2021 12:23:57 1
slifor2
slifor2
Quote
roeter (07-02-2021 12:00:29):
Quote
Karel1969 (07-02-2021 10:29:47):
Quote
DAPPA (07-02-2021 09:26:28):

Opstart treindienst NS uitgesteld tot minimaal 12:00 uur


Wegens "extreem winterweer".

Wel erg apart dat de andere vervoerders daar dan weer minder last van hebben. Liggen er op die lijnen wonderwissels?


Andere vervoerders hebben er net zo goed last van. Hier in Twente rijdt voorlopig niets, geen NS en geen Keolis. Een kleine rondgang langs andere stations leert dat hetzelfde geldt voor vrijwel het gehele oosten (niets in Nijmegen, Arnhem, Zutphen). Dat een dienst als Zwolle-Kampen wel opgestart kan worden is niet zo verbazend - daar liggen exact 0 wissels tussen die bediend hoeven te worden. Verder echter ook in Zwolle niets.


Maar daarom had Prorail toch 80% van de wissels preventief vastgelegd zodat er een basisdienst gereden kon worden?



Laatst bewerkt door moderator op 08-02-2021 19:36, reden: topic afgesplitsts uit het OD 7-2
 

07-02-2021 12:35:00
Oldskool
Oldskool

@Slifor2. De wissels die wel bediend moeten worden zijn gewoon ingesneeuwd, ondanks dat de wisselverwarmingen het gewoon doen. Storingsdiensten door heel het land zijn druk doende het allemaal voor elkaar te maken. Door de harde wind en de stuifsneeuw is het helaas vechten tegen de bierkaai.



Laatst bewerkt door Oldskool op 07-02-2021 12:35
 

07-02-2021 12:56:21 1
slifor2
slifor2
Quote
Oldskool (07-02-2021 12:35:00):

@Slifor2. De wissels die wel bediend moeten worden zijn gewoon ingesneeuwd, ondanks dat de wisselverwarmingen het gewoon doen. Storingsdiensten door heel het land zijn druk doende het allemaal voor elkaar te maken. Door de harde wind en de stuifsneeuw is het helaas vechten tegen de bierkaai.


nou, dan leg je die wissels toch ook gewoon vast? kun je misschien nog 10-20% van de drgl rijden. toch? Je zou maar een beroep in de zorg ofzo hebben en afhankelijk van het OV......maar ja, de reiziger stond op123 en het systeem op.....0? Simpel van A naar B en weer terug. QBuzz doet het op dit moment zonder een wissel te gebruiken. Tuurlijk de drgl is uitermate beperkt, maar beter iets dan niets lijkt mij.



Laatst bewerkt door slifor2 op 07-02-2021 13:03
 

07-02-2021 13:11:09
Oldskool
Oldskool

Volgens mij zit je hier gewoon de boel flink op te karren en weet je dondersgoed hoe het in z'n werk gaat.

Vraag anders aan jouw werkgever even of de buitendienst de jongens en meisjes van ProRail kunnen gaan helpen. Kom je als onderaannemer toch in een goed blaadje te staan, ipv langs de kantlijn te zitten roeptoeteren dat ProRail, toch 1 van jullie opdrachtgevers, de zaakjes niet voor elkaar heeft.

 


07-02-2021 13:56:05
rolandrail
rolandrail
Quote
Oldskool (07-02-2021 12:35:00):

@Slifor2. De wissels die wel bediend moeten worden zijn gewoon ingesneeuwd, ondanks dat de wisselverwarmingen het gewoon doen. Storingsdiensten door heel het land zijn druk doende het allemaal voor elkaar te maken. Door de harde wind en de stuifsneeuw is het helaas vechten tegen de bierkaai.


Als zelfs electrische wisselverwarming het al niet meer doet? "Of je steekt de stekker erin?!" ;-) Het ombouwprogramma van gas- naar electrisch verwarmde wissels was toch al heel ver gevorderd? Of was dat fakenews ooit?

 

07-02-2021 14:01:04
DAPPA
DAPPA
Quote
rolandrail (07-02-2021 13:56:05):
Als zelfs electrische wisselverwarming het al niet meer doet? "Of je steekt de stekker erin?!" ;-) Het ombouwprogramma van gas- naar electrisch verwarmde wissels was toch al heel ver gevorderd? Of was dat fakenews ooit?

Het zijn niet alleen de wissels die voor problemen zorgen. Bel me maar even, dan praat ik je bij.

Heel Nederland is piepend en krakend tot stilstand gekomen. Hoe komen mensen er dan bij dat de spoorwegen gewoon zonder problemen kunnen functioneren in deze weersomstandigheden? Soms is de natuur gewoon sterker, maar sommige mensen kunnen en willen dat gewoon niet accepteren.

 

07-02-2021 14:06:01
sjoerd
sjoerd

Het heeft ooit wel meer gesneeuwd en harder gewaaid, en ook tegelijk. Een sneeuwduin van meer dan een meter hoog hield uiteindelijk enkele treinen tegen op de vrije baan in het hoge noorden van ons land. Maar over het algemeen werd er gereden, en wissels kregen gym, in plaats van dat ze vastgelegd werden. Dit feest leidt natuurlijk tot kamervragen en er moeten vast wel koppen rollen.

Maar feit is dat de vakkennis en de juiste spullen ontbreken. Een goed advies vragen aan infrabeheerders die het kunnen weten?

 

07-02-2021 14:07:52
broek53
broek53

Kweenie of het nu aan de hand is, maar in de vorige winters waarbij echte sneeuwjachten met het hele fijne stuifsneeuw optraden, liepen de wissels niet alleen vast door sneeuw tussen de tongen, maar ook omdat de wisselmotoren vol-stoven en er dan mee ophielden.
Overigens kun je zien dat de laatste winter waarin dat massaal het geval was, al heel lang geleden is (1979). De daarna ontwikkelde wissels met motoren die daarvan geen last zouden hebben, de EBI-switchen, zijn inmiddels vanwege andere bezwaren en vanwege geen winters, al weer afgeschaft...

 

07-02-2021 14:10:30
rolandrail
rolandrail
Quote
DAPPA (07-02-2021 14:01:04):
Quote
rolandrail (07-02-2021 13:56:05):
Als zelfs electrische wisselverwarming het al niet meer doet? "Of je steekt de stekker erin?!" ;-) Het ombouwprogramma van gas- naar electrisch verwarmde wissels was toch al heel ver gevorderd? Of was dat fakenews ooit?

Het zijn niet alleen de wissels die voor problemen zorgen. Bel me maar even, dan praat ik je bij.

Heel Nederland is piepend en krakend tot stilstand gekomen. Hoe komen mensen er dan bij dat de spoorwegen gewoon zonder problemen kunnen functioneren in deze weersomstandigheden? Soms is de natuur gewoon sterker, maar sommige mensen kunnen en willen dat gewoon niet accepteren.


Als je geen enkele moeite doet je fatsoenlijk te verdedigen is de tegenstander per definitie sterker. Ik mag nu bijna 30 jaar treinen rijden in weer & wind en het spoor in Nederland is afgezakt naar een slappeling-niveau.

 

07-02-2021 14:13:41
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (07-02-2021 12:56:21):
Quote
Oldskool (07-02-2021 12:35:00):

@Slifor2. De wissels die wel bediend moeten worden zijn gewoon ingesneeuwd, ondanks dat de wisselverwarmingen het gewoon doen. Storingsdiensten door heel het land zijn druk doende het allemaal voor elkaar te maken. Door de harde wind en de stuifsneeuw is het helaas vechten tegen de bierkaai.


nou, dan leg je die wissels toch ook gewoon vast? kun je misschien nog 10-20% van de drgl rijden. toch? Je zou maar een beroep in de zorg ofzo hebben en afhankelijk van het OV......maar ja, de reiziger stond op123 en het systeem op.....0? Simpel van A naar B en weer terug. QBuzz doet het op dit moment zonder een wissel te gebruiken. Tuurlijk de drgl is uitermate beperkt, maar beter iets dan niets lijkt mij.


Enkele jaren geleden was er een winterdienstregeling waar het wisselgebruik daadwerkelijk veel beperkt werd, zoals een pendeldienst Hvs-Ut die dan het verkeer Wp-Hvs-Amf niet hoefde te kruisen. Dat je met pendeldiensten daadwerkelijk treinverkeer kan uitvoeren zonder ook maar enige wissel te gebruiken, laat Qbuzz zien met een (beperkte) pendeldienst Ddr-Gr v.v. (en tot eerder vandaag ook Gr-Gdm v.v.)

Het zou een leuke puzzel zijn om eens uit zoeken wat de maximaal haalbare dienstregeling is zonder ook maar één wissel om te zetten. Op dubbelsporige trajecten zou dat dan op beide sporen een pendeltrein zijn. De vraag is inderdaad hoeveel winst er behaald wordt op een dag als vandaag, waar code rood ruim van tevoren door het KNMI is aangekondigd en er bijna niemand op straat loopt.



Laatst bewerkt door treinfan op 07-02-2021 14:14
 

07-02-2021 14:23:42
DAPPA
DAPPA
Quote
rolandrail (07-02-2021 14:10:30):

Als je geen enkele moeite doet je fatsoenlijk te verdedigen is de tegenstander per definitie sterker. Ik mag nu bijna 30 jaar treinen rijden in weer & wind en het spoor in Nederland is afgezakt naar een slappeling-niveau.


Jij komt toch uit de regio Utrecht? Kom even langs om te kijken hoe de zaken in zijn werk gaan.

 

07-02-2021 14:26:01
alle46
alle46

Het slappelingen-niveau, ook wel watjes genoemd, is een duidelijke politieke keuze in een niet spoorgezinde regeringsperiode , die al meer dan 10 jaar heerst. Nederlands spoor is niet winterhard, dus niet rijden. Gewoon de bevolking een paar dagen laten zeuren, wat slappe kamervragen, waar vervolgens niets mee gedaan wordt. De storm gaat vanzelf weer liggen, na dinsdag geloof ik en dan opnieuw proberen. Dan kan ook mooi blijken hoe winterhard het materieel is.



Laatst bewerkt door moderator op 07-02-2021 16:08
 

07-02-2021 14:31:25
roeter
roeter

Voor diegenen die beweren dat het alleen in Nederland allemaal zo slecht georganiseerd is en in het buitenland alles beter gaat : ook in Noord Duitsland rijden er vrijwel geen treinen meer.

Alle IC(E) verbindingen van/naar Berlijn, Dresden, Hamburg en Hannover zijn gestaakt. En o.a. rond Hamburg, Bremen en Osnabrück rijden ook geen lokale treinen (nahverkehr) meer.

 

07-02-2021 14:34:00
b2py
b2py
Quote
rolandrail (07-02-2021 13:56:05):
Quote
Oldskool (07-02-2021 12:35:00):

@Slifor2. De wissels die wel bediend moeten worden zijn gewoon ingesneeuwd, ondanks dat de wisselverwarmingen het gewoon doen. Storingsdiensten door heel het land zijn druk doende het allemaal voor elkaar te maken. Door de harde wind en de stuifsneeuw is het helaas vechten tegen de bierkaai.


Als zelfs electrische wisselverwarming het al niet meer doet? "Of je steekt de stekker erin?!" ;-) Het ombouwprogramma van gas- naar electrisch verwarmde wissels was toch al heel ver gevorderd? Of was dat fakenews ooit?


Elektrische wisselverwarming heeft minder verwarmend vermogen dan gas, je gaat er qua antivries dus nog op achteruit ook.

 

07-02-2021 14:50:02
thom
thom

@B2py; Is dat een vermoeden of een gegeven dat dat minder vermogen geeft?

Er zal ongetwijfeld over over nagedacht zijn namelijk, en al zou het minder vermogen zijn is dat nog altijd meer dan een uitgewaaide gas installatie natuurlijk ;)



Laatst bewerkt door thom op 07-02-2021 14:51
 

07-02-2021 15:09:51 1
Henk1619
Henk1619

Wisselverwarming en stuifsneeuw zijn nooit goede vrienden geweest. Maar als ik naar buiten kijk dan zie ik alleen maar lichte sneeuwbuitjes en af en toe een wolk weggeblazen sneeuw, je kunt je afvragen hoe groot de chaos wordt als er een paar echte sneeuwbuien met grote vlokken zouden vallen.

Ter relativering, ook aan de andere kant van de grens is de infra ingesneeuwd, op drie van de vier grensovergangen is geen treinverkeer mogelijk daardoor. Alleen Han-Hz is nog open maar daar rijdt ook niks omdat in Std de wissels in storing zijn.

De enige twee goederentreinen die vandaag zijn vertrokken kwamen niet verder dan het eerstvolgende station waar moest worden kopgemaakt. Helemaal alleen aan NSR zal het dus ook niet liggen.

 

07-02-2021 16:18:25
bnv
bnv

Ook nog eens gunstig voor de vertragingsstatistieken. Treinen die niet rijden kunnen geen vertraging hebben.

 

07-02-2021 17:02:46
sneltram
sneltram
Quote
bnv (07-02-2021 16:18:25):

Ook nog eens gunstig voor de vertragingsstatistieken. Treinen die niet rijden kunnen geen vertraging hebben.


Die onzin moeten we eens mee stoppen te verkondigen. NS wordt al jaren afgerekend op reizigerspunctualiteit, waar uitgevallen treinen gewoon in meetellen. Dus treinen opheffen zodat ze niet meetellen, is er niet meer bij.

Dat gezegd hebbende. Als je geen reizigers hebt, zijn ze ook niet te laat. Dat geldt vandaag dan weer wel. =D



Laatst bewerkt door sneltram op 07-02-2021 17:03
 

07-02-2021 18:12:20
broek53
broek53

Na de winter van 2001/2002 is het fenomeen winterdienstregling weer fors leven ingeblazen, maar zoals dat gaat: het is ook weer afgezakt bij gebrek aan winters en ik geloof niet dat ze nog bestaan. Al was het maar door de volkomen onbegrijpelijke houding van VL dat alles gepland moet zijn en er niets in het hier-en-nu door de treindienstleiders gedaan moet hoeven worden. Vroeger noemden we dat de angst voor zwerende vingertopjes ;-).
Pendeldiensten op Amsterdam CS hielden we in het verre verleden in stand met het omleggen van 2 stel gekoppelde wissels voor de Gooilijn (die op de kop van spoor 11c/13c) en op de Zaanlijn met iets vergelijkbaars op spoor 11a, als ik mij wel herinner. Waarmee ik niet zeg dat het dan prima liep, maar je wist in ieder geval waar je de mannen van de sneeuwploegen zich moest laten opstellen.

 

07-02-2021 18:13:08
b2py
b2py
Quote
thom (07-02-2021 14:50:02):

@B2py; Is dat een vermoeden of een gegeven dat dat minder vermogen geeft?

Er zal ongetwijfeld over over nagedacht zijn namelijk, en al zou het minder vermogen zijn is dat nog altijd meer dan een uitgewaaide gas installatie natuurlijk ;)


Het staat op Wikipedia en de bron daarvan is ProRail maar daar staat het alleen niet. Ik vind het overigens wel aannemelijk.

 

07-02-2021 18:16:00
thom
thom

Ahja, nee, als op wiki staat is het waar πŸ˜‰

Minder vermogen is trouwens ook nog nieteens erg als het geheel wel een hogere efficientie heeft en minder verlies.

 

07-02-2021 18:23:27
b2py
b2py

Je mag ook een andere bron aandragen waarin staat dat elektriciteit wel beter werkt tegen sneeuw en ijs als wisselverwarming maar die heb ik nog niet gevonden.

 

07-02-2021 18:41:01
jor[D]1
jor[D]1
Quote
b2py (07-02-2021 18:23:27):

Je mag ook een andere bron aandragen waarin staat dat elektriciteit wel beter werkt tegen sneeuw en ijs als wisselverwarming maar die heb ik nog niet gevonden.


voordeel van elektra is natuurlijk dat een volledig ingesneeuwd iets gewoon verwarmd kan worden. gaat wat lastig als de vlam uit is en de branders (deels) ingesneeuwt zijn. Dan moet je het toch eerst vrijmaken voordat het kan ontsteken.

 

07-02-2021 18:57:19
slifor2
slifor2
Quote
Oldskool (07-02-2021 13:11:09):

Volgens mij zit je hier gewoon de boel flink op te karren en weet je dondersgoed hoe het in z'n werk gaat.

Vraag anders aan jouw werkgever even of de buitendienst de jongens en meisjes van ProRail kunnen gaan helpen. Kom je als onderaannemer toch in een goed blaadje te staan, ipv langs de kantlijn te zitten roeptoeteren dat ProRail, toch 1 van jullie opdrachtgevers, de zaakjes niet voor elkaar heeft.


Ach arme Prorail...... Roeptoeteren doe ik en vele vervoerders al jaren als weer een of andere pipo op zijn computer heeft uitgedacht dat de treindienst op 0,25 seconden precies ook wel kan zonder een paar wissels. Vervolgens worden 14 pagina's met zinnige opmerkingen waarom een beslissing niet vertstandig is met een pennestreek van tafel gekiepert omdat iemand een keer op vakantie is geweest in Japan en het daar allemaal wel kan. Als je talloze goed beargumenteerde opmerkingen hebt geplaatst en er word totaal niet naar geluisterd of een ontwijkend antwoord gegeven, tsja dan moet je ook maar op de blaren zitten denk ik dan.....

 

08-02-2021 18:02:17
kiekkiek
kiekkiek
Quote
sjoerd (08-02-2021 17:28:33):

Het zou interessant zijn om de oorzaken eens naast elkaar te zetten. We weten helemaal niet hoeveel sneeuw er in Zwitserland en Oostenrijk gevallen is. Mijn indruk is echter nog steeds dat er daar veel minder problemen zijn bij een sneeuwlaagje zoals hier is gevallen. En dat de wisselverwarming hier beneden alle peil is en daar niet. En ook dat het hier ooit beter was.

Het lijkt warempel wel of sommigen het debakel van dit weekend willen goedpraten.


Ik wil niets goedpraten. Feit is dat er ook in Zwitserland wisselverwarmingsperikelen zijn. Gasverwarming heeft genoeg vermogen maar valt (te) makkelijk uit.
De nieuwe elektrische verwarming is niet afdoende. Dat laten de foto's op de Prorail website van nieuwe sporen in Zwolle wel zien.
Er is zelfs samen naar de problemen gekeken.
www.voev.ch



Laatst bewerkt door kiekkiek op 08-02-2021 18:06
 

08-02-2021 18:21:26
sjoerd
sjoerd

Interessant stuk, dat de vinger op de zere plek legt. En ja hoor: een foto van een engelsman met 8 wisseltongen in een totaal ontdooide omgeving in een overigens vergelijkbaar sneeuwlandschap als we hier nu hebben.

De ideeën zijn er, maar nu de uitvoering nog.

De spullen van Rijkswaterstaat van nu lijken soms wat over de top. Maar de waarheid is dat het wegverkeer nu de bewegingsvrijheid heeft, die het spoorverkeer vroeger had, terwijl het wegverkeer stilstond.



Laatst bewerkt door sjoerd op 08-02-2021 18:21
 

08-02-2021 18:55:54
brun
brun
Quote
sjoerd (08-02-2021 17:28:33):

Het lijkt warempel wel of sommigen het debakel van dit weekend willen goedpraten.


Hmmm, ik wil het niet goedpraten, maar juist aangeven dat in de 'voorbeeldlanden' óók intussen op dezelfde manier gedacht wordt: besparen waar het kan.

In Berlijn loopt op dit moment de S-Bahn piepend en krakend vast. Reden is dat er heel veel sneeuw viel vandaag en dat die de wisseltongen deels blokkeert, zelfs al zijn alle wissels goed verwarmd. De uitleg van de S-Bahn van vandaag luidt letterlijk: "eigenlijk zou bij elk wissel iemand moeten staan die telkens de sneeuw wegveegt".

Ja precies. Die mensen stonden er vroeger ook. Nu al lang niet meer, is te duur. Wat opmerkelijk is, want het S-Bahn-netwerk heeft een vrij laag wisselgehalte. Ze zijn alleen nodig op circa tien stations, veel belangrijke overstappunten zijn namelijk óf ondergronds óf hebben twee niveaus (en zijn dus wisselvrij).

Dus met twintig tot dertig 'vegers' voor het hele netwerk ben je er al. Maar die zijn er niet meer en vanwege allerlei regeltjes mogen andere S-Bahn-medewerkers dat ook niet meer doen. Gevolg: ellende.

 

08-02-2021 18:57:13
VIRMm1
VIRMm1
Quote
sjoerd (08-02-2021 17:28:33):

Het zou interessant zijn om de oorzaken eens naast elkaar te zetten. We weten helemaal niet hoeveel sneeuw er in Zwitserland en Oostenrijk gevallen is. Mijn indruk is echter nog steeds dat er daar veel minder problemen zijn bij een sneeuwlaagje zoals hier is gevallen. En dat de wisselverwarming hier beneden alle peil is en daar niet. En ook dat het hier ooit beter was.

Het lijkt warempel wel of sommigen het debakel van dit weekend willen goedpraten.


Goedpraten absoluut niet, maar is het echt wijs om miljoenen te investeren in anti-sneeuw/ijs maatregelen voor die enkele uitzonderlijke dag dat het zo hard sneeuwt?

Misschien laat mijn geheugen me in de steek maar ik kan me niet heugen dat er zoveel sneeuw is gevallen de afgelopen paar jaar.

Miljoenen investeren om 365 dagen per jaar probleemloos te kunnen rijden, of iets minder investeren en accepteren dat we maar 364 dagen per jaar probleemloos door de sneeuw rijden?

Dat men (zogezegd) in Scandinavië, Oostenrijk en Zwitserland wel lekker door kan karren met dit weer is wel vrij logisch, daar zijn grote sneeuwbuien geen uitzonderingen dus dan is het logisch dat je je railnetwerk daar beter op voorbereid.

 

08-02-2021 19:12:12 1
sjoerd
sjoerd

Dan begrijpen we elkaar goed. Investeren in iets wat ogenschijnlijk weinig voorkomt is 1 ding, investeren in iets wat een enorme impact heeft is toch iets anders.

Ik maak ook geen derde toilet in mijn huis, omdat de kans dat ik de andere twee niet binnen kan, wel heel klein is. Maar ik ben wel verzekerd tegen brand en diefstal, omdat die een grote impact hebben, ook al is de kans heel klein.

En wat die 364 dagen betreft: dat worden er bij deze impact toch heel wat meer. En betrouwbaarheid voor je klanten komt te voet, maar verdwijnt te paard.

Wat me nog opviel: de wissels waren deze keer het grote knelpunt, maar ijzel op de rijdraden was er niet. En dat was vorige keren nogal eens het probleem. Weet iemand of er nog ontijzelschakelingen zijn?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-02-2021 19:15:59
VIRMm1
VIRMm1

Het heeft niet echt geijzeld volgens mij.

Vooral veel droge sneeuw, dat plakt niet aan de bovenleiding.

 

08-02-2021 20:03:20
hubertus1
hubertus1
Quote
VIRMm1 (08-02-2021 18:57:13):

Miljoenen investeren om 365 dagen per jaar probleemloos te kunnen rijden, of iets minder investeren en accepteren dat we maar 364 dagen per jaar probleemloos door de sneeuw rijden?

Datzelfde argument wordt ook gebruikt bij andere weersinvloeden, waardoor die 364 dagen al heel lang een utopie is. Bovendien verklaart het op geen enkele manier dat er helemaal niet gereden werd.

Vergelijken met Scandinavië, Oostenrijk en Zwitserland hoeft niet, vergelijken met Nederland liijkt me wel zinvol. En dan kun je toch moeilijk ontkennen dat de wil om de klanten ook onder deze omstandgheden zo goed mogelijk van dienst te zijn, nog maar een schijntje is in vergelijking met pakweg 25 jaar terug. En gisteren was die wil er blijkbaar helemaal niet meer.

 

08-02-2021 20:57:13
Henk1619
Henk1619

Zal ik het eens proberen te verklaren? Het probleem is helemaal niet dat de wisselverwarming niet deugt. En het probleem is ook niet dat we een ongelukkige samenloop van omstandingheden hebben (sneeuwbuien en harde wind). Het echte probleem is een totaal gebrek aan visie en noodplannen.

Een simpel voorbeeld.Tussen Ut en Std en Zlw en Vl hoef je maar bij twee wissels een mannetje met een gasbrander te zetten te zetten om zowel een reizigers als goederen op een hoog nivo te kunnen faciliteren: in Ehv bij 115B/121A en 253A/B.

Maar dat moet wel eerst die onnozele gans wegvliegen die heeft verzonnen dat het een goed idee is om Ddr-Ht-Ah, Tb-Ehv-Rm en nog een hele reeks aan onlogische verbindingen te gaan rijden waar je een onnoemelijke hoeveelheid wissels moet bedienen. Je houdt dan Ut-Mt en Rtd-Vl over en de goederendienst kan op dezelfde assen in alle varianten ook gewoon weer van start.

 

08-02-2021 23:25:26
treinnetco
treinnetco

Het feit dat een wissel in Ltn (nummertje 21) vastvriest en niet eens omgekrukt kan worden door ondergetekende omdat deze vastgevroren is, doet me denken dat de wisselverwarming toch de beperkende factor is. Elektriek zou een uitkomst zijn, de gasverwaming in Ltn probeerde het meermaals opnieuw, maar kwam niet tot een ontsteking. Uiteindelijk ben ik maar teruggestoken richting Ed om het losbranden van het wissel af te wachten. Ligt dat aan ProRail, nee. Die gasten op de post willen wel. Het is puur dat er geen nut is in een investering om die wissels voldoende te verwarmen voor een giga-sneeuwbui. Die ene keer in de 10 jaar... Wanneer was de laatste sneeuwstorm?



Laatst bewerkt door treinnetco op 08-02-2021 23:26, reden: tikfoutje


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

09-02-2021 00:06:54
Henk1619
Henk1619

Ik geloof je gelijk dat dat wissel bevroren was en ik wil zeker niet beweren dat het niet komt omdat de verwarming ondergedimensioneerd was. Ik keer het alleen het hele probleem om: stel nou dat er altijd een nog extremere situatie kan optreden, het vriest harder, stroomuitval of bedenk iets raars. Hoe ga je dan met een absoluut minimum aan mogelijkheden er toch het maximale uit persen? Dan moet je dus niet gaan lopen prutsen om een busdienst op de kippenlijn aan de praat te houden maar NSR (of desnoods alle OV bedrijven gezamelijk) Odz-Amf laten rijden en de goederenvervoerders ook de ruimte geven op zo'n as. Tussen Odz en Amf hoef je dan geen wissel om te leggen. En ja dan zijn de kippenlijn, Apd-Zp, Dv-Zp en Aml-Mrb het slachtoffer. Typisch geval van jammer, belangrijkere zaken gaan voor.



Laatst bewerkt door Henk1619 op 09-02-2021 00:07
 

09-02-2021 09:06:51
sjoerd
sjoerd

Als de Elfstedentocht doorgaat (dat kan dan weer wel), dan is het maar goed dat er geen publiek bij mag zijn, want je kunt er toch niet heen. Langs de kant zullen de schaatsers alleen wat Friezen zien bevriezen.

 

09-02-2021 09:46:51
jpvdveer19
jpvdveer19

Nog een aardig detail uit België.- de "performante wisselverwarming van Infrabel" vereist in deze tijden een permanent vermogen van meer dan 20 MW.

https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=255310#p255310

 

09-02-2021 10:20:22
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Daar lig ik niet wakker van, een beetje kerncentrale is 1100 MW.

Cijfers van België heb ik niet bij de hand, voor Duitsland zie smard.de .

 

09-02-2021 10:48:50
jpvdveer19
jpvdveer19

Dat bedoel ik! 1/50e van een hele kerncentrale alleen voor wisselverwarming is niet niks...

 

09-02-2021 10:59:00
michaben
michaben

Twee hogesnelheidstreinen die op vol vermogen accelereren gebruiken ook zoiets. Maar wisselverwarming zal toch niet permanent op vol vermogen draaien hoop ik? Zodra de sneeuw gesmolten is en er geen nieuwe sneeuw meer valt is dat niet meer nodig.

 

09-02-2021 10:59:07
Klaasje
Klaasje
Quote
jpvdveer19 (09-02-2021 09:46:51):

Nog een aardig detail uit België.- de "performante wisselverwarming van Infrabel" vereist in deze tijden een permanent vermogen van meer dan 20 MW.

https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=255310#p255310


Dat is écht heel veel.. Dat is 4,5 maal een loc 1700 op maximaal vermogen aan het optrekken (hogere snelheid dan ca. 60 km/h).

 

09-02-2021 11:27:28
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
michaben (09-02-2021 10:59:00):

Maar wisselverwarming zal toch niet permanent op vol vermogen draaien hoop ik? Zodra de sneeuw gesmolten is en er geen nieuwe sneeuw meer valt is dat niet meer nodig.


Vanzelfsprekend: het citaat geeft aan dat dit alleen "in deze periode" nodig is. Maar duidelijk is wel dat België serieus werk heeft gemaakt van wisselverwarming. Deels te verklaren natuurlijk door het feit dat de hoger gelegen delen van België veel vaker met sneeuw te maken hebben dan in Nederland het geval is.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 09-02-2021 11:29
 

09-02-2021 11:46:55
sjoerd
sjoerd
Quote
Klaasje (09-02-2021 10:59:07):
Quote
jpvdveer19 (09-02-2021 09:46:51):

Nog een aardig detail uit België.- de "performante wisselverwarming van Infrabel" vereist in deze tijden een permanent vermogen van meer dan 20 MW.

https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=255310#p255310


Dat is écht heel veel.. Dat is 4,5 maal een loc 1700 op maximaal vermogen aan het optrekken (hogere snelheid dan ca. 60 km/h).


Is niet niks, maar als je daar alle wissels van het land mee droogstookt, en je kunt overal rijden, is het een schijntje.

 

09-02-2021 14:52:41
henri1972
henri1972
Quote
brun (08-02-2021 18:55:54):
Quote
sjoerd (08-02-2021 17:28:33):

Het lijkt warempel wel of sommigen het debakel van dit weekend willen goedpraten.


Hmmm, ik wil het niet goedpraten, maar juist aangeven dat in de 'voorbeeldlanden' óók intussen op dezelfde manier gedacht wordt: besparen waar het kan.

In Berlijn loopt op dit moment de S-Bahn piepend en krakend vast. Reden is dat er heel veel sneeuw viel vandaag en dat die de wisseltongen deels blokkeert, zelfs al zijn alle wissels goed verwarmd. De uitleg van de S-Bahn van vandaag luidt letterlijk: "eigenlijk zou bij elk wissel iemand moeten staan die telkens de sneeuw wegveegt".

Ja precies. Die mensen stonden er vroeger ook. Nu al lang niet meer, is te duur. Wat opmerkelijk is, want het S-Bahn-netwerk heeft een vrij laag wisselgehalte. Ze zijn alleen nodig op circa tien stations, veel belangrijke overstappunten zijn namelijk óf ondergronds óf hebben twee niveaus (en zijn dus wisselvrij).

Dus met twintig tot dertig 'vegers' voor het hele netwerk ben je er al. Maar die zijn er niet meer en vanwege allerlei regeltjes mogen andere S-Bahn-medewerkers dat ook niet meer doen. Gevolg: ellende.


Valt tegen hoor, het aantal benodigde wissels op de S-bahn Berlin. Als ik knoop en eindpunten bovengronds tel kom ik al tot 26, tusseneindpunten voor kort traject diensten en enkelspoor (S5 en S25 bijvoorbeeld) nog niet meegerekend.



Laatst bewerkt door henri1972 op 09-02-2021 14:53
 

09-02-2021 16:02:08
phantom
phantom
Quote
roeter (07-02-2021 14:31:25):

Voor diegenen die beweren dat het alleen in Nederland allemaal zo slecht georganiseerd is en in het buitenland alles beter gaat : ook in Noord Duitsland rijden er vrijwel geen treinen meer.

Alle IC(E) verbindingen van/naar Berlijn, Dresden, Hamburg en Hannover zijn gestaakt. En o.a. rond Hamburg, Bremen en Osnabrück rijden ook geen lokale treinen (nahverkehr) meer.


Ik denk niet dat de situatie in Duitsland te vergelijken is met wat hier is gevallen.

Daar is het eerder begonnen met sneeuwen en het eind is (kijkend naar delen van duitsland) nog niet inzicht.

Even een niet 100% spoors gerelateerde dingetje.

Vanmiddag las ik online een nieuws artikel van een duitse krant waarin stond dat er vandaag op een autobahn pas de laatste mensen weg konden rijden,nadat ze iets van 28uur hadden vast gestaan omdat diverse vrachtwagens vooraan de "file" klem liepen in de sneeuw. Dat moet dus aardig extreem zijn.

Voor wat beeldvorming,hier 2 linkjes

www.tagesschau.de

duitslandinstituut.nl

Ik denk nog steeds dat er zat te verbeteren valt zowel qua dienstverlening van Prail en NS,zelfs als het wellicht niet heel vaak nodig is.

De kansen op extremer weer worden als je de geleerde moet geloven,steeds frequenter in de toekomst,dus dan is nu investeren in iets wat beter werkt om treinen te kunnen laten rijden bij zulke weers omstandigheden ,geen slecht plan lijkt me.

Men hoeft niet te schermen met dat kost zoveel en zal amper worden gebruikt,dus is t zonde van de investering,want er zijn al genoeg zaken gedaan die dat zelfde stempel kunnen dragen maar toch gedaan zijn.

Ofwel een ongeldige reden mijn inziens.



Laatst bewerkt door phantom op 09-02-2021 16:13
 

09-02-2021 17:19:30
brun
brun
Quote
henri1972 (09-02-2021 14:52:41):
Quote

Valt tegen hoor, het aantal benodigde wissels op de S-bahn Berlin. Als ik knoop en eindpunten bovengronds tel kom ik al tot 26, tusseneindpunten voor kort traject diensten en enkelspoor (S5 en S25 bijvoorbeeld) nog niet meegerekend.


Klopt, maar veel van die wissels zijn voor de dagelijkse dienst niet nodig en liggen daarom standaard in 'rechtdoor'.

Voorbeeld: op de hele ringlijn zijn er per rijrichting maar drie wissels die tijdens de normale dienstregeling worden bediend (Neukölln, Südkreuz en de driehoek bij Gesundbrunnen). Het wissel bij Südkreuz is een keerspoor en kan daarom zelfs tijdelijk vastgelegd worden als die andere lijn daar niet meer keert (zoals op dit moment ook gebeurt).

Toch draait die lijn al sinds gisteren met uitval óf met forse vertragingen vanwege wisselproblemen - in totaal gaat het dus slechts om twee plekken waar telkens twee wissels dicht bij elkaar liggen.

Een medewerker zei vandaag ook weer in de krant: vroeger stuurde je iemand met een bezem naar zo'n wissel. Nu kan en mag dat niet meer, alles wordt centraal aangestuurd en beslist en er zijn geen mensen die snel ter plaatse kunnen zijn.

Ik vind dat raar, ik woon al bijna twee decennia in Berlijn en als je ergens wel strenge winters had, was het hier wel. Gemiddeld één keer per jaar is er wel een week met een strakke oostenwind en ijzige kou. Maar ook hier is overduidelijk beslist dat het de investering niet waard is om in zo'n periode betrouwbaar te blijven rijden.



Laatst bewerkt door brun op 09-02-2021 17:21
 

09-02-2021 18:00:17 1
henri1972
henri1972
Quote
brun (09-02-2021 17:19:30):
Quote
henri1972 (09-02-2021 14:52:41):
Quote

Valt tegen hoor, het aantal benodigde wissels op de S-bahn Berlin. Als ik knoop en eindpunten bovengronds tel kom ik al tot 26, tusseneindpunten voor kort traject diensten en enkelspoor (S5 en S25 bijvoorbeeld) nog niet meegerekend.


Klopt, maar veel van die wissels zijn voor de dagelijkse dienst niet nodig en liggen daarom standaard in 'rechtdoor'.

Voorbeeld: op de hele ringlijn zijn er per rijrichting maar drie wissels die tijdens de normale dienstregeling worden bediend (Neukölln, Südkreuz en de driehoek bij Gesundbrunnen). Het wissel bij Südkreuz is een keerspoor en kan daarom zelfs tijdelijk vastgelegd worden als die andere lijn daar niet meer keert (zoals op dit moment ook gebeurt).

Je vergeet Westend (eindpunt S46), Hermannstraße (eindpunt S47), Treptowerpark waar de S8 afbuigt.
maar kern vh verhaal heb je gelijk, de eenvoud van het mannetje met de bezem is weg. Oplossing voor de Ringbahn kan natuurlijk zijn om alleen de S41 en S42 te laten rijden. Dan heb je precies 0 wissels om te leggen.



Laatst bewerkt door henri1972 op 09-02-2021 18:03
 

09-02-2021 20:17:23
timtrein
timtrein
Quote
Henk1619 (08-02-2021 20:57:13):

Zal ik het eens proberen te verklaren? Het probleem is helemaal niet dat de wisselverwarming niet deugt. En het probleem is ook niet dat we een ongelukkige samenloop van omstandingheden hebben (sneeuwbuien en harde wind). Het echte probleem is een totaal gebrek aan visie en noodplannen.

Een simpel voorbeeld.Tussen Ut en Std en Zlw en Vl hoef je maar bij twee wissels een mannetje met een gasbrander te zetten te zetten om zowel een reizigers als goederen op een hoog nivo te kunnen faciliteren: in Ehv bij 115B/121A en 253A/B.

Maar dat moet wel eerst die onnozele gans wegvliegen die heeft verzonnen dat het een goed idee is om Ddr-Ht-Ah, Tb-Ehv-Rm en nog een hele reeks aan onlogische verbindingen te gaan rijden waar je een onnoemelijke hoeveelheid wissels moet bedienen. Je houdt dan Ut-Mt en Rtd-Vl over en de goederendienst kan op dezelfde assen in alle varianten ook gewoon weer van start.


Voor de verandering wil ik me hier wel echt bij aansluiten. Overmacht door het weer (grote hoeveelheden stuifsneeuw waren vroeger ook al funest) kan een keer voorkomen, maar je moet toch een paar hoofdlijnen overeind kunnen houden? Als de uitgedunde dienstregeling niet wil, dan ga je toch rijden wat wél wil? En inderdaad: integraal. Reizigerstreinen zijn niet het enige op het net, Rijkswaterstaat strooit toch ook niet alleen voor de personenauto's?

 

10-02-2021 09:46:35
jeanne
jeanne

Wat is er eigenlijk gekomen van destijds het met veel interesse ontvangen idee van een wissel dat niet kon vastvriezen? Was wel aardig geweest, al was het er maar een, om nu te zien of dit wissel ontwerp ook functioneert zoals ooit bedacht is.

 

10-02-2021 10:19:47
Klaasje
Klaasje
Quote
Klaasje (09-02-2021 10:59:07):
Quote
jpvdveer19 (09-02-2021 09:46:51):

Nog een aardig detail uit België.- de "performante wisselverwarming van Infrabel" vereist in deze tijden een permanent vermogen van meer dan 20 MW.

https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=255310#p255310


Dat is écht heel veel.. Dat is 4,5 maal een loc 1700 op maximaal vermogen aan het optrekken (hogere snelheid dan ca. 60 km/h).


Ik ben de betreffende tekst op HGBTF tegengekomen. Het bleek om een landelijke waarde te gaan. De werkelijke waarde in toepassing is max 1 kW per meter verwarming.

 

10-02-2021 10:26:08
jeanne
jeanne

Het zijn de opmerkelijke beelden, een bejaarde 2200 die met een sneeuwploeg onverstoorbaar haar werk. Het toont alleen maar een soort faliet aan van een ooit eens geïntegreerd spoorwegbedrijf. Nu zal er verder geen verkeer op de Betuweroute geweest zijn en zal er ook geen onoverkomelijk bezwaar zijn dat deze 2200, zonder passende beveiliging, haar werk kon doen. Veel van kennis zal er ook nu niet meer zijn, net als z'n veertig jaar geleden. Toen ging het niet altijd goed en was men vergeten dat alleen opeen gesloten baanvakken geschoven mocht worden. En ja, toen een overvolle Plan V en een schuifconvooi elkaar in de buurt van Meppel passeerde ging het gruwelijk mis. Daarbij kwam de eerste zwaar gehavend uit de strijd. De zwenkzwaaideuren waren niet bestand tegen de druk van de door de ploeg werd opgeworpen sneeuw die vele de schrik van hun leven bezorgde en de nodige gewonden.



Laatst bewerkt door jeanne op 10-02-2021 10:27
 

10-02-2021 10:28:59
michaben
michaben
Quote
Klaasje (10-02-2021 10:19:47):

Ik ben de betreffende tekst op HGBTF tegengekomen. Het bleek om een landelijke waarde te gaan. De werkelijke waarde in toepassing is max 1 kW per meter verwarming.


Dat leek me toch wel duidelijk, ik mag hopen dat niemand dacht dat er 20MW per wissel nodig was 😜

 

10-02-2021 12:36:19
Henk1619
Henk1619
Quote
jeanne (10-02-2021 10:26:08):

Het zijn de opmerkelijke beelden, een bejaarde 2200 die met een sneeuwploeg onverstoorbaar haar werk. Het toont alleen maar een soort faliet aan van een ooit eens geïntegreerd spoorwegbedrijf. Nu zal er verder geen verkeer op de Betuweroute geweest zijn en zal er ook geen onoverkomelijk bezwaar zijn dat deze 2200, zonder passende beveiliging, haar werk kon doen. Veel van kennis zal er ook nu niet meer zijn, net als z'n veertig jaar geleden. Toen ging het niet altijd goed en was men vergeten dat alleen opeen gesloten baanvakken geschoven mocht worden. En ja, toen een overvolle Plan V en een schuifconvooi elkaar in de buurt van Meppel passeerde ging het gruwelijk mis. Daarbij kwam de eerste zwaar gehavend uit de strijd. De zwenkzwaaideuren waren niet bestand tegen de druk van de door de ploeg werd opgeworpen sneeuw die vele de schrik van hun leven bezorgde en de nodige gewonden.


Je kunt ook werkelijk geen aanleiding voorbij laten gaan om dat "1 geintegreerd bedrijf is een wondermiddel" fabeltje te verkondigen. Ik zal het nog maar een keer zeggen: Prorail is een verzamelnaam van wat in het oude NS ook losse afdelingen waren die overdreven gesteld op voet van oorlog leefden met de afdelingen die nu bij de vervoerders zijn ondergebracht.

En over de inzet van stokoud materieel: wat is daarvan het probleem? Toen er nog een groot NS was werden nog veel oudere blokkendozen ingezet voor meetritten dus niets nieuws onder de zon. En oud materieel inzetten voor infraklusjes is in heel Europa een aloude traditie. Strukton doet wel vaker een beroep op SHD om de gaatjes in de planning te dichten. Ik kan me nog herinneren dat het jaren heeft geduurd voordat een sneeuwschuiver aan een 6400 kon worden bevestigd. Ik ben er nooit achter gekomen wat nu precies het euvel was. En de eerste 6400-en zijn ook al weer ruim 30 jaar oud...

Je geeft ook al aan dat in het verleden ook gewoon fouten werden gemaakt dus hoezo was het vroeger allemaal beter?

 

10-02-2021 13:57:30
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Over de 6400, ik meen dat de 6400 geen frame heeft.

Maar een dikke vlakke staalplaat waaromheen de machine gebouwd is.

Met een sneeuw schuiver kun je vastlopen waarop die vlakke plaat een dreun krijgt.

Het is een gokje mijnerzijds waarom men niet sneeuwschuift met een 6400.

 

10-02-2021 15:05:44
Henk1619
Henk1619

Dat is zeker een zwak punt aan die locs gezien het aantal kromme bodemplaten na botsingen. Maar ze hebben wel degelijk met sneeuwschuivers gereden dus dat kan het niet zijn:

stortenbeker.eu

 


10-02-2021 15:16:34
brun
brun
Quote
Henk1619 (10-02-2021 15:05:44):

Dat is zeker een zwak punt aan die locs gezien het aantal kromme bodemplaten na botsingen. Maar ze hebben wel degelijk met sneeuwschuivers gereden dus dat kan het niet zijn:

stortenbeker.eu


Mooie foto uit de tijd dat zulke winters nog vaker voorkwamen. :-)

Hoe dan ook. Die hele constructie van onderaannemers als Strukton of in dit geval de SHD die voor ProRail moeten sneeuwschuiven, dat is de gebruikelijke aanpak in deze tijden. Maar op zich kan natuurlijk het prima werken. Uiteindelijk maakt het immers geen drol uit welk bedrijf met welke locomotief de sneeuwduinen wegveegt.

Punt is alleen dat deze sneeuwstorm al dagen vantevoren bekend was, de weersvoorspellingen waren pijnlijk nauwkeurig. Dan verbaas ik me erover dat er niet al een heel legertje aan sneeuwschuivende locs en wisselontdooiende teams klaarstaan.

Of eigenlijk verbaas ik me ook niet. Het is wel duidelijk wat de huidige aanpak is: treinverkeer stilgooien, afwachten tot het slechte weer voorbij is, dan verder kijken.

In tijden waarin we zó hard roepen dat treinen moeten blijven rijden voor essentiële beroepen, is dat eigenlijk een enorme middelvinger van ProRail naar de maatschappij. U ziet maar hoe u naar uw werk komt, beste reiziger.



Laatst bewerkt door brun op 10-02-2021 15:19
 

10-02-2021 16:47:54
maarten83
maarten83

Dat legertje aan sneeuwschuivende loc's kun je vergeten aan gebrek aan sneeuwschuivers. Die zijn allemaal de schrootbak ingegaan op een verdwaald exemplaar na.

 

10-02-2021 18:47:27
Henk1619
Henk1619
Quote
maarten83 (10-02-2021 16:47:54):

Dat legertje aan sneeuwschuivende loc's kun je vergeten aan gebrek aan sneeuwschuivers. Die zijn allemaal de schrootbak ingegaan op een verdwaald exemplaar na.


Hoe moet ik dat precies zien in combinatie met wat er in deze link te vinden is? forum.3rail.nl

Is dit het "vergeten" exemplaar uit Amf dat op tournee is van Utm via Br en Lw? Of heeft het spoorwegmuseum ze allemaal laten slopen? Of worden museumclubs aangemerkt als schrootbak 🀨

 

10-02-2021 19:09:30
brun
brun

En mochten we denken dat het bij ons ellende is, neuh:

www.mdr.de

Vertaling: de hogesnelheidslijn tussen Halle en Erfurt is al sinds maandagochtend (!) geblokkeerd vanwege de sneeuw. Er is nog niet eens geruimd, op zo'n vroegst morgen in de loop van de dag proberen ze het, misschien ook pas vrijdag. De verklaring: het omleiden van de treinen via de oude lijn is gemakkelijker, ook al levert dat een dik uur vertraging op.

De hogesnelheidslijn heeft geen prioriteit, aldus de letterlijke verklaring.

Ding is pas een paar jaar open en werd in de DB-marketing uitgebreid de hemel ingeprezen als dé grote verbinding tussen Berlijn en München. Maar nu er sneeuw is, jammer dan. Wacht u maar op de dooi, beste reiziger.



Laatst bewerkt door brun op 10-02-2021 19:13
 

10-02-2021 19:35:03
Henk1619
Henk1619
Quote
brun (10-02-2021 15:16:34):

Mooie foto uit de tijd dat zulke winters nog vaker voorkwamen. :-)

Laat je niets wijs maken door complotgekkies die geloven in een kwaadaardige mensheid die het klimaat wil veranderen. Ik kijk al dertig jaar uit naar het moment dat ik weer plaatjes in de sneeuw kan schieten. Het netto resultaat is dat dit een zeldzaam en grillig fenomeen is. Soms duurt het jaren en soms is het jaren achter elkaar raak. Soms duurt de winter een uurtje (ik kan me nog ergens een jaar herinneren waarin de enige sneeuwplaat van een mP met werkplaatssternet begin april was en een uur later de witte wereld al weer historie was) en soms meer dan een week. Soms is het alleen lokaal en soms landelijk. Maar minder vaak zeker niet als je de meetperiode niet te klein maakt. Het is net de elfstedentocht, soms moet je er 22 jaar op wachten en plotseling heb je er weer twee achter elkaar.

Quote
brun (10-02-2021 15:16:34):
Punt is alleen dat deze sneeuwstorm al dagen vantevoren bekend was, de weersvoorspellingen waren pijnlijk nauwkeurig. Dan verbaas ik me erover dat er niet al een heel legertje aan sneeuwschuivende locs en wisselontdooiende teams klaarstaan.

Een legertje wisselontdooiende teams was er gewoon. Alleen als je geen plan en geen visie hebt dan overkomt je een "plan": van links achter naar rechtsvoor met je brandertje terwijl achter je het net zo hard weer dicht sneeuwt. Onder de bezielende supervisie van de grote leider die grinnekend aan de grote mensen uit mag leggen dat het toch een fantastisch idee was om de treindienst maar helemaal niet op te starten. Ik kijk nu al uit naar het propaganda filmpje in juni waarin wordt getoond dat er geen enkel wissel meer bevroren is, dankzij die verbluffend inventieve medewerkers van de infrabeheerder natuurlijk.

Quote
brun (10-02-2021 15:16:34):

In tijden waarin we zó hard roepen dat treinen moeten blijven rijden voor essentiële beroepen, is dat eigenlijk een enorme middelvinger van ProRail naar de maatschappij. U ziet maar hoe u naar uw werk komt, beste reiziger.

Erger nog: alle industriele hotspots zijn al dagen lang afgesloten van spoorvervoer en daarin komt maar heel mondjesmaat verandering. Ik vraag me ook af wat defensie er van vind dat zijn treinen worden afgelast. Zou onze premier al met Poetin hebben gebeld met het verzoek om even niet aan te vallen omdat we zijn getroffen door een uitzonderlijke horrorwinter?

 

10-02-2021 19:56:20
brun
brun
Quote
Henk1619 (10-02-2021 19:35:03):

Laat je niets wijs maken door complotgekkies die geloven in een kwaadaardige mensheid die het klimaat wil veranderen. Ik kijk al dertig jaar uit naar het moment dat ik weer plaatjes in de sneeuw kan schieten. Het netto resultaat is dat dit een zeldzaam en grillig fenomeen is. Soms duurt het jaren en soms is het jaren achter elkaar raak. Soms duurt de winter een uurtje (ik kan me nog ergens een jaar herinneren waarin de enige sneeuwplaat van een mP met werkplaatssternet begin april was en een uur later de witte wereld al weer historie was) en soms meer dan een week. Soms is het alleen lokaal en soms landelijk. Maar minder vaak zeker niet als je de meetperiode niet te klein maakt. Het is net de elfstedentocht, soms moet je er 22 jaar op wachten en plotseling heb je er weer twee achter elkaar.

Ho, wacht even. Klimaatverandering is geen complot, maar realiteit. Het zijn juist de complotdenkers en de ontkenners die een koude winter aanvoeren als 'tegenbewijs' :-)

Waarmee ze volkomen negeren dat het bij het klimaat gaat om wereldwijde gemiddelden over decennia en niet om lokale korte uitschieters, zoals de (hooguit) twee weken winter waar we op dit moment in zitten (want eind februari komt waarschijnlijk al de eerste lentedag).

Wat omgekeerd ook weer voor het spoor geldt. Als alle sneeuwmaterialen op de sloop worden gegooid vanuit de gedachte dat er vanwege het klimaat toch geen strenge winters meer komen, hebben ze het dus totaal niet begrepen. Want natuurlijk komen die nog af en toe.

 

10-02-2021 20:10:10
timtrein
timtrein
Quote
maarten83 (10-02-2021 16:47:54):

Dat legertje aan sneeuwschuivende loc's kun je vergeten aan gebrek aan sneeuwschuivers. Die zijn allemaal de schrootbak ingegaan op een verdwaald exemplaar na.


Sowieso 1 Spoorwegmuseum (en ik denk ook 1 in Br), 1 SHD en 2 STAR. Ik weet niet hoeveel er waren maar het lijkt erop dat er in elk geval nog 5 beschikbaar zijn.

 

10-02-2021 20:29:49
maarten83
maarten83

Dat zijn er meer dan ik dacht.

 

11-02-2021 01:53:43
thom
thom
Quote
timtrein (10-02-2021 20:10:10):
Quote
maarten83 (10-02-2021 16:47:54):

Dat legertje aan sneeuwschuivende loc's kun je vergeten aan gebrek aan sneeuwschuivers. Die zijn allemaal de schrootbak ingegaan op een verdwaald exemplaar na.


Sowieso 1 Spoorwegmuseum (en ik denk ook 1 in Br), 1 SHD en 2 STAR. Ik weet niet hoeveel er waren maar het lijkt erop dat er in elk geval nog 5 beschikbaar zijn.


Spoorwegmuseum heeft er ook 1 op elke uitrukbasis, Utm en Br elk één dus :)

 

11-02-2021 06:10:35
abbm
abbm

Als jullie de 2215 bedoelen, die staat in Spv bij de ZLSM.

 

11-02-2021 10:22:47
bacr
bacr
Quote
abbm (11-02-2021 06:10:35):

Als jullie de 2215 bedoelen, die staat in Spv bij de ZLSM.


Nee, sneeuwschuivers.

 

11-02-2021 12:54:02
aarclay
aarclay
Quote
timtrein (10-02-2021 20:10:10):
Quote
maarten83 (10-02-2021 16:47:54):

Dat legertje aan sneeuwschuivende loc's kun je vergeten aan gebrek aan sneeuwschuivers. Die zijn allemaal de schrootbak ingegaan op een verdwaald exemplaar na.


Sowieso 1 Spoorwegmuseum (en ik denk ook 1 in Br), 1 SHD en 2 STAR. Ik weet niet hoeveel er waren maar het lijkt erop dat er in elk geval nog 5 beschikbaar zijn.


En volgens de SHD zijn de huidige enkel voor de 2200 en de 6400 geschikt. Dus het wordt in de toekomst steeds lastiger om ze in te zetten, tenzij de stichtingen bereid zijn om te rijden. πŸ™‚

"De schuiver is origineel voor 2200 ontworpen maar past ook op een 6400, daarvoor heeft elke loc een paar gaten in de bufferbalk zitten. Ons exemplaar was gestationeerd in Leeuwarden en werd na overbodig bevonden te zijn, opgenomen in de collectie van SHD en door ons in de afgelopen jaren hersteld."

 

11-02-2021 15:40:48
seinhuis
seinhuis

Als er voor betaald wordt, dan zijn de meeste stichtingen best bereid om te rijden.

 

11-02-2021 16:01:18
thom
thom

Niet zo gek, de sneeuwschuivers zijn gebouwd voor de 2200'en en later zijn de 6400'en aangepast zodat ze daar ook paste omdat ze nu eenmaal die sneeuwschuivers reeds hadden.

Je moet het materieel daar wel voor aanpassen, anders ontbreken de ogen waar de sneeuwschuiver op gemonteerd word, ander materieel heeft die ogen niet dus vandaar dat je ze niet zomaar op een andere lok kunt monteren.

 

11-02-2021 16:07:02
seinhuis
seinhuis

In hoeverre kan een trein door het sneeuw rijden? Heb wel eens een trein door het sneeuw wat hoger dan de spoorstaven zien rijden zonder schuiver.

 

11-02-2021 16:10:46
gvttreinen
gvttreinen
Quote
thom (11-02-2021 16:01:18):

Niet zo gek, de sneeuwschuivers zijn gebouwd voor de 2200'en en later zijn de 6400'en aangepast zodat ze daar ook paste omdat ze nu eenmaal die sneeuwschuivers reeds hadden.

Je moet het materieel daar wel voor aanpassen, anders ontbreken de ogen waar de sneeuwschuiver op gemonteerd word, ander materieel heeft die ogen niet dus vandaar dat je ze niet zomaar op een andere lok kunt monteren.


Beetje handige jongen kan zoiets toch wel universeel maken πŸ˜‰

 

11-02-2021 16:21:45
mtlx
mtlx
Quote
seinhuis (11-02-2021 16:07:02):

In hoeverre kan een trein door het sneeuw rijden? Heb wel eens een trein door het sneeuw wat hoger dan de spoorstaven zien rijden zonder schuiver.


Over het algemeen is dat niet zo'n probleem (hebben de treinen de afgelopen dagen ook genoeg gedaan), totdat het een echte sneeuwduin wordt waar de trein met de beplating van de voorkant tegenaan komt. Daar klapt een trein echt vol bovenop. Een collega toonde al foto's van een SLT (geloof ik) die op zo'n sneeuwduin was geknald. Daarvan was dus de voorkant beschadigd geraakt.

 

11-02-2021 16:29:17
brun
brun
Quote

Beetje handige jongen kan zoiets toch wel universeel maken πŸ˜‰


Natuurlijk. Het is toch van de zotte dat er nu zo veel stoere verhalen rondom die oude sneeuwschuivers in de pers verschijnen.

Elk landbouwmechanisatiebedrijf, maar waarschijnlijk ook een werkplaats zoals in Tilburg en Haarlem last in één dag weer zo'n sneeuwschuiver in elkaar en schroeft 'm op een willekeurige locomotief.

Maar ach, het gaat de komende dagen dooien, dus probleem opgelost...

 

11-02-2021 16:37:38
bacr
bacr
Quote
gvttreinen (11-02-2021 16:10:46):
Quote
thom (11-02-2021 16:01:18):

Niet zo gek, de sneeuwschuivers zijn gebouwd voor de 2200'en en later zijn de 6400'en aangepast zodat ze daar ook paste omdat ze nu eenmaal die sneeuwschuivers reeds hadden.

Je moet het materieel daar wel voor aanpassen, anders ontbreken de ogen waar de sneeuwschuiver op gemonteerd word, ander materieel heeft die ogen niet dus vandaar dat je ze niet zomaar op een andere lok kunt monteren.


Beetje handige jongen kan zoiets toch wel universeel maken πŸ˜‰


Sneeuwschuiver met SchaKu.... cool

 

11-02-2021 18:21:33
VIRMm1
VIRMm1
Quote
mtlx (11-02-2021 16:21:45):
Quote
seinhuis (11-02-2021 16:07:02):

In hoeverre kan een trein door het sneeuw rijden? Heb wel eens een trein door het sneeuw wat hoger dan de spoorstaven zien rijden zonder schuiver.


Over het algemeen is dat niet zo'n probleem (hebben de treinen de afgelopen dagen ook genoeg gedaan), totdat het een echte sneeuwduin wordt waar de trein met de beplating van de voorkant tegenaan komt. Daar klapt een trein echt vol bovenop. Een collega toonde al foto's van een SLT (geloof ik) die op zo'n sneeuwduin was geknald. Daarvan was dus de voorkant beschadigd geraakt.


Zeker treinen met een plastic spoiler zoals bijv ICM en SLT kunnen veel schade oplopen.

Maar los van de spoiler, ook de ATB spoelen hangen nog voor de wielen. Als die kapot slaan door veel sneeuw/ijs dan strandt je trein meteen en zit je ook met heel veel schade.

 

11-02-2021 20:42:10
maarten83
maarten83
Quote
bacr (11-02-2021 16:37:38):
Quote
gvttreinen (11-02-2021 16:10:46):
Quote
thom (11-02-2021 16:01:18):

Niet zo gek, de sneeuwschuivers zijn gebouwd voor de 2200'en en later zijn de 6400'en aangepast zodat ze daar ook paste omdat ze nu eenmaal die sneeuwschuivers reeds hadden.

Je moet het materieel daar wel voor aanpassen, anders ontbreken de ogen waar de sneeuwschuiver op gemonteerd word, ander materieel heeft die ogen niet dus vandaar dat je ze niet zomaar op een andere lok kunt monteren.


Beetje handige jongen kan zoiets toch wel universeel maken πŸ˜‰


Sneeuwschuiver met SchaKu.... cool


Hoe is dat in landen zoals in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geregeld?

 

11-02-2021 21:29:54
AlexNL
AlexNL

Heb je ook interesse in het Verenigd Koninkrijk? Network Rail heeft een artikel, met wat foto's en een video, over hun wintervloot. En die wordt niet alleen maar ingezet in Schotland.

Five things you didn’t know about our winter fleet - Network Rail

 

11-02-2021 21:50:28
mren
mren
Quote
VIRMm1 (08-02-2021 18:57:13):

Miljoenen investeren om 365 dagen per jaar probleemloos te kunnen rijden, of iets minder investeren en accepteren dat we maar 364 dagen per jaar probleemloos door de sneeuw rijden?

Het is maar hoe je de afwegingen maakt. Nou ben ik er niet zo'n fan van om alles maar in euro's uit te drukken maar het maakt een onderlinge weging van aspecten wel enigszins te doen.

Een qaly (quality-adjusted life year) wordt op zo'n €80.000 gezet. Dus als de gemiddelde overwegdode 35 jaar oud is met nog 35 gezonde levensjaren voor zich, mag het voorkomen van zijn dood max. €2.800.000 kosten. Duurdere oplossingen dus niet doen. In het geval van 1 overlijden per 10 overwegen mag zo'n sanering nog maar 3 ton per overweg kosten.

In de verkeerskunde wordt ook ongeveer zo gerekend met COGT (cost of given up time) om toename/afname in reistijd af te wegen tegen de investering. COGT voor zakelijk verkeer is natuurlijk hoger dan voor vrijetijdsverkeer. Maar neem je een gemiddelde waarde van zo'n €20 per uur kun je interessante sommen maken. Om maatschappelijk rendabel te zijn zou één minuut reistijdwinst op een traject met 15.000 reizigers per dag dus €10.000 per dag mogen kosten.

Nu de grote getallen en aannames: normaal reizen er zo'n 1.000.000 reizigers per dag met NS. Laat een gemiddelde reis 30 minuten duren (dus 1 uur retour) en dat winterweer eens per jaar voorkomen met 24 uur lang overlast. Dan "kost" dat 20 miljoen per jaar aan bijvoorbeeld verloren arbeidsuren. Met 7000 wissels (niet allemaal even essentieel) en levensduur van investering van 10 jaar mag je dus €30.000 per wissel uitgeven om je "winterklaar-"investering terug te verdienen. Dus hoezo te duur?



Laatst bewerkt door mren op 11-02-2021 21:52
 

11-02-2021 21:57:20
robert5591
robert5591
Quote
brun (11-02-2021 16:29:17):
Quote

Beetje handige jongen kan zoiets toch wel universeel maken πŸ˜‰


Natuurlijk. Het is toch van de zotte dat er nu zo veel stoere verhalen rondom die oude sneeuwschuivers in de pers verschijnen.

Elk landbouwmechanisatiebedrijf, maar waarschijnlijk ook een werkplaats zoals in Tilburg en Haarlem last in één dag weer zo'n sneeuwschuiver in elkaar en schroeft 'm op een willekeurige locomotief.

Maar ach, het gaat de komende dagen dooien, dus probleem opgelost...


Tilburg ? πŸ™‚

 

11-02-2021 22:09:15
treinfan
treinfan
Quote
maarten83 (11-02-2021 20:42:10):
Quote
bacr (11-02-2021 16:37:38):
Quote
gvttreinen (11-02-2021 16:10:46):
Quote
thom (11-02-2021 16:01:18):

Niet zo gek, de sneeuwschuivers zijn gebouwd voor de 2200'en en later zijn de 6400'en aangepast zodat ze daar ook paste omdat ze nu eenmaal die sneeuwschuivers reeds hadden.

Je moet het materieel daar wel voor aanpassen, anders ontbreken de ogen waar de sneeuwschuiver op gemonteerd word, ander materieel heeft die ogen niet dus vandaar dat je ze niet zomaar op een andere lok kunt monteren.


Beetje handige jongen kan zoiets toch wel universeel maken πŸ˜‰


Sneeuwschuiver met SchaKu.... cool


Hoe is dat in landen zoals in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geregeld?


Getuige deze foto heeft DB in ieder geval één sneeuwschuiver die gekoppeld kan worden met een locomotief. De 218 477 is er gisteren mee naar Enschede geweest.

 

11-02-2021 22:58:23
scooter
scooter
Quote
robert5591 (11-02-2021 21:57:20):
Quote
brun (11-02-2021 16:29:17):
Quote

Beetje handige jongen kan zoiets toch wel universeel maken πŸ˜‰


Natuurlijk. Het is toch van de zotte dat er nu zo veel stoere verhalen rondom die oude sneeuwschuivers in de pers verschijnen.

Elk landbouwmechanisatiebedrijf, maar waarschijnlijk ook een werkplaats zoals in Tilburg en Haarlem last in één dag weer zo'n sneeuwschuiver in elkaar en schroeft 'm op een willekeurige locomotief.

Maar ach, het gaat de komende dagen dooien, dus probleem opgelost...


Tilburg ? πŸ™‚


Bedoeld wordt waarschijnlijk de vestiging in Berkel Enschot,net voorbij Tilburg Industrie

 

11-02-2021 23:02:43
timtrein
timtrein

Dat is toch alleen voor revisie van componenten, en een magazijn?

 

11-02-2021 23:44:38
maarten83
maarten83

bij toeval kwam ik op de site van Nido, leverancier van strooiwagens en sneeuwploegen. En volgens mij marktleider in Nederland. Binnen dat concern doen ze ook sneeuwploegen voor spoorwegen bouwen www.aebi-schmidt.com

dus prorail bestellen die spullen.



Laatst bewerkt door maarten83 op 11-02-2021 23:45
 

11-02-2021 23:51:03
jeanne
jeanne
Quote
maarten83 (11-02-2021 23:44:38):

bij toeval kwam ik op de site van Nido, leverancier van strooiwagens en sneeuwploegen. En volgens mij marktleider in Nederland. Binnen dat concern doen ze ook sneeuwploegen voor spoorwegen bouwen www.aebi-schmidt.com

dus prorail bestellen die spullen.


De Zwitser moeder behoort tot de groep bedrijven van Peter Spuhler, zoals Stadler en ELP.



Laatst bewerkt door jeanne op 11-02-2021 23:57
 

12-02-2021 00:05:46
thom
thom

Met alleen bestellen ben je er niet, je moet er ook lokken voor aanpassen die ermee moeten gaan rijden en ik vrees dat vervoerders (en leasemaatschappijen waarvan de meeste lokken eigendom van zijn) daar niet echt op zitten te wachten. Of je moet zo'n standalone vooruit-duw ding gaan bestellen maar dat schiet kwa kosten het doel wel voorbij lijkt mij ;)

Daarnaast is het nu voor het eerst in decennia dat er uberhaupt een lok met sneeuwschuiver is ingezet en dan ook nog maar eens op één baanvak, alleenb de betuwe route. In de rest van Nederland rijden inmiddels ook gewoon treinen zonder inzet van een sneeuwschuiver, en een aantal kritische plekken is dat gewoon opgelost met een Krol...

 

12-02-2021 07:45:27
treinfan
treinfan

Waarom zou een vervoerder niet zitten wachten op een mogelijkheid om met sneeuw alsnog te kunnen rijden?

 

12-02-2021 07:56:21
mdeen
mdeen
Quote
bacr (11-02-2021 16:37:38):

Sneeuwschuiver met SchaKu.... cool


Helemaal niet zo moeilijk en ook geen nieuw idee. Pak een platte goederenwagen, een kant een sneeuwschuiver, andere kant een schaku. Zo wordt het ook met sneeuwploegen gedaan. Soms met bufferwerk, soms met schaku (vooral in de US natuurlijk, maar vast ook wel ergens in Zwitserland).

 

12-02-2021 08:47:07
thom
thom
Quote
treinfan (12-02-2021 07:45:27):

Waarom zou een vervoerder niet zitten wachten op een mogelijkheid om met sneeuw alsnog te kunnen rijden?


Omdat dat de taak van de infra beheerder is, en niet die van hem ;)

 

12-02-2021 08:58:42
broek53
broek53
Quote
mdeen (12-02-2021 07:56:21):
Quote
bacr (11-02-2021 16:37:38):

Sneeuwschuiver met SchaKu.... cool


Helemaal niet zo moeilijk en ook geen nieuw idee. Pak een platte goederenwagen, een kant een sneeuwschuiver, andere kant een schaku. Zo wordt het ook met sneeuwploegen gedaan. Soms met bufferwerk, soms met schaku (vooral in de US natuurlijk, maar vast ook wel ergens in Zwitserland).


Gaat dat goed? Ik zou denken dat als de schuiver in een sneeuwduin terecht komt, de koppeling naar achteren gedrukt wordt en dan de trekboom (heet dat zo?) naar beneden knikt.

 

12-02-2021 09:15:22
treinfan
treinfan

Een paar zware staalplakken of andere lading op de wagen zouden daarin kunnen helpen

 

12-02-2021 10:48:09
sjoerd
sjoerd
Quote
thom (12-02-2021 08:47:07):
Quote
treinfan (12-02-2021 07:45:27):

Waarom zou een vervoerder niet zitten wachten op een mogelijkheid om met sneeuw alsnog te kunnen rijden?


Omdat dat de taak van de infra beheerder is, en niet die van hem ;)


De bedoeling van de commerciële spoormarkt is nu juist om te kijken of een vervoerder ergens brood in ziet. Welnu: er is een immens gat ontstaan. Wie duikt er in? Flexibel zijn, ondernemertjes! Doe wat een verouderd ambtelijk bedrijf inmiddels niet meer kan.πŸ˜‰



Laatst bewerkt door sjoerd op 12-02-2021 10:48
 

12-02-2021 11:19:05
seinhuis
seinhuis
Quote
sjoerd (12-02-2021 10:48:09):
Quote
thom (12-02-2021 08:47:07):
Quote
treinfan (12-02-2021 07:45:27):

Waarom zou een vervoerder niet zitten wachten op een mogelijkheid om met sneeuw alsnog te kunnen rijden?


Omdat dat de taak van de infra beheerder is, en niet die van hem ;)


De bedoeling van de commerciële spoormarkt is nu juist om te kijken of een vervoerder ergens brood in ziet. Welnu: er is een immens gat ontstaan. Wie duikt er in? Flexibel zijn, ondernemertjes! Doe wat een verouderd ambtelijk bedrijf inmiddels niet meer kan.πŸ˜‰


Ook nieuwe commerciële bedrijven zien er geen brood in om sneeuwschuivers te kopen. Je moet het ergens op slaan en onderhouden, wat geld kost. Dat voor 2 dagen per 5 jaar.

Ook een nadeel is dat je na het schuiven van sneeuw als laatste kan gaan rijden met goederen. Na het schuiven kunnen de treinen van concurren weer vertrekken terwijl jij nog bezig bent met het afhalen van de sneeuw schuiver. Of ProRail "kaapt" je trein om het NS net schoon te maken, terwijl jouw klanten op de goederen zitten te wachten.

Optie is dat ProRail zijn eigen wegsleep locomotieven gaat aanschaffen, welke in de winter als sneeuwschuiver kan dienen. Dit met zijn eigen personeel. Echter gaat dit grapje zeer veel geld kosten, wat niet gaat gebeuren.

 

12-02-2021 11:31:07
sjoerd
sjoerd

Och ja, zo flexibel is de vrije spoormarkt nou ook weer niet.πŸ˜‰

Ondertussen doet een bij uitstek ambtelijk bedrijf als Rijkswaterstaat het nog niet zo gek. En moet je kijken wat een spullen ze hebben voor die ene week per jaar.

 

12-02-2021 11:49:10
maarten83
maarten83

Maar de vrachtwagens worden ingehuurd. Alleen de sneeuwschuivers en strooiapparatuur is van RWS. Zelfde bij provincies.

 

12-02-2021 11:58:22
sjoerd
sjoerd

Ingehuurd van particuliere vervoerders bedoel je? Ach, dat brengt ons op een idee...πŸ˜‰

 

12-02-2021 13:15:57
treinfan
treinfan

@Seinhuis volgens mij maak je een denkfout. Als je de sneeuwschuiver op de loc monteert, kan er aan de andere kant van de loc best een goederentrein hangen. Daarmee wordt het dus een optie om juist als eerste te gaan rijden. Voor tunnels/bruggen is het wel een vereiste om de sneeuwschuiver geschikt te hebben voor minimaal 80km/h, zodat een stranding heuvelop wordt voorkomen.

 

12-02-2021 13:52:29
thom
thom

Ik weet niet, maar als je met 80 km/u gaat sneeuwschuiven dan mag je volgens mij een aardige strook langs het spoor gaan ontruimen voor neerkomende sneeuw... ;)

 

12-02-2021 14:08:10
michaben
michaben

Dat ie voor 80km/u geschikt moet zijn wil niet zeggen dat je met 80km/u gaat sneeuwschuiven. Maar sommige hellingen kun je nou eenmaal niet met 40km/u nemen met een zware goederentrein dus dan moet je wel. Gelukkig liggen veel van die hellingen in een tunnel waar je weinig tot geen sneeuw zal aantreffen.

 

12-02-2021 14:08:44
VIRMm1
VIRMm1

Laten we niet vergeten dat er naast sneeuw op de baan ook nog zoiets bestaat als rijp op de bovenleiding. En vaak als er veel sneeuw op de baan ligt is dat stuk spoor al even niet bereden waardoor er ook een flinke laag rijp op de bvl zit.

Modern materieel mag niet ontrijpen/schrapen, gelukkig mogen 1700 locs dat wel.

 

12-02-2021 14:52:23
279
279
Quote
seinhuis (12-02-2021 11:19:05):
Quote
sjoerd (12-02-2021 10:48:09):
Quote
thom (12-02-2021 08:47:07):
Quote
treinfan (12-02-2021 07:45:27):

Waarom zou een vervoerder niet zitten wachten op een mogelijkheid om met sneeuw alsnog te kunnen rijden?


Omdat dat de taak van de infra beheerder is, en niet die van hem ;)


De bedoeling van de commerciële spoormarkt is nu juist om te kijken of een vervoerder ergens brood in ziet. Welnu: er is een immens gat ontstaan. Wie duikt er in? Flexibel zijn, ondernemertjes! Doe wat een verouderd ambtelijk bedrijf inmiddels niet meer kan.πŸ˜‰


Ook nieuwe commerciële bedrijven zien er geen brood in om sneeuwschuivers te kopen. Je moet het ergens op slaan en onderhouden, wat geld kost. Dat voor 2 dagen per 5 jaar.

Ook een nadeel is dat je na het schuiven van sneeuw als laatste kan gaan rijden met goederen. Na het schuiven kunnen de treinen van concurren weer vertrekken terwijl jij nog bezig bent met het afhalen van de sneeuw schuiver. Of ProRail "kaapt" je trein om het NS net schoon te maken, terwijl jouw klanten op de goederen zitten te wachten.

Optie is dat ProRail zijn eigen wegsleep locomotieven gaat aanschaffen, welke in de winter als sneeuwschuiver kan dienen. Dit met zijn eigen personeel. Echter gaat dit grapje zeer veel geld kosten, wat niet gaat gebeuren.


ProRail heeft ooit een aantal Unimogs besteld om treinen af te slepen...

heeft iemand daar nog iets van vernomen ??

 

12-02-2021 15:04:57
phantom
phantom

En locs die dat mogen,daar heeft NS er steeds minder van,dat word dan zeker huren van privaat vervoerders als er straks geen geschikt materieel meer is om b.v. bovenleiding te ontdoen van ijzel 😜

Vraag me af of daar ook een potje voor is of nog komt,allesmoet immers wel budgetair verantwoord zijn πŸ˜‰