Opvallende dingen 9 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2021
08-02-2021 18:41:11
seinhuis
seinhuis

Ook dinsdag LUD sprinters met hetzelfde dienstregeling dan maandag (enkele kleine aanpassingen)

Alle NS intercity's (behalve internationale) zijn opgeheven.

Uitzonderingen

3022xx rijdt Vs Rsd

30xx rijdt Amr Hdr

35xx rijdt Vl Ehv

36xx rijdt Zl Dv en 3036xx Bd Rds

39xx rijdt Ekz Hn

88xx

Op alle NS lijnen rijden 2x per uur een sprinter

Extra ingelegd

64xx rijdt extra Wt Rm

75xx rijdt extra Ed Ut (stop Klp, Db)

Vandaag extra ingelegd

296xx rijdt sprinter Amf Apd

International

IC Berlijn 140, 141 opgeheven (overige 14x vandaag ook opgeheven)

IC Brussel 22xx opgeheven

Thalys 9315, 9340 opgeheven

ICE 12x 22x opgeheven

Eurostar opgeheven

Edit: In de reisplanner staan een enkele intercity. Ik probeer duidelijkheid te krijgen.

Edit 2, Het lijkt meer op dat ze nog bezig zijn om de reisplanner bij te werken. Ik zie intercity's verdwijnen uit de reisplanner.

Edit 3, reisplanner is volledig bijgewerkt. Ook is nu een hoop internationale treinen uit de dienstregeling gehaald.

Edit 4, nachtnet 14xx rijdt toch niet.



Laatst bewerkt door seinhuis op 09-02-2021 20:09

08-02-2021 18:48:18
JothamvW
JothamvW

3600 rijdt Zp - Zl; niet alleen maar van/naar Dv.


08-02-2021 18:56:20
thom
thom
Quote
seinhuis (08-02-2021 18:41:11):

Alle NS intercity's (behalve internationale) zijn opgeheven.


Daar is anders nog niets over bekend, NS International meld namelijk al dat de Eurostar sowieso niet rijdt en dat nog niet bekend is voor de verdere treinen naar Frankrijk Belgie en Duitsland.


08-02-2021 18:58:12
seinhuis
seinhuis

Ik zeg dat ze nu niet zijn opgeheven. Ik zeg niet dat die treinen zullen rijden winksmiley



08-02-2021 19:13:52
martijn
martijn

Volgens de reisplanner, treinposities etc dus weer niets tussen Apd en Amf...



Laatst bewerkt door martijn op 08-02-2021 19:19

08-02-2021 20:21:51
MetroRET
MetroRET
Quote
seinhuis (08-02-2021 18:41:11):

Ook dinsdag LUD sprinters met hetzelfde dienstregeling dan maandag (enkele kleine aanpassingen)

Alle NS intercity's (behalve internationale) zijn opgeheven.

Uitzonderingen

14xx (nachtned) rijdt

3022xx rijdt Vs Rds

30xx rijdt Amr Hdr

35xx rijdt Vl Ehv

36xx rijdt Zl Dv en 3036xx Bd Rds

39xx rijdt Ekz Hn

88xx

Op alle NS lijnen rijden 2x per uur een sprinter

Extra ingelegd

64xx rijdt extra Wt Rm

75xx rijdt extra Ed Ut (stop Klp, Db)

Edit: In de reisplanner staan een enkele intercity. Ik probeer duidelijkheid te krijgen.

Edit 2, Het lijkt meer op dat ze nog bezig zijn om de reisplanner bij te werken. Ik zie intercity's verdwijnen uit de reisplanner.


Nachtnet en Rsd laugh



Laatst bewerkt door MetroRET op 08-02-2021 20:22

08-02-2021 21:58:00
seinhuis
seinhuis

Reisplanner is nu volledig bijgewerkt.

Ook veel internationale uitvallen. Lijst is daarop aangevuld.



Laatst bewerkt door seinhuis op 08-02-2021 22:11

08-02-2021 22:12:57
seinhuis
seinhuis
Quote
martijn (08-02-2021 19:13:52):

Volgens de reisplanner, treinposities etc dus weer niets tussen Apd en Amf...


Misschien een enkele 140, maar ik zou daarop niet op vertrouwen.


08-02-2021 23:11:19
raoul
raoul

Alle internationale treinen morgen opgeheven, zojuist per info bevestigd bij ons!


08-02-2021 23:21:58
scooter
scooter
Quote
seinhuis (08-02-2021 18:41:11):

Ook dinsdag LUD sprinters met hetzelfde dienstregeling dan maandag (enkele kleine aanpassingen)

Alle NS intercity's (behalve internationale) zijn opgeheven.

Op alle NS lijnen rijden 2x per uur een sprinter

Extra ingelegd

64xx rijdt extra Wt Rm


Dat betekent dus ten zuiden van Roermond geen NS,alleen Arriva


09-02-2021 06:31:08
sander14
sander14

SLT 2425 ipv Flirt als tr. 6616 naar Ah, gezien te Gz.

Te Zlw wellicht toch nog wat problemen met de infra. Op spoor 4 tegen het sein aan de Ddr kant staat een DBC 6400 stil en uit. 6615 werd om deze reden vanaf Bd naar Ddr linkerspoor gestuurd. De 6618 naar Ah heeft al die tijd bij Zlw voor de inrijder staan wachten (normaal kruising thv Bdpb) en is nu onderweg met +20.



Laatst bewerkt door sander14 op 09-02-2021 07:01

09-02-2021 07:19:39
marciekemp
marciekemp

Wisselstoring bij Har wissel 161 is LL niet in controle. Daardoor geen treinen Ed - Db v.v.


09-02-2021 07:36:14
slifor2
slifor2

wisselstoring Gdm, wl 575 in de storing. Vermoedelijk geen treinen Gdm-Tl en slechts een spoor beschikbaar Gdm-Ht

EDIT: 8:00 storing verholpen



Laatst bewerkt door slifor2 op 09-02-2021 08:00

09-02-2021 07:38:11
gvttreinen
gvttreinen

Geen treinen dus tussen Gdm en Tl, tot minstens 8 uur lijkt het.

Maar goed dat thuiswerken de norm is.


09-02-2021 07:42:21
gvttreinen
gvttreinen

En wisselstoring tussen/te Wd en Bdg, ook hier geen treinen.


09-02-2021 07:58:48
martijn
martijn
Quote
seinhuis (08-02-2021 22:12:57):
Quote
martijn (08-02-2021 19:13:52):

Volgens de reisplanner, treinposities etc dus weer niets tussen Apd en Amf...


Misschien een enkele 140, maar ik zou daarop niet op vertrouwen.


Ik kan gewoon thuiswerken, maar ik vind het meer bijzonder dat zo'n relatief belangrijke oost-westverbinding buiten de boot valt, ook in de algemene informatievoorziening.


09-02-2021 08:00:18
DDZ7504
DDZ7504

Er rijdt een 29600 Apd-Amf elk half uur. Vertrekt in beide richtingen om .00 en .30




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

09-02-2021 08:05:50
spurt2244
spurt2244

Hurdegaryp 08u01

Compleet vernieuwde Arriva GTW 231 en 334 aangekomen als RS 1 uit Leeuwarden. (Vertrek naar Groningen niet afgewacht)


09-02-2021 08:17:39
martijn
martijn
Quote
DDZ7504 (09-02-2021 08:00:18):

Er rijdt een 29600 Apd-Amf elk half uur. Vertrekt in beide richtingen om .00 en .30


Dan is de reisplanner nu echt bijgewerkt smiley Hij rijdt zelfs netjes als 'sprinter'!


09-02-2021 08:55:56
gvttreinen
gvttreinen
Quote
slifor2 (09-02-2021 07:36:14):

wisselstoring Gdm, wl 575 in de storing. Vermoedelijk geen treinen Gdm-Tl en slechts een spoor beschikbaar Gdm-Ht

EDIT: 8:00 storing verholpen


Nou, niet echt want tot tenminste 10.30 rijdt er nix naar/van Tl.


09-02-2021 09:27:20
serrtracks
serrtracks

Er rijden nu 4 ICMm stellen op de 7000:
- De 4020 op de 7032
- De 4038 op de 7034
- De 4221 op de 7025
- De 4086 op de 7027

Ook rijdt de 2960 op de 7020.

DEUVM!


09-02-2021 09:33:10
anton_
anton_
Quote
martijn (09-02-2021 08:17:39):
Quote
DDZ7504 (09-02-2021 08:00:18):

Er rijdt een 29600 Apd-Amf elk half uur. Vertrekt in beide richtingen om .00 en .30


Dan is de reisplanner nu echt bijgewerkt smiley Hij rijdt zelfs netjes als 'sprinter'!


Sprinter Apeldoorn, stopt niet te Hoevelaken ?


09-02-2021 09:35:39
anton_
anton_
Quote
serrtracks (09-02-2021 09:27:20):

Er rijden nu 4 ICMm stellen op de 7000:
- De 4020 op de 7032
- De 4038 op de 7034
- De 4221 op de 7025
- De 4086 op de 7027

Ook rijdt de 2960 op de 7020.

DEUVM!


ICM die als sprinter van Es naar Dv rijd. Als die nu nog doorrijd naar Gvc krijg ik echt een jaren 80 gevoel. laugh


09-02-2021 09:49:07
martijn
martijn
Quote
anton_ (09-02-2021 09:33:10):
Quote
martijn (09-02-2021 08:17:39):
Quote
DDZ7504 (09-02-2021 08:00:18):

Er rijdt een 29600 Apd-Amf elk half uur. Vertrekt in beide richtingen om .00 en .30


Dan is de reisplanner nu echt bijgewerkt smiley Hij rijdt zelfs netjes als 'sprinter'!


Sprinter Apeldoorn, stopt niet te Hoevelaken ?


Hoevelaken bestaat niet voor NS, dus is niet gemeld wink


09-02-2021 09:58:42
AgentX
AgentX

Hoevelaken bestaat niet voor NS, maar wél voor reizigers.


09-02-2021 10:05:00
DingeZ
DingeZ

Treinenloop gaat vandaag vele malen beter dan gisteren. Bijna alle trajecten rijdt de aangepaste dienstregeling zoals gepland, met alleen hier en daar een slag die uitvalt. Alleen de flevolijn lijkt problematisch, waar al de hele dag een enkele slag over enkelspoor wordt uitgevoerd tussen Wp en Lls. Storingen worden vandaag weer gewoon gemeld.


09-02-2021 10:05:17 1
sander14
sander14

Tr. 6632 naar Ah rijdt met SNG 2311 ipv Flirt. Gezien te Ddr.


09-02-2021 10:35:21
Oldskool
Oldskool
Quote
AgentX (09-02-2021 09:58:42):

Hoevelaken bestaat niet voor NS, maar wél voor reizigers.


Hoevelaken is dus voor de Valleilijn. wink


09-02-2021 11:03:05
Korte_Naam
Korte_Naam

Tussen Arnhem en Zutphen pendelt SGMm 2968 in de 7600 volgens de GPS op Treinposities.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-02-2021 11:32:49
seinhuis
seinhuis
Quote
DDZ7504 (09-02-2021 08:00:18):

Er rijdt een 29600 Apd-Amf elk half uur. Vertrekt in beide richtingen om .00 en .30


Eerste vertrokt om 08.00 (normaal om 6.20) vanaf Amf en vanaf Apd om 8.30 (normaal 5.44). Ik denk dat iemand achter kwam volgens mij zijn we een baanvakje vergeten.

Ik heb toegevoegd aan mijn lijst.

Alle 14x naar Berlijn zijn weggehaald.



Laatst bewerkt door seinhuis op 09-02-2021 11:33

09-02-2021 12:03:30
sander14
sander14

Flirt 2221 pendelt tussen Ht en Gdm op en neer, .03 uit Ht en .41 uit Gdm.


09-02-2021 13:18:13
MasterE
MasterE
Quote
DingeZ (09-02-2021 10:05:00):

Treinenloop gaat vandaag vele malen beter dan gisteren. Bijna alle trajecten rijdt de aangepaste dienstregeling zoals gepland, met alleen hier en daar een slag die uitvalt. Alleen de flevolijn lijkt problematisch, waar al de hele dag een enkele slag over enkelspoor wordt uitgevoerd tussen Wp en Lls. Storingen worden vandaag weer gewoon gemeld.


Klopt, het rechetrspoor Wp->Lls is niet vrij van sneeuwduinen en daardoor nog steeds onbruikbaar. Het zelfde setje SLT's (2xIV) als gisterenavond pendelt tussen Wp en Lls.




Mcn Asd

09-02-2021 13:32:12
Klaasje
Klaasje

Je zou zeggen dat een enkelspoorraster met passeren op Almere C of -Oostvaarders zou moeten kunnen. Dan kan je een halfuurdienst rijden.


09-02-2021 14:40:20
DDZ7504
DDZ7504

Zojuist gemeld; een aanrijding tussen Vl en Vry, prognose staat op 19:15.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

09-02-2021 14:50:40
Marco
Marco

Tussen Alkmaar en Beverwijk wordt ook nog steeds enkelspoor gereden, aan de onverstoorde sneeuwduinen op het spoor te zien.



Laatst bewerkt door Marco op 09-02-2021 14:51

09-02-2021 15:08:34
Frontier
Frontier

Naar verluid is VR te Utg bezig met een sjofel om sneeuwduinen te verwijderen. Ondersteund door maar liefst vier! ICB'ers van ProRail om beeldmaterieel te schieten voor het nodige propagandamateriaal, dat mag evident zijn.


09-02-2021 15:12:36
AvVeen
AvVeen
Quote
DDZ7504 (09-02-2021 14:40:20):

Zojuist gemeld; een aanrijding tussen Vl en Vry, prognose staat op 19:15.


Treinstel 383 tegen een oplegger van een vrachtwagen. Ter hoogte van de Sint Jansweg te Grubbenvorst

Link

Link



Laatst bewerkt door AvVeen op 09-02-2021 15:13

09-02-2021 15:32:23
Marco
Marco
Quote
Frontier (09-02-2021 15:08:34):

Naar verluid is VR te Utg bezig met een sjofel om sneeuwduinen te verwijderen. Ondersteund door maar liefst vier! ICB'ers van ProRail om beeldmaterieel te schieten voor het nodige propagandamateriaal, dat mag evident zijn.


Ik heb inderdaad wel een spoorkraan (graafmachine) op het spoor gezien het sneeuw in de bak, maar geen shovel.



Laatst bewerkt door Marco op 09-02-2021 15:36

09-02-2021 15:35:04
Apda
Apda

Apd 15:32 : SGMm II + III + II vertrekken als LM richting Dv.


09-02-2021 16:10:55
marvinkok
marvinkok

Eurobahn is ook weer opgestart, er zou weer naar Vl gereden worden sinds 1600 en als het meezit komt om 1630 ook de eerste trein weer in Hgl aan.

Problemen in Duitsland zijn nog niet zo direct het spoor zelf, als ook wel de niet sneeuwvrij gemaakte (lage) perrons.


09-02-2021 16:17:55
seinhuis
seinhuis

Nachtnet (14xx) zal komend nacht niet rijden.


09-02-2021 16:26:11
phantom
phantom
Quote
gvttreinen (09-02-2021 07:38:11):

Geen treinen dus tussen Gdm en Tl, tot minstens 8 uur lijkt het.

Maar goed dat thuiswerken de norm is.


Er schijnt nog een probleem geweest zijn aan het spoor bij het station boven-hardinxveld.

Daar stonden wat mensen van Asset rail met branders bij een wissel richting Gorinchem.

Alleen geen idee,hoe en of dit invloed had op de dienstregeling van Arriva.


09-02-2021 16:34:22
DDZ7504
DDZ7504

Arriva rijdt niet in Boven-Hardinxveld en Gorinchem, dat is Qbuzz.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

09-02-2021 16:48:08
pascalgerr
pascalgerr

Flirt 2202 afgesleept door flirt 2232 van Utrecht naar arnhem. Stel 2202 had de snelschakelaar en de panto's te lang naar beneden waardoor de accu's leeg waren en daardoor was er een storing ontstaan. Uiteindelijk alleen pneumatisch gekoppeld met de 2232 gesleept naar Ah.


09-02-2021 16:52:30
MasterE
MasterE
Quote
Marco (09-02-2021 15:32:23):
Quote
Frontier (09-02-2021 15:08:34):

Naar verluid is VR te Utg bezig met een sjofel om sneeuwduinen te verwijderen. Ondersteund door maar liefst vier! ICB'ers van ProRail om beeldmaterieel te schieten voor het nodige propagandamateriaal, dat mag evident zijn.


Ik heb inderdaad wel een spoorkraan (graafmachine) op het spoor gezien het sneeuw in de bak, maar geen shovel.


Momenteel idd geen treinverkeer aldaar i.v.m. verwijderen van sneeuwduinen, dit geldt ook voor de Hanzelijn.




Mcn Asd

09-02-2021 16:52:41
maarten83
maarten83
Quote
Marco (09-02-2021 15:32:23):
Quote
Frontier (09-02-2021 15:08:34):

Naar verluid is VR te Utg bezig met een sjofel om sneeuwduinen te verwijderen. Ondersteund door maar liefst vier! ICB'ers van ProRail om beeldmaterieel te schieten voor het nodige propagandamateriaal, dat mag evident zijn.


Ik heb inderdaad wel een spoorkraan (graafmachine) op het spoor gezien het sneeuw in de bak, maar geen shovel.


Waar zijn de dieselloc's voorzien van sneeuwschuivers gebleven. Die hadden nu van pas gekomen.


09-02-2021 17:06:00
maarten83
maarten83

Ik zie net een bericht dat de SHD met de 2205 en een sneeuwschuiver op de BR actief is geweest. Tijd om weer in zulk soort spul te investeren?


09-02-2021 17:19:13
MasterE
MasterE



Laatst bewerkt door MasterE op 09-02-2021 17:19


Mcn Asd

09-02-2021 18:14:37
henri1972
henri1972

Volgens de NS-app rijdt de 6662 via Rsd vandaag. Vanaf Lage Zwaluwe non-stop naar Rsd en geen stop in Etten-Leur.


09-02-2021 22:36:24 1
seinhuis
seinhuis

De problemen vanwege sneeuw zijn voor het grootste gedeelte voorbij, maar voor vannacht wordt er vorst verwacht, waardoor er ijs op de bovenleiding kan ontstaan.

ProRail zet vannacht treinen in, om bovenleiding te schrapen.

Om op zoveel mogelijk trajecten treinen te laten rijden, is de 14xx (nachtnet) opgeheven.


09-02-2021 23:09:54
Karel1969
Karel1969

Trein 4681 had tussen Shl en Asra een aanrijding met een persoon. Merkwaardige plek aangezien het spoor hier tussen alle rijbanen van de A4 in ligt, het een kind betreft en het om een noodlottig ongeval gaat.


09-02-2021 23:31:29
AgentX
AgentX
Quote
seinhuis (09-02-2021 22:36:24):

Om op zoveel mogelijk trajecten treinen te laten rijden, is de 14xx (nachtnet) opgeheven.


Dit vind ik wel opmerkelijk. Je zou toch zeggen dat reeds rijdende treinen vervangen voor lege treinen de reiziger niet echt verder helpt...


09-02-2021 23:50:24
Henk1619
Henk1619
Quote
DingeZ (09-02-2021 10:05:00):

Treinenloop gaat vandaag vele malen beter dan gisteren. Bijna alle trajecten rijdt de aangepaste dienstregeling zoals gepland, met alleen hier en daar een slag die uitvalt. Alleen de flevolijn lijkt problematisch, waar al de hele dag een enkele slag over enkelspoor wordt uitgevoerd tussen Wp en Lls. Storingen worden vandaag weer gewoon gemeld.


Vele malen beter? Waar haal je dat soort totale bullshit vandaan? Op de hele havenlijn hebben vandaag maar drie treinen gereden, net als gisteren. Terminals onbereikbaar, op de Kfh kun je niet vooruit en niet achteruit. Mdk al dagen onbereikbaar, Sloe gisteren 1 vertrekkende trein en vandaag nog 1. Uit het noorden heeft LNS met pijn en moeite met twee dagen vertraging een trein weg weten te slepen vandaag. Uit Bvhc heeft RFO na uren waxchten een trein weten weg te rijden, ook al de eerste in drie dagen. In Limburg kun je alleen lokaal wat of gelijk lokaal de grens over schoppen maar verder ons land in ook onbereikbaar. Kortom, het is een grote teringzooi waarin helemaal niks beter gaat.

Gelukkig hebben tweede kamerleden het veel te druk met een onnozel schaatstochtje, je zou je eens kunnen afvragen of een directeur van een infrabedrijf niet gewoon op staande voet moet worden ontslagen als die grinnekend op de tv loopt uit te kramen dat het een ontzettend goed idee is om treinen niet te laten vertrekken als je niet kunt garanderen dat ze geen storingen onderweg gaan tegen komen.


09-02-2021 23:57:23
Henk1619
Henk1619
Quote
maarten83 (09-02-2021 17:06:00):

Ik zie net een bericht dat de SHD met de 2205 en een sneeuwschuiver op de BR actief is geweest. Tijd om weer in zulk soort spul te investeren?


Tsja, als er elders sneeuwduinen moeten worden afgegraven dan is het wel wat merkwaardig om ergens met een sneeuwschuiver te gaan rond rijden die geen sneeuwvlokje heeft geraakt. Het leverde leuke plaatjes op dus mij hoor je niet klagen maar snappen doe ik het niet.



10-02-2021 01:50:50
thom
thom

@Henk, het mag toch duidelijk zijn dat het wel en wee van het goederen verkeer geen openlijk boek is voor iedereen en niet iedereen zal.opvallen en dus daar een oordeel over kan maken.

Dat in tegenstelling tot de reizigersdienst waar Dingez zijn opmerkingen ongetwijfeld over bedoeld zal zijn.

Kwa goederen verkeer lijkt het er sterk op dat ProRail het belang daarvan even groot in schat als een zondagse ochtend wandeling als het toevallig mooi weer is ofzo...


10-02-2021 07:48:55
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (09-02-2021 23:57:23):
Quote
maarten83 (09-02-2021 17:06:00):

Ik zie net een bericht dat de SHD met de 2205 en een sneeuwschuiver op de BR actief is geweest. Tijd om weer in zulk soort spul te investeren?


Tsja, als er elders sneeuwduinen moeten worden afgegraven dan is het wel wat merkwaardig om ergens met een sneeuwschuiver te gaan rond rijden die geen sneeuwvlokje heeft geraakt. Het leverde leuke plaatjes op dus mij hoor je niet klagen maar snappen doe ik het niet.


In de nacht ervoor is er een 186 ingezet als schouwtrein voor de Betuweroute, die is echter niet ver gekomen en voor een sneeuwduin weer omgekeerd. Op het grootste deel van het traject waren vandaag inderdaad de spoorstaven al vrij van sneeuw, maar her en der waren er wel (relatief lage) sneeuwduinen.


10-02-2021 08:05:02
brun
brun

Wat me eerder verbaast, is dat de inzet van een sneeuwschuiver dus nieuwswaardig is?

Ik mag toch hopen dat NS en ProRail meer dan één schuivertje hebben voor dit soort weer en dat nu, zo'n 48 uur na de laatste heftige sneeuwbui, alle belangrijke lijnen wel weer zijn schoongeveegd?



Laatst bewerkt door brun op 10-02-2021 08:05

10-02-2021 08:42:08
Ysbergsla
Ysbergsla

Zowel NS als ProRail hebben deze niet meer. Per toeval is er één blijven liggen in de oude werkplaats van Amersfoort.


10-02-2021 08:51:15
cuneo56
cuneo56

DE 2205 aan het werk



Laatst bewerkt door cuneo56 op 10-02-2021 08:52

10-02-2021 09:06:19
BVisser
BVisser
Quote
brun (10-02-2021 08:05:02):

Wat me eerder verbaast, is dat de inzet van een sneeuwschuiver dus nieuwswaardig is?

Ik mag toch hopen dat NS en ProRail meer dan één schuivertje hebben voor dit soort weer en dat nu, zo'n 48 uur na de laatste heftige sneeuwbui, alle belangrijke lijnen wel weer zijn schoongeveegd?


Prorail is alleen opdrachtgever voor dit soort zaken, alle werk buiten wordt altijd uitgevoerd door derden. NS is geen aannemer dus doet dat ook niet.


10-02-2021 09:42:29
bacr
bacr
Quote
Ysbergsla (10-02-2021 08:42:08):

Zowel NS als ProRail hebben deze niet meer. Per toeval is er één blijven liggen in de oude werkplaats van Amersfoort.


Kijk, en zulke onkunde is dus nieuwswaardig.... Maar dat pikt dan verder geen medium op.


10-02-2021 10:36:10
Edb3
Edb3
Quote
Henk1619 (09-02-2021 23:50:24):

Vele malen beter? Waar haal je dat soort totale bullshit vandaan? Op de hele havenlijn hebben vandaag maar drie treinen gereden, net als gisteren. Terminals onbereikbaar, op de Kfh kun je niet vooruit en niet achteruit. Mdk al dagen onbereikbaar, Sloe gisteren 1 vertrekkende trein en vandaag nog 1. Uit het noorden heeft LNS met pijn en moeite met twee dagen vertraging een trein weg weten te slepen vandaag. Uit Bvhc heeft RFO na uren waxchten een trein weten weg te rijden, ook al de eerste in drie dagen. In Limburg kun je alleen lokaal wat of gelijk lokaal de grens over schoppen maar verder ons land in ook onbereikbaar. Kortom, het is een grote teringzooi waarin helemaal niks beter gaat.

Gelukkig hebben tweede kamerleden het veel te druk met een onnozel schaatstochtje, je zou je eens kunnen afvragen of een directeur van een infrabedrijf niet gewoon op staande voet moet worden ontslagen als die grinnekend op de tv loopt uit te kramen dat het een ontzettend goed idee is om treinen niet te laten vertrekken als je niet kunt garanderen dat ze geen storingen onderweg gaan tegen komen.


Ik ben het deze keer ook hier mee eens. Het is qua goederen werkelijk om te huilen. Vervoerders die nauwelijks informatie en medewerking van ProRail krijgen, geen prognoses en emplacementen als Hrp en Kfh tot vanochtend onbereikbaar. Op Bh mocht in ieder geval t/m gisteren geen lokwisselen plaatsvinden, alleen doorgaand verkeer. Met als klap op de vuurpijl dat de nationale infrabeheerder vervoerders opdraagt zelf verantwoordelijk te zijn op de niet-centraal beveiligde gebieden (zeg maar de havenspoortjes en raccordementen) en containerterminals. Men moet zelf daar maar de infra schoonvegen en begaanbaar maken...


10-02-2021 10:46:22
sik214
sik214

Oh, dan kunnen ze waarschijnlijk een leuke korting op de infraheffing tegemoet zien, of ...


10-02-2021 11:27:12
thom
thom
Quote
Edb3 (10-02-2021 10:36:10):
Met als klap op de vuurpijl dat de nationale infrabeheerder vervoerders opdraagt zelf verantwoordelijk te zijn op de niet-centraal beveiligde gebieden (zeg maar de havenspoortjes en raccordementen) en containerterminals. Men moet zelf daar maar de infra schoonvegen en begaanbaar maken...

Er is de vraag gesteld of vervoerders konden assisteren bij het schoonmaken van de brandputten op de emplacementen aldaar, een aantal dachten dat de vraag gesteld was juist om het vervoer weer sneller op gang te krijgen maar daar heeft dat natuurlijk geen invloed op.

Sterker nog, zonder een Prorail monteur van de aannemer of iemand van Prorail mogen wissels niet eens zelf schoongemaakt worden.


10-02-2021 11:33:36
Henk1619
Henk1619
Quote
cuneo56 (10-02-2021 08:51:15):

DE 2205 aan het werk


yes Mooi om te zien dat het toch nog ergens goed voor was. Hopelijk de volgende keer ergens waar het egaal ingesneeuwd is. Na al die jaren is een actieplaat van een door de sneeuwploegende loc nog steeds niet gelukt.


10-02-2021 11:42:20
Henk1619
Henk1619
Quote
bacr (10-02-2021 09:42:29):
Quote
Ysbergsla (10-02-2021 08:42:08):

Zowel NS als ProRail hebben deze niet meer. Per toeval is er één blijven liggen in de oude werkplaats van Amersfoort.


Kijk, en zulke onkunde is dus nieuwswaardig.... Maar dat pikt dan verder geen medium op.


Ik denk niet dat de media iedere hobby website in detail volgen. Maar het staat je vrij om ze wakker te schudden. Ik denk alleen dat je moet beginnen bij een medium dat zich niet gedraagt als de perswoordvoerder van de overheid. redactie@geenstijl.nl


10-02-2021 11:59:44
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (10-02-2021 11:27:12):
Quote
Edb3 (10-02-2021 10:36:10):
Met als klap op de vuurpijl dat de nationale infrabeheerder vervoerders opdraagt zelf verantwoordelijk te zijn op de niet-centraal beveiligde gebieden (zeg maar de havenspoortjes en raccordementen) en containerterminals. Men moet zelf daar maar de infra schoonvegen en begaanbaar maken...

Er is de vraag gesteld of vervoerders konden assisteren bij het schoonmaken van de brandputten op de emplacementen aldaar, een aantal dachten dat de vraag gesteld was juist om het vervoer weer sneller op gang te krijgen maar daar heeft dat natuurlijk geen invloed op.

Sterker nog, zonder een Prorail monteur van de aannemer of iemand van Prorail mogen wissels niet eens zelf schoongemaakt worden.


Bij een bediend wissel schoon maken kan ik me er iets bij voorstellen dat er communicatie met iemand noodzakelijk is die de trdl vertrouwd en die de procedures kent. Al kun je je afvragen waarom je wel via de normale communicatiemiddelen een lastgeving durft af te geven en bij dit soort gevallen iemand ter plaatse moet komen.

Bij handwissels: totale flauwekul.

Iedere hulp die Prorail en aannemers krijgen is trouwens een bijdrage aan het sneller weer op gang brengen van het treinverkeer. Er is nu eenmaal meer werk dan men aankan.


10-02-2021 14:15:26
broek53
broek53
Quote
bacr (10-02-2021 09:42:29):
Quote
Ysbergsla (10-02-2021 08:42:08):

Zowel NS als ProRail hebben deze niet meer. Per toeval is er één blijven liggen in de oude werkplaats van Amersfoort.


Kijk, en zulke onkunde is dus nieuwswaardig.... Maar dat pikt dan verder geen medium op.


Het is het gevolg van het historische ongeluk dat de opsplitsing van het NS-concern was ;-), of neutraler gezegd: een van de zaken die zijn blijven liggen toen het optrekken van schuttingen tussen de nieuwe bedrijven gaande was. Daaronder vielen ook bedrijfsoverspannende zaken als de ongevallentreinen en de koppelwagens bijvoorbeeld - nog los van een toenemend aantal rondzwervende locomotoren en rangeerlocs. Maar dus ook de sneeuwschuivers - en in tegenstelling tot die andere onderwerpen is dat nooit goed op de ene of de andere manier geregeld, waarschijnlijk ook omdat de noodzaak tot sneeuwschuiven zich nooit meer voordeed.
Ik denk dat ProRail (verantwoordelijk voor de berijdbaarheid van het spoor) wellicht een overeenkomst met de verschillende grote spooraannemers zouden kunnen sluiten.


10-02-2021 14:31:07
BVisser
BVisser

Is het Nederlandse spoornet dan niet verdeeld in percelen met elk een onderhoudsbestek voor x jaar? Wintermaatregelen zitten daar dan niet in, anders hadden aannemers wel gezorgd dat ze schuivers hadden. Tractie daarvoor kunnen ze elders wel inhuren, bij musea bijvoorbeeld.



Laatst bewerkt door BVisser op 10-02-2021 14:31

10-02-2021 16:09:47
gvttreinen
gvttreinen

PGO gebieden, Prestatie Gericht Onderhoud.


10-02-2021 17:48:16
mdj
mdj
Quote
BVisser (10-02-2021 14:31:07):

Is het Nederlandse spoornet dan niet verdeeld in percelen met elk een onderhoudsbestek voor x jaar? Wintermaatregelen zitten daar dan niet in, anders hadden aannemers wel gezorgd dat ze schuivers hadden. Tractie daarvoor kunnen ze elders wel inhuren, bij musea bijvoorbeeld.


3 van de 4 zijn zelf vervoerdende aannemer, behorend bij de Infragroep.


10-02-2021 17:52:27
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
Karel1969 (09-02-2021 23:09:54):

Trein 4681 had tussen Shl en Asra een aanrijding met een persoon. Merkwaardige plek aangezien het spoor hier tussen alle rijbanen van de A4 in ligt, het een kind betreft en het om een noodlottig ongeval gaat.


Het slachtoffer dacht dat er geen treinen reden op het baanvak Aanrijding Asra


10-02-2021 18:10:49
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (10-02-2021 14:15:26):
Quote
bacr (10-02-2021 09:42:29):
Quote
Ysbergsla (10-02-2021 08:42:08):

Zowel NS als ProRail hebben deze niet meer. Per toeval is er één blijven liggen in de oude werkplaats van Amersfoort.


Kijk, en zulke onkunde is dus nieuwswaardig.... Maar dat pikt dan verder geen medium op.


Het is het gevolg van het historische ongeluk dat de opsplitsing van het NS-concern was ;-), of neutraler gezegd: een van de zaken die zijn blijven liggen toen het optrekken van schuttingen tussen de nieuwe bedrijven gaande was. Daaronder vielen ook bedrijfsoverspannende zaken als de ongevallentreinen en de koppelwagens bijvoorbeeld - nog los van een toenemend aantal rondzwervende locomotoren en rangeerlocs. Maar dus ook de sneeuwschuivers - en in tegenstelling tot die andere onderwerpen is dat nooit goed op de ene of de andere manier geregeld, waarschijnlijk ook omdat de noodzaak tot sneeuwschuiven zich nooit meer voordeed.
Ik denk dat ProRail (verantwoordelijk voor de berijdbaarheid van het spoor) wellicht een overeenkomst met de verschillende grote spooraannemers zouden kunnen sluiten.


Of de opsplitsing een historisch ongeluk was of juist een zegen daarover blijven we denk ik nog wel een tijdje van mening verschillen. Uiteindelijk denk ik dat als we een avond daarover van gedachten wisselen we beide tot de conclusie komen dat aan iedere organisatievorm voordelen en nadelen kleven.

Maar gevolg van lijkt me gewoon incorrect. Natuurlijk was het probleem niet precies op dat moment veroorzaakt maar als dingen blijven liggen dan heeft of diegene die de opsplitsing heeft begeleid slecht werk geleverd (of nog erger, bewust dit soort zaken nagelaten om later te kunnen roepen dat de opsplitsing een historisch ongeluk was) of het oude NS was een dermate organisatorische puinhoop dat op papier niet eens geconstateerd kon worden dat deze zaken geregeld moesten worden. Welke variant het was mag iemand anders gaan invullen maar ik gok dat het van alles een beetje was.

Ik denk dat Prorail gewoon de partij is die heeft gefaald in deze horrorwinter. Je kunt prima voor iedere regio in zee gaan met verschillende aannemers maar je zult zelf moeten gaan nadenken over regio overstijgende zaken. En dat gebeurt deels natuurlijk ook al. Er is maar een partij die landsbreed de sporen slijpt, en ook maar een club die de GSM-R en ATB nameet. En dus kun je ook gewoon regelen hoe je met winterrampen, overstromingen of stormschade om gaat. Als de uitkomst is dat iedere regio aannemer een loc met sneeuwschuiver achter de hand moet houden dan kun je ook nog steeds in het 1979 scenario terecht komen waarbij 1 regio zo zwaar wordt getroffen dat hulp nodig is vanuit andere regio's. Dus zal je afspraken moeten maken over de voorwaarden op het moment dat de ramp zich nog niet heeft voltrokken. Maar dan moet je wel een visie hebben...


10-02-2021 19:03:37
bnv
bnv

De opspiltsing: Waar lag destijds de macht om het zo gedaan te hebben?

Die opsplisting was in eerste instantie een politiek besluit. Het economisch neoliberalisme kwam in de 80'er jaren sterk op en was het credo van de politiek. Gevolg was dat we gingen leven in een risicosamenleving: minimaal benodigde investeringen doen en minimale vormen van explotatie inrichten als bezuinigingsoptie in samenhang met krap budgetbeheer. Dat paste in de methode van aanbestedingen dat toen ingevoerd werd om dit mogelijk te maken.

De gevolgen ken je en staan ook hier hierboven op Somda voldoende beschreven. Er zijn op korte termijn geen patentoplossingen binnen de huidige politieke cultuur denkbaar. Stem op 17 maart die partij die tegenwicht biedt tegen bovenstaand beleid. Utopie? Nee, maar gun je wel tijd om negatieve uitspattingen van deze cultuur te laten verdwijnen..


10-02-2021 20:23:54 1
Henk1619
Henk1619

En wat had daarvoor 50 jaar communisme, eigen volk eerst en gesloten grenzen ook al weer opgeleverd? Een bijna totaal verwoest goederenvervoer, gesloten lijnen, tot bushalte verworden "stations", vakbonden die het beleid bepalen, bovenleidingsystemen die plots veranderen op het punt waarop iemand een lijntje op de kaart heeft getekend met de naam "grens" en zo kun je nog wel even door gaan.

Als je terug wilt naar hoe het ooit was dan kun je dat maar beter zelf organiseren in plaats van de zoveelste teleurstelling van het stemmen op bedriegers die stelen van de rijken "eerlijk en sociaal" noemen. Dus handjes uit de mouwen, weg van je met gas verwarmde woning en naar een plaggehut met scheithuis in de achtertuin. Gewoon slakroppen eten uit je moestuintje in plaats van dat bewerkte voedsel uit de supermarkt . Geen stroom, geen internet, communiceren met rooksignalen. Wat moet dat toch een heerlijk vrij en rechtvaardig gevoel gevenlaugh


10-02-2021 23:12:04
bert
bert

Ik denk dat ik deze reactie een beetje oversized vind. Jammer, en weinig argumenten.


11-02-2021 02:03:46
thom
thom

Eerlijk gezegd vraag ik mij ook een beetje af;

We gaan hierboven heel erg ver over het in paraatheid moeten hebben staan van lokken met sneeuwschuivers, maar heeft de lok nou gisteren gereden omdat de sneeuwval zo groot geweest is, of omdat er gewoon dagen langs niets gereden heeft op de betuweroute en de stuifsneeuw daarmee uitegebreid alle tijd heeft gehad om op te waaien tot sneeuwduinen...?



Laatst bewerkt door thom op 11-02-2021 02:04

11-02-2021 08:57:03
Marco
Marco
Quote
thom (11-02-2021 02:03:46):

Eerlijk gezegd vraag ik mij ook een beetje af;

We gaan hierboven heel erg ver over het in paraatheid moeten hebben staan van lokken met sneeuwschuivers, maar heeft de lok nou gisteren gereden omdat de sneeuwval zo groot geweest is, of omdat er gewoon dagen langs niets gereden heeft op de betuweroute en de stuifsneeuw daarmee uitegebreid alle tijd heeft gehad om op te waaien tot sneeuwduinen...?


Gezien bijvoorbeeld de A7 ook bijna de hele dag gesloten was in Noord-Holland, denk ik dat de sneeuwduinen wel degelijk heel snel konden vormen. Hoewel het inderdaad niet met zo'n vaart zal lopen als er elke tien minuten een trein zou rijden.


11-02-2021 23:04:09
timtrein
timtrein

Wat mij vooral verbaast is dat ze die sneeuwschuiver niet al maandagmorgen hebben laten rijden.


12-02-2021 00:06:58
thom
thom

Toen waren de sneeuwduinen waarschijnlijk nog niet op sterkte angel


17-02-2021 20:28:34
Henk1619
Henk1619
Quote
bert (10-02-2021 23:12:04):

Ik denk dat ik deze reactie een beetje oversized vind. Jammer, en weinig argumenten.


Wat voor argumenten had je verwacht te gaan krijgen? Het zijn gewoon wat constateringen en niet een mening die waarvoor je argumenten kunt verzinnen.

Maar als je toch graag een vergelijking wilt: In Duitsland ging men voortvarend van start met het open gooien van de markt en daar groeide na jaren van achteruitgang het goederenvervoer als kool, terwijl de Fransen de met de EU gemaakte afspraken hebben getraineerd met een totale verwoesting van de goederenmarkt als gevolg. Blijkbaar is die neoliberale boze droom dus zo slecht nog niet.

En over dat stemadvies van bnv: denken dat je via de stembus een revolutie kunt ontketenen, van mij mag je maar bereid je voor op een teleurstelling. Zoiets gebeurt niet, zelfs niet in een twee partijen stelsel zoals in de VS. Er worden hooguit wat accenten verlegd links of rechts van het midden. De grootste veranderingen in het beleid van het ene naar het andere kabinet zijn een uitvloeisel van de economische situatie op dat moment. Gaat het slecht met de economie en loopt het begrotingstekort op dan wordt er fors bezuinigd en als de bomen tot in de hemel groeien dan wordt er weer fors geld in het overheidsapparaat gestort om de achterstand weer in te halen. Als je windmolens wilt dan kun je beter je spaargeld in een club als Meewind steken dan op Jesse Klaver stemmensmiley En dat is nog een stuk democratischer ook.


17-02-2021 20:38:50
Henk1619
Henk1619
Quote
timtrein (11-02-2021 23:04:09):

Wat mij vooral verbaast is dat ze die sneeuwschuiver niet al maandagmorgen hebben laten rijden.


Dat komt doordat eerst de pleuris uit moet breken en er crisisoverleggen worden georganiseerd. Maar wees blij dat er bij Prorail nog een paar mensen rond lopen die tegen de stroom in met dit soort oplossingen komen. Wie weet staat een loc met sneeuwschuiver de volgende keer gewoon klaar voordat het gaat sneeuwen in plaats van twee dagen later.